Pentru Socialism, noiembrie 1959 (Anul 10, nr. 1804-1828)

1959-11-01 / nr. 1804

La Teatrul de Stat Baia Mare Al 75-lea spectacol cu piesa „Domnișoara Nastasia“ In stagiunea trecută, la 29 ianuarie, cortina s-a ridicat asupra primului spectacol al Teatrului de Stat Baia Mare cu piesa „Domnișoara Nastasia“ de George Mihail Zamfirescu, scriitor de la a cărui moarte s-au implinit de curînd 20 de ani. De atunci pînă astăzi, spectacolul băimărean a fost văzut și apreciat de mii de spectatori, atît în regiune cit și în întreaga țară.. Valeria Lupeanu, cunoscutul critic și iubitor al operei lui G. M. Zamfirescu, socotește spectacolul băimărean printre cele mai reușite din țară. Regia lui Ion Deloreanu, împletită cu talentul și strădania unor actori ca: Ioana Rodica Dianu, Ștefan Iordănescu și Nae Popescu, a dat naștere unei opere cu care Teatrul de Stat Baia Mare se mîndrește pe drept cuvînt. Astăzi, 1 noiembrie, Teatrul de Stat Baia Mare va prezenta al 75-lea spectacol cu piesa „Domnișoara Nastasin".  In clișeu: Ioana Rodica Dianu (Nastasia) și Nae Popescu (Vulpașin) interpretînd o scenă din piesă. ft O insula locuita numai de pasări In partea de vest a lacului Tinhai din provincia cu același nume a Chinei de nord-vest, se află o insulă locuită numai de păsări, un adevărat paradis al păsărilor. Aici trăiesc pescăruși, corbi de mare, gîște sălbatice cu capul vărgat și multe alte specii de păsări. In fiecare vară ele sosesc în stoluri nesfîrșite și se stabilesc pe insulă unde trăiesc într-o desăvîrșită armonie. Cuiburile lor sînt așezate direct pe pămînt. Corbii de mare, care sînt foarte rari, obișnuiesc să-și clădească cuiburile lor pe vechile cuiburi din anii precedenți. Și, judecind după cuiburile îngrămădite unele peste altele, se crede că aceste păsări locuiesc aici de vreme îndelungată. " I .1 ’ 1 Odinioară, pe lacul Ținhai nu exista nici o singură barcă. Locuitorii din împrejurimi nu puteau ajunge pe insulă decît în timpul iernii cînd lacul era înghețat. Dar atunci era prea tîrziu deoarece păsările erau plecate spre țări mai calde. Ei nu găseau nimic altceva decît cuiburile părăsite. Anul acesta, Departamentul Comerțului din Tinhai a construit o corabie de pescari cu ajutorul căreia insula poate fi vizitată în timpul verii. Au fost astfel colectate 7.000 ouă de gîscă sălbatică, iar secția din Tinhai a Institutului de Zoologie al Academiei de Științe a R. P. Chineze a prins zeci de gîște sălbatice pentru a încerca creșterea lor. ... primul monument ridicat la Moscova a fost statuia lui Minin și Pojarski situată în Piața Roșie. Monumentul a fost turnat din bronz după proiectul sculptorului Martos, iar în 1818 a fost așezat pe un postament de granit. ... cea mai veche floare se pare că trebuie să fie considerată un trandafir care crește în orașul german Hildesheim. Vîrsta lui este apreciată la 800 sau chiar 1.000 de ani. Acest trandafir continuă să înflorească și în zilele noastre. ... cel mai vechi cașcaval a fost consumat în Elveția în ziua in care s-a aniversat 120 de ani de păstrare. Oaspeții susțin că „sărbătoritul“ s-a dovedit a fi foarte gustos. ★ ★. O galerie de tablouri într-un colhoz în Colhozul Leningrad din regiunea Fergana, R. S. S. Uzbecă, este vestit nu numai prin bogatele sale recolte de la bumbac, prin producția sa mare de lapte, prin grădinile și viile sale. El constituie un exemplu pentru celelalte colhozuri și prin felul cum este organizată aici activitatea cul- 8 g rurală în rîndul colhoznicilor. In colhoz există un club S foarte bine utilat, cu o sală g cu 500 de locuri, o mare big bliotecă, un centru de radiogficare, se termină lucrările de construcție a unei săli de cinematograf cu ecran lat. Colhozul se mîndrește și cu orghhestra sa. Pe scena clubului dau spectacole formații arrtistice de amatori. La toate acestea s-a adăugat de curind un nou focar 5 de cultură — o galerie proprie de tablouri. Filiala din Fergana a Uniunii artiștilor plastici din Uzbe- Skistan i-a oferit in dar peste 30 de lucrări de pictură și sculptură, între care tablourile: „Culegătoarea de bumbac“, „Peisaj industrial“, „Prima zăpadă“ de R. Vik, „O zi însorită“ de V. Puci <kovski, „Brigadierul colhoznik“ de Z. Sințța, „Peisaj din Valea Fergana“ de L. Penceniko, precum și lucrări ale artiștilor plastici locali. ‹ PENTRU SOCIALISM Compunerea trenurilor cu ajutorul mașinilor electronice La centrul de calcul al Academiei de Științe a U.RSS. s-a procedat la calcularea experimentală a planului de compunere a garniturilor de cale ferată cu ajutorul unei mașini electronice de tip „Ural“. Calculele au fost efectuate pentru trei din cele mai importante direcții, printre care traseul Leningrad—Moscova— Gorki—Habarovsk cu 24 stații de triaj. După calcularea variantei planului de compunere a trenurilor și calcularea tuturor indicilor pentru fiecare stație în parte și direcții în ansamblu, mașina „Ural“ înregistrează rezultatele obținute pe o bandă de hîrtie. Rezultatele calculelor sînt înregistrate în aceeași ordine ca și la o tabelă de calcule tip, și de aceea descifrarea benzii nu implică nici o greutate, putind fi efectuată imediat după înregistrare. După părerea inginerului sovietic S. Stopclev și a inginerului chinez Huan Ruanda, care au efectuat aceste calcule, calcularea planului de compunere a trenurilor cu ajutorul mașinilor electronice de calcul nu numai că va scuti sute de ingineri de lucrările neproductive, dar va permite să se găsească noi rezerve pentru perfecționarea continuă a circulației trenurilor de marfă și îmbunătățirea mijloacelor tehnice folosite de căile ferate. (Agerpres). Perne „vorbitoare“ Au fost pe lume păsări vorbitoare — grauri, papagali. Au fost flori, copaci, mese, scaune și diferite alte obiecte vorbitoare — bineînțeles în basme. Perne vorbitoare nu au existat niciodată, nici în realitate, nici în povești. Perna este un obiect prea puțin poetic. Chiar dacă ar începe să vorbească, ce lucruri interesante ar putea ea să ne spună? S-a dovedit totuși că și o pernuță poate să ne povestească despre minunățiile științei, despre noi filme și cărți, despre timpul probabil. Ea poate chiar să cînte sau să interpreteze un concert simfonic. Asemenea perne vorbitoare, care cîntă, se produc la Leningrad. Este vorba de un gen nou de difuzoare individuale. Prin aspectul lor exterior ele seamănă cu pernele obișnuite. Numai că în umplutura pernei este montat un piezoelement, de care este legat cu un șnur lung de 1,5 m cu ajutorul căruia originalul difuzor este conectat la rețeaua de radioreleu. Pernele „vorbitoare“ sînt foarte frumoase, ele pot fi asortate cu mobilierul oricărei camere. Partea superioară a feței de pernă este dintr-o țesătură de lînă sau de mătase, iar cea inferioară din satin. Copca celei de-a doua fețe de pernă servește ca întrerupător. Perna radio poate fi conectată și la bucșa specială a unui aparat de radio, la un pick-up sau magnetofon. In curînd aceste perne vor apare în casele de odihnă, sanatorii, spitale ca și în casele particulare. Centru de televiziune intr-un orerș kazah In orașul kazah Djezkazgan (U.R.S.S.) becul electric s-a aprins pentru prima oară în urmă cu 40 de ani. Atunci el era privit ca un adevărat miracol. Astăzi în localitate se montează un centru de televiziune. In curînd locuitorii orașului și satelor înconjurătoare vor putea vedea spectacole de teatru și filme, și asculta concerte, fără a-și părăsi casele. KVVv»/vVVVVV^M»VW^V»VVV^/VVV - --*i Saț Șii C «ÎL ««» ... cele mai gustoase sînt considerate fructele pomului mangus care crește la tropice. Fructele sale sînt de culoare roșie și seamănă cu portocalele. Din cauză că sînt extrem de gingașe, ele nu sînt transportabile. ★... cel mai mare pește este balena-rechin. Lungimea exemplare ajunge pînă la unor 15 metri. Cu toată mărimea sa, balena-rechin nu prezintă importanță industrială, carnea acesteia, fiind foarte tare și cu un gust neplăcut. ★ ... într-o legendă a poporului chinez se arată că împăratul Huang Ti (anul 2.360 î. e. n.), urmărind un dușman fn întuneric l-a descoperit cu ajutorul unei figurine și l-a nimicit. O asemenea figurină a existat in realitate. Ea se putea roti și indica întodeauna sudul. Această proprietate se explică prin aceea că ea conținea un mic magnet. Din unele documente datind din anul 120 1. e. n. reiese că în acele timpuri în China se cunoșteau proprietățile acului magnetic. Patru veacuri mai tîrziu, marinarii chinezi au folosit acul magnetic în navigație. I Carne vegetală" Cercetările efectuate timp de cîțiva ani la stația biologică a Universității din Leningrad (care își are sediul în vestita localitate Petrodvoreț de lingă deschid Leningrad) largi posibilități de valorificare a „cărnii vegetale“ — alge unicelulare inferioare — în special pentru alimentarea omului în cursul viitoarelor zboruri interplanetare. La această stafie, condusă de prof. Vladimir Cesnokov, din alge unicelulare inferioare s-a obținut, printre altele, o pulbere verzuie de o mare valoare nutritivă: ea conține mai multe vitamine decît lămna și mai multe proteine decit fasolea. Pentru prepararea acestui produs a fost realizată o instalație semiindustrială. Studierea unor alge unicelulare inferioare ca, de exemplu, Chlorella și Scenedesmus, a arătat că ele întrec plantele fanerogame superioare prin conținutul în substanțe nutritive și prin faptul că conțin o cantitate minimă de ele însele celuloză, prepară toate substanțele organice, avînd nevoie pentru acest scop numai de apă cu un conținut oarecare de săruri folosite de obicei pentru îngrășarea solului. S-a stabilit că proporția substanțelor nutritive in algele unicelulare poate fi schimbată după voința omului, de exemplu, în sensul sporirii conținutului de grăsime, care poate fi mărit la 80 la sută. Aceasta explică denumirea de „carne vegetală“ dată acestor alge. După cum a declarat prof. Cesnokov, tocmai algele unicelulare inferioare sînt acelea care pot circuitul să asigure materiei pe bordul unei viitoare nave cosmice, adică într-un spațiu relativ restrîns. Ele vor furniza cosmonautului excelente substanțe nutritive, vor degaja oxigenul necesar, absorbind totodată bioxidul de carboți. Efectul mirosurilor Recent, un chimist german a elaborat un „tabel“ al mirosurilor care cuprinde 150 de mirosuri. El a studiat în același timp efectul diferitelor mirosuri asupra unor animale sălbatice. Primele cercetări au fost făcute în jurul plantațiilor de trestie de zahăr din Africa de Sud, unde hipopotamii produc pagube serioase în culturi. S-a constatat că mirosul de om și de tigru nu are efecte prea mari asupra hipopotamilor. fn schimb după răspindirea cu ajutorul aparatelor speciale a mirosului de leu, hipopotamii au luat-o la fugă. In Kenya a fost studiat efectul diferitelor mirosuri asupra elefanților. Nici mirosul de om și nici mirosul altor animale nu au dat rezultate. In schimb, mirosul unor plante aromate produs panică în rîndurile eleafanților. In Suedia, cerbii care produc mari pagube în păduri au fost izgoniți cu ajutorul mirosului de om. Același miros a avut efecte și asupra renilor. Interesant este faptul că veverița fuge de mirosul altei veverițe. Mirosul de veveriță a fost de asemenea folosit pentru izgonirea șoarecilor in unele fabrici de saci. Descoperiri arheologice la Satu Mare Cu prilejul unor lucrări de hidroameliorații, efectuate de curînd în comuna Cidreag, raionul Satu Mare, s-au scos la iveală un vas întreg și peste 300 de fragmente ale unor vase ce datează din epoca bronzului. Descoperiri asemănătoare s-au mai făcut și în orașul Satu Mare, unde, în timpul unor săpături făcute pentru îngroparea de conducte, s-au găsit fragmente ale unor vase de lut ars. Totodată, cu ocazia săpării fundației blocurilor ce se construiesc în fosta piață, la o adîncime de peste 5 metri, s-a dat de zidul de apărare al cetății sătmărene. De-a lungul zidului s-au găsit mai mulți stîlpi de lemn în formă de țeapă, stîlpi care serveau la apărarea cetății în secolul al XVI-lea. Pentru buna păstrare a noilor obiecte arheologice descoperite, conducerea Muzeului orășenesc din Satu Mare le-a preluat în inventarul muzeului, care s-a îmbogățit astfel cu noi lucruri de valoare pentru studierea și cercetarea trecutului îndepărtat al raionului și orașului. Stații de radio automate pe ghețarii în derivă din Arctica La Leningrad s-au întors venind din Arctica, participanții la expediția organizată de Institutul Arctic și Antarctic care s-au ocupat cu instalarea de aparataj automat de radio pe ghețarii în derivă din Oceanul înghețat de Nord. V. Morozov, conducătorul expediției, a declarat că într-o serie de regiuni ale Oceanului Inghețat de Nord au fost instalate cîteva geamandure prevăzute cu posturi de radioemisie. Aceste dispozitive, care au perioade stabilite de apel și emisie, transmit cu regularitate date cu privire la direcția și viteza derivei ghețarilor. Datele recepționate de stațiile goniometrice de pe litoral sînt prelucrate la observatoarele polare. Instalarea geamandurilor posturi de radioemisie s-au efectuat în condiții aspre de pe bordul unui spărgător de gheață și al avioanelor serviciului de cercetare a ghețarilor din aer. A fost folosit de asemenea și un elicopter. In prezent, în Arctica există zeci de dispozitive automate de radioemisie. UN TEATRU DE MINIATURI LA MOSCOVA In curînd la Moscova va avea loc inaugurarea Teatrului de miniaturi — al 29-lea teatru din Capitala sovietică. Colectivul noului teatru își propune ca în activitatea sa să abordeze cele mai variate genuri ale acestei arte. De aceea, paralel cu piese satirice, scenete, foiletoane și cîntece teatralizate, în programul lui figurează și nuvele dramatizate, mici melodrame și tragedii miniaturale. Prima parte a programului, intitulată „Și așa, începem“, a și fost pregătită și cuprinde, printre altele, drama scriitorului spaniol C. Arconda „Ghitara și acordeonul“ — despre un tînăr spaniol educat în U.R.S.S., care, înapoindu-se în patrie, se lovește acolo de tot felul de greutăți, mica melodramă „Romanță de Rahmaninov“ scrisă de V. Derankov, regizor și actor al Teatrului de miniaturi. In prima parte a programului de activitate a teatrului figurează, de asemenea, piesa satirică „Divina comedie“ de Oleși, sceneta satirică „Frumoasele de la cafenea“ de V. Dî Ihovkin, cîteva miniaturi, printre care „Fiecare fată își are visurile ei“, „Secretul lui Ivan Makarov“, „Huliganul“ și altele. Muzica pentru spectacolele teatrului a fost scrisă de A. Haciaturian, B. Mokrousov, N. Bogoslovski, S. Kaț, L. Solin, A. Nesterov. Majoritatea actorilor sînt tineri, absolvenți ai institutelor de teatru. Un dispozitiv pentru fecundarea matcilor Muncitorii și tehnicienii de la fabrica „Jan Sterma“ din Brno au elaborat, pentru nevoile Institutului de cercetări Academiei Cehoslovace de Știinațțe Agricole, un ac și dispozitivele necesare pentru fecundarea artificială a mătcilor albinelor. Acul este produs din masă plastică și are un dispozitiv exterior de 0,27 mm, iar diametrul interior de 0,17 mm. Pînă în prezent aceste ace erau produse doar în S.U.A. Procedeul de fabricare a acestor ace folosit în R. Cehoslovacă se bazează pe șlefuire și găurire spre deosebire de metoda americană, care se bazează pe prelucrare la temperaturi înalte. Drr.i.Uă, 1 noiembrie 1909 IZOTOPII TAIE STICLA Specialiști din Lituania folosesc izotopi radioactivi pentru tăierea sticlei. Deasupra mașinii de extensie verticală a sticlei ei au montat un mic suport metalic cu un braț în formă de arc. La un capăt al brațului este montat un container de aluminiu cu un diametru de cîțiva centimetri, iar în container un izotop radioactiv într-o cantitate foarte mică. Iradierea este captată de un sezisor montat pe partea cealaltă a brațului. In momentul în care foaia de sticlă, care se deplasează, trece prin fasciemi al izotopului, începe să funcționeze tăietorul automat. Izotopii „taie“ precis, fără reziduri. Inovația specialiștilor lituanieni prezintă interes pentru întreaga industrie de sticlă a U.R.S.S.. Un izotop montat într-un astfel de aparat lucrează aproximativ 30 de ani. S-a calculat că introducerea izotopilor la tăierea sticlei va aduce economii de multe sute de mii de ruble. , Cuvinte încrucișate ORIZONTAL: 1). Veche asociație de prietenie cu U.R.S.S(2 cuvinte). 2). Așa i-a fost Lenski lui Eugen Oneghin din opera cu același nume de Ceaikovski — Ofensivă. 3). Nume sub care este cunoscută a 2-a rachetă cosmică care a aselenizat, creație a genialilor oameni sovietici — R.P.R., U.R.S.S., R. Cehoslovacă etc. 4). Numeral — Arăbunii — Izvorul Nevei. 5). Stat în Asia — Comună în regiunea Suceava. 6). Artist român de cinema pe care l-am întîlnit în filmul „Mingea“ — Confruntare cu spadele. 7). Cățelușă care a fost lansată în Cosmos de către savanții sovietici pe bordul unor rachete . A realizat imaginea filmului „In zilele lui Octombrie“ rulat în cadrul „Festivalului filmului sovietic“ la Baia Mare și Satu Mare. 8). Lucia Rădulescu — Animale bivocalice — Intrări. 9). La A-D.R.S. 10). Doctor — Se fac conferințele care vorbesc despre relațiile de prietenie romîno-ruse de-a lungul veacurilor. 11). Puțin — In această lună transmite emisiuni speciale închinate marii prietenii dintre poporul român și poporul sovietic. 12). Le admirăm în nemuritorul balet rus „Lacul lebedelor“ de P. Ceaikovski — Autorul romanului „O pînză în depărtare“. VERTICAL: 1). Asociația pentru strîngerea relațiilor de prietenie romîno-sovietice de la a cărei înființare se împlinesc luna aceasta 15 ani — .. .Crecet, piesă de scriitorul sovietic Corneiciuc, ce va fi reluată de Teatrul băimărean 2). Oamenii sovietici au făcut pași însemnați pentru cucerirea uriașelor Prietenie lui spații — Levitia Iurii, compozitorul muzicii filmului Kociubei, ce a rulat în cadrul „Festivalului filmului sovietic“. 3). Ioan Radu Negulescu — Fript — La fel. 4). Acolo am putut vedea filmele „Soarta unui om“, „Viața e în mîinile tale“ etcr din cadrul „Festivalului filmului sovietic“. 5. Locul de baștină din Caucaz al cărturarului Antim Ivireanu care a înființat în țara noastră prima tiparniță — Centură — întrebare. 6. Regiune din U.R S.S. care în anii septenarului va cunoaște o înflorire fără precedent — Are „inima neagră“. 7). Ursu Lenuța — Dînșii — Avocat. 8). Vaccin — De pe el s-a vestit începutul unei ere noi în istoria omenirii. 9). Stanița Veșenskaia, reședința scriitorului M. Șolohov — Oleko Dundici — Teren de pe care s-au scurs apele. 10). In Luna prieteniei se organizează în librării, în întreprinderi și instituții, punînd la dispoziția oamenilor muncii lucrări ale tezaurului literaturii române, ruse și sovietice ( Nume feminin- 11). Edificiul cultural bucureștean unde au concertat violoniștii Leonid Kogan, Rostropovici și pianistul Mstislav Emil Ghilaii care ne-au vizitat țara anul acesta cu prilejul prieteniei romîno-sovietice Lunii — La operă și la treieriș, 12). Epigrame de oțel — Stea în constelația Centaurului — Personaj legendar.