Pentru Socialism, octombrie 1963 (Anul 13, nr. 3017-3043)

1963-10-01 / nr. 3017

OHA» AL COMITETULUI RENERAL AL PASIUNULUI WCITORESC ROBIn $1 AL SFATULUI POPULAR RECIORAL MARAMUREȘ Anul XIII Nr. 3017 Marți, 1 octombrie 1963 4 pagini — 20 bani A înfăptuirea planului M. T. O. — pârghie importantă în realizarea sarcinilor de producție Succesele dobândite de către colectivele de muncă din cadrul unităților economice ale regiunii noastre in realizarea sarcinilor de plan se datoresc in mare măsură și Înfăptuirii obiectivelor cuprinse în planurile M.T.O. Pentru a ne putea face o părere asupra felului cum sunt traduse in viață aceste obiective, redacția ziarului nostru a Întreprins un raidanchetă prin câteva întreprinderi băimărene. Redăm mai jos unele constatări, făcute cu acest prilej. Mecanizarea lucrărilor grele și introducerea tehnicii noi .Sarcinile de plan pe anul 1963 au impus conducerii tehnico-administrative, precum și întregului colectiv de muncitori, tehnicieni și ingineri de la Exploatarea minieră Săsar, analizarea minuțioasă a modului cum vor fi duse ele la îndeplinire, luarea măsurilor organizatorice și tehnico-materiale din timp pentru înfăptuirea planului la toți indicatorii. Astfel, sub îndrumarea directă a comitetului de partid, au fost trecute în planul M.T.O. 92 de obiective menite să contribuie la realizarea planului pe acest an. Majoritatea măsurilor cuprinse în acest plan prevăd îmbunătățirea procesului de producție prin mai buna organizare a muncii, extinderea mecanizării și introducerea unor metode noi de lucru. Preocupați de înfăptuirea acestor obiective la termen și chiar înainte de termenul stabilit, muncitorii, inginerii și tehnicienii de aici s-au străduit să pună în practică cunoștințele lor. In acest sens, se poate spune că s-a obținut un rezultat favorabil: din totalul măsurilor doar 3 nu au fost realizate până acum, 25 stnt realizate parțial și 64 integral. Iată cîteva din măsurile tehnicoorganizatorice care își arată cu prisosință eficiența în producție. De exemplu, în scopul măririi vitezelor de înaintare în galerii, pe lingă reorganizarea zidului de lucru pe schimburi, s-au introdus în acest an noi mașini pneumatice de încărcat, mărindu-se simțitor parcul acestor utilaje ce influențează pozitiv ușurarea efortului fielc al muncitorilor și evacuarea mai rapidă a materialului din fronturile de lucru. Prin aplicarea acestor măsuri, viteza medie de înaintare a sporit cu 6 m.s. față de plan. In abataje s-a trecut la mecanizarea lucrărilor de nivelare a rambleului și chiar la transportul de minereu prin folosirea screperelor, ceea ce dă posibilitate realizării unui volum de lucrări de acest gen cu 30 la sută mai mare. Transportul pe galeriile principale se execută complet mecanizat, iar pe galeriile secundare procentul de mecanizare a transportului a ajuns la 46 la sută prin introducerea de noi locomotive electrice cu acumulatori. La instalațiile de preparare a minereului au fost introduse (la morile 7, 8 și 9) hidrocicloane în vederea reducerii diluției tulburerii și micșorarea consumului de reagenți și mai ales pentru mărirea capacității de măcinare. Tehnica nouă se aplică îndeosebi la susținerea lucrărilor miniere și la construirea rostogolurilor. Metoda torcretării se aplică aici cu succes, executîndu-se în 8 luni 342 metri față de 500 metri cît a fost prevăzut în planul M.T.O. pe întregul an. La construirea de rostogoluri se tinde spre înlocuirea lemnului de mină cu bolțari de beton. Dacă în tot anul 1962 au fost folosiți la asemenea lucrări 15.400 bolțari, anul acesta, pînă la 1 septembrie, s-au folosit 71.485 bolțari de beton, ridicîndu-se 1.250 metri de rostogol și economisindu-se astfel o importantă cantitate de lemn de mină. Preocuparea colectivului de aici față de îndeplinirea planului M.T.O. este reliefată și prin creșterea productivității muncii cu 14,02 la sută față de plan, precum și prin realizarea planului pe 9 luni cu 23 r1 zile mai devreme și obținerea a 910.000 lei economii suplimentare la prețul de cost. Măsuri realizate în termen productivitate sporită la Uzina mecanică de mașini și utilaj minier din Baia Mare, pe anul 1963, planul productivității prevede o creștere de 12,3 la muncii sută. Ridicarea nivelului tehnic al producției, dotarea secțiilor cu utilaje moderne și de mare randament, perfecționarea operațiilor de muncă și îmbunătățirea continuă a organizării producției au fost principalele căi care și-au găsit o oglindire fidelă și în planul M.T.O. De la începutul anului și pînă in prezent, la U.M.M.U.M. din Baia Mare au fost realizate 43 de măsuri din 55 prevăzute, iar cinci sînt în curs de realizare. Secțiile au fost dotate cu noi utilaje, ca strungul Carussel, ciocanul pneumatic de 400 kg necesar executării producției mării de bile forjate, mașini de alezat, mașini de danturat, două mașini de format și altele. De asemenea, s-a construit o nouă cuvă (Continuare In pag. a 2-a.) Un nou magazin sătesc Zilele acestea s-a terminat construcția noului local al magazinului sătesc din satul Brebeni, aparținător cooperativei de consum din Cernești. La construcția magazinului au fost folosite pe scară largă resurselor locale și contribuția voluntară a cooperatorilor. Astfel, pe plan local au fost confecționate 20.000 bucăți cărămizi, a fost procurat materialul lemnos pentru șarpantă. Cooperatorii au prestat muncă patriotică atît la transportul materialului cît și la ridicarea construcției. Valoarea totală a economiilor astfel obținute întrece suma de 40.000 lei. - - ----------------------mn^r nrT .ț - eBhJSá an In raionul Șomcuta a fost initiat un concurs pe teme de zootehnie. Concursul se va desfășura in trei faze: faza pe gospodării colective, faza intergospodării și faza raională. La concurs este antrenat un mare număr de colectiviști care lucrează in sectorul zootehnic. Primele concursuri, faza pe gospodării, au început duminică. La concursul „Cine știe zootehnie ciștigă“ desfășurat la Q.A.C. Ardusat cu 5 concurenți au participat ca spectatori 320 de colectiviști. Concurenta Florica fleamfu, crescătoare de păsări, care a dat răspunsurile cele mai bune la toate întrebările, s-a clasat pe locul I, totalizind 120 de puncte. Pentru cunoștințele sale ea a primit drept premiu un stilou și o excursie prin tară. Răspunsuri bune au dat și concurenții Ioan Mureșan și Gavril Rata. IOAS ZOHORNEANU in apartamente noi La sfîrșitul săptămînii trecute la blocul nr. 3 din strada Unirii au început să sosească cele 50 de familii care au primit cheile noilor apartamente. Sînt muncitori, ingineri și tehnicieni de la Uzinele „1 Mai" Exploatarea minieră Săsar, Combinatul chimico-metalurgic și alte unități industriale. Printre noii locatari se numără maistrul minier Teodor Stan, topitorul Alexandru Zaharia, muncitorul Ion Groza. Atelier de reparații Cooperativa „Complexul deservirii“ din Satu Mare a pus in aceste zile la dispoziția posesorilor de aparate de radio un nou atelier de reparații. Atelierul s-a deschis pe strada Ilie Pintilie. Mai devreme Cele 69 de magazine aparținătoare cooperativei de consum „Pacea“ din Cărei au îmbunătățit considerabil deservirea oamenilor muncii. Colectivul de muncă al acestei cooperative a raportat cu mîndrie sîmbăta trecută îndeplinirea planului lunar și trimestrial. Primele semînarîi la învățămîntul ideologic al cadrelor didactice In cele 4 centre din raionul Șomcuta in care se desfășoară învățămîntul ideologic al cadrelor didactice în ziua de 29 septembrie a foc seminarizarea primei lecții avut din programa de invățămînt. In cercul de studiere a Istoriei P.M.R. anul II au fost seminarizată lecțiile „Insurecția armată de la 23 August 1944“, „Obiectul economiei politice“ la cercul de Economie politică anul I și „Marxism-leninismul — teorie revoluționară a proletariatului“ la cercul de studiere a bazelor marxism-leninismului anul I. La seminarizarea acestor lecții au participat 386 de cadre didactice. IOAN ANDRON directorul Cabinetului raional de partid Șomcuta la recoltarea culturilor de toamnă! Situația recoltării porumbului și florii-soarelui în ziua de 30 septembrie a. c. (după datele primite de la Consiliul agricol regional) Recoltatul porumbului Recoltatul florii-soarelui Sub îndrumarea organelor și organizațiilor de partid, oamenii muncii de pe ogoarele regiunii au intensificat in ultimele zile recoltatul culturilor agricole de toamnă. Suprafețe mari cu porumb au fost recoltate la gospodăriile agricole de stat din regiune, care se situează în fruntea clasamentului la recoltarea acestei culturi. De asemenea, în numeroase gospodării agricole colective, unde organizațiile de partid au îndrumat consiliile de conducere pentru mobilizarea tuturor forțelor la recoltarea porumbului și a celorlalte culturi agricole, s-au recoltat însemnate suprafețe de porumb. Astfel, la gospodăriile agricole colective din Dindești, Tiream, Căpleni din raionul Cărei, precum și la multe gospodării colective din raionul Satu Mare recoltatul porumbului de pe terenurile unde urmează să se însămințeze greu se apropie de sfîrșit. La recoltatul fierbe soarelui rezultate bune s-au obținut intr-o serie de gospodării colective, printre care la cele din Mihăieni, Berveni, Răidești, Foeni, Petrești, Urziceni, unde s-a strîns producția de pe întreaga suprafață cultivată cu această cultură. Succesele obținute in aceste gospodării colective și in multe altele trebuie continuate pentru terminarea in cel med scurt timp a recoltării culturilor de toamnă. liu! Potrivit situației primite de la Consiagricol regional pînă în momentul de față mai există însemnate suprafețe de culturi de toamnă ce nu au fost încă recoltate. Culesul porumbului este mult rămas în urma în raioanele Șomcuta, Oaș, Lăpuș și mai ales în raionul Cehu Silvaniei. De asemenea, recoltarea florii-soarelui continuă să rămînă în urmă în majoritatea gospodăriilor colective din raioanele Oaș, Cehu Silvaniei și mai cu seamă Satu Mare. Pentru a evita efectul dăunător al ploilor căzute în ultima vreme, care pot produce pierderi mari atît la cultura porumbului, cît mai ales la floarea-soarelui și pentru a elibera cît mai neîntîrziat suprafețele după care urmează sa se însămînțeze grîu, trebuie mobilizate toate forțele în vederea terminării în cel mai scurt timp a recoltării culturilor agricole de toamnă. In aceste zile hotărîtoare pentru obținerea întregii cantități de recoltă produsă, cît și pentru asigurarea pregătirii viitoarei recolte, nu se admite nici o tărăgănare a lucrărilor de recoltare. Paralel cu recoltarea, să se asigure livrarea întregii cantități de produse contractate, organizîndu-se strîngerea neîntîrziată a produselor de pe cîmp și transportarea lor la bazele de recepție. In multe gospodării agricole colective se manifestă tendința greșită de a se amîna livrarea producției de floarea-soarelui și porumb, deși aceste culturi au fost culese de pe suprafețe mari. De asemenea, la unele baze de recepție, cum este de pildă cea din Seini, recepționarea produselor se desfășoară greoi, ceea ce produce aglomerarea mijloacelor de transport, din cauză că nu sunt asigurate suficiente brațe de muncă la descărcare. Consiliile agricole raionale, îndrumate de comitetele raionale de partid și de comitetele executive ale sfaturilor populare raionale, au datoria să urmărească operativ felul cum se desfășoară lucrările de recoltare și livrare a produselor agricole contractate, luînd măsuri urgente acolo unde aceste lucrări se desfășoară anevoie. E duminică. Pe tarlalele gospodăriei de stat din Vetiș domnește buna dispoziție. Pe drumurile ce duc spre centrul gospodăresc aleargă într-una tractoarele. Lingă noi, remorcile încăpătoare s-au și umplut pînă la refuz cu șusuleții aurii. După culegătoarele de știuleți înaintează combina de siloz, cenii astfel recoltați și tocați Ce seadaugă la cele 2.090 tone de furaje însilozate pînă acum, iar pe tarlalele eliberate de recoltă se execută în ritm intens pregătirea terenului și semănatul. • — Azi 520 de tineri au venit în gospodărie la muncă patriotică, ne spune directorul. — Be unde? — Da la Școala medie „Mihail Eminescu“ din Satu Mare. Fină la amiază au și sinuus recolta de pe aproape 40 de hectare. Intre timp elevii din cîteva clase sosiră la căpătui tarlalei. Printre aceștia și elevii clasei conduse de profesorul Iosif Biró, pe care-î remarcă în mod deosebit și directorul gospodăriei. Atît cantitativ cît și calitativ toți făcuseră treabă bună. Din celelalte clase s-au evidențiat îndeosebi Elena Vâslaș, Ecaterina Varga, Ioan SzibSi, Terezai Gîrdan, Tanisma Molnár, Maria Matyskó și alții. ■jKIN CLIȘEUL DE JOS. Producția de porumb de la G.A.S. Odoreu este descărcată la baza de recepție din Mărtinești. 1. Gospodăriile agricole de stat — — — — — 53,7 la sută 2. — Raionul Satu Mare —--------— — — — 22,6 la sută 3. — Raionul Cărei — — —— — — — — — 19,3 la sută 4. — Raionul Șomcuta — — — — — — — 8,0 la sută 5. — Raionul Sighet — — — — — — — 7,9 la sută 6. — Raionul Oaș — — — — — — — — 7,4 la sută 7. — Raionul Lăpuș — — — — 6,5 la sută 8. — Oraș Baia Mare — — — — — — — — 5,9 la sută 9. — Raionul Vișeu — _______ 4,8 la sută 10. — Raionul Cehu Silvaniei — — — — — — 4,6 la sută 1. — Oraș Baia Mare — —— — — — — — — 78,6 la sută 2. — Raionul Lăpuș — — —— — — — — 71,3 la sută 3. — Raionul Șomcuta — — — — — — — 56,4 la sută 4. — Raionul Sighet — — — — —— — — — 55,5 la suta 5. — Raionul Cărei — — — — — — — — 48,0 la sută 6. — Raionul Oaș — — — — — — — — 37,5 la sută 7. — Raionul Cehu Silvaniei — — — — — — 36,1 la sută 8. — Raionul Satu Mare — — — — — — — 23,1 la sută COLECTIVIȘTI, MECANIZATORI, LUCRĂTORI DIN GOSPODĂRIILE DE STAT! — Grăbiți recoltatul culturilor de toamnă pentru a evita pierderile de recoltă și a elibera din timp terenurile destinate culturii griului! — Intensificați pregătirea terenului pentru semănat. Faceți numai lucrări de bună calitate! — Desfășurați larg intregerea socialistă pentru succesul lucrărilor agricole de toamnă! La început de an universitar La două săptămini după începerea școlilor, porțile institutelor de invățămînt superior din țara noastră se deschid și ele pentru a-și primi studenții în noul an universitar. Atmosfera este legitim festivă. Zeci de mii de studenți — dintre care unii proaspăt absolvenți ai școlilor medii, cunosc pentru prima dată mediul universitar, iar alții pășesc în ultimul an de studii — vor asalta in două semestre „tainele" științei. Pasiunea prezentă a muncii se explică prin țelul propus, in condițiile deosebite create de partidul și statul nostru, fiecare tinde să devină un cadru de nădejde al economiei sau culturii noastre socialiste. Pregătindu-se sub supravegherea competentă a cadrelor didactice universitare cu o inaltă pregătire profesională și pedagogică, in localuri corespunzătoare, ale laboratoare și biblioteci sunt căror înzestrate cu tot materialul necesar, avind la indemînă cămine confortabile, cantine de mare capacitate, săli de studiu adecvate, apoi numeroase prilejuri de destindere, de la stadioane pină la săli de spectacole — studenții din țara noastră beneficiază deci de condiții materiale altădată de neînchipuit. Ziua de 1 octombrie constituie și un oportun prilej de rememorare a acestor lucruri. Pentru regiunea noastră ea înseamnă totodată primul an de funcționare concomisitentă a două institute superioare. Activității Institutului pedagogic de 3 ani din Baia Mare i se asociază începind cu acest an universitar și cea a noului Institut pedagogic de 2 ani înființat la Sighet. Este aceasta încă o dovadă a atenției care se acordă pregătirii de noi cadre didactice pentru invățămintul de cultură generală din regiune, pentru instruirea corespunzătoare a fiilor oamenilor muncii. La Institutul pedagogic din Baia Mare pregătirile pentru primirea studenților s-au terminat. Vizitind clădirea institutului rămîs plăcut impresionat de curățenia sălilor și a mobilierului, de aspectul tablelor recondiționate, de pavoazarea făcută cu gust. Acestora li se adaugă alte și alte impresii. încă la început de an, laboratoarele numeroase ale institutului, de fizică, naturale, chimie etc., au devenit parcă neîncăpătoare. In vara acestui an, pe adresa institutului au sosit numeroase aparate și instalații atît din țară cît și din străinătate. Pregătite, ele așteaptă acum seriile de experiențe ale anului care începe. Aceleași fapte se pot constata vizitind și biblioteca institutului Peste 18.900 de cărți și reviste își așteaptă cititorii. In timpul vacanței au sosit și pe adresa bibliotecii numeroase caiete cu cărți, unele de la alte institute de invățămînt superior din țară. Cursuri și manuale litografiate sau tipărite, volume de specialitate, cărți de beletristică vor asigura studenților o documentare continuă, multilaterală. S-a făcut din timp renovarea căminului și a cantinei. Aici, studenții vor intilni bune condiții de cazare, camere plăcut mobilate și luminoase cu patru paturi, săli de studiu în cadrul căminului. Cantina, aprovizionată încă de pe acum cu tot ceea ce e necesar pentru o hrană substanțială, a fost și ea renovată în vederea deschiderii cursurilor. La Institutul pedagogic din Băii Mare, în acee zile, își vor începe activitatea studenții a trei ani de studii. Cei din primul an au în fața lor o întreagă „viață" uiversitară. Cei din anul al treilea vor părăsi la sfîrșitul cursurilor băncile institutului pentru a pleca în școlile din regiune, unde își vor exercita profesia pentru care s-au pregătit. Pregătirea lor temeinică se datorește, în primul rind, condițiilor favorabile, de viață și studiu create în acești ani de către partidul și guvernul nostru Cîteva din acestea le am cuprins în rîndurile de față, însă se e îndeaproape Ansamblu: studenților și recunoștința cunoscut lor a fost exprimată nu o dată. Menirea lor este ca, răspunzînd acestei griji, să depună susținute eforturi pentru temeinica lor pregătire profesională, ca la terminarea studiilor să se încadreze — competente — în frontul larg cadre al muncii, pentru desăvîrșirea construcții socialiste în patria noastră. PETRE MATEI SUA unul din laboratoarele Institutulul pedagogic de 3 ani din Baia Mare -N.Ä ->