Pacea, 1930 (Anul 1, nr. 2-29)

1930-06-15 / nr. 2

Apare în fiecare sâptimână DuminecaFoul« Independentă !» una—tact r.suf..j» tui ,1.:«. vi Redacția si administratis Sir. Regele Ferdinand I- No. 3. SABIN SOLOMON Abonamente: "Pe un an 1-50 Lei, pe 6 luni 80 Lei. Manuscrisele nu se înapoiază. Scrisorile nefrancate se refuză. Avem Vineri, în 6 lunie noaptea, prințul Carol a sosit în capitală. El a venit din Franța, cu avionul. Pentru Duminecă, 8 Iunie n- c- au fost convocate corpurile legiuitoare, cameră și senat, în ședința comună care ia numele de „Adunarea Națională“. In ședința Adunării Naționale de Duminecă — ședința istorică — sa anulat actul, hărțuitul act de la 4 ian. 1926, cănd prințul Carol a fost gonit din țară și apoi deposedat pe tronul a cărui legitim moștenitor era Adunarea Națională a restabilit în toate drepturile pe prințul Carol In urma acestora, a fost proclamat de rege al României sub numele de „Carol al II-lea. Ear fiul său, Mihaiu, a căpătat titlu: Voevod de Alba-Iulia și principe moștenitor Țara a trecut cu bine peste această sguduitură, care n’a fost un joc! Poporul a primit vestea înapoierii cu o vădită satisfacție. Am văzut oameni în toată firea plângând de bucurie! In toată țara domnește cea mai desăvârșită ordine și liniște. Luni dimineața, toată armata depusese jurământul de credință noului și legitimului rege. Regele a dat o proclamație cătră popor. El nu uită a spune, că iartă și-i iubește pe toți, chemându-i la frățească muncă pentru fericirea patriei. Toate partidele — afară de partidul liberal — au luat parte la bucuria țării și au făcut declarații de loialitate față de suveran. Partidul liberal în urma succesului dobândit în alegerile pentru consiliile comunale și OKege, județene, să redea indicat și aștepta numai să ia puterea, poate, în cel mai scurt timp. Dar vorba românului: „n’aduce anul ce-aduce ceasul“. Astăzi este condamnat la o lungă și chinuitoare opoziție. in partidul liberal, în special tinerii în frunte cu Gh. Brătianu, sunt pentru o colaborare loială cu Regele. Vintilă Brătianu însă, ține morțiș la formula: nu și nu! Dar să nu se creadă că partidul liberal — bătrânii — se vor da bătuți cu una cu două. Nu Lupta lor va fi dârză, însă, zadarnică-Toate ponegririle aduse Pr. Carol, au avut efect contrar; au ținut în continu trează dragostea poporului pentru principele pribeag. Dragostea poporului a fost cu atât mai mare și mai tenace, cu cât poporul nu știa adevăratul motiv al plecării lui. El credea și crede, că a fost neîndreptățit prințul. Vinovat de această fărădelege îl crede tot pe partidul liberal Situația, astăzi, e aceea: orice va întreprinde cineva împotriva regelui, să se știe că,el, poporul va lua apărarea regelui său legitim. In actul de la 4 ian. 1926, poporul n’a văzut decât un act de răsbunare Și din tot sufletul lui bun dorea să-i vadă odată șters. Și sa șters! Astăzi, țara își are regele său iubit și legitim-Are moștenitor al tronului, care va fi crescut fără tendință de-a furișa în sufletul lui nevinovat simpatie pentru unul sau altul dintre partidele politice. Liniște și încredere! Suntem în fericita situație de-a avea cine să străjuiască și și noapte destinele acestei țări. Regele nostru scump, este un bărbat în floarea vârstei. O inteligență strălucitoare, o experiență bogată, o energie vie și un indiscutabil iubitor al patrimoniului moștenit de la marele și îndureratul său tată, regele Ferdinand. Să avem deci credința nestrămutată- căci din îndurarea celui prea înalt, o eră nouă de prosperitate și de mărire să deschide poporului român. Să trecem cu bine și peste sublimul act al încoronării Sale. Și atunci putem spune că, trecutul s’a șters ca un vis urât! Poporul astăzi dorește liniște, pace și muncă, spre a aduce iarăși belșugul de altădată în scumpa noastră țară. Oricine ar încerca, să tulbure bucuria și mulțumirea ce s’a sălășluit în sufletele noastre, în urma ordinei stabilite, va întâmpina scârba și ura poporului român. Nu mai încape îndoială, astăzi, ar trebui legiferată și o măsură [UNK] a vorbei și a scrisului. Orice atingere calomnioasă și umflată, adusă bărbaților noștrii politici devotați binelui obștesc, ori din care partid ar fi, să fie aspru pedepsită. Bărbații mari, nu toate timpurile au fost și vor fi, norul și stâlpul de foc care va călăuzi ziua și noaptea destinele țării noastre Toată suflarea românească să fie devotată regelui- El trebuie sprijinit de întreg poporul român, în orice va întreprinde pentru binele și demnitatea țării întregi. Hotarâle acestei țări, înainte pot fi duse — înapoi însă nu, sub nici un cuvânt- Astfel de zvonuri să nu prindă în sufletul tău române, căci sunt menite a micșora vaza și autoritatea regală în fața ta-Acum, când avem cine să vegheze cu pricepere și energie asupra țării, popor și cărturari, să vă vedeți de muncă cu puteri îndoite și cu îndoit entuziasm. Lăsați politica de partid, politica de învrăjbire, faceți numai politică românească! m Mtmmmatmmmm [UNK]—l——■ înapoi la plug! Sub acest titlu „Pacea“ a scris în primul său număr că un țăran de-ai noștri, care a făcut politică, acum, la bătrânețe, i s’a vândut tot și el a rămas poitor de foame. De multe ori m’am întrebat oare de ce bieții noștri țărani, strigă, înjură și se dușmănesc pentru interesele altora? Nu se poate omul mira îndeajuns, că oameni cu frumoase situații sociale și materiale, au îndrăzneala să bată la ușa cetățeanului alegător, ca să-i cerșească votul, li predă bietului naiv chestiunea, ca și când, dacă va fi ales deputat ori senator, apoi toate bunătățile ceriului, ca o ploae sosită la timp, se revarsă asupra lui. Asta n’ar fi nimic, dacă lucrurile s’ar opri aci. Măestrul adunător de voturi, însă nu pierde din vedere să-i spună ca să fure ca'n codru și că, dacă venim noi la putere, toți hoții și tâlharii au să înfunde temnița! Țăranul ascultă aiurit și crede oare pentru ce crede? pentru că lucrul acesta l’a auzit de atâtea ori și vrea să mai încerce odată, încercările acetea merg la infinit. Doar oamenii știu, că toate promisiunile înainte de alegeri sunt vorbe ’avânt, dar nu are curajul să-i spună unui candidat, că nu crede nimic din tot ce-a spus! Dacă vei aduna zece alegători, în special țărani, poți face constatarea sigură că, același lucru l-a promis la toți zece. Ba cel mai mult, îl promite în toate satele județului respectiv. Împarte comunelor: păduri, pășunat, locuri de casă, ajutoare pt. biserică și împrumuturi cu dobândă ușoară.