Pentru Socialism, octombrie 1960 (Anul 11, nr. 2087-2112)

1960-10-14 / nr. 2098

Ridicarea nivelului tehnic al producției Cu o capacitate sporită La uzinele „Gheorghe Gheorghiu- Dej“ pînă la sfîrșitul lunii octombrie un nou cuptor V. J. va lua locul celui vechi. Noul cuptor va fi prevăzut cu toate accesoarele, iar pentru mecanizarea muncilor grele Vor fi construite accesoare automate. Incepînd de la 1 noiembrie cuptorul nr. 2 va porni cu o capacitate mai mare decit pînă acum. Tot de la această dată intră în refacere cuptorul W.J. I, care la fel va fi construit după cele mai moderne indicații și va avea o capacitate sporită. In vederea perfecționării procesului de producție se va mecaniza transportul zgurii granulate, vor fi construite accesoare la mesele de aglomerare și la încărcarea convertizoarelor. Pînă la sfîrșitul anului în hala nr. 1 de la rafinare vor fi înlocuite cele 5 cuptoare vechi cu alte cuptoare noi, moderne. REZULTAT FIRESC Colectivul de ingineri și tehnicieni al flotației exploatării miniere „Drapelul roșu“ Herța a pornit cu toate forțele pentru ridicarea nivelului tehnic al producției. După ce în anii trecuți a schimbat aproape toate celulele vechi, în luna iulie a.c. a mai scos și ultimele celule vechi le-a înlocuit cu altele noi și a introdus în plus încă 8 celule pentru circuitul zincului. Stația de reagenți a fost reconstruită în locul cel mai adecvat. Planșeul de sub celule a fost refăcut, au fost montate atît în pereți cît și plafon geamuri noi, lucru care a contribuit la îmbunătățirea condițiilor de muncă. — Merge foarte bine instalația noastră, declară oamenii. Iar ca rezultat al celor spuse de ei . Răspund prin fapte (De la subredacția din Baia Borșa.) Minerii sectorului de explorări „23 August“ au primit cu entuziasm chemarea la întrecere lansată de minerii de la „Petre Gheorghe“ Săsar, pentru 20 m.l. gaură perforată pe schimb și perforator. Și ei au răspuns prin fapte acestei chemări, majoritatea dintre mineri îndeplinindu-și angajamentul. In luna septembrie minerii din sector, în frunte cu comuniștii, și-au majorat angajamentele. Ei s-au angajat să perforeze nu 20 m.L gaură pe schimb și perforator, ci 22—24 m.l. și numai în 4 ore, în loc de 6 ore cît ține de obicei perforatul. Minerii noștri și-au îndeplinit cu, cinste "și acest nou angajament. In fruntea întrecerii s-a situat pînă în prezent Ion Ignat Panci, secretar al organizației de bază pe sector, cu brigada sa, care a perforat în numai 18 schimburi 419 m.l. gaură în loc de 360, Teodor Grec Hordean cu 545 m.l. gaură perforată în loc de 520, Dumitru Rac suficient de amintit că, față de lunile mai-iunie, în prezent a fost îmbunătățită calitatea concentratelor în mod simțitor, iar pierderile de metale în pirită au scăzut simțitor — desigur rezultat firesc al ridicării nivelului tehnic al producției. Inițiere in tainele muzicii. Aspectele la Casa pionierilor din Cărei, secția muzică instrumentală. Vasile Szolbo este strungar fruntaș la uzina ,,Hatila Dezideriu"din Baia Mare. In luna trecută și-a depășit planul cu 20 la sută. Anul XI, Nr. 2098 * Vineri, 14 octombrie 1960 I 4 pag. — 20 bani ›XX>0<XXXXX><><XX>0<X><>{>0 **xxxxx>oooooooooc<xx^ Hărnicia constructorilor Grupul I.S.C.M. nr. 2 Baia Mare are o sferă de activitate multilaterală. Așa e specificul acestei unități de construcții. Rezultatele muncii colectivului său se vădesc la fiecare exploatare minieră din regiunea noastră. La oricare ai merge întîlnești oameni care construiesc clădiri industriale, amplifică instalațiile de preparare a minereului etc. Cu entuziasm au muncit structurii de pe șantierul de conla Exploatarea minieră Baia Borșa pentru terminarea lucrărilor începute anii trecuți. Aici, în creierul munților, ei au construit blocuri muncitorești, s-a amplificat și modernizat flotația de preparare a minereului, s-a construit o nouă stație de pompe, iazul de decantare, instalații pentru apă potabilă.. Terminarea acestor lucrări a fost primită cu bucurie de către fiecare muncitor miner și preparator. Constructorii, montorii, dulgherii și electricienii, în frunte cu membrii și candidații de partid, fac totul pentru cinilor trasate de îndeplinirea iarCongresul al III-lea al partidului. Exemple în acest domeniu sînt rezultatele pe care le-au înregistrat muncitorii de pe șantierul Baia Sprie. Nu e ușor să execuți lucrările de amplificare a liniilor de flotare, și în același timp preparatorii să-și continue munca în mod nestingherit. Dar constructorii au dovedit multă inițiativă și spirit de împreună cu beneficiarul organizare, au studiat toate posibilitățile și toate datele privitoare la staționarea instalațiilor, elaborînd noi soluții prin care s-au adus îmbunătățiri radicale proiectelor. In proiect se prevedea, de exemplu, o oprire de șase luni, iar în urma celor constatate de către comuniștii Iosif Buchman, Vasile Richard, Adalbert Fux, împreună cu tierului Wilhelm Bucova șeful șanși cu colectivul de ingineri ai flotației, s-a redus acest timp la numai două luni. Și cu toate aceste studii, practica a dovedit altceva: muncitorii au făcut în așa fel ca toată perioada de staționare a Rotațiilor nr. I și II să fie redusă doar la 5 zile, restul timpului instalațiile realizînd o producție în valoare de milioane de lei Important este că lucrările de executat de calitate amplificare sau ireproșabilă, iar prin soluțiile adoptate s-au eliminat cheltuieli în valoare de peste 200.000 lei ,față de cele prevăzute în devize. Dar de numele muncitorilor de la grupul I.S.C.M. nr. 2 sînt legate mult mai multe înfăptuiri. Dacă pe ei îi găsești lucrînd la aproape toate exploatările miniere din cadrul Trustului minier Baia Mare, tot pe ei ii mai poți întîlni și la întreprinderea „Petre Gheorghe“ Baia Mare. Și despre hărnicia acestui colectiv se pot spune numai cuvinte de laudă. Și aici zidarii și mentorii, electricienii și dulgherii au schimbat fața multor secții și instalații. Nu demult, de pildă, echipele de muncitori conduse de maistrul comunist Zoltán Leonhard au raportat terminarea amplificării atelierului mecanic de la secția mină, lucrare ce s-a executat mai devreme cu 60 de zile. Alte echipe dau zor la terminarea noii stații de compresoare, care în prezent parțial este pusă în funcțiune. Peste tot lupta cu timpul se desfășoară intens. Așa s-a reușit ca un număr apreciabil de obiective să fie mai devreme cu date în producție 102 zile față de timpul planificat, obiective care la ora actuală au o deosebită însemnătate economică. Pe lîngă toate aceste succese, constructorii de la grupul I.S.C.M. au mai obținut și alte rezultate de mare importanță de construcții sînt Deși șantierele anul acesta muncitorii, dispersate, în îndrumați de organizația de bază P.M.R., s-au dovedit a fi mai buni gospodari și organizatori, față de anul trecut, an care a fost încheiat cu o pierdere de circa 800.000 lei. Prin îmbunătățirea muncii politice de masă și perfecționarea stilului de organizare a șantierelor, cele 36 de echipe în care sînt cuprinși toți muncitorii pe specialități reușesc nu numai să-și îndeplinească plenul de producție, dar îl și depășesc în medie cu 10—15 la sută, iar cu privește reducerea consumu iilor specifice de materiale pentru fiecare muncitor, aceasta a devenit una din preocupările de căpetenie. Astfel s-a reușit ca, prin recuperarea cherestelei, a lemnului rotund de rășinoase, folosirea rațională a cimentului, cărămizilor etc. să se realizeze în primele două luni ale trimestrului trecut o economie de materiale în valoare de 306.898 lei. Iar dacă se face privire asupra felului în care sînt folosite mașinile și utilajele existente pe șantiere, se remarcă un salt calitativ. Pe toate șantierele unde este necesar, betonierele, liniile decovil și transporturile cu vagonete ocupă un loc principal. Ca urmare, productivitatea muncii a sporit cu 26 la sută, iar prețul de cost a scăzut cu peste 239.880 lei, recuperîndu-se astfel toate pierderile înregistrate în prima parte a anului curent. Munca și eforturile depuse pentru a șterge această pată ce a umbrit activitatea constructorilor se intensifică și mai mult. Fiecare zi pentru ei devine tot mai roditoare. Lucrările planificate pe trimestrul III, de exemplu, s-au realizat în proporție de circa 125 la sută, iar beneficiile obținute se ridică la o sumă de 71.309 lei. Rezervele interne de care dispun șantierele grupului I.S.C.M. nr. 2 Baia Mare nu s-au epuizat. Muncitorii sînt hotărîți să le descopere și să le pună în valoare, dînd astfel posibilitatea îndeplinirii planului de producție la toți indicii. Pentru fiecare muncitor, maistru, inginer și tehnician îmbunătățirea activității unității din care face parte a devenit o chestiune de primă importanță. A. PALFI PARTICIPA LA ACȚIUNEA DE ÎMPĂDURIRE. La inițiativa Coimitetului raional U.T.M. Șomcuta Mare, tot mai mulți tineri din raion participă la diferite acțiuni de împădurire. In cursul zilei de ieri peste 60 de tineri utemiști de la Școala medie din Șomcuta Mare au participat la acțiunea de împădurire în hotarul comunei Mireșu Mare în locul numit Dumbrava. 1 ANSAMBLUL DE CINTECE ȘI DANSURI BAIMAREAN IN DEPLASARE. Ansamblul de cîntece și dansuri din Baia Mare s-a deplasat în raionul Cărei pe timp de 4 zile. Cu această ocazie, ansamblul băimărean va prezenta spectacolul „Frumoasă ești patria mea“ în tocalitățile: Sanislău, Lucăceni, Beriveni, Andrid, Tiream și Urziceni Primul spectacol a avut loc ieri. EXCURSII MUNCITOREȘTI. Agenția O.N.T. „Garpați“ din Baia Mare organizează mîine și duminică excursii muncitorești în regiune și în diferite localități din țară. Mîine după-amiază se organizează o excursie în orașele București, Cripina, Doftana și Timișoara. Duminică dimineața se pleacă în excursie la Satu Mare și Cluj, precum și la cabanele Izvoare și Molgoșa. Sîmbătă după-amiază se mai organizează o excursie și la complexul turistic Borșa. EXPEDIAZĂ NOI CANTITĂȚI DE PRODUSE. Muncitorii de la uzina „Unio“ din Satu Mare livrează la timp produsele beneficiarilor din diferite localități din țară. Ieri muncitorii uzinei au expediat , la Pitești, printre alte produse, două vagoane de linie îngustă pentru persoane. De asemenea, au mai fost livrate 20 bucăți remorci basculante pentru gospodăriile agricole de stat din regiunea Timișoara etc. IN SPRIJINUL APARARII SĂNĂTĂȚII POPULAȚIEI. In cursul zilei de ieri- avionul sanitar pilotat de Liviu Mareș a transportat la spitalele din Baia Mare Tîrgu Lăpuș, Negrești și Vișeu de Sus cantități de sînge de la Stația de recoltare și conservare a sîngelui din Satu Mare. TIMPUL PROBABIL DE MÎINE. Vremea se menține instabilă, cu cerul schimbător, mai mult noros, cînd vor cădea ploi locale. Temperatura in creștere ușoară, minimele vor fi cuprinse intre 17—13 grade, iar maximele intre 15—20 grade, vînt slab din sectorul vestic. . . Minerii din Cavnic și-au depășit planul Minerii din raioanele subterane ale exploatării „Steaua roșie“ Cavnic desfășoară o întrecere înflăcărată pentru realizarea și depășirea sarcinilor de plan. Astfel, în ziua de 29 septembrie toate raioanele din subteran și-au îndeplinit planul lunar la minereul extras, situîndu-se în frunte raionul III. Dintre minerii din acest raion s-au remarcat Valentin Burzo și Gheorghe Lucian, care au dat cite 4 m. l. înaintare, respectiv 5,6 m.l. pregătire peste plan. La raionul I echipa minerului Alexandru Pășcuț și-a depășit planul lunar cu însemnate cantități de minereu, iar minerul Ion Gavra cu 1,2 m.l. sus-rupt. In raioanele II și IV s-a constatat o preocupare mai intensă pentru reducerea diluției minereului în abataje. Echipele minerilor Vasile Vișovan, Ioan Petreuș și Vasile Pintea, în afară de faptul că și-au depășit planul de producție, au selecționat sterilul în abataje, reducînd diluția cu circa 5 la sută. De asemenea, minerii Vasile Teleptean, Petru Țintaș și echipa minerului de întreținere Francisc Zastulka au executat lucrări de bună calitate, dînd însemnate cande minereu peste plan. IN RAIONUL ȘOMCUTA MARE Mai multă grijă calității insanklattariln. Experiența anilor trecuți a dovedit că obținerea unor recolte bogate este condiționată în mare măsură de calitatea lucrărilor. Nu este de ajuns numai să semeni, ci este necesar ca însămînțările să se facă la timpul cerut și în cele mai bune condiții, aplicîndu-se regulile agrotehnice și metodele înaintate de lucru. In cele mai multe comune din raionul Șomcuta Mare treierișul s-a terminat de aproape două luni. Firesc ar fi fost să se fi luat toate măsurile din timp pentru a se asigura efectuarea însărpînțarilor de toamnă la un nivel agrotehnic superior anilor trecuți. Ce-i drept, pe terenurile gospodăriilor agricole colective și ale întovărășirilor, suprafețe mari de teren au fost insămînțate cu mașina. La începutul acestei săptămîni gospodăria agricolă colectivă din Seini era pe terminate cu arăturile și însămînțările. La gospodăriile agricole colective din Ardusat Mireșu Mare s-au aplicat în grășășiminte bacteriene, în afară de cele naturale și chimice, s-a urmărit să se asigure sămînța din soiuri de înaltă productivitate, iar la hectar s-a asigurat cantitatea de sămînța cerută de o densitate corectă. Aceste rezultate însă sînt umbrite de faptul că în raionul Șomcuta Mare pînă la data de 11 octombrie în sămînțările nu erau efectuate decît în proporție de 26,9 la sută. Or, ținînd seama de epoca optimă pentru acest raion, însămînțările trebuiau să fie pe terminate. Pînă în săptămîna trecută în multe comune, ca Boiu Mare, Buteasa, Groși, Șișești însămînțările nici nu începuseră măcar. Cauza rămînerii în urmă a însămînțărilor și deci a nerespectării timpului optim este explicată în cele mai multe locuri prin aceea că, în mod obișnuit, culturile păioase se însămînțează după culturile prășitoare și în special după porumb. Vină aici nimic rău. Insă în afară de porumb s-au cultivat și alte plante bune premergătoare ale griului, ca de pildă leguminoasele, iar porumbul s-a recoltat pe suprafețe mari, care puteau fi însămînțate. Adevărata cauză este însă că cetățenii nu au fost îndrumați ca paralel cu recoltarea să strîngă și tulpinele de porumb de pe cîmp pentru a elibera terenul și a începe arăturile pentru insămințări. In raionul Șomcuta Mare nu s-a acordat atenția cuvenită nici asigurării semințelor de grîu de înaltă productivitate. In ziua de 1 octombrie schimbul de semințe nu era efectuat decit in proporție de 59 la sută, deși la bazele de recepțiexista cantități însemnate de seminețe din aceste soiuri. De altfel, în multe comune din raionul Șomcuta Mare nu se respectă nici cele mai elementare reguli agrotehnice, cum ar fi curățirea și tratarea semințelor. Deși inginerii și tehnicienii agronomi sînt „convinși" că nu s-a însămînțat nici un bob netratat, totuși nu s-au sesizat că înseși din situațiile care există la comune nu rezultă o corelație între cantitatea de sămință tratată și cea însămînțată.Centrul de selecționare și tratare a semințelor din Recea nu funcționează, cetățenii fiind trimiși la centrul „model“ din comuna Lăpușel. Dar aici nici în ziua de 11 octombrie selectorului acționat prin curent electric nu i se făcuse legătura cu rețeaua electrică, iar porzolatorul a fost scos din inventarul centrului. In comuna Satulung centrul, de selecționare și tratare a semințelor a fost transformat in magazie pentru depozitarea îngrășămintelor chimice, iar selectorului încă nu i s a găsit foc potrivit și prin el nu a trecut nici măcar un singur bob de sămință. In schimb, sfatului popular raional i se comunică că au fost condiționate și tratate tone de semințe. Semănatul cu mașina în raionul Șomcuta Mare se face încă pe suprafețe mici în raport cu numărul de semănători existente, deoarece multe semănători nu sînt folosite cu întreaga capacitate de lumii, fără să mai vorbim că la întovărășirea din Săsar s-au însămînțat 7 ha cu mina, în timp ce întovărășirea dispune de o semănătoare proprie. Lucrările de slabă calitate se datoresc în mare măsură felului cum unii ingineri și tehnicieni agronomi, înțeleg să îndrume țărănimea romnncitoare pentru o nună organizare a muncii. Nici S.M.T. din Satulung nu-și îndeplinește în măsura cuvenită rolul de organizator al producției pe terenurile gospodăriilor a agricole colective și ale întovărășirilor unde lucrează. Încă n-au fost organizate cupluri de semănători, care ar ridica mult productivitatea acestor lucrări, iar in unele locuri, ca de exemplu la G.A.C. Seini, mașina de semănat SU-29 nu a fost bine reglată, dindu-se , o cantitate prea mare de semințe la hectar. Comitetul raional de partid comitetul executiv al sfatului popușitar raional trebuie să privească cu toată răspunderea felul cum se execută însămînțările, luînd toate măsurile pentru ca aceste lucrări să se efectueze într-un timp cit mai scurt și la un înalt nivel agrotehnic. Ing. A. PERIDE <WwV/AWV\WW'/A"\ ‘/AV/W///vvVV\WAWs/W\\VVVWW,vVVi c Echipa de 1asinișori condusă de Vasile Patkas de la ntreprinderea orășenească ,'Arla îemnulul“ din Satu Mare se evidențiază prin calitatea muncii și depășirea ritmică a planului in fiecare lună'. IN FOTOGRAFIE: Echipa lucrează la lustruirea meselor rotunde. Reducerea prețului de cost obiectiv principal în întrecerea socialistă îndrumate de organizațiile de partid, sindicatele din întreprinderile regiunii noastre se preocupă îndeaproape de mobilizarea și antrenarea colectivelor de muncitori, ingineri și tehnicieni în lupta pentru înfăptuirea sarcinilor trasate de Congresul al IlI-lea al P.M.R. In această direcție se acordă atenție deosebită spooririi producției, a productivității muncii și reducerii prețului de cost al produselor. Ca urmare a bunei desfășurări a întrecerii socialiste și a măsurilor tehnico-organizatorice aplicate colectivele întreprinderilor din regiunea Baia Mare au obținut însemnate succese. In primele 8 luni ale anului curent s-au realizat economii la prețul de cost în valoare de 34.767.000 lei peste sarcina planificată, iar valoarea beneficiilor obținute întrece suma de 20.428.000 lei. Cele mai bune rezultate în acest domeniu s-au înregistrat de către colectivele de muncitori, tehnicieni și ingineri dup exploatările miniere aparținătoare Trustului minier Baia Mare care, prin consumurilor reducerea specifice și sporirea productivității muncii au realizat economii în valoare de 10.000.000 lei; uzinele * „Gh. Gheorghiu-Dej — 7.346.000 lei; uzinele ’„1 Mai“ Baia Mare — 5.116.000 lei, iar muncitorii, maiștrii, inginerii și tehnicienii din cadrul economiei a regiunii au forestiere redus prețul de cost, realizînd* 1 * * 4 * * 1 * * 4 * 1 o economie în valoare de 3.009.000 lei peste sarcina de plan. Pregătiri pentru iarnă Pregătirea pentru iarnă a devenit o problemă actuală. Ținînd seama de sarcinile ce-i revin pentru asigurarea bunei desfășurări a producției pe timpul iernii, conducerea tehnico-administrativă a I. F. Baia Mare dovedește multă preocupare în privința pregătirilor pentru iarnă. Pe baza măsurilor luate pînă în prezent, la sectoarele de exploatare executat reparațiile forestieră s-au necesare la mașinile și utilajele de scos și apropiat. La sectorul Băița s-au reparat tractoarele, liniile„gongă“, motoarele de la funiculare etc. Asemenea lucrări s-au efectuat, de exemplu, la sectoarele de exploatare Baia Sprie și Strâmbu Băiuț, iar în noile parchete ce vor fi date pentru exploatare, ca cele de la Trestia Mogoșa- Holom etc., lucrările de amenajare sunt în toi. In aceste parchete se instalează linii de funiculare și alte instalații pasagere. La fel, pentru buna asigurare a conservării produselor de la unitatea de industrializare a lemnului s-au executat alte pregătiri importante. In depozitul de cherestea au fost făcute lucrări de canalizare pentru evacuarea apei, s-au desfundat liniile de covil, iar pe rampele de descărcare și sortare a buștenilor s-au refăcut instalațiile de iluminat. Concomitent cu lucrările privind asigurarea îndeplinirii sacinilor de plan, condu,.,ea administativă și comitetul de sindicat au luat măsuri și in domeniul cazării muncitorilor. Astfel, s-a trecut la spoirea cabanelor, iar din fondurile bănești alocate s-au procurat poături, cearșafuri și fețe de perne noi, asigurîndu-se pentru fiecare pat cite două schimburi. Totodată, pentru a se lărgi spațiile de cazare, în cursul anului curent s-au mai construit încă șapte cabane noi cu o suprafață de 74,4 m.p., care vor fi înzestrate cu cele necesare pe timpul iernii. Recolte frumoase de cartofi în gospodăriile colective In unele gospodării colective din raionul Sighet recoltatul cartofilor s-a terminat, iar în alte gospodării 1 colective această lucrare este pe sfîrșite. Așa, de exemplu, la G.A.C. „Viața liberă“ din Sighet pe 4 ha cultivate cu cartofi s-a aplicat întregul complex de reguli agrotehnice, reușindu-se să se recolteze o producție de 26.130 kg cartofi la ha. Colectiviștii din G.A.C. „Partizanii păcii“ din comuna Săpînța, însămînțînd cartofi din soiul Voran, de pe primele hectare recoltate au obținut o producție medie de peste 18.000 kg la ha. In fruntea muncilor de recoltare se află colectiviștii Anuța Petrici, Ștefan Apșan, Toader Mihalca, Maria Holdis și alții. Și colectiviștii din comuna Călinești au obținut peste 17.000 kg. cartofi la ha, de pe primele hectare recoltate. Aici, în fruntea muncilor de recoltare se află comuniștii Vasile Duma, Petru Belteag și alții. SUCCESELE TOPITORILOR Colectivul de muncă al uzinelor „1 Mai“ Baia Mare, îndrumat de organizația de partid, a obținut în cursul acestui an succese remarcabile. Planul producției globale pe primele 9 luni ale anului a fost realizat și depășit. Obținerea acestui rezultat se datorește și faptului că comitetul de sindicat s-a preocupat permanent de organizarea și conducerea întrecerii socialiste care se desfășoară între cele 52 de echipe. Un factor important care a contribuit la realizarea sarcinilor de plan au fost consfătuirile de producție în cadrul cărora muncitorii, inginerii și tehnicienii au făcut importante propuneri tehnice organizatorice pentru îmbunatățirea procesului de producție. Pe lîngă numărul important de măsuri aplicate la nivelul secției, peste 20 de măsuri tehnico-organizatorice au fost aplicate în acest an la nivelul întreprinderii. Printre cele mai importante numără: amplificarea secției tafisenare cu încă o căldare de capacitate, prelungirea duratei mare de funcționare a convertizoarelor prin amenajarea căptușelii cu un strat protector etc. Toate aceste măsuri tehnico-organizatorice au contribuit la realizarea de aproape 6 milioane lei economii la prețul de cost față de sarcina inițială. F. Olimpiu Partene tehnician