Pentru Socialism, septembrie 1962 (Anul 13, nr. 2683-2708)

1962-09-01 / nr. 2683

naan ai clowitetbibi pecioitiii ai paletibului ríuecitoresc nemin $in sfatului populau hesioual iuasauiuOes LA ORDINEA ZILEI Terminarea grabnică a construcțiilor școlare Sub conducerea înțeleaptă partidului nostru In permanent a se desfășoară o vastă acțiune de culturalizare a maselor. In acest scop se lărgește continuu și rețeaua învățămîntului de stat. Ne mai despart doar cîteva zile pînă cînd școlile își vor redeschide porțile — va începe un nou an de învățămint. O cerință de bază pentru a deschiderea și buna desfășurare noului an de învățămînt In condiții optime este extinderea rețelei de școli. Pe întreaga regiune în acest an se construiesc 363 săli de clasă. Merită evidențiat interesul acordat acestei acțiuni de organele de partid și de stat locale din raionul Vișeu, care s-au preocupat ca toate construcțiile planificate să fie terminate din timp. In comunele Moisei și Poienile de sub Munte este în curs de terminare construcția a trei școli noi. 36 săli de clasă sunt deja terminate, iar 30 in curs de terminare. La baza obținerii acestor rezultate a stat mobilizarea largă a cetățenilor care au contribuit prin munci voluntare la realizarea construcțiilor, precum și la valorificarea din plin materialelor de construcții din a resurse locale. Rezultate bune In ce privește Construcțiile școlare s-au obținut și In raionul Sighet, precum și In multe comune din cadrul regiunii. Toate acestea dovedesc că acolo unde a existat o preocupare in această direcție rezultatele n-au Intirziat să se arate. Cu totul nesatisfăcător se prezintă situația construcțiilor școlare în raioanele Cehu Silvaniei, Lăpuș, Oaș, Cărei și Satu Mare, unde lucrările sunt mult rămase în urmă. Comitetele executive ale sfaturilor populare raionale mai sus-amintite au neglijat în mod nepermis această importantă problemă. In raionul Cehu Silvaniei din cele 22 de săli de clasă planificate pe baza necesităților numai două (la Bîrsău de Sus) sunt terminate. In cele mai multe locuri începerea construcțiilor a fost tărăgănată de organele locale din lipsă de hotărîre in privința amplasării noilor construcții. Nu este cu mult mai bună situația nici in raioanele Cărei și Satu Mare. In raionul Cărei din 39 săli de clasă numai 21 se află In faza de terminare, iar in raionul Satu Mare numai 18 din cele 54 de săli. Această situație se datorește și faptului că în multe cazuri atît comitetele executive cit și Trustul regional de construcții s-au orientat greșit spre realizarea altor obiective în detrimentul școlilor. Dar nu numai construcțiile ci și înnoirea mobilierului se desfășoară într-un ritm nesatisfăcător, întreprinderile furnizoare, printre care Iprodcoop din Baia Sprie. Interzie executarea livrarea comenzilor. Nu s-au răși cut intervențiile necesare nici pentru sosirea materialelor comandate din alte regiuni. La toate școlile lucrările de curățire, zugrăvire și alte reparații trebuie de urgență terminate. Acolo unde organele locale s-au preocupat de realizarea acestei sarcini, mobilizînd cetățenii, comitetul de părinți la acțiuni patriotice, această muncă s-a realizat ușor și timp. Spre pildă, in satele raioanului Lăpuș, printre care la Vima Mare, Cupșeni, Lăpuș etc. s-au reamenajat prin resurse locale 9 săli de învățămînt. Deschiderea noului an școlar cere din partea comitetelor raionale de partid și a comitetelor executive ale sfaturilor populare raionale o preocupare mărită pentru mobilizarea tuturor forțelor in vederea îndeplinirii grabnice a sarcinilor trasate de comitetul regional de partid și de comitetul executiv al sfatului popular regional privind măsurile ce trebuie luate pentru începerea noului an de Invățămînt In cele mai bune condiții. Amt XIH Nr. 2683 * ^ Sîmbătă, 1 septembrie 1982 ★ 4 pajinii — 20 ban Sectorul I, condus de tovarășul Vasile Cardoș, de la mina „9 Mai" din cadrul Exploatării miniere „7 Noiembrie" Nistru este fruntaș, îndeplinindu-și angajamentele luate în întrecerea socialistă. IN FOTOGRAFIE: Vasile Cardoș și șeful de brigadă Grigore Mandoca, controlled locurile de muncă.fol Perfecționarea procesului tehnologic prin inovații La Combinatul chimico-metalurgic din Baia Mare preocuparea colectivelor de muncitori, tehnicieni și ingineri nu se limitează numai la îndeplinirea ritmică a sarcinilor de pian, ci este strîns legată de perfecționarea continuă a proceselor tehnologice. Pentru înfăptuirea acestui important obiectiv tot mai mulți muncitori sînt cuprinși In mișcarea de Inovații. De la începutul anului și pînă în prezent la cabinetul tehnic al combinatului au fost înregistrate 81 de propuneri de inovații. Eficiența economică postcalculată a acestora se cifrează la suma de 413.149 lei. Printre inovațiile mai importante se remarcă propunerea făcută de către colectivul Dumitru condus de Cerneșteanu cu privire la înlocuirea Jgheabului de distribuire a acizilor de circulație de la instalația de acid sulfuric cu un distribuitor, precum și cea concepută de muncitorul Paul Petroșan care se referă la Introducerea unui pentru antezdrobitor înainte ca bentonită, aceasta să fie trecută în estacadă. Ultima propunere are o eficiență economică antecalculată de 100.300 lei. Materiale de construcții mai multe Colectivul de muncare obține succese citori și tehnicieni de seamă în muncă, din cele trei sectoare la Începutul anului au fost date peste prevederile reale Fabricii de cărămizi din Satu Expoziție de fotografii de la holul Casei cultură sindicatelor din Baia Mare s-a deschis o expoziție a fotoamatorilor din oraș, organizată cercul foto de al casei raionale de cultură, planului 586.000 bucăți cărămizi, materiale de vie în valoare zidăde 1.227.000 lei. A început vînzarea uniformelor școlare Colectivul de conducere al O.C.L. Produse industriale din Baia Mare a luat măsuri ca elevii să găsesacă din timp uniforme școlare magazinele de specialitate. Zilele acestea la maîngazinele „Lumea copiilor“ și „Pionierul“ din orașul Baia Mare s-au pus Ia vînzare uniformele școlare atît pentru băieți cit și pentru fete. In centrele muncitorești ele vor fi puse in vînzare prin magazinele aparținătoare O.C.L. Produse industriale. f orajul curselor de avioane pe luna septembrie Incepînd de azi, intră în vigoare noul orar al curselor de avioane. Pentru regiunea noastră el este următorul : BUCUREȘTI — CLUJ — BAIA MARE. Pleacă din București la oră 12,15, sosește la Baia Mare la ora 14,40. Pleacă din Baia Mare la ora 15,05, sosește la București la ora 17,35. BUCUREȘTI — CLUJ — BAIA MARE. Pleacă din București la ora 14,45 sosește la Baia Mare la ora 17,10. Pleacă din Baia Mare la oră 7,00, sosește la București la ora 9,20. Această cursă circulă și duminica. BUCUREȘTI — CLUJ — SATU MARE. Pleacă din București la ora 6,30, sosește la Satu Mare la ora 9,00. Pleacă din Satu Mare la ora 9,20, sosește la București la ora 11,50. Aprovizionare pentru iarnă Colectivul de conducere al cantinei Uzinei „1 Mai“ din Baia Mare se preocupă de buna aprovizionare a cantinei cu cele necesare pentru iarnă. Pînă în prezent au fost conservate peste 550 kg castraveți și se face aprovizionarea masivă cu legume și zarzavaturi. Vinuri românești premiate Recent s-a Încheiat la Budapesta cel de-al III-lea concurs internațional de vinuri, la care au fost prezentate 956 de mostre din peste 20 de țări cu podgorii renumite. Țara noastră a prezentat la acest concurs 42 de probe de vinuri. Din acestea, 15 au fost distinse cu medalia de aur, 21 cu medalia de argint, 3 cu medalii de bronz. Printre cele mai apreciate vinuri românești se numără Traminerul roz produs de stațiunea experimentală viticolă Blaj, Tămnoasa românească de Pietroasele etc. DE PESTE HOTARE N.TELE S. HRUȘCIOV, PREȘEDINCONSILIULUI DE MINIȘTRI AL U.R.S.S., a adresat lui Eric Williams, primul ministru al statului Trinidad și Tobago, o telegramă în care se spune că guvernul sovietic a recunoscut Trinidadul și Tobago și este gata să stabilească relații diplomatice cu acest stat. LA 31 AUGUST COLONIA ENGLEZĂ TRINIDAD ȘI TOBAGO din Marea Caraibilor a fost proclamată stat independent. La Port-of-Spain, capitala noului stat, a avut loc ceremonia coborîrii drapelului britanic și a arborării drapelului noului stat Trinidad și Tobago. IN ÎNTREAGA CUBA CÎT ȘI ÎN ÎNTREAGA AMERICA LATINA au loc demonstrații de protest împotriva ultimelor acțiuni criminale comise de contrarevoluționarii cubani. (Amănunte în pag. a K-a.) Uniforma școlară a fost cumpărată din vreme. Reparații în termen mai scurt reducerea timpului de imobilizare a vagoanelor intrate în reparații și pe îmbunătățirea continuă a calității lucrărilor. Ca urmare a unei munci susținute depuse de întregul colectiv al atelierului, planul de producție a fost depășit lună de lună. De la începutul anului și pînă în prezent au fost reparate peste plan 144 vagoane C.F.R., realizindu-se totodată o economie suplimentară la prețul de cost în valoare de aproape 40.000 lei. De menționat că depășirea lunară a sarcinilor de plan s-a realizat pe seama creșterii productivității muncii, care a sporit cu 14,8 la sută față de plan. Acest lucru a făcut posibil ca timpul de imobilizare a vagoanelor intrate în reparații să fie redus cu 11,7 la sută, lucrîndu-se astfel cu un avans de 15 zile față de sarcinile de plan scadente. VASILE ȚÎBÎRNA coresp. voluntar La "Atelierul C.F.R. din Satu Mare întrecerea socialistă desfășoară cu Însuflețire. Minsecitorii, tehnicienii și inginerii de aici pun accentul principal pe Economii și preț de CCS a redus Colectivul de muncă de la U.I.S. Tăuții de Sus obține succese importante în realizarea ritmică a sarcinilor de plan. Introducerea pe o scară cât mai largă a lucrărilor de mică mecanizare, organizarea bună a procesului de producție, introducerea tehnicii noi au fost factori hotăritori în îndeplinirea planului de producție. Ca urmare a măsurilor luate, planul producției globale este depășit lună de lună, iar productivitatea muncii a sporit cu peste 3 la sută. Prețul de cost a fost redus în mod simțitor, realizindu-se o economie de 79.000 lei peste sarcina planificată. Economii mai Însemnate s-au obținut la materia primă, semifabricate și materiale directe. De asemenea, prin îmbunătățirea calității produselor, întreprinderea forestieră Baia Mare a ajuns să realizeze beneficii de peste un milion de lei, la care desigur a contribuit și U.I.S. Tăuții de Sus, mai ales cu produsele lăzi de fag și cherestea fag. EMIL FILIP coresp. voluntar vvvwvwwvwvwvvvvvvvvwvv Toată grija asigurării furajelor! 350 tone de nutrețuri însilozate în două zile La brigada I a Stațiunii experimentale agricole din Livada strîngerea furajelor este bine organizată. Numai vârfurile combinelor și a remorcilor încărcate pînă la refuz se văd, mișcindu-se încet, în lanurile bogate de porumb. Comunistul Eugen Selmeczi lucrează cu combina alături de Mihai Antiu. Ei sunt în întrecere cu Alexandru Covaci și Gheorghe Băbășan. Norma de 6 ha pe combină a fost depășită în prima zi cu 2 ha. Rezultatul întrecerii se face simțit prin cele 350 tone însilozate în două zile. Mecanizatorii sînt hotărîți să-și respecte angajamentul de a realiza însilozarea celor 2.400 tone nutrețuri de la această brigadă pînă la data de 10 septembrie. Porumbul se însilozează în amestec cu ierburi perene, iar de la începerea recoltatului cartofilor de pe cele 54 ha și vrejii, costreiul și celelalte ierburi se adună cu grijă și se transportă la locul însilozării. ★ Alături de tarlalele de pe ln raionul Șomcuta rumb se întinde o suprafață mare cu ghizdei. Și aici se muncește din plin la strîngerea furajelor. Ghizdeiul, o plantă furajeră valoroasă, a reușit bine în acest an. A doua coasă a fost lăsată pentru sămînță. Pentru a evita scuturarea serminței cositul se face noaptea pe rouă, iar a doua zi după ce nutrețul se zvîntă, acesta este adunat în căpițe mici și treierat cu combina. Pleava este strînsă în saci mari direct de la gura combinei. Cu o deosebită grijă se string și paiele, care constituie un bun furaj pentru animalele de muncă, pentru oi. Oamenii se grăbesc cu munca fiindcă acest teren destinat griului de toamnă trebuie imediat arat. Recoltarea finului să fie grabnic terminată la numeroase gospodării colective din raionul Șomcuta există o preocupare susținută în vederea asigurării bazei furajere. La gospodăria colectivă din Satulung, pe lingă finul de leguminoase și cel natural, recoltate la vreme, au fost adunate cu grija și depozitate în șire bine clădite și paiele de grîu. Bine preparate și în amestec cu alte furaje, ele vor completa în bună măsură baza furajeră. Organizîndu-și judicios lucrările de vară și colectiviștii din Ardusat au reușit să recolteze și să depoziteze la timp finul natural de pe cele 219 hectare pe care le posedă. Dar nu peste tot există același simț gospodăresc față de asigurarea furajelor. Zilele trecute fînul natural nu era recoltat în raion de pe cca. 1.400 de hectare. La gospodăria colectivă din Coruia, de pildă, din 197 hectare de finețe recoltatul s-a făcut numai cia pe 48 de hectare. Această lucrare înter izie și la gospodăriile colective din Ciolt, Borlești, Săcălășeni, ceea ca duce la scăderea valorii nutritive al finului. îndrumate de organele raionale, conducerile gospodăriilor colective trebuie să mobilizeze toate forțele pentru terminarea grabnică a recoltării finului, desfășurarea pentru din plin a lucrărilor de însilozare. Pentru o bună recoltă în anul viitor Lucrătorii gospodăriei agricole de stat din Dorolț intensiv fică pregătirile în vederea însămînțărilor de toamnă. Mecanizatorii, în frunte cu Iosif Medve, Tiberiu Nagy, Vasile Vigh, au efectuat pînă acum arături adinei pe 550 de hectare. O dată cu pregătirea terenului s-au incorporat sub brazdă și 2.600 toine de îngrășăminte naturale și s-au aplicat aproape 40 de toine de superfosfat pe o suprafață de 130 de hectare. întreaga cantitate de sămînță, asigurată din soiuri de mare productivitate recunoscute pentru sămînță, a fost condiționată. Mecanicii Adalbert Pop, Iuliu Vincze, Ioan Medișan și alții au reușit să pună in stare de funcționare toate mașinile da semănat. i îndeplinirea planului și a angajamentelor luate în centrul atenției Conștienți de Importanța pe care o are realizarea in bune condiții a planului de producție, oamenii muncii din întreprinderile orașului Satu Mare desfășoară o însuflețită întrecere socialistă. Consiliul local al sindicatelor Satu Mare, sub îndrumarea comitetului orășenesc de partid, și-a pus în centrul preocupării sale ca obiectiv principal mobilizarea și antrenarea muncitorilor, tehnicienilor și inginerilor la lupta pentru înfăptuirea sarcinilor de plan și a angajamentelor luate. In lumina sarcinilor ce izvorăsc din Directivele C.C. al P.M.R. cu privire la criteriile principale ale Întrecerii socialiste, comitetele sindicatelor din Întreprinderi au fost îndrumate să ia măsuri ca la fiecare loc de muncă să se asigure condiții optime de lucru, muncitorii să cunoască sarcinile ce le revin, planul de producție să fie realizat în mod ritmic. In întreprinderile din Satu Mare colectivele de muncă sprijinite de organele sindicale, sub conducerea organizațiilor de partid, desfășurând larg întrecerea socialistă, obțin noi și importante realizări. In primele 7 luni ale anului planul producției globale industriale a fost îndeplinit în proporție de 104,9 la sută, iar cel al producției marfă—103 la sută, dându-se peste prevederile planului produse în valoare de 20.156.000 lei. Rezultate remarcabile au fost obținute de colectivele fabricii de confecții a dat produse „Mondiala“, care peste plan în valoare de peste 1.200.000 lei, întreprinderii „1 Septembrie“, combinatului „1 Mai“ etc. Dezbaterea sarcinilor de plan de întreaga masă de salariați în vederea descoperirii și punerii în valoare a rezervelor interne, organizarea întrecerii socialiste pe baza prețioaselor indicații date prin Directivele C.C. al P.M.R. cu privire la criteriile principale ale întrecerii socialiste, antrenarea la întrecere a 15.693 muncitori direct productivi au dus la creșterea producției și a productivității muncii, la îmbunătățirea calității produselor și la reducerea prețului de cost. Consiliul local al sindicatelor a Îndrumat comitetele sindicatelor să dea toată atenția celor peste 750 propuneri făcute de muncitori, ingineri și tehnicieni, propuneri care au fost incluse în planurile M.T.Q. ale Întreprinderilor. Pentru relizarea angajamentelor luate în întrecerea socialistă, comitetele sindicatelor de la „1 Septembrie“, „Solidaritatea“, „Drum Nou" organizează , cu regularitate consfătuiri de producție, se preocupă îndeaproape de traducerea în viață a propunerilor făcute, ceea ce contribuie la o mai activă participare a muncitorilor la descoperirea și punerea in valoare a rezervelor interne. Comitetele sindicatelor de la uzina „Unio", „1 Septembrie“, combinatul „l Mai“ etc. acordă mai multă atenție atragerii unui număr mai mare de muncitori, ingineri și tehnicieni in mișcarea de inovații, cit și ridicării nivelului lor tehnico-profesional Consiliul local al sindicatelor a îndrumat în permanență comitetele sindicatelor și cadrele tehnico-inginerești să se preocupe continuu de introducerea tehnicii noi, care constituie un mijloc principal de creștere a productivității mun. ^ M. UNGUR președintele C.S.L. Satu Mare" (Continuare In pag. a 3a.I Aspect din pavilionul cu cărți de la expoziția regională deschisa la Baia Mare cu prilejul zilei de 23 August,