Pentru Socialism, decembrie 1962 (Anul 13, nr. 2761-2787)

1962-12-01 / nr. 2761

PROLETAR! DIN TOATE TARILE. O&asü 81 COMITETUL ® REGISEI HL FAfTIGKIB! MUIGITORESC REMIH $! AL SFATULUI POPULAR REGIONAL MARAMUREȘ SE ÎNDEPLINESC ANGAJAMENTELE Colectivul Combinatului chimico-metalurgic din Baia Mare muncește cu însuflețire pentru îndeplinirea înainte de termen a angajamentelor luate. In cele 10 luni ale anului au fost obținute economii peste plan la prețul de cost în valoare de 2.000.000 lei, cu 800.000 lei mai mult decît angajamentul anual. La o serie de produse, cum sunt: bioxid de sulf, tiosulfat de sodiu, sulfat cristalizat și altele, a fost realizat planul pe întregul an 1962. Ca urmare a aplicării unor noi metode de muncă la prerafinarea cuprului, colectivul de la secția cupru electrolitic a obținut un important avans în realizarea planului, astfel că în prezent se produc ultimele tone din planul pe 1962. O nouă linie de funicular LS Exploatarea minieră Baia Borșa a intrat în producție o linie nouă de funicular pentru transportul minereului din mina Toroioaga. Noua linie are o lungime de aproape 1 km și execută transportul între galeria 1.400 și silozurile de la punctul Emeric H. Ea a fost construită într-un timp record de numai două săptămîni, de către colectivul de mecanici și lăcătuși de la atelierul mecanic al exploatării și sectorul de Întreținere al Trustului minier. Intrarea în producție a noului funicular a creat posibilitatea exploatării unor panouri importante din zona superioară a orizontului 1.400. Reportaj de pe paliere In blocurile din orașul nostru intra la orice povi oră din zi sau noapte. Au dispărut porțile masive, legate-n fier, la care aveai acces doar cu chei de dimensiuni impresionante. Au dispărut și gardurile înalte, cu sfârmă ghimpată, în dosul cărora vedeai case cu gratii la ferestre. Estetica noilor construcții e evidentă pentru oricine. Pentru a te convinge de acest lucru e suficientă o plimbare prin Baia Mare. La aceste lucruri mă gîndeam In drum spre cartierul Orin Lajos. Era Intr-una din lunii acesteia, serile In mijlocul cartierului, ca un masiv vapor transoceanic, te întîmpină blocul cu numărul 21 de pe strada Barbu Delavrancea. Și vreau să urc pe scara ’A. Intrarea era însă serios mascată de un munte de lăzi, „depozitate“ evident, acolo de către personalul de la magazinul de „Legume și fructe“. In plus, prin aer pluteau diferite mirosuri provenite de la magazia aceleiași prăvălii, dar cu sprijinul... substanțial al celei de la Alimentara. Dar ajung totuși cu bine pe scări. Aici n-am reușit să înțeleg cum pot locatarii urca. Ticsite ca în cutiile de sardele, aproape 15 biciclete se aflau pe scări, la fiecare etaj. Iar jos, parcă și o motocicletă. I Spectacolul nocturn e frînt de imaginea blocului nr. 19. Prin sticlă se vede scara luminată și acolo două biciclete. Apoi m-am convins că unii locatari le scot pe balcon, alții le țin în casă. In fața unor blocuri întîlnești motociclete, atunci cînd nu pot fi duse In... camere. Și am pornit, cu carnetul în mină, a doua zi, să mă interesez de ce e așa. In cartierul Republicii, D.S.A.F.C. a planificat un loc de parcare a bicicletelor, motocicletelor și turismelor. Altul parcă e prevăzut lingă blocul turn din Piața Victoriei. Dar... dar ce vor face posesorii unor asemenea „vehicule“ de pe străzile Barbu Delavrancea și Olin Lajos? E aceasta o problemă care cere rezolvată. Nusemărul posesorilor de motociclete pe zi ce trece, crește Nu mai vorbim de biciclete. Și toate acestea vor trebui parcate undeva. Să nu uităm că, pe lângă faptul că apariția unor asemenea locuri e mai decît necesară, mult va contribui și la înlăturarea acelor „aspecte“ total inestetice. Fiindcă frumosul a devenit a doua natură a noastră. Și utilul. PETRE MATEI Anul XIII Nr. 2761 i Sîmbătă, 1 decembrie 1962 ★ 4 pagini — 29 bani UZINA „UNIC" DIN SATU MARE. O ultimă verificare a unui nou lot de screpere destinate agriculturii.-- »»«♦»»{«»»♦»»»»« i MMM trăsurile alinei In ioană intr-un riloi Mi intens! După datele primite de la Consiliul agricol regional, situația arăturilor alinei de toamnă In seara zilei de 23 noiembrie se prezintă astfel: După cum se vede, pe primele locuri se situează raioanele Lăpuș și Sighet. Trebuie grăbit ritmul executării arăturilor adinei de toamnă în toate celelalte raioane și Îndeosebi in Satu Mare, Șomcuta, Cehu Silvaniei și In comunele aparținătoare orașului Baia Mare, unde posibilitățile existente nu sunt folosite cu maximum de randament. Timpul se menține deosebit de favorabil executării acestei importante lucrări care asigură obținerea unor producții mari in anul viitor. Experiența anilor trecuți a dovedit că pe terenurile arate din toamnă s-a putut trece la executarea pregătirii solului imediat după desprimăvărare, ceea ce a permis insămințarea culturilor de primăvară la timpul optim. De asemenea, prin acumularea unei însemnate cantități de apă și substanțe fertilizante in sol, producția pe terenurile arate in toamnă a fost intotdeauna mai mare cu cel punțin 20—30 la sută, față de recolta obținută pe acele terenuri unde arăturile s-au executat doar ceea, pentru primăvara. De a-i recolte cu mai asigurarea unor mari in anul viitor, organizațiile de partid și sfaturile populare trebuie sa mobilizeze toate forțele în vederea executării arăturilor adinei de toamnă pe suprafețe cit mai mari. Conducerile S.M.T. trebuie să organizeze munca in așa fel incit toate tractoarele să fie folosite cu întreaga capacitate de lucru, iar consiliile de conducere ale gospodăriilor colective să asigure eliberarea terenurilor de tulpini de, poruimb și de alte culturi agricole, pentru ca tractoarele să poată lucra din plin. 7. Raionul Lăpuș . . . 709 for sută 2. Raionul Sighet . . . 90,2 la sută 3. Raionul Vișeu . . . 63,6 la sută Raionul Cărei . » . 60,2 la sută 5. Raionul Oaș . . . 56,6 la sută 6. Raionul Satu Mare . 52,2 la sută 7. Raionul Somalia . 33,7 la sută 8. Raionul Cehu Silvaniei 18,0 la sută 9. Oraș Baia Mare • . 77,2 la sută Cu trei zile mai devreme Metale vechi pentru oțelării Muncitorii și tehnicienii de la întreprinderea de industrie locală „Cloșca“ din Baia Mare obțin succese de seamă în producție. Harnicul colectiv de aici a raportat realizarea planului de producție pe luna noiembrie cu 3 zile mai devreme, obținînd o depășire de trei lai. sută. Cele mai frumoase succese au fost obținute de muncitorii sectoarelor lemn, alimentar și metal. In cadrul săptămînii colectării fierului vechi, la care au luat parte sute de tineri de la diferite întreprinderi și instituții din Satu Mare, s-au colectat și predat I. C. M. 480 tone de metale vechi. Cele mai mari cantități de fier vechi au fost colectate și predate de către tinerii de la Uzina „Unio“ și Fabrica „1 Septembrie“. Școală nouă în Poienile de sub Munte Recent, în Poienile de sub Munte, raionul Vișeu, a avut loc inaugurarea noii școli de 8 ani. Școala dispune de 8 săli de învățămînt, laborator, cancelarie pentru cadrele didactice etc. La construirea aTînăra promovată în categoria A . C.S.C. Baia Mare, susține miine cea de-a doua întîlnire din actualul campionat. De data aceasta voleibaliștii băimăreni întîlnesc redutabila echipă Progresul B acestei școli o contribuție deosebită au adus locuitorii satului, care au prestat muncă patriotică în valoare de peste 245.400 lei. (De la V. BUMBARcurești, întâlnirea va avea loc în Sala sporturilor din Baia Mare de la ora 10 și 30 de minute. Pentru pomul de iarnă r Colectivele de conducere ale O.C.L. Produse industriale și alimentare din Baia Mare , au luat măsuri ca unitățile de resort să fie aprovizionate din timp cu cele necesare pentru pomul de iarnă. In cinci unități comerciale cum sunt cele de jucării și drogherii s-au pus in vinzare globulețe, iar în magazinele alimentare diferite dulciuri in ambalaje atractive etc. Peste citeva zile se vor pune in vinzare noi jucării pentru copii. Întîlnire de volei Premieră la Teatrul din Satu Mare Vineri seara, la Teatrul maghiar de Stat din Satu Mare a avut loc premiera piesei „Georges Dandin“ de J. Moliére in regia lui Adam Kovács. Decorurile și costumele sunt realizate de Miron Nicolescu de la Teatrul Național „I. L. Caragiale“ din București. Rolurile principale sunt interpretate de actorii István Török, Éva Lukács, Bálint Kisfalusi și Erna Elekes. Aceasta este a treia premieră a teatrului sătmărean în cadrul actualei stagiuni. Spectacolul s-a bucurat de mult succes. LA FAZA REPUBLICANĂ Pentru faza republicană a celui de-al III-lea Festival bienal al artiștilor amatori L. Caragiale“, care va avea loc la București, din regiunea noastră s-au calificat următoarele formații: echipa din Groși (raionul Lăpuș) cu montajul literar „La poalele muntelui“, secția de păpuși a Casei raionale de cultură din Sighet cu piesa „Școala iepurașilor“, echipa Spitalului unificat din Sighet cu piesa „O scrisoare pierdută“, precum și recitatoarea Elena Veleciuc de la Banca de stat a R.P.R., Filiala Baia Mare, și cititorul artistic Gheorghe Văgăunescu de la D.S.A.P.C. Satu Mare. La cursurile agrozootehnice Secția Colectiviștii din Comănești — raionul Cărei — au obținut în acest an recolte bogate de grîu și porumb. La aceste succese a contribuit in mare măsură aplicarea cunoștințelor însușite la învățămîntul agrozootehnic. Pentru a depăși realizările de pînă acum, urmînd indicațiile partidului, conducerea gospodăriei acordă multă atenție organizării Invățămîntului agrozootehnic ding ani. a III - ea In gospodărie funcționează un curs pentru cultura plantelor și altul pentru creșterea animalelor, în cadrul cărora săptăminal se predau cite două lecții. Pînă acum au fost ținute trei lecții la fiecare curs. Pentru conținutul bogat și modul atractiv al expunerii lecțiilor, merită laude inginerul agronom Vasile Miko, precum și tehnicianul zootehnist Iosif calectori ai cursurilor. Plantarea pomilor fructiferi Prin muncă bine organizată Plantarea pomilor fructiferi Intr-un timp cet mai scurt constituie o preocupare de seamă a organizației de bază și a consiliului de conducere al gospodăriei agricole colective din Cernești, raionul Lăpuș. După ce a fost ales terenul pentru plantări și s-a făcut pichetatul, s-a trecut imediat la săpatul gropilor, iar apoi la plantări. Iucit pînă în ziua de 29 noiembrie s-au plantat 1.680 pomi fructiferi, evidențiindu-se la această lucrare colectiviștii Ion Oprea, Vasile Lăcătuș, Vasile Cozmuța și alții. Ce se mai așteaptă ? La gospodăria agricolă colectivă din Coaș, raionul Șomcuta, trebuiau plantați in această toamnă 2.500 pomi fructiferi. Pînă în ziua de 28 noiembrie însă nici măcar nu se Începuse săpatul gropilor necesare executării acestei lucrări. Oare cum cred tovarășii din consiliul de conducere al gospodăriei colective, precum și inginerul agronom Vasile Omota, că se va realiza acest plan, dacă vor continua să privească cu aceeași ne-« păsare această importantă lucrare? IN RAIONUL OAȘ Întîrzieri nejustificate Se știe că în raionul Oaș există suprafețe însemnate de teren în pantă, care pot fi bine valorificate prin plantări de pomi fructiferi. De altfel în gospodăriile agricole colective din acest raion s-a planificat plantarea în această toamnă a unei suprafețe de 160 ha, cu pomi fructiferi. > 1 Ce s-a realizat din acest plan?. De la început se poate spune că acțiunea de plantare a pomilor fructiferi se desfășoară intr-un ritm nesatisfăcător. Este adevărat că necesarul de material săditor a fost procurat și transportat la fiecare gospodărie, dar lucrarea de pichetare nu s-a făcut decit pe 60 ha, iar săpatul gropilor și plantatul se desfășoară intr-un ritm care nu poate mulțumi pe nimeni. Pînă în ziua de 28 noiembrie, plantarea pomilor fructiferi s-a făcut doar pe 11 ha, din care 10 ha la gospodăria agricolă colectivă din Negrești. La gospodăria agricolă colectivă din Călinești. Unde planul plantării pomilor fructiferi este de 21 ha, terenul nici n-a fosti încă pichetat, deși gospodăria are doi ingineri (Gheorghe Ghitță și Gheorghe Rusu). Consiliul de conducere al gospodăriei (președinte Ionaș Rusu) nu se preocupă de mobilizarea colecitiviștilor la săpatul gropilor. Plantarea pomilor fructiferi n-a Început nici la gospodăriile agricole colective din Turț, Tarina Mare și Vama. Comitetul raional de partid și consiliul agricol raional au datoria să ia toate măsurile de impulsionare, a acestei lucrări, iar consiliile de conducere ale gospodăriilor] agricole colective să mobilizeze] toate forțele pentru ca pomi luați din pepinieră să fie plantați în cel mai scurt timp. j Rafinatorii de la Fabrica „Ardealul" din Cărei au dat peste plan 64 tone de ulei. IN FOTOGRAFIE: Inginerul Ladislau jurcsányi discutând cu fruntașul în producție Vasile Crișan despre metodele înaintate, folosite in producție.