Opinia, mai 1933 (Anul 29, nr. 7812-7828)

1933-05-03 / nr. 7812

Un asortiment de noutăţi nemai văzut Mătăsurile „GALLIA“ Sucursala IAȘI str. Cuza Vodă No. 83 alxmx3 t^u» ni n nu LA BUCUREȘTI HOTEL UNIVERSAL STR. GABROVENI 12 HOTEL GABROVENI STR. OITUZ I complect renovate. Apă caldă și rece In toate odăile, calorifer, ascensor, telefon. Închiriază camere de la Lei 70. Bacşişul la portar desfiinţat minimiimiHiiHinffinxxnzxzc Se vinde restul de disponibile pe terenul Brener A se adresa : D-lui INGINER SCHLEIER strada Elena Doamna. In vederea sărbătorilor şi a vacanţelor de vară Soc. Română de pază şi siguranţă FIDUCITATEA“ 1 asigură şi apără avutul Dv. contra furturilor de orce natură cu oameni bine instruiţi şi controlaţi prin ceasornice de control şi controlori civili. .FIDUCITATEA “ este singura boc, cu sucursale la întreaga ţară, organizată in acest stil. INCERCATI-VA NOROCUL cumpărând lozuri pentru Loteria Statului Român AGENŢIA WAGONS'LITS // IAŞI, Piaţa Unirii Reprezentanţa Marei Colecturi principale Bca Romînă de Credit şi Economie din Bucureşti. Discreţiune desăvârşită. Spectacolul fastuos cu fantasticul succes Yo-Yo are loc Joi 4 Mai ora 9', seara '»Si do 11 România Tribunalul jud. Iaşi Secţia 3-a I Sub proţedeatm d-lui Bârgiuanu judecător Asesor d. Prassa cupleapt Şedinţa publcă din 26 Aprilie 1933 PROCES VERBAL No. In baza art. 696 şi următorii cod. com. HOTĂRĂŞTE : Declară in stare de faliment pe Jacob Iştein comerciant din comuna Popeşti jud. Iaşi. Numeşte sindic pe d. Jude Sindic al Trbunallui Iaşi. Ordonă aplicarea sigiliilor la întreaga avere a falitului cu care se deleagă pe d. judecător Sindic al Trib. Iaşi. Fixează provizor apoca Incetărei porţilor la 12 Febr.1931 Numeşte sindic pe d. jude Sindic al Trib. Iaşi. Ordonă aplicarea sigiliilor pe întreaga avere a corneri, cu care se deleagă pe 4. judecător Sindic al Trib. Iaşi. Fixează provizor epoca încetărei poliţelor la 12 Februar 1931. Stabileşte termenul de 13 Maiu 1933 până când creditorii sunt obligaţi să prezintă la secretariatul «indicului declaraţiile de creanţile lor. Fixează termenul de 23 Mai 1933 orele 13 când va proceda la incemerea procesului verbal de verificarea creanţelor». Ordonă numitului falit ca până în termen de trei zile să prezinte bilanţul şi registrele sale comerciale. Această sentință se va executa provizoriu. Se vor îndeplini disp. art. 709, 710 și 948 din cod. corn. și conform art. 712 cod. corn. se va comunica o copie d-lui Prim Procuror și d-lui jude Sindic al Tribunalului. Cu drept de opoziție și apel inlăuntrul termenului prescris de art. 711 din cod. com. Dată şi pronunţată în şedinţă publică, astăzi 28 Aprilie 1938. ss) C. Bărgăueni ss) M. Prassa p. Grelier, ss) Mustăreţ Tribunalul Judeţului Iaşi Secţia II-a Publicaţie de vânzare No. 1743 din 29 Aprilie 1938 Tribunalul Iaşi secţia 3-a, prin jurnalul din 27 Aprilie 1983, autorizat corpul portăreilor tribunalului Iaşi, să efectueze toate formele de vânzare prin licitaţie rubrică a imobilului-teren situat în Iaşi Calea Galitiei parcela No. 209, proprietatea falitului Isidor Kunovici domiciliat în Iaşi str. Căpitan Păun 4, imobil care conform raportului de expertiză, aflat la dosar, se constată că : Este compus dintr’un teren în suprafaţă de 516,60 m.p. desgrădit, megieşit la Nord cu parcela No. 183 pe o lungime e 21 metri, la Sud cu drumul şi hnaşul orăşenesc pe o lungime de 21 metri, la Est cu parcela Nr. 210 pe o lungime de 24,40 metri şi la Vest cu şoseaua pe o lungime de 24,40 metri, şi a fost evaluat de d. jude sindic al tribunalului Iaşi la suma de lei lo.ooo. Se Incunoştiinţează că vânzarea şi adjudecarea acestui imobil, vor avea loc în pretoriul trib. Iaşi secţia 3-a In ziua de 9 Iunie 1933 ora 13 incepându-se licitaţia publică dela suma datei Sooo fixată de tribunalul Iaşi secţia 3-a prin jurnalul din 27 Aprilie 1983. Dosar No. 4 1983. Portărel, V. Stănescu . Doctorul BRENER specialist mamos, boli de femei consultaţii dela 2 până la 4 p. m. Preşedinte, M. Eşianu Sfătuim publicul să-şi reţină biletele pentru a-şi rezerva locuri bune. Casa deschisă de la 10 dimineaţa. DOCTOR MARCO CAUFMAN S’A MUTAT la str. Cuza-Vodă 19 (casele Forst) BOLI INTERNE venerice, sifilis Baze ultraviolete Consult. 218 p. m. DOCTOR Margareta Cordesco Medic secundar al Maternităţei Specialistă în boli de femei Naşteri şi operaţiuni obstetricale Iaşi, — Str. Mârzescu, 1 Cons. 1—4 şi 7—8 6 DOCTOR HOFFMANN S’A MUTAT în strada Enescu No. 2 (fost Vovidenie) (colţ cu str. Cuza-Vodă) Consultă : Boli nervoase şi Boli de nutriţie Dela 10—12 4—7 Elevi reîncirşi din Rusia Un proces interesant la Chişinău Consiliul de război din Chişinău a judecat un proces interesant, acuzaţi fiind elevii Nacu Ermanoil, Nastase Nicolae, Gh. Grigore, Dumitru Lupu, Vasile Ivanov şi Isac Levit din judeţul Orhei, toţi intre 15 şi 17 ani. Acum un an, elevii, subt conducerea lui Levit, au trecut Nistrul şi s’au înscris In organizaţia G. P. U. Ei urmau să fie utilizaţi ca spioni. G. P. U-ul a observat faşă că tinerii nu dau satisfacţie şi de aceia i-au retrimis în România prin comisiunea mixta ruso-română. In faţa consiliude război, elevii au descris tratamentul aspru, la care au fost supuşi la Rusia. Acuzaţii au fost condamnaţi la amendă de câte 500 lei, elevul Levit fiind pedepsit şi 1,cu 3 luni Închisoare. I In mem PROFESORUL DR. Continuarea din clor prin apă de se puteau număra mărgelele de gaz. Intr’o ţeavă umplută cu var era înghiţit clorul. In sticla spălătoare de la urmă nu se mai vedeau mărgelele de gaz. Atrăgând luarea aminte a studenţilor asupra acestui fapt, că clorul era absorbit complect de var, doctorul Istrati a făcut gluma frumoasă şi azi ca şi atunci: priviţi, ici pic, pic, pic; dincoace nimic, nimic, nimic. La doctorul Istrati pot spune şi eu, putem spune cu toţii: trec zilele noastre una câte una, pic, pic, pic; iar la urmă-s toate nimic, nimic, nimic. Şi tot aşa vorba lui Eminescu, gânduri ce-au cuprins tot universul, încap bine in patru scânduri. M-a legat de Emil Severin o strânsă prietenie de 31 ani. Am fost profesor cu el la „Liceul Iaternat“ din Iaşi. Am luat parte la recomandarea lui la Şcoala Politechnică din Bucureşti, la catedra de chimie organică, pa care distins jeșan RIN a ocț^^^Kilustrat-o până la cer îngăduinţa să povțHJRCâteva amănunte pe can^JFştiam numai noi doi şi pe care e bine să le aflaţi înainte ca şi celălalt dintre hoF d||ne chemat de Dumnezeu. M Venise lanine in strada Sf. Apostoli şi m-a rugat să-l susţin pentru ocuparea conferinţei de chimie analitică de la Şcoala Politehnică. Ştiam că era vacantă şi catedra de chimie organică. Ai destule merite şi prea destule i-am răspuns eu, ca să ocupi catedra de chimie organică. O stăpâneşti în toate amănuntele ei teoretice şi practice ; în schimb nu ai destulă pregătire pentru conferinţa de chimie analitică. E muit mai greu să conduci lMNIele practice de chimie analitică, atunci când nu ai la activul tău ani şi ani dea rândul de muncă încordată la această direcţie. E mult mai uşor să facă cineva un curs în care spune ce ştie şi ce vrea ; în schimb e neasămărait mai greu să dai răspunsurile cuvenite la Întrebările studenţilor, că de ce nu a obţinut cutare precipitat, de ce cutare reacţie e altfel de cum e descrisă în carte, de ce e atâta deosebire între cum trebue să fie făcută o analiză şi intre cum e făcută de fapt de studenţi. Numai cine este ca mine şi ca asistenţii mei, cărora ţin să le arăt încă odată toată lauda pe care o merită, numai acela e in stare să facă faţă la întrebările uluitoare şi să prindă greşelile de uimitoare navitate pe care le fac începătorii de pretutindeni, nu numai de la noi. Lucrările de chimie analitică samănă în totul cu deslegările de probleme la care se cere, după cum ştim cu toţii, acea uşurinţă de orientare, spre a găsi acel artificiu de calcul, care duce pe drumul cel mai scurt şi totuşi neaşteptat la deslegarea căutată. — „Ştiu şi înţeleg prea bine această deosebire ; nu ştii însă că e o greutate la mijloc. Catedra de organică e păstrată pentru altă persoană“. — N’are a face i-am răspuns eu, domnita trebuie să ocupi catedra de chimie organică. Răspunsul meu părea să fie mai aspru decât cel aşteptat şi Severin a plecat de la mine cu totul nemângâiat. Scurt timp după aceia am avut o întâlnire, în care după un ceas de discuţie, părerea mea a fost primită. Am fost numit în urmă în comisia de cercetare a lucrărilor prezentate de cei cinci candidaţi înscrişi pentru ocuparea catedrei de chimie organică. Ingăduiţi-nai, mai departe să vă descriu cele întâmplate la „ConsiliulŞcoalei Politehnice” Dându-mi-se cuvântul am arătat de la inceput că am venit la Consiliu stăpânit de un sentiment de admiraţie şi de răpundere totodată. Nu-mi închipuiam, pe când treceam ca student prin faţa şcoalei de poduri, cuprins de admiraţie pentru profesorii ei aleşi şi a învăţăturii adânci pe care ei o predau, nu-mi închipuiam că voiu fi intr’o zi cinstit cu insărcinarea de a le recomanda eu, un profesor la o catedră vacantă. Am arătat în urmă care era valoarea candidaţilor, sprijinit pe lucrările lor de specialitate şi m-am oprit la încheierea că este cazul să se aplice articolul 25, aliniatul a din decretul lege al şcoalei politechnice. Aflaţi că după acest articol membrii comisiei pot face numai propunerea că acea catedră vacantă poate fi ocupată de unul din candidaţi, ărft stt aibă dreptul de a recomanda pe vreunul la deosebi, alegerea rămânând în totul şi numai in puterea consiliului profesoral. Eram la comisie eu, Murgoci şi Pfeiffer. Dumnezeu să-i ierte pe amândoi, căci i-a chemat de mult el. Referatul meu a fost aprobat la unanimitate de cei trei membri, cu toate că numai eu şi Murgoci eram pentru Severin, iar Pfeiffer era pentru alt candidat A urmat atunci cum era firesc, o discuţie foarte academică. Pusă la vot recomandarea lui Severin a avut numai un singur vot contra, pe acela al ud Pfeiffer din 25 de profesori. Preşedinte al consiliului era Anghel Saligny, podoaba şi mândria inginerilor români. El s’a abţinut dela vot. Eu ca strein de şcoală nu aveam drept la vot. Au fost acestea la cele dintâi zile din Ianuarie 1921. Am rămas atunci strânşi legaţi, eu şi Severin, în lupta noastră pentru înaintarea şi înălţarea chimiei în scumpa noastră Românie. G. G. LONGINESCU OPINIA Impunerea clădirilor industriale (Continuarea din pag. II a celor 3.000.000 lei aur, din 1915, ajungem la un preţ de cost de circa 97.000.000 lei stabilizaţ. Amortizmentele a 5 la sută anual pe timp de 17 ani ar însemna 851. Ţinând în tizmentul sută, aşa lege, voi mortizmeni vom avea astfel un preţ de cost de 56.200.000, la care aplicând dobânda de 5 la mită B sim o valoare locativă de 2.910.000. Acesta e venitul brut. Se scade acum 20 la sută drept cheltueli de gestiune şi întreţinere, adică lei 582.000 şi ajungem astfel la suma de 2.328.000 venit net impozabil, la care se va aplica impozitul pe clădiri (10 la sută partea Statului plus 8 la sută adiţionale, osebit adiţionale pentru drumuri). In ce priveşte impunerile la global, chestiunea este tratată detailat şi cu desăvârşită competinţă, pe înţelesul tuturor şi complectată cu cele mai noui instrucţiuni, de către d- şef-controlor al Serviciului de Contestare, N. D. Popa. Această lucrare de mare utilitate se găseşte la toate librăriilela Iaşi, fiind necesară avocaţilor şi tuturor contribuabililor. Controlor financiar ILIE NEDELCU Spectacolele zilei Unde mergem astăzi?... 2 MAI Teatrul Naţional-Belache. Cinema Trianon. — „Un cântec pentru tine“ cu Jean Kiepura, Ralph Artur Roberts, Jenny Juso şi Ida Wust , Dragoste demonică“ cu Fredrich March şi Kay Francis ; Jurnal sonor Radio-News, Cinema Sidon.—„Emancipata“ cu Norma Schearer, Robert Montgomeri şi Conchita Montenegro ; „Execuţia spioanei“ ; Jurnal sonor Fox, Cinema Phönix.— „Saxofonul de aur“ cu Hans Albers ; „Hagi Murat“ cu Ivan Mosjukine. Complectări Noturno (muzică de Chopin) şi Baletul Schumann. — D. general M. Ionescu (fostul director c. f. r) a fost numit comandant al Corpului I armată (Craiova). Preşedintele Perului a fost asasinat Un atentat odios s-a săvârşit la Urna. Cu prilejul unei serbări militare, un individ din mulţime a tras mai multe focuri de revolver asupra automobilului în care se afla d. Sachez Cerro, preşedintele Perului. Acesta, la drum spre spital, a încetat din viaţă. Atentatorul, care face parte din rândurile opoziţiei, a fost linşat de public. Adunarea naţională s-a întrunit imediat şi a ales pe noul preşedinte al republicii în persoana generalului Bonavides, ministrul de război A murit cunoscuta poetă, contesa de Noailles La Paris a încetat din viaţă, in etate de 57 ani, cunoscuta poetă contesa de Noailles. Anne Elisabeth comtesse Mathieu de Noailles descinde dintr’o familie românească cu sânge domnesc, fiind prinţesă Brâncoveanu după tată şi Bibescu după mamă. S’a născut la Paris la anul 1876 și a crescut acolo, primind o bogată cultură franceză. A scris volumul de versuri: Le coeur ianombrable, L’ombre des jours, Les vivants et ies morts, Poeme de l’amour, L’honneur de souffrir, Poemes d’eniance. In toate poeziile se simte un lirism tntlăcărat şi sentimentul panteist. A scris şi romane La nouvelle espérance, Le visage émerveille şi La domination. Apoi o culegere de meditaţii scrise în proză poetică subt titlul „Exactitudes“ (1930). In toate scrierile se constată un amestec de nelinişte, de voluptate şi melancolie. A cântat cu putereşi talent bucuria dragostei şi obsesia morţii. Contesa de Noialles nu şi-a uitat descendenţa, făcând în diverse ocaziuni o utilă propagandă în favoarea României. împărtăşim cu atât mai mult deci acest doliu al literaturii. — Răzbunarea unui tată. — Locuitorul I. Anghelin din com. Valea Hagei (Vaslui) s’a certat cu soţia sa, care a părăsit căminul conjugal. Pentru a se răzbuna, tatăl şi-a aruncat copilul In grădina socrului. Apoi Anghelin a dispărut din comună. Se fac cercetări. t'YTJ'O*. &0B :. ■ •. \m I iriţi atenţi !» ... . I -^a tocurile pe cari le purtaţii Garantăm durabilitatea cea mai mare, elasticitate şi evitarea oboselii timpurie, numai pentru tocurile originale PALMA S'a desfiinţat trustul zahărului Zahărul se va iefteni ? Se anunţă că trustul zahărului dela noi s’a desfiinţat Sâmbătă 30 April. Aceasta, din cauză că fabricile de zahăr n’au putut cădea de acord cu privire la prelungirea termenului de vânzare prin oficiul central. In felul acesta zahărul devine un articol Uber şi va fi pus în comerţ de fiecare fabrică la parte. Se prevede astfel că zahărul se va iefteni, având în vedere concurenţa ce se va produce intre fabrici. In acest sens există precedentul din 1931, când fabricele Bod şi Tg.-Mureş ieşind din cartel, au provocat o scădere a preţului de la 28 la 21 lei kgr. en-gros. Pe de altă parte faşă ministerul de comerţ proectează urcarea cu 3 lei la kilogram a taxei pe zahăr. Surpări de teren pe parcursul Iaşi-Hârlâu Se va muta o parte din linia ferată Direcţia de întreţinere c f. r. din localitate, a fost informată că din cauza infiltraţiunii apelor, pe linia Iaşi- Hârlău s’au produs unele surpări de teren. Mai ales pe distanţa Cepleniţa-Rădeni, malul Bahluiului s’a surpat atât de mult, încât primejdueşte circulaţia trenurilor. Deocamdată s’a dispus ca trenurile să circule cu pilotare pe această porţiune de linie. Direcţia de întreţinere va face un raport direcţiei generale c. f. r., pentru a se dispune mutarea terasamentului liniei. Se crede eftc. Lt.-ul va cumpăra o parte din terenul d-lui inspector Zarifopol, pe care se va face noua linii ferată. INFOR MAŢ I UN I x In urma măsurilor luate de d-nii ingineri inspector A. Renescu, Barbaiani şi Florin, s’a reluat circulaţia normală pe linia Iaşi-Vaslui-Bucureşti. Pe linia Bălăbâneşti-Galaţi- Bârlad, trenurile circulă cu transbordare , iar de mâine şi pe această Unie se va circula in mod normal . In apartamentele d-nei şi d-lui Adolf Rabinovici din strada Sft. Lazăr a avut loc Sâmbătă seara logodna d-rei Guţa Goldstein cu d. Adolf Weissmann. S’a petrecut cu antreu până la zorii zilei. Prinţul Valentin Bibescu a sosit Duminecă la Bucureşti, venind cu avionul de la Paris. Prinţul a făcut un mare raid de studii in Africa. x Duminică a avut loc căsătoria religioasă a d-rei Sandina Bârsan, fiica d-nei şi d-lui profesor G. Bârsan, cu d. arhitect Radu Stan. x Crima din Păcurari.— Tribunalul local a confirmat mandatele de arestare a fraţilor Gheorghe şi Ion Holbai autorii crimei din şos. Păr curari. A doua victimă, comerciantul Aron Aron se află la stare destul de gravă. Zilei trecute i s’a scos ochiul stâna Dar din cauza loviturei primite in cap, şi celălalt ochi i este atins. Azi comerciantul Aron va fi supus linei noui operaţii. Un atac banditesc s-a produs la judeţul Bălţi, în apropiere de pădurea Bumbăta. Pe când d. Meer Cernica din Sineşti, distribuitorul „Diacomului“, trecea prin numitul loc, patru indivizi mascaţi au tăbărât asupra lui şi l-au jefuit de suma de 51.823 lei, precum şi de 8 klg. tutun. Jandarmii postului respectiv au inceput cercetări