Pentru Socialism, ianuarie 1960 (Anul 11, nr. 1856-1880)

1960-01-03 / nr. 1856

PROLETARI DIN TOATE TARÓE; UNITWAî MH AI COMITETULBI FEGICI JIL AL PARTIDULUI UMlICITORESC ROIRIJ ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIDUAI EA19 «TIARE LA ÎNCEPUT DE AN AM pășit pragul unui nou an, și pasul nostru nu-i însoțit, ca pe vremuri, de îndoieli și ofuri. Din contră. Ne avîntăm în viitor, intrăm în 1960 cu bucurie și încredere, cu veselie. Aceasta are o semnificație adîncă. S-a schimbat în primul rînd viața oamenilor. S-a schimbat modul lor de a gîndi și de a munci. Partidul nostru ne-a învățat că nu întîmplarea acționează asupra vieții, ci cunoscind legile de dezvoltare, a societății, omul le poate folosi în interesul făuririi unui trai mai bun și a unei vieți mai frumoase. Toate întreprinderile au primit încă din luna decembrie a anului trecut planul pentru anul 1960. Planul a fost judecat, cîntărit, discutat și repartizat pesectoare, brigăzi și oameni. Știe așadar astăzi fiecare om al muncii încotro va merge în anul acesta, cit și cum trebuie să producă. Și astfel, in cifrele de plan oamenii muncii văd cu claritate drumul pe care-l vor parcurge în cursul acestui an. Iar în privința realizării obiectivelor de plan nu încape nici o îndoială. Oamenii muncii din țara noastră au dovedit că planurile noastre nu sunt cifre deșarte, ci ele pot fi îndeplinite și chiar depășite. Ne redau cu mare putere perspectivele anului 1960 cifrele cuprinse în raportul asupra proiectului bugetului de stat, prezentat de tov. Aurel Vijoli, ministrul Finanțelor, la recenta sesiune a Marii Adunări Naționale a R.P. Române. „Din totalul veniturilor bugetului — se spune în raport — majoritatea covîrșitoare, adică 52,928 miliarde lei sau 93,2 la sută provine din sectorul socialist al economiei, creșterea fiind de 14,1 la sută față de anul 1959“. Pentru finanțarea economiei naționale în bugetul pe anul 1960 s-au prevăzut 33,563 miliarde lei, adică 60 la sută din volumul total al cheltuielilor bugetare, iar pentru investiții se planifică 23,5 miliarde lei, cu 25,1 la sută mai mult decit în anul trecut Tot așa ca și în domeniul industriei întrevedem perspectivele anului în care am pășit și în alte domenii. Agricultura,de exemplu va primi mijloace destinate dezvoltării ei în valoare de 6,422 miliarde lei, volumul investițiilor în această ramură crescînd de asemenea cu 25 la sută față de anul trecut. In domeniul social-cultural se prevăd alocații în sumă de 13,437 miliarde lei, adică cu 1,368 miliarde mai mult decât în anul 1959. Iată așadar perspectivele anului 1960. Iată de ce, acum din primele zile ale noului an, oamenii muncii pornesc cu elan, plini de încredere că drumul pe care-l duce partidul este drumul cel mai sigur și totodată unicul drum care duce la înfăptuirea năzuințelor lor. In anul 1959 am fost martorii și părtașii unei largi acțiuni pornite din masă în vederea descoperirii și luare a rezervelor punerii în vainterne din întreprinderi. Și au participat la această acțiune de masă zeci de mii de oameni ai muncii, dovedind putere creatoare, patriotism și înțelepciune , în gospodărirea și conducerea economiei. Și am învățat din această acțiune condusă cu multă pricepere de către organizațiile de bază că mai există rezerve imense nevalorificate, dar care, cu sprijinul larg al maselor de oameni ai muncii, pot fi transformate în forțe motrice gigantice care să asigure continua dezvoltare a economiei noastre naționale. Experiența cîștigată în privința descoperirii și valorificării rezervelor interne trebuie dezvoltată. Trebuie continuată acțiunea de mobilizare a oamenilor muncii la conducerea economiei, astfel incit fiecare muncitor să descopere și să utilizeze rezerve interne care să aducă economii cit mai importante ln expunerea tovarășului Gh Gheorghiu-Dej la Plenara din 3—5 decembrie 1959 a C.C. al P.M.R. — care constituie o călăuză în desfășurarea luptei pentru realizarea obiectivelor de plan — se trasează sarcini de mare răspundere tuturor muncitorilor și conducătorilor din economie. La unele întreprinderi din regiunea noastră s-au înregistrat în anul trecut, de pildă, consumuri specifice ridicate în special la metale și laminate. Din această cauză, la fabrica „1 Septembrie“ din Satu Mare, prețul de cost al unor produse s-a menținut destul de ridicat, iar în magazii zăceau sute de tone de așa-zise deșeuri recuperabile, dar care nu se prea puteau recupera și care constituiau o frînă în realizarea de beneficii. Consumuri specifice exagerate s-au înregistrat în multe cazuri la atelierele centrale „Hutila Dezideriu“, la secțiile metal ale întreprinderilor locale „Cloșca“, combinatul „1 Mai“ etc. In expunere se subliniază că există suficiente rezerve interne care să facă posibilă reducerea normelor de consum la materii prime și materiale în anul 1960. Trebuie însă luate toate măsurile pentru descoperirea și valorificarea cât mai largă a acestor rezerve, pentru a realiza și depăși sarcinile de reducere a normelor de consum prevăzute. Nesecate izvoare de rezerve interne există în fiecare întreprindere în mai buna gospodărire a suprafețelor productive și a utilajelor și care așteaptă ca în anii 1960 să fie mai bine puse în valoare. Este o datorie a conducerilor tehnice ale întreprinderilor ca, sub îndrumarea organizațiilor de partid, să asigure o utilizare cît mai bună a acestor suprafețe,iar în privința utilajelor să pornească o adevărată întrecere în vederea perfecționării, a modernizării lor, pentru a obține cît mai mari randamente în producție. In bugetul de stat pe anul 1960 se prevăd, după cum s-a arătat, gume uriașe pentru investiții. Și desigur, și în regiunea noastră, in fiecare întreprindere ele se vor face simțite. Comuniștii să vegheze însă în primul rînd ca fondurile prevăzute pentru investiții să fie eficient, gospodărește folosite. Să pornim cu elan nou, în an nou, spre noi victorii în lupta pentru creșterea producției și a productivității muncii, pentru reducerea prețului de cost,pentru economii de materii prime, auxiliare, energie etc. Anul 1960 se arată a fi un an plin de noi victorii pe frontul construcției socialiste. Și vom cuceri aceste victorii, pentru că ne conduce partidul. La clubul „I. C. Frimu“ din Satu Mare In acest club și-a petrecut și in acest an revelionul colectivul Combinatului „1 Mai“ din Satu Mare, împreună cu familiile lor. Muncitori, ingineri, tehnicieni, tineri și vîrstnici au închinat paharul pentru succesele anului 1959 și pentru viitoarele realizări ale anului 1960. Pină dimineață au răsunat acordurile muzicii, cîntecele vesele. Printre participanții plini de voie bună am remarcat pe cei de la secția textile a combinatului, care s-au angajat să realizeze în 1959 economii in valoare de 140.000 lei. Dar... au realizat 420.000 lei. Le urăm ca dorințele lor pe anul 1960 să fie realizate tot întreit. I I Anul X. ffr. 1858 | 1*8 X Duminică, 3 ianuarie, 1960 I * I x 4 pag, “ 20 bani x <XX>OOC<XXX><XXXX><^VV><) X | Lucrînd în sectorul II al orizontului 187 comunistul, Gheorghe Malina, miner la exploatarea „Petre Gheorghe“, și-a depășit planul de producție, obținînd cele mai frumoase rezultate de pe acest orizont. Revelionul tineretului din Baia Mare Miini iscusite au împodobit marea sală a sporturilor din Baia Mare. Aici a avut loc revelionul tineretului. Peste șapte sute de tineri au petrecut o seară de basm. Intr-un capăt al sălii, un brad impunător, înalt de cîțiva metri, îmbrăcat cu beteală și globuri multicolore, strălucea feeric. In jurul lui cîteva perechi dansau in ritmul melodiei ce amintea Dunărea albastră. Mesele erau încărcate cu bunătăți. Tinerii se veseleau, cîntau, ciocneau paharele cu vin rubiniu și se felicitau. La o masă se afla Tudor Tudor, împreună cu brigada sa de mineri, care de mult lucrează în contul anului 1960. Cu această brigadă pe mindrese minerii de la Herța. — Pentru noi Anul Nou a sosit încă la începutul lunii decembrie, cină am realizat planul pe 1959! — ne spune cu mîndrie unul din membrii brigăzii. Iată-l și pe Gheorghe Ardelean, șeful unei brigăzi atemiste fruntașe de la uzinele „Gh. Gheorghiu-Dej“, care a venit la revelion insolit de tovarășii săi. Ei formează un colectiv unit. Sînt împreună utit în producție, in activitatea obștească, cît și la veselie. Anul care peste cîteva minute se încheie se adusese multe bucurii. ... Bucuria și veselia domneau pretutindeni, tineri de la întreprinderea minieră „Petre Gheorghe“ Săsar, de la uzina electrică, tipografi de la „Cloșca“, actori de la Teatrul de stat, tineri din instituții își petreceau în veselie și voie bună noaptea de Anul Nou. Tineri romîni și maghiari, ori de alte naționalități, tovarăși de idealuri și năzuințe, petreceau împreună. Ia toiul veseliei tov. Anton Iordache, secretar al Comitetului orășenesc de partid Baia Mare, a felicitat călduros pe cei prezenți, urînd tinerilor noi și frumoase realizări în muncă și în viața personală în anul 1960. A răsunat apoi un tumult de aplauze în semn de dragoste fierbinte față de partidul comuniștilor care a creat minunate condiții de viață tineretului patriei noastre. .. .Se aud clinchete de zurgălăi. Un grup de artiști ai Ansamblului de cîntece și dansuri al sfatului popular regional au sosit cu tradiționalul plugușor. In sală e liniște. Urările de Anul Nou rostite de purtătorii plugușorului îmbrăcați în naționale românești costume și maghiare incintă pe cei prezenți. Ropote puternice de aplauze răsplătesc apoi pe artiști pentru frumosul program prezentat. ... Orologiul din Turnul Ștefan a bătut de douăsprezece ori. Luminile se sting. Anul Nou a pășit pragul. Afară, in curtea sălii de sport, rachete de diferite culori se înalță spre cerul cenușiu, iar apoi se lasă în jerbe luminoase spre pămînt. Cu paharele pline in mimi, tinerii închină pentru noi victorii. .Un grup de tineri ciocnind panerele la revelionul tineretului din Baia Mare. \ Cuvîntarea tovarășului ION GHEORGHE MAURER rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou Cu prilejul Anului Nou, tovarășul Ion Gheorghe Maurer, președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale a Republicii Populare Române, a rostit în noaptea de 31 decembrie 1959, la posturile noastre de radio și televiziune, următoarea cuvîntare: Dragi tovarăși și prieteni, Cetățeni ai Republicii Populare Romîne! Ne aflăm la sfîrșitul unui an de muncă rodnică, de realizări remarcabile în dezvoltarea conomică și social-culturală e patriei noastre. In acest an, pe întinsul țării au intrat în funcțiune noi întreprinderi, s-au deschis noi șantiere, au fost construite noi clădiri de locuit. A sporit avuția națională, prin creșterea însemnată a producției industriale și agricole. Noi creații îmbogățesc patrimoniul culturii noastre socialiste. Poporul muncitor a trecut in revistă cu prilejul celei de-a 15-a aniversări a eliberării patriei bogatele sale înfăptuiri, exprimate în a virilul economiei și culturii, în mersul ascendent al țării noastre pe calea socialismului. Ca urmare a măsurilor luate de partid și guvern a crescut nivelul de trai al populației. Toate acestea sunt rezultatul muncii entuziaste și pline de eroism desfășurate de clasa muncitoare, de țărănimea muncitoare și intelectualilete, rodul politicii promovate de Partidul Muncitoresc Român. Poporul nostru are toate temeiurile să se mândrească cu realizările sale, să pășească în noul an cu încredere în forțele sale creatoare, cu hotărîrea de a dezvolta succesele obținute. Perspectivele anului 1960 însuflețesc la noi înfăptuiri. Prin hărnicia și inițiativa creatoare a maselor muncitoare, se vor realiza noi progrese pe tărîm economic, social și cultural. Oamenii muncii trec pragul noului an strîns uniți in jurul forței lor conducătoare, a încercatului nostru Partid Muncitoresc Romîn, întărind necontenit alianța muncitorească-țărănească și frăția între poporul român și minoritățile naționale. Anul de care ne despărțim a fost bogat în victorii însemnate ale sistemului socialist mondial. Tot mai puternică a devenit unitatea lagărului socialist, s-a dezvoltat colaborarea frățească și într-ajutorarea tovărășească între popoarele țărilor socialiste. Uniunea Sovietică, pășind in etapa construcției desfășurate a comunismului, înfăptuiește în ritm rapid mărețul plan septenal de dezvoltare a țării. Succesele istorice ale Uniunii Sovietice și ale celorlalte țări socialiste pun și mai mult în evidență superioritatea socialismului față de capitalism. In front unit, țările socialiste pășesc înainte spre noi Victorii, in folosul popoarelor și al progresului mondial. In 1959, ideile păcii și colaborării între popoare s-au impus tot mai mult pe arena internațională. In relațiile internaționale se observă un început bun de destindere a încordării. Propunerea guvernului sovietic de a se înfăptui dezarmarea generală și totală a ciștigat adeziunea largă a popoarelor. Nu peste mult timp va avea loc un eveniment de mare însemnătate — întîlnirea conducătorilor Uniunii Sovietice, Statelor Unite ale Americii, Angliei și Franței, de la care popoarele așteaptă noi rezultate pozitive în dezvoltarea colaborării internaționale și consolidării păcii. Exprimăm speranța ca, prin eforturile tuturor forțelor iubitoare de pace, procesul destinderii va continua, problemele internaționale litigioase vor căpăta o rezolvare pașnică, năzuințele de pace ale omenirii vor fi îndeplinite. Alături de celelalte țări socialiste, Republica Populară Romiia va milita și în viitor pentru triumful păcii și colaborării între toate țările lumii, indiferent de orînduirea lor socială. In numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romín, al guvernului Republicii Populare Romîne, al Prezidiului Marii Adunări Naționale,felicit călduros muncitorii, țăranii muncitori, intelectualii, femeile și tineretul țării noastre, pe toți cei ce muncesc, și le urez noi succese în construirea socialismului, fericire și sănătate în familie, spor la muncă în toate domeniile de activitate, spre înflorirea scumpei noastre patrii. La mulți ani, tovarăși și prieteni! La datorie Ca și în alți ani, unii muncitori de la căile ferate au sărbătorit revelionul în acest an la locurile de muncă. Printre ei se numără mecanicii și fochiștii care s-au aflat în gara de serviciu a remizei de locomotive C.F.R. din Baia Mare. Dînd dovadă de o înaltă conștiință muncitorească ei n-au precupețit nici un efort pentru a asigura desfășurarea transporturilor de mărfuri și călători în cele mai bune condiții de siguranță a circulației. Munca începută la orele 18 s-a încheiat în dimineața zilei de 1 ianuarie a. c. cu un frumos bilanț. In acest interval de timp personalul remizei a efectuat 18 sosiri și 14 ieșiri de locomotive, ceea ce constituie un adevărat record față de alte zile. Mecanicul Alexandru Cavași și comunistul fochist Gheorghe Văleanu au început primii lucrul în noul an. După o pregătire și minuțioasa verificare locomotiva eră gata de drum. Curînd după aceea, la orele 1.30, locomotiva alunecă ușor, lăsînd in urma ei liniile care păreau a fi două fire argintii pierdute în noapte. O dată cu primirea autorizației de parcurs, un tren lung se punea în mișcare. Pornește în direcția Satu Mare — Halmeu. Alexandru Cavași ca și Gheorghe Văleanu, care au pornit cu el, execută primul transport în anul 1960. Dar nu un transport ca oricare. Potrivit angajamentului luat ei au tractat la locomotiva pe care o deservesc ca supratonaj 215 tone. Trenul acesta cu care se transportă mii de tone de ciment trebuie să sosească la timp la destinație. E așteptat pe unul din marile șantiere hidroenergetice ale Republicii Cehoslovace.. . Citiți m pagina 4-a:  SCHIMBUL DE TELEGRAME CU PRILEJUL ANULUI NOU DINTRE CONDUCĂTORII DE PARTID ȘI DE STAT ROMINI ȘI SOVIETICI. A devenit o tradiție deosebit de plăcută pentru oamenii muncii din țara noastră să petreacă revelionul cu familiile lor în comun cu colectivul lor de muncă. Și petrecerea e mai plină de voie bună și bucurii cînd ți-o împărtășești cu tovarășii de muncă. A fost mai multă veselie ca oricînd. Ea a izvorît din bogatele realizări ale anului de la care ne-am luat rămas bun și din minunatele perspective ale noului an. _________________ La muncă și la petrecere Colectivul fabricii „Unio“ știe nu numai să muncească bine dar să și petreacă strașnic. Vorba aceea, cînd e muncă să fie muncă, cînd e petrecere să fie petrecere. Trebuie să menționăm că nivelul bunei dispoziții, al surprizelor plăcute, al calității mîncărurilor și băuturilor la revelionul ținut la clubul fabricii „Unio“ a depășit cu mult... pe cel planificat. Nici nu se putea altfel. Cei care și-au îndeplnit planul anual înainte de termen, care au dat patriei economii peste plan în valoare de peste 3.600.000 lei, trebuie să fie la înălțimea cuvenită și la tradiționala petrecere de revelion. Tovarășul Vasile Turdeanu, directorul fabricii, a felicitat cu acest prilej întregul colectiv de muncă, urîndu-i noi succese în anul 1960. A urmat apoi dans și veselie pînă în zori. Orchestra uzinei, condusă de electricianul Ludovic Varga, și-a făcut cu prisosință datoria. La Sighet mari sau are omouinor, căminelor și restaurantelor din oraș. Peste 5.000 de oameni ai muncii din Sighet, reuniți pe întreprinderi sau grupuri de întreprinderi și instituții, au sărbătorit împreună sosirea noului an. La fiecare local s-au asigurat cele mai optime condiții de petrecere. Peste tot au fost prezentate programe artistice și urări de An Nou. Mult apreciat a fost revelionul tinerilor fruntași în producție la care au participat peste 200 de tineri din oraș. Aici au luat cuvîntul tovarășii Ioan Moiș, prim-secretar al comitetului raional de partid, și Nicolae Rácz, prim-secretar al comitetului raional U.T.M., care au trecut în revistă succesele obținute de oamenii muncii în ce a trecut și au felicitat anul căldură pe tinerii fruntași, ca urîndu-le noi succese in noul an. Tradiționalul revelion a fost sărbătorit în 10 din cele mai vu © rasei din munți Revelionul a însemnat pentru oamenii muncii din raionul Vișeu un prilej de trecere în revistă a succeselor obținute sub îndrumarea permanentă a organizațiilor de partid în anul care s-a scurs. In zeci de întreprinderi, instituții și sate, oameni ai muncii s-au adunat să-și petreacă in colectiv noaptea de revelion. Sala de festivități a muncitorilor de la U.I.S. Vișeu de Sus era arhiplină. 240 de muncitori împreună cu familiile lor au venit să întîmpine în colectiv noul an. Printre ei remarcăm pe muncitoarea Maria Maianka cu cei 3 fii ai ei — Ioan, Vasile și Grapina. Toți sînt fruntași în producție. Erau prezenți, de asemenea, muncitorii Vaier Erdős, Ilie Bora, Ioan Andreica și alții, încărcători gateriști, și descărcători de vagoane etc. Deschizind revelionul, tovarășul Gheorghe Tomoioagă, fruntaș în producție, a arătat că in anul trecut, datorită bunei organizări a muncii, sectivul unității aorealizat planul producției globale și marfă pe anul 1959 cu o depășire de peste 6 la sută. Totodată s-au realizat economii în valoare de 496.000 lei, iar prin reducerea specifice consumurilor s-au produs 600.000 m.c. material lemnos peste plan. Cele 240 pahare cu vin au fost ciocnite pentru noi victorii in producție în noul an. Petrecerea desfășurat pînă s-a întors într-o atmosferă deosebit de placută. Colectiviștii din Ieud, Cuhea și Săliștea, precum și întovărășiții din Vișea de Jos și alții au ciocnit primele pahare cu vin pentru recolte mai mari la hectar, colectivizarea pentru for și pentru sate- uri belșug mai mare în casele tufumr. A. DALTA Corespondent ★ Fruntași în producție de la uzinele .. Gft. Gheorghiu Dej- Baia Mare petrecîndu-și revelionul.