Pentru Socialism, ianuarie 1962 (Anul 13, nr. 2477-2501)

1962-01-03 / nr. 2477

PRIMA ZI A ANULUI — primele succese Două șarje în plus în timp ce harnicii topitori de la uzinele „1 Mai“ Baia Mare își petreceau revelionul plini de bucuria succeselor anului 1961, în secțiile uzinei echipele din schimbul I duceau lupta realizării primelor produse pentru anul 1962. Ia secția aglomerare, echipa condusă de Anton Drucal împreună cu ortacii săi Emil Haiduc, Ștefan Groza și alții au dat topitorilor cu aproape 12 tone aglomerate mai mult decât prevedea planul pe schimbul lor. Uriașele cuptoare ce străjuiesc secția topire trăiesc și ele din plin clocotul puternic al metalelor. Aici, în jurul lor, echipa condusă de Mihai Trifan a ținut cu orice preț ca anul 1962 să fie întâmpinat cu succese și mai mari față de cel căruia cu câteva ore în urmă i-a fost ruptă ultima filă din calendar. Și dorința lor a-a transformat în fapte. Schimbul I al secției topire a dat peste plan două șarje în plus. Plastul primei zile depășit Cu cîteva zile înainte de sfârșitul anului, minerii de la Nistru au avut grijă să extragă un volum de minereu sporit pentru ca în zilele de sărbătoare — 1 și 2 ianuarie — instalațiile de preparare să nu staționeze nici un minut. In urma acestui lucru instalația de preparare Nistru a prelucrat din prima zi vin volum sporit de minereu față de sarcina planificată. Bineînțeles că preparatorii, în frunte cu maistrul Ioan Oros, prim-celularul Mihai Ghișa, șeful echipei de la ante zdrobire. .La tabloul de comandă al întreprinderii regionale de electricitate Maramureș din Baia Mare, dispecerul de serviciu, atemistul Ovidiu Tatu, a întrerupt pe cîteva clipe furnizarea curentului electric. Orașul a rămas în Bezină. Cînd s-au aprins din nou luminile, a căzut și ultima filă a Vechiului calendar, luîndu-i locul prima din anul 1962. Cu aceeași atenție ca și pînă atunci, dispecerul de serviciu controlat funcționarea pe masa departe a aparatajului. Primele cantități de energie electrică din producția anului au început să treacă prim electromotoarele uzinelor chimice, a uzinelor „1 Petru Mugur și alții, au fost tot timpul la datorie. Același lucru se poate spune și despre preparatorii flotantei Băița, care a funcționat neîntrerupt cu ambele linii de prelucrare, depășind în fiecare schimb planul de producție. In vederea asigurării cu minereu suficient pentru noaptea de 2 spre 3 ianuarie și pentru primele ore ale zilei de 3 ianuarie, mecanicul de locomotivă Ghéza Bolddjar, ajutat de Iosif Kinmayer și Liu Moldovan, au intrat în subteran scoțând la suprafață zeci de vagoneți cu minereu. Mal“, prin aparatele medicale, prin miile de becuri ale orașului etc., pulsând parcă cu un rirtan și mai accelerat, mai tineresc. Necesitățile consumatorilor sânt satisfăcute în întregime. Producția întreprinderilor nu a avut de suferit. In ziua de 1 ianuarie 1962 întreprinderea regională de electricitate Maramureș a livrat peste 400.000 kWh energie electrică consumatorilor din sistem. Tabloul de comandă n-a arătat în acest timp nici o defecțiune. Anul Nou a început cu bine. Colectivul de aici a pornit în bătălia realizării planului și a tuturor angajamentelor luate! Prima zi a anului 1962 a găsit colectivele de muncă ale secțiilor cu proces continuu de producție ale Uzinelor chimice din Baia Mare în plin lucru. Prima zi a coincis totodată și cu primele succese. La secția cupru electrolitic la ora 4 dimineața s-au turnat primii anozi de cupru. Echipa condusă de Dumitru Talpoș de faza de prerafinare la terminalarea primului schimb a înscris în raportul de producție un rezultat Îmbucurător: șapte anozi turnați în plus. Nici cel de-al doilea schimb, condus de comunistul Ioan M. Pop, nu s-a lăsat mai prejos: din sarja turnată la ora 11,00 au ieșit de asemeni, cu aproximativ 8 la sută mai mulți anozi. Maistrul de schimb, comunistul Carol Baczai, supraveghea cu atenție funcționarea instalației de electroliză. Aici muncitorii de serviciu, printre care comuniștii Gheorghe David, Vasile Șimonca, Petre Prelucan și alții executau cu promptitudine toate lucrările de întreținere în vederea scoaterii primelor plăci de cupru electrolitic. Primele cantități de energie electrică Rezultale frumoase Comunistul Ion Matei de la întreprinderea „Tudor Vladimirescu“ din Satu Mare, execută la ferăstrăul circular mecanic piesele componente ale mobilei. Echipa condusă de Simiont Fînățeanu de la uzina,1 Mai“ a terminat ultima șarjă a anui 1981. Apoi, schimbul I al anului 1962 a dat două șarje peste plan. Din realizările întreprinderii comunale Satu Mare la peste un milion de lei se cifrează suma beneficiilor pe care colectivul întreprinderii comunale din Satu Mare le-a realizat peste plan în 11 luni ale anului 1961. Sursa acestui venit în plus provine din reducerea suplimentară a prețului de cost cu 890.000 lei, ca urmare a economiilor obținute la combustibil, carburanți, materiale de întreținere și diverse cheltuieli administrativ-gospodărești, precum din depășirea planului de produciie și de prestări. In cursul anului 1961 consumatorilor li s-au distribuit peste plan 1.250.000 kWh energie electrică, 154.000 m.c. apă potabilă etc. Prin majorarea parcului de autobuze comunale cu mașini și a prelungirii traseelor cu încă 20 km încasările din acest sector de activitate au depășit suma planificată cu 324.000 lei. Pentru asigurarea debitului de apă în orele cu consum de vîrf a fost dat în folosință un rezervor tampon de 1.500 m.c. De asemenea, prin redimensionarea rețelelor electrice necorespunzătoare s-au redus pierderile pe rețea cu aproximativ 900.000 kWh energie electrică, putîndu-se astfel livra consumatorilor mai mult curent. Printre realizările anului 1961 se numără și modernizarea iluminatului public prin introducerea luminei fluorescente pe arterele principale ale orașului Satu Mare. / \ till Hr. 2477 * Miercuri, ianuarie 1962 , 4 pagini — 20 äani Culoarea tovarășului Gheorghe Gheorghiu Dej rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăși și prieteni. Cetățeni ai Republicii Popular Romîne. Ne mai despart cîteva clipe de Anul Nou. Reuniți în această noapte în mijlocul celor dragi, al familiilor, prietenilor și tovarășilor de muncă, în fața aparatelor de radio sau de televiziune, așteptăm sosirea Anului Nou într-o atmosferă sărbătorească, plină de veselie și voie bună. Bucuria noastră este pe deplin îndreptățită. Anul pe care-l încheiem a fost un an de mari înfăptuiri, roadele muncii poporului nostru — deosebit de bogate. Cunoașteți tabloul impresionantelor realizări în toate domeniile de activitate social-economică, înfățișat la recenta sesiune a Marii Adunări Naționale. Planul producției industriale pe anul 1961 a fost îndeplinit cu 12 zile înainte de termen. Muncitorii, inginerii și tehnicienii pot privi cu satisfacție rezultatele muncii lor pline de abnegație. In toate ramurile economiei au fost puse în funcțiune noi capacități de producție. Economia națională a primit mai mult metal, mai multe mașini, mai mult petrol, cărbune, minereu, energie electrică, produse ale industriei chimice, bunuri de larg consum. In toate regiunile și orașele țării iscusiții noștri constructori au ridicat noi clădiri industriale, cartiere de locuințe, așezăminte de învățământ, sănătate, cultură. Milioane de țărani, uniți în gospodării colective, au cules rod bogat, se schimbă întreaga înfățișare a satului și felul de trai al țărănimii. Țăranii muncitori, lucrătorii din gospodăriile de stat și S.M.T.-uri muncesc cu spor pentru a da patriei un belșug de produse necesare bunului trai al populației. Cadrele noastre didactice din invățămîntul de toate gradele, lucrătorii din institutele de cercetări științifice, din domeniul culturii și creației artistice au muncit cu devotament pentru educarea tineretului — schimbul nostru de mîine, pentru pregătirea de specialiști, pentru dezvoltarea științei și culturii noastre socialiste. Tuturor celor care prin munca lor însuflețită contribuie la înflorirea patriei, la avîntul economiei și culturii, la făurirea bunăstării poporului le adresăm calde felicitări, urări de noi realizări și spor la muncă. Avem neclintita convingere că eroica noastră clasă muncitoare care își îndeplinește cu cinste misiunea de clasă conducătoare a societății, țărănimea noastră care a pășit cu hotărîre pe calea agriculturii socialiste, oamenii de cultură care și-au pus cunoștințele și forțele creatoare în slujba poporului, vor adăuga în anul ce vine noi și noi victorii celor obținute pînă acum, încrezător în capacitățile sale creatoare, în viitorul său însorit, mîndru de succesele obținute, poporul nostru, sub conducerea partidului, va păși cu elan la înfăptuirea obiectivelor planului de stat pe anul 1962, muncind în toate ramurile de activitate cu entuziasmul propriu unui popor liber, stăpîn pe soarta sa și pe roadele muncii sale. Dragi tovarăși. Anul 1961 a fost marcat de un eveniment epocal — Congresul al XXII-lea al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice care a adoptat noul său Program, arătînd popoarelor calea spre o societate unde toate resursele materiale, toate cuceririle rațiunii umane sînt puse în slujba omului și a bunăstării lui, calea spre o lume fără războaie, spre triumful socialismului și comunismului pe tot globul pământesc. Mărețele victorii ale poporului sovietic în construirea comunismului, realizările remarcabile ale celorlalte țări ale lagărului socialist demonstrează cu putere superioritatea socialismului asupra capitalismului, dau forțe noi luptei oamenilor muncii din țările capitaliste pentru interesele lor vitale, pentru democrație și progres social, însuflețesc popoarele în lupta pentru lichidarea definitivă a rușinosului sistem colonial, pentru dreptul fiecărui popor de a dispune în mod liber de destinele sale. Năzuința cea mai fierbinte a întregii omeniri este asigurarea unei păci trainice în lume. Faptul că în anul 1961 pacea a fost menținută este o nouă dovadă că forțele păcii sînt astăzi mai puternice ca oricînd, cercurile imperialiste agresive tot mai izolate, politica lor tot mai compromisă în ochii popoarelor. Marea Uniune Sovietică și alături de ea celelalte țări ale lagărului socialist țin sus steagul luptei pentru pace, care unește în jurul său mase imense de pe toate continentele. Avem convingerea că prin lupta unită și hotărită a popoarelor pacea va triumfa și omenirea va fi ferită de ravagiile pustiitoare ale unui nou război mondial. Romînia își va aduce și pe viitor întreaga ei contribuție la întărirea păcii, la victoria politicii de coexistență pașnică între toate statele fără deosebire de sistem social. In același timp avem îndatorirea de a ține trează vigilența, de a întări puterea de apărare a patriei, înconjurînd cu dragoste pe ofițerii și ostașii Forțelor Armate ale Republicii Populare Române, care stau neclintit de strajă independenței patriei cuceririlor revoluționare ale poși porului. In pragul Anului Nou adresez, în numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, al Consiliului de Stat și al Guvernului Republicii Populare Romîne, calde felicitări oamenilor muncii din patria noastră, urîndu-le sănătate, fericire și noi succese în munca rodnică pe care o desfășoară. In clipa cind se vestește Începutul noului an, să închinăm paharul pentru patria noastră dragă, pentru prosperitatea harnicului nostru popor, constructor al socialismului ! La mulți ani, iubiți tovarăși și prieteni ! Cu două ore mai devreme alături de celelalte colective de muncă și lucrătorii feroviari de la stația C.F.R. Baia Mare s-au pregătit intens pentru noul an de producție, încă pe la ora 23 a ultimei zile din anul 1961 erau gata cu lucrările la toate compartimentele de activitate. Pe Vasile Roatiș și partida sa de manevră anul 1962 l-a „prins“ la datorie. Muncitorii Petru Marcu, Gheorghe Ștef, Mihai Lubeițca și Ioan Hepcal lucrau cu mult entuziasm la compunerea garniturii trenului de marfă numărul 4852 pe care au hotărît să-l pregătească pentru plecare mai devreme. Și au reușit. Prin dîrzenia cu care au muncit, în dorința de a reduce timpul de staționare, ei au făcut ca acest tren să poată pleca din stația Baia Mare cu 113 minute mai devreme. Mărfurile au plecat spre destinație cu aproape două ore mai repede decit prevedea planul. Acest lucru a fost posibil datorită faptului că cei de la manevră au folosit metoda de compunere și descompunere reciprocă a trenurilor. -REVELION 1962 Cu veselie și voie bună Ultima seară a anului 1961. De obicei la o asemenea oră Calea Traian din Satu Mare e aproape pustie. Acum în schimb pe aici — ca de altfel și prin alte părți ale orașului — domnește o animație ca în miez de zi. Grupuri de oameni îmbrăcați în straie de sărbătoare pășesc veseli pe cele două trotuare, pentru ca apoi să se reverse pe poarta fabricii „1 Septembrie“. Sînt muncitori, ingineri, tehnicieni și funcționari, împreună cu familiile lor, veniți să-și petreacă laolaltă noaptea de revelion. Aici în curtea fabricii i-au întîmpinat primitoare săli luminate feeric, special amenajate pentru petrecerea de revelion. Ele s-au umplut de altfel destul de repede și în curînd pe mesele aliniate în rînduri drepte și-au făcut apariția bucate gustoase și băuturi. Semnalul de începere a sărbătorii l-a dat, printr-un Plugușor, lăcătușul Augustin Iup’sica, împreună cu alți cîțiva ortaci. Au urmat apoi — în pauzele dintre melodiile de dans — fragmente dintr-un program artistic. De asemenea, pentru frumoasele succese obținute în producție în anul care a trecut — printre care și produse peste pian în valoare de peste 6.000.000 lei — cei prezenți au fost felicitați de către ing. Adalbert Nyegrai, directorul fabricii, și de către Ioan Roșan, secretarul comitetului de partid. In răstimpul dintre două clinchete de pahare, dintre două dansuri, s-au încins și discuții animate. S-au putut auzi astfel cuvinte despre noul tip — mult îmbunătățit — de mașină aragaz, despre turnarea în coji de bachelită și altele care vor fi înfăptuite în noul an. S-au făcut auzite de asemenea și amintiri despre faptul că pe vremea fraților Princz de revelion zeci și zeci de muncitori încercau, în grupuri compacte, porțile fabricii. Ei veneau aici însă nu pentru a petrece, ci pentru a cerși de lucru... Veselia și voia bună au domnit pînă în zori. Au luat parte de apropie noul an. Bătrînul '61 se pregătește să predea ștafeta. Ne mai desparte o distanță de cîteva minute pînă cînd vechiul an își va depune povara de pe spinarea gîrbovită. 1961 a fost un an plin de realizări: a fost la ele turnătorul Ștefan Cardoș și rabotorul Martin Meninger, sudorița Paraschiva Amați și emailatorul Andrei Bányai, maistrul Petru Tomșa și inginerul Mihai Mureșan — în total peste 500 de persoane. E drept însă că cei de la „1 Septembrie“ au sărbătorit Anul Nou pentru doua oară, întrucît anul 1961 — a respectiv planul anual de producție — ei s-au încheiat încă la 11 decembrie. Dar, bineînțeles, pentru asta nu s-a supărat nimeni. Dimpotrivă! De altfel colectivul acestei fabrici este hotărît să obțină și pe viitor succese de seamă, pentru a contribui într-o măsură cit mai mare la opera de desăvîrșire a construcției socialiste în patria noastră dragă, la făurirea unui viitor tot mai fericit pe care poporul nostru și-l clădește sub condurea înțeleaptă a partidului, un an în care s-au împlinit numeroase visuri. Dinspre orășelul copiilor din Baia Mare acordurile unui vals încântător se strecurau printre crengile nemului de iarnă, apoi se risipeau în împrejurimi. Anul Nou era așteptat cu veselie și voie bună de peste 500 de tineri care petreceau însuflețiți în sala sporturilor împodobită de sărbătoare. Erau aici tineri din fabrici, școli, de pe ogoare... Ciocneau pahare, felicitîndu-se unii pe alții pentru bucuriile și realizările obținute în anul care era pe ducă. Veselia era generală. Anul Noir care bătea la ușă găsea aici tineri entuziaști, plini de optimism. La mesele îmbodobite, tinerii discutau cu înflăcărare. Mai încolo, perechile se legănau ritmic în acordurile muzicii. Minutele treceau unul după altul. Miezul nopții era la o depărtare doar de cîteva clipe. Tovarășul Iosif Uglar, prim-secretar al Comitetului regional de partid Maramureș, a toastat pentru noi succese în muncă, urîndu-le tineilor sănătate și putere de muncă. Luminile se stingeau încet. Sunetul sirenelor, fluieratul locomotivelor erau primii crainici care vesteau noul an. Luminile s-au aprins din nou. Bun sosit, 1962! Clinchetul paharelor, urări de mulți ani se auzeau pretutindeni. Sudorul Alexavoarată frumos, de sărbătoare, sala clubului întreprinderii miniere „Petre Gheorghe“ era plină de lume. Minerii, preparatorii, mecanicii și lăcătușii — tineri și vârstnici — erau cuprinși de veselie în așteptarea momentului de trecere de la un an la altul. Mesele erau încărcate cu mâncăruri și băuturi. Pe scena clubului, brigada artistică de alixandru Merca de la Uzinele chimice Baia Mare ridică paharul. Pe chipul său se poate citi o nețărmurită bucurie. Are și de ce, este unul dintre cei mai buni sudori ai uzinei. Alături se află lăcătușul Octavian Brînz. El este în fruntea unei brigăzi care vreme de un an a dat numai lucru de califat . Iată-l pe Alexandru Marian și Dumitru Suciu — dușmani înverșunați ai rebutului, muncitori la U.M.M.U.M. Și ei ridică paharul pentru noi succese viitoare. ...Pentru tineret tradiționala sărbătoare a revelionului a fost un nou prilej de manifestare a bucuriei și optimismului sănătos care caracterizează generația de azi a patriei noastre. Este firesc să fie așa. In ajunul acestui început de An Nou poporul nostru a afat cu satisfacție sarcinile celui de-al treilea an al sesenalului, a căror realizare va constitui un nou pas însemnat pe drumul desăvîrșirii construcției noastre socialiste. Tineretul nostru se angajează să-și aducă cu prisosință contribuția la înfăptuirea acestui minunat viitor. Pație a întreprinderii programul de revelion, prezintă creînd momente vesele, distractive. Orchestra și-a întocmit un repertoriu special, de muzică populară și ușoara. Au mai rămas cîteva clipe din anul 1961. Lumina începe să se stingă (Continuare In pag. a 3-a.) Entuziasm și optimism Cu minerii în noaptea de An Nou Să golim paharul pentru succesele anului ce a trecut și pentru minunatele perspective ale anului 1965) (Aspect de la șgegtygggl