Patria, decembrie 1858 - octombrie 1859 (Anul 1, nr. 6-87)

1859-09-21 / nr. 84

331 -- I nn PRE PATRIEA - cunoștiințarea acestor mi potificarea rănduirei Tale, s'au slobozit mi tirimee muadine de Angustul meu Divan acest strălucit al Meu Ordin; deci, cănd -ui va fi cunoscut obiectul acestuia, potrivit cu îndatorirele prescrisă de miciea Ta, cum și de dreptatea și credința Ta, sirguește de a aplica cu deplinătate Firman Reglementele interioare, fundamentale, cuprinsă în Înaltul Neu emanat și triimes mai înainte conform cu stipulațiile tratatelor încheete între Înaltul Muu Guvern și cele șase puteri măsurele potrivite care a asigura liniștea și buna petrecere a populației zisei În scurt veri, puneți toată silința de a mi atrage binecuvăntările tuturor, fiind deplin convins că, în căt timp Te vei sirgui într'un chip nemărginit a înainti, în privința cărmuirei Țărei și a deplinei linești a populației, lucrări demne de aprobarea de Imperială. Vei priimi din nou numeroase semne a grațioasei Mele bune voinți Imperiale, fă tot ce e cu putință spre a da dovezi de credință și de dreptate potrivite. Ce o știți așa să aibi încredere în onoratul Scrisus'au la ce de pe urmă tăciunea lunei Safer, anul 1276, la Rezi dențiea Me din Constantinopoli. Pentru traducere credincioasă (sub-scris) D. Ligventzi pos de la population sont soimmises à ta fidélité. A l'effet de notifier ce qui prècéde et pour promulguer ton investișge a été expédié mon présent Firman émané exprès de ma chancellerie He ; jors donc que tu en auras pris sonnaissance, te conformant aux exigences de ta mission, et aux devoirs que l'imposent la droiture et ta loyauté, atlache-toi à appliquer ronstțeliement les règlements fondamentaux intérieurs contenus dans mon auguste figman, qui a été précédemment délivré en vertu des stipulations des traités conclus haute Cour et les six puissances garantes, ainsi qu'à toutes les mespges Gti peuvent contribuer à la prospérité et à la tranquillité de la population du pays Fais ton possible pour m'attigeg les bénédictions de tout le monde. En un mot sûr que mes gracieuses faveurs Impériales continueront d'être prodiguées Ecrit dans la dernière desade de la lune de Safer de l'an mil deux - Pentru întocmai traducție Director A. Fotino. garante, și a luoa toate n'épargne aucun effort pour fournir des preuves de fidélité égard aussi longtemps que ș lPappliqueras avec en vue de l'administration da pays et du des habitants, tout ce qui peut l'obtenir mon haut agrément soixante seize (mi-Sertembghe 1859). traduction Adete (signé) À. Ærgenti. réaliser, goDation. Meu semn. pour Pour copie con Le Directeur du Ministère forme entre ma et de loyauté, une sollicitude développement sans relâche du b.en-êlre A. Reăotino. - à bier ton à cent et ma pleine ar - 2e opintiri, spre parte. ai opri POCIEA ȘI POLONIEA. Demi încă sub guvernul Imperatorului Neculai s'au făcut tot feliul de încercări, Nu scopu de rusoficarea Poloniei, ca pentru limba Polonă să se înlocuească prin acea Rusieană, o asemene măsură însă au sporit numai ura junimei cătră acea limbă neplă Deși limba Polonă s'au păstrat și admirată ei, în toate instatnțiile judecătorești ÎnSăgistrative, afară de poștă și vămi, în școli ea au fost pentru mai multe obiecte înlocuită prin acea Rusieană. Este cunoscut acum, că Imperatorul Alecsandru EE au făcut în astă privire o modificație. Limba națională Polonă s'au reintrodus în școale pentru toate obiectele de învățătură, rămăind acea Rușieană numai ca obiect obligatoriu. Cu ocaziea sosirii Imperatorului la Varșovia se sperează și în curăndei restaurarea universității Alecsandrine, desființată la 1831, Viena 15 Centmia Belu, a profitului „Prinderea lui Șași șefului militar apănă semințiilor din Caucaz socotite acum de neînvinse, pe care de căteva dzile au anansat'o telegraful de San-Petersburg, este pentru Europa un eveniment de mai mare importență, moment de cum s'au părut la cel întăi Cu acest de pe urmă rezultat se închide pe încet rana, Rosiea s'au săngerat în curs de un patrar de secul, și prețul, pentru Rosieană atăt de mult s'au luptat, pentru pecontestata domnire între marea Neagră și acea Azovă, este acum căștigat. Nu în zădar au vărsat Rosiea atăt de iermle mari și au cheltuit atăt de mari sume de bani, nu în zădar au trimitea la Caucaz o armie după alta, un comandant după altul, și au făcut cele mai mari de sănge, hotărătoriu din care pot prinși cu cucerirea Caucazului cuprinde ea o poziție în dosul Imperiului Otoman. Întreprinderea săpărșită prin aceasta de cătră Rosiea, și a căriea merit militar se cuvine gubernatorului provințiilor transcaucazice, Prințului Baliatinechi, face o epodă pentru poziție a Imperiului Rusiean în fața lumei, și acum, după ce s'au agjuns țărul, trebue să admirăm statorniciea cea mare și douăzeci Încă aprociziea, cu consecvența, cu care în curs de și cinci de ani sau agiune la e4, și mai mult este de admirat care semințiile Caucazului, o mănă de barbați nedisciplinați, au fost în stare a se înprotvi în curs de atăia ani la atacul urieșului Rosiean. Încă în a doua giumătate a secolului trecut cuprinsese Rosienii o poziție tape la Nordul Caucazului și din timp în timp întărită înnaintat tot mai mult liniea lor și așezată încă sub Petru cel Mare, prin care sau deșteptat gelozie a neamurilor muntene amenințate în a lor Ele făcea numeroase invazii pe teritoriul Rosicap, regulat, resbelul pănă cănd s'au început și în deceniul al doilea acestui secul s'au hotărăt supunerea întregului istmu Caucazic. Lesghii și recenzii, neamuri viețuitoare în stare prin certe sine, abie ar fi avut putere, de a se înprotvi îndelung, dacă fanatismul religios nu ar fi dat acestor popoare, ce nu de mult au înbrățoșat Islamul, o putere eostraordinară de Vetejii Cazi Mohamed și Hamzad Bege au învățat apărare. Murșidzi a se lupta și a muri pentru a lor credință, și au sporit a lor iubire de patrie pănă la eroism. Cu mirare auzea Europa despre lupte a cetelor nedisciplinate, care fără alte arme, de căt cu sabiea goală se repeOstul și Vestul Caucazului, și au produs unitate și sistem în apărarea cea pănă aîn Eu au apărat nemărgenitele țării stăncoase tnrce slabă contra invaziei Rusienilor, a Caucazului cu toate mijloacele de agiutoriu a unui spirit inventătoriu, și au întimpinat sălbătăciea necruțătoare a atacului Rosiean cu de asemene sălbătăciei cu un Rosieană din 20,000 soldați, s'au sporit după trecere de ani la 100,000 și 150,000 soldați, încăt fiecare pas de loc persa să se rescumpere cu ruri de sânge. Și ce avea Șamil în cele mai mari lupte. Ce opune armiei Rosiene, de era înzestrată du toate mijloacele artei Europeene de resbel? Douăzeci mii soldați pedeștrimi zece mii călăreți tunuri, fără însă tactica Rosieană au fost răbdătoare. Ea au pac în Kassarsast, și din Iamil aa timp. zadarau breșa ce elperaitea Înse în puțina, și desrărea mai mult de căt cetele lui Șamil se tot lupta șirurile ostașilor sei. La început s'au purtat resbelul din ambele părți cu cea mai mare cruzime, pănă cănd în cei din urmă dzece ani sau agiune în Petersburg au cunoștință și o politică înțăleaptă s'au făcut aleată armiilor Rusiene în Caucaz. Începutul s'au făcut cu aceea, KB inimicul învine Ce trăia la amicul soții de arme; povililor fii a neamurilor Cercasiene se arată strălucirea curței de Petersburg; pobleța Cercasiană primea decorații; milițiile din provințiile cucerite se deprindeau a se lupta alăture cu Regienii, seau ce făceau coloniști dotani cu învelșul sprănut tot atăta, de nu și mai mult, de căt spaima, ce fățea argave. Aceste aumele Rosiene, și resbelului opientau, semințiile muntene a Caucazului era așa de strict închise, încăt nu se mai spre a sfărma A ceea ce pot și la gurile care politica adecă pus înainte, în această zidul stăncos, pe care se părea, că natura i sau întinderea puterei au pierdut ea la Sevaste. Dunărei, au căștigat în aprinderea lui Șamil, zeu asupra batalioanelor și tunurilor Rosiene, și murea seau biruea. După ce an doile Murșid Hamzad Beg s'au ucis de inimiciii în a sa tabără, în fruntea sei s'au pus popoarelor Muntene Șamil Beiu, care le căștigase mare faimă pentru minunata ca fugă de la Himri, care era congiurată de Rosieni și s'au luat cu asalt după o măcelărie cumplită, și din acel moment (1835) au luat resbelul o faue cu totul de antferiu. Șamii au arătat obicinuită. Ei au știut a ce de asimilarea sfințeniei de profil inspirație nefolositismu, au întrunit ne încet popoarele de la Iipolici. Independință primitivă de libertate, desbinate familiare și luptănduse între talent covărșitoriu. Armien Caucaz, ce era la început de timp în a săpetelor lor pute cerc de fier în giurul acest cerc s'au ot strimte. Încercul străbate; și sigur s'au îndepleoit de îndată, și dacă Cerchezilor pe an, ar fi făcuse sabiea nimeritoarele glonțuri ucis 100,000 soldați Rosiene ar fi pus la loc, chiar în timpul coboră în plaiuri de noi lor stănci