Patria, august 1926 (Anul 8, nr. 166-190)

1926-08-01 / nr. 166

1 August 1926 Funcţionarii de la Ofr. pot obţine împrumuturi pentru construiri de locuinţe Nouă dispoziţiuni ale Ministerului de comunicaţie Plăcile de Asbest (Eternit) „METEOR“ ale fabricei de eternit din Oşorheiu jud. Bihor sunt cele mai durabile şi mai plăcute! Acoperemântul nu are nevoie de îngrijire şi reparare, rezistă tuturor tempestaţiilor, precum şi focului, e mai bun şi mai eftin ca cel de tinichea sau ţiglă. Executăm lucrările de acoperire în toate culorile şi după toate sistemele moderne. Acordăm garanţie pentru calitatea materialului ?• manopera acoperişului Reprezentanţe în toate centrele de judele. LEOPOLD HAAS MAGAZINUL LINOLEUM foarte bogat aprovizionat cu mărfuri de fabrică CLUJ, Calea Regele Ferdinand No. 6. HLIALE: Timişoara şi Oradea Mare unde se pot câştiga cu preţuri reduse toate cele necesare înşirate mai jos: Feţe de masa de muşama: 60X100 mărime — — — — — — Lei 80— 80x115 „ — — — — — — „ 120— 100X130 „ — — — — „ 175*— 114X145 „ 215— Muşamale pentru îmbrăcat mobile dela 120 lei în sus. Linoleum: 67 cm lăţime iitru — — — — — — Lei 155’— 90 „ „ „ ______„ 205•— 100 „ „ „ ______„ 235— 200 „ „ „ Julaid cu modele tipărite şi înfipte 1 ml — — „ 325’— Covoare lungi: 65 cm. late utilizabil pe ambele părţi cal. 1-ă 1 mtr. Lei 1 IO1— 90 cm. late utilizabil pe ambele părţi cal. 1-ă 1 mtr. „ 170*— 65 cm. lat Cocas l-a calitate 1 metru — — „ 180-90 cm lat Cocas l-a calitate 1 metru — — „ 250— 200x300 covor pentru sufragerie imitaţie Smyrna „ 1850*— 210X315 covor pentru sufragerie din Pluche tuns „ 3680 — Covoare pentru pat dela 155 lei în sus. 150x300 cuvertură de şezlon imitaţie de Torontal „ 1800— 150X300 cuvertură de’şezlon imitaţie persiană în toate colorile — — — — — — „ 2350-— O perdea din 3 bucăţi ajurată pentru o fereastră „ 580’— Mantale de ploae impermeabile pentru bărbaţi şi femei de la 880 Lei în sus ! Berete de baie, pantofi de baie, jucării de celuloid, mărfuri de gumă, mingi de gumă, ştergătoare de picioare, utensilii pentru odaia de baie toate aceste cu preţurile cele mai ieftine şi în mare asortiment. HEMOROIZI ANUSOL GOEDECKE Bine cunoscut de peste 25 ani întrebuinţare simplă, vindecare sigură ANUSOL GOEDECKE înlătură imediat toate durerile şi vindecă inflamaţiile, rănile şi locurile sângerânde fără compoziţii dăunătoare, se introduce dimineaţa şi seara câte un supozitor. De vânzare în toate farmaciile şi drogeriile Depozit: F. H. MEES BUCUREŞTI, Calea Griviţei Nr. 61 Reprezentantul General pentru România a fabricilor de maşini de scris Americane: Smith Premier şi Coroana. La cumpărare de maşini de setis — în Interesul propriu — cereţi ofertă pentru maşinile de scris SMITHPREMIER Nr. 60, CORONA- mare şi CORONA mic*, cari sunt cele mai perfecte intre toate mnşmnile de cri*. Maşinile CORONA se vând cu 10.000—14.000 Lei. Revânzători se caută în toată ţara. Mihail Körmendy Cluj Str. Regina Maria 25. Telefon 951. Crema pentru parchete Consul de miniştri a aprobat în mod provizoriu şi sub rezerva sancţionării ulterioare a Maiestăţii Sale Regelui, modificarea art. 2 din regulamentul Casei muncii C. F. R. In sensul ca să se poată aproba împrumuturi pntru construiri de case în plină proprietate personalului C. F. R. din categoriile 12 inclusiv până la 23 Inclusiv din tabela de funcţiuni prevăzută în regulamentul legii de organizare C. F. R., dându-se acestui articol redacţunea următoare: Casa muncii C. F. R. va înfiinţa şi întreţine pentru folosinţa personalului C. F. R. la orice categorie: a) Locuinţe igienice prevăzute cu toate cele necesare. Aceste locuinţe se vor construi în grupe formând cartiere şi amenajate cu toate instalaţiunile de edilitate şi higienă. Acolo unde nu va fi posibil facerea de cartiere se vor putea construi şi locuinţe izolate. Repartizarea acestor locuinţe pentru folosinţă se va face de către direcţiunea generală C. F. R. după normele pe cari le va stabili prin instrucţiuni speciale. b) Cassa muncii C. F. R. va mai înlesni funcţionarilor definitivi C. F. R. construiri de locuințe cari să rămână în plină proprietate pe locurile ce ar poseda, prin împrumuturi, după normele ce se vor stabili printr’un jurnal al Consiliului de miniștri, care va hotărî cuantumul, dobânda de perceput, durata împrumutului și modul de amortizare, precum şi condiţiunile ce trebue să îndeplinească personalul împrumutat. Aceste locuinţe vor fi construite după planurile întocmite de serviciul tehnic al Cassei Muncii C. F. R. având deosebite tipuri eftine şi din cari, fiecare îşi va alege tipul în raport cu mijloacele sale, putând chiar contribui din sumele de cari ar dispune în cazul când tipul ales ar costa mai mult, decât suma ce poate fi acordată ca împrumut de Cassa Muncii; ele vor fi construite după voie sau de Cassa Muncii C. F. R. cu personalul său, sau de către funcționarul interesat, sub supravegherea Cassei Muncii. Aceste avantaje vor fi acordate funcţionarilor cari îndeplinesc următoarele condiţiuni: 1. Să fie personal proprietarul unor terenuri de construcţii. 2. Să aibă o vechime de 5 ani neîntrerupţi în serviciu. 3. Să nu aibă mai puţin de 10 ani de servit până la eşirea la pensie. 4. Să fie cuprins în categoria No. 12 inclusiv până la 23 inclusiv din tabela de funcţiuni prevăzute de regulamentul legii de organizare C. F. R. decretată cu No. Suma acordată ca împrumut pentru locuinţă în plină proprietate va fi cuprinsă pentru fiecare funcţionar în parte, care ar solicita o asemenea cerere, în limitele necesare pentru locuinţă proprie. Sumele totale acordate în fiecare an personalului C. F. R. nu va depăşi 5 la sută din creditul bugetar al Cassei Muncii stabilit pentru construcţiuni de locuinţe. Repartiţia acesor sume se va face începând cu categoriile de funcţionari mai inferiori şi dându se preferinţa celor cu familie mai numeroasă. Pentru garantarea sumelor acordate ca împrumut se va lua inscripţiuni ipotecare de primul rang asupra imobilului. c) Dormitoare de serviciu în staţiuni şi pe lângă cele ce se vor mai creia se vor face instalaţiuni confortabile cu spălător, duş cu apă rece şi caldă şi cu o mică bucătărie pentru folosinţa funcţionarilor. Fiecare dormitor va avea vestiar pentru haine şi dulap pentru rechizite, cu toată rufăria necesară. Toate acestea vor fi date pe seama şi îngrijirea şefilor respectivi locali. d) Localuri de găzduire pentru personal, care se vor creia treptat, în măsura posibilităţii, în toate centrele mai mari şi mai ales unde sunt direcţiuni de exploatare, inspecţii etc., localuri unde personalul care vine un interes de serviciu, să poată fi găzdut, după aceeaşi tipuri, norme ca şi la dormitoarele de serviciu, de înstreinare a fiilor ridicaţi din rândurile lor ţărăneşti au ştiut să-şi păstreze limba şi tradiţia (îndeosebi tradiţia religioasă) au" fost pe nedrept privaţi de şcolile lor naţionale sub vechea stăpânire. Acţiunea dlui Muth Gáspár şi a celorlalţi conducători ai şvabilor nu tinde decât la repunerea neamului lor în drepturile lui fireşti, cari drepturi România liberală este gata oricând să i le acorde. Şi atunci, pentru ce protestul partidului maghiar şi pentru ce tulburarea armoniei între neamurile acestei ţări ? Cetiţi „Informaţiuni“ şi „Telegrame“ în pagina IV a. 10|7| In stabilimentul meu Industral l/l L, pentru aurit, Blondei şi confecţionare de cadre pentru tablouri, aflător în Str. luliu Manius, primesc spre reparaţie şi aurit din nou tot felul de cadre cadre vechi ITUhail Somlyai. — Necrolog. A încetat subit din viaţă în ziua de 30 Iulie a. C. comerciantul luliu Fiorea în vârstă de 60 de ani. înmormântarea va avea loc Duminică la orele 11... Cortegiul va porni de la Camera industrială !_1 — Orice carte, orice revistă în orice limba la Librăria LEPAGE Cluj. Cereţi prospecte. — Atragem atenţiunea onor. cititori asupra anunţului, cu crema de ghete „VULTUR“ la pagina inseratelor. 4.4 — Domnul Traian Corpodean din Cluj şi Dşoara Eugenia Onosi din Ploeşti îşi vor serba cununia religioasă în comuna Bărăi jud. Cluj la 1 August a. a. — Sanatoriu Dr. „Cosmutza„ Cetăţuia Cluj. Staţiune climaterică, 50 m, altitudine, pavilion A pentru boli interne şi nerrvoase cu bucătărie dietetică, pavlionul B pentru naşteri, boli de temei şi tot felul de operaţii chirurgicale, sală de operaţie modernă. Consulaţiile se dau de către cei mai mari specialişti din Cluj 94—92 — Cărţi medicale franceze, germane, engleze, maghiare în asortiment complect la Librăria LEPAGE Cluj. Cereţi cataloage! 5-15 Mica$iablicitate ATENŢIUNE. Prima şcoală sistematică pentru conducători de automobile, instruesc ori şi pe cine, asupra garanţei. Informaţiuni la Cepenariu, Cluj, Calea Moţilor 7 , are Societate pe Acţii caută practicant român, care să posedă bine şi limba maghiară. Orele de oficiu 82. Adresa la Administraţia ziarului. 382 23 Se caută contra plată excelentă la doi copii o bonă între 35-40 ani care poate fi de orice naţionalitate însă să aibă experienţă pe lângă copii şi să ştie româneşte. Adresa la »Perry Cluj Str. Regală Nr. 11B“_____________ 374 4_5 Dr. Turzson advocat Zărneşti, caută candidat de urgenţă. Condiţii favorabile. Ofertă direct de vânzare casă, compusă din 2 camere, bucătărie, cu curte frumoasă în Str. Gen. Berthelot N° 21. 377 28 5 DoamnelorI Convingeţi-vâ prin o singură încercare, că crema UADUAT«/.A..n\ _ r\_ l..i r__ ,uni\minţionar a jja-lui useresznyés face să dispară orice necurăţenie a feţei. Este inofensivă, recrează, înfrumseţează, şi prin aceasta întinereşte. Se află în toate farmaciile şi drogheriile, depozitul principal: Farmacia Dr. Cseresznyés, Cluj, Calea Victoriei 22. 87 21—75 Bărbaţi şi femei voţ fi scutiţi de sifilis prin CREMA ANTISIFILIS. In farmacia Corneliu Demeter Cluj Calea Moţilor 2 preţul 25 tei şi porto. IULIU MENUL Mixtiuni de cafea prăjităI Mixtiune Three Stars — •/, kg. L 80‘— Pentru cunoscători şi amatori, combat din cele mai fine calităţi aromatice. Mixtiune Special — — —/4 kg. L 75*— Calităţi alese, îndeosebi potrivite pentru cafea turcească, foarte gustoasă. Mixtiune I. — — — */1 kg. L 70'— Cafea pentru prânz cu conţinut mult Mixtiune II. — — —/4 kg. L 62-50 Combinaţie pentru cafea cu lapte cu ungust foarte intensiv. Mixtiune III. — — — kg. L 55‘— Cafea brazii plăcută. Mixtiune IV. — — — */* kg. L 50-— Combinaţie de consum. Mixtiune V. — — — */4 kg. L 48-— Sucursala: Piaţa Unirii 15. POTORA pantofar de lux Cluj, N 25 Calea Moţilor 29 Confecţionează ghete, engleze şi franceze pentru dame şi domn PROGRAMUL CINEMATOGRAFELOR CINEMA SELECT Cu începere de a zi reprezintă la dorinţa publicului, în repriză Tristan şi Isolda grandioasă înscenare a frumoasei legende din evul mediu cu Silvio de Pedrelly în rolul principal. Orchestră specială. (Vine CONTESA MARIŢA). Mon. Transfilm. cinema”urânîa~^“ Premieră: Premieră! Contele Kohn (Messaliance) după romanul lui Paul Langenscheidt. In rolurile principale: Bern Aidor, Grette Holmann. (Vine STIGMATUL) Mon. Filmcentrala. CINEMA APOLLO O singură zi! In sfârșit aî meu! Transfilm Cele mai bune ghete moderne şi orthopedice se confecţionează la CHIOREANU Str. Memorandului 22 7-10 Salonul-frizerie pentru dame şi damnei care. Böszörményi şi Erdélyi Piaţa Unirii 22, în curte. Lucrări de pâr. Colorarea părului. 380 13 MARCA I „Vultur" dă lustru 55 stabil de ceară Lupta şvabo-maghiară din Sătmar S’a discutat mult în jurul chestiunei şcolilor şvăbeşti din România, a căror limbă de predare era până acum, cea ungurească. In multe comune cu populaţie şvăbească poporul la sugestia conducătorilor crescuţi exclusiv în cultura maghiară, a pretins ca limba de predare în şcolile primare să rămână şi pentru mai departe tot limba ungurească. E de prisos să accentuăm, că preoţii romano-catolici în felul acesta veneau în flagrantă contradicţie cu toată populaţia, care nici astăzi nu ştie bine ungureşte. Este într’adevăr ciudată mentalitatea unei părţi a minorităţlor evreişti şi şvăbeşti din Ardeal, care deşi îşi afirmă o altă naţionalitate decât cea ungurească, totuşi nu întârzie să revendice pentru şcolile lor limba ungurească. In aceasta chestiune Sărmanul ne serveşte pilde edificatoare. Sunt numeroşi preoţi romano-catolici ieşiţi din satele Moftinul-mare, Ghilvaci, Tiream, Urziceni, ba chiar şi Sanislău, ca să nu pomenim numai vr’o câteva, ai căror părinţi nu ştiu să vorbească nici un cuvânt ungureşte, — cum este de o pildă căzut preotului Czumbei din Sanislău, ai cărui părinţi locuitori în Moftinul-mare vorbesc cu fiul lor in limba şvăbească. Ne înşelăm însă dacă credem, că aceşti preoţi luptă pentru limba Lr maternă. Niciodată aceşti şovinişti unguri n’au militat fie în scris, fie prin graiu viu decât pentru ideia de ■ Stat maghiar, pentru cultura şi limba maghiară. Propaganda deşănţată pe care a făcut-o statul major al Episcopiei romano-catolice din Sătmar a oferit acel desgustător tablou, pe care-l vedem de atâtea ori, când fiii unei familii, ridică mâna împotriva părinţilor lor, pentru a-I smulge averea din mână şi a o dona streinilor. Antagonismul dintre cele două neamuri, unguresc şi şvăbesc este mai pronunţat ca oriunde în Sătmar. Acolo s’a pus mai de mult chestiunea (şi în mod foarte serios) limbei de predare în şcolile confesionile şvăbeşti, dar de atâtea ori, din cauza toleranţei noastre excesive, (care în asemena împrejurări echivalează cu o laşă slăbiciune) nu s'a putut ajunge la nici un rezultat pozitiv. In vederea noului an şcolar conducătorul şvabilor din Banatul Muth Gáspár, a dat semnalul pentru începerea ofenzivei şi putem spune cu oarecare succes. Până astăzi, dl Muth a cucerit o singură cetate: Arded, dar va învinge şi asupra celorlalte sate şvăbeşti, pe cari ungurii pe nedrept le revendică pentru ei. Pentru Arded s’au luat severe măsuri, ca în şcolile de fete de acolo limba de predare să fie cea românească, iar in şcolile de băeţi limba germană. Măsurile Revizoratului au fost primite ca o vie satisfacţie de populaţia de acolo. Nu tot aşa şi de către partidul maghiar, care a declarat (prin corifei din Sătmar), că va lupta din răsputeri pentru împiedecarea îndeplinirei planului. Şvabii cari şi ei formează o naţionalitate distinctă, şi cari în ciuda acţiunei Cursurile de la Universitatea populară de la Vălenii de Munte „Concepţia actuală a păcii“ prelegerea dlui profesor N. Iorga, a format alături de prelegerile dlor: Em. Panaitescu, „Regele Decebal“, D. V. Toni „Educatorul de la Iasnaia Poliana“ subiectul cel mai fascinant de discuţie al cursiştilor dela Vălenii de Munte, din prima săptămână. Dl D. V. Toni ca un adânc cunoscător al metodelor de învăţământ a captivat prin conferinţa sa întreg publicul ascultător. „Educatorul dela lasnaia Poliana“ nu este altcineva decât romancierul Leon Tolstoi. Toate scrierile lui n’aveau altă tendinţă, decât emanciparea poporului său, a mujicilor din robia culturală şi prin aceasta descinderea drumului către cea mai ideală libertate, care l’a obsedat pe acest sbuciumat romancier o viaţă întreagă. . L. Tolstoi a voit să facă educaţia dela început. Pornind dela primul punct copilul, ştia că va avea cele mai reale rezultate. A înfiinţat o şcoală la moşia sa ce poartă numele din fruntea conferinţei noastre, a scos o revistă pedagogică şi a lucrat multe proecte pentru învăţământ. In sistemul său pedagogic s’a observat o vădită influenţă a teoriilor profesate de J. I. Rousseau, Pestalozzi şi Froebel, care a fost complectat cu frumoasele sale visuri pentru înfrăţirea tuturor popoarelor. Este şi acesta un frumos moment în istoria pentru emanciparea poporului rus, de care posteritatea (nu cea sovietică) va trebui să ţină seamă și să propage înaltele idei ale lui Leon Tolstoi mai departe, spre fericirea deplină a poporului rus. 3 PATCH Il Din vechi facem haine nouă, dacă să curăţă şi se vopseşte la spălătoria „CZINK“