Orizont, 1998 (Anul 10, nr. 1-12)

1998-01-24 / nr. 1

Canalul 3 I.Q. Prietenul C. Prietenul Chicheret a mai scos o carte frumoasă/De versuri, un fel de antologie a anilor săi/O mie nouă sute optzeci și șapte, o mie nouă sute/97, numită Abisaliile 2./ Pe ea mi-a scris o dedicație cu litere mari,/ Mai precis e vorba de câteva rânduri pe/Fila de Gardă și,/Peste, adăugată ușor, o fotografie negru-alb-gri în/Care prietenul C. privește de sub barbă și o cravată elegantă, frumoasă, ca să nu mai vorbim de Acea Pălărie/Ce îl face să semene cu un scriitor interbelic sau cu Unul/ De prin anii'50, când tinerii încă pozau în plein air/Și, uneori, ca ministrul Malraux, cu țigara în gură/Un fel de aluzie discretă, punere în Abisalii3’ cum ar veni, la tema Zădărniciei. Asta nu doar fiindcă, asemenea oricărui boem veritabil/ Și prietenul C. are ficatul, stomacul și inima/Din porțelan cel mai fin, lipit, după 1989, nemțește,/Cu UHU, MOPRAL4 și BETABLOCANTE,/Ci dintr-o vibrațiune interioară, "de puterea unui/Argint masiv", dacă aș putea să citez selectiv din/Cele 17 Viziuni care mi se par toate, laolaltă, de/Frecventat, Cititorul 15. Ca și destule alte, la fel/ Dintre care am ales acest text cu sonorul pus aproape/La minim, de vreme ce el se numește Priveghiul: "absurde așteptări filatelice și chiar o grabă/în adrese mărunte creionul chimic sub streașină ploii...//ca niște pânze de corăbii perdelele umflate de plâns.../nervii de iută și sarcinile lor.../cu ochii măriți, în răclițe de lemn fotografiile/suportă cu stoicism priveghiul palid.../lumânările vor cuceri tavanu!?//sunt realități care nu-și răspund/sunt adevăruri care tac/. Marcel TOLCEA ' Este vorba despre Ion Chichere, născut la 11 decembrie 1954 în localitatea Fizeș, cu care am debutat, împreună, în 1988, în volumul Argonauții. 2 Editura Marineasa, 1997,190 de pagini, în colecția de poezie copertată de Daniel Ursachi. 3 Mise-en-abyme, în limba franceză. 4 Aici aș fi putut face o comparație în ceea ce privește vindecările temporare de ulcer cu vizitele acasă ale șvabilor plecați din Jimbolia, însă un vecin al părinților mei s-a reîntors definitiv. 5 Cf, de pildă, nr. 3 și 6: "e primăvară.. J cineva sădește pești în pământ/ /cozile lor albe rămase afară/fâlfâie ca un lan de aripi//de departe solzii lor/parniturile unei mări mișcătoare"/ : "iarba se taie ca atunci/când scoți un cablu îngropat/șи tractorul/ca o burtă mare de pește sub cuțit/se despică dealul înverzit./ ORIZONT In memoriam Traian-Liviu Biran sau Scriitorul Traian-Liviu Birăescu s-a născut la 19 iulie 1924, la Timișoara,într-o familie de cărturari. După studii de litere, filosofie și drept, la Cluj, se stabilește la Timișoara, unde va deveni colaborator de nădejde al presei locale. Cronicar dramatic, cronicar literar, Traian- Liviu Birăescu va debuta în volum în 1971, cu Condiția romanului (eseuri). Este lector și apoi conferențiar de literatură comparată la Facultatea de Filologie a Universității din Timișoara. Cărțile: Căile eseului (1976) și Proust, azi ( 1979), la origine teză de doctorat, exprimă puncte de vedere originale în dezbaterile literare ale momentului. începând cu Echinox de toamnă (1981), Traian-Liviu Birăescu publică un șir de romane cu tentă memorialistică, în centrul cărora se află viața orașului Timișoara în ultimele decenii. Sunt cărți vii, cu personaje autentice, unele memorabile. Dincolo de numeroasele cărți (ultima, Compendiul său de literatură universală, vol. I, a intrat de curând în librării), Traian-Liviu Birăescu a fost unul dintre cei mai de seamă exponenți ai spiritului timișorean. A fost un animator de excepție al cenaclurilor timișorene, un comentator de cea mai bună calitate al evenimentelor culturale petrecute în acest spațiu. A fost un eminent profesor; generații de studenți îi datorează buna așezare în cultură. Dispariția lui Traian-Liviu Birăescu îndoliază încă o dată Timișoara culturală, atât de încercată în ultima vreme. Filiala Timișoara a Uniunii Scriitorilor Noutăți la Editura Polirom Iosif Sava Mircamil Fiostrat___ Viața lui Apollon los cln Туana Marcel Mauss Eseu despre dar Eugeniu Safta -Romani? Arhetipuri juridice în Biblie Eminescu si Slavici în ianuarie 1998 • La Universitatea de Vest din Timișoara a fost organizat, în 14 ianuarie a.c., Simpozionul Eminescu - Slavici. Au vorbit Ileana Oancea, G.I. Tohăneanu, Iosif Cheie-Pantea, Virgil Vintilescu, Alexandru Ruja și Cornel Ungureanu • în același context festiv a fost lansat volumul Somnul de George Șerban (Ediția II-a) • Un bogat program aniversar a avut loc la Oravița, oraș în care renovarea teatrului a dat un impuls puternic vieții cultural-artistice • în programul Zilelor Eminescu la Oravița, Ediția a VIII-a s-au numărat decernarea premiilor celei de a opta ediții a Concursului național de literatură (între laurați: Eugen Bucur, Anca Diaconescu), lansarea cărții Fragmente despre teatru de Cornel Ungureanu, un Colocviu pe teme eminesciene și un spectacol de muzică și poezie . Un eveniment de maximă importanță a fost decernarea, la Botoșani, a Premiului național de poezie pe 1997 poetului Ștefan Augustin Doinaș. Atenția cu care orașul nașterii lui Eminescu întâmpină marii poeți de azi devine, an de an, tot mai emoționantă. (C.U.) à Comunicat presă Fundația pentru Teatrul Național din Timișoara. Trupa de teatru Heavenly Hell a Colegiului Bănățean, cu sprijinul Teatrului Național Timișoara, Teatrului Maghiar de Stat și Teatrului German de Stat Timișoara, anunță organizarea Festivalului de Teatru în Limba Engleza pentru Adolescenți T4T, care va avea loc în perioada 20-22 martie 1998 la Timișoara. Organizatorii adresează invitația de a participa la Festival tuturor trupelor de teatru de adolescenți care întrunesc următoarele condiții: • Spectacolele se susțin în limba engleză, preferabil după texte originale. Durata lor nu trebuie să depășească o oră. • Vârsta participanților este între 14-19 ani. Pentru înscriere trupele interesate vor trimite, până la data de 10 februarie 1998 (data poștei) la adresa str. Mărășești nr. 2, 1900/Timișoara (fax 056-201288), cu mențiunea pentru Festivalul T4T, următoarele informații: • un material de prezentare a spectacolului (incluzând o motivație regizorală și o fișă tehnică) • un material de prezentare a activității trupei; • minimum două fotografii din spectacol și, în măsura posibilității, o înregistrare video. Festivalul, în urma selecției, va cuprinde zece spectacole, dintre care cele mai bune vor fi premiate. Rezultatele selecției vor fi date publicității până în data de 1 martie 1998, trupele invitate. Informații detaliate se obțin la tel. 056-199908 (Tinu Pârvulescu). PAGINA 2