Pentru Socialism, octombrie 1961 (Anul 12, nr. 2398-2423)

1961-10-01 / nr. 2398

Tovarășii Aurel Lupșa, Iuliu Lager și Gheorghe Berindan de la secția tîmplărie a uzinelor I.Gheorghe Gheorghiu-Dej“ pregătesc lamele de presiune pentru filtre după o nouă metodă, prin care asigură o creștere simțitoare a productivității muncii. Mai mult spirit de răspundere în organizarea însămînțărilor Organizarea campaniei agricole de toamnă, una din sarcinile cele mai importante ale perioadei actuale, a fost pusă încă de mult timp la ordinea zilei și în raionul Cehu Silvaniei. Sub îndrumarea comitetului raional de partid, comitetul executiv al sfatului popular raional ,a întocmit un plan de măsuri bine documentat, care cuprinde sarcini în vederea mobilizării coectiviștilor, a întovărășiților, a maselor de țărani muncitori pentru executarea tuturor lucrărilor la timpul optim și la un Înalt nivel agrotehnic. Pe baza acestui plan au fost repartizați membrii comitetului executiv, inginerii și tehnicienii agronomi pe Unități agricole pentru a ajuta efectiv la pregătirea și desfășurarea campaniei în aceste verigi de bază, unde se hotărăște propriu-zis soarta lucrărilor. Pusă în aplicare, această măsură nu a întîrziat în unele domenii și locuri să dea rezultate bune. In această privință este pozitivă preocuparea intensă pentru fertilizarea solului. Au fost transportate în timp pentru a fi încorporate în sol îngrășăminte organice pe o suprafață de peste 6.400 ha. Au fost aplicate, de asemenea, îngrășăminte minerale pe 512 ha. Mobilizînd masele de colectiviști la recoltatul culturilor tîrzii, la curățirea și eliberarea terenurilor destinate însămîn țărilor, iui fost arate șî discuiie mari Suprafețe cu sprijinul mecanizatorilor de la S.M.T. Satulung. In gospodăriile colective, majoritatea suprafețelor ce se vor însămînța au fost deja arate. După asemenea pregătiri în multe gospodării colective s-a trecut în perioada optimă la însămînțarea primelor hectare cu secară și grîu. La gospodăria colectivă din Dobra, spre pildă, din 360 ha planificate, 71 ha au fost însămînțate deja cu grîu. Și la Sălsig colectiviștii au însămințat peste 50 ha cu grîu și secară. Alături de aceste rezultate parțiale, se constată încă și lip la raionul Cehu Silvaniei sunt mari în pregătirea campaniei agricole de toamnă.A fost scăpată din mină o problemă ,atît de importantă, ca aceea a semințelor. Dacă în planul de măsuri s-a stabilit ca pînă la data de 10 septembrie să fie condiționată întreaga cantitate , de sămînță, apoi trebuie spus că la 28 septembrie din cele 2.809 tone abia 2.087 tone erau condiționate. Dacă în comunele Bogdand, Hodod, Someșuileac, Ariniș, Asuaj întreaga cantitate de sămînță a fost condiționată, nu așa se prezintă situația în comuna Bălța, unde din 210 tone s-au condiționat doar 25 tone, sau la Oarța, unde din 130,5 tone s-au condiționat 28 tone. O și mai mare rămînere în urmă se constată la schimbul de semințe. Pe întreg raionul, din 477 tone semințe prevăzute pentru schimb și puse la dispoziția unităților agricole s-au schimbat numai 96 tone. Și acum cînd însămînțările au începutm multe locuri ritmul schimbului de semințe este sub orice așteptări. Oare cunosc țăranii din acest raion importanța semințelor din soiuri de înaltă productivitate, influența lor asupra producției de grîu din anul viitor? Și-au făcut oare datoria tehnicienii și inginerii agronomi în explicarea acestui lucru? Dacă e să judecăm după rezultate, răspunsul vine de la sine. Problema n-a fost privită cu destulă răspundere. O deosebită atenție trebuie acordată gospodăriilor colective tinere, și nu așa cum se întîmplă la cele 3 gospodării colective înființate în acest an in comuna Ulmeni, unde, din lipsă v?jutor, pregătirile pentru insămînțări sînt încă în faza începutului. La Chelința, spre pildă, aproape că nu s-a arat încă nimic pentru însămînțări. Este știut că timpul nu așteaptă după nimeni. In raionul Cehu Silvaniei s-a stabilit că perioada optimă pentru iusămînțări este cuprinsă între 25 septembrie—20 octombrie. Din acestea 5 zile au și trecut, totuși în privința pregătirii tuturor condițiilor mai este mult de făcut. Aceasta necesită luarea unor măsuri eficace care să garanteze lichidarea grabnică a rămînerii în urmă la schimbul de semințe, precum și la pregătirea terenului, asigurarea unui pat germinativ bun tuturor semințelor. In acest scop trebuie ca organizațiile de bază din comune și sate, din unitățile socialiste, sub îndrumarea comitetului raional de partid, să desfășoare o muncă politică de masă vie, folosind formele cele mai eficace în sprijinul antrenării tuturor forțelor în întrecerea socialistă pentru , grăbirea ritmului la recoltarea culturilor tîrzii și îndeosebi de pe tarlalele care sînt destinate insămînțărilor de toamnă. Imediat ce terenurile sînt eliberate, tractoarele și atelajele să intre in acțiune la arat. Mecanizatorii de la S.M.T., folosind întreaga capacitate a mașinilor, vor trebui să organizeze mai bine schimbul de noapte, ajutînd astfel gospodăriile colective și întovărășirile agricole ca sămînța să ajungă în pămînt cit mai repede și ca toate lucrările să fie executate la un nivel agrotehnic superior anilor trecuți. SIMPOZION Comitetul regional A.R.L.U. S.R.S.C. anunță pentru azi ia ■„Flacăra“ din orașul Baia Mare, construiește comunismul — viito Cu ocazia acestui simpozion vor Cristea Trifu, Ștefan Iosif și fi urmat de filmul artistic „Phm, în colaborare cu filiala ora 11, în sala cinematografului simpozionul pe tema „U.R.S.S. rul luminos al întregii omeniri“, vorbi tovarășii Cornel Borlea, Vladimir Vasilov. Simpozionul va ma zi“* PENTRU MINERII DIN BAIA BORȘA Constructorii de locuințe de pe șantierul din Baia Borșa,organizați în două schimburi, lucrează intens la turnarea fundației unui nou bloc cu 48 de apartamente pentru mineri. Noul bloc va avea încălzire centrală, apă caldă etc., asigurînd tot confortul pentru noii locatari. IN VEDEREA DESCHIDERII UNIVERSITĂȚILOR POPULARE La Casa de cultură a sindicatelor din Baia Mare are loc azi o consfătuire organizată de Consiliul regional al sindicatelor Maramureș și filiala S.R.S.C. La consfătuire participă colectivele de conducere, lectorii universităților populare muncitorești și responsabilii lectoratelor din regiune. Cu acest prilej se va face un instructaj cu privire la deschiderea noului an de învățămînt și cu privire la propaganda prin conferințe în cadrul lectoratelor. SPECTACOLE ALE ANSAMBLULUI DIN CARANSEBEȘ. Cu ocazia turneului pe care l-a întreprins în regiunea noastră, Ansamblul popular de stat „Lazăr Cernescu“ din Caransebeș a prezentat ieri două spectacole în orașul Satu Mare. Mîine la ora 21 ansamblul va prezenta un spectacol intitulat „Cîntec dulce, cîntec drag“ în sala cinematografului „Minerul“ din Baia Mare; își vor da concursul solistele Florentina Vlad și Lucreția Ciobanu din București. u Buletin meteorologic Timpul probabil de mîine. Vremea devine schimbătoare, cu cerul variabil, temporar noros, cînd vor cădea ploi locale de scurtă durată. Temperatura se menține ridicată, minimele vor fi cuprinse între 6-10 grade, iar maximele intre 13-25 grade. Vint slab din est. *»»*****•«« * i *»*«■»»» »•»•»♦»»fry Consfătuire medicală interregională In zilele de 28 și 29 septembrie la Casa de Cultură a sindicatelor din Baia Mare s-au desfășurat lucrările consfătuirii interregionale cu tema „Viroze respiratorii la Baia Mare“, organizată de Societatea Științelor Medicale din R.P.R., secția de patologie infecțioasă și epidemiologie, secția de pediatrie și filiala Maramureș a S.S.M. Consfătuirea a urmărit lămurirea unor probleme mult controversate de ordin epidemiologic, clinic și de laborator în marele capitol al virusurilor respiratorii. In cadrul consfătuirii au fost prezentate numerotase referate, printre care amintim: .„Grupul virusurilor respiratorii“ de conf. dr. N.N. Cajal, „Virozele respiratorii la adulți“ de prof. dr. M. Voiculescu și colaboratorii, „Virozele respiratorii la copii“ de prof. dr. Ioan Nicolau și colaboratorii, „Aspectele radiologice ale virozelor respiratorii la copil“"de prof. dr. A. Rusescu și colaboratorii, „Achiziții în terapia virozelor respiratorii la copil“ de prof. dr. C. Constantinescu și colaboratorii, și altele, care au fost urmate de rodnice și interesante discuții. In cadrul consfătuirii a fost rulat și un film științific despre culturile de virus, realizat de Institutul de Inframicrobiologie din București de sub conducerea acad. prof. dr. St. S. Nicolau. Unități fruntașe la recoltarea sfeclei de zahăr . In gospodăriile agricole colective din: Ambud, Corod, Dara, Lazuri și altele recoltatul sfeclei de zahăr a luat sfîrșit cu mult mai devreme decît în anul trecut. Strînsul sfeclei de zahăr se apropie, totodată, de sfîrșit și în gospodăriile agricole colective din Păulești, Petin și Odoreu. O bună parte din producția recoltată pînă în prezent de către aceste gospodării colective a și fost expediată fabricilor de zahăr pentru prelucrare. I Anul XI! Nr. 2393 ! I * II Duminică, I II octombrie 1961 | 5 * ! ♦x : ? 4 pagini — 20 bani | t Citiți in pag. a 4-a: - GLORIOASA ANIVERSARE A POPORULUI CHINEZ. - S.U.A. PIERD ÎNTRECEREA CU U.R.S.S. T.ei-nnoașteri semnificative ale presei americane- ATENTAT ÎMPOTRIVA LUI NEHRU, Cu planul realizat lualule fie termen Confecții în contul trimestrului IV La fabrica de confecții textile „Mondiala“ din Satu Mare se desfășoară o vie întrecere socialistă, pentru realizarea sarcinii de plan și a angajamentelor luate. Acest lucru se oglindește în rezultatele obținute pînă în prezent. Astfel, planul de producție pe trimestrul III a fost realizat la data de 28 septembrie. Cantități însemnate, de confecții, ca uniforme școlare pentru băieți, taioare și rochițe pentru femei, rochițe pentru fetițe, precum și alte produse au fost livrate trimestrului IV. In afara sarcinilor de plan avute, harnicii muncitori ai fabricii „Mondiala“ au mai produs în cursul lunii septembrie și 2.000 bucăți zacouri bărbătești din stofă. Lupta pentru calitate continuă să fie și pe mai departe obiectivul principal al întrecerii. In acest domeniu au fost obținute rezultate valoroase. In mod deosebit s-a distins brigada „8 Martie“ condusă de fruntașa în producție Magdalena Kerékgyártó, membră de partid, care, pe lingă depășirea planului. de producție, a ridicat simțitor și calitatea rochițelor pentru copii. Pe un șantier de construcții în organizația de bază a grupului de șantier nr. 3 Baia Borșa a avut loc zilele acestea adunarea de dare de seamă și alegerea noului birou al organizației de bază. Darea de seamă prezentată de tovarășul Radu Barbu, secretar al organizației de bază, a reflectat felul cum, comuniștii au mobilizat colectivul de muncitori la realizarea obiectivelor de plan. Planul de producție pe anul 1961 pînă acum a fost îndeplinit în proporție de 65 la sută,realizîndu-se totodată o economie de 40.000 lei, provenită în mare parte din folosirea zgurei la construcții T.B.C. Baia Borșa, școala din Repedea și dispensarul veterinar din Vișeu. In același timp au fost scoase la iveală și unele lipsuri. De pildă, la podul peste rîul Vaser, blocul cu 8 apartamente din Vișeu etc. lucrările au rămas în urmă din cauza neasigurării la timp cu materialele necesare, precum și a documentațiilor. Adunarea a trasat sarcini comuniștilor din conducerea șantierelor pentru a pune un mai mare accent pe calitatea lucrărilor, de finisaj și a lua măsuri în vederea recuperării rămâneriiin urmă. In acest sens vor fi mobilizate toate forțele. S-a trecut apoi la alegerea noului birou al organizației de bază. Au fost aleși tovarășii Radu Barbu, Ion Turgu și Radu Ambrozie. Ca secretar al organizației de bază a fost reales tovarășul Radu Barbu. " Valentin". Costescu maistru instalator Din activitatea S. R. S. C. Conferințele, simpozioanele și celelalte manifestări organizate de S.R.S.C. cunosc o mare popularitate în rîndul oamenilor muncii din orașele și satele regiunii. Anul acesta au fost ținute in orașe, întreprinderi, cluburi, sate peste 8.600 de expuneri. Participanții au ascultat conferințe privind situația politică internațională, politica de pace a U.R.S.S. și a celorlalte țări de democrație populară, lupta pentru dezarmarea generală necesitatea și totală, încheierii Tratatului de pace cu Germania, precum și expuneri privind întărirea economico-organizatorică a gospodăriilor agricole colective, succesele obținute de poporul sovietic în explorarea Cosmosului etc. La Cărășeu, Botiz, Medieșu Aurit, raionul Satu Mare, la Glod, raionul Sighet, precum și în alte o sută de comune care anul acesta au fost vizitate de brigăzile științifice, diferiți intelectuali, printre care profesori, medici, învățători, economiști, juriști, agronomi etc., au răspuns la peste 4.000 de întrebări puse de săteni în legătură cu apariția vieții pe pămînt, fenomenele naturii, originea omului, și evoluția prevederea timpului etc. O atenție deosebită a fost acordată în ultima vreme popularizării proiectului de Program al P.C.U.S.. In acest scop, filiala regională S.R.S.C., în colaborare cu consiliul regional A.R.L.U.S., a organizat în întreprinderi și instituții un ciclu de conferințe „Manifestul intitulat comunist al epocii contemporane“, iar la sate expuneri pe marginea Programului. Pentru înarmarea continuă a oamenilor muncii cu noi cunoștințe politice, științifice și tehnice, în prezent la Baia Mare, Satu Mare, Sighet și Cărei se fac pregătiri pentru deschiderea universităților populare, care vor fi urmate de peste 2.000 de oameni ai muncii. Produse peste plan In ziua de 27 septembrie, colectivul întreprinderii „1 Septembrie“ din Satu Mare a realizat planul de producție pe trimestrul III. De la începutul anului și pînă în prezent, colectivele de lucru din secțiile întreprinderii au produs peste sarcinile planificate 877 bucăți mașini de gătit cu combustibil gazos, 4.500 bucăți bidoane de lapte și 300 bucăți reșouri. Față de aceeași perioadă a anului trecut, producția întreprinderii a crescut cu 20 milioane lei. In realizarea și depășirea planului în frunte se situează secția turnătorie, care, pe lângă terminarea sarcinilor pe această lună, cu mult înainte de termen, a reușit să pregătească o parte din piesele necesare producției lunii viitoare. Prin aceasta secția turnătorie aduce un aport de seamă, în îmbunătățirea desfășurării ritmice a producției în trimestrul IV. Rezultate valoroase au fost obținute și în domeniul îmbunătățirii calității produselor, dindu-se produse de calitatea I cu 4, la sută mai mult decît prevedea planul. Pregătiri pentru plantări de pomi fructiferi . In zona pomicolă a regiunii se lucrează intens la pichetatul terenurilor, săparea gropilor și pregătirea materialului săditor necesar, pentru plantările de toamnă de pomi fructiferi. Aceste lucrări sunt mai avansate în raioanele Sighet, Lăpuș și Șomcuta, unde numai în toamna anului curent urmează a fi plantați în masiv circa 85.000 de pomi fructiferi. Cu plantările executate în primăvară și cele planificate pentru toamna acestui an, suprafața levezilor de pomi fructiferi din regiunea noastră crește în anul 1961 cu aproape 1.500 hectare. Față de anul 1958 suprafețele levezilor au crescut cu peste 3.000 hectare. Ca material săditor se folosesc puieți din soiuri de mare valoare economică, îndeosebi meri proveniți din pepinierele raionale și ale gospodăriilor agricole colective din regiune, Sâmbătă, 30 septembrie 1961, după-amiază, în parcul „Dimitrov“ din Baia Mare a avut loc solemnitatea de dezvelire a bustului lui Mihai Eminescu. Bustul, a cărui înălțime este de 1,40 m, a fost creat de sculptorul bucureștean Alexandru Gheorghiță. Erau prezenți reprezentanți ai organelor locale de partid și de stat, conducători ai organizațiilor de masă, numeroși reprezentanți ai colectivelor de muncă din întreprinderile băimărene, elevi. Tovarășul Marin Boboc, vicepreședinte al Comitetului executiv al Sfatului popular orășenesc Baia Mare, și profesoara Elena Misztiik, au vorbit despre marea personalitate artistică a lui Mihai Eminescu. In tăcerea aceea solemnă și măreață ce domnea în parc, în cugetele și inimele celor prezenți la dezvelirea bustului, evocările aduceau figura celui care a creat „Luceafărul“. .. .Mihai Eminescu a deschis ochii sub luminosul cer al Moldovei de sus în anul 1850. Durerile și aspirațiile poporului exploatat de burghezie și moșierime din anii copilăriei i-au rămas cristalizate în inimă. Cel ce avea să devină Luceafărul poeziei romînești va lupta pînă la sfirșitul zilelor sale cu lipsurile, cu foamea și cu boala. Se stinge din viață la 39 de ani. îndrăgostit de viață și de oameni, poetul desfășoară o vie activitate literară și gazetărească. In poezii ca „împărat și proletar“, „Scrisoarea a III-a“, „Viața“, „Cugetările sărmanului Dionis“ Eminescu a dat glas revoltei împotriva „orînduielii cea crudă și nedreaptă“, împotriva claselor dominante, care „numai banul îl vînează și cîștigul fără muncă“. Milioanele de oameni care au înfăptuit atîtea transformări revoluționare, sub conducerea partidului nostru drag, se regăsesc în imaginile grandioase ale genialului poet: „Din nou prin globii, calcă cu fața înzeită, /Cu faclele nestinse, puterea-i împietrită, POPORUL ÎMPĂRAT“, Eminescu credea în „ideea mare, scumpă, a păcii pe pămînt". Astăzi trăim timpul dorit și de el cînd, pe o treime din glob „crește tot ce-n lume menit este să crească“. In Eminescu găsim plămădită intr-o melodie unică toată întinderea și esența patriei noastre: codrul și cîmpia, șopotul izvoarelor și târgurile mării, liniștea înserării și vraja singurătății, frumuseți care mișcă și înalță sufletul omului. ■ Clasa muncitoare din »■ țara noastră, în frunte cu partidul ei, valorificînd patrimoniul cultural al trecutului, l-a așezat, pe Eminescu la locul ce i se cuvine între marii creatori ai culturii, în rîndul luptătorilor pentru libertate, acordîndu-i în același timp titlul de membru post-mortem al Academiei R.P.R Dezvelirea bustului lui Eminescu în parcul „Dimitrov“ din Baia Mare e încă un semn de adîncă prețuire de care se bucură opera lui care vorbește de viața și năzuințele poporului. Trecând pe aleea largă și umbroasă a parcului, sub bolta arborilor îngălbeniți de brumele toamnei, trecătorii se opresc o clipă și, privindu-i bustul, își amintesc de viața și opera Luceafărului poeziei romînești. In astfel de momente vin în amintire versurile iubitei poetului, Veronica Micle: „Virful ’nalt al piramidei ochiul meu abia l-atinge. .. /Lîngă acest colos de piatră vezi tucit de mică sînt./ Astfel tu-n a cărui minte universul se răsfringe,/ Al tău geniu peste veacuri rămîne-va pe pămînt“* V. GAFTONE La Baia Mare !Dezveltirea hustului lui Eminescu Aspect de la dezvelirea bustului lui Mihai Eminescu. Tovarășul Marin Boboc vorbește despre personalitatea marelui poet, Se dezvoltă transportul de călători în comun Printre realizările de seamă obținute în anii puterii populare în orașele regiunii se numără și înființarea unor linii permanente de autobuze pentru transportul de călători în comun. In ultimele 8 luni, de pildă, parcul de mașini a crescut cu încă 12 autobuze, la dispoziția oamenilor muncii aflîndu-se acum de 7 ori mai multe autobuze decît în anul 1955. Paralel cu creșterea numerică a parcului de mașini, s-au înființat și o serie de linii noi, printre care Baia Mare — băile Usturoi, Baia Mare — Baia Sprie etc. Anul acesta au fost transportați de 20 de ori mai mulți călători decît în tot cursul anului 1960. Transportul în orașele regiunii e asigurat totodată și prin 19 taxiuri}