Patria, iunie 1924 (Anul 6, nr. 114-135)

1924-06-01 / nr. 114

■ j 1 Iunie / 1924 PATRIA SS Manipularea motoarelor de benzină „Astra“ este cea mai simplă Statisticele accidentelor de muncă (Continuare de pe piglna l-a.) dintr’o aceiași Industrie sau dintr’o tul dată, însă și de timpul în care muncitorii sunt expuși primejdiei. Raportul Biroului International al Muncii arată că datele bazate pe numărul muncitorilor nu sunt destul de satisfăcătoare și propune ca să fie bazate și pe factorul ore de lucru. Aceste date de freqvent nu pot însă fi suficiente deoarece nu dau nici o indicație asupra gravității accidentului. Un accident ușor este cotat la fel cu un accident grav. Pentru a remedia acest lucru, un procedeu nou, — aproape necunoscut în domeniul statisticei, — este indicat. Această metodă este aceea a gravității, care dă numărul zilelor pierdute în raport cu timpul în care muncitorii sunt expuși riscului. Acest procedeu ar permite indicarea, pentru diferitele industrii, sau pentru diferitele țări, totalul timpului pierdut în urma unui accident, un raport cu durata totală a muncii. Până acum, dintre țările europene, numai Suedia a aplicat această metodă. Raportul se încheie cu o dare de seamă asupra statististicelor utilizabile și a legislațiunilor în vigoare in țările cele mai importante. Rezultatele discuț uiilor asupra acestui raport, au fost publicate de Biroul international al Muncii intr-o lucrare aparte. _____ Serbarea tipografilor clujeni Un apel către industriașii și comercianții din Cluj Tipografii clujeni la anul acesta, ca și in ceilalți ani, vor serba amintirea lui Ioan Gutenberg, inventatorul tipografiei. Serbarea se dă un scop de binefacere și cu intenții foarte nobile: ajutorarea bolnavilor, orfanelor și văduvelor. Pentru ca succesul material al serbării să fie cât mai mare, se vor aranja și jocuri de tombolă. Obiectele de tombolă care se vor trage și sorți, sperăm să le putem obține ca dar de la industriașii și comercianții din Cluj. Nădăjduim că industriașii și comercianții vor fi înțelegători față de tipografii clujeni și vor veni în ajutorul aranjatorilor, pentru ca nobilul scop să fie atins și întreprinderea să reușească. îndeletnicirea tipografică este fără îndoială ana care interesează direct sau Indirect pe orice om de astăzi, mai ales insă pe Industriași și comercianți. Reclamele ingenioase, scrisorile circulare, cărțile, ziarele și revistele Înființate cu scopul de a informa despre viața Industrială și economici, toate acestea ating scopul prin tjatatul tipografiei care face posibile legăturile necesare omenire! In lupta ei pentru progres. Regăm pe patronii prăvăliilor și a întreprinderilor să aibă in vedere că numai aceia au dreptul să ridice obiecte de tombolă cari au legitimație din partea Uniunei noastre. Unitata tipografilor din Cluj, Renumitele și deja de mulți ani recunoscutele vinuri și șampania PALAGUAY se pot procura iarăși prin agentura H. A. REGUTS, CLUJ PIAȚA UNIRII Nr. 10. _2_ Cum se administrează și cum se romanizează Bihorul? Instreiarea unei plase — Falsificatori și destituiți făcuți secretari comunali — Un primpretor abuziv, care trădează interesele naționale — Nemulțumiri grave în sânul populației Dacă este nemulțumit cineva cu ,administrații, i-se astupă gura cujacuza că este om fără consideration, pentru că suntem un Stat tânăr și ia plin progres. Apoi noi suntem oameni cu considerațiuni. Dar să vedem ce progrese s’au făcut in cei 5 ani de la unire ? Vom lua ca exemplu o blagoslovită plasă a județului Bihor, plasa Aleșd. Inainte de unire, pt vremi a ungurilor această plasă avea 7 secretari comunali români, abia câțiva de altă naționalitate. Azi după o muncă de romanizare de 5 ani nu mai sunt decât 2 români, restul evrei si unguri. Prin urmare un progres nntăgăduit. Evident. Cui se datorește aceasta stare de lucruri? Dlul primpretor Bulzan, care a ficanat pe secretarii români, până ei rând pe rând au părăsit administrația. Și atuncea ce a făcut patriotul de primpretor, a început să readucă în activitate in locul românilor pe acei secretari comunali evrei și ungari pe cari populația comuneor cu ocaziunea revoluției din 1918 l-a alungat, pentru că erau jefuitorii satelor românești din această plasă. Astfel au ost readuși secretarul din Bezna, cel din Aleșd — din centrul plasei — și mulți alții. Presa in mai multe rânduri a dat alarma, că primpretorul Bulzan anarhzează administrația dar nu s’a făcut nimic. Acest om a continuat să-și facă de cap și astăzi in plasa Altfd domnește o nemulțumire și o justificată fierbere printre populația care în loc să fie administrată, este jefuită. Ca si dovedim cu câtă conștiință și simț patriotic lucrează prim-pretorul dn Aleșd, vom da câteva exemple. In centrul plasei, la Aleșd a readus pe un oarecare Kalmar, evreu maghiarizat, pe vremea ungurilor suspendat din slujbă pentru falsuri și neregule. Desigur că omul nu-și putea lepăda a doua natură și a Început falsurile și abuzurile din nou. O anchetă pornită contra lui găsește că acest om al primpretorului a dat pentru diferite sume mai mici sau mai mari certificate de apartinență comunală la streini, care niciodată nu au locuit în Aleșd, îndeosebi evrei veniți din Ungaria și Galiția. A falsificat cifrele din registrele de Impunere, frustrând Statul cu sume însemnate. Astăzi este suspendat, dar bazat pe prietenia și cu prim-pretorul și cu subprefectul județului, amenință si se Înapoieze in curând, pentru ca să-și continue abuzările. Un alt exemplu de funcționar cleștii. In comuna Bezea a fost readus În activitate de către prim-pretorul Balzan secretarul comunal Kain. Bazat pe prietenia sa cu prim-pretorul, acest lipsit de conștiință defraudează suma de 30.000 lei bani sosiți pentru a plăti pensia văduvelor de război Pe urmă ca să nu fie prins, cu un act fals Induce In eroare pe primarul comunei, cerându-i să plătească suma de banii comunei. Primarul se lasă Înșelat și acum I s’a sechestrat Întreaga avere din cauza excrocărților secretarului comunii care deși suspendat primește salarul integral și se plimbă la tihnă prin Oradea-Mare. Dar acesta este numai unul dintre cele multe abuzuri și falsuri săvârșite de către secretarial Kain. In tot timpul activității sale de secretar a primit însărcinări de a face diferite contracte de vânzare-cumpărare, donațiune etc. pentru oameni. Mai !atâi a primit bacii, dar contracte până szi nu a mai făcut. La fixarea taxelor de transcriere pentru sume de 34—8000 lei punea preț de evaluare fictiv mult inferior celui adevărat, frustrând Statul cu sume mari. Aceștia sunt secretarii dlui Bulzan. Dacă in plasă domnește o fierbere, parte din cauza acestor abuzări administrative, parte din cauza aplicarei reformei agrare, tot prim-pretorul este de vică. Noi am venit chiar cu acuze concrete contra lui, dar nu au fost luate măsuri de către superiori. Se înțelege că prim-pretorul având moravuri publice atât de ușoare, secretarii lui sunt Kalmar și Kain. Dacă vor crede insă cetitorii, că ancheta va da amănunte senzaționale, după cum ar trebui si dea, se vor Înșela. Noi știm ce însemnează ca ea să fie făcută de către dl .^prefect Temperan și chiar prim-pretorul Bulzan. Doar dl prefect Popovicin cu energia sa dacă nu va curăța puțin acest cuib de infecție. Altfel într’o zi notarii dinn Bulzan și poate chiar din se vor trez fără portofoliu. A. Gociman Suveranul trebue să intervină  o comunicare apart. național . In ședința de ieri a Camerei dl Grigore Filipescu, deputat din partidul uțional a făcut următoarea comunicare: .Când dl Titulescu era ministru de finanțe in Noembrie acum doni ani, leal a Inregistrat o acădere Însemnată, lira sterlină stingând cota de șapte Sutele!. Banca Națională impresonatft de acest fapt a trimis o delegație oficială Suveranului, spre a-i arâta legitima Îngrijorare. Atenei Suveranul a chemat pe dl general Averesen căruia i-a comunicat că dacă valuta nu se va restabili, guvernul va trebui să tragă consecințele. Astăzi lira a atins careul de uns mie patriziei lei, adică 35/t peste culmi, care acum doi ani impresionase atât de mult pe conducătorii Băncei Naționale, dar pentru că acum această bancă Întârzie să exprime Îngrijorare, facem noi patriotica datorie, atrăgând atenția Suveranului asupra cursului realul, care venind imediat după vizita Mijestăței Sale la Londra îndreptățea mai bine rezultate, mai ales că ne găsim în perioada, așa zsă, a exportului, iar nu în sezon mort cum era în Noembrie 1921. Avem credința fermă că Suveranul va arăta țării aceiași solicitudine ca și acum doar ani pe averescane, Coroana timpul cârmuire fiind instituția nsțmel iar nici decum așa cum crede dl Brătianu o anexă a partidului liberal la Banca Românească. Biblioteca Universității Cluj și „Biblioteca Universității“ din Cluj, in cursul anulul 1923 s’au consultat de 42.000 cititori, 76955 de volume și broșuri tipărite, de 95 cititori s’au consultat 109 de manuscripte, 120 stampe și tablouri, 1595 documente, 50 cărți vechi românești (1508 — 1830). Colecția Bibliotecei a sporit in cursul anului 1923: 1. Prin cumpărături: 18000 volume și broșuri, 2540 ore de reviste românești, 6000 ore de reviste streine, 344 cărți vechi românești. 2 Prin “Imprimate Legale“ trimise in baza legei dels 19—XII. 1922, cu: 6757 volume și broșuri, 6300 numere reviste românești, 2200 numere reviste streine, 43.700 numare de ziare politice, 3952 numere de ziare de Informații, 1150 bucăți stampe și ilustrații, 42 tablouri, 201 bucăți afișe artistice și 166 bucăți foi volante și proclamation. 3. Prin donațions: 500 volume și broșeti, 400 mre de reviste românești, 1000 mre de reviste streine, 1376 stampe și portrete, 244 fotografii și ilustrații, 132 medalii, 174 cărți vechi românești, 122 hărți geografice, 16 albumuri. Biblioteca era deschisă in fiecare zi de lu ora intre orele 8—1 a. m. și 3—8 p. m. Primiți Vă rog, die Redactor, asigurarea deosebitei mele stime și consideration!. — Cele mai frumoase bijuterii FABRICAȚIUNE PROPRIE și cele mai bune ceasornice se capătă la ceasornicăria Ioan Rațiu Cluj, Calea Regele Ferdinad 3. Noutăți de mode pentru domni: girardi și pâslă! Albituri pentru domni confecționează după mări . n. . 0 . .. 0 sură și pe răspundere, în mod neexcepționabil: VlaVrlIr Spp, LlUJ, rlKR U111111 o. MICA PUBLICITATE De vânzare un pat pentru două persoane, cu un noptier foarte frumoase antice. Strada Regina Maria 11. 1_1 De vânzare un loc de casă V4 jug. în Str. Grigorescu. Adresa B la administrația ziarului._____3_O ancă de asigurare bine acreditată caută un funcționar. Preferiți cei, cari au aplicare și pentru afaceri externe. Adresa la administrata ziarului. i_ Crema de ghete a elitei societății. Au sosit la ..VENUS“, Cluj, Str. Memorandului Nr. 13; Noutăți de primăvară: haine, bluze, și rochii de opal grenadin, pălării, modele și formări originale. Secție specială de măsuri. Lucruri de doliu se confecționează în decurs de 12 ore. 25-10 |----------------------------------------------------fi Cel mai mare asortiment în * - pentru v dame și domni se află la CENES Magazin de împletituri și mărunțișuri Cluj, Cal. Reg. Ferdinand 2. Telefon Nr. 5—91. 10—10 Unde se găsesc noutățile de primăvară și vară ? î Heller, Weisz Molnár Cluj, Calea Reg. Ferdinand Nr.6 Cel mai bine asortat și cel mai ieftin magazin în stofe de dame și de domni, pânzârii, zechilieni, epongi etc. Originalul Săpun Schicht »■«»„Cerb“ păstrează prețioasele Dr. rufe Lloyd 2255 S 6 La firma și 283 8-25 STIGLER ascensoare de persoane și mărfuri peste 160 în țară. Reprezentanți: Frații Poni București, Str. Regală Nr. 9. Piese de rezervă și cabluri în depozit. LEBER8a 88—20 fabrică pentru îngrădituri de grădini și produse de sârmă Cluj, Strada Universității 7. | TM111...■ Toată lumea știe că renumitul este cel mai răspândit și cel mai bun mijloc de desinfectare. Bacteriologii cei mai cu renume din Europa au confirmat efectul Lysoformului de a ucide bacile. Ea orice miros. Nu e otrăvită, indispensabil pentru dame! G. flegier întreprindere industrială specială de zugrăvit și tapetat. Efectulște zugrăvirea modernă a camerelor, tapetare și emailare. Zugrav special pentru biserici. Pentru parohii facem prețuri favorabile. Cluj, Strada I. Rațiu. (Continuare de pe pagina I.) arene de sport (football) și terenuri de lawn tenis. In centrul băilor se afla o pădure seculară de stejari. Băile dispun de un parc artificial, frumos plantat și prevăzut cu vegetație variată. In privința locurilor de excursie, regiunea Lipovei e foarte bogată. La nemijlocită apropiere se încep pădurile nesfârșite ale Statului. Trenul electric transportă pe excursioniști de-a lungul superbei podgorii. Direcțiunea băilor pune la dispoziția oaspeților săi un autocamion pentru a organiza excursioni prin satele din Banat și Crișana. Băile dispun de restaurant modern, cu salon de dans și o grădină de vară. Bucătărie românească și franceză In regie proprie. La Lipova există piață zilnică, unde se desfac cantități foarte mari de alimente In special fructele celebre ale podgoriei pe un preț bagatel față de alte regiuni din țară. Băile din Lipova vindecă: Bolile cordului și a vaselor sanguine, arteriosi larezi etc. Boale de femei, reumatism, neurastenie și boala nervoase, boalele organelor de digestime și a sângelui (anemii etc.). Boalele rinichilor. Pentru beut se întrebuințează apa isvo£ tenumerului "Gloria". Stațiunea având o poziție geografică norocoasă și o climă dulce cu temperatură moderată și constantă este foarte potrivită pentru reconvalescicii și pentru acei cu ușoare afecțiuni a căilor respiratoare. Pe teritorul băilor stă la dispoziția vizitatorilor un hotel nou cu 63 de camere moderne, mobilat cu confort, zidit in mijlocul parcului. Toate camerele au lumină electrică și apaduct. Hotelul vechiu cu 30 camere este de asemenea In mijlocul parcului și foarte bine mobilat. Afară de aceste două hotele In Liova există încă două hotele moderne, iar la case particulare peste 100 camere, aranjate cu mult gust și confort. Pentru bolnavi săraci sunt dormitoare comune, cu prețuri foarte reduse. Medic specialist pentru boale de femei: Dr Const. Stanca, fost docent al Facultății de asistent de clinică, medicină din București. Specialist pentru boale de cord e dl dr I. Goia docent-conferențiar la Facultatea de medicină din Cluj. Dl dr Sabin Manuilă, șef de lucrări la Facultatea de medicină din Cluj funcționează nea ca medic la băile din Lipova, de asemena. Atragem atențiunea onoraților membri din societatea care stă la un pahar de bere Dumineca la prânz, că locul întrunirei de Dumineca la bere l’am mutat în hala de bere „NEW YORK“ DREHER-HAGGENMACHER. Amator de bere. AUTOMOBILE CHEVROLET BBMMMWHBBBBBBWWBaBBWWISWHMWBWHM—BIB— gggMSBH—BMBSB!——B——————— Construcție ireproșabilă Solide, Economice, Luxoase, 20 HP. Torpedo cu 5 locuri se vând cu cei 160.000 AUTO-MECANICA S. A. Cluj, Strada Regina Maria Nr. 10. 359 15-inclusiv taxa de lux la