Pentru Socialism, aprilie 1963 (Anul 13, nr. 2864-2888)

1963-04-02 / nr. 2864

PROLEJARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNITKVA! m. AL COMITETULUI REGIONAL AL PARTIDULUI MUNCITORESC ROMÂN SI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL Anul XIII Nr. 2864 Harți, 2 aprilie 1963 4 pagini — 20 bani Cu toate forțele la executarea însămințărilor Directivele Congresului al IlI-lea al Partidului Muncitoresc Român pun în fața oamenilor muncii din agricultură sarcina sporirii continue a producției agricole pentru se crea un belșug de produse agroalimentare, în vederea asigurării industriei cu materie primă și o cea mai bună aprovizionare a populației cu produse vegetale și animale. In scopul realizării acestor sarcini importante, statul nostru asigură o bază tehnică materială tot mai puternică, lucrătorilor din agricultură revenindu-le sarcina de a le folosi cil mai judicios, cu maximum de randament, ridicind calitatea lucrărilor agricole la un nivel superior. In ansamblul muncilor agricole de primăvară Insămințăsie ocupă locul cel mai Însemnat. Recoltele bogate obținute In anii trecuți de gospodăriile agricole de stat și gospodăriile colective care au fost primele la rnsămînțat dovedesc că In condițiile climaterice ale regiunii noastre rnsămînțările executate la timpul optim duc In mod sigur la producții mari. Producția medie de 4.500 kg ptorumb boabe obținută in anul trecut de către colectiviștii din Mureșu Mare se datorește pe lingă aplicarea tuturor lucrărilor agrotehnice și faptului că ei au reușit să însămințeze porumbul intr-o perioadă scurtă de timp și la un nivel agrotehnic superior. Asemenea exemple ne dau multe din gospodăriile agricole de stat din Cărei și Odoreu și din gospodăriile agricole colective din Foeni, Boghiș, Petrești, Berveni etc.In multe locuri din regiune Insămințările au și început. In gospodăriile agricole colective din Apa, Benesat, Hodod, Urziceni, Pir și altele se însămânțează din plin culturile din prima epocă. Aceste prime rezultate dovedesc trece din plin da că se poate executarea arăturilor și însămințărilor. Deși în unele locuri se insămînțează din plin, In multe gospodării colective nu s-a făcut nici schimbul de semințe. Colectiviștii din Dumbrava — raionul Lăpuș — nici in săptămina trecută nu Începuseră schimbul semințelor. De asemenea, este mult intirziată amenajarea răsadnițelor. Îndeosebi, în satele din raza orașului Baia Mare. Tuturor acestor intîrzieri, precum și celor privind îngrășarea terenului și repararea utilajelor din gospodăriile colective trebuie să u se pună capăt într-un cimicir mai scurt pentru ca însămînțările să se desfășoare din plin. In fiecare gospodărie agricolă de stat și colectivă trebuie să se urmărească zilnic starea terenului. Incit orice Petic de pămînt abia zvîntat să fie imediat arat și insămînțat. îndeosebi trebuie luate măsuri grabnice pentru terminarea însămînțării griului, a văzului, mazării, trifoiului și lucernei întrucît timpul optim al însămînțării culturilor din prima etapă este pe sfîrșite. Intîrzierea și tărăgănarea în executarea însămințărilor sunt dușmani ai recoltelor bogate. Comitetele raionale de partid să Îndrume comitetele de partid și organizațiile de partid din gospodăriile colective pentru a folosi cele mai potrivite forme ale muncii politice de masă, convorbiri ale agitatorilor, articole la gazeta de perete, lozinci, popularizarea insustașilor și a metodelor folosite de ei. Experiența anilor trecuți a dovedit că întrecerea socialistă este unul din principalii factori de mobilizare a țărănimii muncitoare. Folosind această experiență, organizațiile de bază să asigure organizarea întrecerii socialiste între brigăzi și echipe, pentru ca nici o palmă de pămînt să nu rămână nesemănată la timp, pentru executarea lucrărilor de calitate. In întrecerea socialistă, membrii de partid,eicitatorii ' au datoria să fie permanent în fruntea muncilor. Prin exemplul personal și prin activitatea politică desfășurată, ei să explice ficărui om al muncii de pe ogoare importanța executării la timp și de calitate a muncilor agricole. Un rol de o mare importanță in campania Însămințărilor de primăvară 11 au stațiunile de mașini și tractoare. De felul cum ele își vor duce munca in această campanie depinde în mare măsură executarea timp a Însămințărilor în gospor»dărțile colective deservite. Stațiunile de mașini și tractoare au datoria să îndeplinească Întocmai obligațtie contractuale față de gospodăriile colective, atit în privința calității, cit și a termenului de executare. In primăvara aceasta pornim la obținerea unor recolte bogate în condiții incomparabil mai prielnice față de anul trecut — în primul rînd datorită colectivizării agriculturii, ceea ce creează posibilitatea ca pe suprafețele întinse ale unității agricole sobiliste să seaacă lucrările agricole la un nivel calitativ superior. Ca urmare a grijii partidului și guvernului nostru, anul acesta crește gradul de mecanizare a lucrărilor agricole, sporesc cantitățile de îngrășăminte chimice și cele de semințe de înaltă productivitate, fiecare gospodărie agricolă colectivă are asigurată conducerea tehnică prin cadre cu pregătire superioară. Se cere deci tuturor oamenilor muncii din agricultură să nu precupețească nici un efort pentru executarea lucrărilor din campania agricolă de primăvară la un nivel agrotehnic mai înalt, pentru obținerea unor recolte superioare anilor trecuți. Oameni ai muncii de pe ogoare! Inzeciți-vă eforturile pentru scurtarea timpului de însămînțare! Nu uitați că fiecare zi câștigată în bătălia însămînțărilor înseamnă zeci și sute de vagoane de produse agricole în plus. .A. " •> * • ■ ZILE DE VACANȚĂ Vacanță de primăvară. Veselie multă, zile petrecute plăcut și util. Programul de vacanță al pionierilor și școlarilor este bogat în evenimente. Nu lipsesc din acest program nici vizite la fabrici, nici vizionări de spectacole de teatru sau cinema, excursiile și alte ocupații plăcute. Ca și Vasile Petraș, elev in clasa a VII-a, care a construit un aparat de radio, lucrare distinsă cu premiul III. Aceste succese i-au stimulat și pe ceilalți vizitatori ai casei pionierilor. In zilele vacanței, atit micii balerini, cit și „cercul marilor îndemânatice“ (foto nr. 1), desenatorii, precum și toți ceilalți vor să-și ridice măiestria. Bibliotecile sînt asaltate de școlari. Zilnic sute de copii împrumută cărți sau citesc în săli de lectură reviste (foto nr. 2). Iar cînd cerul e însorit, pionierii și școlarii participă și la muncile patriotice, infrumusețnd școala sau împrejurimile casei pionierilor (foto nr. 3). Sportul are admiratori foarte mulți. La Baia Mare s-a organizat finala campionatului de tenis de masă pentru juniori și faza regională a campionatului de gimnastică. (foto nr. 4.) Numeroși elevi pot fi găsiți acum la Casa pionierilor din Baia Mare. Mai bine de o mie de pionieri activează aici în cadrul celor 13 cercuri. Zilele trecute a sosit aici o veste îmbucurătoare. Cercul de mici timplari a câștigat premiul I la concursul pe țară al „Micilor constructori“, organizat de revista „Cravata roșie“. Constantin Terdic, Traian Goga, Ștefan Pandi, Petru Bar, Tiberiu Bar și Ștefan Vaida au executat macheta miniaturală a unei case țărănești maramureșene. Indemînarea lor a fost răsplătită. Cu trei zile mai devreme Colectivul O.C.L. Alimentara din Baia Mare a raportat că a realizat sarcinile de plan pe primul trimestru din acest an cu trei zile mai devreme. VaColectiviștii din Remeți (Șomcuta) se străduiesc să valorifice fiecare petic de pămînt. In această primăvară luarea mărfurilor desfăcute în trimestrul I din acest an este cu 6.125.000 lei mai mare, în comparație cu aceeași perioadă a anului trecut, ei au defrișat o suprafață de peste 18 hectare, din care o parte va fi cultivată cu cartofi, iar pe cealaltă se plantează pomi fructiferi. Fruntași în această acțiune sunt colectiviștii din brigada condusă de comunistul Mihai Moroz. (De la VASILE CODREA.) ARTIȘTI AMATORI PE SCENĂ  Recent, peste 200 de spectatori au participat la spectacolul cu piesa de teatru „Freamăt de toamnă“ a lui Ludovic Bruchstein, prezentată de artiștii amatori din Tăuții Măgherăuș. Spectacolul s-a bucurat de succes. A plăcut mult interpretarea lui Mihai Balaj in rolul lui Grigore Danciu. Bine au interpretat și artiștii amatori Florica Keller, Vasile Oiegaș, Ioan Hentea și Rozalia Fomian, pe această piesă și cu formația de dans s-a făcut o deplasare in satul Cicîrlău. Piesa a fost pregătită sub îndrumarea învățătoarelor Elena Molnár și Angela Rusu. In sprijinul siderurgicilor In acțiunea da bune. De la început Rezultate frumoastrîngere a flerului tul anului și plnă în se au obținut un arechi la Exploata - prezent s-au expediat rpa_13 tinp_ rea minieră ,,-Tarsa oțelarilor 116.310 kg cȘasta acțiune tine Béla“ din Baia Sprie fier vechi, 15.430 m 10S1* Cozma> Fran_ s-au obținut rezul- kg fontă și 1.010 kg dSc Kiss> Alexandru tate deosebit de metale neferoase. Cherecheș și alții. Defrișări de terenuri Premiera filmului românesc „LUPENI 29“ la Baia Mare Ieri după amiază la ora 18 a avut loc la cinematograful „Minerul“ din Baia Mare premiera noului film românesc „Lupeni 29“ dedicat uneia din marile bătălii de clasă conduse de Partidul Comunist împotriva exploatării și asupririi. In sala plină până la refuz au fost prezenți activiști de partid de stat, conducători ai organizațiilor de masă, muncitoni de la întreprinderile miniere, de la Combinatul chimico-metalurgic și de la celelalte întreprinderi din oraș, înainte de începerea filmului, Ioan Goia, secretar al Comitetului orășenesc pentru cultură și artă, a vorbit despre marea însemnătate a luptelor greviste ale mînerior dinniurea Jiului din august 1929, iar regizorul Petre Megler de la Teatrul de Stat din Baia Mare a despre regia și realizatorii vorbit filmului. Datorită problematicii majore abordate, amplorii reconstituirii istorice, vigoarei mijloacelor artistice cu care e transmis mesajul de idei, filmul „Lupeni 29“ s-a bucurat de aprecierea miniMi a publicului spesiuisiL, PLANTEAZA POMI Gospodăria agricolă colectivă din comuna Gerăușa are în plan să planteze în această primăvară 3.900 pomi fructiferi. Până in prezent, s-au săpat cele 3.900 gropi și s-au plantat peste 2.000 pomi. S-a evidențiat brigada condusă de Ioan Micle, atit la săpatul gropilor, cit și la plantarea pomilor. (De la IOAN SAVEANU.) Pregătirea instructorilor culturali în cadrul Școlii populare de artă din orașul Sighet a început pregătirea instructorilor culturali din raioanele Sighet și Vișeu. Printr-o bună prezentare teoretică și practică a lecțiilor prevăzute în programa de curs, profesorii de specialitate Ghizella Gontoiu, Zoltan Musca, Elisabeta David și alții contribuie in mod susținut la îndrumarea metodică a dirijorilor de cor, a instructorilor echipelor de dans, teatrale, soliști vocali etc. (De la VIORICA NISTOR). Noi donatori de sînge Răspunzind chemării comitetului raional de Cruce Roșie Vișeu, la punctul de recoltare a sîngelui s-au prezentat și au donat sînge peste 70 de donatori voluntari. Membrii și candidații de partid din cadrul Spitalului raional Vișeu s-au situat in fruntea acțiunii, popular izină și ducînd muncă de lămurire de la om la om. Printre cei 30 activiști sanitari care au donat sînge se numără tovarășii: Georgeta Tecușan, Karoly Bakoczy, Maria Babi, Ileana Iusco; surori: Georgina Bejenaru, Viorica Rus, Berta Pich și alții. Din raza orașului au donat sînge muncitori și tehnicieni de la I. F. Vișeu de Sus și fabrica de alcaloizi, iar din raion colectiviști din comunele Săcel, Rozavlea și Leordina. (De la Dr. VICTOR OLSAV ■ SKI.) Pentru creșterea productivității muncii Colectivul de Inovatori al Combinatului „1 Mai“ din Satu Mare care s-a clasat pe primul loc la concursul pe regiune — desfășurat anul trecut intre întreprinderile de industrie locală — a pornit cu viu elan la rezolvarea problemelor care-i stau în față anul acesta. Printre preocupările acestui colectiv un loc de seamă îl ocupă sporirea permanentă a productivității muncii. Acest lucru reiese, de altfel, și din cele 45 de propuneri de inovații înaintate pînă în prezent cabinetului tehnic, dintre care o mare parte se referă la soluții tehnice îndreptate spre creșterea productivității muncii. Unul dintre cei mai activi inovatori, care a înaintat recent propunere valoroasă — cu privire la modificarea asamblării tablei la tomberoane de la nituire la sași dură electrică — este lăcătușul Ioan Cozma. Inovații prețioase au făcut și muncitorii Vasile Hosu, Adalbert Kiss, Zoltán Szikszai și alții. La depășirea cu 4 la sută a productivității planificate și-au adus contribuția, din plin, și inovatorii combinatului. Va prezentăm Secția de construcții miniere Nu demult. In cadrul Trustului minier Baia Mare a fost înființată o secție centrală de construcții miniere, care va deservi, începînd din acest an, unitățile miniere din regiune. Tovarășul ing. Mihai Grigore, șeful secției centrale de construcții miniere, a răspuns, referitor la activitatea secției, la cîteva întrebări puse de redactorul ziarului nostru. — Care este profilul secției centrale de construcții miniere? — Secția face parte din sectoarele importante de deservire ale Trustului minier. Colectivului nostru li revine sarcina executării unor lucrări de construcții miniere, in subteran și suprafață — cu caracter special. In această categorie intră montarea mașinilor de extracție, a ventilatoarelor de mare debit, construirea de noi stații de compresoare, instalări de noi rețele subterane și magistrale de aer comprimat și sistematizarea celor existente. Pe lângă acestea, colectivului nostru îi mai revine sarcina executării unor lucrări de reconstrucție a unor linii de funiculare, precum și realizarea altor obiective cu caracter industrial, specific industriei miniere. — Secția va executa lucrările de întreținere? — Menționez că secția noastră a fost creată în scopul măririi ritmului de execuție ajurăm explozoarele pentru unitățile miniere și executăm diferite confecții metalice pentru lucrările mari pe care le executăm. fie? — Care sunt primele rezultat — In prezent, echipele de muncitori, în frunte cu Alesxandru Sebök, ....... Alexandru Kiss și Anton Herțeg, lucrează la sistematizarea rețelei de aer comprimat de la mina „Béla ,Breiner“-Băiuț, ceea ce necesită montarea în subteran a circa 6 km de conducte. Această lucrare este de pe acum executată în proporție de 60 la sută, iar în scurt timp va fi terminată. Tot aici, o echipă de specialiști a început să recondiționeze funicularul in vederea dublării capacității lui de transport. Am început și alte lucrări, mai mărunte, la diferite unități. Ritmul lucrărilor îl putem socoti mulțumitor, ceea ce dovedește eficacitatea măsurii luate de a se înființa secția noastră. Trebuie de către Trustul minier în ceea ce privește aprovizionarea cu anumite utilaje și scule, deocamdată ne sosesc cu care tîrziere. Așa este cazul cu mnaparatele de sudură, truse de chei, vinciuri, macarale portate etc. crărilor mai sus-amintite. In «?. Insă să fim sprijiniți mai mult afară de aceasta, noi executăm și alte lucrări cu caracter de întreținere. Dispunem de două ateliere — electric și mecanic — în cadrul cărora se execută rebobinarea motoarelor electrice, repararea echipamentului electric în general, repa ratorviul nostru f 4