Orizont, 1986 (Anul 37, nr. 1-52)

1986-01-05 / nr. 1

г ORIZONT « 2 • Tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu, președintele Consiliului Național al Științei și Invățământului, este un admirabil exemplu de felul cum, într-o singură personalitate, găsim înmănuncheate multiple calități. Președinte al consiliului științific la Institutul Central de Chimie, tovarășa academician Elena Ceaușescu a condus pe parcursul anilor cercetări de seamă în domeniul sintezei de elastomer tip Carom, sinteze de monomeri intermediari și auxiliari în industria materialelor plastice și a cauciucurilor, tehnologii de obținere a unor polimeri cu proprietăți speciale, tehnologii de obținere a coloranților, medicamentelor, detergenților, produselor fitofarmaceutice, catalizatori de diverse tipuri, de chimizare a petrolului, precum și tehnologii de obținere a unor substanțe de inalta puritate. Simpla enumerare a acestor domenii dă o imagine de ansamblu asupra unei activități vaste și rodnice, iar faptul că aceste cercetări, personale și în echipă, au fost transpuse imediat la nivelul industrial dă măsura capacității cercetării științifice românești, ca element de bază al dezvoltării unei puternice industrii chimice naționale. Marile combinate chimice de la Brazi, Solventul Timișoara, de la Borzești și Rîmnicu Vîlcea au beneficiat de rezultatele muncii de investigare științifică a tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu, muncă ce a permis trecerea în marea industrie a tehnologiilor de obținere a terpolimerilor etilenă-propilenă-dienă, a cauciucului poliizoprenic, polibutadienic și CAROM, a unor plastifianți, poliesteri, produse epoxidate, tiocoli lichizi și altele. Această activitate creatoare a fost pe tot parcur s_________ZI__________ sul anilor de cercetare îmbinată cu un sistem puternic de organizare a Institutului Central de Chimie, de conducere a cercetării științifice din România prin intermediul Consiliului Național pentru Știință și Tehnologie, în munca de cercetare, pe lângă elementele de creație și de organizare, o mare personalitate științifică se manifestă și prin capacitatea de sinteză, prin scrierea de cărți și tra 0 viață creatoare spre binele națiunii tote care permit lumii Întregi cunoașterea unor rezultate originale și formarea unei școli naționale intr-un domeniu dat In ultimul deceniu, tovarășa Elena Ceaușescu a redactat tratate de înaltă valoare științifică, publicate în Editura Academiei R.S.R., care au suscitat un deosebit interes atît în țară cit și peste hotare. Este suficient să amintim că ele au fost traduse in principalele limbi de mare circulație : engleză, franceză, rusă, germană, spaniolă, greacă, italiană. Sub președinția tovarășei academician Elena Ceaușescu au avut loc congresele naționale de chimie în 1978, 1981 și 1983, întruniri ce au creat ocazia unui interesant și util schimb de idei și cunoștințe de ultimă oră între toți chimiștii valoroși ai țării noastre. Imbinînd munca de cercetare pe tărîmul științei pure și aplicate cu o bogată activitate politică, ca prim viceprim-ministru al guvernului R.S.R., domnia sa a dus, alături de marele om politic al epocii contemporane, tovarășul secretar general Nicolae Ceaușescu, solia românească de pace și de ințelegere între popoare pe toate meridianele globului. Aprecierile și elogiile aduse marelui om de știință și marelui om politic, care este tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu, s-au concretizat în acordarea titlului de doctor honoris causa din partea universităților din Buenos Aires, Bahia-Blanca, Yucatan din Mexic, Teheran și altele, a titlului de membru de onoare al unor societăți științifice din Franța, Statele Unite, Costa Rica, Ecuador, Peru, Japonia, Grecia, Egipt, I^hana, Anglia și lista ar putea fi continuată cu alte titluri de onoare. Cu modestia care ii este caracteristică, tovarășa academician Elena Ceaușescu a considerat întotdeauna aceste titluri atît de onorante drept o manifestare a aprecierii științei românești,a dorinței sincere de înțelegere, prietenie și pace exprimată de RÄ România. Simbol al unei epoci eroice, model exemplar pentru tineret, personalitatea științifică și umană a tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu rămîne ca un strălucitor exemplu de patriot și revoluționar care a contribuit din plin la atingerea culmilor de progres și bunăstare pe care le reprezintă „Epoca Nicolae Ceaușescu". Prof. dr. ing. Coleta de SABATA Rector al Institutului politehnic „Traian Vuia“ Timișoara ----------------------------------------------------------------------------- Industria chimică reprezintă una din cele mai dinamice ramuri ale economiei noastre socialiste, ramură ce a cunoscut ritmuri înalte de creștere devenind un factor fundamental de dezvoltare a producției materiale și de progres tehnic pentru toate ramurile economice. Imperativul nou de stimulare a elementelor calitative in dezvoltarea industriei In general și a industriei chimice în special, face parte din politica partidului nostru promovată cu deosebită consecvență de secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu. La progresul rapid al industriei chimice, știința, cercetarea românească și învățămîntul și-au adus o contribuție esențială, cunoscut fiind faptul că peste 90 ° c din tehnologiile aplicate în ultimele trei cincinale își au originea la institutele și laboratoarele Institutului Central de Chimie și ale facultăților de chimie din centrele universitare ale țării Prin orientarea prioritară spre rezolvarea problemelor majore ale activității productive, cercetării chimice românești, condusă și îndrumată cu competență și autoritate științifică de către tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu. I s-a imprimat un nivel superior, cu un profund caracter novator, modern, asigurîndu-se elaborarea unor procese tehnologice de înaltă competitivitate pe plan mondial. La realizările dobîndite pînă în prezent, o contribuție importantă a adus-o și valorosul potențial de specialiști din activitatea de cercetare și invățămînt care, formați la școlile de prestigiu ale chimiei românești din marile centre universitare din București, Cluj, Iași și Timișoara, sub conducerea unor cadre didactice de inaltâ ținută profesională, a asigurat formarea unor adevărați specialiști pentru industria și cercetarea chimică românească. Coordonarea unitară a întregii activități din domeniul științei și invațămîntului in cadrul Consiliului Național al Științei și Invățămîntului poartă amprenta remarcabilei activități științifice și organizatorice a tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu președintele acestui consiliu, care își desfășoară activitatea sub îndrumarea sa nemijlocită. Așa cum s-a relevat și în cadrul lucrărilor înaltului forum al științei invățămîntului, oamenii de știință, cașidrele didactice, cercetătorii, chimiștii noștri, împreună cu întregul nostru popor, dau o înaltă prețuire activității laborioase a tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu, care, prin personalitatea sa marcantă, înalta competență, capacitatea științifică și organizatorică, atenția și sprijinul acordat celor ce muncesc în această ramură a determinat înscrierea științei și invățămîntului nostru pe cotele cele mai înalte ale progresului tehnic și eficienței. In condițiile unei exigențe profesionale tot mai sporite. Contribuțiile aduse la înfăptuirea politicii partidului nostru privind legarea tot mai strînsă a cercetării științifice de cerințele concrete ale vieții, la progresul și afirmarea tot mai puternică atît pe plan național, cît și internațional a științei românești, reprezintă realități obiective legate nemijlocit de activitatea neobosită și plină de dăruire a tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu. Aportul deosebit adus ca om de știință, s-a concretizat in înaltele aprecieri ale multor specialiști străini, în alegerea ca membru al unui mare număr de foruri științifice și universitare de peste hotare și prin importantele distincții primite în decursul anilor. Opera științifică a tovarășei Elena Ceaușescu a întrunit și întrunește înalte aprecieri din partea a numeroși oameni de știință din străinătate. Cele tri fii de amploare : „Cercetări în monogradomeniul sintezei și caracterizării compușilor macromoleculari“ (1974), „Polimerizarea stereospecifică a izoprenului“ (1979) și „Noi cercetări în domeniul compușilor macromoleculari“ (1981) sînt reluate în editări de prestigiu din Grecia, U.R.S.S., Italia, R.P. Chineză, Marea Britanie, R F. German’s fiind solicitate pentru tipărire în alte numeroase țări Alegerea, în unanimitate, de către reprezentanții vieții științifice din întreaga țară, a tovarășei Elena Ceaușescu în funcția de președinte al Comitetului Național Român „Oamenii de știință și pacea” — reprezintă o nouă exprimare a aprecierilor unanime ale meritelor remarcabile și activității desfășurate pentru întărirea încrederii cooperării între popoare, pentru a păși rarea păcii. Alături de celelalte institute de cercetare, Centrul de Chimie din Timișoara a beneficiat din plin de orientările și sprijinul primite în impulsionarea și valorificarea unor cercetări cu profil prioritar, național, spre dezvoltarea unor produse de sinteză fină în domeniul coloranților, compușilor cu acțiune biologică, auxiliarilor cu fosfor și fluor, pigmenților etc., orientări ce au la bază indicațiile nemijlocite ale tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu Cu prilejul zilei sale de naștere, alături de toți chimiștii țării, de întregul nostru popor, ne exprimăm sentimentele de înaltă stimă și prețuire față de personalitatea tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu, pentru atenția și sprijinul acordat, în permanență, dezvoltării științei și invățămîntului din țara noastră, dorindu-i sănătate, viață îndelungată și multă putere de muncă pentru a desfășura și pe mai departe neobosita și prestigioasa activitate pe calea deschiderii de noi orizonturi științei și învățămîntului românesc. Radu VÎLCEANU Directorul Centrului de Chimie Timișoara O PRESTIGIOASĂ AFIRMARE A ȘTIINȚEI ROMÂNEȘTI (Urmare din pag 1) speciale, procese de prelucrare a materialelor plastice pentru obținerea articolelor tehnice și a bunurilor de larg consum ; tehnologii proprii in sinteza de coloranți, medicamente, produse fitofarmaceutice și detergenți, catalizatori de diverse tipuri, îngrășăminte complexe , tehnologii de chimizare a petrolului , procedee de fabricare a articolelor tehnice de cauciuc etc. Publicate în edituri cu renume din R.F Germania, Italia, U.R.S.S., Franța, Marea Britanie, Olanda, Grecia, R.P. Chineză, Japonia, Mexic și alte țări, „Polimerizarea stereospecifică a izoprenului“, monografiile privind polimerii stereoregulați sînt apreciate la cel mai înalt nivel științific, relevînd profunzimea și spectrul larg de preocupări ale autoarei și oferind, în același timp, imaginea edifica EMINENTĂ PERSONALITATE toate a gradului avansat atins de știința românească. Aceste recunoașteri sînt concretizate prin alegerea tovarășei Elena Ceaușescu ca membru titular și membru de onoare a numeroase instituții științifice naționale și internaționale din întreaga lume, și prin acordarea de înalte distincții ca: Medalia de aur Marie Curie , Insigna de aur a Academiei europene de științe, arte și litere etc. Acestea atestă respectul și aprecierea de care eminatul om de știință, academician doctor inginer Elena Ceaușescu, se bucură peste hotare. Paralel cu activitatea științifică și publicistică, proprie, trebuie subliniat aportul inestimabil ca președinte al Consiliului Național al Științei și Invățămîntului, în coordonarea întregii activități științifice din țara noastră. Alegerea recentă a tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu, în înalta funcție de președinte al Consiliului Național al Științei și învățămîntului, reprezintă garanția sigură a traducerii in viață a mărețelor sarcini ce revin științei și școlii românești pe magistrala transformărilor revoluționare a înaintării României spre piscurile înalte ale comunismului. noi Aniversarea zilei de naștere reprezintă pentru un minunat prilej de a omagia personalitatea tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu care, prin înalta competență și totală dăruire in cele mai complexe domenii de activitate, reprezintă cel mai luminos exemplu de savant și om politic, despre care se vorbește cu profund respect și admirație, in țară, și pe toate meridianele lumii. TREPTE SPRE COMUNISM (Urmare din pag. 1) că: In acest amplu context, structurat pe domeniile de baza ale economiei, problemele energiei, ale dezvoltării bazei de materii prime și materiale, ale introducerii saa noilor tehnologii, creșterea substanțială a productivității muncii ș.a. devin imperativele de fiecare oră со. trebuie să contribuie concordant la bunul mers al întregii activități. Apelul adresat de secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, tuturor oamenilor muncii, Ia cuvântările de la Congresul Științei și învățămîntului și la Plenara Consiliului Național al Oamenilor Muncii, de a-și însuși cele mai avansate cuceriri din domeniul științei, tehnicii și cunoașterii umane, conturează cu precizie profilul omului ce se formează prin muncă și pentru muncă, la cele mai înalte cote ale exigențelor, pentru a deveni, prin asumarea conștientă a înseși rosturilor și destinelor noi ale țării, revoluționarul patriot, adine implicat în opera de făurire a României comuniste de mîine. Prevederile Congresului al XlII-lea al partidului, de creștere a nivelului de trai material și spiritual al tuturor oamenilor muncii vin ca un rezultat direct al împlinirii cu succes a obiectivelor economico-sociale din această nouă etapă, superioară, de dezvoltare marcată de o mai profundă angajare a tuturor oamenilor muncii în activitatea ce o depun, ca rezultantă directă a creșterii conștiinței revoluționare, muncitorești. Amintite doar, în cursivitatea firescului lor, aceste elemente definitorii ale cincinalului 1986-1990 dau măsura bunelor auspicii sub care întreagă națiunea noastră a pășit în noul an, marcînd hotărirea fermă a întregului popor de a înainta, încă de la primele zile ale lui 1986, strâns unit in jurul partidului, spre împlinirea integrală a obiectivelor ce le stau în față. Este în puterea noastră, a celor ce am dat în ultimele două decenii o nouă geografie și istorie României socialiste, să împlinim și mai departe, cu o sporită asumare a răspunderii, dezideratele ce urmează a ne ridica țara spre înaltul țel al făuririi societății comuniste.