Patria, martie 1926 (Anul 8, nr. 47-71)

1926-03-02 / nr. 47

2 Martie 1926 Un congres sau o şedinţă extraordinară a farmaciştilor din Ardeal şi Banat In „Revista Farmaciei“ „Gyógyszerészi Folyóirat“ din 15 Februarie 1926, comitetul asociaţiei convoacă pe toţi farmaciştii din Ardeal şi Banat pe ziua de 28 Februarie a. c. ora 11 jum. la Cluj, în sala festivă a Prefecturii la o şedinţă festivă, cu următorul program: 1. Cuvântul de deschdere a preşedintelui. 2. Raportul directorului şi a casierului. 3. Raportul secretarului general. 4.Se transformă şedinţa în şedinţă extraordinară. Cuvântul de deschidere a dluidr Iteanu. 5 Apărarea drepturilor noastre câştigate. 6. Deschiderea şi închiderea farmaciei, unificarea repausului duminecal. 7. Relaţiile noastre cu asociaţia generală. 8. Chestia pensiunii. 9. Raportul prim al asociaţiei de ajutorare a farmaciştilor patroni din Ardeal şi Banat. 10. Depozit central pentru medicamente. 11. Propuneri. La aceasta şedinţă învităm pe toţi colegii şi-i rugăm să vină în număr cât mai mare. Cluj, la 10 Ianuarie 1926. Krausz E. director administrativ, Flohr. secretar gr., Corneliu Demeter preşedinte. Tot în revista sus amintită s’a mai dat de veste că dl dl Alex. Iteanu cu ocazia turneului politic din 3 ianuarie a. c. împreună cu dl ministru general Moşoiu a descins la Farmacia Fiorr din Cluj unde după ce a îndemnat pe „numeroşii asistenţi“ (dl Biro, fraţii Lukacs şi Nagy Samu) veniţi să-l salute, să voteze pentru guvern şi să intervie cu greutatea oilor şi pe lângă alţii, a mai îndemnat să convoace o şedinţă extraordinară la 28 Februarie, căci la acea şedinţă dl dreteanu va aranja ca să asiste în afară de ministrul de resort, încă doi miniştri. Astfel erau lucrurile puse la cale şi unii distinşi trepăduşi au început a alerga prin oraşe şi prin sate, să bată toba şi să sune din trâmbiţe, că ceva nemaivăzut şi nemaiauzit se va întâmpla la 28 Februarie 1926. Vine !.. Vine!.. Vine dl dreteanu... Mesia farmaciştilor din Ardeal şi Banat — şi ceva mai mult, aduce cu dsa şi vre-o trei miniştri, căci profesiunea este în pericol şi trebue salvată! Nu este nici un pericol, afară de cele inventate de pescuitorii în apă tulbure, afară de cele inventate de uzurpatorii de titluri, funcţii şi demnităţi, de cei ajunşi unde n’a visat şi cari vor să dovedească stăpânilor lor că sunt populari, că reprezintă din punct de vedere politic o valoare care cântăreşte mult. Nu mai vine nimeni! Nu se mai ţine şedinţa extraordinară la 28 Februarie anul acesta ci la 30 Februarie în anul când Februarie va avea 30 zile! Dar de ce nu mai vin mărimile ? ... Este uşor de dedus. Pentrucă socoteala de acasă nu se potriveşte cu cea din târg, pentrucă afară de cei câţiva agenţi recompensaţi cu decoraţii şi funcţii mari nu s’a mai găsit nici un naiv care să creadă poveştile absurde lansate şi trâmbiţate în toate părţile. Se mai făcea propagandă pentru deslipirea farmaciştilor din Ardeal şi Banat, de Asociaţia generală a farmaciştilor din întreaga România Mare! Ce lipsă de scrupule, ce ambiţii pătimaşe! Pentru că dl X nu se mai bucură de simpatia colegilor săi dn vechiul Regat, vrea să-şi facă o Arcadie fericită (cunoaşte oricine fabula „Lupul şi cucul“) în care să domnească ca un paşă. S-a întâmplat ca farmaciştii din Ardeal şi Banat să fie mai puţin naivi decât credeau cei orbişi de orgoliu — şi au băgat de seamă cursa ce li se întinde — şi deci ne mai putând constitui materialul maleabil în mâinile maeştrilor şi deci atmosfera ne mai fiind prielnică lansărei baloanelor cu şurubării s’a contramandat congresul, a dispărut pericolul! De data aceasta nu se mai trag clopotele, nu se mai bat tobele, nu se mai strigă în gura ma e vine! vine! ci în mod discret şi fără entuziasm, s’au trimis telegrame doi farmacişti, că congresul nu se mai ţine din cauză că, nu se mai poate trece peste podul realitaţei cu carul prea încărcat cu minciuni. .. — întrunirile opoziţiei. Ieri opoziţia unită a ţinut la Bucureşti o mare întrunire publică. — Contabilizarea impozitului pe lux. Ca urmare ordinului circular Nr. 31946 din 6 Februarie 1926, cu privire la aplicarea impozitului pe lux la articolele posibile acelui impozit, ministerul de finanțe a făcut cunoscut tuturor punctelor valale, contabilizarea impozitului de 10 la sută și 15 la sută se va face separat de impozitul unu la sută pe cifra afacerilor. — România la târgul de mostre din Salonic. Uniunea Camerelor de Comerţ a însărcinat pe dl N. Tacit, inspector comercial, să plece la Salonic, pentru a face toate preparativele necesare, în vederea participării României la târgul de mostre ce se va ţine în acel oraş în cursul primăverii. — In jurul conferinţei dlui prof. A. Maior. In legătură cu conferinţa dlui prof. A. Maior, care era anunţată pentru Miercuri, 24 Februarie dar a fost amânată, primim de partea dlui Inginer Hossu o întâmpinare, arătându-ne că permisele pentru ţinerea audiţiei radiofonice au fost obţinute de la autorităţi chiar în ziua fixată pentru conferinţă, cu No. 332 I1 (corpul de armată) şi No. 5568 (prefectura poliţiei) Obţinerea acestor permise a fost comunicată conferenţiarului în aceeaş zi la ora 18. Deasemenea ,dl ing. Hossu arată, că pentru demonstraţiunile radiofonice secţia technică a „Astrei" avea la dispoziţie la Muzeul industrial, unde urma să aibă loc conferinţa două antene, întrebând în această chestiune şi pe dl prof. A. Maior, dsa ne-a spus că a fost silit să-şi amâne conferinţa deoarece anumite condiţiuni pentru ţinerea ei nu au fost îndeplinite. Timp de 2 zile înainte de data fixată pentru această conferinţă dsa a încercat să ia contact cu dl inginer Hossu, spre a şti de soarta permiselor de la autorităţi, dar nu l-a putut găsi nicăeri, întârzierea cu obţinerea acelor permise (chiar în ziua conferinţei, la ora 13) şi nesiguranţa, că ele vor putea fi obţinute la timp, l-au determinat pe dl prof. Maior, să amâne conferinţa anunţând în ziarul nostru aceasta, la ora 12, adică în momentul când era încheiat. Conferinţa dlui prof. Maior se va ţine în cadrele Extensiunei universitare, la o dată ce se va anunţa ulterior. — Baroul advocaţial din Sighet solidar cu advocaţii excortaţi. Am vorbit pe larg în coloanele acestui ziar despre teroarea prefectului Miraly Gabor din Sighet, care şi-a ajuns apogeul, cu excortarea la Cluj a advocaţ lor Dr. Hie Lazăr (Bucureşti) şi Dr. Ekker (Sighet), precum şi a medicului dentist Drh. Bârlea din Bucureşti, pentru simplul motiv, că au stat de vorbă cu aderenţii partidului naţional, intr’o cafenea din acel oraş. Suntem informaţi că Baroul advocaţial din Sighet a convocat o adunare generală, protestând vehement contra brutalităţii prefectului Mihályi faţă de doi advocaţi cu ştiţi. Protestul Baroului a produs o bună impresie în oraş. — Concertul Jean Atanasiu—Hevesi Piroska. Ieri dimineaţă la ora 11 şi jum. a avut loc la Teatrul maghiar concertul baritonului Jean Afanasiu cu concursul dnei Hevesi Piroska la piano. Dl Jean Atanasiu a cântat: 1. Faure: Crucifix; 2. Tosti: Ideale: Massenet: Ré de Lhore; Malascyn: Romane Russe; A. Gretchianinow: Lessteppis; Schuman: Cei doi grenadiri şi două arii naţionale, cu acompaniament la piano susţinut de dna Hevesi Piroska. O stinsă pianistă a executat de asemenea Sonate Holl de Liszt şi Ballada de Chopin. Ambii artişti au fost răsplătiţi cu călduroase aplauze de întreaga asistenţă. Acest concert a fost o adevărată sărbătoare artistică, în care atât dl Jean Atanasiu cât şi dna Hevesi Piroska şi-au pus din nou în valoare marile lor talente. Dl Jean Atanasiu se va înapoia la Cluj peste 15 zile spre a cânta într’o nouă serie de spectacole la Operă Dna Hevesi Piroska va da in curând cu concert la Bucureşti. — Deces. Joi 25 Februarie a încetat din viaţă la Caransebeş Protopresbiterul Spiridon Şandru asesor consistorial şi controlor diecezan, în etate de 70 ani. înmormântarea s-a făcut ieri la cimiterul ortodox român de la biserica Sf. Ion Botezătorul din Caransebeş. Fie-i ţărâna uşoară ! — Bibliografii. Au apărut: Contribuţia preoţimei române din Ardeal, la războiul pentru întregirea neamului, de dl dr Sebastian Stanca. — Oglinda lumii. An V. Nr. 9. — Ţărănismul An II Nr. 48. — Jurisprudenţa generală. An IV. Nr. 8 — Gazeta de Duminecă. An II. Nr. 17 — Orizontul. An VI. Nr. 9. — Societatea de mâine. An III. Nr. 9. — Membrii Cooperativei „Casa Noastră“ sunt invitaţi a vărsa de urgenţă, cota de membru, la biroul Societăţii, strada Mada no. 1, (domnul V. Stoiovici) în zilele de Marţi şi Vineri, orele 5—7 p. m. Aici se află şi statutele tipărite pentru membrii societăţii. Oraşe „româneşti“ şi oraşe „înstreinate“ Un confrate, emoţionat de acuzaţiile „Viitorului“, după care opoziţia unită a Cucerit numai oraşe „streine“ s’a ocupat să publice un tablou foane sugestiv, prin care combate afirmaţiunile oficiosului liberal cu propriile lui argumente, scoţând în relief tot ridicolul unor asemenea afirmaţuni. Spicuim: Oraşe „româneşti“ — după calificarea „Viitorului“ — în cari au ales listele liberale. Arad are 12.469 români şi 44.715 de alte naţionalităţi. Miercurea-Ciucului are 268 români faţa de 2219 streini. Gheorgheni are 466 români şi 8084 streini. Târgul-Mureş are 3947 români şi 23.795 streini. Reghinul-Săsesc are 1557 români faţă de 5176 streini. Gura Humorului are 769 români şi 2626 alte naţionalităţi. Em., etc., etc. Oraşe „înstreinate“ — după afirmaţia „Viitorului“ — în care au triumfat listele opoziţiei unite. Alexandria are 15.145 români şi 518 streini. Craiova are 43.335 români şi 5394 streini. Târgovişte cu 0.9411 români faţă de 678 streini. Tecuci cu 12 848 români şi 645 streini. Turnu-Severin are 19.084 români faţă de 3013 streini. Turnu-Măgurele cu 8669 români faţă de toți streini. Etc., etc. etc. Producţiunea a IV-a de la Conservator A fost cea mai puţin reuşită dintre toate. La pian s’a distins singur dşoara A. Sverdlic, care a cântat „3 etudes, la minor" din op. 10 şi 25 a lui Chopin cu o siguranţă care promite să-i întrezărim o carieră frumoasă. Dl V. Ciuidean ne-a cântat frumos şi cu o tehnică remarcabilă aria din op „Bohema“ de Puccini. La dramă s-a distins un singur elev, dl C. Croitoru, care a declamat un fragment din „Satira 111.“ a Iui Eminescu cu sentiment şi înţelegere. Păcat că în unele locuri a exagerat puţin. Din program au rămas două puncte, cari, cunoscând pe interpreţi de mai de mult, ar fi format puctele culminante ale producţiunei de aseară. Au rămas: Muzica de cameră (cl. J. Bobescu) „Trio no. 5“ de Mozart, şi un solo de vioară a dlui L. Timbus, un real talent şi distins elev al Conservatorului nostru, — Matiné dansant. Ieri după masă, Duminecă 28 Februarie a. c., Societatea Studenţilor Sibieni, secţia Cluj, a aranjat un ceai dansant, ln saloanele Sfatului Negustoresc din loc. La această Întrunire, începută la orele 4 p. m. şi făcută în scopul de a se cunoaşte mai de aproape membrii între ei, au luat parte, fiind invitaţi special, câteva din familiile sibiene, stabilite la Cluj, între cari amintim familia ului profesor universitar O. Ghibu şi S. Cioranu, mai mulţi preşedinţi de ai celorlalte societăţi studenţeşti regionale şi judeţene şi foarte mulţi studenţi şi studente. Imr’o atmosferă plină de viaţă, caracteristică sibienilor cu o orhestră ce executa frumoase cântece româneşti din ţinutul Sibiului şi alte melodii de dans, moderne, convenirea studenţească de ieri, a luat sfârşit la orele 9 seara, fiind una dintre cele mai reuşite de feliul acesta. Avem ferma convingere, că aceasta societate, având în anul acesta de preşedinte pe dl S. Mitea, unul dintre cei mai energici şi activi membrii ai săi, va continua şi în viitor să aducă însemnate contribuţii la romanizarea Clujului şi la desvoltarea unei intense vieţi sociale în oraşul nostru. INFORMAŢIUNI Repertoriul Teatrului Naţional Marţi 2 Martie va avea loc a XIII-a premieră în această stagiune. Se va reprezenta „Antonia“ comedie în 4 acte de M. Lengyel cu dnii M. S.{efănescu, Dem' Psatta, N. Popescu- Voten, C Simionescu, C. Potcoavă,I. Vanciu, şi dnele Olimpia Bârsan, Jeana Popovici-Voina, M. Miriam-Apostol, Nat. Ștefănescu, etc. Sâmbătă 6 Martie: „Antonia“. Duminică 7 Martie (matineu). Controlorul vagoanelor de dormit. * In foyerele Teatrului se repetă: „Madame Sans-Gene“ comedie în 3 acte și un prolog de Victorien Sardou şi Emile Moreau. In rolul titular, apare dna Olympia Bârsan. Toți protagoniștii teatrului fac parte din distribuție. Mare senzaţie! Procesul comuniştilor greci Atena. — Procesul comuniştilor complotişti ai autonomiei Macedoniei a fost suspendat pentru ca să se adune noui probe de culpabilitate. Inculpaţii au fost puşi în libertate. Plebiscit pentru legea prohibiţiei alcoolului Londra. — In parlamentul norvegian s’a votat o lege prin care se va recurge la un plebiscit naţional, spre a hotări dacă legea prohibiţiei va mai rămâne în vigoare în Norvegia. — Cu onoare aduc la cunoştinţa ,ior, public, că am preluat cafeneaua „ROYAL“ înainte „PATRIA“ acum „PALERMO“ pe care de acum înainte o voi conduce cu cea mai mare grije. S’a deschis Sâmbăta 27 Februarie, mâncări și băuturi de prima calitate, muzică excelentă. Rog sprijinul Onor. public: 25 Iosif Színetén, proprietar — Orice carte franceză, germană, italiană, engleză la Librăria „LEPAGE“ Cluj. Cereţi cataloage! 7-12 MicaPublic , candidat de advocat cu practică află aplicare în cancelaria advocatului Dr. Emil Şelariu. Haţeg 125 13 Locuinţă constătătoare din doue camere şi bucătărie, în centru, de închiriat. Preţul, împreună cu sufragerie şi baie modernă, 150.000 Lei. Mjlocitorii sunt excluşi. Oferte sub „Chirie ieftină“ se primesc la Librăria Keszey. ns 22 Expoziţie de obiecte de Artă şi Atichitaţi deshisă zilnic între orele 10—1 şi 3—7 ,Arta“ Str. Avram Iancu 3 preţuri senzaţionale de ieftin, intrare liberă, Barul Central Jaulus renumitul comic maghiar-german, şi noul program senzaţional de Martie ÁRPÁD DERY Magazin de seminţe Cluj, Str. Regina Maria 10 Recomandă seminţele de legume, flori şi de cereale, din Germania şi Olanda, soiu garantat, curate şi capabile de încolţit. Consilierul nostru agricol de specialitate este dl dr BelaPater, director onorar de Academie Agricolă, care stă la dispoziţia economilor în chestiuni de specialitate. Listă de preţuri trimitem gratuit şi franco. PROGRAMULCINEMATOGRAFELOR Cinema Select Cu începere de azi va reprezenta Femeia plăcerii după „ Valea plăcerilor“ mare roman de cunoscuta scriitoare Blanche Upricht. In rolurile principale frumoasele şi elegantele artiste Norma Sherrer (cunoscută din filmul care primeşte palmele şi Mary Alien.) Cinema Urania Cu începere de azi mare program de senzaţie Lili cea roşie puternică dramă cu Roman Navarro şi Emili Benett. La filmele fiecărei reprezentaţii a filmului vor debuta cunoscuţii Annce Rubin marele iluzionist şi scamator şi Hella Fregolia singura ventrilogă din lume cu păpuşele ei vorbitoare. Cinema Apollo Piraţii de azi mare film de aventuri în 6 acte în rolurile principale: Ralph Lewis şi Johanna Walker. Se caută o învăţătoare diplomată care pe lângă limba română posede şi cea maghiară pentru conducerea unei grădini de copii. A se adresa către Uzinele Solvay S. A. Turda Cosmetică cu practică medicală. Vopsire speriatâ de păr cu LO’réal Henné lucrări moderne din păr, asortiment de tambourir IULIUMUSSIl Cluj, Str. Memorandului 10. Telefon 493 lo r. p. Maşini de scris No. 67/1926. Publicaţiune Se aduce la cunoştinţa celor interesaţi, că Spitalul de Ortopedie Cluj ţine concurs pe ziua de 30 Martie 1926 orele 10 a. m. cu oferte închise pentru aprovizionarea spitalului cu lemne pe anul 1926. Condiţiunile se pot vedea în fiecare zi de lucru la biroul spialului în Caietul de sarcini dela 8—12 a. m Direcţiunea Spitalului (Indescifrabil). O mare cantitate de fereşti şi aripe fereşti provenite din demolire,în stara bună, aproape nouă, pentru case mai simple, fabrici sau magazine, în diferite dimenziuni, mai multe mii bucăţii în mărime egală şi cu preţul foarte eftin se pot obţine în stabilimentul architectului CSISZÁR LUDOVIC junior: Târgu-Mureş, Str. Dorobanţilor. Telefonul biroului 57. 110 203 Reprezentanţa Db Lei de maşini de scris Ideal & Erika din Saxonia. Maşini de scris, nour şi folosite, tot felul de recvizite de birou şi necesarii pentru maşini de scris, precum şi mobi biler de birou, se afla permanent în depozit. Atelier special pentru reparaţii! Antoniu Finkler, Cluj, Str. Regina M ria, 9. Cereţi oferte! Pomi roditori, poeţi de pomi, arbori de arbe şi ornament, trandafiri, plante de căpşuni, rădăcini de sparange,h viţe altoite şi port altoi furnizări în calitate superioară. SAMBROSI FISCHER & Co. a pepinerie de pomi şi viţe altoite s. a. d AIUD jud. Alba-de-jos. Catalogul la cerere gratuit.e Plăcile de Asbest (Eternit) ,,METEOR“ ale fabricei de eternit din Oşorheiu jud. Bihor sunt cele mai durabile şi mai plante! Acoperemântul nu are nevoie de îngrijire şi reparare, rezistă tuturor tempestaţiilor, precum şi focului, e mai bun şi mai eftin ca cel de tinichea sau ţiglă. Executăm lucrările de acoperire în toate culorile şi după toate sistemele moderne. Acordăm garanţie pentru calitatea materialului şi manopera acoperişului Reprezentanţe in toate centrele de judete. 116 210 Cereţi catalog şi vă veţi convinge că altoii de pomi, viţe de vite americană, trandafiri şi poeţii noştri sunt mai ierftini ca ori şi unde — Pepiniera TRITEANU Feldioara-Războieni, judeţul TURDA ÎNTREPRINDERILE forestiere romane SOCIETATE ANONIMĂ CAPITAL SOCIAL ȘI REZERVE LEI 70.000.000SEDIUL: Cluj, Calea Regele Ferdinand Nr. 36. UZINELE: Valea Drăganului gara Poieni, Coşnea gara Trotuş, Leşnie halta Veţel, Cloşani. Adresa telegrafică: ,FORESTIERA“. Telefon Nr. 11—50. Desfacerea mărfurilor se face prin Reprezent. Generală: „COMERŢUL LEMNULUI“ S. A Cluj, Calea Regele Ferdinand Nr. 38. Adresa telegrafică: „COLE“. — Telefon Nr. 11-50. Au sosit cele mai nouă modele de mantale de primăvară şi vară pentru doamne, precum şi mantale de mătasă, modă de PARIS şi VIENA, La FirmaLazar Diamantstein CLUJ, Str. Regele Ferdinand25 Peste drum de Poşta Centrală, Tipografii Naţională S. A., Cluj, Strada Regina Maria 4. 2 ULTIMA ORA O victimă a ştiinţei Paris. — Din Nisa soseşte ştirea despre un groaznic accident întâmplat unui cunoscut medic bacteriolog, stabilit acolo pentru câtva timp. E vorba de elveţianul Spohlinger, care în clinica sa din Geneva a tratat cu succes cazuri de tuberculoză, mai ales în lumea miliardarilor americani. Spohlinger lucra în laboratorul său şi pe când ţinea în mână un tub de sticlă, conţinând cei mai virulenţi baccili ai tuberculozei, acesta i-a explodat drept în faţă Asistenţii săi, cari lucrează cu măşti protectoare, au fugit în momentul accidentului, şi nerămânând lângă medic decât mama sa care avu prezenţa de spirit să răspândească în tot laboratorul ly sol şi alte desinfectante. Totuş din pricină că medicul suferea tocmai de bronşită, sunt temeri că accidentul îi va fi fatal. El câştigase acum câtva timp un premiu al fundaţiei Rockefeller pentru combaterea tuberculozei, mulţumită unui ser pe care-i obţinea de la caii infectaţi. PATRIA