Pentru Socialism, martie 1963 (Anul 13, nr. 2837-2863)

1963-03-01 / nr. 2837

4 f I PROLETAR! DIN TOATE Anul XIII Nr. 2837 Vineri, 1 martie 1963 4 pagini — 20 bani Iá , '"•»‘isi -UMfifflBBE Iată-i în fotografie pe câțiva dintre sudorii fruntași care obțin cele mai bune resistate în Intrecerea socialistă ce se desfășoară la Uzina „Unio" din Satu Mare. (De la stînga) Cărei Zeffer, Iosif Apjok, Andrei Toth și Gheza Pop. Foto : I. DEAR Măsuri eficace pentru îmbunătățirea condițiilor de muncă și de viață Una din problemele amplu dezbătute în conferința sindicală de la I.F.Sighet, care a avut loc recent cu prilejul analizei îndeplinirii celor reciproce din angajamentontractul colectiv, a fost aceea cu privire la condițiile de muncă și de trai ale muncitorilor forestieri. Din cele două referate, prezentate de comitetul sindicatului și conducerea întreprinderii, precum și din discuțiile purtate de unii delegați la conferință s-a putut desprinde concluzia că în anul 1962 au fost realizate importante obiective menite să asigure îmbunătățirea condițiilor de muncă și de viață ale muncitorilor forestieri. Pe baza planului de investiții, anul trecut s-au construit noi cabane forestiere în parchetele :,Izvoarele", „Huta" „Gutin", fapt ce a dus la spoirirea capacității de cazare a muncitorilor. La cele 62 de cabane muncitorești din rara activitate a I.F.Sighet, care totalizează 8.887 m.p., se asigură în prezent cazarea în bune condiții a unui număr de 1.150 de muncitori. Nici nu putea să viseze un muncitor forestier în timpul exploatării burghezo-moșierești asemenea condiții, ca după o zi de muncă prin zăpadă și ger să găsească o cabană primitoare, o cameră caldă, cu saltele și pături de lună, să găsească un ziar, o carte sau să poată asculta vești noi și muzică plăcută la aparatul de radio. Conducerea I.F.Sighet și comitetul sindicatului, sub conducerea organizației de partid, au acordat o atenție deosebită dotării muncitorilor cu echipament și haine de protecție, asigurării antidoturilor necesare și înzestrării parchetelor cu mecanisme, instalații și utilaje noi , pentru ușurarea efortului fizic al muncitorilor. Astfel, s-au construit două instalații de încărcare în parchetele „Brazi" și plan înclinat „Poarta roșie", un și un funicular tip „Roznov" în parchetul „Tîlhărași" s-au amenajat două drumuri pentru tractoare și poteci de acces la locurile de muncă. Exploatările forestiere au fost dotate cu 33 ferăstraie mecanice „Drujba" pentru doborît și secționat, cu 10 tractoare necesare lucrărilor de scos apropiat și cu alte utilaje, în exploatările forestiere In vederea asigurării bunei aprovizionări a muncitorilor, la gurile de exploatare au fost construite beciuri pentru depozitarea și păstrarea alimentelor și se face la timp transportul pîinii la fiecare loc de muncă. Prin grija comitetului sindicatului au fost trimiși la tratament și odihnă în stațiuni balneo-climaterice un număr de 172 muncitori. Dezbaterile ce au avut loc în cadrul conferinței sindicale, și mai ales cele spuse de Dumitru Got, Vasile Creangă, Vasile Popilean și Ștefan Cilic, au scos în evidentă faptul că în domeniul condițiilor sociale de protecție a muncii mai persisistă și unele lipsuri la gurile de exploatare forestiere. In prea mică măsură s-a ocupat comitetul sindicatului de a forma în rîndul muncitorilor o opinie de masă împotriva acelora care nesocotesc și încalcă normele de tehnica securității muncii. Participanții la discuții au arătat că există încă neajunsuri în ceea ce privește asigurarea transportului muncitorilor de la domiciliu la locul de muncă și înapoi. Este necesar ca atît conducerea întreprinderii forestiere, cît și comitetul sindicatului să acorde o mai mare atenție curățeniei unor cabane, întărind munca de educare a muncitorilor în spiritul respectării normelor de igienă. Dintre cele 94 de propuneri făcute de muncitori pentru îmbunătățirea contractului colectiv multe au indicat metode și soluții practice de lichidare a lipsurilor care mai există în domeniul condițiilor sociale și de aceea ele au fost acceptate pentru a fi incluse ca noi angajamente reciproce. Antrenînd întregul colectiv de muncitori, ingineri, maiștri tehnicieni la înfăptuirea angaaamentelor reciproce din noul contract colectiv aprobat de conferința sindicală, direcțiunea I.F.Sighet și comitetul sindicatului, sub conducerea organizației de partid, vor obține noi realizări in îndeplinirea sarcinilor de plan și îmbunătățirea continuă a condițiilor de muncă și de viață ale muncitorilor forestieri. In cinstea zilei internationale a femeii Fruntașe in întrecerea socialistă Femeile de la întreprinderea de industrie locală „I. C. Frimu“ din Cărei întîmpină cu succese deosebite în muncă Ziua Internațională a femeii. Multe din ele și-au realizat planul de producție pe luna februarie cu nouă zile mai devreme. Așa, de pildă, echipa de femei care lucrează la secția împletitorie și-a realizat planul de producție pe luna februarie in proporție de 106 la sută. Fruntașe, în muncă sunt: Ana Vegrai, Estera Zsoldos și Magdalena Papp. Consfătuirea crescătoarelor de păsări In cursul zilei de 28 februarie la Satu Mare a avut loc o consfătuire a crescătoarelor de trasări de la gospodăriile agricole colective din raion. Cu acest prilej colectivistele și-au împărtășit experiența dobîndită in creșterea păsărilora 1 Alegerile de deputați în sfaturile populare ale orașelor raionale și ale comunelor Propunerile alegătorilor prind viață (De la subredacția din Șomcuta Mare.) Cu ocazia Intilnirilor dintre candidații F.D.P. și alegători, numeroși cetățeni din raionul Șomcuta au făcut diferite propuneri menite să ducă la continua înfrumusețare a satelor. Astfel, cu ocazia adunării ținute In circumscripția nr. 4 din Șomcuta Mare, unde candidează tovarășa Silvia Buteanu, alegătorii au propus repararea podului ce trece peste valea Bîrsăului (pe strada Budeni). Comitetul executiv a luat deja măsuri pentru începerea lucrărilor la acest pod, lung de 22 m. In prezent lucrarea este pe terminate. Prin participarea cetățenilor la muncile voluntare efectuate la transportul celor 25 m.c. de lemne necesare podului sau economisit circa 4.000 lei. In circumscripția electorală nr. 40 din satul Văleni, alegătorii au propus să li se repartizeze lemnele de construcție pentru terminarea pătulelor și a altor construcții gospodărești necesare în G.A.C. Comitetul executiv a repartizat gospodăriei colective 40 m.c. lemne de construcție, care au și fost transportate din pădure la sediul gospodăriei colective, urmind ca de îndată ce timpul va permite lucrările să fie începute. Comitetul executiv al sfatului popular comunal, cu sprijinul candidaților, ține evidența propunerilor și caută să le traducă in viață fără intirziere. VALER GAVRIȘ MAI SÎNT DOUĂ ZILE PÎNĂ LA ALEGERI La un punct de agitație Zilele trecute, la punctul de agitație nr. 3 din Poiana Borșei, 58 de tineri care au împlinit de curînd 18 ani și la 3 martie vor vota pentru prima oară au ascultat expunerea tovarășului Gheorghe Andreica, intitulată, „Alegerile din trecut și azi“. Expunerea a fost ascultată cu mult interes. (De la E.RUNCAN, coresp. voluntar.) ADUNĂRI ELECTORALE TÂȘNAD nl Luni seara, cămicultural din Tășnad a cunoscut din nou forfota caracteristică evenimentelor importante. Aici și-au dat întilnire în cadrul unei adunări electorale 13 candidați ai F.D.P. pentru alegerile de deputați de la 3 martie și 438 de alegători din centrul de comună. Adunarea a constituit un bun prilej de trecere în revistă a succeselor obținute de oamenii muncii din Tășnad, sub conducerea organizațiilor de partid, pe calea dezvoltării comunei, pe calea îmbunătățirii nivelului de viață al locuitorilor. Nicolae Bogdan, Gheorghe Csiszár, Nicolae David și alții care au luat cuvîntul au descris realizrile cu mîndrie obținute în ultimul timp in Tășnad, și nu puține sînt acestea. Gospodăria colectivă a devenit o puternică unitate agricolă socialistă al cărei fond de bază depășește 5 milioane lei. 2.500 de taurine, peste 1.600 porcine, 4.500 ovine, mii de păsări, 10 grajduri, 8 maternități pentru scroafe, 6 îngrășășătorii de porci, saivane — iată numai citeva aspecte ale dezvoltării gospodăriei colective despre care s-a vorbit la adunare.Au fost trecute in revistă și alte realizări social-culturale. Anul trecut s-au construit In Tășnad 3 blocuri. Zeci de familii de colectiviști și muncitori și-au construit case noi. In ultimul timp aici au intrat in funcțiune o uzină electrică nouă, 8 săli noi de clasă, o policlinică cu mai multe secții, o secție T.B.C. etc. Tășnadul e in întregime electrificat și aproape in totalitate radioficat. O mîndrie a tășnădenilor este și noul magazin universal cu etaj, ca și biblioteca comunală și alte noi obiective social-culturale. Tășnadul a cunoscut transformări și in ceea ce privește țarea și înfrumusegospodărirea lui. Numai în anul trecut au fost amenajați 1.200 metri pătrați de spații verzi și un parc. S-a înființat și un ștrand, s-au făcut peste 3.800 m.l. de trotuare, s-a construit o rețea de distribuție a apei potabile în lungime de peste 3 km și multe altele, despre care au vorbit cu mândrie oamenii în adunare, subliniind rolul pe care l-au avut deputații în executarea acestor lucrări. Ei au fost aceia care, neobosiți, i-au mobilizat pe oamenii muncii la acțiunile de înfrumusețare și gospodărire a Tășnadului. Adunarea a constituit și un bun prilej pentru a se face noi propuneri gospodărești menite să contribuie la continua Înfrumusețare a comunei. Așa, de exemplu, s-a propus extinderea rețelei de apă potabilă și construirea unui nou turn de apă, refacerea trotuarelor din centru pe o lungime de 500 metri, pietruirea străzii MI i Hali Sadoveanu, plantarea oon trezia 300 de tei și multe altele. Alegătorii s-au angajat să-i sprijine pe deputați la traducerea in viață a propunerilor făcute, exprimindu-și convingerea că prin eforturi umume, sub îndrumarea organizațiilor de partid, vor face ca zi de zi Tășnadul să se dezvolte, să devină și mai frumos și mai bine gospodărit. La 3 martie tășnădenii se vor prezenta în fața urnelor pentru a-și da votul candidaților Frontului Democrației Populare. Și-l vor da cu Încredere, cu conștiința că acest vot este dat pentru minunatele perspective ce le stau în față. CANDIDAȚI Ai F. D. P. DUMITRU ILUȚ secretar al Cuieiului de partid aj fi.A.p.jincăi jeu. SAVA GHERASIM directoarea Școlii de 7 ani din yifeu de Mijloc. ANTON MÁRI președintele G.IV C. din Aciș. IOAN ROMAN colectivist din Băbășești. Sesiune tehnico-științifică Ieri și astăzi își desfășoară lucrările sesiunea tehnico-științifică din cadrul Consiliului agricol regional — secția de creștere a animalelor — organizată la indicația Comitetului regional de partid și a Comitetului executiv al Sfatului popular regional. La sesiune participă medici veterinari, ingineri zootehniști, specialiști din unitățile agricole regionale, activiști de partid și de stat, președinți de gospodării agricole colective, cercetători de la Institutul de cercetări zootehnice. In cadrul sesiunii sînt prezentate o serie de referate privind dezvoltarea șeptelului de animale și combaterea bolilor parazitare. O NOUĂ PREMIERA LA SATU MARE Artiștii Teatrului de Stat din Satu Mare prezintă azi, la ora 20, în premieră o nouă piesă. Este vorba de piesa „Paradisul pierdut“ de Imre Sarkaăi, in regia lui Iuliu Cseresznyĕs. Rolurile principale vor fi interpretate de Ema Elekes, Paraschiva Nyiredi, Andrei Csiki, Ștefan Török șt Iosif Török. Aceasta este a 6-a premieră a actorilor sătmăreni din actuala stagiune. Succese de seamă Ceferiștii de la stația C.F.R. din Seini obțin noi succese în întrecerea socialistă pentru realizarea și depășirea sarcinilor de începutul plan. Astfel, de la anului și pînă în prezent ei au depășit planul de transport cu 5 la sută, au redus cu 8 la sută timpul de staționare a vagoanelor la încărcări și descărcări, iar sarcina statică au depășit-o cu 10a sută. Cursuri de calificare La întreprinderea orășenească mixtă din Satu Mare s-au deschis recent cursuri de calificare cu o durată de 6 luni, pentru salariații cu o practică îndelungată în diferite meserii, cazețari, mașiniști, cărămidari, compactori, morari etc., in vederea obținerii diplomei de muncitori calificat. MARȚIȘOARE. — PE ACESTA ÎL ALEG. i GROȘI Aproape 400 de alegători au participat recent la adunarea electorală care a avut loc in satul Groși, aparținător de orașul Baia Mare. In fata celor prezenți a luat cuvîntul tovarășa Maria Stejeran, deputată în circumscripția electorală nr. 114 (Groși), a Sfatului popular al orașului Baia Mare. Vorbitoarea a spus, printre altele, că și comuna Groși a cunoscut mari transformări in ultimii ani, care au avut loc cu sprijinul și prin strădania deputaților sfatului popular comunal. In Groși s-a ridicat un cămin cultural de toată frumusețea, iar altul se va da în folosință nu peste mult timp în Satu Nou de Sus. In ultimii ani s-au construit 86 de case noi, iar rețeaua electrică s-a extins simțitor. Mulți alegători au făcut cu prilejul acestei adunări propuneri valoroase, care, traduse in viață, vor contribui la continua înfrumusețare și buna gospodărire a comunei. PREGĂTIRI PENTRU CAMPANIA AGRICOLĂ DE PRIMĂVARA Gata pentru însămînțări (De la subredacția din Satu Mare.) Harnicii mecanizatori de la G.A.S.Dorolț, raionul Satu Mare, au reușit să termine cu mult înainte de termen repararea întregului utilaj necesar efectuării muncilor agricole din campania de primăvară. Au fost reparate 24 de tractoare, 24 pluguri, 13 semănători pentru porumb, 7 semănători pentru păioase, 10 polidiscuri, 12 remorci, 10 sape rotative, 15 cultivatoare etc. In prezent se revizuiesc și se repară mașini și unelte pentru muncile agricole de mai tîrziu, ca mașinile mecanice de cosit și altele. Printre mecanizatorii fruntași se numără comuniștii Adalbert Pop, Iuliu Haidu, Alexandru Székely, Ștefan Csata, tinerii Sigismund Wincze, Iuliu Herczeg, tîmplarul Anton Corolinaș, candidat al F.D.P. pentru alegerile de la 3 martie, și Iuliu Wincze, președintele comitetului sindicatului, care au realizat o economie de 13.000 lei. I. BĂLANESCU Cu toate uneltele agricole reparate (De la subredacția din Negrești.) Colectiviștii din Turulung, raionul Oaș, au terminat în întregime repararea uneltelor agricole. De asemenea, colectiviștii au transportat pe timp o mare cantitate, de îngrășăminte naturale, au pus la farovizaturi vagon de cartofi timpurii și au pregătit 120 m.p. de răsadnițe. Un aport însemnat au adus în aceste pregătiri brigăzile a patra (brigadier Mihai Molnár) și a doua (brigadier Iosif Hallia IULIU SIARNĂ LJ ' t