Patria, decembrie 1929 (Anul 11, nr. 265-285)

1929-12-01 / nr. 265

Duminecă 1 Decemb. An. XI. No. 265 PATRIA A SOSIT cele mai recente noutăţi de toamnă şi iarnă la magazinul de haine pentru bărbaţi şi copii M. NEUMANN Piaţa Unirii 14. fraudeie din trecut in jud. Cluj şi presa liberala — Insinuările „Naţiune!“ — Cluj, 29. •— Fiţuica liberalilor ardeleni care apare în localitate continuă să însinue, lipsită de orice scrupul. Astfel în unul din 24 Noembrie a. c. sub titul „Risipa (sic!) de la prefectura judeţului Cluj“, aduce mai multe acuze actualilor conducători ai acestui judeţ. Aşa zisele probe cică le-a primit de la un bun conducător al gospodăriei judeţului Cluj. Cetăţenii ştiu să aprecieze munca ce o depun fără preget conducătorul administraţiei de aici d. prefect Adam Popa şi ajutorul dsale d. subprefect J. German, cari au introdus ordinea şi cinstea în gospodăria judeţului Cluj. Se miră însă cum de acel „bun cunoscător“ al acestei gospodării nu a încercat s’o... cunoască şi în trecut, când s’au comis cele mai mari ilegalităţi atât în mânuirea fondurilor judeţene cât şi în a celor comunale. Ca dovadă pentru toată lumea sunt nenumăratele gestiuni frauduloase, constatate în diferite comune din judeţul nostru, săvârşite sub trecutele regimuri. Avem exemplu în cazul de la Mănăstireni, unde, — după cum am arătat într-un număr recent al ziarului — foştii conducători ai judeţului au aprobat o gestiune de peste un milion lei fără să ţină socoteală de cele mai elementare noţiuni de contabilitate, pentru ca finul să-şi căpătuiască naşul, care la rându-i să se revanşeze în mod recunoscător. „Naşul“ împreună cu câţiva tovarăşi a manipulat, respective pus la buzunar după bunul plac, timp de mai mulţi ani, veniturile pădurei comunale abia primite prin reforma agrară de comună. Cazuri similare, descoperite şi cercetate până în prezent, există la Huedin unde s’au sustras taxele cuvenite comunei după transcrierea biletelor de vite păgubindu-se comuna din 1923 până în 1928 cu sume enorme, la Mărişel hoţii iarăşi cu pădurea comunală. Reclamaţiunile locuitorilor s’au izbit in trecut de urechile surde ale conducătorilor judeţeni, cari au încercat pe toate căile să~i împiedice a mai face plângeri. Prin ordin sever obligau pe toți acei cari au înaintat reclamatiuni, să depună la prefectură o sumă între 3000 şi 4000 lei în gorilul speselor de anchetă, crezând că prin acest procedeu cetăţenii vor fi constrânşi să renunţe la orice fel de reclamaţiune ca astfel să se muşama- Uzeze fraudele. Cu toată stricteţa ordinului dat, s'au găsit cetăţeni cari bazaţi pe adevărul şi dreptatea cererilor, au depus sumele pretinse, invitănd să se facă ancheta, cum a fost cazul comunei Cara. Cine poate crede că un sătean depune o sumă atât de însemnată pentru vremurile de criză, dacă nu ar fi deplin convins că are dreptate? Iată numai câteva exemple din cazurile întâmplate. Constatânduse grave abateri, natural că actualii conducători iau măsuri legale pentru pedepsirea tuturor acelora cari au confundat banul public cu al lor. Or, această procedare care atinge simţitor pe conducătorii de până dăunăzi cu complicii lor, nu convine celor innteresaţi, cari încep să ppe sub teama răspunderii. Prin sărmana publicaţie „Naţiunea“ ce le dă la îndemână caută să inducă opinia publică in eroare, ei cei cu musca pe căciulă. To 0r zadarnic. Verificările vor continua cu aceeaşi râvnă cu cari s’au început. Cunoscând bine pe vrednicul prefect al judeţului d. Adam Popa şi pe harnicul subprefect d- German, avem toată încrederea că cercetările vor merge până la sfârşit pentru a pedepsi cum se cuvine pe cei culpabili. Va fi un titlu de merit în cadru regimului cinstit de azi pentru conducătorii judeţului nostru. Iar comunele vor primi satisfacţia ce-o aşteaptă de mult. Sperăm că vom reveni rând pe rând cu noui descoperiri de fraude cari nu convin deloc celor apăraţi de „Naţiunea“ liberală. Ce se va discuta in sesiunea sinodului La 9 Decemvrie se va redeschide sesiunea prorogată a Sf. Sinod. In afară de chestiunile curente, Sf. Sinod va avea să discute şi următoarele probleme care preocupă astăzi lumea clericală: 1) Se va întocmi proiectul de lege de reorganizare a învăţământului teologic secundar şi superior, proiect ce va fi adus în desbaterile actualei sesiuni parlamentare. 2) Sinodul va discuta şi lua o hotărîre în privinţa recăsătorir preoţilor văduvi. 3) Se va discuta chestiunea federalizării tuturor mănăstirilor ortodoxe din ţară şi se va hotărî alegerea unui arhiereu ca reprezentant al acestor mănăstiri in Sfântul Sinod. Canoniceste mănăstirile vor rămâne sub jurisdicţiunea eparhiilor respective ca şi până In prezent. Au răspuns din S. Dragomir In legătură cu afirmaţiile făcute în congresul naţional bisericesc, de către d. profesor Silviu Dragomir, privitoare la numirile făcute în învăţământ, pe criterii de confesionalism, ministerul instrucţiunii precizează şi situaţia de la Oradea, bazat pe datele sosite azi: 1) La liceul „Gojdu“ din Oradea, dintre 31 profesori titulari, sunt 9 uniţi şi restul ortodoxi. 2) Dintre profesorii suplinitori, 90 la sută sunt ortodoxi. 3) Dintre cei 3 subrevizori noui numiţi, 2 sunt ortodoxi şi unul unit, care a fost numit în locul altor 2 uniţi. Ministerul precizează că liceul „Gojdu“ a rezultat din contopirea a 2 licee, înfinţate de stat, unul sub unguri şi luat de statul român la 1919, iar celălalt înfiinţat de statul român şi nu de concesiunea ortodoxă. in spital chinez bombardat din greşala Londra, 29. — Din Nankin? se anunţă că guvernul a trimis în contra răsculaţilor mai multe avioane cari au bombardat lagărele rebelilor. La întoarcere s’a întâmplat o groaznică nenorocire, şi anume unul din avioane în momentul când trecea pe deasupra unui spital de campanie a scăpat o bombă care a căzut în mijlocul spitalului. Ravagiile bombei au fost groaznice, mai mulţi, răniţi cari erau îngrijiţi în spital ucişi iar alţii au sufert leziuni foarte grave. In contra pilotului neglijent s’au luat măsuri şi va fi aspru pedepsit. -------00X00------ Banca franţei scanmează cantităţi de aur Zilele trecute a părăsit Lodra un nou transport de aur. Cumpărătoare este şi de data aceasta Banca de emisiune a Franţei. Ziarele din Ansia sunt alarmate de setea de aur a Băncii Franţei, pe care nu o motivează nici o necesitate financiară. Prin cumpărături succesive Banca Franţei a reuşit să asigure acoperirea francului hârtie sută la sută. Numai în cursul anului a cumpărat aur în valoare de 80 miloane Lire. frrrrrfrrrTfVTfrrrrrrrrrrfrrwr Nod din Papură de-o bucată de vreme oficiosul libeal din localitate caută cu luminarea dovezi, că noi, românii ardeleni n’avem nici un merit în realizarea idealului naţional, că nu ştiam decât de „drăguţul de împărat“ şi că ne-am împotrivit chiar, unei uniri a Ardealului cu patria-mamă. Un distins politician liberal a răscolit chiar şi acte din anii şaptezeci, şeaizeci şi trei şi patruzeci şi opt, iar în numărul de ieri reproduce interrviewul acordat d le d. Alexandru Vaida, ziarului „Adevărul“, după isbucnirea răsboiului mondial. Auziți şi vă minunaţi: d. Vaida a fost un... contrar al desrobirei românilor ardeleni... Nu ne pierdem vremea cu combaterea acestor inepţii, dar sfătui pe confraţii de la oficiosul liberal să mai caute nodul şi în papura proprie. O să-l găsească, îi asigurăm. Chiar şi cercetătorilor anitidinei din trecut a Ardelenilor va găsi un astfel de nod, și încă, în papura gâtului său. Un nod legat de.... Mackensen, care nu era nici oportun, nici necesar... ştiri din Deva Reva, 29. Ultima şedinţă a consiliului judeţan a judeţului Hunedoara s’a ţinut în ziua de 27. c. sub preşidenţia dlui dr. Şelariu Emil, vice-preşedinte. La această şedinţă au luat parte vreo 30 de consilieri,, în frunte cu noul reprezentant al guvernului, d. dr. Oncu Iacob, noul prefect. După citirea şi verificarea procesului verbal al şedinţei anterioare, consiliul judeţan a mulţumit prin proces verbal fostului prefect al judeţului dlui dr. Ştefan Irosvanu, precum şi dlui Cimponeriu Ioan subprefect de Someş şi fost prefect delegat al judeţului Hunedoara mai bine de 3 luni de zile, pentru munca şi stăruinţa depusă in conducerea judeţului. Consiliul judeţan s’a ocupat apoi cu alte chestiuni, printre cari şi chestiunea repaosului duminecal, hotărând ca la sate cârciumele să poată fi deschise şi Duminecă după masa de la 2 la 7. * AVIZ. Caut candidat de advocat Doritorii se vor adresa la d. dr. I. Bârsan, advocat din Şercaia, judeţul Făgăraş. 1139 ştiri — O conferinţă a cântăreţilor bisericeşti. In oraşul Galaţi s’a ţinut ieri o interesantă conferinţă a cântăreţilor bisericeşti, la care s’au desbătut diferite chestiuni profesionale. — Din bogatul program al acestei conferinţe remarcăm mai ales expunerea privitoare la „Rolul cântăreţului alături de preot în combaterea sectelor.“ — Consfătuirea comitetului enciclopediei „Minerva.“ Terminându-se lucrările împreunate cu tipărirea enciclopediei „Minerva“, comitetul de redacţie a ţinut aseară o consfătuire sub presidiul de inspector şcolar Pteancu. S’a constata că importanta lucrare a apărut în cele mai escelente condiţii şi că până în timpul de faţă s’au vândut peste 5000 exemplare. D. inspector Pteancu, preşedintele comitetului de redacţie, a adus colaboratorilor cele mai vii mulţumiri. — Tipărirea „Strastnicului.“ De la Blaj primim ştirea, că a ieşit de sub tipar noua ediţie a „Straşnicului“, prima ediţie cu litere latine, cuprinzând slujbele din săptămâna sfintelor patimi. Cartea e revăzută după textul original grecesc şi tradusă într’o excelentă limbă românească sub îngrijirea păr. canonii Victor Macavei. — STUDENŢEŞTI. Noul comitet de conducere al „Clubului Academic Român Maramurăşan“. Preşedinte (reales) Drd. Mihail Marina; Vice-preşedinte Mihai Balea; Secretar general: Andrei Radu; Cassier: Toma Rednic; Controlor: Petru Hriţiu; Secretari: Dumitru Modreanu şi Septimiu Sântoanu; Membrii: dşoara Aurelia Kindriş şi Vasile Pavel; Comisia artistică: dşoarele Modreanu, L. Timiş, M. Caţavei, Axenia Pop, dnii V. Homeiu şi F. Merei. Pedeapsa „furtului de urne.“ Judecătorul Bogdan Alexă din Pui, jud. Hunedoara, a fost suspendat pe trei luni fără drept de valor. Păcatele lui, după cum ne spune „Solia Dreptăţii“ sunt: furt de urme, primire de mită şi diferite abateri profesionale grave. Acelaşi ziar îşi exprimă speranţa, că „sancţiunea aceasta iniţială insuficientă, ar fi începutul unei cercetări mai aprofundate, pe baza căreia forurile competente vor şti să elimineze pe acest om din organismul sănătos al magistraturei.“ A APARUT volumul de versuri al prietenului şi colaboratorului nostru d. Bazil Gruia: „IN ŢARA TOAMNEI“. Volumul e tipărit în condiţiuni tehnice excelente, pe hârtie velină şi copertă colorată. Cetitorii ziarului nostru cunosc câteva din poeziile dlui B. Gruia, aşa că nu ne îndoim că vor căută să şi-l procure. Se poate comanda de la librăriile româneşti din Cluj sau direct de la autor: Bazil Gruia, Str. Avram Iancu 11, Cluj. Preţul Lei: 50.