Pentru Socialism, decembrie 1957 (Anul 8, nr. 1213-1239)

1957-12-01 / nr. 1213

2 Puteți să răspundeți? Fără îndoială că ați citit multe articole despre satelitul al doilea lansat de Uniunea Sovietică. Puteți răspunde repede la următoarele întrebări: 1). Care este grosimea primului strat al atmosferei? 2) . a) Care este greutatea primului satelit? b). Dar al celui de al doilea? 3) . Cînd a fost lansat al doilea satelit? 4) . La ce depărtare de pămînt se învîrte Sputnik II ? 5) . Cu ce viteză? 6) . Care este viteza luminii? 7) . De cite ori înconjoară satelitul al doilea pămîntul într-o zi? 8) . Care este savantul sovietic considerat „tatăl" satelitului? 9) . Care este satelitul (natural) cel mai apropiat de pămînt? RĂSPUNSURI (întoarceți pagina) •Buni (6 •Appas 1 8 •JJO LI ap adBOJdy •(£ •D5S/UJ3) OOO'OOE '(9 țjo ad unj 008‘8S nes aas/ui 000'8 (S ■ui5f 00M «T ’(fr VS6I ai-iquiaiou g (g S5i g 'sos (q o ss •(« (z •BJ3JS0U0I iode li m 000‘08 !$ 000‘SI 3Jtu! trisjsojBjjs lode ezesiurn ‘ijjsui OOO'ZI 3P aunsojí o sjb inpijuiujed Ețejejdns bj sp adsDUj ‘ejaisodo-iț nes i3j3jsouițB je Jbjjs [nuipd •(( Arborele prieteniei In grădina Stației experimentale pentru culturile subtropicale și sudice din Soci se poate vedea o plantă cu adevărat uimitoare: pe crengile ei se coc 25 diferite soiuri și specii citrice. F. Zorin, șeful secției de selecție, studiază pe arborele acesta influența reciprocă a solurilor altoite. Or, această influență este considerabilă. Fructele își schimbă culoarea și forma, perioada de coacere, gustul, devin rezistente la ger. Noua plantă obținută din sămînța florilor polenizate ale acestui arbore <a prezentat caractere ale diferitelor soiuri. De acest arbore rar, se interesează și oamenii de știință străini. Intr-o zi, examined această plantă originală, un grup de biologi străini a hotărît să pună un altoi în coroana lui în amintirea vizitei lor în Soci. Asemenea altoi au fost puși după aceea de către biologi și agronomi ai multor țări care au vizitat stația experimentală. Această plantă remarcabilă a fost denumită „Arborele prieteniei“. Tînărul ameliorator chinez Tao Bin-ian, care se află în Uniunea Sovietică, a altoit un butaș de mandarin chinez în cinstea celei de-a 8-a aniversări a proclamării Republicii Populare Chineze. Fie ca această micămlădiță, a spus Tao Bin-lan, să crască și să se întărească în semn de chezășie a păcii și prieteniei de nezdruncinat între cele două mari popoare chinez și sovietic. Scenă din filmul romînesc „O mică întîmplare" ce va rula curînd la cinematografele din regiune. Maeștrii gravurii din Iakuția Iacuții sunt cunoscuți de mult prin arta gravurii în os de mamut și în lemn. De sub dalta talentaților gravori au ieșit multe lucrări de o rară frumusețe. O parte din aceste lucrări sunt expuse la muzeul de artă plastică din R.S.S. Iakută, la Muzeul de Istorie din Moscova, la Ermitaj, Muzeul de antropologie și etnografafie din Leningrad. Sînt bine cunoscuți în Iakuția și dincolo de hotarele ei gravorii I. Mamnov, A. Fedorov și T. Ammosov. Lucrările lui Terenti Ammosov, printre care casetele dantelate „30 de ani de existență a R.S.S. Iakute“, „300 de ani de la reunirea Ucrainei cu Rusia“, au primit o înaltă apreciere la Expoziția de artă uniformă , iar jocul de șah din os de mamut executat în colaborare cu gravorul S. Zaboloțki a fost distins cu diploma gradul I. Rîndurile gravorilor talentați sînt continuu completate cu absolvenți ai Școlii de arte din Iakuția. Opere italiene în stil american Ziarul „Unita" scrie despre caracterul pe care-l ia în S. U. A. punerea in scenă a operelor italiene.. Pasiunea pentru opera italiană, după expresia ziarului, ia peste ocean o astfel de formă care ne provoacă serioase îngrijorări. De exemplu, in unul din teatrele din New York unul din eroii operei „Cavaleria rusticană", sicilianul Turriddu, s-a transformat intr-un gangster, iar un altul — Alfio — într-un bogătaș mexican care apare pe scenă nu în tradiționala căruță siciliană, ci la volanul unui luxos automobil american. La același teatru, după cum scrie gazeta, se joacă „Aida". In locul „învechitelor" care de război cu două roate, pe scena teatrului apar tancuri, iar in locul învinsului Amonasro în fața publicului mirat apare... Hitler. Asemenea metamorfoze ciudate a avut de suferit și „Traviata". Acțiunea operei este mutată din Paris în Los Angeles. Alfred a devenit un vestit fotbalist, iar Violeta apare pe scenă in costum de baie. Ziarul critică aspru o astfel de atitudine față de operele clasice ale artei muzicale italiene. LUPTE CLASICE — Clasamentul înaintea etapei de azi 1. Dinamo București 24 24 0 0 335—47 (250—85—28) — 72 2. Energia Sinaia 24 21 1 2 267—107 (158—109—22) —67 3. C.C.A. București 24 19 3 2 234—138 (130— 104—20) —65 4. Progresul Lugoj, 24 13 5 6 202—162 (118—84—32) —55 5. Energia Reșița, 24 13 3 8 188—172 (88—100—22) —53 6. Energia Orașul Stalin 24 13 2 9 188—178 (92—96—12) —52 7. Locomotiva Timișoara, 24 9 3 12 177—193 (106—71—28) —45 8. Progresul București, 24 10 1 13 171—203 (106—65—26) —45 9. Voința Tg. Mureș, 24 9 2 15 162 — 208 (86—76—16) —44 10. Energia Baia Mare, 24 8 3 13 165—201 (78—87—14) — 43 11. Energia Hunedoara, 24 7 3 14 164—208 (82— 82—22) —41 12. Locomotiva Oradea, 24 4 91 1 168—212 (104—64— 16)41 13. Energia Cluj, 24 6 513 148-212 (64-84-12) —41 14. Dinamo Satu Mare 24 7 3 14 145-221 (70—75—20) —41 15. Fratra Roșie Cluj, 24 5 1 18 1"'—233 (76—55—24) —35 16. Flamura imc Arad, 24 0 420 117-265 (68-19-12).2§.. Istoricul „mesei rotunde" In două dintre cele mai banale cuvinte „rotundă“ și „masă1" se ascund noțiuni și concepții istorice, diplomatice, literare și altele (în cazul cind aceste cuvinte se întrebuințează împreună „masa rotundă"). După cum afirmă legendele istorice, in secolele V și VI a domnit un oarecare rege Arthur, conducătorul briților. El ținea o curte pompoasă. Regele Arthur își prețuia în așa măsură cavalerii încît manifesta față de ei un oarecare democratism. El a ordonat să se confecționeze o masă rotundă. In jurul acestei mese cavalerii își ridicau cupele la ospețe împreună cu regele lor. Masa a fost făcută rotundă pentru ca toți cei prezenți să se simtă egali intre ei. In diplomație există de asemenea noțiunfea de „nipsă rotundă". Reprezentanții diferitelor țări se întrlnesc pentru discutarea unor probleme de importanță internațională la așa-zisele conferințe ale mesei rotunde. Prin aceasta se subliniază egalitatea tuturor participanților la aceste conferințe. Tutun fără nicotină In viața de toate zilele se aud foarte des cuvintele: „Fumatul e dăunător“. Nicotină este intr-adevăr unul dintre cei mai toxici alcaloizi. Este interesant că „rudele" apropiate ale tutunului nu conțin nicotină. Unde se formează oare acest alcaloid care dăunează sănătății fumătorilor? După cum au arătat experiențele efectuate timp de câțiva ani de către un colectiv condus de acad. A. A. Smith, rădăcina oricărei plante este un laborator original unde are loc sinteza celor mai importanți compuși organici și care de aici se îndreaptă spre partea de la suprafață a plantei. Tutunul și roșiile sunt cele mai apropiate „rude“ deși nu roșii nu există nicotină. Au fost făcute multe altoiri pe aceste plante. Roșiile altoite pe tutun au crescut minunat, dînd fructe zemoase, mari și roșii. Ele însă conțineau o cantitate de nicotină mai mare chiar decit tutunul. Cu totul alte rezultate au fost obținute cind tutunul a fost altoit pe rădăcină de roșii. El s-a dezvoltat bine, dar in frunzele lui nu a fost identificată nicotină. In felul acesta în U.R.S.S. a crescut pentru prima dată in lume planta de tutun fără nicotină. Desigur că fumătorii înverșunați vor spune că tutunul fără nicotină este o iarbă insipidă. Câțiva specialiști în cultura tutunului nu sunt însă de acord cu această afirmație și socotesc că lipsa nicotinei nu influențează cu nimic gustul tutunului. Pagină apărută sub îngrijirea lui M. Lăpuțan și I. Tudor ) PENTRU SOCIALISM Cum va funcționa primul spărgător de gheață atomic din lume MOSCOVA 30 (Agerpres). La primul spărgător de gheață atomic din lume — „Lenta“, fochiștii vor fi înlocuiți prin specialiști și tehnicieni. Aceștia vor urmări aparatele și vor regla procesele desfășurate în reactor. Spărgătorul de gheață de construcție este cel mai în curs ■ din lume. Lungimea lui este mare de 134 metri, lățimea maximă — 27,6 metri, deplasamentul — 16 mii tone, pescajul — 9,2 metri, înălțimea este egală cu a unei case cu 5—6 etaje. Avînd o putere de 44 mii c.p., spărgătorul de gheață atomic va putea străbate straturi de gheață groase de peste 2 metri. El va putea naviga timp de peste un an fără a-și completa stocul de combustibil. In apă fără gheață, „Lenin“ va dezvolta o viteză de pînă la 32 km. pe oră. Energia termică generată în reactor transformă apa în abur de înaltă presiune care acționează în turbo-generator. Curentul electric obținut alimentează trei puternicie electromotoare care acționează arborii navali. Pentru înzestrarea energetică a spărgătorului de gheață vor fi necesare peste 500 electromotoare de diferite puteri și peste 300 km. de cablu. Comanda de la distanță a mecanismelor va fi aplicată pe scară larga la spărgătorul de gheață. In U. R.S.S. a fost realizat cel mai precis ceasornic din lume MOSCOVA 30 (Agerpres) TASS anunță: La Institutul de fizică al Academiei de Științe a U.R.S.S. a fost realizat cel mai precis ceasornic din lume. Rămînerea în urmă anuală a acestui ceasornic nu depășește o zecime dintr-o milionime de secundă. El este cu mult mai precis decît cunoscutul ceasornic cu cesiu din S.U.A. și are dimensiuni cu mult mai mici decît orologiul astronomic de cuarț. La baza noului ceasornic, așa zis molecular, stă un generator special de impulsii electromagnetice de înaltă frecvență. El poate produce pînă la 240 miliarde oscilații pe secundă. Dar o asemenea precizie de citire a timpului nu constituie o limită pentru el. „Ceasornicul molecular, constituie un hibrid sui generis al radiotehnicii și fizicii quantice“ — a declarat unui corespondent al agenției TASS, prof. Aleksandr Prohorov. Noul aparat, a adăugat prof. Prohorov, deschide imense posibilități nu numai pentru serviciul orei, ci și pentru dezvoltarea altor multor ramuri ale științei și tehnicii. Ceasornicul molecular va permite rezolvarea numeroaselor probleme de cosmogonie, geofizică și automatică Cu ajutorul lui va putea fi dezlegată una din enigmele naturii —armțiile de scurtă durată ale vitezei de rotație a pămîntului în jurul axei sale. Totodată se va putea măsura cu o precizie de un centimetru de plasare materialelor terestre. DE TE-AI PUNE ÎN CREȘTET, TOT DEGEABA Duminica, 1 decembrie 1957. Port țărănesc din Maramureș 0 șosea la cea mai mare altitudine din lume Șoseaua Sinzian- Tibet, în lungime de aproape 1.200 km., și care este cea mai înaltă din lume, a fost dată în circulație. O mare parte din traseul noii șosele străbate munții Kuen-Lun și Kailas, la o înălțime de peste 4.000 metri deasupra nivelului mării. Șoseaua a fost construită în 19 luni. Primele automobile au străbătut distanța de ua Ecen la Gartok în cinci zile, în timp ce caravanele de cămile străbăteau această distanță tn decurs de o lună. -----------,--------------------------- Cînd al Palatului Ludovic XIV-lea „regele soare“ al Franței era vestit în lumea întreagă pentru luxul său. Dar chiar și la cele mai solemne recepții, la masa „regelui soare“ oaspeții mîncau, sau mai bine zis sorbeau supa din linguri pe care le introduceau în castroane comune. In secolul al XVII- lea masa era servită cu totul altfel decît în zilele noastre. Nu existau nici farfurii adinei, nici furculițe. Farfurioarele erau foarte rar întrebuințate. In locul lor se foloseau felii mari de pîine. Dacă invitatul nu-și aducea cuțit de acasă el se afla adeseori în mare încurcătură — pe toată masa nu se găseau decît două-trei cuțite. Mai mulți oaspeți foloseau același pahar. Gupa din care se bea pe rînd a devenit mai tîrziu un simbol al prieteniei și frăției. Ea trecea din mînă în mină din cauză că nu existau pahare suficiente. Felul al doilea — care constituia o mîncare gătită din carne — era servit numai cu mina. Prima furculiță a apărut în Anglia la începutul secolului al XVII-lea ca o raritate adusă din Italia. La început aceasta a provocat ilaritate. Oamenii considerau că cele zece degete cu care era înzestrat omul de la natură sînt mult mai comode decît orice fel de străin. Nobilii instrument mîncau fără furculiță dar din vase de aur și argint. Aceste vase nu erau însă deloc curate. Castroanele de argint erau atît de negre încît semănau mai degrabă cu niște vase de plumb. rr. au apărut tacîmurile Medalion muzical Felix Mendelssohn-Bartholdy Una din figurile cele mai de seamă ale istoriei muzicii germane este compozitorul Felix Mendelssohn-Bartholdy, de la a cărui moarte s-au împlinit de curînd 110 ani. Născut la 3 februarie 1809 la Hamburg, într-o familie în care artele și științele erau o preocupare de seamă, F. Mendelssohn- Bartholdyi a avut parte de o educație temeiniică și multilaterală, făcut după principiile iluminiștilor francezii înclinația sa vădită pentru muzică a fost cu mare grijă cultivată de tatăl său, care l-a angajat pe apreciatul compozitor și excepționalul pedagog Karl Friedrich Zelter ca profesor de muzică al fiului său. De Timpuriu învață matematici, științe, greaca, latina, limbi și literaturi moderne și se inițiază în tainele picturii și muzicii. Estee epoca în care muzica înregistrează apariția unor compozitori care au la baza studii universitare, preocupări filozofice și literare, cum este cazul lui Schumann, Wagner, Berlioz. F. Mendelssohn-Bartholdy absoarbe avid cunoștințe din cele mai variate domenii ale științei și artei. La 11 ani, traduce comedia „Andriana““ a lui Terențiu. Muzica smîne însă centrul existenței sale. La 8 ani este pianist virtuos, la 15 ani scrie prima sa simfonie, iar la 17 ani crează cu ooscuta aventură, „Vi C,a unei nopți de vară“ după feeria lui Shakespeare. Intr-o existență scurtă Mendelssohn-Bartholdy a creat 121 lucrări în toate genurile muzicale. „Melodia sa este simplă, caldă și generoasă aflîndu-și izvorul de inspirație în liedul popular german“. Ceea ce caracterizează creația marelui compozitor este eleganța, limpezimea, siguranța magistrală a construcției. Aceste trăsături remarcabile ale formei sînt expresia unui conținut în care sentimentul e dominat de rațiune, avîntul fanteziei stăpînit de cerințele echilibrului și regulile formei. Liedul popular, acest filon melodic, sincer și pătrunzător prin accentele lui populare, străbate luminosul Concert în mi minor pentru vioară, se înteiază în mii de culori în uvertura „Visul unei nopți de vară“ și ne farmecă în paginile cîtorva din „Cîntecele nale fără cuvinte“ („Lieder ohne Worte) pentru plain solo. Deși nu a renovat substanța gîndirii simfonice, după ce Beethoven o revoluționase, Mendelssohn-Bartholdy a reușit prin amploarea și profunzimea științei sale, să rivalizeze cu Bach și Haendel în genul oratorului, să îmbogățească literatura de cameră și simfonică, iar prin noblețea și fantezia înaripată a miniaturilor sale pianistice, el a pregătit calea lui Schumann. Din păcate, Mendelssohn, care avea să ducă pe culmi foarte înalte arta muzicală și componistică, moare în noiembrie 1847, în vîrstă de numai 36 de ani, lăsînd fondului cultural al omenirii o valoroasă și bogată operă, care se bucură pretutindeni de aprecierea unanimă a iubitorilor de muzică. SANDU T. DUMITRU remíne însă Cuvinte încrucișate VIA ORIZONTAL 1. Autorul cărții „In floarea vieții“—De viață. 2. „Zilele vieții taie“. Personaj din nuvela: „Cei care plătesc cu viața“ de Camil Petrescu. 3. Intre modest și slugarnic. — „Intre... și viață“ de B. Delavrancea. — Țărm. 4. ...Jianu, autorul romanului „Izvorul roșu“. — Spiridon Popescu. 5. In zone! — „...vieții“ poezie de Sorin Petrescu. 6. Indispensabil vieții. — Taras Șevcenko — Trăiește la țară. 7. Bune. — Rîu vocalic. — Marcă de autocamion. 8. A scris „Isprăvile și viața lui Mihai Viteazu“. — Fișă avocalică. 9. Uniunea Compozitorilor. — Localitate și rîu în Maramureș. — Ordinea ceremoniilor unui cult. 10. Trăia cîndva în Franța — Pronume — In școala de Ieri se spune că e...din rai (pl.) 11. In viață — Dau viață— Tudor Radu. 12. Autorul poeziei 1907 — Cei care bazați pe explicarea științifică a fenomenelor naturii neagă misticismul. VERTICAL " I. Autorul volumului de poeme „Sub steagul vieții“ — A scris romanul „Noiembrie“. 2. „Amintire de la „Viața... „Carte de Mihail “ . Sevastos 3. Prieten. — Aici trăiește poporul polon. — Nume de fată. 4. Salon anagramat — Margine cusută — Interjecție. 5. Constantin Niculescu — întreprinderea norocului. 6. Te îmbie la piruete. — Naufragiat. 7. Un gen de muzică. — Zeu scandinav — Poftim. 8. Ol. — Asalturi. 9. Ion Dumitrescu — Nu merge. — Oraș babilonian. 10. „noi, viață nouă“.—Republică Populară. 11. Stofă la țară. — Autorul cărții „Lupta e viața“. 12. Lac în munții Rodnei. — Punctul inițial al vieții (pl) T O carte — aparat de radio Pe masă este așezată o carte de dimensiuni modeste, cu o scoarță castanie de piele, pe care se poate citi cuvîntul „Festival“. Pentru ce însă această carte a fost expusă în sectorul industriei radiotehnice al expoziției industriale unionale? Iată cum se explică aceasta. In locul primei pagini vizitatorii sau văzut un capac metalic strălucitor de aparat de radio portativ. In partea inferioară a cărții sînt montate două butoane mici din masă plastică. Ce fel de tuburi liliputane ar trebui să aibă un aparat de radio de asemenea dimensiuni? După cum se vede el nu are tuburi de foc. Aparatul de radio „Festival“este unul dintre primele aparate de radio sovietice construite pe bază de triode cu semiconductor. El este alimentat de la o baterie uscată de lanternă de buzunar. Cu o singură baterie aparatul poate funcționa aproximativ 25 de ore fără întrerupere. El poate recepționa stațiile pe radio care lucrează pe unde medii. Aparatul de radio „Kristal“ a fost construit de asemenea pe bază de triode cu semiconductor și funcționează nu numai pe unde medii, ci și pe unde lungi. El este puțin mai mare decît aparatul „Festival“, lungimea cutiei lui atingînd 28 cm. Aceste aparate au fost create în uzinele de echipament radio din Leningrad. *