Pentru Socialism, septembrie 1963 (Anul 13, nr. 2992-3016)

1963-09-01 / nr. 2992

> -r r y < J I. F. SIGHET. — IN FOTOGRAFIE: Tractoristul Gh. Simioncai evidențiat în întrecerea socialistă, care își depășește sistematic sarcinile de plan la scos apropiat bușteni cu 10—16 la sută. Anul XIII Nr. 2992 Duminică, 1 septembrie 1963 4 pagini — 23 bani Pe ogoarele regiunii lasilozeaza cocenii de porumb Preocupat de problema valorificării tuturor resurselor de furaje, la indicația organizației de partid, inginerul gospodăriei colective din Tășnadu Nou, tov. Victor Tărțan, a început să verifice zi de zi stadiul de coacere a porumbului. Apoi a discutat cu președintele și cu alți membri din conducere că pe unele parcele se poate trece la culesul porumbului. După recoltarea știuleților, cocenii sunt imediat transportați și însilozați. Pentru a asigura umiditatea necesară materialul tocat este stropit cu saramură. Pînă acum cocenii de porumb au fost recoltați și instiozați de pe o suprafață de 15 ha In acțiunea de valorificare judicioasă a resurselor de furaje s-a încadrat și tineretul din gospodărie. Așa, spre pildă, sub îndrumarea comunistului Alexandru Erdel, brigadier în satul Moara Banfi, atemiștii de aici au cules 12 tone frunze de floarea-soarelui care au fost imediat insilozate. Pînă în zilele acestea din cele 2.000 tone planificate 300 de tone furaje sunt deja insilozate. PRINTRE STICLARI lutrină in curtea Fabricii „Victoria Muncii"' din Poiana Codrului rămii plăcut impresionat ín fața ordinii, a curățeniei. In stingă se înalță hala nouă, modernă, construită in anul 1963. Prin geamurile mari, cerul cerne multă lumină printre sticlari, surizind ineditului. La sediul organizației de bază l-am intilnit pe Carol Bruzac discutând cu comuniștii Francisc Polter si Vaier Spataru. — Tu ce zici9 — se adresă omul scund,: blond, .Carol Bruzac, lui Vaier. . — Mă uit ce-am făcut pină acum și nu-mi vine a crede că-i realitate. 170.000 lei economii pe august, valoarea producției marfă peste plan — 220.000 lei... Gândiți-vă numai: am construit o hală nouă, prin mica mecanizare, am realizat lucrări de peste 1.000.000 lei, am construit cuptorul pentru topit sticlă fină, și anul acesta, In loc de pierderi, ciștig. Dumai luna trecută s-au realizat beneficii de peste 500.000 lei, interveni Francisc. — Am pus in fabricație patru noi produse de menaj. — Bun, asta am hotărit top comuniștii, s-au împlinit vele de anul trecut. Mă uitam astăzi ce frumos se lucrează la secțiile noi, la pictură și gravură. Artă. w tă... — spuse Vaier, ridicinduse de pe scaun. Să mergem. La secția gravură i-am cunoscut pe cei doi comuniști Mendel, tatăl și fiul. Francisc Mendel I și Francisc Mendel II au moștenit arta sfidatului de la pâinii, înainte au luat la Tomești, dar de îndată ce a luat ființă secția nouă in satul lor de baștină sau transferat aici. Miinile lor indeminatice, ochiul sensibil la linii și culori realizează continuu modele noi. Piatra taie in semicristal linii, unghiuri, apoi la șlefuiește pină devin inspirate combinații de motive folclorice. Pe masa de lucru erau citeva vaze terminate. Ochii spectatorilor se opresc să le admire îndelung, culori și linii neîntrecute, forme suple, stilizate, amintind de păsări pregătite de zbor. Cunoscînd istoria fabricii, curiozitatea te cheamă și in alte secții, în mijlocul altor oameni. La pictură era alita linișteI Oare nu e nimeni? Dimpotrivă, la masa de lingă ușă un om intre două virste rotea in mină o vază, trăgind ușor cu pensula Unii trandafirii. Cițiva tineri priveau atenți, urmăeau migala cu care lucrează omul, comunistul Alexandru Tomazd, venit de la Mediaș să împărtășească tinerilor, la început de drum, din experiența sa. Utemistul Ioan Măieș era in permanentă cu privirile ațintite pe suprafața sticlei, care din clipă in clipă lua înfățișarea culorilor. Urmărea parcă și cantitatea de vopsea pe care maistrul Tumani o lua in vinul pensulei de pe paletă. In fiecare secfie te intimpină pasiunea pentru nou, pentru muncă, pentru lucru de calitate. Muncitorii au un singur obiectiv: depășirea planului și produse de calitate. Echipa comunistului Vaier Doligan și-a realizat planul cu 153 la sută a lui Vaier Spătaru cu 142 la sută, a lui Ștefan Suciu cu 117 la sud, a lui Grațian Suciu cu 148 la sută. Comuniștii de la împletitorie. Vasile Ardelean și-a depășit planul cu 150 la sută Sabin Oros cu 145 la sută, Vasle Cudar cu 150 la sută și mulți alții. Trecem pe la suflătorie. Aci e un joc de flăcări în cuptoarele cu sticlă topită. Oamenii, cu ajutorul unor baghete, scot sticla fluidă, suflă ușor, o invirt, dindu-i contur de pahar sau de balon. De la ei produsul este luat de un mecanism automat unde primește liniile definitive. Comunistul Ion Duț Vasile este binecunoscut in secție și in fabrică de altfel, pentru neîntrecutul spirit organizatoric și pentru munca lui. Priveam la miinele lui, roșii, agere, rotindu-se pe imaginea flăcărilor. — Acum facem peste 100 000 pahare și 10.000 abajure lunar, ne preciză directorul. Și zilnic ne vin propuneri din toate secțiile. Chiar in prezent analizăm niște propuneri, de inovații care vor spori, cu mult productivitatea muncii. Sunt oameni de ispravă. Dacă cineva m-ar ruga să vorbesc despre unul sau doi n-aș reuși decit vorbind despre toți. Va trebui, să mărim panoul evidențiaților. De altfel însăși fabrica s-a transformat intr un panou. Numai, in muncile patriotice fiecărui muncitor ii revin 36 ore, dar ce să spun, s-au intepins multe acțiuni lăudabile. IOD MOROȘAD In Baia Mare se ridică noi construcții. Pregătiri pentru însămînțările de toamnă Se apropie perioada cînd se va pune baza producției de griu din anul viitor. Această acțiune îi va găsi bine pregătiți pe colectiviștii din Sălsig. In acest scop, din inițiativa organizației de partid, s-au și luat o seamă de măsuri organizatorice. In timp ce mecanizatorii au arat deja mai mult de jumătate din cele 400 ha planificate a fi însămînțate în toamnă, îngropînd sub brazde 1.500 tone îngrășăminte naturale, colectiviștii lucrează intens la pregătirea semințelor. Pină acum, din soiurile de mare productivitate au fost condiționate semințele pentru 300 ha. De asemenea, prin grija conducerii gospodăriei s-au trimis și probele pentru analiză la laboratorul din Satu Mare. Pe terminate cu construcțiile Consiliul de conducere al gospo dăriei colective din Cărășeu a luat din timp măsuri pentru asigurarea adăposturilor necesare numărului sporit de animale. Astfel s-a planificat să se construiască un grajd pentru bovine, o ingrășătorie pentru porci, maternitate pentru scroafe, două saivane pentru oi. Pe lângă acestea se mai construiește un șopron pentru mașini agricole, două poduri bascule. Printr-o bună organizare a muncii și datorită activității poitico-organizatorice desfășurate de comuniști, grajdul, maternitatea, ingrășătoria, șopronul, pod-basculele au și fost terminate. Acum se lucrează intens la construirea celor două saivane. Constructorii, in frunte cu Ștefan B. Gergely și Emeric Găti, au hotărit să termine și aceste obiective in prima jumătate a lunii septembrie. LA ODIHNĂ Pe zi ce trece tot mai mulți oameni ai muncii din întreprinderile și instituțiile orașului Baia Mare își petrec concediile de odihnă în diferite stațiuni balneo climaterice din țară. Numai în primele două trimestre ale anului curent și-au petrecut concediile la munte și la mare aproape 1.847 de persoane din oraș. In trimestrul 3 și 4 alți 2.072 de oameni ai muncii își vor petrece concediile de odihnă în diferite stațiuni din țară. Fructe de pădure colectate întreprinderile forestiere din regiunea noastră acordă o atenție deosebită acțiunii de colectare a fructelor de pădure. De la începutul sezonului și pînă la data de 26 august s-au colectat 1.568 tone fructe de pădure, printre care 872 tone zmeură, 246 tone mure, 262 tone afine, 58 tone coarne etc. Au mai fost colectate 15,7 tone ciuperci comestibile. In fruntea acestei acțiuni se situează întreprinderile forestiere din Baia Mare și Vișeu. EXPUNERE IN FATA COLECTIVIȘTILOR Vineri seara Comitetul regional pentru cultură și artă Maramureș in colaborare cu Comitetul regional U.T.M. au organizat la căminul cultural din Ardusat o întilnire între colectiviștii din localitate și tovarășul Mihai Pascu, asistent universitar de la catedra de drept a Institutului de științe economice „V.I. Lenin" din București. Cu acest prilej, tovarășul Mihai Pascu a ținut o expunere pe tema: „Căsătoria și zestrea în satul colectivizat“. Expunerea a fost audiată cu mult interes de peste 300 de colectiviști, tineri și vîrstnici. ÎNTILNIRE Vineri după-amiază la Muzeul din orașul Satu Mare a avut loc o iiMnire intre graficiană Ileana Liteczki Kraus și muncitorii de la Fabrica ,,Mondiala". Cu prilejul acestei Inturdri au avut loc discuții pe marginea unor lucrări din expoziția graficienei, care s-a deschis nu de mult in sălile muzeului din orașul Satu Mare. Contractează animale In intervalul de timp care a trecut de la apariția Hotărîrii Consiliului de Miniștri al R.P.R privind stimularea crescătorilor de animale, gospodăriile agricole colective din raionul Cărei au încheiat contracte pentru a livra statului 141 de bovine mari, 2225 porcine și 565 tineret bovin. Noi contracte au încheiat și gospodăriile colective de raioanele Vișeu și Satu Mare, cât și un mare număr de colectiviști care s-au angajat să crească animale în gospodăria personală. In Ital, gospodăriile agricole din întreaga regiune, întovărășirile zootehnice și alți producători au contractat in acest interval de timp mai mult de 6.000 taurine, peste 4.500 porcine și aproape 2.500 de oi și batali. Beneficiind de prețuri majorate de achiziții, aceste unități obțin pentru aceeași cantate de carne contractată un venit suplimentar in valoare de peste 3 milioane lei. „Săptămîna Crucii Roșii“ Intre 1 și 7 septembrie are loc in toată țara „Săptămina Crucii Roșii“. Cu acest prilej se vor organiza in toate regiunile țării acțiuni și manifestări cu caracter educativ-sanitar. Astfel, se vor ține numeroase conferințe, concursuri „Sanitarii pricepuți“, seri de întrebări și răspunsuri pe teme educativ-sanitare, filme etc„ care au drept scop lărgirea cunoștințelor igienico-sanitare ale populației. De asemenea, activiștii voluntari de Cruce Roșie, sub îndrumarea medicilor, vor mobiliza populația la acțiuni de profilaxie, lucrări de gospodărire și înfrumusețare a satelor și orașelor, precum și pentru creșterea numărului de donatori onorifici și de membri ai organizației de Cruce Roșie. La aceste acțiuni vor participa organele și organizațiile de Cruce Roșie din întreprinderi, instituții, gospodarii agricole de stat, gospodării colective, din școli și cartiere, cadrele medico-sanitare, cadre didactice și întreg activul sanitar voluntar al Crucii Roșii. Deschiderea Săptămânii Crucii Roșii din acest an coincide cu sărbătorirea Centenarului Crucii Roșii. (Agerpres). r Prețuire Există momente în viață rămîn încrustate în cele care mai adunci tainițe ale sufletului omenesc. Un astfel de moment — intrat în tradiție în anii noștri — este pentru tinerele cadre didactice și repartizarea în cîmpul muncii. ... Eram în sala de festivități Sfatului popular regional Maramureș. Gîndurile tinerelor cadre didactice prezente la repartizare li se îndreptau spre anii de școală, își aminteau de educatorii lor, de emoțiile de la examenul de absolvire. Ioana Mariș e de loc din Rozavlea, raionul Vișeu. A absolvit Școala pedagogică din Sighet cu media 9,85. — Sunt nespus de fericită în acest moment, ne spune ea. Voi pleca la țară intr-un sat din raionul Sighet. Acolo voi depune toate cunoștințele mele în vederea formării unor oameni temeinic pregătiți pentru viață, care să se dăruie, cu trup și suflet, măreței opere de desăvârșire a construcției socialiste și comuniste în țara noastră. Sînt gînduri la început de drum în cîmpul muncii. La fel ca ea gîndesc și Ana Robaș, educatoare, Irina Gherheș, învățătoare, toți cei prezenți în sală. Printre tinerele cadre didactice se află și surorile Olga și Paraschiva Nicolaev. Ele au venit din împărăția Deltei, a stafului, tocmai de la Tulcea. — Vom munci cu răspunere unde vom pleca, ne spun ele. Stînd de vorbă cu noile cadre didactice mi-am amintit de destinul lui Nicolae Apostol, eroul romanului lui Cezar Petrescu. Sunt cunoscute cuvintele puse ca moto la începutul romanului: „Nimeni. N-arem să te întîmpine nimeni cu pîine și cu sare, nici cu urale și flori..J Iată cum erau primiți, în trecut, dascălii la noile posturi. E un contrast, ca între negru și alb, între trecut și prezent. Cele 126 de cadre didactice care au plecat vineri spre satele raioanelor Sighet, Vișeu, Cehu Silvaniei, Oaș Lăpuș au fost primite cu dragoste, cu pîine și sare, cu vorbele vesele, ale copiilor și părinților, cu buchete de flori multicolore. Ele au asigurate toate condițiile de muncă și de viață. TV FOTOGRAFIE: Aspect din sate și un grup de cadre didactice după repartizare. Text: V. GAFTONE Foto: A. ȘUTH Sistematizarea triajului Ploiești Muncitorii, inginerii și tehnicienii întreprinderii de construcții pentru transporturi — București au terminat cu patru luni mai devreme față de prevederi sistematizarea triajului Ploiești. Lucrarea, care a constat in construirea de anii noi și sistematizarea grupelor de triere, s-a desfășurat fără a se întrerupe circulația trenurilor în triaj. Prin lucrările executate se îmbunătățește procesul tehnologic de descompunere și compunere a trenurilor, având ca urmare reducerea staționării vagoanelor. La scurtarea termenului de execuție a contribuit utilizarea la lucrările cu un volum important de muncă a unor utilaje mecanice de mare randament. Șosea asfaltată O șosea asfaltată, în lungime de 11 km, va lega orașul Brașov de centrul turistic Poiana Brașov. In legătură cu această lucrare, președintele Sfatului popular al regiunii Brașov, Ion Mărcuș, a declarat corespondentului Aiserpres: „Construcția șoselei va crea noi posibilități de dezvoltare a Poienii Brașov, asigurînd o cale de acces modernă, o viteză normală de exploatare și siguranța circulației orcărui nului, autovehicul, in tot timpul a Șoseaua va fi iluminată cu lămpi cu vapori de mercur. Intre Brașov și Poiana vor circula și troleibuzele. Totodată, pe prima porțiune a drumului sa bati posibilitatea construirii a numeroase locuințe in cele mai pitorești locuri ale pasului, fără a se aduce o Uime fondului silvic. Noul drum va putea fi prelungit in viitor pînă în stațiunea climaterică Pîriul Rece, lezîndu-se astfel stațiunea Poiana de orașul Predeal printr un traseu cu 15 km mai scurt decît cel existent. Descoperiri arheologice La Sarmisegetuza, fosta capitală a Daciei, s-au descoperit recent, cu ocazia lucrărilor agricole, noi obiecte, coloane de marmură, capiteluri, fragmente arhitectonice profilate, un inel de aur cu piatră incizată etc. La Deva, pe un șantier al orașului, constructorii au scos la iveală diferite materiale ceramice aparținînd comunei primitive, respectiv din a II a epocă a pietrei. (Agerpres). Întreprinderea ."SIN" din Capitală produce tananți sintelici și acizi giiași sintenci pentru produsele de spălare a »teefor. US FOTOGRAFIE: Aspect general al instalației de distilare a fenolului. IM. ALEXE.) l