Opinia, noiembrie 1928 (Anul 24, nr. 6439-6463)

1928-11-25 / nr. 6460

OPINIA la jurul accidentului de vânătoare de lângă Ungheni Astăzi dimineaţă a fost adus in localitate, săteanul S. Ticu din corn. Rădeni-Iaşi, care a împuşcat mortal la o vânătoare, lângă Ungheni, pe vânătorul T. Heidiuc. S. Ticu şi-a recunoscut fapta, însă arată că această crimă s’a întâmplat atât din imprudenţa sa cât şi a tovarăşului său. Ticu simţise că într’un tufiş era ascuns un epure, şi cu arma la ochi, aştepta ca animalul să iasă din ascunziş. Nenorocirea a făcut Insă că tocmai In acelaş moment In care epurele a părăsit tufsul iar vânătorul a tras asupra lui, Hociuc a trecut prin acel loc, și a fost lovit de albcile armei lui Ticu. Arestat, criminalul va fi înaintat parchetului după amiază. Din Sculeni Cutremur de pământ. — Eri dimineaţă la ora 6:25 un puteric cutremur de pământ s’a resimţit la noi şi a fost Însoţit de zgomote subterane. Cutremurul a ţinut 8 secunde, şi mulţi oameni au părăsit casele şi au fugit la stradă, iar unele obiecte în case au fost răsturnate. Scandaluri.—In fiecare Duminică şi Marţi (zi de târg) se desfăşoară la noi mari bătăi Intre oameni beţi. Marţea trecută, scandalul a luat aşa proporţii, încât negustorii au Snî chis prăvăliile. Dar sergenţii de stradă cari se aflau la faţa locului, nici n’au intervenit ca să lichideze bătăie. Atragem atenţia d-lui prmar, rugându-l să intervie ca serfanţii să se ocupe de ordinea publică. Naum Gr. O nouă tragedie familiară In Andrieşeni (Iaşi) Cinci copii rămân orfani, iar anul se sinucide Prefrectura de judeţ a fost înştiinţată despre o nouă zguduitoare nenorocire, de pe urma căreia a fost distrusă o familie a familie a unui gospodar din judeţul nostru. Un cămin distrus In com. Andrieşeni-Iaşi trăia de mai multă vreme familia săteanului Blaj Paşăncu compusă din părinţi şi cinci copii. Gospodar cinstit, Blaj Paşâncu îşi cultiva petecul său de pământ, îndestulând cu puţinul pe care îl avea cele cinci guri ale copiilor săi. Dar anul trecut o boală nemiloasă a răpit copiilor pe Paraschiva, mama lor. De atunci în căminul lui Paşâncu, modest dar curat întreţinut, pătrunse mizeria şi sărăcia. Săptămâna trecută, nefericitul Blaj Paşâncu zdrobit sufleteşte, fu răpus de boală. Micuţii copii au rămas cu totul singuri... Un copil se sinucide Elena, fica cea mai mare a lui Paşâncu, în vrâstă de numai 15 ani, a rămas să conducă mai departe gospodăria pe care părinţii ei abea o puteau întreţine. Dar lipsurile şi mizeria nu mai putură fi suportate de către nefericita orfană , şi aceasta se hotărî să-şi pue capăt zilelor. Elena şi-a pus capăt chinuitoarei vieţi alaltăieri, când, după ce a făcut focul într’o odae in care s’a culcat singură, a astupat soba, şi s’a culcat. In zorii zilei, nefericita copilă a fost găsită moartă, otrăvită fiind de gazurile eşite din sobă. * Ceilalţi patru copii: Aneta, Profira, Ilie şi Duţa. Intre 12 şi 8 ani,au fost găsiţi dimineaţă plângând Ungă cadavrul surorei sale. Doi săteni din Andrieşeni, au adus la Iaşi pe copiii oropsiţi de soartă, şi au cerut prefecturei de judeţ ajutorarea lor. Prefectura a trimis Ministerului Ocrotirilor sociale o adresă prin care roagă ca cei patru orfani să fie Internați intr'o colonie din țară. V La Marele Magazin de Muzica, Maşini de Cusut, Articole de Vănâtoare şi Tâioase „DOINA“ Iaşi, str. Cuza Vodă 83 (Palatul Braunstein) Au sosit Maşini de cântat „ODEON“ ultima perfecţiune, care au făcut senzaţie în toată lumea, precum şi ultimele noutăţi în plăci „Odeon“ Şi anume: Carmela, Lolita, cîntate de ONOFREI Bariton Opera Română, Cântecul de Leagăn, Măi Crâşmare Neculai, de Lupescu, Ramona, Creola şi „Tu ştii“ de Pagoni. Vânzare In Rate Societatea filantropică» „STEAUA1* Şcoala primară, şi profesională, „DAVID EERZ£N3£B 1‘ IAŞI, — STRADA ANASTASIE PANU No. 11, IAȘI Astăzi Sâmbătă 24 Noembrie 1929 ORA 9 SEARA va avea loc în localul nou amenajat BALUL Mascat, Nemascat, Costumat şi Necostumat pentru acoperirea cheltueiilor de refacerea şcoalei. Comitetul S’a deschis Magazinul de manufactură Viile de Paris sub Hotel Continental fiind bine asortat cu stofe, mătfişuri, cerburi, pânzărie, etc. Cu mare Atenţiune !! Faţă de împrejurările vie ei, tot omul indiferent de etate, clasă sau profesie, are greutăţi de înlăturat şi dorinţe de realizat. Începând din şcoală, să studiez uşor, să nu uiţi, la examen să nu te intimidezi. Ca tineri să nu suferi consecinţele dragostei, să fii iubit (ă) de cine doreşti, să cunoşt aceste secrete în viaţă. In căsătorie să ai linişte, să înlătui nemulţumirle, învuite. Să nu sufere nimeni de tulburări nervoase, să se înlăture defectele ca : gelozie, ambiţie etc. Să nu sufere de idei fixe care duce la neurastenie, sinucideri şi fapte nesocotive. — Să influenţeze pe cine doreşte prieteni, camarazi, inferiori, superiori, în profesie, afaceri, etc. Să reuşeşti mai uşor in cele dorite. — Oricine va putea reuşinoi acestea, va deveni o putere Magnetică, Spirituală. Tot omul o posedă, dar să afle secretul şi să înveţe cum să exercite. Prin noua lucrare apărută, din experienţe şi practică de Magnetismul Spiritual, oricine va învăţa uşor. Lucrare complectă cu exemple, explicaţii, teorii, lecţii şi reţete clare — 3 volume. — Evoluţia Omenirei, Minunile Omenirei şi cheia Ocultstă, plus Secretele magiei şi altele. Dacă nu e nevoie să fiţi Spiritişti, dar e nevoie să ştie oricine pentru motivele de mai sus. — De vânzare la librăriile: Socec, Ionescu, învăţătorul Român, Vasile Aleandri pe strada I. C. Brătianu şi la autor: Spiritist Săvescu strada Albineţi No. 22, Iaşi ■Jinan Agenţi serioşi, se caută spre imediata angajare. Post de viitor, Inf. „România“ Soc. An. de Asigurare G-le. str. Strâmbă No. 11 Mulţumire publică Aduc pe această cale viile mele mulţumiri d-nei Dr. Aneta Sosenthal, directoarea Maternităţei Israelite, care cu mult devotament şi rară conştiinciozitate a asistat pe soţia mea î timpul facerii. O recomand tuturor suferinzilor. CAROL GOLDENBERG Interesant pentru Domnii Avocaţi Vol. V din Codul General a României de Hamangiu. Vol. II din Alexandrescu Civil Vol. III p. I Vol. V Vol. X Se caută de către Librăria Socec Iaşi plătindu-se preţ dublu. DOCTOR. Isac Avram specializat la clinicile din Ravia, Milano şi Genova Boli interne, Sifilis, Venerici Băi de lumină (Phototherapie) Raze Ultraviolete, Raze Intraroşii, Diathermie, Electrotherapie, tratament electric prin curent galvanici farade, da înaltă frecvenţă, sinibuidal, endoscopie, cauterizare, masaj vibratorii, băi hidro-electrice, etc. strada Costache Negri No. 10 vis-a vis de Farmacia Zfass (Esculap). Chensuit.&10 a. m., 36 p. m. gywBBWI Vechiul şi renumitul Magazin Universal „R A T A“ Iaşi, str. Gh. Mârzescu No. 34 Iaşi In vederea sezonului de toamnă şi iarnă este bine asortat cu tot felul de mărfuri ca: îmbrăcăminte, încălţăminte, Manufactură, Tricotaje, etc. pe care Ie vinde cu preţuri convenabile plăiiEste în rate lunare şi fără dobândă. Dr. M. Sharristh Boli interne şi de copii s’a mutat în strada Sf. Lazăr No. 72 (prin str. Palat) Consult. 8—10, 2—4, 6—8 DOCTOR Natalia Schleier de la clinica din Viena Specialistă In boli de femei şi copii, Naşteri Consult. 26 p. m. s’a mutat str. Păcurari 21 PIERDUT buletinul bluxoului de populaţie,livretul de lăsare la vatră No. 776, extractul de naştere precum şi diferite chitanţe. Le declar nule şi fără valoare In mâinele ori cui s’ar găsi. CONSTANTIN ASMARANDEI str. Elena Doamna 54 PIERDUT 2 bulstine ale biroului de populaţie, eiberate de căre corn. n Ustia Jud. Orhei, pe numele M. Sava şi de corn. Lungani jud. Iaşi pe numele Ileana Cazau precum şi libretul de armată pe numele M. Sava. — Le declar nule şi fără valoare în mâinile oricui s’ar găsi. MARIT SAVA str. Trei Calici 5 SOCIETATE DE ASIGURARE veche şi bine introducă caută un agent activ. A se adresa la ziar. DE VÂNZARE una maşină de cizmărie de recruit în str. I. Creangă No. 26 (Tataraşi) la El. Mânjescu. DE VÂNZARE, de ocazie, mai multe lucruri ca : o sobă Godina, măsuţe de noapte şi dulap cu marmoră deasupra, un bufetele. A se adresa Păcurari 19, la d. R. Suţu. DOCTOR Dora. Goslowsky M A M O S de la clinicile din Paris şi Montpellier BOLI DE FEMEI, NAŞTERI Consult. 3—6 p. m. Strada Cuza Vodă No. 1e . Un furt a fost comis astă noapte la locu torul P. Caturine din corn. Sculeni (Iaşi). Răufăcători au pătruns în casă pre ruperea gratiilor de la ferastră, şi au furat 30 m. posiv, precum şi diferite alte obiecte de preţ In legătură cu acest furt, a fost arestat individul I.Căşârianu din Sculeni, bănuit că este unul dintre auto . „ Ministerul Instrucţiunii a hotărât să participe la opera de ajutorare a regiunilor înfometate. In acest scop se va dispune ca elevii tuturor şcolilor să contribuie cu câte un leu pentru ajutorarea înfometaţilor.eri după amează, a avut loc în satul Aroneanu, deshumarea cadavrului Frăsina Zamfirescu, deoarece se bănuia că tatăl ei ar fi ucis-o în bătăi şi ar fi obţinut apoi tăcerea autorităţilor. Autopsia făcută de d-na dr. Maria Ropală a stabilit însă că fata fusese lovită de copita unui cal în coapsa dreaptă, cela ce i-a provocat moartea. El a avut loc înmormîntarea tinerei d-şoare Rachenca Lupu, în vrîstă de 15 ani. Prietenele şi prietenii mulţumesc tuturor cari au luat parte ; deasemenea mulţumeşte d-şoarei Helene Stein de la Liceul Notre Dame care a insistat pe lângă colegele ei de a lua parte la înmormîntarea micei defuncte. Consiliul de războiu după două zile de dezbateri, a achitat eri pe 1oct. Uie Râmniceanu din Reg. 14 Inf. Roman şi pe comercianţii Segal şi Halmovici din Botoşani, despre al căror proces ne-am ocupat la timp. x Epilogul incidentelor de acum câteva zile din Ungheni este punerea în disponibilitate a secretarului corn. Ungheni, I. Pleşcan. x Moşia d-lui Anton Lupaşcu, a fost adjudecată definitiv asupra d-lui Vasile Livandi, pentru suma de 93o.ooo lei. • x Poliţia a arestat ori pe individul Petru Petrescu din Bucureşti, calea Griviţei, care a comis în complicitatea altor doi răufăcători cîteva furturi în localitate. Intre Iţele a comis un furt la comerciantul Rubin Croitorescu, din str. I. C. Brătianu de unde a sustras un rînd de haine şi un palton cu care s'a îmbrăcat. El este cercetat la comisa 4-a de d. comisar Căpriţă. Odată cu venirea iernii răufăcătorii au început să se aprovizioneze cu îmbrăcăminte călduroasă. Astfel aseară a fost prins la locuinţa d-lui Patriciu din str. C. A. Roseti individul Constantin Zaharia din str. Frumoasa 5, furînd un palton. Hoţul a fost dus la poliţie. D. prefect Petrovanu a cerut tuturor primarilor comunelor din judeţul nostru, rapoarte asupra fondurilor încasate de pe islazuri, în vederea verificării acestor venituri.  D. Petru Gr. Vasiliu, va conferenţia mâine după amiază despre „Viaţa sufletească“ la Cercul funcţionarilor de librărie la locaul Camerei de Comerţ. Unul care are vedenii. Autorităţile locale cercetează reclamaţia locuitorului Const. Lupu din str. Ion Creangă împotriva spiritistului Săvescu. Reclamantul arată că avînd vedenii în somn, s-a dus la minutul spiritist. Dar acesta i-a luat suma de 1115 lei, nereuşind însă să-i alunge visurile oribile. Cerîndu-i banii indurît, spiritistul Savescu a refuzat cu hotărire. Autorităţile au dispus o anchetă. x D. Ioan Axinte, ne roagă să desminţim categoric cele afirmate de d. Rang, cum că ar îndemna pe ţărani, să voteze lista cuzută.1! Autorităţile din Peatra- Neamţ au fost înştiinţate de o îndrăzneaţă tâlhărie. Trei bandiţ mascaţi şi bine înarmaţi, au atacat noaptea trecută cârciumarul Belu Hriţcu din Podoleni. Comerciantul a fost grav maltratat. Bandiţii au furat apoi caseta de fer, în care se afla o mare sumă de bani. In piese vechi de argint. NUMAI CELE ORIGINALE AU VALOARE ! Refulaţi orice surogat recomandat ca „tot aşa de bun“ şi luaţi numai tabletele de Aspirină în ambaj original (a 6 sau 20 tablete). * O nouă mişcare in poliţia locală.— In urma transferărilor dispuse de ministerul de interne d. colonel Virgil Dumbravă a făcut astăzi o nouă mişcare în personalul superior poliţienesc. D-lui comisar N. Dimitriu îi s-a iertat delegaţia de inspector fiind numit şef al brigăzii de urmărire, în locul d-lui comisar C. Vasile care trece la conducerea biroului circulaţiei rămasă vacantă prin transferarea comisarului C. Em. Vasiliu la Tg. Frumos. D. comisar Huşanu de la brigada de urmărire, trece ca şef al poliţiei palatului de justiţe. D. comisar Ştefan Ionescu de la brigada de urmărire trece ca şef al poliţiei spectacolelor. D. comisar Gh. Diaconu de la rigada de urmărirerece ca şef al poliţei gărei In locul d-lui comisar Mircescu transferat la Tg. Frumos. D. subcomisar Neculai Ciuceanu de la circ. 1 la poliţa gării. D. Eugen Closs fost director a luat conducerea unui inspectorat poliţienesc. lx Cercul „Sf. Ecaterina“, Duminica In 25 Nov. a. c., de erb. Sf. Ecaterina, al doilea hram al bisericii Toma Cozma din Iaşi, enoriaşele acestei parohii constituite în cercul Sf. Ecaterina vor participa în număr mare la sf. liturghie din biserica parohială, precum şi la şedinţa festivă a Cercului ce se va ţinea în aceiaş dimineaţă, la ora 11, în sala parohială a acestei biserici. ^ x D. procuror general Al. Coroi, a plecat la Roman. Se pare că e vorba de o gravă anchetă, pe care d-sa o va întreprinde acolo.  Un incendiu a nimicit gospodăria săteanului Luca Berlescu din corn. sediul lul Tătar Vlasl, cauzându-i o gube de 75.000 lei. INFORMATIUNI