Pentru Socialism, ianuarie 1961 (Anul 12, nr. 2166-2190)

1961-01-03 / nr. 2166

IJBA9 AL COMITETULUI REGIONAL AL PARTIDULUI MUHGITORESC ROSRIR -1 AL SFATULUI POPULAR REGIONAL MARAMUREȘ La început de an nou ! Am încheiat acum cîteva zile j Bilanțul anului 1960. Poporul nostru muncitor, adevăratul stăpîn al țării, și-a trecut în revistă realizările. A fost un an de strălucite Cuceriri ale construcției socialiste țn țara noastră, iar pe tărîm internațional un an de lupte și victorii de importanță istorică. Lagărul Socialist a cîștigat în prestigiu,puterile coloniale au cedat încă cîțiva pași în favoarea popoarelor asuprite de sute de ani, în zeci de țări coloniale din Africa neagră și America Latină fîlfîie pentru pria dată în istorie steaguri ale lisității popoarelor. Am trecut în revistă zilele acestea succesele obținute pe plan regional. Peste 900 de apartamente au fost date în folosință oamenilor muncii din regiune. La ușile Apartamentelor a zeci de blocuri moderne poți citi numele și ocupația celor care s-au mutat aici: tainer, strungar, lăcătuș, topitor, inginer, funcționar. ..Se vorbește în bilanț despre realizarea planului de producție înainte de termen, despre peste 42 milioane lei economii peste prevederi, despre beneficii peste plan, despre produse în valoare de zeci de milioane date peste prevederile planului. Pășim în anul nou 1961 cu încredere în forțele noastre, cu încredere deplină în partidul nostru care ne călăuzește cu înțelepciune pe drumul desăvârșirii construcției socialiste. Am pășit calendaristic în anul 1961, dar colectivele multor fabrici și uzine din regiune numără de pe acum zilele lunii februarie. Ei se numără în vagoane de produse, în valori de milioane, puse temelie anului nou în care am intrat. Ani din vremurile burghezo-moșierimii prilejuiau bilanțuri triste la noi. In timp ce Wesserii, Pokolii și alți rechini din regiune își numărau arginții, minerii, muncitorii și țăranii își numărau morții. Ne număram pe atunci tuberculoșii, analfabeți, orfanii, cerșetorii. Și pășeam pragul fiecărui an cu inimile strînse de groaza, de frica viitorului. Astăzi oamenii muncii, noi toți cei ce muncim, sîntem stăpînii țării. Sîntem stăpîni pentru veșnicie și sub conducerea partidului înfăptuim o lume nouă. In oțel și beton, în belșug, bunăstare și bucurie turnăm viitorul, visul de aur al omenirii. Priviți cum se naște viitorul nostru fericit, pretutindeni! în orașe, în centrele mun citorești, pe ogoarele înfrățite brăzdate de sute și sute de tractoare, de combine și de diferite mașini agricole. Fumegă mai multe coșuri de fabrici și uzine; alte fabrici sînt în construcție; linii de mașini moderne, noi, așchiază, prelucrează metalele. E programul partidului întocmit cu înțelepciune și înfăptuit cu hărnicie, prin muncă plină de ardoare de către clasa noastră muncitoare în alianță cu țărănimea muncitoare, sub conducerea partidului. Am început un an nou, al cărui program stă scris în Directivele celui de-al III-lea Congres al partidului nostru. Am intrat în noul an sub semnul muncii avîntate. La uzinele „1 Mai“ și ,,Gh. Gheorghiu-Dej“ cuptoarele au închinat noului an cupe mai pline de metal, nu în contul lui sau doi ianuarie, ci pentru unii cea de-a doua decadă a lunii. Au pornit astăzi strungurile din nou la Uzinele mecanice de mașini și utilaj minier, la „Unio“, „1 Septembrie“ etc. Munca țîșnește în jerbe de scântei albastre și roșii asemenea artificiilor de pe pomul de iarnă. Se toarnă oțel și fontă pentru 1961, se țese pînză albă, se confecționează îmbrăcăminte și încălțăminte. Mii și mii de oameni ai muncii lucrează cu înflăcărare pentru înfăptuirea planului de dezvoltare a țării, ai cărei stăpîni ei sînt. (Continuare în pag. a 3-a.) MMMMWNMWWMWi Anul XII Nr. 2168 / Marți, 3 ianuarie 1961 * 4 pagini — 29 bani ! In noaptea de revelion la datorie in cele două săli frumoase ale cantinei, perechile de dansatori — muncitori de la uzinele „1 Mai" cu familiile lor — făceau ultimele piruete în anul 1960, închinau în cinstea realizărilor obținute și in acordul orchestrei, intr-o atmosferă plină de veselie, se pregăteau să înttmpine noul an. ... Dincolo de poarta uzinei insă șuvoaiele de metal incandescent au curs tot timpul în același ritm sau poate intr-un ritm nou — în ritmul anului 1961. In secțiile uzinelor „1 Mai“ noaptea de revelion a fost deosebită față de alți ani. In primul rind în schimburile III și IV care începură la ora 24 producția planificată a fost aceeași ca pentru ultimele schimburi din anul 1960. Pe lingă aceasta, producerii primei tone de metal din anul 1961 trebuie să i se acorde o atenție mare, anul nou nu putea începe decît prin șarje bune și cu mai bogate în metal. Și muncitorii din secțiile topice, rafinare și aglomerare departe de acordurile orchestrei — acolo lângă cuptoare dădeau viață primelor succese ale anului 1961. Primele succese ale anului 1961 e doar un fel de a spune, deoarece colectivul uzinelor. „1 Mai“ a dat primele tone de metal in contul anului 1961 încă acum două săptămîni. Cu toate acestea, noul an a fost primit și salutat cu șarje și jerbe de metal la nivelul anului 1961, cînd producția trebuie să crească simțitor. .. .Sirena" a sunat scurt, anunțind că mai sunt doar 10 minute din anul 1960. In secția topire maistrul Aurel Gherasim cu topitorii Dumitru Borcuteanu și Mihai Părăvan și-au intimpinat ortacii din schimbul IV: Mihai Trufan, Dumitru Bodnar, Gheorghe Ilieș și Petru Perșa, care toți s-au prezentat la lucru poate ceva mai devreme. Cuptoarele duduse, metalul clocotește în pîntecele lor. Cu 5 minute înainte de sfîrșitul anului se face raportul. — Elaborați șarja imediat din W. J. 1, spune maistrul Aurel Gherasim. Sirena a anunțat ora 24. In acest moment peste tot in casele oamenilor muncii lumina s-a stins pentru cîteva clipe. Topitorii, in loc de a ciocni paharele cu comesenii, au turnat în forme primele lingouri.. .In secția rafinare schimbul s-a făcut la fel. Rafinatorii din echipele lui Ioan Pusztay și Ludovic Costin din schimbul III au avut ce raporta tovarășilor din echipele lui Leon Danciu și Gheorghe Medan. Am executat două operații în loc de una! Faceți același lucru și voi în primul schimb din anul 1961! La ora 24 luminile nu s-au stins; focul in cuptoare era la fel ca in celelalte zile. In jurul cuptoarele însă au rămas de veghe oamenii, elaborind o șarjă după alta. Scinteile au continuat să sară ca niște focuri de artificii in timp ce Anul Nou era intimpinat cu urale. Tradiționalul „La mulți ani“ și l-au spus stringîndu-și mințile topitorii și prețuind schimbul. Tradiționala cupă cu vin și ciocnirea paharelor le-au amînat pe mai tirziu, răminind in noaptea de hotar dintre anii 1960 și 1961 la datorie, acolo de unde pornește metalul, spre uzinele patriei. <printre oamenii muncii de Venetian. In întreprinderi, instituții, la cluburi, in gospodării agricole de stat, S.M.T., gospodarii agricole colective, întovărășiri etc. muncitori, ingineri, tehnicieni, funcționari, oameni ai muncii de toate categoriile au petrecut împreună, intr-o atmosferă plină de antren, noaptea de Anul Nou. Redăm in cele ce urmează citeva aspecte de la aceste petreceri. La uzinele „Gh. Gheorghiu-Dej O seară liniștită, fără vînt, fără stropi de ploaie sau fulgi de zăpadă. Ultima seară a anului 1960. Timpul parcă trecea mai greu decît altădată. E ora 23.55 minute Rachetele multicolore se înalță deasupra orașului, vestind apropierea Noului An. In sală clubului uzinelor „Gheorghe ■ Georghiu-Dej“ din Baia Mare, toți sînt emoționați. Harnicul colectiv al uzinei a sărbătorit încheierea anului cu 3 zile mai devreme și a dat peste plan , produse în valoare de 4 milioane lei. Acum din nou, muncitorii, tehnicienii și inginerii, împreună cu familiile lor, și-au umplut paharele. Cele circa 1.500 de persoane așteaptă cu nerăbdare clipa de trecere dintr-un an în altul. Iată că lumina începe să se micșoreze. E ora 24. Metalurgiștii încep să se felicite, să-și ureze mulți ani și succese în viitor. Cu toții, s-au sculat în picioare și cîntă în cor „Mulți ani trăiască“. După ce lumina s-a reaprins la difuzoarele instalate în săli s-a auzit, vocea secretarului de partid al uzinei, tovarășul Wilhelm Uglar, care a transmis întregului colectiv felicitări pentru succesele dobîndite în anul 1960, urînd metalurgiștilor succese și în anii viitori, Buna dispoziție domnește peste tot. Topitorii III, Ion Kolozsvári, Ion Cetățean maistrul Ludovic Pop, Augustin Firtea, inginerul tehnolog Silviu Ardeleanu etc. etc. sunt veseli, mîndri, fericiți. Maistrul Liviu Pop de la secția acid sulfuric, învîrte ceardașul cu o fată de pare a fi de cel mult douăzeci de ani. La fel și Ioan Vida. Toți petrec și sărbătoresc succesele din anul trecut și închină în cinstea celor viitoare, în cinstea celor 640 fruntași în producție. Etela Szalai, Ștefan Bánik, Zaharia Petreuș, Aurel Borcuteanu, Ștefan Smetan și mulți alți fruntași ai uzinei sărbătoresc revelionul cu bucurie și veselie. Printre ei se află și președintele sindicatului Gheorghe Tătaru, directorul uzinei Florian Băgăluț, directorul adjunct Aurel Mészáros și alți conducători din uzină. In noaptea aceasta de revelion, sărbătoarea închiderii unui an, an plin de succese, și începerea anului nou, fiecare e vesel, dansează și cîntă. Și peste tot se aud aceleași cuvinte: „La mulți ani!“, „Succes în noul an“, „Să ne întîlnim la anul, de revelion, cu succese și mai frumoase în producție.“ Sfîrșitul vechiului an și începutul noului an 1961 au fost marcate și prin luminile care s-au stins treptat. Tovarășul Vasile Turdeanu, directorul uzinei, felicitat în cuvinte calde colecti vul uzinei pentru hărnicia sa, care, cu toate greutățile ivite în cursul anului, și-a îndeplinit planul anual la termen. Totodată a exprimat mulțumiri și comitetelor regional și orășenesc de partid pentru sprijinul și îndrumările de mare preț, care au ajutat colectivul în îndeplinirea sarcinilor Copiii așteptaseră sosirea lui Moș Gerilă. Celelalte întreprinderi și instituții le vizitase deja. Cînd moșul atît de așteptat și a aruncat privirea prin fereastră, iar coturarea la tovarășul Turdeanu s-a referit și la noile și importantele sarcini din 1961 pentru îndeplinirea cărora lucrătorii uzinei trebuie să se prezinte ca un singur om. Sarcinile la care ne-am angajat — a spus el — .r.e.,vită în cifre o creștere de 37 la sută față de producția realizata în 1960. Cu toții au toastat apoi pentru victoriile anului 1961, cînd vor raporta partidului succese noi în îndeplinirea și depășirea sarcinilor sporite: pui i-au zărit barba lungă ce-i acoperea pieptul, larma sălii încetat. In tot ma-i fără fund Moșa Gediă mai păstra e surprize din (Continuare in pag. a 3-a.) a La întreprinderea minieră „Petre Gheorghe” La cealaltă margine a frumosului oraș în construcție, ascultînd un foarte reușit program artistic pregătit de orchestra și artiștii amatori, își petreceau revelionul minerii de la întreprinderea Gheorghe“. Fete „Petre în șorțuri albe servesc mesenilor vinurile cele mai alese, fripturi și bucate gustoase, semne sigure ale îndestulării, ale bunăstării. Dar să privim mai atent în jur. Ni se pare că asistăm la un fel de paradă a modei. Oamenii de aici poartă costume croite cu mult gust, din stofe fine. Să nu ne gîndim acum la trecut, la vechea Valea Roșie, la vechiul Borcut, la traiul minerului de odinioară. De ce am tulbura cu acestea petrecerea familiilor lui Pompiliu Mureșan, Boiceanu și ale celorlalți mineri. Inginerul Vasile Chira, directol întreprinderii, se pregătește să rostească urarea. Acele ceasornicului vor marca peste cîteva minute sfîrșitul anului 1960. Cîteva minute doar... Lucrătorilor întreprinderii miniere „Petre Gheorghe“ le dorim în noul an 1961 succese mai multe și mai mari. La uzinele ..Unio 44 99’ La feroviarii din Satu Mare # FOTOGRAFIE: In noaptea de Anul Nou prinde muncitorii uzine,[ori Diai] Baia Mare, Tineretul salută noul an ciorind palmele pentru noi succese in activitate. Cuvîntarea tovarășului ION GH. MAURER rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou Cu prilejul Anului Nou, tovarășul Ion Gheorghe Maurer, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., președintele Prezidiului Marii AduDRAGI TOVARĂȘI ȘI PRIETENI, CETĂȚENI AI REPUBLICII POPULARE ROMINE! Ne aflăm în pragul anului nou. Anul ce se sfîrșește a fost bogat în evenimente de o deosebită însemnătate în viața poporului român. Făcînd bilanțul strălucitelor succese obținute de oamenii muncii sub conducerea încercată a partidului, cel de-al III-lea Congres al Partidului Muncitoresc Român a înfățișat întregului popor un program măreț de muncă și luptă care îl însuflețește în grandioasa operă de dezvoltare a economiei naționale, a științei și culturii socialiste, de ridicare a nivelului de trai. Munca plină de entuziasm, energia creatoare, talentul și priceperea poporului român au făcut ca prevederile acestui program pentru anul 1960 să fie îndeplinite cu succes și, într-o serie de domenii, chiar depășite. Cu profundă bucurie vedem cum pe întinsul țării se ridică noi întreprinderi, cum se consolidează și se extinde sectorul socialist al agriculturii, cum apar noi și moderne cartiere de locuințe, case de odihnă, școli, așezăminte de artă și cultură. Republica noastră devine tot mai frumoasă, mai bogată, mai prosperă, și în această minunată realizare este întruchipată munca fiecăruia dintre noi. Succesele obținute arată ce viitor luminos, ce perspective se deschid patriei noastre. In anul 1960 s-au obținut noi și importante succese în lupta pentru consolidarea păcii. Ele se datorează influenței determinante pe care o exercită asupra întregii dezvoltări a societății sistemul socialist mondial și existenței frontului larg al luptătorilor pentru pace, căruia i se adaugă mereu noi și noi forțe. Pășim în noul an cu ferma convingere că el va aduce noi victorii cauzei păcii între popoare, 1"", Țări Naționale, a rostit în noaptea de 31 decembrie 1960 la posturile noastre de radio și televiziune următorea cuvântare; cauzei socialismului și progresului. In aceste clipe, muncitorii, țăranii muncitori, intelectualii, în mijlocul familiilor, prietenilor, tovarășilor de muncă, întîmpină noul an cu voie bună, hotărîți să obțină noi succese în munca pentru propășirea și înflorirea patriei noastre socialiste, în lupta pentru apărarea păcii. in numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romîn, al Guvernului Republicii Populare Romîne, al Prezidiului Marii Adunări Naționale, urez din toată inima oamenilor muncii din patria noastră, bărbați, femei, tineri, care muncesc cu abnegație în fabrici și uzine, pe ogoare, pe frontul științei și culturii — sănătate și fericire. La mulți ani, dragi tovarăși și prieteni! O nouă metodă de evaluare a masei lemnoase Pînă în anul 1960 în sectorul economiei forestiere estimarea masei lemnoase ce se exploata anual se făcea prin procedeul Urich II, care avea la bază doborîrea de arbori de probă — lucrare destul de costisitoare, iar volumul lemnoase rezultat din arborii masei de probă de multe ori era depreciat. Pentru valorificarea superioară a masei lemnoase, după îndelungate cercetări, studii și experimentări, institutul de cercetări forestiere a elaborat un nou procedeu de determinare a masei lemnoase. El va elimina măsurătorile imprecise, care uneori duceau la risipă și pierderi de material lemnos în lucrările de exploatare. Prin noul procedeu se renunță la doborîrea arborilor de probă, iar stabilirea volumului și a sortimentelor dimensionale și industriale se face cu ajutorul tabelelor generale de culoaj pe sortimente. In cadrul D.R.E.F. Baia Mare, acest nou procedeu a fost prelucrat cu toți inginerii șefi de la ocoalele silvice din regiune, cu care ocazie s-a arătat că prin aplicarea în practică a acestei metode se va evita doborîrea unui volum de 3.500 m.c. material lemnos, care pînă acum de multe ori era expus deprecierii și unei slabe valorificări. N. Brumar FRUNTAȘĂ PE ȚARĂ Lucrătorii cooperativei de consum din Sanislău, raionul Cărei, obțin succese deosebite în producție. In trimestrul III al anului trecut ei și-au îndeplinit planul de desfacere în proporție de 109,3 la sută, la achiziții—124 la sută, la înscrierea de noi membri — 124 la sută etc. Pentru aceste rezultate cooperativa din Sanislău a primit drapelul de fruntașă pe raion și regiune, iar din partea comitetului executiv al Centrocoopului drapelul de cooperativă fruntașă pe țară. • «••••O •••*»•»■ TELEGRAMĂ TOVARĂȘULUI N. S. HRUȘCIOV prim-secretar al Comitetului Central al P.C.U.S., președintele Consiliului de Miniștri al U.R.S.S. TOVARĂȘULUI L I BREJNEV președintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S. Dragi tovarăși, MOSCOVA Cu prilejul Anului Nou, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român, Consiliul de Miniștri al Republicii Populare Romîne, Prezidiul Marii Adunări Naționale a Republicii Popoare Romîne și întregul popor romîn vă trimit dumneavoastră și întregului popor sovietic sincerele lor felicitări și cele mai bune urări. Poporul sovietic, condus de gloriosul Partid Comunist al Uniunii Sovietice, a obținut în anul care a trecut succese strălucite. íri înfăptuirea grandioaselor sarcini ale planului septenal, a înregistrat noi realizări epocale în domeniul științei și tehnicii: ~~ înaintarea victorioasă a Uniunii Sovietice pe drumul făuririi comunismului, politica sa externă leninistă, promovată cu consecvență de Partidul Comunist și guvernul sovietic în frunte cu tovarășul N.S. Hrușciov, atrag de partea ideilor păcii și socialismului noi și noi forțe sociale din toate țările lumii. Ne exprimăm ferma convingere că, în anul care vine, prietenia de nezdruncinat și colaborarea frățească dintre popoarele noastre se vor întări și mai mult spre binele marii comunități a țărilor socialiste și al păcii in întreaga lume. Vă urăm, dragi tovarăși, An Nou fericit, mari succese in munca dv< creatoare pusă în slujba cauzei nobile, a construirii comunismului în Uniunea Sovietică, a păcii și fericirii omenirii. ION GHEORGHE MAURER Președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale a Republicii Populare Romíne GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romîn CHIVU STOICA președintele Consiliului de Miniști al Republicii Populare Romíne TOVARĂȘULUI GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ prim-secretar al Comitetului Central al P. M. R. TOVARĂȘULUI CHIVU STOICA președintele Consiliului de Miniștri al R. P. Române TOVARĂȘULUI ION GHEORGHE MAURER președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale a R.P. Romîne Dragi tovarăși, Comitetul Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, Prezidiul Sovietului Suprem al U.R.S.S, Consiliul de Miniștri al U.R.S.S. și întregul popor sovietic vă felicită din inimă pe dv. și pe toți oamenii muncii din Republica Populară Romnînă cu prilejul Anului Nou, terii Anul care a trecut s-a caracterizat prin creșterea continuă a puși prestigiului sistemului, socialist mondial. Cu fiecare zi se manifestă tot mai mult pe arena internațională superioritatea socialismului asupra imperialismului, precumpănirea forțelor păcii asupra forțelor războiului. Consfătuirea reprezentanților partidelor comuniste și muncitorești a constituit o nouă etapă in întărirea continuă a forțelor mișcării comuniste internaționale, care oamenii sovietici se bucură sincer de realizările obținute in anul a trecut de poporul român, sub conducerea Partidului Muncitoresc Romin, in construirea socialismului, in lupta pentru pace între popoare. Ne exprimăm convingerea fermă că prietenia frățească și colaborarea rodnică intre Uniunea Sovietică și Republica Populară Romina se vor dezvolta și in viitor spre binele și fericirea popoarelor noastre, in interesul întăririi unității și coeziunii tuturor țărilor marelui lagăr socialist. Urăm din inimă poporului frate romîn, în noul an care vine, noi succese în construcția socialistă, in lupta pentru întărirea păcii. Moscova, Kremlin, 31 decembrie 1960. N. S. HRUȘCIOV I. BREJNEV Anul a Vlad a lui Gheorghe Lazăr din Săliștea de Sus (Vișeu), O NOUA ÎNTREPRINDERE IN ORAȘUL BAIA MARE. Zilele acestea va lua ființă o nouă întreprindere; este vorba de J.R.V.A. (întreprinderea regională , pentru recuperarea și valorificarea ambalajelor). Noua întreprindere cu sediul in orașul Baia Mare va avea filiale în orașul Satu Mare și Sighet, întreprinderea va avea ateliere care vor recupera și valorifica ambalajele din lemn, tablă, textile etc. RODNICĂ ACTIVITATE A COMISIEI ECONOMICE. Comisia economică a exploatării „Józsa Béla“ din Baia Sprie miniere desfășoară o rodnică activitate. In baza propunerilor făcute fie către membrii comisiei în cursul anului 1960 s-au economisit 1.177 m. c. lemn de mină în valoare de 197.383 lei. Prin folosirea scoarței lemnului de mină drept combustibil la baza exploatării s-au economisit peste 2 vagoane de lignit. Propunerile comisiei economice, care în majoritatea lor au fost aplicate în producție, au contribuit în mare măsură la realizarea pe exploatare a aproape 17.200.000 lei economii peste plan. IN ORĂȘELELE COPIILOR. La Baia Mare, Satu Mare, Cărei, Sighet și în alte localități din regiune orășelele copiilor sînt vizitate zilnic de sute de copii. Ei asiști la diferite programe artistice prezentate de către pionieri și școlari, la spectacole ae teatrelor de păpuși, vizionează diferite filme sau ascultă basme. Azi, de pildă, copiii din orașul Mare au prilejul să asiste la Baia un bogat program cultural prezentat de elevii diferitelor școli și la o piesă prezentată de teatrul de păpuși din localitate. . DARURI ALE LUI MOȘ GERILA. Pentru cei 1.700 de copii ai muncitorilor, tehnicienilor și inginerilor de la uzina „Unic“ din Satu Mare, Moș Gerilă a adus daruri care constituie surprize plăcute. Pentru copiii colectivului întreprinderii forestiere Vișeu de Sus Moș Gerilă a adus daruri în valoare de 50.000 lei. Soția muncitorilor uzinelor „Gheorghe Gheorghiu-Dej“ din Baia Mare au primit daruri cu ocazia sărbătoririi pomului de iarnă în valoare de 43.000 lei. ‘——.