Pentru Socialism, aprilie 1960 (Anul 11, nr. 1932-1957)

1960-04-01 / nr. 1932

ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL AL PARTIDULUI MUNCITORESC ROMÂN ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL OAIA MARE Anul X, Nr. 1832 Vinari, 1 aprilie 1863 4 pag. = 20 bani * * * •* ■* * Andrei Madár, Martin Farman, Eugen Boczor și Edmund Biasznyai sunt muncitori fruntași în producție la secția dogărie întreprinderii a de industrie locală „Tehnotehn“ din Baia Mare. Ei obțin importante depășiri de plan. Colectiviștii la stropitul pomilor Livada de pomi fructiferi constituie cea mai mare bogăție a colectiviștilor din Sighet. Aplicind cele învățate la cursul agrozootehnic, ei acordă multă atenție îngrijirii pomilor. Pînă acum s-au curățit de licheni și tăiat uscăturile la peste 10.000 pomi. Paralel cu aceasta se lucrează intens la stropitul pomilor, lucrare care trebuie terminată înainte de înflorire. La grăbirea acestei acțiuni contribuie acum din plin un tractor special cu cisternă de la S.M.T. Pentru ridicarea producției de fructe, colectiviștii au organizat în acest an un lot demonstrativ de 6 ha, pe care vor aplica variate metode agrotehnice, pentru a se putea trece apoi la generalizarea celor mai bune metode. Calitatea lucrărilor le aduce economii de 13.300 lei Se întâmpla uneori ca, din cauza neatenției la executarea sudurii, unele piese pentru mașinile de gătit cu gaze lichefiate să necesite remanieri. Acestea se executau de muncitorii care făcuseră sudură de proastă calitate și nu erau calculate în planul zilei respective. Sudorii, printre care comuniștii Paraschiva Amați, Elisabeta Pataki și candidatul de partid Iosif Szegedi, au hotărât ca, printr-o muncă atentă și un autocontrol sever, să elimine remanierile. Aceasta, ales după ce calculele au mai dovedit că, deși manopera pentru remanieri nu costă bani, în schimb se consumă oxigen, carbid și alte materiale care urcă nejustificat prețul de cost. De la luarea hotărârii comuniștilor, la care s-au atașat toți sudorii secției, au trecut cîteva săptămîni. Și de atunci calitatea sudurii s-a îmbunătățit în așa măsură nicit n-a mai fost necesară nici o remaniere. Mare a fost bucuria lor cind au aflat că, prin eliminarea remanierilor, ei pot realiza într-un an economii in valoare de 33.300 lei. Petru Tomșa maistru la fabrica „1 Septembrie“ Satu Mare In întîmpinarea celei de a 90-a aniversări a nașterii lui V. I. LENIN Conferința Comitetul orășenesc Baia Mare al P.M.R.,pe baza planului întocmit privind sărbătorirea acestui eveniment, a organizat miercuri după-masă în sala Teatrului de Stat din localitate o expunere. In fața a peste 300 de muncitori, activiști de partid și de stat, propagandiști, conducători ai organizațiilor de masă și ai unităților economice din oraș, tovarășii Valentin Pop, membru supleant al biroului comitetului regional de partid, șeful secției de propagandă și agitație a comitetului regional de partid, a vorbit despre marile victorii ale leninismului, despre înfăptuirea ideilor lui Leniin în țara noastră sub conducerea partidului drag. Vorbitorul a evocat figura marelui conducător al proletariatului, V.I. Lenin, întemeietorul Partidului Comunist al Uniunii Sovietice și al statului sovietic al muncitorilor și țăranilor. Expunerea a fost audiată cu deosebit interes. Cinstesc memoria lui V. I. Lenin Cenaclul literar „George Coșbuc“ de pe lângă Cassa raională de cultură din Sighet a organizat recent trei seri literare închinate aniversării a 90 de ani de la nașterea lui V. I. Lenin. In fața a peste 350 de muncitori de la clubul fabricii de tricotaje „Unitatea“, tovarășul Vitalie Cioflac’deschide programul serii literare prin evocarea memoriei marelui învățător și conducător al oamenilor muncii de pretutindeni. Membrii cenaclului au citit din poeziile lor închinate lui Lenin. Astfel, Gheorghe Chivu a citit „Monumente“, Mihai Tomoioagă „In eternitate“, Vitalie Ciolac „Flăcări“ etc. A impresionat mult și grupul de recitatori, în frunte cu Gheorghe Codrea, care a recitat poezia lui N. Tăutu: „Lucrare scrisă — Lenin“ și D. Onesciuc, care a recitat poezia „Lenin“ de Vladimir Soșiura, ca și poezia „1870“ de M. Bentuc, citită de Eracle Titirică. In proză au citit scriitorul L. Brickstein și Constantin Caligheratu, iar, Zoltán Szabó a citit în limba maghiară „Despre Lenin“ — din amintirile șoferului Ghil. Ion Berciu corespondent Instalație modernă de turnat fonta pe banda la uzinele „Victoria“ Calan a intrat în funcțiune o instalație modernă de turnat fontă pe bandă. Acest agregat face parte din lucrările ce se execută pentru dezvoltarea uzinelor de la Calan și pentru îmbunătățirea și modernizarea procesului de producție. Prin introducerea mecanizării la turnare, în locul procedeului de turnare a fontei în tipare, care s-a folosit pînă acum la furnalele de la Calan, se înlătură în mare parte pierderile de fon Crește producția de poduri metalice și prefabricate din beton Colectivul întreprinderii de poduri metalice și prefabricate din beton — C.F.R. Pitești obținut anul acesta succese frumoase. Prin extinderea rampelor de montaj și generalizarea procedeului de execuție pe subansamble, muncitorii au sporit producția lunară de poduri metalice de cale ferată cu 25 la sută față de media lunară din anul trecut. In același timp, ei au economisit 9.000 kg de beton, 4.000 kg de laminate și 1.000 kg de fontă. La secția prefabricate din beton armat, datorită măririi numărului de baterii,de cofraje și eliminării timpilor neproductivi, au fost date peste plan aproape 6.300 traverse din beton armat pentru căile ferate. Prin reducerea specifice au fost consumurilor tecoigrpsstig 30 tone destenită ce se produceau la turnare, crește productivitatea muncii și se îmbunătățește calitatea fontei turnate. Incepînd din ziua de 1 aprilie a.c. intră în vigoare noul orar al curselor interne TAROM. Noul orar prezintă îmbunătățiri față de cel vechi prin faptul că asigură legături directe cu principalele centre din țară. Pe linia popularizării tartei în masele largi vor fi organizate, începînd din primele zile ale lunii viitoare, o serie de expoziții de gravură, pe temă „Construirea socialismului în țara noastră“. Aceste expoziții vor fi deschise la Cluj, Iași. D-La Afumați (lingă București) a intrat în funcțiune, în mod experimental, prima stație meteorologică automată din in așa fericit un pasager plecat dintr-un oraș de provincie poate fi dimineața în Capitală pînă la orele 9.15, iar seara să se înapoieze în orașul de reședință.radea, Tg. Mureș, Timișoara, Arad, Sibiu, Orașul Stalin, Craiova și Galați. Ele vor cuprinde lucrări de gravură ale artiștilor din localitățile respective, precum și gravuri ale graficienilor din București și alte orașe, țara noastră. Stația este dotata cu cel mai modern utilaj de specialitate. Ea este prevăzută și cu un generator electroeolian, care are rolul de a încărca un acumulator de o mare capacitate, în felul acesta nemaifiind nevoie de nici o altă sursă de energie electrică. Emisia datelor se face cu ajutorul unui cod Morse. Stația transmite automat, din 3 în 3 ore, valori ale temperaturii aerului, presiunea atmosferică, umezeala în atmosferă, viteza și direcția vîntului. Ea va funcționa în permanență fără nici un fel de personal. •" A intrat în funcțiune prima stație meteorologica automata din țară Orarul curselor interne TAROM Expoziții de gravură în țara Centrul Mihăilești, avicol regiunearești. IN BucuROGRAFIE:FOSala de incubație. Operatoarele Vasilica, Curcea State Dana și Căciuleanu Eudochia supraveghiind procesul de ecloziune al puilor la incubatoare. t- * * * j 4 Să executăm în condiții agrotehnice superioare lucrările agricole de primăvară Pentru a preveni efectele inghețului-dezghețului, colectiviștii din Moftinu Mic tăvălugesc orzul. Pentru rezultatele obținute în campania însemintarilor de primăvară Hatonul Carei a primit drapelul de fruntaș pe regiune Avînd permanent sprijinul și îndrumarea organelor și organizațiilor de partid, precum și ale sfaturilor populare și folosind din plin fiecare zi, fiecare oră prielnică însămînțărilor, gospodăriile colective și întovărășirile agricole din raionul Cărei au obținut rezultate de seamă în campania însămînțărilor de primăvară. Astfel, s-a arat 40,3 la sută și s-a însămînțat 8,2 la sută din suprafața destinată culturilor de primăvară. Pentru rezultatele bune obținute în campania însămințărilor de primăvară, raionului Cărei i-a fost înmânat drapelul de raion fruntaș pe regiune. Buna organizare a muncii—chezășia succeselor In preajma începerii campaniei agricole de primăvară, consiliul de conducere al G.A.C. din Păulești, îndrumat de organizația de bază, a întocmit un plan de măsuri tehnico-organizatorice privind buna desfășurare a campaniei. Antrenat în întrecerea socialistă, fiecare colectivist, cunoscînd sarcinile ce-i stau în față, a muncit cu toate forțele în vederea executării unor lucrări de calitate și la timpul cel mai potrivit. Ajutați de mecanizatorii din brigada permanentă de tractoare condusă de comunistul Ludovic Zidaru, ei au terminat semănatul culturilor din epoca I-a. In teren arat din toamnă și fertilizat cu îngrășăminte naturale s-au însămînțat 23 hectare , cu floarea-s soarelui, 15 ha cu ghizdei, păioase, trifoi etc. Acum, atenția colectiviștilor este îndreptată spre pregătirea terenului pentru porumb boabe și porumb siloz. PREOCUPĂRI MULTILATERALE Și în gospodăria colectivă „Viața Nouă“ din Mireșu Mare primăvara a pus în mișcare toate forțele. Pentru a obține recolte mari, colectiviștii au însămînțat la timpul optim culturile din epoca s-a, printre care 6 ha cu ovăz, 14 ha cu floarea- soarelui, 3 ha cu cartofi și 0,50 ha cu arpagic. Acum, colectiviștii sînt preocupați să pregătească terenul pentru celelalte culturi. Nici aici rezultatele nu întârzie să se arate. 91 ha teren sînt deja pregătite pentru porumb, și Dar cei din Mureș au avut alte preocupări în această primăvară. Pentru a mări terenul agricol, colectiviștii au defrișat un lot neproductiv de 4 ha. Acest teren va fi însămînțat cu porumb șiloz, care va contribui la îmbunătățirea bazei furajere pentru animalele gospodăriei. Printre cei care s-au evidențiat merită să fie amintiți comuniștii Ioan Bizău, Grigore Turdeanu și alții. Pentru o mai bună iluminare a străzilor, muncitorii secției de electricitate a întreprinderii Comunale nr. 1 Baia Mare au terminat montarea unui sistem de iluminare cu corpuri de iluminat tip Zeiss. Acestea au fost montate în piețele Libertății A Iiei și Str. Victo23 August. IN FOTOGRAFIE: Electricienii Alexandru Loiszli, Tiberiu lauși și Arghir Pelricar lucrînd la montarea corpurilor de iluminat. Fapte demne de lauda Comunistul Vasile Crișan, mecanizator de l a S.M.T. Mărtinești, este simpatizat și apreciat mult de membrii G.A.C. din Oar, raionul Satu Mare, împreună cu ceilalți mecanizatori din brigada care deservește această gospodărie, a luptat alături de colectiviști pentru a smulge pămîntului recolte sporite. Muncind cu sîrguință, mecanizatorii au contribuit ca semănatul culturilor din epoca întîia pe ogoarele acestei gospodării să fie terminat la timpul optim și la un nivel agrotehnic superior. In urma bunei organizări a muncii și a exploatării raționale a tractorului, comunistul Vasile Crișan a reușit să realizeze volumul de lucrări planificat pe tractorul său în campania agricolă de primăvară. Acum, el și-a sporit angajamentele și este hotărît ca în cinstea Congresului partidului să execute un volum de lucrări cel puțin egal cu încă un pian. Exemplul lui este urmat de Dumitru Costin, care și-a realizat planul pe tractor în proporție de 90 la sută, de utemiștii Traian Șerban, Daniel Varga și alții. If v/ w > f ■ • întovărășiții din Trip organizîndu-și munca în comun, membrii întovărășirii zootehnice „Scîrrteia“ din satul Trip (Oaș) obțin rezultate bune în sectorul creșterii animalelor. Aceasta a făcut ca în ultima vreme peste 50 țărani muncitori să ceară să fie primiți în întovărășirea din localitate. Ocupația de bază a întovărășirii lor este creșterea oilor. In prezent, avutul obștesc al întovărășirii cuprinde 147 oi și 130 miei, pentru care s-a început construirea unui saivan. Din producția animalieră ce o vor obține în acest an, întovărășirii au încheiat contract pentru a valorifica prin stat 147 kg lină, 1.500 kg carne de miel și 800 kg brînză de oaie. Preocuparea de seamă a întovărâșiților este ca, printr-o bună îngrijire și furajare a oilor, să obțină producțiile prevăzute de ei în planul de producție.  F I. Huszti muncitor EXCURSIE A TINERILOR BAIMARENI LA BUCUREȘTIIeci după-amiază, un grup de 61 de tineri din diferite întreprinderi, instituții și sate din regiunea Baia A care au plecat într-o excursie de 3 zile în Capitala patriei. In drum spre București, excursioniștii băimăreni vor vizita în cursul zilei de azi muzeul din Dofiana, iar in Capitală unele uzine și instituții de cultură. PARADA A MODEI. Cooperativa „Gutinul“ din Baia Mare organizează azi, la orele 16 și 19, parada modei în sala Teatrului de Stat din localitate. Cu acest prilej vor fi prezentate peste 100 de modele moi de confecții pentru bărbați, femei și copii pentru sezonul de primăvară și vară, executate de către cooperativă. ARTIȘTI AMATORI IN DEPLASARE. In cursul zilei de azi, echipa culturală a întreprinderii „Seineana“ din Seini, raionul Șomcuta Aăare, se deplasează în comuna Negrești. Cu această ocazie, artiștii amatori prezintă pentru publicul din Negrești un bogat program artistic compus din muzică ușoară, cîntece populare, cuplete etc. De asemenea, echipa de teatru prezintă piesa „Un pas necugetat“ a dramaturgului sighetean Ludovic Bruckstein. CONCURSURI ALE PIONIERILOR. Ieri, la Casa raională de cultură din Sighet a avut loc un concurs al pionierilor pe tema: „Cine povestește, cîntă și recită mai frumos“. Au participat pionierii din clasele a IlI-a—VlI-a de la școlile elementare din oraș. SPECTACOLE ALE ANSAMBLULUI DE CINTECE ȘI DANSURI. Ansamblul de cintece și dansuri al sfatului popular regional întreprinde un turneu de 3 zile în raionul Vișeu. Cu acest prilej, artiștii ansamblului vor prezenta mîine spectacolul „Baia Atare în cîntec și joc“ pentru locuitorii orașului Vișeu, iar duminică pentru cei din Borșa. Spectacolul de inline este cel de-al 70-lea spectacol dat de artiștii ansamblului. PENTRU BUNA GOSPODĂRIRE A SATELOR. O preocupare deosebită a locuitorilor raionului Oaș este aceea că satele lor să devină tot mai frumoase și cu mai bine gospodărite. In acest scop, ei achită în întregime contribuția voluntară pe anul acesta. Pînă ieri au achitat sută la sută contribuția voluntară pe anul 1960, țăranii muncitori din comunele Călinești, Cămîrzana, Vama, Tîrșolț și Grașu Nou. i_____A