Pentru Socialism, mai 1961 (Anul 12, nr. 2269-2294)

1961-05-03 / nr. 2269

WÜTAfíl DIN TOATE TARILE, Anul XII Nr. 2269 Miercuri 3 mai 1961 4 pagini « 20 bani Uraianca ti scumpan o asteă patrie (He public an J)o palario min .....i m .mi.. .. maI»,II...,^ at K. V. Z. Sub semnul unității internaționale a oamenilor muncii, pentru pace și socialism Entuziasta manifestație din Data Hare Zori de 1 ani cu flori, cu mii și mii de steaguri. Orașul Baia Mare s-a trezit și freamătă, chită. Își ciută orașul bucuriile, victoriile închinate aniversării a 40 de ani de la înființarea partidului nostru drag și zilei de 1 Mai, sărbătoare a primăverii, a unității internaționale a celor ce muncesc. Piața Victoriei din oraș se înscrie astăzi în istoria orașului nostru ca una din marile victorii ale oamenilor muncii conduși de partid. Cu un an in urmă aici ,mai erau aruncate la întîmplare cocioabe vechi, urile. Nu mai sunt. In locul lor s-au ridicat construcții moderne, ce se înalță mindre spre soare. Se apropie ora 10. Pe străzi se adună coloane de manifestanți cu multe steaguri și flori. Pe caldayimul nou al Pieții Victoriei alte coloane se aliniază fluturînd din sute de drapele roșii și tricolore. Un sunet prelung de trompetă anunță deschiderea mitingului oamenilor muncii din oraș. Din colțul opus al pieții îi răspunde o altă trompetă. Spre tribună se îndreaptă reprezentanți ai organelor de partid și de stat, muncitori fruntași in producție, colectiviști, ingineri și tehnicieni. Se scandează lozinci: „Trăiască Partidul Muncitoresc Romin, conducătorul și organizatorul victoriilor noastre!", „Tră- Piața vuiește de urale, de. aiască Comitetul Central al partiplauze și lozinci înflăcărate. ._y. ___ ^ , dului nostru, în frunte cu tova Fanfarele intonează Imnul de al Comitetului regional Maramu• On 0117f . Ii nnvn II /"* Ii s . n ,I. lif ; In nrx . _ . ® nișul Gheorghe Gheorghiu Dej!" statul R.P.R, reșul P.M.R. De la tribună ia cuvîntul tovarășul Iosif Uglar, prim-secretar rr •> II Aspect din timpul manifestației în Piața Victoriei din Baia Mare. Cuvîntarea tovarășului IOSIF UGLAR prim-secretar al comitetului regional de partid DRAGI TOVARĂȘI! : Oamenii muncii din țara noastră sărbătoresc în acest an 1 Mai, Ziua solidarității internaționale a clasei muncitoare, minunata sărbătoare a primăverii, cu noi și importante succese în dezvoltarea economiei naționale, în ridicarea nivelului de trai material și cultural al poporului. Cu prilejul acestei mari sărbători, Comitetul regional de partid, Comitetul executiv al Sfatului popular regional, Consiliul regional al sindicatelor din regiunea Maramureș, transmit muncitorilor, țăranilor, intelectualilor, tuturor oamenilor muncii din regiune un fierbinte salut to țărășesc. • •’ " . Anul acesta sărbătorirea zilei de 1 Mai are loc în condițiile cînd clasa muncitoare, întregul popor al patriei noastre întîmpină cu entuziasm și telan creator aniversarea a 40 de ani de la crearea scumpului și încercatului nostru partid. întrecerea socialistă ce se desfășoară în cinstea aniversării a 40 de ani de la înființarea Partidului Comunist din Romînia constituie o expresie vie a dragostei și încrederii nemărginite cu care masele urmează politica partidului, a legăturii indisolubile intre partid, guvern și popor. Succesele obținute în dezvoltarea economiei naționale dau posibilitatea partidului și guvernului să înfăptuiască sistematic măsuri de creștere a nivelului de trai material și cultural al muncitorilor, țăranilor și intelectualilor. Sporirea salariului real, amploarea pe care au luat-o construcțiile de locuințe, creșterea bunăstării oamenilor muncii, sunt rezultatul politicii clarvăzătoare a partidului nostru, a conducerii înțelepte a Comitetului său Central, în frunte cu tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, TOVARĂȘI! Oamenii muncii din regiunea noastră cinstesc ziua de 1 Mai și aniversarea a 40 de ani de la înființarea partidului Qgstru cu realizări însemnate. . Se desfășoară pe un front larg întrecerea socialistă pe baza Directivelor Comitetului Central al Partidului, avînd în centrul atenției ridicarea calității produselor. Planul de producție pe primul trimestru al anului a fost îndeplinit în proporție de 107 la sută. In această perioadă întreprinderile din regiune au realizat peste plan economic la prețul de cost în valoare de aproape 8 milioane lei. Felicităm călduros pe toți muncitorii, inginerii, tehnicienii din regiune pentru succesele obținute în îmbunătățirea calității produselor, ridicarea productivității muncii și reducerea prețului de cost. Cu rezultate frumoase întîmpină aceste mărețe sărbători și țăranii muncitori de pe ogoarele regiunii. Urmînd îndemnul partidului, numai în cursul acestui an în regiunea noastră au intrat, pe baza liberului consimțămînt,peste 8.500 familii de țărani în gospodării agricole colective cu o suprafață de aproape 20.000 hectare. Lucrătorii de pe ogoarele regiunii noastre, în frunte cu cei din sectorul socialist al agriculturii, au terminat însămiințările de primăvară la un înalt nivel agrotehnic, asigurînd prin aceasta premisele recoltei bogate din acest an. Felicităm călduros pe țăranii muncitori din regiune pentru frumoasele rezultate obținute în lupta pentru creșterea producției vegetale și animale. Sărbătorim în acest an ziua de 1 Mai cu un bogat bilanț de realizări și în domeniul social-cultural. Nu există familie de oameni ai muncii care să nu simtă grija pe care o poartă partidul și guvernul nostru pentru ridicarea continuă a bunăstării celor ce muncesc. Ca rod minunat al înfăptuirii politicii partidului de înflorire a tuturor regiunilor țării, regiunea Maramureș cunoaște o dezvoltare nemaiîntîlnită. Și acest nou centru al orașului Baia Mare, care ne umple inima de bucurie și mîndrie este o dovadă a grijii regimului democrat-popular pentru înflorirea acestui centru minier. Exprimăm conducerii partidului și guvernului recunoștința noastră fierbinte pentru grija părintească și sprijinul ce-l acordă dezvoltării regiunii noastre. Toate cuceririle revoluționare ale poporului nostru au fost realizate, sub conducerea ...partidului, în care oamenii muncii văd propriul lor partid. In Partidul Muncitoresc Român poporul nostru vede călăuza sigură, iar în politica partidului propria sa politică, programul viitorului său luminos, îndreptarul muncii sale pașnice și creatoare pe calea spre victoria deplină a socialismului, spre comunism. TOVARĂȘI! Popoarele puternicului și invincibilului sistem mondial al socialismului sărbătoresc această minunată zi a primăverii în condițiile unui avînt puternic al economiei, culturii și științei, a ridicării nivelului de trai al oamenilor muncii. Privirile pline de admirație ale oamenilor de pretutindeni sînt îndreptate spre marea țară a socialismului victorios — Uniunea Sovietică, care sub conducerea gloriosului Partid Comunist Uniunii Sovietice construiește coalmunismul. N-a trecut decit puțin timp de cînd întreaga omenire a salutat cu admirație uriașa realizare a Uniunii Sovietice: lansarea primului cosmonaut. Vor trece sute și sute de ani, dar omenirea nu va uita că primul cosmonaut a fost un cetățean al statului sovietic, că primul cosmonaut a fost un comunist. Marea victorie a constructorilor comunismului demonstrează încă o dată că socialismul și comunismul asigură progresul nelimitat al științei și tehnicii și deschide omenirii cele mai luminoase perspective. Poporul român, care face parte din marea familie frățească a țărilor socialiste, alături de întreaga omenire progresistă, se bucură și este mîndru că această realizare epocală a fost înfăptuită de Uniunea Sovietică, țara care a deschis omenirii drumul spre socialism și comunism. TOVARĂȘI! ... Forțele socialismului au crescut nemăsurat de mult. Ideile socialismului pătrund tot mai adtinc în conștiința milioanelor de oameni de pretutindeni. A luat o amploare nemaicunoscută mișcarea de eliberare a popoarelor din robia colonială. Rușinosul sistem colonialist imperialismului își trăiește ultialmele ore. Cercurile agresive imperialiste depun eforturi disperate pentru a împiedica înaintarea popoarelor pe drumul păcii, democrației și progresului. Puterile imperialiste recurg tot ,mai ,des, la forță militară directă, căutînd înăbușe mișcarea, de eliberare nasățională , din țările Africii, Asiei și Americii Latine. • Cercurile imperialiste au încercat să îngenunchieze poporul cuban, care și-a cîștigat prin lupte ,libertatea. Mercenarii americani nu numai că au fost zdrobiți, în scurt timp de poporul Cubei, dar poziția fermă a Uniunii Sovietice și a celorlalte țări socialiste, valul de indignare stîrnit în lumea întreagă de nerușinata crimă a imperialiștilor a țintuit la stîlpul infamiei agresorii. Au trecut de mult acele vremuri cînd imperialiștii puteau încălca nestingheriți suveranitatea și independența popoarelor. (Continuare în pag. a 2-a.) începe manifestația Fanfarele de la uzinele,,Gh. Gheorghiu-Dej“ și întreprinderea minieră „Petre Gheorghe(“ chită marșuri muncitorești. In piață își face apariția un grup de muncitori purtînd un uriaș panou simbolizînd primăvara omenirii. Un ! Mai roșu plutește parcă peste globul nostru albastru care e încins cu o eșarfă roșie cu inscripția: „Proletari din toate țările uniți-vă!“ Alte grupuri de muncitori în costume pitorești poartă stema partidului și stema Republicii Populare Romîne. Iar piața tînără vuiește de aplauze, de cintece și lozinci pline de dragoste pentru partid, pentru scumpa și pentru guvern, înfloritoarea noastră patrie. Pe strada 17 octombrie își fac apariția gărzile muncitorești in salopete albastre. Trec in pas cadențat, cu zîmbete pe buze. Pașii bat cadențat pe caldarîmul pieții, iar tribunele și masele de oameni ai muncii ii ovaționează pe membrii gărzilor. Stegarii urmează gărzile. Sute de steaguri roșii și tricolore cu buchete de fieri împodobite flutură in soarele care și el a dat la o parte perdeaua de nori și a sosit la sărbătoarea noastră. O pauză scurtă, apoi... ‘ -ț (Continuare în org a 2-a.) 5 ~ - JZ,.ț' J ,* * Cuvîntarea tovarășului CHIVU STOICA rostită la posturile de radio și televiziune Cu prilejul zilei de 1 Mai tovarășul Chivu Stoica, membru al Biroului Politic, secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, a rostit la posturile de radio și televiziune următoarea cuvins are: Dragi tovarăși și prieteni, oameni ai muncii din patria noastră. Poporul nostru sărbătorește astăzi, împreună cu popoarele țărilor socialiste și cu oamenii muncii din întreaga lume, Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, zi de luptă a clasei muncitoare pentru viitorul luminos al întregii omeniri, pentru pace, democrație și socialism. In această zi, cînd muncii trec in revistă oamenii roadele minunate ale muncii lor entuziaste, permiteți-mi ca in numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romin, al Consiliului de Stat și al guvernului Republicii Populare Române să transmit clasei muncitoare, țărănimii muncitoare, intelectualităii, întregului nostru popor in fierbinte salut și felicitări pentru succesele obținute in dezvoltarea economiei și culturii, in lupta pentru desăvirșirea construcției socialismului. Sărbătorim ziua de 1 Mai in condițiile unui puternic avint in munca întregului popor pentru îndeplinirea sarcinilor mărețe trasate de cel de-al III -lea Congres al partidului. Pretutindeni pulsează viața nouă, se înalță fabrici și uzine, se construiesc cartiere întregi de locuințe, pe ogoarele unităților socialiste din agricultură lucrează tot mai multe tractoare, combine și alte mașini agricole, se schimbă întreaga înfățișare a satelor. Poporul nostru liber și stăpin pe soarta sa a transformat Romînia Intr-o țară socialistă cu o industrie in continuă dezvoltare, cu o agricultură in plin progres, și o cultură înfloritoare. întrecerea socialistă în cinstea zilei de 1 Mai și a glorioasei aniversări a partidului, în centrul căreia se află lupta pentru calitatea produselor, s-a transformat într-o mișcare a întregului popor și s-a concretizat în succesele obținute în îndeplinirea și depășirea sarcinilor prevăzute in planul de stat pe trimestrul I al acestui an, care a fost realizat in proporție de circa 101 la sută. Volumul producției globale industriale este cu aproape 18 la sută mai mare față de perioada corespunzătoare a anului trecut. Aceste succese sunt rezultatul muncii pline de avint și al priceperii clasei noastre muncitoare, care traduce în viață cu hotărîre și consecvență politica partidului de industrializare socialistă a țării. Realizări de seamă au fost obținute și in agricultură. Marea majoritate a țăranilor muncitori, urmînd cu încredere calea arătată de partid, muncesc uniți în gospodării colective și întovărășiri agricole. Harnica noastră țărănime muncitoare a pornit cu multă însuflețire la efectuarea la timp în bune condiții a lucrărilor agricicole de primăvară, muncește pentru sporirea continuă a producției vegetale și animale, își făurește condiții de viață tot mai bune, asigurînd în același timp cantități sporite de produse agro-alimentare necesare industriei bunurilor de consum și aprovizionării celor ce muncesc. Punindu-și talentul și energia în slujba socialismului, intelectualitatea aduce un aport de preț la dezvoltarea economiei naționale, la îmbogățirea patrimoniului nostru cultural, la răspândirea largă a culturii în masele poporului. Ca rezultat al succeselor obținute in economie, în creșterea venitului național, partidul și guvernul au înfăptuit o serie de măsuri menite să satisfacă tot mai deplin cerințele materiale și culturale ale oamenilor muncii. Salariul real a crescut in primul an al planului de șase ani cu 11 la sută, iar veniturile țărănimii, realizate numai din vînzările de produse către stat, au fost de circa 9,5 miliarde lei. In anul 1960 și în primul trimestru al acestui an au fost construite din fondurile statului și date în folosință peste 31.000 de apartamente. (Continuare in pag. a 4-a.) Demonstrația oamenilor muncii din Satu Mare Cupola norilor s-a spart și privirea caldă a soarelui primăvăratic a îmbrățișat tot orașul. Atmosfera sărbătorească a cuprins străzile, parcurile, inimile. Pe alei, în grădini, oriunde te uiți te întimpină verdele crud al primăverii pe care petalele florilor par niște broderii minunate. Steaguri roșii, tricolore, pancarte și lozinci întregesc ambianța sărbătorească, vorbesc despre importanța acestei grandioase sărbători a muncitorilor de pe toate meridianele, slăvesc gloriosul Partid Muncitoresc Român, care peste cîteva zile împlinește 40 de ani de existență și de lupprimit cu puternice aplauze, apare un car alegoric purtînd, pe lângă uriașul panou cu inscripția „1 Mai“, o cosmonavă, simbolizând zborul omului în Cosmos această epocală cucerire a științei și tehnicii sovietice. Legând parcă firul simbolului, în urma carului alegoric defilează sute de pionieri - constructă neprecupețită pentru fericirea celor ce muncesc. La ora 10, în Piața Libertății a început tradiționalul miting. S-au adunat aici cîteva zeci de mii de oameni ai muncii din întreprinderi, gospodarii colective și instituții din oraș. Cuvîntările rostite în limba romînă de către tovarășul Dezideriu Lakner, primsecretar al comitetului orășenesc de partid, și în limba maghiară de către tovarășul Mihai Schwarczkopf, președintele sfatului popular raional, au fost subliniate, în repetate rînduri, de puternice aplauze și ovații pornite din dragoste față de partidul drag, față de guvernul republicii noastre populare, zorii de mîine ai comunismului. E minunată această imagine cu sute de copii voioși cărora pariáiul — pe care-l cîntă acum — le-a creat o viață plină de bucurii. Tribuna îi aplaudă, populația adunată pe trotuare le așterne flori în cale. Este simbolul cel mai grăitor care vorbește de dragostea pe care o poartă oamenii muncii gnerației de mîine. * Victorii închinați partidului In rînduri compacte, primiți cu entuziaste urale și aplauze, sosesc spre tribună harnicii muncitori, ingineri, tehnicieni și funcționari ai uzinei „Unio“. Panourile pe care le poartă Vorbesc despre frumoasele realizări închinate aniversării partidului; . Angajați în entuziastă întrecere socialistă, urmărind înainte de toate îmbunătățirea calității produselor, ei raportează acum cu mîndrie partidului că planul producției globale pe primul trimestru s-au realizat în proporție de 101,5 la sută, iar economiile la prețul de cost s-au ridicat la 5 milioane de lei! In primele rînduri ale demonstranților pășesc, cu fețele radiind de mîndrie, muncitorii secției a V-a, care in marea bătălie pentru calitate au obținut drapelul de fruntaș pe uzină. . Colectivul fabricii „1 Septembrie“ a venit la demonstrație mîndrindu-se de asemenea cu frumoase succese obținute în producție. „Mai frumos, mai bun, mai ieftin“ — iată lozinca însușită de acest harnic colectiv care pe primul trimestru și pe luna aprilie a depășit planul de producție la principalele sortimente cu aproape 800 mașini aragaz, 300 de reșouri etc. Noul produs al fabricii, mașina de a(Continuare în pag. a 3 a.) . Cu flori în cale ““““ .Cu SÎI?Sli'Ue la acii profale. SCM Hitunl la u0u. dealcaza punctioul urmei ..Un<a“ din Satu Mare,