Patria, iulie 1927 (Anul 9, nr. 115-133)

1927-07-22 / nr. 131

22 iulie 1927 Informațiuni — știrea morții M. S. Regelui la granița. Vestea încetării din viață a M. S. Regelui a sosit la orașele și satele de la graniță, ori de dimineață, așa că pe la orele 7 toate edificiiile publice și particulare au fost arborate cu steaguri de doliu. La graniță de altfel e o liniște perfectă. — Cenzura. Prin ordin de la Centru s’a instituit cenzura pentru toate gazetele din localitate. Cenzurat — Ordinele primite de către Prefectura județului, Prefectura județului Cluj, a primit ordin pentru trimiterea unei delegații compusă din 12 membri: președintele consiliului județean, primarul orașului, sau substituții acestora, de preferință membrii ai delegației permanente și 10 primari rurali. Prefectura este autorizată să elibereze certificate de călătorie gratuită cu oricare tren și in clasa corespunsătoare. Sâmbătă la orele 11 a. m. In toate bisericile se va celebra un serviciu divin și se vor trage clopotele. — Noul comitet al Sindicatului presei române din Ardeal și Banat. La adunarea generală extraordinară a Sindicatului presei române din Ardeal și Banat, care a avut loc Duminecă in noul local al Sindicatului a fost ales un nou comitet in frunte cu poetul Cotruș. — Concertul dnei Elena Popa. Sâmbătă seara, în ziua de 16 i. e. a avut loc lo Huedin un concert bine reușit, dat de distinsa cântăreață, dna Elena Popa. S’a cântat din Beethoven, Brediceanu, Brahms, Dima, Schubert, dr Kárpát, Bogdán și Weber. Toate piesele au fost cântate cu o voce plină și nuanțată de pianisime fine. Dna Elena Popa se prezintă ca una dintre cele mai talentate cântărețe de concert. La pian a fost acompaniată de dna Emilia Ignat-Căciulă, care cu concursul ei muzical a contribuit de asemenea la frumosul succes al concertului. — In atenția Baroului advocațial din Cluj, încă de la inceputul guvernării liberale di dr Ion Victor Vancea advocat in Cluj a fost numit prefect al județului Alba, și care funcțiune a și ocupat-o Încă de atunci și cu toate aceste Încă și azi are birou advocațial in care lucrează stagiar și personalul avut Înainte de a fi funcționar public. Tabla (firma) de advocat și azi atârnă pe peretele advocatului-prefect. Baroul Cluj este dator a dispune in sensul legii pentru org. și unif. corpului de advocați art. 3 puncte). Se așteaptă dispoziții și sancțiuni. — O statuie Eminescu la Cluj. Soc. Academică „România Jună" din Viena, a hotărât cu ocazia sărbătoririi unei jumătăți de veac de la Înființare, să ridice o statuie poetului Eminescu. Dl Octav Molescu, președintele comitetului executiv jubilar al „României June", a încheat zilele acestea cu sculptorul Oscar Han, contractat pentru executarea acestei lucrări de artă. Desvelirea și inaugurarea monumentului care va fi așezat in parcul din localitate, va avea loc cu un deosebit fast, in toamna anului 1928. — Revoluția din Viena. Revoluția din Viena isbucnită pe neașteptate, durând 2 zile, din 15—16 iulie a avut 102 de victime, din cari 62 erau cetățeni. înmormântarea acestora s’a făcut orn Miercuri după masă. Ziarele franceze au indicii că substratul revoluției e tendința de alipire a Austriei către Germania și se adresează guvernelor franceze și italiene ca de comun acord să oprească cu orice prez înfăptuirea acestei năzuinți. In Moscova au fost mari manifestații de simpatie pentru revoluția din Viena. Posturile vacante la școlile de aplicație din Ardeal. Pe ziua de 1 Septemvrie a. c. sunt vacante următoarele posturi la școlele de aplicație de lângă școlile normale din Ardeal. Lugoj, la școala normală de fete, un loc. Sibiu, la școala normală de fete, un loc. Șimleul-Silvaniei, la școala normală de băieți, un loc. Sighetul Marmației, la școala normală de fete, un loc. Cluj, la școala normală de fete, un loc. Năsăud, la școala normală de băieți, un loc. Brașov, la școala de conducătoare de copii, un loc. Generalul Ballf. Generalul Balf administratorul domeniilor Coroanei care avea o anumită misiune și care după informațiile „Adevărului“ urma să sosească ori Înainte de masă la București, n’a sosit incă. MICA PUBLICITATE “VIT Se caută spre angajare un portar căsătorit fără copii cu referințe bune la Societatea Ungară de Gaz Metan Mediaș. Soția va face serviciul de curățitoare la funcționari necăsătoriți. Doritori de a fi angajați se vor adresa Societății Ungară de Gaz Metan Mediaș. 2001-2 Se caută funcționar și practicant necăsătorit cu bacalaureat comercial cunoscând limba română și maghiară. Ofertele cu certificate și ridicarea salariului se vor Înainta la Importul de Fierărie s. a. Satu-Mare. 26i i 2 moșie de arendat pe hotarul orașului Turda, de 225 jugăre cu edificii economice. Condițiunile se pot afla dela dl insp. Agr. Ionel Tilea Cluj, Ferdinand No. 93. Calea Regele mi-e ULTIMA ORA Condoleanțele țărilor străine Condoleanțele guvernului francez Paris, 21 Mie. — Imediat după anunțarea morții Regelui Ferdinand, Doumergue și Poincare au adresat condoleanțe ministrului român de la Paris, Familiei Regale, guvernului dela București. Doliul Angliei Londra, 21 Iulie. — Regele Angliei precum și guvernul englez a expediat condoleanțe Reginei Maria și guvernului român. Curtea Angliei a luat mare doliu timp de două săptămâni și semidolm timp de patru săptămâni. Condoleanțele guvernului austriac Viena. 21. — Președintele Heiniich a trimis telegramă de condoleanță Reginei și a prezentat regrete ministrului român din Viena. Cancelarul Scipel a exprimat condoleanțe in nudele guvernului austriac. Condoleanțele Ligii Națiunilor Geneva 21. — Secretariatul general al Ligii Națiunilor a adresat o telegramă de condoleanțe guvernului român. Doliul Curții Regale din Belgia Bruxelles 21. — In Senatul belgian președintele a anunțat ieri trista veste a morții Regelui Ferdinand și a făcut elogiul dispărutului. Prim-ministrul Jaspar s-a asociat regretelor. Curtea belgiană a luat doliu 3 săptămâni. Doliul Parlamentului bulgar Sofia. 21. — In ședința de ori a Camerei președintele Wazoff a adus elogii regelui Ferdinand. A invitat pe deputați să se ridice in semn de doliu, apoi ministrul Woloff in numele guvernului s’a asociat cuvintelor pronunțate de președinte arătând că împarte durerea României. A decis trimiterea de telegrama de condolență ln numele Parlamentului bulgar. Prim-ministrul Trankoff a exprimat condolențele ministrului României. Jalea Elveției Berna, 21. — Președintele confederației Moța a adresat telegramă de condoleanță Reglud Maria. A insarcinat ministrul din București să prezinte condoleanțe guvernului român. Presa inchina memoriei Regelul articole pline simpatie. Cenzurat: 1. Bindea. A ambalat seaming togife i mult cu cel al Ventabilului franck .cu Râșnița de cafea însa caliipieci acestor imitatiuni este rioară acestuia.Va apqrati deaferi imitatiuni/ dqca cereți in mod explicit erUabA Franck ti Râșnița de cafea___ FRANCK SCHNEAR-BUCURESTFERASQVj ■r^ PATRIA Pentru conservarea de carne, mezeluri e necesar de încăperi uscate, reci. Cu ghiață, aerul devine umed și marfa se strică ! Instalațiuni de frigorifere efectuează ingineri diplomați de mașini: Pallos , Marko, Cluj, Str. Iorga 7 Telefon 650. 33 R. M. C. 1339 ^ ^ «A» ^ ^ ^ Ba Țiglă vieneză și țiglă solzi oferă cu prețuri foarte ieftine la furnizare promtă Industria de Lut și Piatră din Cluj, 262 S. A. Piața Unirii 20. Aviz Imobile-Chirii-Bani De vânzare vile cu grădini, case familiare, corpuri de case mari, moșii și terenuri — prețuri scăzute, condiții de plată favorabile. De închiriat apartamente de la 1—6 camere și dependințe. Primim și procurăm spre plasare împrumutări ca ipotecă sau gaj, — condiții favorabile. Adv. Biroul Atlas** 19 Nad. 11— Str. F. David No 7. Publicați în ziarul „PATRIA** Direcțiunea Internatului. Nr. 11.385/1927. No. 14—1927. Primăria Municipiului Cluj Concurs Delegația Permanentă a Municipiului Cluj, pentru ocuparea postului de prim grădinar la Municipiul Cluj publică concurs. Reflectanții sunt invitați să-și înainteze cererile împreună cu actele necesare până la data de 31 iulie a. c. la Primăria Municipiului Cluj. Retribuțiunile sunt următoarele: Pe timp de probă (un an) leafa 5500 Lei lunar, locuință Constătătoare din cameră și bucătărie, 12 m, lemne de foc gratis, luminat și apă fără taxă, iar după timpul de probă se va ridica leafa cu 500 Lei lunar și tot la 4 ani se va face o întregire de salar cu 1200 Lei anual. La concurs numai cetățeni români și cari au diploma de grădinar pot să concureze. Cluj, la 11 Iulie 1927. 2911 pt. Primar: ss. luffli. Concurs In sensul ordinului Onor. Comitet Central al Asociațiunii No. 1062 din 17 Maiu 1927, se publică concurs pentru ocuparea unui post de guvernantă în internatul de fete al Asociațiunii din Sibiu cu ziua de 15 Septembrie 1927. Retribuția împreunată cu acest post este 2000 Lei lunar și întreaga proviziune în internat. Serviciul guvernantei, cu drepturile și datorințele sale, este normat prin Regulamentul Internatului, asupra căruia se pot lua informațiuni la Direcțiunea Internatului în fiecare zi între orele 11—12 a. m. (Cererile de concurs sunt a se înainta Direcțiunii Internatului Asociațiunii (Sibiu, Str. Șaguna No. 8) până la 15 August 1927, însoțite de: Act de naștere și de botez; Certificat școlar despre studiile urmate. Act de conduită și alte eventuale acte recomandatoare. Se va ținea seamă și de cunoștința de limbi: franceză ori gerinară. Sibiu, 14 Iulie 1927, Nr. 9467—1927. De la Prefectura Jud. Cluj PUBLICAȚIA. Se aduce la cunoștință generală că in ziua de ^ 1927 orele 11 a. m. se va ține licitație publică în localul^Si^ei Prefecturi (camera Nr. 29) înaintea delegației Permanente pentru aprovizionarea cu articole de birou mai jos înșirate, furnizarea și tăierea lemnelor de foc, întreținerea curentului electric, apachetului și mașinilor de scris, lucrări de măsar și lăutar necesare la Palatul județean în anul 1928. Mai departe se scrie concurs pentru furnizarea hainelor necesare personalului de serviciu, lucrări de vopsitor, zidar, tâmplar, instalator, tapițer, sobar și tinichigiu care sunt aleșteptul încă în anul 1927 și anume:. Articole de birou: 1. Hârtie de concept, hârtie albă de scris, hârtie Uniată, coate mici și mari, hârtie sugătoare, hârtie pentru scris cu in?,șina, hârtie de carton, hârtie de pachetat. 2. Tocuri, perițe, creioane negre, chimice și colorate. 3. Cerneală neagră și colorată. 4. Iarbă pentru signe și mașine de multiplicat. 5. Sfoară, ață, ace de cusut și ace cu gămălie, agrafe și pioneze. 6. Gumi arabic și gumă de șters. 7. Plicuri format normal și lung, cu inscripția Prefecturii. 8. Ulei și panglici pentru mașinile de scris. 9 Păreți moi pentru dosare cu text imprimat. 10. Imprimarea „Monitorul Oficial“ județan și imprimatelor necesare, compactarea. II. Lemne de foc: 800—1000 m steri esență tag sau stejar cojit calitatea 1 predat în stângeni clădiți fără cruci în curtea Palatului județan în cuantumul și timpul designat de administratorul palatului. Tăiatul se efectuește în 3 părți, crepat și așezat în pivnița Prefecturei. III: întreținerea curentului electric: întreținerea lămpilor, soneriilor, furnizarea de becuri, abajururi și alte articole necesare bunei funcționări. IV. întreținerea apaductului, întreținerea în bune condițiuni, a canalurilor, conductelor, J băilor și closetelor. V. întreținerea mașinelor de scris: întreținerea în bune condițiuni, curățirea și repararea mașinelor. VI. Lucrări de măsar: Furnizarea de 20 lăzi pentru lemne de foc și toate reparaturile necesare în anul curent și 1928. VII. Lucrări de vopsitor: Toate lucrările specificate în deviz. VIII. Lucrări de zidar: Toate reparaturile necesare palatului județului după deviz. IX. Lucrări de instalator: Instalarea unui spălător la etajul II după deviz. X. Lucrări de tapițer: Furnizarea a 30 bucăți perdele (rulete) la palatul Prefecturei după deviz și toate reparaturile necesare. XI. Lucrări de sobar: Reparaturile, curățirea sobelor din palatul județului și furnizarea a 6 bucăți sobe noui, după deviz. XII. Lucrări de tinichigiu: Examinarea minuțioasă a tuturor jghiaburilor și scocurilor, curățirea lor și repararea locurilor defectuoase după deviz. XIII. Furnizarea hainelor pentru personalul de serviciu. Se vor confecționa 24 haine complecte de iarnă (Tunică, pantaloni, veston) 4—5 mantale și 24 chipiuri după modelul indicat de delegația permanentă, 12 perechi bocanci și 12 perechi csme. XIV. Lucrări de lăcătar: întreținerea tuturor ușilor și porților în funcțiune bună, efectuirea și repararea de broaște, chei, zaruri, mânere la ușă ect. Condițiunile de licitație 1. Ofertele se vor depune cu un radiu de 5 ®/6 din suma solicitată în numărat sau hârtii de valoare tn plicuri închise și sigilate până la ora licitației sau cu ocaziunea licitației delegației permanente. La ofertele 1 și IX se vor aduda și mostre, iar la poziția II se vor depune în curtea palatului județului Prefecturii din partea lor concurenți 1 m care vor rămâne până la expirarea termenului de furnizare ca mostre. 2. Ofertele nesigilate sau neprevăzute cu un radiu de 5Vo din suma sacilizată nu se vor lua în considerare. 3. Supraoferte nu se vor primi. 4. La licitație cât și la încheierea contractului se va ținea seamă de dispozițiunile art. 72—83 din legea contabilității. 5. Spesele de timbru și contract se va suporta furnizorul. Eventuale deslușiri se pot primi până la 1 August In camera 20, iar dela 1 August în camera 4 a Prefecturei unde se pot vedea și devizele întocmite de serviciul tehnic județean, Cluj, la 12 Iulie 1927. Prefect: Victor Hodor. 26& 1 1 Șeful serviciului: Dr. Filep. Se urcă Leul! Se reduce vama! Din aceste două motive, m’am hotărât, ca la fiecare 6 perechi de ciorapi cumpărate, vă dau o pereche gratuit, de acelaș calitate. Grabiți-vă cu c^părăturile, căci aceasta favoare o acordăm numai până la 1 August. Comerzi din provincie efectuez în mod prompt! Dacă marfa cumpărată nu corespunde, dau banii îndărăt. Observați bine adresa: € € € e € € € € „SIPOS* Cluj, Calea Regele Ferdinand No. 8 a* Contra asudăilijlofei Ho, 3 pachetarea originală cu culoarea galbenă. fipt^idia Maționalit, S. A. Cluj* Studp Kcii» i