Pentru Socialism, mai 1962 (Anul 13, nr. 2579-2604)

1962-05-01 / nr. 2579

Trăiască 1 Mai Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua frăției muncitorilor de pretutindeni! Hotărîre Sesiunea extraordinară a Marii Adunări Naționale consacrată încheierii colectivizării agriculturii aprobă raportul prezentat de președintele Consiliului de Stat, tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej,în care se face un bilanț cuprinzător al strălucitelor victorii obținute pe drumul construcției socialiste și se trasează sarcinile ce stau în fața întregului popor pentru continua dezvoltare a agriculturii socialiste. Marea Adunare Națională consideră acest raport un îndreptar pentru întreaga activitate viitoare a organelor centrale și locale de stat, a organelor agricole și a tuturor oamenilor muncii din agricultură. încheierea lucrărilor sesiunii extraordinare A MARII ADUNĂRI NAȚIONALE Cuvîntarea tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej la încheierea discuției generale Tovarăși deputați și invitați. Lucrările sesiunii noastre au ajuns la sfîrșit. Au fost patru zile de însuflețitoare dezbateri, de schimburi de idei impresionant de bogate, de schimburi de experiențe extrem de valoroase prin învățămintele lor practice. Această minunată construcție, care a adunat sub cupola ei toată lumina și tot semnul cerului acestei primăveri, — operă minunată a arhitecților și constructorilor noștri, a fost parcă anume concepută cu un sens adinc simbolic pentru acest mare sfat al poporului, adunat pentru a sărbători una din strălucitele sale izbînzi. (Aplauze puternice.) însuflețiți de entuziasmul victoriei, am hotărât aci, tot în atmosferă sărbătorească și sarcinile de îndeplinit mai departe, și mijloacele de consolidare a realizărilor obținute, și perspectivele celor ce vor urma. S-au nefundat la această tribună președinți de gospodării colective, mai vechi și mai noi, mecanizatori și directori de gospodării agricole de stat, agronomi și cercetători, reprezentanți străluciți ai intelectualității, activiști de partid și de stat. Opiniile și propunerile făcute ne sunt de mare preț pentru rezolvarea justă și eficace a marilor probleme ridicate de etapa actuală de dezvoltare a societății noastre. Toți vorbitorii, ca un singur glas, au adus o înaltă prețuire și o aprobare deplină politicii Partidului Muncitoresc Român, Comitetului său Central, guvernului Republicii Populare Române. (Aplauze). Pentru partidul nostru și conducerea sa nu există nimic mai scump decît această prețuire a aleșilor și trimișilor poporului nostru muncitor, mărturie a legăturii depline și de nezdruncinat între popor și partid. (Aplauze puternice.) Această prețuire i-a revenit partidului și guvernului pentru devotamentul și consecvența cu care slujesc neobosit înflorirea economică și culturală, bunăstarea poporului, viitorul său fericit, triumful deplin al socialismului și comunismului spre ridicarea pe cea mai înaltă treaptă a patriei noastre socialiste. (Aplauze prelungite). Partidul nu cunoaște nepotrivire între vorbă și faptă. Poporul nostru a fost necontenit și umilitor înșelat de nesfîrșitul șir de guverne care s-au perindat în trecut la cîrma țării, și ale căror promisiuni se desfăceau în vînt, ușoare, ca puful de păpădie. Partidul nostru, partid al clasei muncitoare, trup din trup al poporului, schimbă aidoma în faptă, fiecare literă din programul său. El nu face promisiuni ci planuri; el transformă consecvent, an de an, în realitate vie, visurile generațiilor de oameni ai muncii, pentru care atîția luptători și-au vărsat sîngele. (Aplauze). Ați văzut cu toții aci, din tabloul vieții din țara noastră, întregit de mărturiile vorbitorilor cum sub conducerea partidului, țărănimea noastră colectivistă, într-un înălțător avînt al muncii creatoare și-a înmănunchiat forțele, pe calea arătată de minunata noastră clasă muncitoare, forța conducătoare a societății. Orașe și sate își schimbă înfățișarea de la o zi la alta. Oriunde ne aruncăm privirea, în orice colț al țării, vedem noi uzine și fabrici, noi schele, și tot mai întinse și mai rodnice ogoarele gospodăriilor colective și de stat. (Aplauze). Sesiunea de față va fi un nou îndemn și va da un și mai puternic avînt muncii pline de măreție a poporului nostru, pornit cu tot sufletul la construirea socialismului. (Aplauze puternice). Ecoul celor înfățișate aici a răsunat de sub această cupolă peste mări și țări. Prieteni și neprieteni au urmărit cei dinții cu dragoste, cei de al doilea cu nu mai puțin interes lucrările noastre și rezonanța lor puternică în opinia publică din multe țări. _Au asistat, auzind totul și văzînd cu ochii cine sînt vorbitorii, mulți ziariști străini. I am primit cu ospitalitate pentru a ne cunoaște cu adevărat și oamenii și faptele, ca să-și dea seama de munca noastră pașnică creatoare, de tot ce dorim să înălțăm aici, de tot ce voim în viitor. (Aplauze.) Sesiunea noastră a fost închinată unei mărețe victorii a poporului nostru. Ea a fost cu putință numai prin munca încordată a organelor noastre de partid și de stat, a nenumăraților lucrători de partid și fără partid care nu au cruțat nimic pentru a duce la îndeplinire misiunile ce le-au fost încredințate. Sesiunea aceasta a fost și ea o sesiune de lucru, de mare folos prin contribuția directă și fără preț a lucrătorilor din agricultură. Ea a pus temelia și a orânduit o nouă etapă a muncii noastre, a tuturor. Ea ne cere noi eforturi. Nimeni dintre dv. nu-și închipuie, firește, că de acum ne punem pe odihnă. Hotărârile ce vor fi adoptate de sesiune cer în continuare o muncă și mai intensă, ale cărei roade vor fi și mai strălucite. In această muncă trebuie să se considere mobilizate mai departe masele muncitoare, organele de partid și de stat, cu toții laolaltă revnind să-și îmbunătățească munca. In fiecare gospodărie colectivă și de stat, în fiecare brigadă, să fie prezentă chemarea partidului, sufletul său. Organelor locale ale puterii de stat, sfaturilor populare le vor reveni prin hotăririle acestei sesiuni, noi sarcini de mare răspundere. Ele vor avea de dezbătut temeinic și amănunțit toate aceste hotărîri, luîndu-și fiecare partea ce i se cuvine, cu gîndul mereu treaz, de a întări și dezvolta gospodăriile noastre colective, de a le asigura recolte tot mai bogate, de a realiza noi și noi progrese în toate sectoarele activității economice și socialculturale. Oamenii muncii de la orașe și sate întîmpină ziua de 1 Mai, sărbătoarea muncii, cu succese remarcabile în toate ramurile economiei și culturii. Suntem convinși că eroica noastră clasă muncitoare, harnica țărănime, intelectualitatea, însuflețite de mărețul program al desăvârșirii construcției socialiste adoptat de Congresul al III-lea al partidului, vor munci și pe viitor cu entuziasm, perseverență, patriotism înflăcărat pentru realizarea planului de șase ani, pentru continua dezvoltare a industriei, pentru avîntul agriculturii, pentru înflorirea culturii noi, spre a face patria noastră socialistă tot mai bogată, traiul celor ce muncesc tot mai îmbelșugat și mai fericit. (Aplauze puternice, prelungite.) Dragi tovarăși. Toată politica noastră internă și toate preocupările de a spori continuu bunăstarea poporului, sînt organic legate de gaja pentru îndeplinirea năzuinței supreme a întregii omeniri, apărarea și consolidarea păcii intre popoare, condiție fundamentală pentru ca toate popoarele să facă prin munca lor acest pămînt mereu mai luminos, pentru ca imensele resurse ale științei și tehnicii, ale geniului uman să nu slujească nimicirii vieții milioanelor de oameni și distrugerii tezaurului de neprețuit adunat de omenire de-a lungul atâtor veacuri, ci progresului spre culmile cele mai înalte și mereu mai înalte, ale civilizației umane. (Aplauze puternice.) . Această nobilă năzuință se află la temelia muncii poporului nostru, a luptei sale, alături de celelalte țări socialiste, pentru pace trainică, pentru coexistență pașnică între toate statele lumii, pentru excluderea războiului din viața societății. (Aplauze puternice.) Dați-mi voie, dragi ca acum, la încheierea tovarăși, lucrărilor noastre, să vă urez spor la muncă, succes în îndeplinirea sarcinilor voastre, fericire și bucurie. (Vii aplauze.) Pasul de aici, din sesiune, duce direct pe ogoare unde acum încolțește sămînța. Duceți în satele voastre imaginea nepieritoare a acestui mare sfat, la care poporul însuși prin cei mai vrednici fii ai săi a luat hotărîri de seamă pentru fericirea tuturor. (Aplauze). Spuneți acolo, tovarășilor colectiviști, că aci ați găsit laolaltă, întruniți în același gînd de propășire a patriei, colectiviști din toată țara, muncitori din uzine și fabrici, intelectuali, și că ați simțit marea forță de neînvins pe care o reprezintă poporul nostru astfel întrunit, sub conducerea înțeleaptă a partidului. (Aplauze puternice, îndelungi.) Să o spuneți ca să o simtă și să o țină minte și copiii voștri! (Aplauze). Trăiască patria noastră, Republica Populară Romînă! (Aplauze furtunoase, urale). Trăiască clasa muncitoare, țărănimea colectivistă, intelectualitatea, toți oamenii muncii constructori harnici ai socialismului! (Aplauze îndelungi, urale). Trăiască pacea și socialismul! (Aplauze furtunoase îndelung repetate. Participanții la sesiune, în picioare ovaționează minute în șir). ^............ Invitați din regiunea Maramureș la lucrările sesiunii extraordinare a Marii Adunări Naționale, Ședința de încheiere Luni au continuat în Pavilionul Expoziției Economiei Naționale a R.P. Române lucrările sesiunii extraordinare a Marii Adunări Naționale. Sosirea conducătorilor partidului și statului a fost primită cu puternice aplauze. In continuarea discuției generale au luat cuvîntul: ALEXANDRU MOGHIOROȘ, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, deputatul ȘTEFAN MATEI, prim-secretar al Comitetului regional Argeș al P.M.R., MIRON BELEA, invitat din regiunea Hunedoara, general de armată LEONTIN SĂLĂJAN, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., ministrul Forțelor Armate, MARIA NISTOR, președinta G.A.C. din comuna Plopeni, regiunea Dobrogea, CORNELUL MĂNESCU, ministrul Afacerilor Externe, deputatul acad. ZAHARIA STANCU, deputatul ȘTEFAN TRIPȘA, maistru oțelar din Hunedoara, Erou al Muncii Socialiste, DUMITRU COLIU, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.M.R. In încheierea discuției generale a luat cuvîntul tovarășul GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ. Cuvîntarea a fost subliniată cu puternice și îndelungi aplauze și ovații. Biroul Marii Adunări Naționale a supus apoi deputaților un proiect de hotărîre pentru aprobarea Raportului cu privire la încheierea colectivizării și reorganizarea conducerii agriculturii. La propunerea tovarășului GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ la votare au participat toți cei 11.000 de invitați la sesiune. Intr-o atmosferă de puternică însuflețire, participanții la sesiune — deputați și invitați — au votat in unanimitate hotărîrea de aprobare a Raportului cu privire la încheierea colectivizării și reorganizarea conducerii agriculturii prezentat de tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Deputatul MIHAI DALEA, președintele Comisiei pentru agricultură și silvicultură a Marii Adunări Naționale, a prezentat apoi raportul comun al comisiilor pentru agricultură și silvicultură, juridice și administrative asupra proiectului de lege cu privire la înființarea Consiliului Superior al Agriculturii și a consiliilor agricole regionale și raionale. Trecînduse la votul secret cu bile, Marea Adunare Națională a votat legea în unanimitate. Tovarășul ȘTEFAN VOITEC, președintele Marii Adunări Naționale, a rostit apoi cuvîntul de încheiere a lucrărilor sesiunii. In aclamațiile puternice și îndelungi ale celor peste 11.000 de participanți, lucrările sesiunii au luat sfîrșit. Sărbătoarea solidarității internaționale a celor ce muncesc . Minunata sărbătoare a zilei 5 de 1 Mai este azi mai strălucitoare, mai bogată în bucurii , ca oricînd. Steagul roșu al socialismului fîlfîie biruitor în orașele și satele patriei noastre vestind lumii întregi victoria definitivă a socialismului 6 $ în Republica Populară Romînă. In frunte cu eroica noastră o clasă muncitoare, poporul romîn înaintează sub conducerea înțeleaptă a partidului spre desăvîrșirea construirii societății socialiste și trecerea treptată la construirea comunismuului. De Ziua frăției muncitorilor 9 din toate țările, clasa noastră X muncitoare raportează cu îndreptățită mîndrie partidului X mari succese obținute pe tărrîmul dezvoltării producției x industriale. In primul trimes 9 ani al acestui an am produs X de 2—3 ori mai multă energie electrică, fontă, oțel și alte X produse decît în întregul an 9 1938. V Progresele obținute de industria țării noastre nu sînt oglindite numai în creșterea rapidă a producției, în crearea de noi ramuri industriale, ne- 9 cunoscute în Romînia burghezo-moșierească, ci și în înalta calitate a produselor care duc bunul renume al țării noastre în 9 peste 80 de țări cu care avem 9 relații comerciale. In această primăvară s-a în scris în istoria poporului nostru o măreață victorie, încheierea colectivizării agriculturii. Sărbătorim primul 1 . Mai cînd atît orașul cît și satul 9 înaintează impetuos in cadrul a unei economii socialiste în întregul ei. Obiectivul stabilit 9 de Congresul al IlI-lea al P.M.R. privind transformarea socialistă a agriculturii a fost 9 realizat cu 4 ani înainte de in termen. 9 Temelia societății și statului nostru —alianța muncitorească 9 țărănească — s-a ridicat pe o a treaptă superioară. x Sesiunea extraordinară a Marii Adunări Naționale consacrată înfăptuirii colectivizării, V entuziasmul cu care a fost primit Raportul prezentat de 9 tovarășul Gheorghe Gheorghiu- 9 Dej in forul suprem al țării X au dovedit puternic dragostea poporului nostru față de Partidul Muncitoresc Român, X hotărirea clasei muncitoare a țărănimii colectiviste, a intelectualității de a urma neabătut X politica partidului al cărui țel suprem este slujirea intereselor poporului. X Viața nouă, plină de bucurii, care înflorește abundent pe meleagurile patriei noastre socialiste aidoma livezilor în anotimpul primăverii este o pildă vie a roadelor unei societăți drepte, plină de vitalitate, în care nu mai sînt ex-ploatați și exploatatori, unde toți muncesc umăr la pentru fericirea omului. umăr . A trecut ca un vis urît vre-mea cind muncitorul de la 9 Phönix era întemnițat numai X pentru că îndrăznise să-și ex- 9prime idealurile arborînd de X 1 Mai un steag roșu. sau cînd 9 minerul de la Baia Sprie era 9 crunt bătut numai pentru că x l-a contrazis pe omul patronii 9 lui; sunt departe acele timpuri cînd mii de țărani mai ramureșeni goniți de mizerie , își luau traista goală în spionare și lumea in cap în cău- 9 tare de lucru. x Socialismul a împlinit indrăznețele visuri ale poporului, a Bunăstarea, cultura, bucuria vieții caracterizează azi traiul poporului român. In uzine, mixte, fabrici moderne, în care 9 pătrunde năvalnic tehnica 9 înaintată, pe ogoarele înfrăți te eliberate de cătușele milioanelor de haturi, oamenii muncii stăpîni pe destinele lor, o muncesc cu pasiune pentru sporirea belșugului patriei, constribuind la creșterea forțelor sistemului socialist mondial. 9 In această zi de măreață x sărbătoare a solidarității internaționale a celor ce muncesc, marile victorii obținute de poporul sovietic, de toate 9 popoarele țărilor socialiste ră 9 sună ca un înflăcărat îndemn către proletariatul și oamenii a muncii din țările capitaliste în 9 lupta pentru victoria socialismului și păcii. 9 Ca și soarele de primăvară , care trezește la viață natura, X ideile marxism-leninismului, în făptuirile epocale ale socialismului și comunismului însuflețesc popoarele în îndeplini crea năzuințelor lor celor mai scumpe: pacea trainică, libertatea și fericirea celor ce muncesc. v X Adunări festive La exploatarea minieră „Drapelul roșu"‘Herja La ieșirea din schimbul intîi minerii, tehnicienii și inginerii de la exploatarea „Drapelul roșu“ Herja au participat la o adunare festivă consacrată măreței sărbători a zilei de 1 Mai. Cu acest prilej a luat cuvîntul tovarășul Adalbert Holik, membru al Comitetului orășenesc P.M.R. Baia Mare. După ce a subliniat importanța măreței sărbători de 1 Mai, Ziua internațională a oamenilor muncii din lumea întreagă, vorbitorul a scos in evidență realizările cu care colectivul exploatării intîmpină marea sărbătoare. Minerii de aici, in frunte de echipele conduse de Vasile Rotman II și Alexandru Șonca, au dat sute de tone de minereu peste prevederile planului, realizînd peste plan economii de 900.000 lei. Succese de seamaj s-au obținut și în ce privește imbunătățirea calității minereului. La Combinatul chimico-metalurgia din Baia Mare. La Combinatul chimico-metcalurgic din Baia Mare a avut loc o adunare festivă închinată zilei de 1 Mai, marea sărbătoare a oamenilor muncii din lumea intreagă. Despre însemnătatea acestei zile și despre realizările cu care harnicul colectiv al combinatului întîmpină marea sărbătoare, a vorbit tovarășul Gheorghe Constantin, secretar al comitetului regional P.M.R. In primele 4 luni din acest an au fost date produse peste plan în valoare de aproximativ 3.300.000 lei și s-au realizat economii peste plan în valoare de aproape 530.000 lei. Fruntaș în întrecerea socialistă în cinstea zilei de 1 Mai este colectivul secției acid sulfuric. Peste prevederile planului de producție pe cele 4 luni din acest an au fost date printre altele însemnate cantități de cupru electrolitic. Raioanele Cehu Silvaniei, Lăpuș și Șomcuța au terminat însămînțările încheierea colectivizării agriculturii a creat condiții deosebit de favorabile executării muncilor agricole la timpul optim și la un înalt nivel agrotehnic. In întâmpinarea sesiunii extraordinare a Marii Adunări Naționale și a zilei de 1 Mai colectiviștii și mecanizatorii de pe ogoarele regiunii noastre, sub conducerea organelor și organizațiilor de partid, au desfășurat cu multă însuflețire întrecerea socialistă pentru terminarea însămințărilor de primăvară. Intr-un timp scurt s-au obținut mari succese in această bătălie. Respectîndu-și angajamentele luate în [întrecere, peste 200 de gospodării ■ colective din regiune au raportat [pînă acum terminarea însămîn■ țărilor de primăvară. Planul în[sămințărilor de primăvară a fost realizat în întregime în raioanele [Lăpuș, Șomcuta, Cehu Silvaniei,precum și în comunele aparținătoare orașului Baia Mare. In raioanele Oaș și Sighet se însămânțează ultimele hectare cu porumb. In raioanele Cărei, Satu Mare și Vișeu numărul gospodăriilor colective care anunță terminarea însămînțărilor este tot mai mare. Pentru o mai bună valorificare a rodniciei pământului, pe o suprafață de peste 40.000 hectare s-au însămânțat fasole și dovleci în cultură intercalată. In această campanie, pe ogoarele regiunii au lucrat 1500 de tractoare, țărănimea colectivistă s-a bucurat de îndrumarea calificată a 300 de ingineri, la însămînțări s-au folosit semințe din soiuri de mare productivitate, calitatea lucrărilor este superioară anilor trecuți — condiții care asigură obținerea de recolte bogate. Terminând însămînțările, colectiviștii vor trece la efectuarea lucrărilor de întreținere a culturilor,, ,