Pentru Socialism, mai 1963 (Anul 13, nr. 2889-2913)

1963-05-03 / nr. 2889

* Oamenii mantii din întreaga tara au sărbătorit cu entuziasm ziua de 1 nai ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL AL FAKTIBULU MUNCITORESC ROMÂN ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL 1 MIMIRE* Anul XIII Nr. 2889 Vineri, 3 mai 1963 4 padini — 20 bani m n Marea demonstrație a oamenilor muncii din Capitala 1 Mai 1963. Capitala patriei, inveștmîntată in straie de sărbătoare, pare mai strălucitoare In această zi senină, luminată puternic de un soare primăvăratic. Tradiționalul loc de întilnire al bucureștenilor la marile sărbători — Plata Aviatorilor — unde are loc marea demonstrație cu prilejul zilei solidarității internaționale a oamenilor muncii de pretutindeni, este Împodobită festiv. Deasupra tribunei principale se află un mare glob pământesc înconjurat de un brâu purpuriu, pe care este înscrisă chemarea — „Proletari din toate țările, uniți-vă!“. Portretele genialilor dascăli ai proletariatului mondial — Marx, Engels, Lenin —domină piața. Deasupra tribunelor, străjuite de steaguri roșii și tricolore, sunt înscrise chemări închinate acestei mărețe sărbători: „Trăiască 1 Mai, Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua frăției muncitorilor de pretutindeni“, „Trăiască și înflorească scumpa noastră patrie, Republica Populară Romînă“, „Slavă Partidului Muncitoresc Român, conducătorul încercat al poporului, inspiratorul și organizatorul tuturor victoriilor noastre“, „Trăiască și să se întărească in veci prietenia și colaborarea frățească intre poporul român și popoarele țărilor socialiste“, „Trăiască unitatea și coeziunea mișcării comuniste și muncitorești internaționale“, „Trăiască pacea și prietenia între popoare“. Ora 9. Miile de oameni ai muncii bucureșteni, prezenți în piață pentru a participa la mitingul consacrat zilei de 1 Mai, întîmpină cu aplauze îndelungi și urate pe conducătorii partidului și statului. In tribuna oficială iau loc tovarășii Gheorghe Gheorghiu-Dej, Gheorghe Apostol, Emil Bodnăraș, Petre Borilă, Nicolae Ceaușescu, Chivu Stoica, Alexandru Drăghici, Ion Gheorghe Maurer, Alexandru Moghioroș, Alexandru Bîrlădeanu, Duimitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ștefan Voitec, Mihai Dalea, Gh. Gaston Marin, membri ai Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, ai Consiliului de Stat și ai guvernului. (Continuare in pag. a 4-a.) Mitingul și demonstrația oamenilor muncii din Baia Mare 1 Mai 1963. Sărbătoarea frăției muncitorilor de pretutindeni. Orașul Baia Mare, cu noile și elegantele sale construcții socialiste de pe care flutură Invint faldurile tricolore și roșii ale drapelelor, e gătit de sărbătoare. Coloanele largi de oameni ai muncii s-au adunat la mitingul din Piața Libertății. Piața vibrează de cântece, de freamătul lozincilor care sunt scandate din mii de piepturi. Ele exprimă minduna pentru minunatele izbânzi obținute pe drumul desăvârșirii socialiste, profunda construcției recunoștință și dragoste față de Partidul Muncitoresc Român, conducătorul nostru înțelept, călit în mari bătălii de clasă, purtător al făcliei veșnic vii a leninismului, slujitor devotat al intereselor poporului. Ora 10. In Piața Libertății răsună solemn acordurii Imnului de Stat al Republicii Populare Române. Mitingul este deschis de tovarășul Grigore Ciocan, prim-secretar al Comitetului orășenesc Baia Mare al P.M.R. ia apoi cuvântul tovarășul Nicolae Reman, secretar al Comitetului regional Maramureș al P.M.R. Începe demonstrația La tribuni din Piața Victoriei iau loc membrii Biroului și Comitetului regional de partid, conducători al organelor locale ale puterii de stat, conducători al organizațiilor de masă și ai Întreprinderilor băimăkene, fruntași în producție din întreprinderile orașului. Purtat de brațe vinjoase, muncitorești, de tribună se apropie un panou uriaș care simbolizează, Ziua frăției și solidarității muncitorilor din toate țările. El este urmat îndeaproape de muncitori care poartă stemele Partidului Muncitoresc Român și Republicii Populare Române. In întreaga piață răsună lozinci de slavă partidului. Demonstrația oamenilor muncii din Baia Mare este deschisă de un grup de 400 de stegari. Cu flamuri roșii și tricolore. Trec purtătorii cravatelor roșii In răpăit de tobe și sunete vesele de trompete își fac apariția in piață tinerele vlăstare ale patriei, viitorii constructori ai comunismului. Prin salutul lor de pionieri rostit In această zi, ei aduc prinosul lor de dragoste și recunoștința părintelui lor Iubit, partidul, care a creat condiții optime de trai, viață și Învățătură pentru toți copiii. La dispoziția lor stau azi, numai in regiunea noastră, școli cu 1.560 de săli de clasă mai multe decit in anul 1938. In fruntea coloanei, Înconjurate de peste 80 de toboșari și trompetiști pionierii poartă portretul tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej și ale celorlalți membri ai Biroului Politic al C.C. al P.M.R. și trei steme mari: — P.M.R., U.T.M. și a organizației de pionieri. (Continuare în pag. a 3 a). TOVARĂȘII ! Poporul nostru muncitor, alături de popoarele țărilor socialiste frățești, sărbătorește cu entuziasm Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, zi de trecere in revistă a succeselor obținute pe drumul victoriei cauzei păcii și socialismului. zile Oamenii muncii din toate țncapitaliste, în frunte cu partidele comuniste și muncitorești, cu prilejul acestei mărețe sărbători își trec în revistă forțele mereu crescînde, sub semnul intensificării luptei împotriva asupririi și exploatării. In această zi de primăvară, în care poporul nostru trece în revistă roadele bogate ale muncii sale entuziaste, permiteți-mi, dragi tovarăși, ca în numele Comitetului regional de partid, al Comitetului executiv al Sfatului popular regional și al Consiliului regional al sindicatelor să transmit salutul nostru fierbinte Comitetului Central al partidului, personal tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej. Permiteți-mi, de asemenea, să transmit muncitorilor, colectiviștilor, intelectualilor, tuturor oamenilor muncii din regiune un călduros salut și felicitări pentru minunatele succese dobîndite sub conducerea partidului în înfăptuirea mărețelor sarcini trasate de cel de-al III-lea Congres al Partidului Muncitoresc Român? Republica Populară Romînă se află în plin și impetuos proces de desăvîrșire a construcției socialiste. Succesele de seamă pe care le-a obținut poporul nostru muncitor în toate domeniile de activitate arată în mod elocvent caracterul profund științific, realist al politicii care în întreaga sa partidului, activitate unește fidelitatea nestrămutată față de teoria marxist-leninistă cu spiritul creator, străin oricăror dogme, întemeiat pe cunoașterea temeinică a realității, a cerințelor dezvoltării sociale, potrivit condițiilor concrete din fiecare etapă a construcției socialiste. — TEXT PRESCURTAT Sub steagul glorios al Partidului Muncitoresc Român, oamenii muncii din patria noastră au dobîndit o măreață cucerire istorică — victoria deplină a socialismului la orașe și sate. Avem în față tabloul minunat al patriei noastre socialiste cu o industrie puternică și o agriultură socialistă în continuă dezvoltare cu o cultură înfloritoare, unde viața economică, politică și socială pulsează cu vigoare, pretutindeni, în toate regiunile și raioanele. In toate orașele și comunele. Roadele politicii economice a partidului și a statului nostru sunt ilustrate grăitor de faptul că în 1962 producția globală Industriei a fost de aproape opta ori mai mare decît în 1948. In primii trei ani ai Arsenalului s-a realizat un ritm mediu anual de creștere a producției industriale globale de 15,8 la sută față de numai 4 la sută realizat in anii de vîrf ai Romîniei burghezo-moșerești. TOVARĂȘI. Sărbătorirea zilei de 1 Mai coincide cu Împlinirea unui an de la victoria istorică a poporului nostru — încheierea procesului de colectivizare a agriculturii. După cum a arătat tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej la sesiunea extraordinară a Marii Adunări Naționale consacrată Încheierii colectivizării: „IN REPUBLICA POPULARA ROMINA, SOCIALISMUL A ÎNVINS DEFINITIV LA ORAȘE ȘI SATE". Agricultura țării noastre dispunea la sfîrșitul anului 1962 de 56.500 tractoare, 52.600 de semănători mecanice, 28.400 de combine și de numeroase alte mașini agricole, față de circa 4.000 de tractoare existente în vechea Românie. Pe baza ritmului înalt și a proporțiilor mereu lărgite de dezvoltare a economiei, a crescut venitul național, 1962 a fost cu circa o care in treime mai mare decît în 1959, ceea ce a creat resursele necesare pentru sporirea continuă și însemnată a investițiilor și ridicarea sistematică a nivelului de trai al celor ce muncesc. TOVARĂȘI, Regiunea Maramureș, in trecut cunoscută ca o regiune înapoiată, a cunoscut in anii regimului nostru din plin binefacerile și Înnoirile socialiste, devenind pe zi ce trece o regiune tot mai înfloritoare a patriei noastre. Alături de celelalte regiuni ale țării, pe Întreg cuprinsul regiunii Maramureș s-au înfăptuit uriașe transformări economice și culturale. Volumul producției industriale a rgiunii a crescut de 12 ori în 1962 față de 1948. întregul volum al producției industriale globale a anului 1938 se realizează în prezent în numai 37 de zile. S-a dezvoltat o puternică bază tehnică materială în agricultură. Ogoarele regiunii noastre sînt brăzdate de peste 1.500 de tractoare, numeroase alte mașini și unelte agricole. (Continuare în pag. a 3-a.)  .....f Cuvîntarea tovarășului Nicolae Roman secretar al Comitetului regional Maramureș al P. M. R. Cuvîntarea tovarășului Emil Bodnăraș DRAGI TOVARĂȘI ȘI PRIETENI, STIMAȚI OASPEȚI DE PESTE HOTARE, Poporul român sărbăorește astăzi, împreună cu oamenii muncii din întreaga lume, Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua luptei unite a clasei muncitoare de pretutindeni pentru pace, democrație și socialism. Cu acest prilej, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român, Consiliul de Stat și guvernul Republicii Populare Române transmit clasei muncitoare, țărănimii colectiviste, intelectualității, întregului nostru popor un fierbinte salut și felicitări pentru succesele dobîndite în dezvoltarea economiei a culturii, în lupta pentru de și săvîrșirea construcției socialismului. Salutăm din inimă pe oaspeții noștri, reprezentanți ai oamenilor muncii din alte țări, care Împreună cu noi iau parte la această mare sărbătoare. Poporul român cinstește ziua de 1 Mai cu noi succese, obținute în realizarea sarcinilor trasate de Congresul al III-lea al Partidului. Economia noastră națională crește rapid și in mod proporțional. Se înfăptuiește industrializarea țării și dezvoltarea multilaterală a agriculturii. Crește sistematic nivelul de trai al poporului. Muncitorii, inginerii și tehnicienii noștri, muncind cu avînt și pricepere, au îndeplinit cu succes planul de stat pe primul trimestru al acestui an. Producția industrială obținută în primele trei luni ale anului 1963 depășește cu aproape 10 la sută producția trimestrului corespunzător al anului trecut și este de mai bine de o dată și jumătate de ori mai mare decât întreaga producție industrială a Romîniei pe anul 1938. Țărănimea noastră colectivistă, harnică și pricepută, desfășoară cu forțe sporite și însuflețire munca ei rodnică pentru a întări și dezvolta gospodăriile colective și a mări producția agricolă vegetală și animală. Zeci de mii de tractoare și mașini de tot felul însoțesc munca milioanelor de brațe neobosite, în efectuarea la timp și în bune condiții a lucrărilor agricole, pentru asigurarea unei recolte bogate. Intelectualitatea țării noastre, slujind cu credință poporul, aduce prin talentul, priceperea și entuziasmul ei o valoroasă contribuție la dezvoltarea economiei naționale, la educarea tinerei generații, la Înflorirea științei și a culturii. Rezultatele obținute de oamenii muncii de la orașe și sate în desăvirșirea orînduirii noastre socialiste le întăresc încrederea în forțele lor proprii, le sporesc dragostea și atașamentul față de încercatul lor conducător — Partidul Muncitoresc Român DRAGI TOVARĂȘI ȘI PRIETENI, Forțele socialismului, ale progresului și ale păcii din întreaga lume sărbătoresc ziua de 1 Mai prin unirea mai strînsă rândurilor lor, printr-un nou a avînt de luptă împotiva forțelor reacțiunii, ale imperialismului. Pentru primii demonstranți de 1 Mai de acum peste trei sferturi de secol socialismul era un țel îndepărtat. In zilele noastre el este întruchipat într-un puternic sistem mondial, începuturile căruia au fost puse de Marea Revoluție Socialistă din Octombrie, creatoare a primului stat socialist din lume. Sub conducerea gloriosului Partid Comunist al Uniunii Sovietice, întemeiat de marele Lenin, poporul sovietic înfăptuiește cu succes programul construirii comunismului și obține în această măreață operă victorii remarcabile. Succese de seamă dobîndesc popoarele din celelalte țări socialiste. Sistemul mondial socialist cîștigă noi poziții în întrecerea economică pașnică cu capitalismul și exercită influență tot mai însemnată ad supra dezvoltării întregii soicietăți umane. Relațiile de tip nou dintre statele socialiste, bazate pe deplina egalitate în drepturi, pe respectarea strictă a suveranității naționale, pe colaborare și intr-ajutorare tovărășească, în scopul întăririi fiecărei țări în parte și a sistemului mondial socialist în ansamblu, au o mare putere de înrîurire asupra tuturor popoarelor lumii. Transmitem salutul nostru de prietenie frățească din țările socialiste, popoarelor numeroase și însemnate urîndu-loi realiizări în făurirea noii orînduiri sociale. In lumea capitalistă, masele populare, în frunte cu clasa muncitoare, se ridică cu tot mai multă vigoare împotriva jugului monopolurilor capitaliste și exploatării. Ele luptă cu dîrze, aime împotriva restrîngerii drepturilor democratice și a încălcăirii independenței și a suveranittații naționale, împotriva pregătirilor de război, pentru apărarea intereselor lor vitale, pentru democrație, pace și progres social. Adresăm, în această zi de 1 1 Mai, oamenilor muncii din ță rile capitaliste, încercatelor lor partide comuniste și muncitorrești, tuturor luptătorilor pentru progres, care înfruntă eroic teroarea burgheziei, un călduros meisaj de solidaritate frățească și de simpatie.. Poporul nostru este solidar cu lupta popoarelor din Asia, Afriica și America Latină pentru elichidarea colonialismului și a doi (Continuare in pag. a 4-a.];' Ritm intens pentru terminarea însămîntă rilor! 86 unități agricole socialiste au terminat însamînțârile Sub conducerea pemanentă a organelor și organisa'Jilor de partid, oamenii muncii de pe ogoare intensifică ritmul insămințărilor. Drept rezultat, pe zi ce trece tot mai multe unități agricole socialiste din regiune raportează terminarea insămînțărilor. Pină in seara zilei de 2 mai au terminat insămînțările 86 unități agricole socialiste. In ultimele zie au raportat terminarea insămînțărilor gospodăriile agricole de stat din Halmeu și Satu Mare, gospodăriile colective din Urziceni, Mihăieni, Pișcani, raionul Cărei, Dabolț, Boghiș, Oar, Homorodu de Mijloc, Cărășeu, Ambud, Mădăras, raionul Satu Mare, Chechiș, Fărcașa, Hovrița, Satulung, Pomi din raionul Șimcuta. Ocoliș, Săsar — ora? Baia Mare. Motiș. Nadișu Român. Stremț, Deja, Corni, raionul Cehu Silvaniei, „Viața liberă“ — Sighet, Vad, raionul Sighet, Dumbrava, Lăschia, Cernești, Vima Mare, Berința, raionul Lăpuș, Remetea, Drăgușeni, Turulung, raonul Oaș, Petrova, Ieud, raionul Vișeu. MECANIZATORI ȘI COLECTIVIȘTI, URMAȚI EXEMPLUL UNITĂȚILOR AGRICOLE FRUNTAȘE! EPOCA OPTIMA A INSAMÎNȚARII CULTURILOR DE PRIMĂVARA SE APROPIE PE SFIRSIT! INTENSIFICAȚI EFORTURILE PENTRU TERMINAREA IN CEL MAI SCURT TIMP A INSĂMÎNȚĂRILOR! MecanIzatori frUntași Sub îndrumarea organizației de partid, mecanIzatorii G.A.S.Satu Mare au fost de la bine instruiți pentru această campanie. O mare atenție s-a dat de la bun început însămînțării porumbului. La această lucrare au fost repartizați cei mai buni mecanizatori, membri și candidați de partid cu conștiința socialistă ridicată. Comuniștii Viorel Blaga, Vasile Duca, Ion Ardelean, Ion Durcovici au luat in primire cite o tarla de porumb pentru Întreg ciclul de lucrări. Ei își dau seama de responsabilitatea mare ce le revine pentru producția de porumb. 2-S.P.C.2 Mașinile de semănat au fost in așa fel reglate pentru ca să se obțină o densitate de 87.000 plante recoltabile la hectar. îngrijind bine mașinile, manevrîndu-le cu grijă, ei au funcționarea lor reușit să asigure neîntreruptă, prin care s-a realizat in medie o viteză zilnică de 10 ha, față de 7 ha cit era ritmul planificat. Viorel Blaga, secretarul organizației de bază la sectorul vegetal, a însămînțat în medie 10,5 ha la zi. Prin munca lor conștiincioasă mecanizatorii au contribuit la ridicarea gospodăriei în rindul celor fruntașe pe regiune. Dintre brigăzile gospodăriei este fruntașă și cea condusă de candidatul de partid Dumitru Pop, care a realizat prima planul de însămințări. AJUTOR TOVĂRĂȘESC După ce au terminat însămînțările, colectiviștii din Mireșu Mare s-au hotărît să acorde ajutor vecinilor dinlabăra, pentru ca și ei să termine în bune condiții însămînțările de primăvară. Astfel, timp de 3 zile 56 de colectiviști majoritatea din brigada lui Vasile Pavel au insămințat porumb cu 28 mașini. Printre colectiviștii din Mireșu Mare demni de laudă pentru ajutorul tovărășesclectiviștilor dar covecini pot fi amintiți loan Cirțiu, Laurențiu Crișan, Ioan Pop și alții. Alți colectiviști au rămas acasă pentru a efectua întreținerea culturilor. Pină în zile trecute în gospodărie s-au prășit aproape 2 ha cu cartofi timpurii, 4 ha cu ceapă și 4 ha cuvarză timpurie. Acțiunea de sprijinire a gospodăriilor colective rămase in urmă s-a extins aproape In întreg raionul Șomcuta. Colectiviștii din Coltău, Coaș și Săcălășeni au trimis cite 20 de atelaje cu semănători de porumb la gospodăria colectivă din Dumbrăvița. In cinstea zilei de 1 Mai mecanizatorii din brigada nr. 12 de la S.M.T. Satulung, în frunte cu brigadierul Emeric Oșan (primul din stînga, rîndul I) au executat peste plan 200 luntri.