Opinia, iulie 1931 (Anul 27, nr. 7246-7272)

1931-07-01 / nr. 7246

Novai t siîpdmâ Durerea i £a Affären© M&vralgU R ăceli G ripă Gutural yWŞ JungQiuri Lombago neumatism Dureri de picioare Dureri la încheituri Menstruaţii dureroase LUAŢI Novai cel mai bun amUi* avralgH Acţiune imediată Nu atacă inima\ Qersţi la iarmacii cutii original© (în culorile verdeaur-negru). Cutia cu 2 tablete Id 10. Fiecare pastilă poartă inscripţia NOVAL AVIZ Aduc la cunoştinţa celor interesaţi numai in ce priveşte carele mortuare pentru evrei, ele vor fi puse de azi înainte la dispoziţie de către „Epitropia Israelită“ a oraşului, iar pentru toate celelalte servicii în legătură cu înmormântările evreeşti cât şi pentru trăsuri de stradă, sunt la dispoziţia fiecăruia ca şi până acuma Î fi în condiţiunile cele mai avantajeaeu ofer trăsură cu un cal la Înmormântări evreeşti cu 80 lei şi o trăsură cu doi cai cu lei 140 pentru toată înmormântarea. Pentru orice informaţiuni în legătură cu înmormântările, rog a trece pe la biroul meu str. I. C. Brătianu 145, vis-a-vis de Sf. Spiridon. Jean Grünberg DOCTOR Mendel Avram — Fost intern de spital — Consultă zilnic între 8-10 a.m. şi 3—7 p. m. Boli de femei Boli interne Venerice, Sililis Iaşi, strada Costache Negri 15 (deasupra farmaciei Margulies) Eftin şi Bun găsiţi la tapiţeria Modernă Lei 250 somieră de pat Lei 350 divan fără ladă Lei 550 dormeză fără ladă Lei 750 dormeză cu ladă Lei 950 divan cu ladă modern Lei 1450 canapea lustruită cu oglindă Toate acestea sunt foarte bine lucrate, cercaţi şi vă veţi convinge. Ambalez mobile, aranjez perdele. Chemat prin c. p. vin la onor client pentru orice comandă sau reparaţii. GH. GHERSON Str. Sf. Lazar 19 vis-a-vis de Fabrica de Oglinzi,lingă Plevna Antisepticul preferat de femei! Emil Costinescu DOCTORUL Ennc Pekelman Medic dentist S’A MUTAT în Str. Carol 44 lângă Fundaţia Ferdinand România Corpul Portăreilor Tribunal Iaşi PUBLICAŢIUNE No. 236 Anul 1931 luna Iunie 20 Se publică spre cunoştinţa generală că conform ordonanţei Trib. Iaşi secţia 3-a No. 901 1931 se va vinde prin licitaţie publică în ziua de 2 Iulie 1931 ora 10 a.m. averea mobilă gajată de la defunctul Anton Rohr azi reprezentat prin succesorul său Iosef Rohr domiciliat in Iaşi str. L C. Brăteanu No. 93 la pretenţia d-lui L Kamedor averea compusă din recolta de vin pe cele 14 ha. de vie plantate cu viţă roditoare pe via debitorului situată în comuna Bucium jud. Iaşi, recoltă din 1929 conform actului de gaj aut. de Trib. Iaşi secţ. 3-a la No. 441229 învestit cu formulă executorie la No. 77 / 81. Vânzarea se va face în corn. Bucium jud. Iaşi, la via debitorilor pe bani gata şi în asistenţa notarului respectiv. Şef Portărel, Indescifrabil AVOCATUL IZU SEGAL S-A MUTAT IN str. Elena Doamna No. 26 colţ cu str. Anast Panu R. DAMSKER str. Ghica-Vodă No. 44-46 consultă zilnic MEDICINA interna SIFILIS şi GENITO-URINARE între orele 8-11 a. m. şi 3-7 p m. Diathermie şi băi de lumină SOLO CLECNER AVOCAT str. Lăpuşneanu No. 25 Higiena actuală are o mare grija pentru higiena sexului masculin şi acest lucru este uşor de priceput Totuşi nu ar trebui să se dea mai puţină atenţiune higienei femenine. Higiena femeiei nu este un lucru complicat Totul se rezumă la îngrijirile raţionate ale toaletei sale intime. Toţi medicii sunt de părere că cele mai multe indispoziţii şi boli femeeşti, ca scurgeri de orice natură, infecţiuni microbiene, iritaţii, mâncărimi, etc., se datoresc prea puţinei griji a higienei sale intime. GYRALDOSE un antiseptic şi cicatrizant recunoscut şi întrebuinţat de toate femeile Parisiene, este azi singurul mijloc eficace pus la îndemâna femeei, care întrebuinţându-l zilnic îşi înlătură toate neplăcerile cauzate datorită oricărei infecţiuni sau indispoziţii locale. Dizolvând o pastilă de GY-RALDOSE într’un litru de apă caldă obţineţi soluţia antiseptică preferată azi de orice femeie ce ţine la sănătatea sa. Se găseşte de vânzare la farmacii şi drognerii. OPINIA La 1 Iulie apare vol. II din „ Colecţia celor 15 lei“ întitulat: „ Jurământul" de celebra scriitoare engleză BARONEASA ORCSY, într’o minunată traducere datorită d-lui Victor Eftinaiu. „JURAMANTUL* e romanul unei dragoste ce se mistue în sângeroasele file ale revoluţiei franceze,—e povestea unei iubiri zbuciumata de coşmarul ghilotinei. Volumul II al „COLECŢIEI CELOR 15 LEI“ mai cuprinde ca suplimeint, ultimul roman al scânteetorului romancier englez, JOHN GALSWORTHY, întitulat: „..ŞI CEI DE PE URMĂ, VOR FI CEI DINTÂI“. Reţineţi de pe acum, la toate chioşcurile de ziare la toate debitele, la toate librăriile, la editura Ign. Hertz Bucureşti, precum şi la Deozitul de ziare S. Peretz str. Unirei“, volumul II din „COLECŢIA C'LOR 15 LEI“, „JURĂMÂNTUL“ de BARONEASA ORCSY. S (Continuarea din pagina l-a) (vorba d-lui Iorga), social şi politic. A fost omul unei înalte demnităţi şi acţiuni positive: — numele său rămâne şi va rămânea Contrast cu atâţia oameni politici de la războiu încoace, chiar înzestraţi cu talent, chiar cu vervă nentrecută şi cu gestul de imperator, dar fără bunul simţ, fără omenia cari şi omului politic ii sunt indispensabile — profundă greşală că politica (ceia care să nu rămâe) e sinonimă cu a încânta massele sau a legifera cu nemiluita — nu supravieţuesc sezonului opera lor, fără o bază izvorâtă din reale nevoi populare şi fără prevedere, fiind menită a dispărea odată cu plecarea lor din arenă, unde se arată simpli gladiatori — şi abia atât. Poate şi datorită timpului, dar prin personalitatea sa, ca a atâtor patrioţi ai vechei Românii, numele lui Emil Costinescu rămâne binecuvântat în istoria ţării sale. Preot F. Bodnărescu ne este atît de drag ? O, sunt mai bine de două decenii. De când— cum spune chiar el, in fragmentul de spovedanie (chipurile spovedanie), când n’avea nici chelie, nici... surplus de greutate (ca să nu scrim vorba inestetică: burtă). Și-atunci ? Ei, atunci, era ceva foarte firesc, mai să spunem obligator, ca acest Maximilian să găsească o soluţie pentru orice situaţie, fie această situaţie chiar atât de infamă ca cea de astăzi. Spun unii cu melancolie—şi eu cred că e sinceră: „Să ajungă Maximilian să joace în pauze de cinematograf“... Un moment—numai două vorbe, vă rog, întâi, vorba lui Bismark: unde stau eu, acolo e fruntea mesei,— unde joacă Maximilian acolo e teatru de prim rang. Punct Al doilea: Talentul ştim, nu este obligat să fie totdeauna secondat de inteligenţă superioară şi nici de sisnţ deosebit de autocritică. In cazul despre care vorbim însă, din întâmplare, acestea se găsesc reunite şi putem s’o spunem fără ezitare, într'un grad destul de respectabil. Rezultatul s’a văzut, s’a auzit şi nădăjduim că nu se va dezminţi nici în viitor. Ba ceva mai mult. In genul in care se produce acum Maximilian, şi unde nu este strict legat de textul scris de altul, ci are dreptul să aleagă ce-i convine, dar mai ales ceia ce crede că e ban, el va excela în grad şi mai pronunţat. Dar, să nu facem confuziune. Noi prin aceasta nu înţălegem, că Maximilian e un cabotin care improvizează, luând extempere din hambarul imens în care e înmagazinat mormanul de spirite, momente şi sclipiri generale ale rolurilor sale. Nu. Ci toate sunt mai întâi alese, cernute şi lipite cu migăleală ca să capete oarecum alura de întreg şi apoi, abia apoi sunt prezentate invariabil, de-o fi şi de o sută de ori la rând. La fiecare dată însă, spectatorul rămâne convins, că în faţa sa stă un catiseur minunat, care atunci, în acea clipa, pentru întâia oară, povesteşte toate câte le spune. Noi am dat la o parte — indiscret poate, perdeaua atelierului, dar am făcut-o cu singura intenţie de a demonstra cât este de superioară această artă şi c - este singura de adevărata calitate graţie căreia ,spectatorul, pe care de decenii îl ţii câştigat şi te are drag, să'ţi rămână mai departe tot atât de devotat. Intr’atât, încât dacă’l chemi spunându-i: Vino, frate al meu, să râdem împreună, el să alerge cu încredere şi să-ţi rămână recunoscător şi pentru mai târziu. Am putea spune şi altfel: Ne procură mare mulţumire încrederea reciprocă, atât a producătorului cât şi a consumatorului de frumuseţe, încredere cu veche trăinicie. • Mai e nevoe să înzistăm, detailând ce spune Maximilian şi ce — sau cum joacă excelentul terţei ce’i însoţeşte d-ra Sylvia Dimitrescu cu d-nii Gromer şi Vasilachi. Preferăm să-i vedeţi Domnia- Voastră singuri şi să găsiţi singuri obiecţile — dacă o să puteţi ■descoperi vreuna... V. CÂTEVA IMPRESII MAXIMILIAN (Continuarea din pagina l-a O COMEMORARE PIOASA Hramul detaşamentului de gardieni publici După cum am anunţat, a avut loc ieri, din iniţiativa d-lui Gh. Teodora Prefectul poliţiei Iaşi, serbarea hramului detaşamentului de gardieni publici din localitate. Cu acest prilej s-a oficiat un parastas pentru pomenirea funcţionarilor poliţieneşti morţi. De ani mulţi nu se mai serbase patronul gardienilor publici, după cum şi celor dispăruţi dintre funcţionarii poliţieneşti nu li se mai aprinsese la mormânt o lumânare de către camarazii lor în viaţă. A trebuit ca tot un vechiu funcţionar poliţienesc, ieşan prin naştere, azi conducătorul acestei instituţiuni, să reînvie vechea datină, după cum a fost spus in cuvântarea sa aşa de frumoasă, d-l N. Cananău. La ora 10 dimineaţa la biserica Sfţii Voivozi a avut loc un parastas în faţa reprezentanţilor autorităţilor civile şi militare. In curtea bisericei compania de jandarmi pedeştri în mare ţinută sub comanda d-lui căpitan Oprescu, iar întreg detaşamentul de gardieni publici cu drapel, comandat de d-l V. A Ioanei. După terminarea slujbei religioase, trupa şi autorităţile s’au dus la cimitirul Eternitatea unde Dl. Prefect de poliţie Teodora a depus frumoase jerbe de flori pe mormântul regretatului fost director al prefecturei poliţiei Iaşi, Alex. Zdrobici, cum şi pe mormântul fostului Comandant al sergenţilor defunctul V. Dan. Cuvântarea Dlui Prefect de poliţie Gh. Teodoru a fost un îndemn pentru poliţiştii de azi, la muncă şi devotament în serviciul ţării. D-l N. Cananău ca decan al foştilor Prefecţi de poliţie, a rostit o cuvântare care a răscolit sufletele tuturor. Amintiri duioase din vremea când şi slujbaşii poliţieneşti de azi şi fostul Prefect Cananău, erau tineri. Poliţiştii spun că atunci era mai bine cred că şi Dl. Cananău n’are nimic de obiectat asupra acestei aprecieri La solemnitate a participat foarte multă lume. Notez pe d-nii N. Cananău, Petre Bogdan primarul municipiului, colonel Giuşcă delegat Corp 4 Armată, I. Pogonat prim-Procuror, Loris Pavlof Consilier de Curte, Gh. Teodor prefect de poliţie, căpitan Oprescu, etc. etc. H. I. INFORMAŢIUNI : Ciocnire de trenuri—Trenul accelerat Bucureşti—Iaşi s’a ciocnit astă noapte cu trenul Războeni—Galaţi, la intrarea în gara Tecuci. Sunt trei răniţi uşor. Din această pricină acceleratul a sosit în Iaşi cu trei ceasuri întârziere. Bustul lui Xenofon Ghirghiu regretatul fost profesor de limbi clasice, a fost desvelit ieri, în faţa Liceului Naţional. La pioasa solemnitate au rostit cuvântări d-nu general I. Popovici fost ministru, George G. Maxim publicist şi Manoliu directorul liceului Naţional. x Premiul național pentru proză (in valoare de 100.000 lei), a fost acordat anul acesta cunoscutului romancier moldovan d. Cezar Petrescu. Spectacolele zilei C/fide mergem o să stă ... 36 Iunie Teatrul „Piccadily“ (fost Select). Piaţa Unirii. — „Iţi jur că nu te-am înşelat", comedie muzicală, adaptată de Adrian Pascu. Teatrul Pomul Verde. — Catinka, operetă în 3 acte. Cinema Trianon.— Trupa V. Maximilian prezintă Automat Bar comedie muzicală. Ecranul prezintă : Nebuniile tinereţii cu Liane Haid, Lucie Englich şi Ralph Artur Roberts. Al doilea film : Revolta din Singapore cu Estela Taylor. Journal „Paramount". Cinema Sidoli. — „Aviatorul" cu Douglas Fairbanks jr. şi „La Tandresse" cu Jetersohn Colin şi Jean Tou'.out. Cinema Elysée.— „Focul gloriei“ cu Betly Compson şi „Jeanine" cu Coreen Moore şi Garry Cooper. (Filmul Jeanine este prezentat în această săptămână pentru ultima oară la Iaşi). Cinema Ghelter. — „Idiotul" cu Lon Chaney şi Ricardo Cortez, „Orlow" cu Ivan Petrovici, Vivian Gibson şi George Alexander şi „Calul salvator" cu Fred Thomson. Berăria „Luther" (Piaţa Unire!) Renumitul Jazz Huberting. Bufet copios cu cele mai delicioase mâncăruri calde şi reci Supeuri speciale. Bere şi vinuri din pivniţele Luther, seara dancing în ritmul Jazului Hubertyn.  Un tânăr ieşan reclamat pentru viol La comisia înnn s’a prezintăt azi dimineaţă servitoarea Livia Simaerciuc din serviciul atuiaţic Coliman din str. Lăpuşneanu No. 32. Ea s’a plâns că aseară, pa când stăpânii ei lipseau de acasă, fiul lor Iosub a încercat să aten*teze la pudoarea ei. Cum însă ea se opunea, băiatul a maltratat-o şi a posedat-o cu forţa. D. comisar Bobeica a început imediat cercetări. Cel inculpat tăgădueşte fapta care i se pune în sarcină. * Diverse  — In urma unei certe între concubinii Ion Anghel şi Aglaia Ionescu din str. Prăpastiei Nr. 11, bărbatul a strâns toate lenturile soţiei sale şi le-a dat foc, ameninţând că va da foc şi casei. Ion Anghel a fost arestat. A fost înaintat poliţiei rh. Gavriluţă din cart R. M. S. pe motiv că ar fi intrat în camerei© prostituatelor Marta Alexandrev şi Olga Paciuc de la localul de prostituţie Bojoagă, din str. Zugravi, şi le-ar fi bătut . Deasemenea au fost înaintaţi poliţiei Banghel Teoader, evadat din ospiciul Socola; Neurit Constantin lucrător la uzină, care a bătut două femei in stradă ; şi croitoru Anciu din Bui. Ferdinand 24 care a intrat cu forţa în esc d-nei Raşela Bercovici din str. Baciu 5. Rep. : Ştiri poliţieneşti Teatrul evreiesc Sidy Thal şi A. Teffner în „Tipke Faer“ Trupa evreiască în frunte cu talentata subretă Sidy Thal şi cu artistul A. Teffner, care joacă de câtva timp în grădina „Pomul Verde“, a repurtat aseară un frumos succes in cunoscuta operetă „Zipke Faier". Opereta din viaţa burghezime americane, plină de humor şi cântece a dat prilej d-rei Sidy Thal să se manifesteze în toată vigoarea talentului ei scenic. D. Teffner a secondat-o cu mult succes, ambii fiind bine încadraţi de restul trupei, compusă din d-nele Simovîci, Loznik, Kestenberg, şi d-nii M. Loznic, M. Wolf, Kroin şi H. Rozenkratz. Cu spectacolul de aseară d-ra Sidy Thal şi dL A. Teffner se plasează definitiv printre bună artişti ai scenei evreieşti. In astă seară se reia opereta „Katinka“ SV INFORMAŢIUNI . Aflăm că d. Th. Stihi casieral Băncei Naţionale Iaşi, împlinind 30 ani de serviciu, a cerut aranjarea drepturilor la pensie pe ziua de 1 Iulie curent . Poetul evreu ieşan H. Rabinsohn pregăteşte o antologie a scriitorilor şi poeţilor români în idiş. Până în prezent a făcut tălmăciri (fin Eminescu, M. Sadoveanu, T. Arghezi, L. Rebreanu, Cezar Petrescu, Al Al. Philipide, Otila Cazimir, George Lesnea etc. O parte din aceste tălmăciri au şi apărut în revistele evreeşti din America şi Polonia. D-l Prof. G. Pascu ne roagă să arătăm că, din cauza împrejurărilor la ordinea zilei, „Revista Critică* No. 8 va apărea odată cu No. 4 (număr dublu) la începutul lunii Octombrie. Muzica Regimentului I Căi ferate, de sub conducerea eminentului șef de muzică d. maior Sandner Carol, va părăsi garnizioana Iași pe ziua de 1 Iulie a. c. fiind angajată pentru sezonul de vară la băile Budachi—Cordon. Bătăturile le înlăturaţi sigur cu „Coricol“. Depozit : Farmacia Polak, str. Ștefan cel Mare. Ii fe:;I DOI FRAŢI GEMENI se folosesc de asemănarea lor perfectă şi comit nurlte escrocherii, derutând poliţia ■Siguranţa şi legiunea de jandarmi din localitate, cercetează senzaţionalele lovituri date în oraşul nostru (precum şi în toată Moldova), de către doi excroci internaţionali. Excroch-gemeni De câteva săptămâni, cutreeră oraşele din Moldova, doi fraţigemeni anume Katz Bela şi Katz Lipot, originari din Polonia. Aceştia au la activul lor sute de excrocheni comise în toată Europa, şi operează de aproape 6 ani. In Cehoslovacia, Germania şi Franţa, cei doi exciţi."}eggment au înşelat şi mari firme, casând sume respectabile. La Bucureşti fraţii Katz, au operat în tovărăşia a doi cunoscuţi pungaşi din Catală. Unul din cei doi fraţi anume Lipot a fost arestat pe Calea Griviţei. Dus la comisariat, el a declarat că este om cinstit şi că e victima unei confuzii... In acelaş timp s’a telefonat şi dela Prefectura Capitalei, că adevăratul excroc Katz se află arestat la ei. Lipot a fost pus în libertate. Fiind cercetat Bela Katz, el a declarat că el este cel nevinovat, şi că adevăratul înşelător a fost pus în libertate în urma unui truc. Astfel fraţii gemeni au derutat poliţia, până ce au reuşit să scape amândoi. O lovitură la Iaşi Odată liberi, s-au refugiat în Moldova. In trecere prin Iaşi, au făcut o victimă şi în oraşul nostru. Au schimbat la o Casă de Schimb, 3000 franci francezi falsificaţi, şi apoi au dispărut. Siguranţa a fost înştiinţată şi de alte lovituri pe care cei doi excroci le-au dat la Brăila, Roman, Bacău etc.* Autorităţile au aflat ultimul lor domiciliu şi este speranţă că excrocii vor fi arestaţi. Un fapt interesant este că dintr-o adresă sosită în localitate din Polonia, reesă că fraţii Katz, sunt proprietari în susnumita ţară, unde trec drept mari comercianţi şi oameni cinstiţi... Rep.