Pentru Socialism, august 1962 (Anul 13, nr. 2657-2682)

1962-08-01 / nr. 2657

> A -4, întrecerea socialistă — puternică forță mobilizatoare a colectiviștilor După încheierea colectivizării agriculturii, eforturile principale ale organelor și organizațiilor i de partid, ale tuturor lucrătorilor din agricultură sunt îndreptate spre dezvoltarea continuă a avuției obștești, spre sporirea neîncetată a producției agricole vegetale și animale, care constituie căile cele mai importante ale consolidării economico-organizatorice a gospodăriilor agricole colective. Din inițiativa comuniștilor, la, majoritatea gospodăriilor colective din regiune se desfășoară o entuziastă întrecere socialistă sub lozinca „Toate brigăzile și echipele gospodăriei colective — la nivelul celor fruntașe". Unde au fost stabilitie în acest scop obiective concrete, majore, strîns legate de îndeplinirea și depășirea sarcinilor prevăzute în planurile de producție, unde organizațiile de bază desfășoară o susținută muncă politică și educativă în mijlocul colectiviștilor, acolo întrecerea socialistă s-a dovedit a fi o puternică forță mobilizatoare în lupta pentru întărirea gospodăriei colective, pentru obținerea unor recolte bogate. Așa cum se arată in Directivele Comitetului Central al P.M.R. cu privire la criteriile principale ale întrecerii socialiste, la baza organizării întrecerii socialiste in gospodăriile colective trebuie să stea obiective menite să asigure realizarea unor producții mari de cereale, plante tehnice, sporirea continuă a producției de lapte, carne, lină, ouă, dezvoltarea pe toate căile a avuției obștești. Asemenea obiective și-au stabilit în întrecere colectiviștii din Acîș, bunăoară. Explicînd marea însemnătate a realizării angajamentelor luate, organizația de bază din gospodărie i-a ajutat pe colectiviști să stabilească totodată și măsuri concrete pentru înfăptuirea obiectivelor întrecerii, i-a mobilizat pentru executarea la timp și de bună calitate a măsurilor agrotehnice prevăzute. Toate acestea au mare putere de mobilizare, asigurînd întrecerii o deosebită eficacitate. Printre altele, brigăzile de cîmp din gospodărie s-au angajat la începutul anului să obțină cite 5.000 kg porumb boabe la hectar pe 270 hectare neirigate. Dar după ce, printr-o intensă mobilizare forțelor și mijloacelor existente, au reușit să facă semănatul la vreme, în teren bine pregătit, folosind numai sămînță de porumb dublu hibrid, ceea ce a dus la o bună răsărire și dezvoltare a culturii, brigăzile din gospodărie nu numai că s-au angajat să obțină 5.000 kg porumb boabe la hectar pe întreaga suprafață de 340 hectare cu porumb, ci au introdus în întrecere obiectivul depășirii cu 200—400 kg porumb boabe la hectar a angajamentului inițial. Munca entuziastă și de bună calitate depusă la întreținerea culturii va duce negreșit la realizarea sporului stabilit. Trebuie spus însă că în unele gospodării colective se manifestă încă formalism in organizarea întrecerii socialiste. La gospodăriile colective din Turulung, Halmeu și altele s-au stabilit obiective generale, care nu pot avea un efect mobilizator. „Vom depăși producțiile medii planificate la grîu, porumb și floarea-soarelui" — se arată în chemarea la întrecere lansată de brigada condusă de Iosif Heil de la G.A.C. din Turulung. Dar cu cîte kilograme? Prin ce metode? Organizația de bază, consiliul de conducere al gospodăriei nu se străduiesc să creeze condiții optime desfășurării întrecerii socialiste. Aici nu se întocmesc din timp planuri operative concrete pentru campaniile agricole, așa că nu e de mirare că o seamă de lucrări importante se execută cu intîrziere în gospodărie. Pe lingă grija față de stabilirea unor obiective concrete, (Continuare în pag. a 2-a.) jF w Agenție C. E. C. fruntașă Zilele acestea a fost înminat drapelul de agenție raională fruntașă agenției Vișeu pentru realizarea ritmică a planului pe trimestrul II. In anul în curs agenția a repurtat succese de seamă: soldul a crescut cu 40 la sută față de cel existent la 31 decembrie, unitățile operative din raion au realizat lună de lună planul pe trimestrul II, iar numărul depunătorilor consecvenți pe bază de consimțămînt scris atinge cifra de 1.500. CARNET DE ÎNTRECERE In luptă pentru primul loc Colectivele de muncă ale minelor „9 Mai“ și „11 Iunie“ din cadrul Exploatării miniere „7 Noiembrie“ Nistru desfășoară o vie întrecere socialistă. Un timp au fost In frunte minerii de la „11 Iunie“, apoi rezultatele cele mai bune le-au obținut minerii de la „9 Mai“, mină care și In luna iunie s-a remarcat prin succesele dobîndite. In lună aceasta, la consfătuirile de producție ce au avut loc pe grupe sindicale, minerii din ambele mine și-au luat angajamente mobilizatoare în întrecerea socialistă ce se desfășoară în cinstea Zilei minerului. Cuvîntul dat trebuie respectat. Și minerii îl respectă cu prisosință. Iată citeva exemple de la mina „9 Mai". Minerul Dumitru Pop care lucrează la deschidere își luase angajamentul în numele echipei că va da peste plan în această lună 2 m.l. de înaintare. Dar echipa a întrecut așteptările. Șeful echipei a condus bine, frontul de lucru a fost evacuat de material la timp, putîndu-se realiza schimbul și pușcătura. Drept urmare, față de angajamentul de 2 m.l. această echipă a realizat în 20 de zile 5 m.l. peste plan. De la această mină și-au mai îndeplinit angajamentele luate echipele minerilor Geza Bone cu 1,1 m.l. înaintare, Macovei Militar cu 24 vagonete de minereu și alții. Identic se prezintă situația și la mina „11 Iunie“. Minerii de aici, conduși de șeful minei, Aurel Pășcui, vor cu tot dinadinsul ca în această lună să cîștige ei întrecerea socialistă. Ca dovadă multe echipe, ca cele conduse de minerul Ioan Martin, Iosif Dani, Victor Rusu și altele care lucrează pe abataje, și-au îndeplinit deja angajamentele privind zonele de minereu peste plan. Lupta pentru ocuparea primului loc în întrecerea socialistă e legată strîns de felul cum vor fi respectate obiectivele întrecerii și mai ales obiectivul principal — calitatea minereului. In această direcție colectivul minei „11 Iunie“ a repurtat succese deosebite. REDUC CONSUMUL SPECIFIC La Fabrica de confecții „Mondiala“ din Satu Mare îmbunătățirea continuă a calității produselor se face concomitent cu reducerea prețului de cost. In acest scop întregul colectiv de muncă luptă neobosit pentru economisirea și folosirea cit mai rațională a materiei prime, principalul element component al prețului de cost. Printre cei care au adus un aport important în această acțiune permanentă se numără și inovatorii din fabrică. Astfel, prin „revizuirea șabloanelor la impermeabile pentru femei și adolescenți, la râscroitura gîtului și la poală" — propunerea tovarășilor Andrei Botoș și Dezideriu Izsák — s-a antecalculat pe întregul an o economie de 84.000 lei. O dată cu economiile aduse, noul aparat de tăiat carton pentru șabloane influențează și asupra productivității muncii prin accelerarea operației respective. In primele șase luni ale anului au fost aplicate în producție în total 19 inovații — din care multe propuse cu ocazia celor trei decade de inovații — cu un efect antecalculat de 182.000 lei. Lîngă palatul poștei din Baia Mare a fost dat recent în folosință un nou bloc cu apartamente confortabile. Colectează fier vechi La întreprinderea de industrie locală „Silvania“din Cehu Silvaniei se acordă mare atenție acțiunii de colectare a fierului vechi. Zilele trecute muncitorii au adunat prin muncă voluntară 56 tone pentru oțelăriile patriei. O noua rasă de porci aclimatizată In regiune Buletin meteorologie Timpul probabil de mline: Vremea se va încălzi ușor și va deveni frumoasă și călduroasă. Cerul variabil. Temperatura în creștere ușoară. Minimele vor oscila între 12—14 grade iar maximele între 22~28 grade. Nu demult a sosit în țara noastră prin portul Giurgiu un lot de porcine din rasa canadiană Landrace. Această rasă, vestită printr-o deosebită precocitate și prolificitate, a fost încetățenită și în satele de lângă Baia Mare, la gospodăriile agricole colective din Recea, Mocira, Săsar și altele, cite 20 de capete într-o gospodărie. Animalele se bucură de o bună îngrijire și alimentare. /O Muncitori la odihnă Anul acesta a sporit numărul muncitorilor care pleacă la odihnă cu bilete de la comitetul de întreprindere al I.F. Satu Mare, sectorul Bixad. 34 de muncitori se află în prezent in stațiunile de pe litoral, la Sovata, Ocnele Sibiului etc., doi au luat concediu în cursul zilei de ieri pentru pleca la Vasile Roaită — fruntașii Mihai Costea, circularist, și Vasile Bledea, maistru. cîteva zile Peste alți 25 muncitori vor intra în conce- Anul XII Nr. 2657 ★ Milrejri 1 august 1962 ★ 4 pagini — 20 bani Noi mirositori calificați Zilele acestea au luat sfirșit cursurile de mineri și ajutori minieri care au funcționat în cadrul Exploatării miniere „Józsa Béla“ din Baia Sprie. Cursurile au fost absolvite de 75 mineri și ajutori minieri. In fața comisiei de examinare cele mai bune răspunsuri le-au dat tovarășii Uie Sfetcu, Ștefan Habina, Stelian Bircea, Dezideriu Balog, Ioan Domokos, Vasile Jurja și alții. In total In perioada 1 august 1961—1 august 1962 cursurile de mineri și ajutori minieri de la această exploatare minieră au fost absolvite de peste 100 de muncitori. A.GIRO celular Pentru pîine de cea mai bună calitata îmbunătățirea continuă a calității pîinii și a produselor de panificație — sarcină principală trasată prin Scrisoarea C.C. al P.M.R. adresată tuturor lucrătorilor din industria de panificație și morărit — este strîns legată de nivelul de calificare a brutarilor. Ținînd cont de această condiție de bază, conducerea Trustului de panificație Maramureș a trecut la luarea măsurilor corespunzătoare. Astfel, ca urmare a măsurilor luate, recent un număr de 43 muncitori brutari și laboranți de schimb de la Fabrica de pîine din Baia Mare au terminat cursul de trei luni, organizat la locul de muncă în scopul ridicării calificării profesionale. Hărnicia de care au dat dovadă în însușirea materiilor predate la cursuri cucătorul Paul Iuhasz, ajutorul frămîntător Ștefan Pop, șeful de echipă Tiberiu Mihalcz și alții se reoglindește în valoroasele rezultate ce le obțin in întrecerea „Pentru plin ea de cea mai bună calitate“. GHEORGHE BOCA țauțau Pe ogoarele regiunii recoltatul cerealelor s-a intensificat mult în ultimele zile. Munca politică de masă desfășurată de organizațiile de bază, măsurile organizatorice luate de organele locale, îndrumarea concretă a specialiștilor se fac simțite în multe raioane și unități socialiste. Cele mai bune rezultate s-au obținut pînă acum la seceriș. In raioanele Satu Mare, Cărei, Cehu Silvaniei secerișul se apropie de sfîrșit. Această acțiune se găsește intr-un stadiu avansat și în raionul Oaș. Nu același lucru se constată însă în raionul Șomcuta, orașul Baia Mare, unde realizările sînt sub nivelul posibilităților. Din ultima situație operativă întocmită de consiliul agricol regional reiese că pînă la data de 31 iulie s-a secerat grîul de pe o suprafață de 79.468 ha, ceea ce înseamnă 74,9 la sută din suprafețele cultivate cu grîu. (Vezi harta alăturată.) Aceasta este situația la seceriș. Rezultate mai slabe se înregistrează însă la treieriș. Intre aceste două faze de lucrări există un decalaj inexplicabil. In raionul Cărei, spre pildă, din cele 23.355 ha secerate grînele au fost treierate abia de pe 3.042 ha, iar în raionul Cehu Silvaniei s-a treierat recolta de pe 107 ha din cele aproape 12.000 ha secerate, proporția fiind de numai 0,9 la sută. Reiese că din suprafețele secerate pe regiune recolta a fost treierată (fără G.A.S.) in proporție de 12,6 la sută. Rămînerea în urmă se datorește slabei organizări a muncii, încetinelii cu care se desfășoară transportul la arii. In multe gospodării colective s-a așteptat terminarea secerișului in întregime și numai după aceea s-a trecut — și aceasta cu multă tărăgăneală — la transportul grînelor la arii. Din cele 302 batoze repartizate în unitățile socialiste, numai 82 au intrat în funcțiune și nici acestea cu întreaga capacitate. In raionul Satu Mare unde secerișul este aproape terminat, din 63 batoze numai 39 lucrează, iar în raionul Șomcuta funcționează 5 batoze din 33. Și mai slab se prezintă situația în privința arăturilor adînci de vară și la însămînțări în miriște. Din totalul suprafețelor planificate această lucrare s-a executat numai pe 8.018 ha (9,3 la sută), iar de însămînțat s-au însămințat 3.377 ha, adică 20,4 la sută din plan. Organele raionale, consiliile agricole trebuie să ia măsuri pentru a imprima un ritm mai intens tuturor lucrărilor de sezon, și în primul rînd terminării secerișului pentru a se evita pierderile de boabe prin răscoacere. Aceste lucrări trebuie urgentate și în raioanele de munte și îndeosebi în raioanele Lăpuș și Sighet. Paralel cu aceasta trebuie să se organizeze temeinic transportul grînelor la aici în așa fel ca în aceste zile toate batozele să pornească și să lucreze neapărat în două schimburi. Pe terminale cu secerișul Harnicii colectiviști din comuna Mădăras, sub îndrumarea organizației de bază, au început la timp recoltarea griului de pe cele 776 hectare insămințate. Zilele secerișului s-au găsit temeinic pregătiți. Pornind cu cele 7 combine primite de la S.M.T. Ardud și cu forțele proprii de la începutul secerișului și pînă in prezent s-a strîns recolta de pe aproape 600 hectare. In tot timpul campaniei collectiviștii au dat dovadă de striguință și hărnicie. S-au remarcat ca fruntașe brigada I comdusă de Gheorghe Silaghi și briigada a IV-a condusă de loan Blaga. Printre colectiviștii fruntași se numără Vasile Dragoși Ioan G. Pintea și Iuliu Pop. IOAN DOBRAN coresp. voluntar. ZI RECORD LA TREIERIS In urma întrecerii entuziaste și a muncii bine organizate colectiviștii din Gerăușa (raionul Satu Mare) au terminat în numai 6 zile recoltatul griului de pe cele 439 ha. După acest succes fără să stea mult pe gînduri, sub îndrumarea organizației de bază, conducerea gospodăriei a organizat temeinic transportul la arie, mobilizînd în acest scop toate atelajele existente. Pînă în ziua de 30 iulie recolta de pe 230 ha a și fost transportată la aria de treier, unde munca începuse, de asemenea, cu mare avînt. Cea mai bună dovadă în acest sens este faptul că în ziua de 30 iulie s-au treierat cu o singură batoză 29.186 kg. Se evidențiază în mod deosebit batozarul Gheorghe Șoimoșan de la S.M.T. Ardud, precum și echipa de muncitori condusă de Vasile Pop, iar dintre colectiviștii care muncesc la transportul grînelor la arie Victor Fleischer, loan Boitor, Victor Vereș, loan Rus, loan Miclea și alții. IOAN SAVEANU coresp. voluntar In șapte zile Conducerea gospodăriei din Santău, colective îndrumată de organizația de bază, a luat o serie de măsuri pentru mobilizarea tuturor forțelor la strîngerea recoltei. In această acțiune sunt antrenați conducătorii de atelaje, cei care muncesc în ateliere, precum personalul adminisșitrativ. In felul acesta în loc de 10 zile planificate seceratul griului de pe 745 ha a fost terminată în numai 7 zile. La acest succes o contribuție de seamă au adus combinele de la S. M. T. Tășnad. Producția medie realizată la ha este de 2.215 kg griu. Paralel cu secerișul mecanizatorii au trecut la executarea arăturilor de vară. Din cele 65 ha arate 50 ha se și însămînțează cu culturi furajere. Pentru ai termina intr-un timp scurt și treieriștii, colectiviștii au pornit cu toate forțele la transportul grânelor la ariile de treier, care sunt bine amenajate. MIHAI GOVOR colectiviști Cununa succeselor Ziua aceea de iulie părea un uriaș cuptor mirosind pîine nouă, proaspătă. Pe tarafalele gospodăriei agricole colective „Steagul lui Lenin“ din Ambud se dădea lupta pentru recoltarea ultimelor hectare insămințate cu griu. Locul valurilor de aur ce se unduiau — cîteva zile in urmă — în adierea vîntului e luat, încetul cu încetul, de ogorul de vară, încă soarele era sus, ezita parcă să coboare spre asfințit, cînd liniștea caracteristică satului in zilele de vară a fost înlocuită de cîntecele sărbătorești, pline de bucurie, ale membrilor brigăzii nr. 1 Petin. Începuse sărbătoarea sfirșitului de seceriș. Oamenii se îndreptau spre sediul brigăzii, direct de la tarla. Aveau in frunte tradiționala cunună de spice, împletită la sfîrșitul acestei munci. E cununa successelor obținute de această brigadă, care a fost prima la terminarea secerișului, efectuind în același timp lucrări de cea mai bună calitate. Colectiviștii sunt intimpinați cu muzică. Tovarășa Maria Zidaru, Erou al Muncii Socialiste, președinta mulțumește călduros G.A.C., le pentru munca depusă in vederea recoltării în timpul optim și fără pierderi a cerealelor păioase. Iată și nelipsita brigadă artistică de agitație. Colectiviștiii cunosc bine activitatea desfășurată la locul de muncă. A sosit, ca întotdeauna, la timpul oportun. Scenă? Camionul colectivei, cu care de altfel se deplasează rapid și operativ dintr-un loc într-altul. Un scurt program în care sînt cîntate realizările, sunt felicitați fruntași ca: Iolanda Bontya, Alexandru Sabo, Andrei Balogh, Ana Fiilop, Vasile Nyran și alții. Recitări, două dansuri populare. Sărbătoarea recoltei continuă. Numai brigada artistică de agitație se grăbește spre Păulești, unde trebuie să intimpine brigada nr. 4. Drumul lor nu se oprește nici aici. Gospodăria mai are brigăzi și la Ambud, și Amați. și apoi, in seara aceleași zile, gospodăria a raportat terminarea secerișului, împletind marea cunună a succeselor obținute din prima recoltă de după unificare. ST. BELLU Brigada artistică de agitație a fost la Înălțime.