Pentru Socialism, mai 1959 (Anul 10, nr. 1649-1673)

1959-05-03 / nr. 1649

2 PENTRU SOCIALISM Duminică, 3 mai 1930 Măreața demonstrație a oamenilor muncii La Baia Mare Gărzile muncitorești—apărătoare ale cuceririlor revoluționare ale poporului muncitor . In tribuna ridicată pe strada 17 Octombrie, iau loc conducători ai organelor locale de partid și de stat, reprezentanți ai organizațiilor obștești, mineri, muncitori și tehnicieni fruntași în producție, ingineri, colectiviști, întovărășiți, oameni de știință și cultură, intelectuali legați de popor. Pe tribuna frumos drapată în roșu Uriaș Îi MAI, stă scrisă lozinca:" „Proletari din toate țările uniți-vă!" a cărei forță de atragere și mobilizare a omenirii muncitoare in lupta pentru libertate, pace și progres social, este azi mai puternică decît oricind. Puternicul lagăr socialist. Opinia publică, voința dîrză muncitorilor din întreaga lume a pun frîu dorințelor nebunești ale acelor conducători din Apus care duc o politică pe marginea prăpastie! și obligîndu-i / Trebuie să fii un pictor deosebit de talentat ca să poți imortaliza pe pînză cîteva imagini de neuitat pe care le lasă mulțimea de pionieri deasupra căroră unduiesc în bătaia lină a vîntului zecile de drapele roșii ale detașamentelor și unităților de pionieri. Viitorii muncitori, ingineri, tehnicieni, viitoarea © uriașă pancartă purtînd inscripția „1 Mai — ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc“ încadrată de flăcăi și fete în pitorești costume naționale din diferite colțuri ale regiunii, o impozantă emblemă a Partidului Muncitoresc Român și o mare stemă a Republicii noastre Populare, urmată de sute de stegari care poartă drapele roșii și deschid demonstrația tricolore, coloanelor de oameni ai muncii, în fruntea cărora se află harnicul colectiv al uzinelor ,,1 Mai“ — Ferneziu — în sînul căruia lucrează fruntași în producție cunoscuți ca: Martin Bodnar, Simion Fînățean, Vaier Ardelean, Anton Drincar, Vasile Roman, Gheorghe Mureșan etc, etc. In cinstea marii sărbători a celor ce muncesc, colectivul uzinelor „1 Mai“ și-a depășit planul pe luna aprilie, iar productivitatea muncii a crescut cu 1,94 la sută peste sarcina de plan. Rînd pe rînd, cu zîmbetul pe buze, să accepte convocarea conferinței miniștrilor de externe ai celor patru mari puteri, pentru a găsi calea în vederea rezolvării problemelor internaționale litigioase pe calea tratativelor. Privind în susul străzii, inspre Piață, ai impresia că strada se umple de talazurile albastre ale apelor năvalnice ale unui fluviu. Pe măsură ce se ia de tribună, se distinge pasul cadențat al gărzilor muncitorești înarmate, ce naintează într-o aliniere perfectă în ritmul „Marșului partizanilor“. In frunte, o gardă de onoare poartă mîndră steagul de luptă al gărzilor muncitorești. Coloana de gărzi muncitorești înarmate, simbol al eroicelor tradiții de luptă ale formațiilor patriotice organizate de partid în August 1944, este primită cu ropote de aplauze și uralele cadre ale desăvârșirii construirii socialismului, sunt pini de bucurie și fericire, ei cîntă cu înflăcărare cîntecele vieții noi, în care preamăresc partidul, sub a cărui conducere înțeleaptă și grijă deosebită, tinerilor din patria noastră li s-au deschis perspectivele cele mai mari de dezvoltare, strigînd lozinci prin care își exprimă dragostea de patrie și față de conducătorii partidului și guvernului, prin fața tribunei trec coloane de muncitori romîni, maghiari și de alte naționalități, de la diferite întreprinderi din localitate, care la fiecare coloană de muncitori poartă numeroase lozinci care exprimă dragostea și recunoștința noastră față de poporul sovietic, față de sprijinul primit pentru ridicarea nivelului tehnic al industriei noastre. E atîta viață, atîta entuziasm, atîta pitoresc în această demonstrație, nicit nici nu știi încotro să-ți îndrepți atenția. Să privești fețele fericite ale muncitorilor care reflectă optimism, să admiri piepturile pe care strălucesc decorațiile 7— răsplată a eforturilor depuse, pentru creșterea producției și a productivității muncii, să urmărești graficele care vorbesc despre succesele obținufe pentru a da celor ce muncesc produse mai multe, mai bune și mai ieftine, sau să urmărești carele alegorice care la întrecerea socialistă din cadrul unităților aparținînd Trustului minier, fruntași s-au situat minerii de la exploatarea „Jozsa Béla“ Baia Sprie, care lucrează în contul zilei de 18 mai, „Bela Breiner“ — Băiuț, „7 Noiembrie“ Nistru. Uzinele electrice „Vasile Roaită“ și-au depășit planul cu 4 la sută. I Luptînd pentru a da oamenilor muncii locuințe cu mai multe și mai comode și pentru a reduce prețul de cost pe apartament sub 40.000 lei, consoloanele de colectiviști șî întovărășiți din Seini, Ardusat, Culcea, Coltău, Lăpușel, Mireș etc. etc. au demonstrat pentru strîngerea continuă a alianței dintre clasa muncitoare și țărănimea muncitoare, pentru transformarea socialistă a agriculturii. Ei au raportat cu legitimă mîndrie că anul acesta au terminat însămînțările în epoca optimă și la un înalt an? Fanfara intonează marșul sportivilor. Începe demonstrația sportivilor din oraș. O îmbinare armonioasă de culori, de tinerețe, grație și armonie. Ad emiri pe membrii numeroaselor secții ale diferitelor asociații și colective sportive, pe elevii Școlii de 7 ani din Seini, care în ritmul melodiilor cîntate de fanfară execută mișcări ritmice, pe elevele școlii din Baia Sprie, îmbrăcate intr-un alb imaculat, care execută grațioase mișcări cu cercurile, pe elevele Școlii medii din Căței, care echipate în maiouri albe, chiloți reprezintă variate și sugestive aspecte din muncă. In coloana fiecărei întreprinderi găsești ceva ce stîrnește admirația, care smulge aplauze, care merită să fie reținut. Minerii de la exploatarea „Drapelul Roșu“ Herța, raportează că și-au realizat planul producției-marfă, cei de la Atelierele centrale că producția globală a crescut față de 1953 cu 234 la sută; în rîndurile muncitorilor de la „Cloșca“ este un car alegoric care prezintă o parte din numeroasele bunuri de larg consum, produse azi de acest colectiv; lucrătorii din transporturi raportează cu mîndrie despre realizările obținute în completa folosire a capacității parcului de mașini și vagoane, structorii au dat în folosință în cinstea lui 1 Mai, cu două luni înainte de termen, 3 blocuri a 18 apartamente în cartierul I.V. Stalin, și alte 3 blocuri a 4 apartamente în strada Olin Lajos. Carele alegorice ale O.C.LV produse industriale, O.C.L. Alimentara, Aprozar, vorbesc despre tot mai buna aprovizionare a maselor de oameni ai muncii, despre creșterea continuă a volumului de mărfuri desfăcute și despre mărirea continuă a consumului pe cap de locuitor, vel agrotehnic. Colectiviștii și întovărășiții și alături de ei gospodarii individuali sunt mîndri de faptul că prin însemnatele cantități de cereale contractate contribuie la formarea fondului centralizat al statului, care asigură o tot mai bună aprovizionare a orașelor cu produse agroalimentare și a industriei noastre cu materie primă, negri, fac diferite exerciții de gimnastică ritmică, mînuind cu îndeminare steaguri purpurii și albastre, pe membrii asociației de vânători și pescuit sportiv care trec prin fața tribunei cu un minunat car alegoric, cu un ursuleț viu ce stîrnește bucuria copiilor. De cită îndeminare și dibăcie, de cîtă măiestrie sportivă dau dovadă tinerii care pe mașini, în plin mers, execută piramide, exerciții la bare etc. O coloană de motocicliști încheie demonstrația sportivilor, care in diferite competiții reprezintă cu cinste regiunea noastră, ridicîndu-si mereu ca și obținînd an de an dibăperformanțe din ce în ce mai importante. Un moment de așteptare. Fanfara intonează Internaționala, imnul clasei muncitoare, care este reluat de toți cei prezenți. Măreața demonstrație de 1 lai a locuitorilor orașului Baia Mare a luat sfirșit. Ei se îndreaptă în grupuri compacte spre centrele unde au loc bogate și variate programe culturale, date de echipele de artiști amatori din întreprinderi și instituții. Apoi, oamenii muncii din oraș își petrec pînă noaptea tîrziu la ehermese, alții pleacă în cursul după-mesei la excursie. — Schimbul de mîine Muncitorii din industria grea în primele rînduri ale constructorilor socialismului portează cu mîndrie succesele obținute prin munca unită depusă sub îndrumarea organizațiilor de partid, pentru a da viață hotărîrilor Congresului al il-lea al P.M.R. Și hotărîrilor Plenarei C.C. al P.M.R. din noiembrie anul trecut. Și muncitorii de la uzinele „Gh. Gheorghiu-Dej“ au adus o contribuție la acel succes al economiei noastre naționale care a înregistrat în anii puterii populare o sporire de 800 la sută a producției industriei chimice față de nivelul anului 1938. Din rîndurile acestui destoinic colectiv a pornit inițiativa „Fiecare om al muncii să contribuie cu cel puțin o propunere pentru descoperirea și valorificarea rezervelor interne în domeniul său de activitate", care a fost îmbrățișată apoi în întreaga regiune. 513 propuneri aplicate în cadrul întreprinderii aduc economii anuale de peste 1.000.000 lei. Trăiască prietenia romîno-sovietică Fruntași în întrecerea socialista Alianța de nezdruncinat între clasa muncitoare și țărănimea muncitoare Tinerețe, grație Abataj în plină zi.?.. Da. Minerii de la întreprinderea „Petre Gheorghe“ Săsar au demonstrat și cu un car alegoric ce reprezenta macheta unui abataj remanent din care au ieșit mii de tone de minereu peste pian în cinstea marii sărbători. Printre țăranii muncitori veniți la demonstrația de 1 Mai in Baia Mare, se aflau și cîteva formații fruntașe de artiști amatori. Iată in fotografia noastră una din aceste formații. ' La Satu Mare mărețe ale anilor puterii populare, cu toate perspectivele unui miine luminos, socialist. Pentru făurirea acestui mîine, luptă pe frontul pașnic al muncii cu un dor adine și pătimaș, zeci de mii de oameni din Satu Mare, alături, de milionele din întreaga țară, însuflețiți de puterea exemplului personal al comuniștilor. In cinstea acestui 1 Mai, de exemplu, 26 de întreprinderi sătmărene și-au realizat sarcinile de plan pe primele patru luni ale anului pînă la 8 aprilie. Bucuria acestor succese ese îni artășul și de muncitorii de la fabrica „1 Septembrie“. Bunurile de larg consum fabricate aici s-au bucurat și se bucură de o faimă binemeritată în întreaga țară. Ei trec prin fața tribunei cu privirea sus. Tot astfel trec în rînduri nesfîrșite muncitorii de la combinatul „1 Mai“, de la fabrica „Solidaritatea“, de la întreprinderea (Intexiar), trec textilă ardeleană cooperatorii de la „Autometal“, „Mondiala“, „Munca“, „Tricotex“, „Arta lemnului“. Fiecare dintre aceste mii de muncitori a închinat sârbătorii frăției muncitorilor din toate țările Rîndurile, faptele și succesele lor. Neasemuită este mîndria din privirile hotărîte ale ceferiștilor și muncitorilor de la depou, cărora su cu cele obținute la întrecerea socialistă închinată lui 1 Mai, le-a adus în această primăvară din nou titlul de fruntași, nu numai pe regiune ci și pe întreaga țară. Și în timp ce trec prin fața tribunei, ei își întăresc angajamentul de a se menține mereu pe același loc de onoare al muncii. Al 15-lea 1 Mai liber a fost sărbătorit de oamenii muncii din orașul Sighet cu deosebit entuziasm și bucurie. Sub steagul lui 1 Mai ei sau demonstrat pentru pace și socialism, pentru solidaritatea frățească cu muncitorii din toate țările lumii. Orașul de la poalele Solovanului a îmbrăcat incă din ajun haine de sărbătoare. Străzile orașului freamătă de lume și cîntece. De pe strada Republicii, de pe strada I.V. Stalin, de pe strada Mihail Eminescu și de pe alte intersecții ale orașului coloane de pionieri și elevi merg voioși în sunet de trompete și în răpit de tobe, coloanele lungi de muncitori, îmbrăcați în straie de sărbătoare, se îndreaptă în urale, spre Grădina Morii, unde urma să aibă loc mitingul. Grădina Morii, a devenit neîncăpătoare pentru miile de muncitori. Privirile tuturor sînt ațintite asupra gărzilor muncitorești, care sînt aliniate într-o ordine perfectă înaintea tribunei. Se deschide mitingul. In numele comitetului regional de partid și al Sfatului popular regional Baia Mare, tovarășul Gheorghe Ardelean, secretar al comitetului regional de partid, aduce un cald salut oamenilor, muncii din orașul și raionul Sighet, felicitîndu-i cu prilejul zilei de 1 Mai. Vorbitorul subliniază succesele repurtate în cinstea acestei sărbători. In sunetele fanfarei coloanele de demonstranți se îndreaptă apoi spre Piața Libertății unde se află tribuna oficială La tribună iau loc conducători ai organelor locale de partid și de stat. fruntași în producție și numeroși invitați din rîndurile oamenilor muncii, începe demonstrația oamenilor muncii din orașul și raionul Sighet. Demonstrația este deschisă de Sub steagul larg desfășurat , steagul marilor victorii de partid inălțat. Și rînd pe rînd, succesele oamenilor muncii sînt raportate conducerii partidului nostru drag, sînt trecute în revistă. Despre ele glăsuiesc în graiul cifrelor carele alegorice, graficele, lozincile. Cine și-a concentrat în timpul demonstrației atenția asupra tinerilor din fiecare uzină, fabrică, întreprindere, cooperativă meșteșugărească sau școală, a ghicit ușor bucuria împlinirilor. Acea bucurie a muncii și a visurilor ce se înfăptuiesc. Și la temelia acestor îndrăznețe împliniri ei au pus cu forțele lor proaspete și în acest an o cărămidă, prestînd peste 80.000 de ore muncă voluntară pe șantierele de construcții, pentru înfrumusețarea orașului lor drag sau a locurilor de muncă unde se află. Și în timp ce această mulțime harnică în straie multicolore de sărbătoare, se revărsa ---------------------~ * - ----------'■*•'** coloana compactă a gărzilor muncitorești. In sunet de tobe și trompete, trec apoi prin fața tribunelor pionierii. Fanfara începe să intoneze Marșul partizanilor. De tribună se apropie coloana muncitorilor. Romîni, maghiari și ucraineni. Călăuziți de aceleași înalte idealui, raportează astăzi plini de mindrie partidului și guvernului realizările obținute în lupta pentru îndeplinirea și traducerea în viață a prevederilor Plenarei C.C. al P.M.R. din noiembrie 1958, a sarcinilor de plan mobilizatoare pe primele patru luni ale anului 1959. Prin fața tribunei trece într-o aliniere perfectă coloana feroviarilor. In frunte pășesc fracționiștii care în acest an au cîștigat pentru ia doua oară titlul de fruntași pe regionala C.F.R. Cluj Și Diploma de onoare a despartamentului C.F.R.. In cinstea zilei de 1 Mai ei au economisit 98,4 tone combustibil și au remorcat peste prevederile planului 5 trenuri de marfă pe distanța prin f ața tribunei, vuiesc aplauzele, ciută muzica și se prind flăcăi și mindre fete în dansuri repezi. Pe calea agriculturii socialiste Manifestîndu-și adeziunea la această trainică frăție de muncă și de gînd, au venit să demonstreze și acei care prin abnegația lor dau rod bogat, rod de aur, întinselor noastre cîmpii. Muncitorii din gospodăriile de stat S.M.T.-uri, țăranii colectiviști și întovărășiți au terminat pînă la această dată în întregime campania agricolă de primăvară in bune condiții agrotehnice. Mecanizatorii de la U.R.S. Ardud, cei de la stațiunile de mașini și tractoare din Mărtinești, Ardud, Apa etc. s-au prezentat la demonstrație cu tractoare, dovedind mecanizarea agriculturii noastre. Calea cooperativizării agriculturii, este calea bunăstării țăranilor belșugului și muncitori, calea recomandată de partid- In numele zecilor de mii de țărani muncitori, care au ascultat de îndemnurile comuniștilor și pe baza liberului consimțămint au pornit cu nădejde pe această cale, au venit la demonstrație să-și manifeste bucuria și mulțumirea colectiviști de la „Drumul Socialismului“ Satu Mare, de la G.A.C., Agriș, Cărășeu, Mădăras, Halmeu, Culciu Mic și Culciu Mare. Au venit cu camioane și muzică să arate bunăstarea pe care anii noștri au înstăpînit-o în viața lor de toate zilele. La orele 13 mitingul și demonstrația oamenilor muncii din orașul Satu Mare a luat sfîrșit cu spectaculoasa defilare a sportivilor. Bucuria însă a continuat să se reverse nestăvilită în ehermesele, programele culturale, reuniunile tovărășești și alte manifestații culturale și sportive care au avut loc în după-masa și în seara acestei zile de sărbătoare: Sighet—Borșa. In rîndurile din față pășesc mîndrii Ludovic Uglai, Eugen Persztik, Ernest Lukács, Iosif Zaharanschi, comuniști care știu să-și traducă cuvîntul în fapte. Rind pe rînd trec apoi muncitorii de la fabrica de mobile, de la „Partizanul“, muncitorii de la Trustul pentru industrializarea lemnului și cei de la I.F.E.T. Ultimii în cinstea zilei lui 1 Mai au realizat o economie de 247.000 lei. Coloana demonstranților este urmată apoi de cooperatorii de la „Unitatea“, de funcționarii din instituțiile orășenești și de colectiviști ai orașului Sighet și cei ai comunei Remeți, comună care în cinstea zilei de 1 Mai a fost declarată, spre mîndria raionului, comună complet colectivizată. Mitingul oamenilor muncii din orașul Sighet a luat sfîrșit cu defilarea sportivilor, membri ai diferitelor asociații sportive din oraș: . ■/ La Siahet  fmmmmmmmmmmmmmmm ■ * flmmmmmmmmmmmma^fmggm^m^ (Urmare din pag. l-a). ru. ■ -- Trec rinduri, rînduri muncitorii Solidaritatea și frăția tuturor naționalităților, a fost idea pe care o exprima carul alegoric al Teatrului Maghiar de Stat. ----Prin fața tribunei trec muncitorii forestieri.