Pentru Socialism, octombrie 1959 (Anul 10, nr. 1777-1803)

1959-10-14 / nr. 1788

i * MJIMII COMITETULUI REGIONAL AL PARTIDULUI MUNCITORESC ROMÂN $1 AL SFATULUI POPULAR KEBIOHAL OAIA MARE Brigada de tâmplari condusă de Gheorghe Begu de la cooperativa de producție meșteșugărească ■3,Deservirea" din Sighet s-a angajat ca pină la mijlocul lunii male obținute de la cele 25 garnituri ce au fost efectuate pină in prezent. IN CLIȘEU, membrii brigăzii discută despre mobila ce va fi realizată din materialul economisit. curente să realizeze o garnitură de mobilă de bucătărie din economiile de mate 375 vagoane metale vechi Popularizând larg în zile populației importanța raidupe care o prezintă pentru economia națională valorificarea metalelor vechi, muncitorii Depozitului I.C.M. Baia Mare au reușit să colecteze in acest an peste 375 vagoane metale vechi. Pe adresa Combinatului siderurgic Hunedoara s-au expediat peste 1.000.000 kg din aceste metale vechi. Mari cantități de metale vechi au fost trimise uzinelor de tractoare „Ernst Thälmann“ și „Steagul Roșu" din Orașul Stalin, Combinatului siderurgic din Reșița și Uzinelor metalurgice Cugir. Pentru oțelarii atelierelor centrale „Hutira Dezideriu“ din Baia Mare, de la începutul anului și pînă în prezent s-au livrat mai mult de 100 vagoane de metale, vechi. woimmiNTOAWTAm urnt-v# lesti de la întreprinderea „Partigmoß" In lumina sarcinilor stabilite de Plenara C C. al P.M.R. din 13—14 iulie a.c. muncitorii de la întreprinderea „Partizanul“ din Sighet s-au angajat să lupte pentru creșterea producției și să reducă prețul de cost sub sarcina planificată. In acest scop, ei desfășoară larg acțiunea pentru descoperirea și folosirea rațională a rezervelor interne. Pînă în prezent, muncitorii au prezentat conducerii administrative 80 de propuneri, care pot duce la realizarea unei economii de 113.000 lei. O bună parte din propuneri a fost aplicată deja în procesul de producție. Așa este, de exemplu, propunerea făcută de comunistul Grigore Covrig, care se referă la reducerea consumului de ață. Prin aplicarea propunerii făcute de comunistul Andrei Szabó, lemnele de foc necesare la cazanele de aburi au fost înlocuite cu rumeguș și talaj. In urma acestor două propuneri, economiile realizate în întreprindere au sporit cu peste 32.000 lei. O altă preocupare principală pentru sporirea economiilor și pentru reducerea prețului de cost o constituie îmbunătățirea și perfecționarea procesului tehnologic. Astfel, prin perfecționări tehnice și inovații aplicate în anul acesta, s-au obținut economii de peste 17.200 lei. Prin inovația făcută de utemistul Mihai Marina se reduc deșeurile la mașinile de amestecat păr, realizîndu-se economii de peste 3.000 lei. Pentru asigurarea unor condiții cât mai bune de muncă pe timpul iernii, colectivul de conducere a întreprinderii „Partizanul“ a luat măsuri pentru repararea și amenajarea instalațiilor de încălzire centrală, pentru reparatul ușilor, ferestrelor și acoperișului clădirilor. Muncind cu sîrguință, echipele de lăcătuși, tîmplari și zidari, conduse de tov. Andrei Szabó, au terminat executarea tuturor lucrărilor prevăzute în plan. In prezent, ei fac lucrări de reparații și amenajări la depozitul de carburanți și lubrifianți. Muncitorii de la secția transporturi au transportat și depozitat peste 500 de tone combustibil necesar pentru încălzirea blocului administrativ și al unor hale de lucru. Patru zidari și un angajament Unul din cuptoarele fabricii „1 Septembrie“ din Satu Mare a ajuns la „bătrinețe“. Cum s-ar spune, și-a trăit traiul, așa că a intrat în reparație capitală. Lucrarea a fost dată spre executare unei echipe de zidari formată din tov. Alexandru Bota, Sándor Bus, Ioan Timar și Geza Pandi. Cuptorul demontat, s-a a fost săpat groapa pentru noua fundație și a și început turnarea fundației de beton Zilele acestea, echipa a ținut o scurtă consfătuire. S-a discutat despre termenul de dare în folosință a cuptorului. Și împreună, cei patru zidari au hotărît să termine lucrarea pînă la 25 octombrie, deci cu vreo 10 zile înainte de planificat. Apoi, la locul de muncă a apărut o lozincă scrisă stîngaci: „Ne angajăm ca în cinstea Lunii pieteniei romîno-sovietice folosință să dăm un cuptorul în ziua de 25 octombrie. Și de citeva zile, aici într-un colț de hală, lucrează cu înflăcărare patru ziduri. Cuptorul se naște centimetru cu centimetru din zid și oțel. Aici, patru oameni înfăptuiesc un angajament. ★ Brigada atemistă de muncă patriotică de la cooperativa ,.Munca“ din Satu Mare, formată din 40 de tineri, a ieșit ieri la muncă voluntară pe șantierul de construcții al blocului muncitoresc din strada Gheorghe Lazăr din Satu Mare, prestind peste 100 ore de muncă voluntară. ★ In centrul de raion Șomcuta a avut loc ieri o consfătuire la care au luat parte activiștii culturali din întreg raionul. Cu acest prilej s-a analizat munca culturală desfășurată în raion de la 1 octombrie 1958 la 1 octombrie 1959. De asemenea, au fost trasate sarcini in legătură cu munca culturală in perioada de iarnă. ★ La U.I.L. nr. 7 Borșa a avut loc ieri deschiderea unui sectorat pentru muncitori, organizat de consiliul raional sindical și de sub filiala S.R.S.C. Cu ocazia deschiderii sectoratului au fost predate primele două secții. ‘ ★ Azi, la sediul Consiliului raional sindical Cărei are loc o ședință de instructaj, la care participă și membri ai Consiliului sindical raional Tășnad. Cu această ocazie se va face un instructaj în legăttri cu problemele organizatorice de producție, asigurări sociale, protecția muncii etc. ★ La sediul Sfatului popular orășenesc Sighet va avea loc mîine ședința comitetului executiv. Membrii comitetului vor analiza activitatea grupei sanitare a sfatului popular orășenesc. ★ Seri, la sediul Comitetului orășenesc U.T.M. Satu Mare a avut loc o ședință de instructaj la care au participat propagandiștii de la toate formele de învățămînt U.T.M. din cadrul școlilor medii și profesionale din întreg orașul. Propagandiștilor li s-a făcut un instructaj cu privire la deschiderea și desfășurarea invățămintului U.T.M. jyVlAlVl Vl*l*i***A*********AAAAAAAAAAAA* ★ La clubul uzinelor „Gh. Gheorghiu-Dej" din Baia Mare va avea loc mîine, la orele 18, deschiderea universității populare, organizată de clubul uzinei și Filiala S.R.S.C. Universitatea va fi frecventată de aproape 100 persoane și va funcționa în fiecare joi de la orele 18 la 20. Citiri in pagina 4-a î — Sesiunea Consiliului F.D.LF. — Noul program al Partidului Comunist din Canada — Aprecieri elogioase ale unor oameni de știință americani asupra cadrelor științifice și realizările din U.RSS. — După alegerile parlamentar-clA. 4^ Mustărie la Baia Mare Acum, cînd a sosit sezonul culesului strugurilor și al mustului, la restaurantul „Izvorul“ din Baia Mare, s-a deschis o mustărie. Aici se vinde must obținut din struguri de regiune ia prețul de 3 lei litrul. De asemenea, consumatorii pot servi că operative, mititei, cîrnați de porc, caltaboși, etc. Mustăria este deschisă zilnic \ OOOOOOOOOOOOOOOOOOOO' Tren de persoane pe Valea Marei Nu de mult, un tren neobișnuit a urcat de la halta Sighet pe linia C.F.F. pînă sus la Podul Crivin. Era in zori. Vagoanele erau luminate și apăreau sus pe coaste asemenea unui lung cîrd de licurici. Primul tren de persoane a urcat pe Valea Marei, inaugurînd traficul de călători și pe această cale ferată forestieră. Oamenii din Drăcești, Desești, Hărnicești și de prin cătunele dinspre Podul Crivin au primit cu bucurie vestea că de acum nu vor mai merge la Sighet pe jos. Și mulți, chiar fără treabă, au urcat în vagoanele mici și curate, pornind în prima călătorie a trenului pe Valea Marei. Pînă să se ajungă însă la deschiderea traficului de călători, pe această linie s-a depus muncă serioasă. In primul rînd trebuia garantată siguranța circulației. In acest scop s-au executat lucrări de consolidare a terasamentelor, podurilor, s-a îmbunătățit telecomunicația etc. E un merit al muncitorilor de la sectorul C. F. F. Sighet faptul că majoritatea lucrărilor au fost executate fără investiții suplimentare, economisindu-se astfel fonduri în valoare de peste 500.000 lei. In prezent, trenul de persoane circulă zilnic pe distanța Sighet-Podul Crivin și retur. Mobilă mai multă și de calitate superioară loarea mobilei vîndute în perioada corespunzătoare a anului trecut. Pentru a putea satisface numărul mare de cereri ale cumpărătorilor, O.C.L- produse industriale Baia Mare a luat măsuri pentru a primi o repartiție suplimentară în trimestrul IV al acestui an de la fabricile producătoare de mobilă din regiune. Astfel, pînă la 31 decembrie ai,că peste planul inițial vor mai fi primite 50 dormitoare, 15 camere studio, 10 garnituri de bucătărie de la fabrica „Tudor Vladimirescu“ din Satu Mare, întreprinderea „Silvania“ din Cehu Silvaniei și întreprinderea „Cloșca“ din Baia Mare. Cu prilejul expoziției „Regiunea Baia Mare în anii puterii populare“, un număr mare de vizitatori și-au exprimat dorința de a cumpăra mobilă curbată produsă de fabrica „Tudor Vladimirescu“, dorinței publicului, la rînd curs cererea O.C.L. produse industriale din Baia Mare, conducerea fabricii „Tudor Vladimirescu“ a luat măsuri ca, începînd din primul trimestru al anului 1960, această mobilă curbată, care a fost admirată de vizitatori, să fie fabricată în serie. Pentru a putea fi satisfăcută cererea mereu crescîndă a populației în legătură cu mobila, este ca unele cooperative ca necesar „Tehnolemn“ din Baia Mare și „Artă lemnului“ din Satu Mare să livreze O.C.L. produse industriale din Baia Mare mărfurile ce n-au fost încă puse la dispoziția unităților comerciale și să respecte planul de livranță. In perioada care a trecut de la Plenara C. C. al PM R. din iulie a- c., magazinul de mobilă din Baia Mare a vîndut mobilă în rate de 1424.000 lei, sumă care întrece cu mult va © Colectivul uzinelor „1 Mai“ Ferneziu fruntaș pe ramură o Uzinele „Gh. Gheorghiu-Dej“ Baia Mare cu mențiunea Ministerului Industriei Petrolului și Chimiei Ieri, dimineața o veste plăcută s-a răspîndit cu repeziciune în cele două mari uzine băimărene- Știrea că colectivul uzinelor „1 Mai“ Ferneziu a primit drapelul de fruntaș pe ramură, a produs în rîndul muncitorilor un entuziasm de nedescris. Același lucru s-a petrecut și la uzinele „Gheorghe Gheorghiu-Dej“ din Baia Mare, la afierea veștii că harnicul colectiv de topitori, rafinatori și chimiști a fost distins cu mențiunea Ministrului Industriei ,Petrolului și Chimiei. Cele două înalte distincții au fost acordate pentru rezultatele obținute în cursul semestrului I al acestui an, ca urmare a eforturilor depuse de muncitorii, inginerii și tehnicienii celor două uzine. Tot cu ocazia acordării acestor înalte distincții s-au anunțat și rezultatele întrecerii pe profesii, organizată în cadrul Ministerului Industriei Petrolului și Chimiei. Locul I a revenit harnicului colectiv al secției topitorie de la uzinele „1 Mai“, căreia i s-a acordat drapelul de secție fruntașă în întrecerea pe profesii. Pe locul I s-a clasat și echipa condusă de rafinatorul Alexandru Rusneak iar cea a topitorului Aurel Leș s-a clasat palocul II. Amîndouă aceste echipe sînt de la uzinele ,Gh. Gheorghiu-Dej“. Cu această ocazie echipa tovarășului Alexandru Rusnean a fost premiată cu suma de 2.000 lei, iar cea condusă de Aurel Leșcu suma de 1500 lei. Cu 99.000 lei a fost premiat colectivul uzinelor „1 Mai“ Ferneziu, iar uzinelor „Gheorghe Gheorghiu- Dej“ li s-a atribuit un fond de premiere și pentru necesități social-culturale. Felicitări călduroase succesele obținute, dragi pentru răși, topitori, rafinatori și torachimiști! Vă felicităm și ne mândrim cu succesele voastre, dorind ca și în viitor să duceți în țară faima uzinelor în care lucrați! Mărfuri de sezon In aceste zile de toamnă în magazinele O. C. L. din Sighet este un du-te vino continuu. Muncitori, țărani muncitori și funcționari se aprovizionează cu cele trebuincioase pentru iarnă. , In magazine sunt de toate; rafturile sunt pline cu îmbrăcăminte de sezon. Irina Sakacs, responsabila unității nr 5 de galanterie, s-a îngrijit să-și aprovizioneze magazinul cu tricotaje, veste, mănuși, ciorapi, căciuli și multe alte pentru bărbați și femei. articole Cele două tinere care muncesc împreună cu ea se străduiesc să deservească populația în mod civilizat. Asemenea lucruri bune întîlnești și în magazinul nr. 2 condus de tov. Anton Bizek. Și colectivul său de muncă are grijă de buna deservire a populației. In această unitate, cetățenii găsesc variate stofe pentru paltoane, țesături de barchet, chiftină, funet etc. Lucrătorii din toate magazinele sighetene se află in întrecere socialistă. Locul prim îl deține in prezent colectivul unității nr. 4. Estela Gentz. Elisabeta Kovács îți vorbesc despre faptul că numeroși muncitori și salariați își cumpără confecții în rate. Alexandru Kovács, muncitor la uzina electrică, prin majorarea salariului și reducerea de prețuri, a putut cumpăra îmbrăcăminte pentru copii și nevastă în valoare de 1.544 lei. La fel au făcut și muncitorul Zoltán Branter de la fabrica „Alexandru Tamaș“, Maria Szabó de la întreprinderea „Partizanul“ și mulți alții. Valoarea totală a paltoanelor și hainelor de sezon vîndute cu plata în rate doar în ultimele 7 zile se ridică la peste 85.000 lei. Economii de aproape Obiectivul principal al întrecerii socialiste, în care au fost antrenați toți mecanizatorii stațiunii, este executarea unui cît mai mare volum de lucrări agricole de calitate bună și cu minimum de cheltuieli. Sub îndrumarea organizației de partid, mecanizatorii din brigăzile de tractoare, în frunte cu comuniștii, au desfășurat în tot cursul anului agricol o vie activitate pe ogoarele unităților, agricole socialist-cooperatiste deservite pentru a ajuta la efectuarea muncilor agricole la timpul optim și în condiții sa La S.M.T. Mărtinești perioare. Exploatînd cu chibzuință parcul de mașini și tractoare, harnicul colectiv de mecanizatori a reușit ca pînă la 10 octombrie să-și realizeze planul anual de producție în proporție de 113 la sută. Prin depășirea sarcinii de plan, introducerea unui regim sever de economii precum și descoperirea și folosirea justă a rezervelor interne de producție s-a reușit să se realizeze economii de materiale, piese de schimb etc. în valoare de aproape 500 000 lei. Numai la cheltuieli de reparații și piese de schimb, datorită bunei întrețineri a parcului de mașini și tractoare și recondiționări pieselor de schimb mai puțin uzate, s-au economisit peste 200.000 lei, iar la cheltuielile administrative și gospodărești 103 000 lei. Brigada de tractoare permanentă, condusă de comunistul Paul Sztaroczki, muncește de mai mulți ani pe ogoarele gol- SGO.OOO bi podăriei agricole colective din Botiz- Colaborarea care s-a închegat între membrii brigăzilor de cîmp și mecanizatori înlesnește efectuarea complexului de lucrări agricole în cele mai bune condiții agrotehnice. In urma muncii sîrguincioase a colectiviștilor și mecanizatorilor, gospodăria a obținut peste 2000 kg grîu la hectar. Roade bogate s-au strîns și de pe suprafețele cultivate cu floarea-soarelui, porumb, cartofi etc. Paralel cu aceste succese, în urma exploatării raționale tractoarelor și mașinilor agricole, mecanizatorii au executat un volum de lucrări mai mare decit cel prevăzut în planul de producție. Astfel, pînă la dată de 10 octombrie a.c. ei și-au realizat planul anual de producție în proporție de 120,6 la sută, situîndu-se fruntași pe stațiune. Din această brigadă se evidențiază în mod deosebit comunistul Paul Guță, care a efectuat cu 47 la sută mai multe lucrări decât cel planificat pe acest an. Paralel cu depășirea sarcinii de plan cu 478 hantri, mecanizatorii din brigadă au redus prețul de cost al fiecărui hantru cu peste 30 lei față de plan. ★ Pentru o mai bună aprovizionare de iarnă a orașului Satu Mare Toamna a sosit! Atenția tuturor se îndreaptă acum spre aprovizionarea de iarnă. Gospodarii harnici și pricepuți și-au procurat din timp mărfuri de sezon Dar pe alocuri mai dăinuie unele lipsuri serioase. Tocmai de aceea, Comitetul executiv al Sfatului popular orășenesc Satu Mare a analizat temeinic problema aprovizionării populației. La această ședință au mai participat membrii comisiei permanente pentru comerț, valorificări, contractări, achiziții și prețuri, conducătorii unităților comerciale, precum și Ca urmare a unei activități susținute, magazinele aparținătoare O.C.L. produse industriale sînt bine aprovizionate cu mărfuri de sezon. Se găsesc suficiente paltoane de iarnă pentru bărbați și femei, stofe pentru costume, încălțăminte, paltoane din blană, mănuși, precum și alte mărfuri ca: geamuri, mașini de gătit, ipsos, borcane etc. De asemenea, depozitele unitățile de desfacere ale întrepiprinderii „Combustibilul“ sînt aprovizionate din abundență cu lemne și cărbuni, acoperind nedirectorii întreprinderilor industriale mari. Dezbaterile au fost rodnice și au dus la luarea celor mai potrivite măsuri pentru ca populația orașului Satu Mare să fie bine aprovizionată în perioada de iarnă. Din raportul prezentat de deputatul Iosif Fazsi, șeful secțiunii comerciale, precum și din discuții, a reieșit că în linii generale planul de aprovizionare a orașului Satu Mare se realizează în mod ritmic, dar că mai sînt încă unele lipsuri, îndeosebi la aprovizionarea cu legume și zarzavaturi, cosarul orașului, chiar și pe trimestrul întîi din anul viitor. Din magazinele OC L, produse industriale mai lipsesc însă unele articole, îndeosebi uniforme școlare, ghete pentru copii, cizmulițe cu blană pentru femei, carton asfaltat și alte articole necesare reparațiilor la case. De aceea, comitetul executiv a trasat sarcini concrete unităților comerciale, ca în cel mai scurt termen magazinele să dispună de suficiente mărfuri și din aceste sortimente. De ce lipsesc legumele și zarzavaturile Se constată că, deși unitățile O.C.L. Aprozar au desfăcut însemnate cantități de mărfuri, totuși mai există multe lacune în domeniul aprovizionării cu legume, zarzavaturi, fructe. Planul de aprovizionare cu aceste produse n-a fost realizat nici la consumul colectiv (cantine muncitorești, școli, spitale) și nici la consumul individual, adic pentru vînzarea către populație prin magazinele Aprozar. Tată citeva exemple: S-au prevăzut pentru consumul colectiv 800 tone cartofi, din care, pînă în prezent, se află în magaziile cantinelor doar 255 tone. La ceapă, din 70 tone prevăzute s-au realizat doar 21 tone pentru consumul cantinelor etc. Care sînt cauzele acestor lipsuri? In primul rînd, faptul că unii furnizori nu respectă termenele prevăzute în contractele încheiate cu O.C.L. Aprozar, deși dispun de mărfurile respective. G.A.S. Satu Mare, bunăoară, n-a livrat 42 tone varză, 7 tone morcovi, 14 tone gulii, două tone ardei grași. De asemenea, gospodăriile colective din Dara, Medieșu Aurit și Apateu nu-și respectă contractele. Dar tot atît de adevărat este și faptul că nici O.C.L. Aprozar nu s-a străduit să ridice toate cantitățile ce i-au fost oferite. Motivul: „n-are suficiente mijloace de transport și nici suficient spațiu pentru înmagazinare“. Acest „argument“ a fost combătut de către deputatul Iuliu Vanca, directorul întreprinderii comunale nr. 2, care a spus: „Cantinele mari pot să-și transporte singure produsele de care au nevoie. Se știe că ele funcționează pe lângă mari întreprinderi care dispun de mijloace de transport. Așadar, beneficiarii să-și ridice mărfurile direct de la producător, fiindcă este inutil intermediul O.C.L. Aprozar- Intr-adevăr: de ce este necesar ca mărfurile să fie depozitate la Aprozar, și apoi de acolo să fie din nou ridicate și transportate la cantine?, IOAN NAN Magazinele sunt pline cu mărfuri industriale Pe ogoarele întinse ale colectiviștilor din Acîș vnsămîntările de toamnă se desfășoară în plin, IN CLIȘEU. Mecanizatorii din brigada permanentă de la S.M.T. Tâșnad muncesc cu spor la, letenii., ‘ '