Pentru Socialism, mai 1960 (Anul 11, nr. 1958-1982)

1960-05-03 / nr. 1958

Ck5‹X><Е<V><Е<X>0«><XXXX>00-> Anul XI. fir. 1958 Marți» 3 mai 1960 4 pag. «= 20 bani oo<xxx><x>oc<>o<><xx>o<x>o demonstrațiaJditinqal tVAVJtV.»li oamenilor AVĂ VAV*VAVAV4VAVAM8V.* V &VĂV4VJmiuitii r" Ti Mai ? Sărbătoare a solidarității internaționale a celor ce muncesc, sărbătoare a primăverii, a tinereții și bucuriei. Sub faldurile steagurilor roșii înaintează, asemenea unui uriaș torent, proletariatul lumii, capabil să măture tot ce-i stă Împotrivă. Sub faldurile drapelului roșu al partidului, oamenii muncii din patria noastră au cucerit victorii fără seamăn pe șantierele construcției socialiste. S-au ivit din cețurile nopții zorii luminoși ai lui 1 Mai la Baia Atare. Atunții și-au îmbrăcat straie de primăvară, poienile și-au prins covoare de flori în plete. Pe străzi e animație. In cartierele noi ale orașului, ferestrele noilor blocuri sărbătoresc împodobite cu Dragi tovarăși. A devenit o tradiție scumpă ca, în această zi de primăvară, oamenii muncii să treacă în revistă uriașele forțe ale clasei muncitoare din întreaga lume, vestind cu bucurie apropierea primăverii omenirii — victoria societății noi, socialiste. După ce a transmis un salut oamenilor muncii din regiune cu prilejul Zilei solidarității internaționale a celor ce muncesc, tovarășul Iosif Uglar a spus: Anul acesta, ziua de 4 Mai este sărbătorită în condițiile unui avînt deosebit al economiei, științei și culturii tuturor țărilor socialiste, în frunte cu invincibila Sovietică. Traducînd în Uniune grandiosul plan septenal, viață poporul sovietic, sub conducerea eroicului său Partid Comunist, creează baza tehnico-materială a comunismului, transformă în realitate visul de aur al omenirii — comunismul. Pe drumul luminat de atotbiruitoarea învățătură a marxism-leninismului pășesc, alături de Uniunea Sovietică, marea Chină Populară , și celelalte țări socialiste din Europa și Asia, care împreună formează puternicul sistem mondial al socialismului, populație de aproximativ cu o un miliard de oameni. Țările lagărului socialist au dovedit în fața lumii întregi superioritatea lor de necontestat, însuflețind prin rezultatele lor pe oamenii muncii din țările capitaliste în lupta lor pentru pace, democrație și socialism. Succesele înregistrate de popoarele țărilor socialiste în dezvoltarea lor economică, socialculturală conving cu puterea faptelor că numai fismul — care lichidează socioexploatarea omului de către om și desființează toate racilele orînduirii capitaliste — poate asigura oamenilor muncii uni nivel de trai din ce în ce mai înalt. Orinduirea capitalistă, măcinată de contradicții și crize, se dovedește pe zi ’ce trece tot flori, stegutețe și portretele , conducătorilor partidului și statului, salută marea sărbătoare a celor ce muncesc. Fanfarele cîntă marșuri, steagurile flutură, iar prin perdeaua de nori răzbate cîte o rază de soare ca o încurajare că de 1 Mai timpul va fi și de astă dată frumos. In aceste ore ale dimineții, minerii de la Baia Sprie, Herța, Nistru se îndreaptă spre Baia Mare. Piața Libertății freamătă de oameni și steaguri. Se scandează lozinci, se cîntă. Orele 10, începe mitingul. Fanfara intonează Imnul de stat al R.P.P. Apoi ia cuvântul tovarășul Iosif Uglar, prim-secretar al Comitetului regional de partid Baia Mare, mai șubredă, pentru că și-a trăit traiul. Imperialismul slăbește și datorită destrămării rușinosului sistem colonial. Popoarele din 30 de țări afro-asiatice, între care marile popoare ale Indiei, Indoneziei s-au smuls din jugul colonial, pornind pe calea unei dezvoltări independente. Zilele colonialismului sînt numărate și nu e departe vremea cînd toate popoarele asuprite și exploatate vor fi pe deplin eliberate. Oamenii muncii din țările capitaliste, in frunte cu clasa muncitoare, conduse de partidele marxist-leniniste, sărbătoresc ziua de 1 Mai ca zi de luptă împotriva politicii reacționare a monopolurilor imperialiste, împotriva exploatării, împotriva mizeriei, foametei și șomajului, pentru drepturi democratice, pentru pace și socialism. Schimbarea raportului de forțe pe arena internațională, creșterea forțelor lagărului socialist și slăbirea continuă a imperialismului deschide perspectiva reală a posibilității preîntîmpinării războiului și asigurarea unei păci trainice în lume. Lupta consecventă plină de inițiativă a guvernului sovietic pentru coexistență pașnică, pentru înfăptuirea programului de dezarmare generală și totală a dus la o destindere în relațiile internaționale. Popoarele din lumea să așteaptă cu încredere întreaîntîlnirea la nivel înalt a reprezentanților celor patru mari puteri, care va avea loc la Paris peste 15 zile, în vederea înfăptuirii unei păci trainice. Nu trebuie să uităm însă că pacea mai are încă destui dușmani. Dar în calea planurilor războinice ale imperialiștilor se ridică forța de neînvins a mișcării muncitorești internaționale, lagărul unitmului, în frunte cu al socialisUniunea Sovietică, bastionul păcii și libertății popoarelor. Dragi tovarăși, Clasa muncitoare, oamenii muncii din patria noastră săr acVAVtVĂVAV.fc)(Baia bătoresc anul acesta ziua de T Mai în condițiile unui avînt deosebit în muncă pentru a întîmpina cu noi și deosebite succese cel de-al IlI-lea Congres al partidului — care se va deschide la 20 iunie a. c. — eveniment de mare însemnătate în viața partidului și poporului. Congresul va dezbate schița planului economic de perspectivă pe 15 ani și planul de dezvoltare a economiei naționale pe anii 1960—1965. Faptul că partidul nostru pune ca sarcină fundamentală in următorii 6 ani terminarea în linii mari a construirii socialismului și trecerea la desăvârșirea construcției socialiste în țara noastră constituie un imbold puternic în activitatea rodnică și creatoare a întregului popor muncitor. Partidul și guvernul duc neabătut politica de industrializare socialistă a țării — cale sigură a creării bazei tehnicomateriale a socialismului. Rodul aplicării acestei politici se reflectă în faptul că în anul 1959 producția industrială globală a fost de 4,3 ori mai mare ca în 1938. Dezvoltarea continuă a industriei socialiste creează baza materială pentru avîntul agriculturii pe drumul socialismului. Peste 76 la sută din totalul familiilor țărănești s-au unit în gospodării agricole colective și în întovărășiri agricole. Pe baza realizărilor obținute în industrie și agricultură, nivelul de trai al oamenilor muncii a crescut simțitor. Alături de întregul nostru popor muncitor, oamenii muncii din regiunea noastră au întîmpinat ziua de 1 Mai cu noi realizări în toate domeniile de activitate. Chemarea adresată de colectivele a 19 întreprinderi fruntașe pe țară, printre care și uzinele „1 Mai“ Baia Mare, de a desfășura larg întrecerea socialistă în cinstea celui de-al III-lea Congres al partidului, pentru obținerea de produse de bună calitate și la un preț de cost cît mai redus a găsit un puternic ecou în întreprinderile regiunii noastre. (Continuare în pag. 2-a) IV.tV-tVÄV.tV*.VÄV*VAVAVÄV‘din Cuvîntarea tovarășului Iosif tiglar Mare V2V Í.VSVSV ÎVSv și iiidiții strinse, prin fața tribunei au defilat gărzile muncitorești din Daia Mare. Mii de ore de muncă unilitară, au executat tinerii mineri de la întreprinderea „Petre Gheorghe" Baia Mare. Ei poartă plini de mîndrie în fața tribunei drapelul de brigadă fruntașă pe oraș.  Demonstrația oamenilor muncii din Capitală Duminică dimineață a avut loc tradiționala demonstrație a oamenilor muncii din Capitală cu prilejul zilei de 1 Mai— Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc. Piața Stalin este dominată de portretele genialilor învățători ai proletariatului mondial: Marx, Engels, Lenin. Deasupra tribunelor drapate în roșu și străjuite de zeci de steaguri purpurii și tricolore sunt înscrise chemări închinate măreței zile: „Trăiască 1 Mai, Ziua solidarității internaționale celor ce muncesc!11, „Trăiască a și înflorească scumpa noastră patrie, Republica Populară Romină“, „Slavă Partidului Muncitoresc Romîn, organizatorul și inspiratorul noastre !“, ,,Trăiască victoriilor prietenia de nezdruncinat a poporului român cu popoarele Uniunii Sovietice și cu popoarele celorlalte țări ale lagărului socialist!“, „Trăiască pacea și prietenia între popoare!“. Pe un mare glob pămîntesc este înscrisă pe fond roșu chemarea de luptă a clasei muncitoare internaționale: „,Proletari din toate țările, uniți-vă“. Ian piață, în rînduri strînse, se află mii de muncitori din fabricile și uzinele Capitalei, activiști ai organizațiilor de partid, de stat și obștești, militari, oameni de cultură, studenți care participă la mitingul consacrat zilei de 1 Mai. Deasupra rîndurilor sînt ridicate pancarte cu chemări în cinstea marii sărbători a clasei muncitoare, mari panouri înfățișîndu-i pe Marx, Engels, Lenin, portretul lui I. V. Stalin. In semn de dragoste pentru partid, oamenii muncii poartă portretele tovarășului Gheorghe Gheorghiu- Dej și ale celorlalți membri ai Biroului Politic al C. C. al P.M.R., portretele lui N. S. Hrușciov și ale altor conducători ai partidelor comuniste și muncitorești frățești. In tribune sunt prezenți numeroși invitați: membri ai C.C. ai P.M.R., membri ai guvernului și ai Prezidiului Marii Adunări Naționale, conducători ai organizațiilor de masă, numeroși fruntași în muncă din întreprinderi și instituții, academicieni și alți oameni de știință, artă și cultură, generali și ofițeri superiori, ziariști români și corespondenți ai presei străine. In tribune se află, de asemenea, numeroși oaspeți veniți să sărbătorească alături de poporul nostru ziua de 1 Mai, reprezentanți ai sindicatelor din Algeria, R. P. Bulgaria, R. Cehoslovacă, P. P. Chineză, Franța, R. D. Germană, Iran, R.P.F.. Iugoslavia, R.P. Polonă, R.P. Ungară, U.R.S.S. și alți oaspeți de peste hotare. In tribuna rezervată corpului diplomatic iau loc șefi ai misiunilor diplomatice acreditați la București și alți membri ai corpului diplomatic. La orele 9, oamenii muncii prezenți în piață salută prin îndelungi ovații pe conducătorii partidului și statului. In tribuna centrală iau loc tovarășii: Gheorghe Gheorghiu- Dej, Chivu Stoica, Gheorghe Apostol, Emil Bodnăraș, Petre Borilă, Nicolae Ceaușescu, Alexandru Drăghici, Alexandru Aroghioroș, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ștefan Voitec, Ion Gheorghe Maurer, János Fazekas, Alexandru Bârladeanu, Gherasim Popa, Florian Dănălache. Marea fanfară militară intonează Imnul de Stat al R. P. Române. Mitingul este deschis de tovarășul Florian membru al C. C. al Dănălache, P.M.R., prim-secretar al Comitetului orășenesc București al P.M.R. la cuvîntul tovarășul Nicolae Ceaușescu, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., secretar al C.C. al P.M.R. (Continuare în pag. 4 a) Cuvintarea tovarășului Nicolae Ceaușescu Dragi tovarăși și prieteni, Stimați oaspeți de peste hotare, Oamenii muncii din țara noastră sărbătoresc în acest an, 1 Mai, Ziua solidarității internaționale a clasei muncitoare, minunata sărbătoare a primăverii, cu noi și importante succese în dezvoltarea economiei naționale, in ridicarea nivelului de trai material și cultural al poporului. Cu prilejul acestei mărețe sărbători, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român și guvernul Republicii Populare Române transmit oamenilor muncii din capitala țării, clasei muncitoare, țărănimii muncitoare, intelectualilor, întregului popor muncitor un fierbinte salut tovărășesc și felicitări pentru succesele obținute în munca de construire a socialismului în patria noastră. Salutăm din toată inima pe oaspeții noștri, reprezentanți ai oamenilor muncii din alte țări, care participă împreună cu noi la sărbătorirea acestei mari zile de luptă a celor ce muncesc de pretutindeni. TOVARĂȘI. 1 Mai constituie de fiecare dată pentru noi un prilej de trecere în revistă a victoriilor obținute de poporul muncitor pe drumul făuririi vieții noi, socialiste în patria noastră, bine să ne reamintim în această zi de sărbătoare de trecutul nu prea îndepărtat, de exploatarea și asuprirea cruntă în care trăiau clasa muncitoare, țărănimea muncitoare, toți oamenii muncii în timpul regimului burghezo-moșieresc. In acele vremuri, Partidul Comunist, luptînd cu consecvență pentru înfăptuirea unității clasei muncitoare, pentru apărarea intereselor vitale, organiza de 1 Mai manifestații alte acțiuni de luptă unită aleșilor ce muncesc împotriva exploatării și asupririi, pentru îmbunătățirea condițiilor de viață, pentru cucerirea drepturilor democratice, împotriva fascismului și a războiului, pentru pace. Eliberarea de sub jugul fascist și cucerirea puterii politice de către clasa muncitoare, aliată cu țărănimea muncitoare, a pus capăt pentru totdeauna întunecatului regim moșieresc și a deschis burghezadrum larg înfăptuirii celor mai vitale năzuințe ale celor ce muncesc, pentru care și-au dat viața mulți dintre cei mai buni fii ai poporului român. Astăzi poporul nostru muncitor sărbătorește ! Mai cu mîndrie și încredere în forțele sale. Sub conducerea Muncitoresc Român, Partidului numeroase obstacole învingînd și greutăți, el a străbătut într-un timp relativ scurt un drum glorios, obținînd victorii de însemnătate istorică în lichidarea exploatării omului de către om șî în opera de construire a orîm duirii noi, socialiste. Economia națională a patriei noastre a cunoscut un puternic avînt în anii puterii populare. In 1960 producția globală industrială a țării va fi de 5 ori mai mare decit cea din 1938. Sarcinile puse de Congresul al Il-lea al Partidului cu privire la creșterea producției industriale se înfăptuiesc cu succes, iar la o seamă de produse de bază se realizează înainte de termen. Datorită aplicării cu fermitate a politicii leniniste a partidului de industrilizare țării pe baza dezvoltării cu precădere a industriei grele și a pivotului ei, industria constructoare de mașini, a fost creată o puternică bază tehnică, care asigură progresul continuu al întregii economii naționale. (Continuare în pag. 4-a). a1 Manifestația oamenilor muncii din Satu Mare Lumina dimineții a găsit orașul întinerit în straie sărbătorești, cu străzile mai curate ca oricînd, cu ferestrele caselor împodobite cu stegulețe și cu multe flori. Drapele roșii și tricolore fîlfîie în bătaia vîntului de primăvară. „Trăiască 1 Mai!“ grăiesc lozinci festive ori încotro îți arunci privirile. „Trăiască Mai!“ își urează prieteni și cunoscuți în loc de „bună-dimineața“. „Trăiască 1 Mai!“ îți răspunde și telefonista de serviciu dacă sunt centrala... .. .Piața Libertății, orele 10. Aproape patruzeci de mii de oameni ai muncii, încolonați sub drapele impunătoare, au venit să-și sărbătorească măreața sărbătoare de azi. Lozinci și rurale nesfîrșite răsună puternic, grăind semnificativ despre indestructibila unitate dintre partid, guvern și popor, despre hotărîrea maselor de-a urma fără șovăire drumul pe care învățătura înțeleaptă a partidului îl luminează spre viitorul socialist... Fanfara a intonat imnuri ale R.P.R. și U.R.S.S., după care a luat cuvîntul Constantin Gheorghe, tovarășul secretar al Comitetului regional al P.M.R. Baia Mare, în limba romînă și tovarășul Mihai Schwwartzkopf, președintele comitetului executiv al sfatului popular raional, în limba maghiară. Felicitînd pe oamenii muncii sătmăreni cu prilejul zilei de 1 Mai, ei au vorbit despre importanța marii sărbători, despre succesele obținute de oamenii muncii din raionul Satu Mare în cinstea zilei de 1 Mai și a celui de-al III-lea Congres al PM.R. Pornesc coloanele ...Orele 11... La tribună iau loc activiști de partid și de stat, reprezentanți ai organizațiilor de masă, muncitori fruntași cu merite deosebite în muncă, țărani muncitori, intelectuali, începe demonstrația oamenilor muncii. Marșurile de fanfară răsună majestuoase. De tribună se aproprie gărzile muncitorești. Pășesc în cadență, într-o aliniere perfectă. In coloana albastrelor uniforme recunoști muncitori destoinici, fruntași în producție și inovatori din toate întreprinderile orașului. Fețele și privirile exprimă dîrzenia muncitorească, hotărîrea de a apăra chiar cu prețul vieții prezentul cucerit și viitorul patriei înfloritoare. Da, viitorul!..." E tocmai coloana ce urmează gărzile muncitorești: pionierii. Fanfara amuțit și totul tresaltă, în fiori a parcă, în timp ce din zeci de trompete se înalță crescade ale marșului argintiile pionieresc. Micii toboșari își acompaniază trompetiștii cu solemnitate. Rîurile purpuriilor cravate curg — bujori arzători, rupți din steagul scump al partidului. Florile, baloanele, batistele colorate, ard parcă în mîinile fragede, aidoma dragostei ce arde în privirile îndreptate din mers spre tribună, în semnul celui mai cald salut închinat partidului — părinte scump. Aplauze nesfîrșite li se adresează din tribună. Fanfara a reluat marșul de defilare. Prin fața tribunei trec pe rînd coloanele de elevi ai școlilor medii, ai școlilor profesionale și tehnice din oraș. Viitori muncitori, tehnicieni, ingineri, viitori oameni de știință, deocamdată ei închină lui ! Mai succese la învățătură; peste cîțiva ani însă, îi vor închina roadele participării lor la construirea socialismului și comunismului. Trec făurarii vieții noi In alămurile fanfarei vibrează un cîntec deosebit de îndrăgit de oamenii muncii. Buzele multora murmură, în ritmul muzicii, textul melodiei: ......Muncitorii au pornit Și-ntr-un gînd s-au înfrățit Și ei azi sărbăoresc ! Mai muncitoresc. ..“. De tribună se apropie coloana muncitorilor de la uzina ,,Unio“. Pășesc cu mîndrie, purtînd în capul coloanei un trovfeu scumpi drapelul de frunt iași pe ramură, cucerit de cu rînd de colectivul harnic. Săr-ibatorii de azi cei din coloană i-au închinat succese de seamă. Pe primele 4 luni ale anului au îndeplinit planul producției globale și l-au ide găsit cu 3,34 la sută. Respectîndu-și angajamentele luate în cinstea lui 1 Mai, au introdus procese tehnologice noi, precum și unele măsuri de mică mecanizare, cum au fost: mecanizarea încărcării cubirourilor, a preparării amestecului de formare, mecanizarea montării trenurilor pe roți. Realizând o productivitate mai înaltă, au dat peste plan 44 vagonete de mină, 620 mm t, transportoare fixe, 94 tone piese de schimb pentru mineri etc. Fruntași, ca: strungarii Vasile Aricean și Ștefan Urr, lăcătușii Alexandru Szabó și Gheorghe Porumbescu, turnătorul Alexandru Pouliner, forjarul Gheorghe Polgar ș.a. s-au evidențiat în mod deosebit în succesele noi obținute, t. .(Continuare în pag. 3-a) Prin fața tribunei defilează coloana muncitorilor de la uzina „Unio‘\ ■X ®