Opinia, iunie 1917 (Anul 13, nr. 3069-3094)

1917-06-25 / nr. 3090

laboratorul «ie iwanza üadioal® si bigggistriaisi Dr. A. HATIANU sr.. Chimist diplomat dela Universitatea din Geneva:~ ■■.. IAŞI — Strada Guza-VodA (Goli») No. 49 — IAŞI Execută: Cele mai complecte analize de urină, din punct de vedere chimic şi microscopic; Analize chimice şi microbiologice de lapte de la doici; Analize bacteriologice de spute asupra bacilului tuberculozei; Analize de secreţiuni utelara asupra Gonococilor Neiser; Analize alimentare de vinuri, lapte, făinuri etc. Analize de stofe din punct de vedere a composiţiei şi a conţinutului în lină, bumbac sau mafasă, etc. — €©r@fl Instructioni pentru oriee a naltei! — %% Mai mulţi cizmari patroni ne roagă să Intervenim pe lângă autorităţile in drept a li se da o cantitate suficientă de talpă, pentru a putea efectua comenzile. Alţi ne spun că mare parte din ei sunt expuşi eu moară de foame din cauza lipsei de material. ES Astă noapte agenţii de siguranţă au prins şi arestat mai mulţi derbedei care au încercat să fure de la d. Inginer Snegoschi din str. Toma Cosma 29 păsări. Cu acte dresate au fost înaintaţi parchetului. •K* D-nii profesori de la liceul «Internat“ sunt invitaţi de urgenţi ca să se prezinte in cancelaria şcoalei spre a semna o cerere pentru aprovizionarea cu lamne după comunicat oficial. Se vor prezenta numai d-nii profesori cari iau salarul de la acest liceu. Cercat de recrutare Ştefan cel Mare Iaşi, aduce la cunoştinţa latura tinerilor de origină română Transilvaneni, Bucovineni sau Macedonon care au fost recrutaţi de către consiliul de recrutare al clasei 1919 să se prezinte acestui cerc pe ziua de 1 Iulie a.c. spre incorporare. Fac excepţie acei, dintre tinerii născuţi in anii 1897 şi 1898 ca unii ce aparţin de drept contingentelor 1919 şi 1920 şi care urmează a se incorpora cu aceste contingente la o dată ce se va anunţa ulterior. Revenim mereu în chestia celutărei pâinei care a ajuns să nu mai poată fi mâncată. Ştim că s'a hotărât ca pânea să fie fabricată de făină integrală şi să avem prin urmare o singură calitate de pane. Cum însă la noi legile şi dispoziţiile rămân numai pe hârtie, aşa şi cu dispoziţia pentru fabricarea panei, căci nu se fabrică o singură calitate ci trei: integrală, cea de la manutanţă şi cea albă ca zăpadă. Dacă este făină suficientă pentru fabricarea a trei catităţi de pâne, acea pane să se pună în comerţ şi fiecare va cumpără calitatea după mijloacele sale şi să nu monopolizeze calităţile bune pentru funcţionarii dela minister şi alte mutre simandicoase. In Germania s’a decretat o singură calitate de pâne KK şi împăratul mănâncă KK ca şi întreaga populaţie. Am inteliga să facem sacrificii pentru front, dar nu pentru cei ce locuesc cu noi împreună ; este o mare nedreptate ca unii şi mănânce pâne admirabilă şi alţii mizerabilă. Ei Premiera operei Faust de Gounod, după scenariul libretiştilor M. Carre şi J. Barbier, va avea loc irevocabil Luni 3 Iulie la Teatrul Naţional. Frumoasa muzică impregnată de nota caracteristică compoziţiei franceze pentru care Gounod a găsit accente atît de calde se va auzi în cadrul unei montări de un fast neîntrecut. D-na Enricheta Rodrigo, d-nii Niculescu-Basu, Aurel Costescu-Duca și V. Rabega vor avea prilejul să realizeze interpretări superioare. Biletele pentruu premieră la Iliescu. Isabil manuscrisele acuptau'fVoltele la Maşina de Beria cu preţuri avantagioase scrierea rapidă. Se fac traduceri din şi in limba franceză. Btr. Nemţească no. IX. (Dosul farmaciei Herzenberg. ) Bărbat și femee servitori în casă se caută imediat. A se adresa la „Opinia“ _ 5 MalleluriReal ilinhd „011!“ Telegramele sosite astăzi agenţiilor Havas, Heute?, Vestnic, Engleză şi Italiana Portughezii pe frontul francez Londra. — Ziarul „Times“ află de pe frontul francez că intre trupele portugheze şi cele engleze domneşte cea mai strlnsă coridia- I Iitate. In afară de infanterie portugheză artileria lor de câmp este excelentă şi aceste două elemente fac ca armata portugheză să constitue un important element in linia de bătae. Soldaţii au un moralul ireproşabil şi nu năzuesc decât să invingă alături de vechii lor aliaţi. A.T.E. Forţele germane Paris. — Criticul militar al lui „Goulois“ vorbeşte intr’un studiu de sporirea unităţilor de luptă ale Germaniei, in cursul celor din urmă 8 luni. Ea ar fi de 228 batalioane intre care 164 au întărit armatele din occident, iar 64 au fost trimise pe frontul rus. Această împărţire a forţelor germanice a avut ca rezultat o concentrare a rezervelor de elită in faţa armatelor franco-britanice rămînînd pe alte fronturi trupele de o mai mică însemnătate. De cum aceste divizii noi trec pe frontul anglo francez ele sunt puse că se repauzeze in Curlanda sau în Volhinya, unde o pot face mulţumită inactivităţei armatelor moscovite.  Havas Contigentele Americane în Franţa Londra 3 Iulie. — Ziarul Daily Telegraph aiflă din Paris ca sosirea primului contigent american în Franţa a provocat un entuziasm indescriptibil. Se crede că până în toamnă foarte multe contigente americane vor debarca în Franţa. Acest număr va fi mult mai mare Tipografia H. Goldner, str. Uh. Marsescu V2. decât cel prevăzut de aliaţi. Rapiditatea cu care se organizează războiul în Statele Unite îşi găseşte explicaţia şi în sfidarea germanilor care vorbiau mereu de intervenţia Americei ca de un enorm bluff. (A. T. E.) O noua barbarie Londra 3 Iulie. — Un submarin german a torpilat fără nici un avertisment vaporul Addal Pe când echipagiul părăsind vasul torpilat iar submarinul german continuă să bombardeze bărcile de salvare ale naufragiaţilor omorând 6 persoane. O barcă a fost lovită și complect distrusă şi submarinul continuă să bombardeze pe căpitanul şi câţiva mateloţi care încercau să scape în noi (A. T. E.) EVENIMENTELE DIN GRECIA Paris 4 Iulie.—Grecia incepe o nouă pagină a istoriei sale. Întoarcerea lui Venizelos la putere e concluzinea logică a Greciei și constitue un eveniment de cea mai inaltă morală politică. Ziarele subliniază in comentarii foarte favorabile, însemnătatea acestei înfrângeri politice pentru germanism. Havas ----mais XT — Zaimis trimis în judecată Londra 3 Iulie.—Ziarul din Atena şi în special organele partidului liberal cer ca Zaimis fostul preşedinte de consiliu să fie tradus înaintea unui tribunal parlamentar pentru următoarele fapte: Pentru răspunderea constituţională pe care şi-a luat-o de a refuza un nou tratat de alimente cu Serbia în Septembrie 1916. Pentru că a indus în eroare poporul grec spunînd că posedă garanţii în scris din partea Germaniei că după război se vor înapoia Grecii în localităţile Kavala, Drama şi Serres predate de el Bulgarilor. Pentru faptul de a fi aranjat plecarea regelui Constantin şi a principelui moştenitor fără a le fi cerut în scris abdicarea la toate drepturile lor asupra frontului Gre ciei.# Venizelos este convins că cele din urmă dificultăţi pentru limpezirea situaţiunei în Grecia vor fi curînd înlăturate. El speră că în scurt timp se poate comunica d-lui Onnart că trupele aliate care ocupă actualmente unele părţi ale Greciei pot fi retrase spre front. Este foarte probabil că peste cel mult 2 luni frontul macedonean va primi importante întăriri. Fii lui Roosveld pe frontul francez Londra 3 Iulie.—Se telegrafiază din New-York ziarului Times ca Maiorul Theodor Roosveld şi Căpitanul Archibald Roosveld, fii fostului preşedinte al republicei americane au plecat cu primul corp expediţionar pentru a se lupta în Franţa. Fostul preşedinte al republice! Roosveld într-un discurs ţinut la Oisterboy a spus că neputând lupta pe frontul francez numele său este reprezentat prin cei doi fii ai săi, urma d-sa să ducă şi el mai tărziu. Ziarul Daily News află ca America începând de la 25 August va trimite în fiecare săptămână câte 200 aviatori pe frontul francez. Se speră, că în timp de un an vor fi antrenaţi 25.000 piloţi americani pentru frontul francez. Pe de altă parte Ministerul de război american anunţă că în ultimele 3 luni s-au înscris 500.000 voluntari pentru a se duce imediat pe frontul francez. A. T. E. Bijuterii de ocaxiane pietre preţioase, aur agrunturie precum şi Recipisele muntelui de pietate din Bucureşti plătind preţurile cele mai mari. Granet, str. Sărăriei 73 la curte, orele 10—4 p. m. 10 pentru conducerîISEpig&iy ;£î8 £3 rea unui menagiu la un Domn sinfiur bine situat se caută o D-şoară tânără şi de bune condiţiuni Oferte prin cartă poştală sub „Menageră“ la Ofinia. 5 buni trăgaci cu hamurile lor caută a cumpără Fabrica „Alimentul“. Bulevardul Brătianu 5S (Doruț Spital, Israelit). COMUNICAT OFICIAL 03 din 22 iunie 1917 Frontul romînesc Pe frontiera de Vest a Moldovei după o preparaţie puternică de artilerie, inamicul a atacat o înălţime din valea Trotuşului. A fost însă respins cu pierderi. Pe restul frontului activitatea de artilerie în regiunea Serbeşti— Bileşti pe Putna şi în regiunea Latinul Mihalea pa Siret. Pe Dunăre linişte. Frontul Aliaţilor Noştri FRONTFUL OCCIDENTAL. — Pe frontul trupelor engleze activitate de artilerie mai redusă, în Flandra şi în sectorul Artois. La sud vest de Hollebek, englezii şi-au înaintat linia pe un front de aproximativ 600 metri. Deasemenea în regiunea Wielly şi Nieuport, trupele engleze au executat în noaptea trecută raiduri reuşite, capturând mai mulţi prizonieri germani. Pe fvontul trupelor franceze, luptă de artilerie destul de vie la Nord de rîul Aisne în regiunea Hartebise (Monument) şi la Nord de Bois Beaumarais precum şi în Champagne, în regiunea M. Cornillet şi pe malul stâng al Meusei în regiunea cotei 304. Reims a fost din nou bombardat cu vreo 41® de obuze. Un aeroplan german a fost doborât la Vest de Moronviliers. Pe restul frontului nici o acţiune nouă. FRONTUL ITALIAN. — In cursul zilei de ieri artileria a fost mai activă pe întreg frontul. Pe platoul Asiago italienii au întreţinut tiruri eficace asupra coloanelor inamice, cari se găseau în marş în valea Galmarara. La nord şi la est de Gorizia patrulere italiene au făcut incursiuni în liniile inamice, producând stricăciuni şi alarmând pe duşman. La sud de Castagno viza o încercare de atac al inamicului, precedată de o preparaţie violentă de artilerie, a fost complect respinsă. Frontul Oriental.— După ultimele informaţiuni, în cursul luptelor de la 18 şi 19 Iunie, trupele ruseşti au capturat 300 ofiţeri 18.000 de soldaţi, 29 tunuri şi 33 mitraliere. In cursul zilei de 20 Iunie, în direcţiunea Kovel schimb de focuri de artilerie. La est şi la sud-est de Brzezany lupta a continuat cu intensitate variată Contra atacurile inamice dinspre satul Mocisciov au fost respinse de focul de arme şi mitraliere al ruşilor. In cursul zilei de eri, inamicul a atacat posturile ruseşti înaintate la est de Bezlozany, dar a fost respins prin focul de artilerie. La sud de Lipnica Doina, după o preparaţie de artilerie, inamicul a atacat de două ori poziţiile ruseşti dar a fost respins complect in araîndouă rîndurile-FRONTUL MACEDONEANIn cotul Cerna şi la vest de la cul Dorran vie activitate de artilerie din partea aliaţilor noştri. Pe restul frontului foc slab de artilerie. FRONTUL CAUCAZ. — Trupele ruseşti au cucerit oraşul Pendjvin (Pengvin) lângăgraniţa turco persană, iar inamicul s’a retras pe înălţimile de la vest şi sud de Pendjvin unde rezistă cu îndârjire. Pe restul frontului nici o schimbare. AVIZ Subsemnatul Iacob Moscovici fiind delegat al Fabricei de Postav luiiuşi pentru cumpărări de lănur, având pentru acesta şi autorizaţiunea oner. ministerului de răsboi, rog pe toţi posesorii de lanuri din acest judeţ a aduce lanurile ce le posedă la Iaşi, la depozitul fabricei sus menţionate, pentru care vor primi valoarea imediat după preţurile maximale azi in vigusare. Iacob Moscovici 5 Str. C. A. Rosetti ÎS. Iaşi Am pierduta S. c. în gara Iaşi un portmoneu de piele roşie conţinând diferite acte între care un ordin pe serviciu de la Direcţiunea Muniţiilor şi unul de la Cartierul Regal, o adresă de la Banca Naţională din Iaşi precum şi alte diferite acte de asemenea şi guma de tei S8t în diferite bancnote. Rog cine le va găsi să-mi aducă actele la adresa mea din Iaşi Str. Pemir 2 reţinându-şi banii. • 2 leu beiu Subsemnatul Gheorghe perzând azi dimineaţă 22 iunie, în dreptul străzei Lozonski un portofel de postav gri, conţinând suma de«» lei în monedă hărţii, împreună cu 2 ordine de serviciu de la Direcţia Muniţiilor şi deoarece aceşti aceşti bani constitue singura mea avere muncită cu sudoare fiind un om sarac, reg cu lacrimi în ochi, ca acela ce l’a găsit să bine voiască a-1 aduce la adresa D-lui Dr. Frühling str. Lozonski Ne. 1 și-i veiu râmane recunoscători în veci." cameristă superioară Caza unaA Vodă 11 prezinte 12—1. IlfSSBSatul! bună condiţie socială foarte energică, doreşte a sta într'o familie bine situată şi serioasă administrând orice gospodărie. Adresa la „©pina* sub „Doamnă de companie 3... una sau două camere mebitiubil. late modest dar curat cu bucătărie de preferinţă la etaj a se adresa D-lui Edgard Ce aur Aslan strada Ştefan cel mare 37 asigurarea „Agricola“ m minişoară, salar mare, se caută la Tipografia H. Holdner str. Mârzescu 17. Elevi şi Eleve de curs primar şi secundar pentru seziunea de Septembrie A se adresa: D-şoara G. la legătoria de cărţi Geanău str. Alexandri No. 7. rşaport rusesc, actul de căsătorie protiners Balan Botez, biletul de liberătrecere în ţară, certificatul de absolve al cursului secundar din Kijinău, suma de 30 Iei. Cine le-a găsit e rugat aşi păstră nui iar actele să le trimeată la „Călaul „Studenţilor Basarabeni", care serveşte la domi- 8ia Siciliu. Doritorii să sareseze Curteanu, str. Anastasie Pana 3 Se oferă •până la 40 procente lunar pentru Un cabinet instalat în localitate al unui medic mobilizat, spre a fi utilizat 2 — 3 ore după amiază de un eminent practiciant din Bucureşti. A se adresa la tipografia Goldner. 5 Comp. Ștefan cel Marr ,Sfoară de Manila Z. N. Chrissoveloni Sf. Mare No. 40. — 3