Patria, iunie 1927 (Anul 9, nr. 97-114)

1927-06-07 / nr. 97

f REDACȚIA Ș' CLU], STR. R' ANUNȚURI DUPĂ TARIF PRIMEȘTE ADMINISTRAȚIA ȘI AGENȚIILE DE PUBLICITATE TELEFON REDACȚIA REDACTOR RESPONSABIL SEVER STOICA ABONAMENTULI PE UN AN....................601 UI PE ȘASE LUNI ... 301 LEI PE TREI LUNI . . . 1ae AI IN STREINĂTATEi PE UN AN..................... 3000 AI PE ȘASE LUNI. . . 1508 Lel 3 L.m EXISMPL.JLFTVL Anul IX. # Numărul 97 Luni, 6 Iunie 1927. Guvernul generalului Averescu și-a dat demisia. Mai bine zis a fost silit să se retragă. Este aceasta o înfrângere tot atât de rușinoasă, ca și metodele speculate acum un an pentru venirea la putere. S’a stabilit și de data aceasta adevărul inepuizabil, că tot ce nu zace pe un fond sănătos, este condamnat pieirii. Ori guvernul prăbușit prin propriile lui defecte a fost clădit pe fundamentul unui anacronism putred. S’a prelungit o epocă dezastruoasă, care trebuia de mult să dispară. Ni s’au impus la conducere oameni incapabili, fără o pregătire serioasă, în vederea rezolvării marilor probleme de stat, cerute de împrejurări. Din cauza aceasta refacerea țării și consolidarea ei erau zi de zi compromise. Pentru a înlătura o catastrofă inevitabilă Șeful Statului în luminata. La înțelepciune, a căutat să pună capăt unei guvernări odioase, și să pregătească formarea unui guvern național, compus din elementele destoinice ale tuturor partidelor. Numai un astfel de guvern va fi în stare, printr’o bună înțelegere să salveze interesele mari ale neamului, să dea țării liniștea internă, absolut necesară în vremurile grele, ce le trăim și să trezească la viață energiile naționale amorțite din cauza unei conduceri ilegale, brutale și lipsite de temeiul viguros al moralei. Suntem mândri, că normele superioare de cari s’a lăsat întotdeauna călăuzit partidul național-țărănesc, sunt pe cale să triumfe. Am susținut fără șovăire, că viața unui Stat în formațiune, are lipsă de garanția legalității nefalsficate, acest mare principiu umanitar, înscris cu litere de sânge pe toate paginele istoriei. Am cerut garantarea libertății confiscate de inconștiența unor guverne samavolnice având convingerea, că fără libertate orice progres e iluzoriu. Am cerut respectul armoniei sociale în forma ei naturală de închegare, un nobil deziderat al problemelor de viață modernă. Ni s’a răspuns la toate aceste juste doleanțe cetățenești în felul îndeobște cunoscut, cu represalii, cu insulta opiniei publice, cu impunerea celui mai cras autocratism. Firește, că o astfel de situație ne ducea cu pași repezi spre dezastru. Guvernul Generalului Averescu avea să fie cioclul României abia întregite. Noroc, că factorii cu răspundere s’au trezit la timp, pentru a împiedeca distrugerea sigură a măreței opere naționale, a României Mari, pentru a cărei întregire s’au jertfit atâtea generații.Cioclul a fost deci împiedecat în ultimul moment să-și realizeze planurile sale misterioase, luându-i-se din mână sapa și lopata criminală Avem nădejdea, că guvernul înmormântat a fost ultima etapă a regimului odios, care a pus stăpânire asupra țării de la unire încoace. Dorința M. Sale de a întrona un guvern național conștient și cu răspundere în viața de Stat, am susținut-o întotdeauna, pentru că numai în felul acesta putem aspira la nivelarea vrăjmășiilor provocate de ambițiile regimurilor personale și la începerea adevăratei opere de refacere și consolidare. De aceea vom supraveghia cu o deosebită atenție desfășurarea evenimentelor, luptând pentru truimful dezideratelor noastre, cari se identifică cu acelea ale tării subjugate. Partidul național-țărănesc intenționează să dea concursul său neprecupețit tuturor celor învitați să realizeze dorința expresă a Suveranului, cu sinceritate și pătruns de adevărate sentimente patriotice. Orice intenții meșteșugite și clandestine ne vor pune din nou în gardă. Vom fi și de aci înainte, apărătorii gratuiți ai destinelor scumpei noastre Românii. Căci interesele patriei primează. In acest consemn pornim din nou la luptă. Constituirea noului Cabinet Retragerea generalului Averescu — Un guvern Barbu Știrbey — Partidul național-țărănesc participă la formațiunea noului cabinet — Pregătiri pentru noul alegeri —  Demisia Guvernului Averescu Spre o nouă îndrumare în politica țării București, 4 iunie. Guvernul Averescu a plecat. Era și timpul. Vremurile grele prin cari trecem cereau imperios formarea unui guvern național. Aceasta era și dorința Suveranului, care în saptamâna trecută a și luat inițiativa formirii unui astfel de guvern. Asupra evenimentelor care au premers actualele schimbări primim din capitală următoarele informațiuni: Suveranul a luat inițiativa constituirei unui guvern național. D. C. Hiott ministrul palatului, în lipsa Suveranului din Capitală, a primit însărcinarea să aducă regeasca dorință la cunoștința șefilor partidelor din opoziție. Dl general Averescu pe care desigur l-a surprins inițiativa Suveranului, nu a voit să dea crezare aceluia care se crede a fi purtătorul de cuvânt al Regelui și — desmințind svorturile care circulau în public asupra guvernului național — a cerut o audiență Suveranului la Scrobiște. in locul audienții a sosit o scrisoare prin care Regele confirma primului său ministru că în adevăr însărcinase cu această înaltă misiune pe dl C. Hiott ministrul Palatului și prin aceiași misivă dă împuternicire dlui general Averescu să ia inițiativa pentru ducerea la bun sfârșit, prin tratative cu șefii partidelor din opoziție, a Inițiativei constituirii guvernului național. Rezistența Generalului Șeful guvernului, după primirea scrisoarii și după mai multe consfătuiri avute cu partizanii săi, a hotărât la început să nu participe la guvernul național, ba chiar să decline însărcinarea de a-l forma și să-și dea demisia în ultimul moment însă a revenit asupra hotărârii și, a trimis Invitațiuni șefilor partidelor din opoziție, să ia parte la o consfătuire care va avea loc, la preșidenția consiliului de miniștri. Au primit invitații de C. Brătianu, Iuliu Maniu, N. Iorga, N. Lupu și A. C. Cuza. Atitudinea partidului național-țărănesc Comitetul executiv al partidului național-țărănesc s’a întrunit și a luat cunoștință de expunerea situației pe care a făcut-o dl. Maniu. Președintele partidului național-țărănesc a declarat că de mult partidul s’a rostit și a stăruit pentru formarea unui guvern național. Deci e gata să răspundă la apelul Suveranului. Dl Maniu a primit din partea comitetetului depline puteri de a lucra cum va crede de cuviință în criza în care s’a deschis. La o nouă consfătuire la locuința dln Maniu s’a hotărât ca partidul național-țărănesc să ceară ca, în viitorul guvern național, preșidenția consiliului, și ministerul de interne să fie încredințate unor personalități în afară de cadrele partidelor politice. Partidul național-țărănesc vrea să-și îndeplinească astfel un deziderat de multe ori exprimat anume că guvernul de mâine trebue să dea garanții serioase, că alegerile generale vor fi cu desăvârșire libere. O scrisoare a dlui Maniu La consfătuirea șefilor de partide convocată de Generalul Averescu nu s’au prezentat decât doi Iorga și Cuza. Cel dintâi a tras Premierului o răfuială pentru confiscarea „Neamului românesc“ opertă cu o zi mai înainte de dl Goga. iar cel din urmă anunțat ca colaborator al dictaturii, l-a felicitat pentru atitudinea sa. Ceilalți șefi de partide au trimis generalului câte o scrisoare, prin care-i aduceau la cunoștință obiecționile lor. Dl Mania i-a trimis următoarea scrisoare : Domnule general. Confirm primirea învitațiunei dv. de a veni la președinția consiliului de miniștri pentru a examina împreună cu ceilalți șefi de partide „posibilitatea și modalitatea dorinței“ M. S. Regelui de a se forma un guvern național. Partidul național-țărănesc a fost totdeauna pentru ideia unui guvern de concentrare, capabil de a corespunde exigențelor naționale în această epocă de refacere și de consolidare a țărei. Consequent cu această atitudine partidul național-țărănesc primește cu satisfacție ideia formării unui guvern național, a cărui menire ar fi in primul rând intrarea in legalitate prin alegeri libere și legale. Partidul național este de părere insă că un astfel de guvern n’ar putea realiza aceste scop In cele mai bune condițiune, decât dacă ar fi prezidat de o personalitate in afară de cadrele partidelor politice, posedând deopotrivă și încrederea Majestăței Sale și a partidelor. In consecință partidul național-țărănesc se declară gata de a asigura colaborarea sa unui guvern național constituit pe aceste baze și care prin compunerea lui ar prezenta garanții reale pentru realizarea scopului arătat. In ce privește consfătuirea șefilor de partide, la care ați avut buna voință de a mă invita în calitate de președinte al partidului național-țărănesc, cred că participarea mea la această ședință este inutilă atâta vreme, cât punctul de vedere de mai sus nu este dela început precizat și acceptat de partidele politice. De aceia scuzându-mă de absența mea dela consfătuirea de astă seară, vă rog să primiți, domnule general, încredințarea deosebitei mele considerațiuni. (si) IULIU MANIU Retragerea guvernului După ce Generalul Averescu nu s-a putut înțelege cu șefii de partide și a renunțat de a forma un guvern național, a crezut necesar să prezinte Suveranului demisia. Circulă chiar zvonul, că a fost chiar silit să și-o prezinte. Sâmbătă seara, când ministrul Casei Regale dl Hiottu a venit de la Scrobiștea ca scrisoarea Suveranului prin care M. La însărcina pe dl Barbu Știrbei cu formarea guvernului. Astfel s’a terminat un guvern de aventură care nădăjduim, că va fi cel din urmă. După anunțarea oficială a demisiei guvernului Averescu, Barbu Știrbei, noul președinte al consiliului, a căutat să se pună in legătură cu șefii partidelor desemnate a participa la constituirea noului guvern. După consfătuire s-a și format o listă incomplectă, pe care o dăm mai jos. Național-țărăniștii participă la guvern Național-țărăniștii au intrat în guvern in cursul nopții de Duminecă. După discuțiile pe cari le a avut dl Barbu Știrbei la locuința dlui Iuliu Maniu, noul președinte de consiliu, a declarat reprezentanților presei că la 30 zile după dizolvarea parlamentului se vor face noi alegeri cu desăvârșire libere. Partidul dlui Iorga a hotărât Duminecă să nu intre în guvern. Duminecă la ora 5 p. m. a avut loc Întâiul consiliu de miniștri al noului guvern, luând următoarere hotărîri: 1. Luni, la 6 Iunie se dizolvă parlamentul. Alegerile noi vor avea loc peste 30 de zile, la 7 Iulie. 2. Confiscarea și cenzurarea presei se desființează. Numai consiliul de miniștri poate dispune confiscarea, în cazuri excepționale, atingând interesele grave ale țării. 3. Consiliile comunale, cari au fost disolvate ilegal, vor fi integrate in drepturile lor. După consiliul de miniștri au urmat consfătuirile pentru complectarea guvernului. S’a hotărât ca guvernul să va aibă listă la alegeri, iar dl Barbu Știrbei să nici nu-i depănă candidatura. In sfârșit țara, biata țară, răsuflă ușurată de cadavrele morale și politice ale generalului Averescu. Exploatatorii și jefuitorii statului abia închegat au fost alungați de voința Suveranului și de cea a celeilalte Majestăți a poporului. Nimeni nu va îndrăzni de aci înainte să considere țara aceasta ca pe o avere particulară a unui partid oricare ar fi el, fără urmarea unei severe sancțiuni din partea forurilor competente.______ Sfârșitul tragi-comic al guvernului Averescu este un indiciu îmbucurător de însanătoșare politică și morală a țării spre care evoluăm. Guvernarea averescană în ridicola ei existență de câteva luni, a dat dovada unei jalnice incapacități și a unui jaf fără precedent in istoria politică a țării. Fostul parlament al majorităților averescane, îți făcea impresia unui club al samsarilor, în care au ajuns toți oamenii de afaceri scoși de urechi (de către Octavian Goga) din obscuritatea lor, rurală, pentru a fi dictator pra unei turme de mameluci, așacea mai rea accepție a cuvântulului. Cinicul domn Goga, acest mișel autor al tuturor ticăloșiilor drăcești, ce au urmat asupra Ardealului ca și asupra întregei țări, a rămas cea mai odioasă figură din câte a înregistrat vremea vieții politice românești de câteva decenii încoace. Liderele politice, bătăușii electorali turmentați de „mustul care clocotește“ în căpățina îngustă a dlui Octavian Goga, toți au fost ridicați la înalte situații sociale, de către fostul ministru de interne care a compromis murdar o situație publică, nelăsând în urma sa decât rușinea alor 14 luni de nefericită guvernare. A fost Goga sincer când a scris „Clăcașii“ și acele articole de un nobil sentiment românesc? Cine nu se îndoește astăzi de sinceritatea lor? Plânsul lui Octavian Goga a fost perfid ca întreaga lui conduită în viața publică, căci lacrimile vărsate în impresionante versuri ca și lungi articole de Indignare împotntriva unei vremi vitrege, n’au înțeles plânsul văduvelor și orfanilor dela Ruși și au sfidat cinic strigătul de durere a răniților din Bihor. Noi am mers înainte cu toate acestea domnule Octavian Goga, oricât de grea ar fi crucea idealului pe care o purtăm de atâția ani încoace. Ai mers și dta, obraznic și nepăsător cum ai fost în toată viața, dta beneficiar politic a câtorva poezii pribege, care ai cântat în „pătimirea noastră“ dorul unei mari libertăți cetățenești, că mai apoi în calitate de ministru de interne să-ți ridici biciul asupra sclavilor cari urmau linia de emancipare rndicată odinioară. In scris frumos și de către dta. Astăzi poate ați uitat unele din faptele săvârșite. Nu le vom aminti nici noi. Transcriem numai cuvintele de jale a celor aruncați în prăpastia nefericirei dela Ruși, ca „blestemul crucilor dela Ruși, să cadă asupra dtale, iar lacrimile din Bihor să-ți ardă conștiința cât vei trăi.“ O, ce noroi de rușine ai aruncat permanent beneficiar a tuturor împrejurărilor grele asupra cărții românești, scrisă odată despre suferința Ardealului. ♦ Sfârșitul aventurei cazoane generalului Averescu a avut dansul de a destrăma și o răutăcioasă legendă, pe care adversarii noștri, au căutat să o înrădăcineze în pământul țării și anume, că partidul național-țărănesc, „nu va veni niciodată la putere“ — cum accentuau cotidian ziarele adversare nouă din București, până la păduchii gazetăriei, Cucu et Comp. de la Biruința din Cluj. Evenimentele precipitate au dat cea mai formală desmințire acestor cancanuri de cari noi n’am înțeles să ne ocupăm niciodată. Dar aceste evenimente au confirmat și un lucru în care partidul național-țărănesc a crezut iar astăzi crede mai mult ca oricând, că fără legalitate, respectul cuvântului dat și o cinstită administrație în toate domeniile vieții noastre publice, o consolidare a noului nostru Stat este cu neputință. Astăzi au înțeles toți factorii determinanți ai țării, că România modernă nu poate fi condusă pe drumul consolidării fără partidul național-țără* (Continuați pe pagina £ U Destrămarea unei legende Sfârșitul aventurei cazoane a generalului Averescu — Țara nu mai poate fi guvernată fără partidul național-țărănesc — Țărănimea ardeleană să ne asculte și de aci înainte glasul Averescu j consideră concedierea ilegală București. 5. — Azi Duminecă la ora 12 a avut loc o consfătuire a fostului guvern în casa generalului Coandă, hotărându-se programul consfătuirea majorităților. La ora 5 p. m. s-a ținut consfătuirea majorităților la Senat. Au participat numeroși deputați și senatori și întreg fostul cabinet. A vorbit dl general Averescu făcând istoricul venirei la putere a partidului poporului și înțelegerea pe care a avut-o cu dl Brătianu. S’au votat două moțiuni. Moțiunea majorităților e plină de haz, susținând că îndepărtarea guvernului e ilegală. Se hotărește abținerea de la guvernul național. A doua moțiune este a comitetului executiv* Partidul național-țărănesc obținând reintrarea in legalitate, a hotărât să între în guvern pentru a controla legalitatea și curățenia alegerilor. Persoanele cari au intrat în guvern din partea partidului național-țărănesc sunt d. Mihai Popovici la Finanțe, Pan Halippa la Muncă, Gr. Innfan la Sănătate și Sever Dan subsecretar de Stat la Domenii. Iată lista complectă a guvernului: Preșidenția consiliului: Barbu Știrbei. Interne, externe Barbu Știrbei. Finanțe: Mihai Popovici. Subsecretar la interne: Căpităneanu. Agricultura: Argetoianu. Subsecretar: Sever Dan. € 1 Industria:Argetoianu (interimar). Instrucția: Dr. Lupu. Sănătatea: Gr. Iunian Justiția: Stelian Popescu. Culte: Al. Lapedatu. Munca: Pan Halippa. Război: Gen. Paul Anghelescu. Comunicații: Dumitrin. « In ultimul moment, Rador ne comunică că la Sănătate a fost numit Inculeț, la Domenii Cipăianu, la Industrie Mrazec, subsecretar la Comunicății Periețeanu, subsecretar la Finanțe Sever Dan și ministru de externe Titulescu, întrucât n’ar primi, alt specialist va fi încredințat cu acest departament