Patria, mai 1928 (Anul 10, nr. 94-117)

1928-05-01 / nr. 94

'■*•4. No. 94. 4S0| Cenzurat: lUulD 0. IslaD Lei 3 CLUJ, Marti l Maiu 1928 Director: ION CLOPOȚEL Redacția si administrația: CLUJ, ST. REGINA MARIA No. 11. TELEFON: 13—31. Profesiuni libere................... Funcționari ....... Autorității institutiuni . . . In ibcinătate: duble. 800 780 1800 DIRECȚIA POLITICA: Comitetul de presă al P. N. Ț. secție Ardealului. î Manifestul partidului național-țărănesc - fora este chemata sa se pronunțe contra guvernului liberal - Comitetul de direcție al partidului national-țărănesc a adresat țării următorul manifest, în vederea adunării de la Alba-Iulia: CETĂȚENI! Partidul național-țărănesc, în ceasul acesta de grea cumpănă al vieței noastre naționale, crede de a sa datorie să facă apel la conștiința cetățenească și națională a întregii țări, ridicându-se pe deasupra tuturor considerațiunilor mărunte de competițiuni sau rivalități de partid. Lupta pe care o duce partidul na tional-țărănesc siu se mărginește la o simplă discuție asupra problemelor politicei curente. Ea este, în realitate, continuarea străduințelor seculare ale neamului românesc pentru desrobire și unire. In urma războiului, neamul românesc a crezut să-și afirme printre sforțare eroică, voința sa de a trăi liiav și unit. Dar entuziasmul popular și credința națională au căzut victime, in fata unei oligarhii și plctocratii lipsite de orice scrupul, care a încercat să exploateze tragedia neamului in scopurile sale de dominațiune și împilare. Războiul s’a sfârșit de zece ani. De zece ani, provinciile românești, scuturându-și jugul străin, s’au hotărît să pună temeliile unui stat național românesc, liber și independent. Dar, prin cruda ironie a soartei, o coterie plutocratică a știut să utilizeze armele încredințate în 1916 guvernului de atumi în scopul apărării țării împotrivei dușmanului străin, pentru a duce război împotriva provinciilor alipite, împotriva, claselor producătoare și a masselor populare din întreaga țară, chemate la viață politică prin însăși jertfele lor. Astfel, de zece ani trăim sub un regim de opresiune și exploatare, în care jandarmeria, starea de asediu, cenzura și nesocotirea desăvârșită a tuturor legilor, a constituit singurul mijloc de a menține dominațiunea guvernelor liberale fățișe sau camuflate. CETĂȚENI! IN TEORIE, avem o viată constituțională, bazată pe sufragiul universal, le regimul reprezentativ și pe responsabilitatea ministerială. IN PRACTICĂ, sufragiul universal a devenit o minciună. De opt ani țara nu are reprezentantă națională. Conținutul urnelor a fost înlocuit, libertatea individuală călcată în picioare, presa înlănțuită. Administrația, poliția, magistratura, armata au fost deviate de la marile lor misiuni de ordine, dreptate și apărare națională, spre a fi transformate de guverne inconștiente în instrumente de corupțiune și opresiune electorală. Corpurile legiuitoare au fost produsul artificial al violențelor polițienești, al fraudelor administrative și, din nenorocire, de multe ori, al abuzurilor unor magistrați nedemni de înalta lor misiune. CETĂȚENI! Gospodăria economică a țării, așezată pe baze fundamental greșite, este ruinată. Agricultura lucrează în pierdere, nu numai pentru că organizarea cea nouă, reclamată de necesitățile reformelor agrare, este nesocotită și ignorată, dar este dea dreptul prigonită prin taxe vamale, cari împiedecă procurarea de bune și ieftine unelte agricole și taxe de export ce descurajează intensificarea producției. Industria serioasă își închide porțile și sacrificiile bugetare ale contribuabililor țării sunt îndreptate pentru menținerea unei industrii parazitare. Iar comerțul cinstit merge la faliment pentru a lăsa loc comerțului exploatator. Politica de revalorizare monetară, menită să protejeze interesele bancare ale regimului, a dat faiiment și Kirfi lui liberal a fost obligat să adopte soluția stabilizării monetare, fără a trage însă nici o consecință de ordin politic din această abdicare totală dela programul său economic. Politica de refacere a țării ,,prin noi înșine“, de la început condamnată din cauza lipsei capitalului mobiliar indigen, distrus de războiu, a exclus importul capitalului străin, a impus dezastruoase măsuri de moratoriu fată de creditorii tării și ne-a creat o reputație tristă de xenofobie economică, prin care s’a ruinat creditul tării, s’a impedicat refacerea economiei noastre și punerea in valoare a unor imense bogății nationale. Sub mantia naționalismului economic, partidul liberal a procedat la o sistematică și stăruitoare acaparare a tuturor bogaților țării, cărbuni, petrol, gaz metan, minereuri, păduri, uzini, fabrici, conducte de petrol, pescării, căderi de apă, stațiuni climaterice și balneare, mijloace de transport, comerț de cereale, comerț de bancă. Tot ce reprezintă o valoare în această țară, a fost trastifeat fie cu ajutorul legilor transformate în instrumente de jaf, fie cu ajutorul unui întreg aparat administrativ de birouri și de comisii, îngrămădindu-se în câțiva ani, în câteva mâini, bogățiile imense ale țarei și transformându-le într’o uriașă întreprindere parazitară, care se nustrește din mizeria obștească. Urmarea imediată a unei astfel de politice economice trebuia să fie fiscalitatea nefastă de astăzi: birurile apăsătoare smulse cu greutate unei țări sărace. f ETATENI! Deși descentralizarea este regimul legal, administrația publică se află sub un regim de centralizare excesivă, care este urmarea directă a sistemului absolutist aplicat în politica generală a țării. Nobile provincii, obișnuite cu regimul unei autonomii locale, vechi de secole, adânc intrată în tradiții și dominată de un puternic spirit de legat general li fate, au fost aspru lovite de o centralizare brutală, care, adăugată unei unificări nechibzuite și corupții administrative, a provocat o nemulțumire generală contra spiritului îngust și metodelor balcanice, cu cari partidul liberal administrează țara nu și îndeosebi nouile provincii. CETĂȚENI! După zece ani de la un războiu, în care lipsa noastră de pregătire tehnică ne-a dus la jertfe inutile, situația armatei noastre, suprema noastră speranță în fața unor primejdii, în fiecare zi mai amenițătoare, este dureroasă. Situația externă a României ne dă, in tot așa de mare măsură, dovada incapacității regimului. Opt ani de nepricepere a împrejurărilor, de neprevedere și de nehotărire au dus țara la discredit și izolare. Azi, Ungaria, dezarmată de tratate, se poate înarma și poate agita chestiunea revizuirii tratatului de la Trianon și a schimbării frontierelor noastre, fără ca un cuvânt de protest sau un gest de bărbăție să fie făcut, la noi, din partea unui guvern lipsit de autoritate, de demnitate și patriotis. Un asemenea regim politic, vinovat de atâtea grele păcate, nu se mai poate prelungi o singură zi, fără a primejdui existenta însăși a Statului nostru, și fără a amenința iremediabil puterea de viață și putința de propășire a poporului nostru. CETĂȚENI! In lupta politică ce se desfășoară astăzi, stau față in față, de o parte o plică despotică și hrăpăreață, și de altă parte națiunea românească întreagă. Partidul național-țărănesc, atât, în urma alegerilor, cât și a manifestărilor titulare grandioase, care au avut loc în toat regiunile țării, are credința că reprezintă adevărata voință națională și are misiunea de a duce la isbândă lupta pentru emanciparea națională și închegarea Statului român. In această credință, partidul national-țărănesc face apel la națiune, pentru ca in ziua de 6 Mai, în adunările simultane din toate centrele însemnate ale tării și mai cu seamă de la Alba- Iulia, să i se încredințeze, în mod solemn și categoric, mandatul expres de i nd duce la realizarea neîntârziată a emancipărei sale politice, sociale și economice, în condițiunile și cu mijloacele ie cari le ca socoti potrivite. In consecință congresului partidului național țărănesc de la Alba- Iulia îi va reveni sarcina de a traduce, în hotărîri precise, sentimentul națiunii. CETATENII Lupta noastră, având caracterul nu de luptă politică obișnuită, ci de adevărată acțiune națională, sunteți datori cu toții să vă dați prinosul și concursul pentru isbânda finală. Trecând dar peste toate piedecile și amenințările, să ne dăm cu toții întâlnire la Alba- Iulia, București, Iași, Craiova, Cernăuți și Brăila. Duminecă 6 Mai. Onoarea națională și respectul ce trebue să-l avem față de jertfele în Inaintașilor noștri, ne obligă să contribuim cu toții la înlăturarea, cu un ceas mai devreme, a primejdioasei cârmuiri liberale. Comitetul de direcție al partidului național-țărănesc Președinte: IULIU MANIU Vicepreședinți: I. MIHALACHE, AL. VAIDA-VOEVOD, GR. IUNIAN și PAUL BRATAȘANU Secretar general: Virgil Madgearu Casier central: Mihai Popovici Prin Ardeal Românii, în loc de: „Bună ziua“... „Noroc Bun să dăie Dzeu!“ — se salută astfel: „Alba-Iulia !“... Răspunsul „ 6 Maiu !“ Către organizațiile partidului național-toránesc Pentru încartiruirile cu ocazia congresului de la Alba-Iulia sunt rugate toate organizațiile național-țărăniste ca să se anunțe domnului dr. Ioan Pop, deputat și președintele organizației Alba-Iulia, cu cel puțin opt zile înaintea adunării indicând și numărul persoanelor cari doresc să fie încartiruite. „ ”