Pentru Socialism, iulie 1963 (Anul 13, nr. 2940-2965)

1963-07-02 / nr. 2940

Anul XI,I în r. 2943 Marți, 2 iulie 1963 4 pagini — 20 bani Brigad. d3 alimentatori la gaterele de la U.I.Tl. din Sighet condusă de Nicalae Malear s a evidențiat un întrecerea socialistă, depășind planul de producție cu 4 —5 la sută. Pentru o recoltă bogată! Au secerat orzul Prășesc porumbul Sub arșița neobișnuită a soarelui din aceste zile lanurile de păioase se pirguiesc mai repede ca de obicei. Și orzul de pe tarlalele colectiviștilor din Cărășeu a ajuns mai repede la coacere decit s-a așteptat. Membrii gospodăriei n-au fost însă surprinși de aceasta. Sub îndrumarea organizației de partid ei s-au pregătit temeinic pentru campania de strîngere a recoltei. îndată ce s-a constatat că orzul este bun de recoltat, echipele de secerători au ieșit la lucru. Și ieri au lucrat la secerat 69 de cosași, reușind să termine seceratul orzului de pe cele 43 de hectare cultivate cu această plantă. Pentru sirguința cu care au muncit la stringerea recoltei de orz merită laude colectiviștii din brigăzile conduse de Ioan Ambudan, Paul Moroz și Balint Gergely. După cum ne-a informat tovarășul Dumitru Iluț, vicepreședintele gospodăriei, in zilele de miercuri și joi colectiviștii din Cărășeu vor începe și seceratul secarei și al griului, Culturi In aceste zile colectiviștii din Sanislău au preocupări multiple: îndrumați de organizația de partid și ajutați de mecanizatori ei grăbesc întreținerea culturilor prășitoare, fac recoltatul cartofilor timpurii, string furajele, iar de astăzi au început și seceratul orzului de pe cele 80 de hectare cultivate cu această plantă. Străduindu-se să folosească cît ma judicios toate resursele de furaje membrii gospodăriei dau multă atenție semănatului porumbului în cultu duble ră dublă. Pînă ieri ei au și semănat porumb pentru siloz pe 38 de hectare de pe care s-au recoltat cartofii timpurii. Pentru a se obține o producție bună de masă verde terenul a fost discuit îndată după recoltatul cartofilor, semănatul porumbului făcîndu-se apoi fără întîrziere. La efectuarea lucrărilor actuale s au evidențiat mai cu seamă colectiviștii din brigăzile conduse de Ștefan Kremmer și Augustin Supuran. Adunare festivă consacrată Zilei învățătorului Duminică, ? iunie a.c., a avut loc în sala Teatrului de Stat din Baia Mare adunarea festivă consacrată Zilei învățătorului. La festivitate au participat tovarășii Mihai Hoban, secretar al Comitetului regional Maramureș al P.M.R., Grigore Ciocan, prim-secretar al Comitetului orășenesc de partid Baia Mare, Vasile Balaj, vicepreședinte al Comitetului executiv al Sfatului popular regional, numeroase cadre didactice și invitați. A vorbit tovarășul Marin Boboc, vicepreședinte al Comitetului executiv al sfătului popular orășenesc Baia Mare, care, împreună cu alte cadre didactice care au luat cuvîntul, au subliniat condițiile deosebite create în anii regimului democratpopular desfășurării învățămîntului, precum și condițiile de muncă și de viață ale cadrelor didactice. Tovarășul Mihai Hoban, secretar al Comitetului regional Maramureș al P.M.R., a transmis cadrelor didactice felicitări din partea Comitetului regional de partid. Festivitatea s-a încheiat cu decernarea unor distincții și premii cadrelor didactice fruntașe. Distincții acordate unor învățători și profesori din regiune Ministerul învățămîntului, cu ocazia Zilei Învățătorului, a acordat titlul de „învățător fruntaș“ și „Profesor fruntaș“ următoarelor cadre didactice din regiunea noastră: învățători fruntași: TOM BRATOSIN DUMITRU Ardusat Șomcuta BRUCIU MARGARETA — Birgău-Baia Mare BRETAN TRAIAN — Șomcuta CEATARI- GAVRIL — Oarța de Jos-Cehu Silvaniei FRENȚIU ANDREI — Baia Mare DIACONU VICTORIA — Petrova-Vișeu GALNAȘ SERAFIMA — Certeze-Oaș NURDUBEȚ GHEORGHE — Paulean-Satu Mare MICU FLORICA — Satu Mare NICHITA NICOLAE — Suciu de Jos-Lăpuș BOTA ELENA — Ieud-Vișeu FOP EMANOIL — Cerci SZABÓ ELISABETA — Tășnad-Carel SZAKÁCS ALEX AM RU - Sigbet Profesori fruntași: ACHIM VALERIU — Tg. Lăpuș BALEA GRIGORE — Sighet BIALEA LAURIAN — Sighet BUCIUMAN GRIGORE — Poroi Șomcuta CHIRA IOAN — Vișeu de Sus MATEOC IOAN — Baia Mare MIHU ARTEMIE — Satu Mare PAPAY CAROL — Carei POROLISSEANU ANDREI — Satu Mare SALAGEANU VASILE — Satu Mare TÖRÖK MAGDALENA — Satu Mare VARHAMOVSCHI LUCIAN Șirheț a patra oară Colectiviștii din Ciumești, mobilizați de organizația de partid, și-au propus ca pînă la începerea din plin a strîngerii recoltei de păioase să termine lucrările de întreținere la culturile prășitoare. Bine organizați pe brigăzi și echipe, lucrind în ritmul stabilit în planul operativ, membrii gospodăriei sînt pe terminate cu prașila a treia la porumb și floareasoarelui. Totodată, de mai multe zile ei au trecut din plin și la efectuarea celei de-a patra prașile la porumb, reușind să facă această lucrare pe 300 de hectare pînă acum. 1 Colectiviștii de aici n-au rămas în urmă nici cu recoltatul furajelor. In cea de-a treia decadă a lunii trecute ei au strîns prima coasă de pe 37 de hectare cu lucernă și de pe 50 de hectare cu trifoi. Membrii brigăzii a patra, condusă de Iosif Levente, s-au evidențiat în mod deosebit la executarea acestor lucrări. Aplicarea măsurilor tehnico-organizatorice — cerință importantă in realizarea sarcinilor de plan în ocazia dezbaterii cifrelor de plan pe anul 1963 colectivele de muncitori, ingineri ți tehnicieni din întreprinderile regiunii noastre, îndrumate zi de zi de către organele ți organizațiile de partid, au analiza cu competență rezervele de producție, posibilitățile de mobilizare a acestora ți de perfecționare a proceselor tehnologice de fabricație, venind cu numeroase ți importante propuneri care au fost concretizate ți cuprinse în planurile de măsuri tehnico-organizatorice. Obiectivele cuprinse în planurile de măsuri tehnico-organizatorice reprezintă ci concrete de perfecționare a tehnicii, mecanizarea unor lucrări care reclamă un vol mare de muncă, organizarea cît mai corespunzătoare a producției, folosirea cît mai justă a capacităților de producție, menite să asigure îndeplinirea indicatorilor cantitativi și calitativi ai planului tehnic, industrial și financiar. O contribuție prețioasă în elaborarea măsurilor tehnico-organizatorice au adus și organele Băncii de Stat. In acțiunea privind dezbateea cifrelor de plan pe anul 1963, întreprinsă in luna decembrie 1962, au fost mobilizați un număr de 170 lucrători ai Băncii de Stat din regiune, agutîndu-se participarea lor la toate întreprinderile, care au sprijinit colectivele de muncă în stabilirea cauzelor care au influențat negativ realizarea indicatorilor de plan în anul trecut, în descoperirea și mobilizarea rezervelor d producție și mai cu seamă mecanizarea unor lucrări prin folosirea creditelor bancare. Analizîndu-se modul cum s-a îndeplinit planul de măsuri tehnico-organizatorice de către întreprinderile dingiunea Maramureș rezultă că obiectivele scadente în perioada 1 ianuarie —30 aprilie a.c. s-au realizat în proporție de 80 la sută. O preocupare mai susținută în aplicarea măsurilor tehnico-organizatorice au avut unele întreprinderi apărtinind de Ministerul Metalurgiei și Construcțiilor de Mașini, Ministerul Industriei Ușoare, Ministerul Industriei Construcțiilor ți întreprinderile industriale de interes local. Aplicarea nasurilor tehnico-organizatorice în întreprinderi a influențat pozitiv asupra productivității muncii, prețului de cost, calității produselor și realizării acumulărilor planificate. Astfel, în primele 5 lunni ale anului productivitatea muncii pe regiune a fost depășită față de plan. Printre întreprinderile care au manifestat preocupare și susținută în aplicarea măsurilor tehnico-organizatorice se numără și Întreprinderea textilă „Ardeleana“ din Satu Mare, ale cărei rezultate se reflectă în aceea că productivitatea muncii a sporit cu 1,4 la sută, iar prețul de cost s-a redus cu 0,12 la sută. Printre măsurile aplicate de această unitate se numără organizarea procesului tehnologic în scopul reducerii consumului specific de materie primă și a deșeurilor, cu o eficiență economică anuală antecalculată de 40.000 lei. Ca urmare, consumul specific de fire aprobat la 100 kg țesături s-a redus cu 1 la sută. Tot la această unitate, printr-o mai bună organizare a producției și a muncii s-a reușit să se îmbunătățească deservirea războaielor automate, ajungindu-se ca o țesătoare să deservească 12 războaie, deci cu 4 mai mult față de vechea undă de organizare. La Fabrica de confecții „Mondiala“ din Satu Mare, printr-o mai bună organizare a muncii, s-a redus consumul specific la taioare de la 1,93 m stofă la 1,90 m, realizîndu-se economii la cheltuieli de 51,20 lei. De asemenea, în urma revizuirii dimensiunilor de bază la sacourile bărbătești, s-a redus consumul specific cu 4 cm stă la fiecare sacou, realizîndu-se economii în sumă de 171.432 lei. De remarcat că la această fabrică măsurile tehnico-organizatorice se înfăptuiesc la datele stabilite, «el a influențat pozitiv productivitatea muncii, care a crescut cu 1 la sută față de plan, obținîndu-se în același timp și economii. GHEORGHE AMAȚI inspector principal la Banca de Stat a R.P.R., Sucursala Maramureș "(Continuare in pag. a 3-a.) U. R. C. M. Maramureș evidențiază pe țară Zilele trecute, în sala de ședințe a U.R.C.M. Maramureș a avut loc o adunare festivă consacrată înmînării Diplomei de Uniune evidențiată pe țară, în cadrul UCECOM, Uniunii regionale a cooperației meșteșugărești pentru rezultatele deosebite obținute în întrecerea socialistă pe anul 1962. Din referatul prezentat de către tovarășul Ioan Borcuti, președintele U.R.C.M. Maramurș, a reieșit că lucrătorii cooperatori din regiunea noastră, desfășurînd o însuflețită întrecere socialistă, sub îndrumarea permanentă a organelor și organizațiilor de partid, au reușit să îndeplinească planul de producție pe anul 1962 cu 17 zile mai devreme. Totodată, s-a realizat o economie suplimentară la prețul de cost in valoare de 1.2 °5.000 lei și un beneficiu în plus de 3.104.000 lei. Aceste succese se datoresc în primul ind unei mai bune organizări a muncii, lărgirii capacităților de producție prin punerea în funcțiune a 5 noi complexe de deservire în localitățile Satu Mare, Cehu Silvaniei, Negrești, ,Vișeu și Sighet, precum și a altor măsuri tehnico-organizatorice menite să ducă la ridicarea activității cooperatorilor pe o treaptă și mai înaltă. Și în anul acesta lucrătorii din cooperația meșteșugărească au înregistrat accese de seamă. Ei au depășit planul producției globale și marfă pe semestrul I, obținînd in același timp economii și beneficii în plus. De remarcat că U.R.C.M. Maramureș a primit pentru a 4-a oară consecutiv mențiuni și Diploma de Uniune evidențiată pe țară în cadrul UCECOM. Excavator mecanic pentru exploatarea caolinei Recent la sectorul de exploatare a caolinei din Budeș, aparținător întreprinderii de industrie locală Ilie Pintilie" din Sighet a intrat in func'iune un excavator mecanic. Pînă la instalarea lui exploatarea caolinei se făcea aici manual, un om extrăgind in medie la zi un metru cub de pămint. Prin acest procedeu randamentul mașinii e mult sporit: 100 metri cubi la zi. Specialiști din Brașov în schimb de experiență Un grup de specialiști din agricultură ai regiunii Brașov au vizitat la sfîrșitul săptănii trecute Stațiunea experimentală din Livada, care a obținut rezultate de seamă in organizarea muncii la ferma zootehnică și la culturile de cîmp. Oaspeți au făi cunoștință și cu brigăzile care muncesc pe loturile pomicol și viticol. Excursie Sîmbătă 150 elevi ai Centrului școlar agricol din Satu Mare aflați în practică la gospodări agricolă de stat din oraș au pierit într-o excursie de două zile. Excursia a avut un du școlară bun caracter — didactic și turistic. In cadrul primului obiectiv s-a vizitatpiniera gostat din Seini, iar în cadrul celui de-al doilea, cabana Mogoșa. Un succes remarcabil In urma analizei făcute de către comisia economică a Comitetului orășenesc de partid Baia Sprie asupra activității întreprinderii Sprodcoop, prin ajutorul și îndrumarea primite din partea acestor organe, colectivul de aici, desfășurînd o vie întrecere socialistă, a reușit să îndeplinească planul de producție pe semestrul I a.c. cu 22 de zile mai devieme. Prin acest succes obținut muncitorii noștri au reușit să recupereze și restanțele anterioare în ceea ce privește productivitatea muncii și cîștigul mediu, indici care au rămas sub plan în lunile precedente. In obținerea acestor succese s-au evidențiat în mod deosebit Martin Farmati de la secția butoaie, Nicolae Barabaș de la mobilierul comercial și Vasile Croitoru de la secția ambalaje. GHEORGHE TOMȘA 1 tîmplar rtro ni o zi a anului 1963 De vreo două săptămâni In sălile de curs, pe coridoarele și in căminele grupului școlar minier din Baia Mare s-a iuit liniștea. O liniște sobră, asterdin care au dispărut șotiile și momentele vesele din timpul recreațiilor. Astăzi intilnești aici tineri trecind in Birful picioarelor prin fața sălilor de curs, pe ale căror uși poate fi citită inscripția „Examen". Au început examenele vice pentru elevii școlilor de absolprofesionale și examenele de diplomă pentu elevii Școlii tehnice de maiștri și Școlii tehnice pentru personal tehnic. Așa că din cei peste 1.200 de elevi ai grupului n-au rămas in școală decit vreo 400, — cei ce-și susțin ultimele examrne, adică muncitorii, maiștrii și tehnicienii din promoția anului 1963. Ceilalți elevi s-au răspindit in toate minele și Rotațiile regiunii noastre unde și see practica de vată... jaÍ*aJ,EfeJ ~r#noția anului 19631 Ce se poate spune despre cei ce pășesc azi In viață, chemați să conducă și să minuiască mașinile și utilajele noi din subterane. Midte, foarte multer lată i, de pildă, pe cei 230 elevi care au terminat școala profesională in meseriile de mineri, electricieni și lăcătuși de mină, preparatori. S-au prezentat aproape toți la examenul de absolvire și tot atiția au absolvit. Absolveni anului 1963 au fost repartizați in producție ind cinstea să lucreze in uzine și mine noi, moderne. Flotofia centrală, mina libară ie Șuior și altele, care au luat fi incurind ca urmare a traducerii in viată a Directivelor Congresului al Ill-lea al P.M.R. Profesorii se mindresc cu Mihai Sas, Liviu Băbaș, Ana Costin și cu top ceilalți pentru că sunt siguri că și acolo in producție vor da dovadă de aceeași sirguință ca in școală. Din promoția anului 1963 trec pragul spre viață 62 de absolvenți ai Școlii tehnice pentru personal tehnic. Familia tehnicienilor minieri și preparatori mai creși deci încă 52... Peste citeva zile la Baia Borșa, Săsar sau Baia Sprie se vor întoarce, purtind in buzunar diploma de maiștri, aproape o sută de foști mineri: Gheorghe llea, Grigore Radu, Andrei Ryii, Petru Condurat. Petru Drob cei care in urmă sunt cițiva dintre cu trei ard erați mineri fruntași, iar peste citeva luni precis că-i vom găsi in riadul maiștrilor fruntași... Promoția anului 1963... Cite speranțe nu-și pun in cei ce trăsesc azi porțile școlii, ortacii din subteran care ii așteaptă ca pe niște tovarăși cunoscuți. I T. TOBATAU P f Ó T0 etftrsfetS I UWTfW(BCn£\(30R\ T7 Duminică la Satu Mare Duminică dimineața a avut loc la Satu Mare în sala Teatrului de Stat o adunare festivă consacrată Zilei învățătorului. In cadrul acestei festivități un număr de cadre didactice au fost distinse cu titluri de „învățător fruntaș” respectiv „Profesor fruntaș” (fotografia nr. 1). Expoziția de sfîrșit de an a Școlii populare de artă din Satu Mare s-a deschis în incinta muzeului orășenesc, unde vizitatorii sînt pe drept cuvînt impresionați de progresul înregistrat de elevii talentați, care au expus numeroase picturi, gravuri, cusături și broderii cu motive populare deosebit de frumoase (fotografia nr. 2). Spectatorii care s au adunat duminică înainte de amiază la teatrul de vară au urmărit un program cultural-artistic bogat, prezentat de artiștii amatori de la întreprinderea „1 Septembrie“, cooperativa meșteșugărească „Munca“, Uzina „Unio“, Complexul C.F.R., precum și de echipa de dansuri a Combinatului „1 Mai“. In fotografia nr. 3, un frumos joc oșenesc, încă din orele matinale ștrandul orășenesc de pe malul Someșului a fost populat de cetățeni. In perioada de vîrf de după-amiază, peste 8.000 de persoane s-au bucurat de apa răcoritoare a Someșului (fotografia nr. 4). j lUo'cpo.loj de F. SZ.WO VW Wv . . .„vvwv*'»v*>.v>*v*«*v»v V V V •* ¥ V * V V V'v v, . . V v v » '.«VvWVVVv W W N» v\ V V V WVV Construe In Țara Oașului se află în construcție primele magazine universale cu etaj, pe lîngă cooperativele de consum din Sieești și Bixad. Proiectul tip al acestor localuri prevede spații de deservire și de depozitare Mrerențî pentru a face față cererii  ti în Oaș sporite de consum, in afara noii unități comerciale, în Negrești se mai construiește un bloc de Cănnțe. Zilele trecute au început demolări în vederea construirii celui de al doilea bloc planificat în sezonul acesta,