Pentru Socialism, mai 1958 (Anul 9, nr. 1341-1365)

1958-05-03 / nr. 1341

2 Mitingul și demonstrația oamenilor muncii din orașul Baia Mare Două primăveri "(Urmare din pag. I-a)" Trăiască Partidul Muncitoresc Român, forța conducătoare și organizatoare a poporului muncitor, inspiratorul victoriilor noastre! Trăiască bastionul de neclintit al păcii și socialismului, puternicul lagăr socialist In frunte cu Uniunea Sovietică! Sub steagul biruitor al marxismleninismului, sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, înainte spre victoria socialismului în scumpa noastră patrie! Mitingul luînd sfîrșit, în tribuna de pe strada „17 Octombrie" iau loc membrii biroului și comitetului regional și orășenesc de partid, ai comitetului executiv al sfatului popular regional și orășenesc, activiști de partid și de stat, muncitori fruntași în producție, conducători ai organizațiilor de masă. începe demonstrația de 1 Mai a oamenilor muncii din orașul Baia Mare, care este deschisă de gărzile muncitorești ce trec prin fața tribunei în sunetele marșului partizanilor. Fanfara nu mai cîntă. In schimb de departe se aude răpăit de tobe și glasuri de trompete. De tribună se apropie în grupuri compacte, în uratele și aplauzele mulțimii, detașamentele de pionieri ale școlilor din oraș. Ele au pregătit sărbătorii daruri deosebite. 1 Mai e împletit cu măiestrie din primele flori ale primăverii. Un grup de pionieri execută exerciții de gimnastică. Mai încolo o echipă de dansuri a pornit o străveche horă romînească, alta un aprig ceardaș maghiar, iar mai apoi o altă echipă un frumos dans sovietic. Grația, măiestria și naturalețea mișcărilor, uimesc publicul care aplaudă cu căldură. „Două primăveri avem în țară", „Și la fel de dragi, ni-s amîndouă” „Cîntă-n ramuri vechea primăvară" „Cîntă-n flamuri primăvara nouă’’. Demonstrează muncitorii uzinelor fruntașe pe țară Coloana oamenilor muncii ce se apropie de tribună este aceea a uzinelor „Gheorghe Gheorghiu-Dej" ai căror harnici muncitori au cucerit pentru a doua oară drapelul de unitate fruntașă pe ramură. El raportează cu mîndrie partidului nostru drag că pînă la data de 1 mai au dat peste plan produse în valoare de 5,5 milioane lei, economisind în același timp suma de 500 mii lei. Preluînd inițiativa metalurgiștilor reșițeni de a gospodări cu grijă metalul, în cinstea lui 1 Mai, au economisit materiale din care întreaga uzină a lucrat în ziua de 28 aprilie a. c. Toată lumea recunoaște în tablourile ce sunt purtate, pe fruntașii uzinei loan Cetățean III, Fildeș Elvira, Gheorghe Creștin, Gheorghe Berindan și alții care dau produse în contul anului 1059. și La aceeași înălțime se situează colectivul exploatării miniere „Petre Gheorghe“ Săsar, care trece prin fața tribunei purtînd desfășurat în vînt steagul roșu sub faldurile căruia au obținut în cinstea lui 1 Mai succese deosebite. Ei dau minereu în contul zilei de 20 mai a. c. Mineri ca Alexandru Sándor, Gheorghe Mălina, Petre Boiceanu II, Andrei Nyhri, care sînt în fruntea întrecerii, exprimă hotărîrea întregului colectiv de a da patriei minereu mai mult și mai bogat în metale. Trec rînduri, rînduri muncitorii Sub steagu-n vînt desfășurat E steagul marilor victorii De partid înălțat. Da! E steagul sub care noastră muncitoare a cucerit clasa cu ani în urmă puterea politică, apoi cea economică. E steagul sub care aceeași clasă condusă de ei a trecut la reconstrucția partidul țării. E steagul sub care și Baia Mare a evoluat de la trecut la prezent. E steagul sub care atît muncitorii de la uzinele „Gheorghe Gheorghiu- Dej" cît și minerii de la „Petre Gheorghe" Săsar, au dobîndit titlul de fruntași pe țară. E steagul sub care se vor naște noi și noi victorii, spre anii de aur ai țării noastre, spre anii ce vin... Și sub unduirile acestui steag, muncitorii trec rînduri, rînduri. Muncitorii uzinelor „Gheorghe Gheorghiu- Dej" poartă cu mîndrie grafice reprezentînd realizările dobîndite în întrecerea socialistă în cinstea zilei de 1 Mai. În linie de strălucire • • ♦ ...Și rîndurile par nesfirșite. Pe strada multicoloră ca o uriașă filă dintr-un album deschis, trec noi coloane de demonstranți. Numărul lor e de domeniul zecilor de mii, iar succesele concentrate în cifre și înscrise pe grafice sunt și mai multe. Colectivul uzinelor „1 Mai" Ferneziu, a închinat zilei al cărui nume drag îl poartă uzina lor, 473 de mii lei economisiți, 1.900 muncă voluntară, ore în care ore au construit o bună parte dintr-o nouă linie de garaj și au plantat sute de puieți în jurul laboratorului și în lungul drumului, un nou produs de o nouă secție ce a intrat zilele trecute în producție. Și succesele continuă... Uralele nu contenesc. Faima minerilor de la Baia Sprie, care se apropie de tribună, a străbătut regiunea noastră de la un capăt la altul. De aici a pornit anul acesta în industria minieră băimăreană chemarea la întrecere socialistă sub lozinca „Să depășim planul zilnic la minereu extras, decadat la toate sortimentele". In această întrecere colectivul exploatării miniere „Jazsa Bela" deține unul din primele locuri pe Trustul minier. Fiecare colectiv, fiecare muncitor în parte, a închinat sărbătorii solidarității internaționale a muncesc succese remarcabile, celor ce La exploatarea minieră „Drapelul roșu" Herța, cinstea de fruntași între fruntașii întrecerii a revenit minerilor Florian Ligheartău, Ștefan Koch și Emeric Kristály... Șuvoiul demonstranților se perindă mereu prin fața tribunei și pe linia de strălucire a succeselor înscriu noi cifre: atelierele centralele „Hudra Dezideriu" Baia și-au depășit planul global cu care 12 la sută, întreprinderea „Cloșca" și-a terminat planul cu 5 zile mai devreme, depoul C.F.R. a economisit peste 30 tone combustibil în ultima lună, iar O.C.L. produse alimentare și industriale a sporit considerabil volumul vînzărilor, aceasta fiind totodată o grăitoare dovadă a creșterii necontenite a nivelului de trai al oamenilor muncii. In aceste ore de entuziastă veselie, din cea mai frumoasă zi de primăvară din acest an, întregul oraș Baia Mare își trece in revistă succesele obținute sub înțeleaptă conducere a partidului nostru. Și de bunii seamă cine a încercat să memoreze măcar o parte din ele, a plecat de la această demonstrație cu sentimentul unor mari înfăptuiri, ce nu-și găsesc egal în istoria regiunii noastre. Și corul țăranilor muncitori din satul Mudra a venit să cinstească măreața sărbătoare muncitorească. Bravii mineri de la exploatarea minieră „Drapelul roșu“ au cinstit ziua de 1 Mai cu realizări deosebite. In fața tribunei, echipe de dansatori s-au avîntat în săltărețe jocuri populare. Sîmbătă, 3 mai 1958 1 Mai la Satu Mare (Urmare din pag. la.onale. Coloana acestora e deschisă de către viitorii metalurgiști, elevii școlii profesionale de pe lingă uzina „Unio“. Marșul de fanfară inundă din nou piața. Acum se apropie de o tribună coloana muncitorilor tehnicienilor și furjei la barilor Mel la „Unio“. In frunte este purtat pe brațe un uriaș *panou re^^Stînd un muncitor ce ține cu brațele încordate steagul roșu al partidului. Urmează apoi' panoul cu o uriașă inscripție: .'.TrăitWi'l "ffST, ziua solidarității internaționale a celor ce muncescU la sprimygrin* duri trec fruntașii uzinei. Ei apoartă portretele conducătorilor partidului și statului nostru, portrete ale conducătorilor, P.C.U.S.,, Mifnez și ai altor partidei' comjjprcfe și muncitorești din țările care instruiesc socialismul. Masa muncitorilor uzinei a transformat bulevardul într-o adevărată pădure de steaguri roșii și tricolore. In cinstea marii sărbători muncitorii, tehnicienii și inginerii de la „Unio“ au obținut noi și mărețe realizări. Cu multe zile înainte de termen a fost realizat planul de producție în fiecare secție. Sudorii și lăcătușii secției a V-a au efectuat multe ore voluntare, în care au confecționat un generator uriaș pentru acetilenă, un cărucior pentru transportat tuburi de oxigen, un dispozitiv de sudat scheletul transportorului mobil1 etc., a căror valoare se ridică la peste 50.000 lei. E îndreptățită deci ,mîndria ce se citește pe fața fiecărui manifestant din această coloană. Trec apoi muncitorii de la „1 Septembrie“. Coloana e deschisă Acum e rîndul muncitorilor combinatului „1 Mai”1. O numeroasă echipă de dansatori frumos înveșmântați este salutată de către cei din tribună. Iar în vreme ce crainica stației locale de radioficare vorbește despre realizările fruntașilor combinatului, manifestanții ridică pe brațe portretul turnătorului Francisc Szűcs și ale altora cu care se mândresc. Coloana lor se încheie cu carul alegoric pe care sînt instalate cele mai noi utilaje realizate în combinat: aparatul de precizie unit dentar, malaxorul pentru frămîntat în fabricile de produse lactate etc. Ziua de 1 Mai, a cuprins în viitoarea întrecerii socialiste peste 8.500 muncitori sătmăreni. Inițiatorii acestei întreceri au fost muncitorii de la „Tudor Vladimirescu”, fabrică în plină dezvoltare. La sfirșitul lunii aprilie ei au raportat îndeplinirea planului producției globale 135,6 la sută, față de 120 la sută cît fusese angajamentul, de purtătorii graficului care demonstrează ritmul de dezvoltare a fabricii, luînd ca bază stadiul de dezvoltare din anul 1948, s-a ajuns astăzi, la un indice de 185 la sută. N-a fost ușor. Toți muncitorii au pus umărul la această realizare, foana trimuncitorilor ceferiști, rîndul de muncitori din fața poartă pe brațe portretele stegarilor conducătorilor partidului. Muncitorii sînt mîndri de realizările lor. De la prima marș faci cunoștință, prin graiul graficului comparativ, cu realizările ceferiștilor sătmăreni, față de, anul 1950 volumul transporturilor C.F.R. a crescut cu 34 la sută. Muncitorii de la depoul C.F.R. raportează că în cinstea lui 1 Mai au economisit mai bine de 340 tone combustibil. Căldura cu care manifestează ceferiștii e și uu faz la indicii de ridicare a productivității muncii și de reducere a prețului de cost, de asemenea, au înregistrat depășiri. In aceste patru luni ale anului, ei au realizat economii în valoare de peste 836.800 lei. Muncitoarele de la „Solidaritatea” și întreprinderea „Textila Ardeleană” se pot mîndri de asemenea cu depășiri a indicilor de plan. In plus, I.T.A- producerea peste planul raportează primelor patru luni ale anului, a peste 115.000 metri patrați de pînză. In fruntea coloanei, purtînd drapelul de fruntași pe regiune, cooperatorii de la „Mondiala” trec prin fața tribunei, manifestîndu-și hotărîrea de a spori producția de confecții ieftine și de calitate. Despre același lucru vorbește și graficul cooperatorilor de la „Drum Nou”. Lucrătorii din comerț și cooperație. „I.C.I.L.,” „Igiena” „Baza M.C.I.” însuflețit angajament de muncă și luptă pentru viitor. De tribună se apropie un car alegoric al muncitorilor de la „Autometal”. Atenția tuturora a fost atrasă de originalitatea acestui caz alegoric. El reprezenta un glob uriaș străjuit de un porumbel păcii, iar în jurul său sateliții arartificiali își urmau mișcarea pe orbitele lor... Pacea este un mare bun al omenirii. Ea ajută progresului și fericirii. Iar proletariatul mondial este clasa care își impune astăzi punctul de vedere, pentru dezvoltarea omenirii, a societății. Proletariatul și forțele care simpatizează cu el vor ști să asigure lumii un viitor strălucit și o pace trainică. Ideea solidarității muncitorilor de pretutindeni era exprimată de grupul de bărbați care își dăduseră mîna, formînd globului o cunună din propriile lor trupuri... și alte întreprinderi și instituții sătmărene, s-au angajat să-și sporească necontenit realizările pentru ridicarea necontenită a bunăstării poporului muncitor. Conform tradiției, manifestația se încheie cu coloana sportivilor. Tineri și tinere —* viitorul de nădejde al patriei noastre — încă* drați în colectivele sportive, repurtează succese după succese atît la sport cît și în producție. Sportivii orașului îmbogățesc măreața demonstrație a oamenilor muncii cu mult apreciatele piramide, cu gimnastică de sol și de paralele cu jocuri din toate ramurile sportive. Strădaniile lor sunt răsplătite prin vii aplauze. Demonstrația oamenilor muncii din orașul Satu Mare cu prilejul zilei de 1 Mai, a constituit o puternică manifestare a hotărîrii ferme a celor ce muncesc de a-și spori eforturile în lupta pentru comnstruirea socialismului în scumpa noastră patrie și apărarea păcii în lume. Raportînd succese de seamă Treizeci de stegari deschid co La Sighet In zorii zilei, fanfara casei raionale de cultură, străbătind străzile orașului a vestit locuitorilor marea sărbătoare. încă de dimineață, grupuri-grupuri de oameni ai muncii de toate vîrstele, purtînd lozinci și portrete, se îndreptau spre parcul „Grădina Morii“. In tribuna frumos pavoazată iau loc activiști de partid și de stat, muncitori, fruntași în producție, colectiviști, țărani muncitori, intelectuali. Mitingul este deschis de tov. Ludovic Ardelean, secretar al comitetului orășenesc de partid. Despre însemnătatea zilei de 1 Mai a vorbit tov. Ioan Moiș, prim-secretar al comitetului raional de partid. Cuvîntarea a fost viu aplaudată. Echipele cultural artistice ale căminelor culturale din satele din apropiere, au prezentat apoi bogate programe artistice. Și-au mai dat concursul corul școlii pedagogice române, orchestra casei de copii, echipele de dansuri populare ale cooperativei „Deservirea“, a liceului ucrainean ș. a. Pînă seara tîrziu oamenii muncii din Sighet au petrecut ziua de 1 Mai în dans și voie bună. I. Berc iu corespondent Im regiune jea, iar in limba maghiară Francisc Bagosi, secretari ai comitetului raional de partid. Casa raională de cultură a prezentat apoi un bogat program artistic, care a cuprins cîntece și dansuri populare românești, maghiare și sovietice. Deși se făcuse miezul nopții, sunetele melodioase ale fanfarei și orchestrei, cîntecele de bucurie ale oamenilor muncii prinși în horă, nu conteneau. La Vișeu Peste 6,QQQ de oameni ai muncii sau adunat pe arena sportivă pentru a participa la mitingul organizat cu prilejul zilei de 1 Mai. Despre importanța zilei de 1 Mai a vorbit tov. Ioan Sîrbu, prim-secretar al comitetului raional de partid. A urmat apoi un program cultural, sportiv, care s-a desfășurat în parcul orașului și pe stadion. Echipa culturală a casei raionale de cultură a executat dansuri populare românești, maghiare, germane și sovietice, precum și cîmi tice. Și-a mai dat concursul șî echipa artistică a întreprinderii U.I.S. Vișeu de Sus. Pînă noaptea tîrziu, în parc, și în alte părți ale orașului au avut loc întruniri tovărășești, oamenii muncii petrecînd în veselie frumoasa zi de 1 Mai, La Carei Peste 3.000 de locuitori se aflau la orele 10 dimineața în parcul orașului, pentru a participa la marele miting închinat zilei de 1 Mai. Mitingul a fost deschis de tov. Iuliu Gherheș, secretar al comitetului orășenesc de partid. Despre însemnătatea zilei a vorbit in limba romîna toy. Ștefan Jur- MANIFESTĂRI CULTURALE <* îndelung aplaudați Grupuri-grupuri de tineri vîrstnici se îndreptau joi spre Teasitrul de vară. Un ropot de aplauze și formația artistică „George Coșbuc“ din satul Mocira își făcu apariția pe scenă. Corul a executat un minunat program de cîntece care au stîrnit admirația celor prezenți. Cîntecul închinat lui 1 Mai, interpretat cu însuflețire, a făcut pe cei prezenți să aplaude frenetic. Și-au mai dat concursul echipele de dansuri din Solduba și Nănești. O noapte cu lună, muzică și tineret Cînd zeci de rachete roșii, verzi și albe brăzdau întunericul serii, în Piața „I.C. Frimu“ din Baia Mare, începea carnavalul tineretului. Zeci de formații artistice prezentau programe în fața oamenilor muncii. Nu știai unde să mergi mai repede. Intr-un loc, o mulțime de părinți își țineau copiii pe umeri, pentru a îi mai înalți să poată vedea spectacolul de păpuși. Intr-o parte a pieții tineri și tinere pluteau pe aripile unui vals, iar alții se prinseseră în horă și jocuri populare. Și în atmosfera feerică creată de prima noapte de maicumună și de muzică săltăreață sute de tineri muncitori, țărani, intelectuali, romîni și maghiari se avîntau cu voioșie în entuziasta petrecere tinerească. E greu, e foarte greu să redai în cîteva rînduri atmosfera de voioșie și elan tineresc ce cuprinsese întreaga piață în seara zilei de 1 Mai. Și pînă noaptea tîrziu, sute și sute de tineri au petrecut așa cum numai tineretul nostru de azi știe să petreacă.