Pentru Socialism, ianuarie 1964 (Anul 14, nr. 3097-3121)

1964-01-03 / nr. 3097

î* *4 PROLETARI DIN TOATE TARILE. UNIfH/At UWI AI CQ YKIT £ TULUI RE9IOBILUL PARTIDULUI MUNCITORESC RORUR $1 DL SFNTULUI POPULAR RECIORAL SHARARIURES Anul XIV Nr. 309/ Vineri, 3 ianuarie 1964 4 pagini — 20 bani Cuvîntarea tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăși și prieteni. Peste câteva minute Anul Nou ne va trece pragul. Reuniți alături de cei dragi, în mijlocul familiilor, prietenilor, tovarășilor de muncă, intîmpinăm anul 1964 cu bucurie și voia bună. In anul de care ne despărțim, poporul nostru a dobîndit noi succese remarcabile în toate domeniile construcției socialiste. Lucrările Marii Adunări Naționale i-au adus la cunoștință rezultatele însemnate obținute în realizarea și depășirea planului de stat, în creșterea producției industriale și agricole, în ridicarea nivelului de trai al oamenilor muncii. Noi uzine utilate modern au intrat în funcțiune. Fonduri importante au fost cheltuite pentru dezvoltarea bazei materiale a agriculturii socialiste, s-au construit noi cartiere de locuințe, spitale, școli și alte instituții de cultură. Republica noastră populară oferă tabloul unei țări cu o economie viguroasă, in plin avînt. Scoțînd în evidență succesele, noi suntem, totodată, conștienți de greutățile ce mai trebuie invinse intr-un sector sau altul al activității noastre. Construim doar o societate nouă. Punem o temelie trainică făuririi bunăstării celor mulți. Orice om cinstit, de bună-credință, care știe de unde am pornit, ce am realizat, spre ce culmi luminoase pășim, este însuflețit de dorința de a depune eforturi neobosite și perseverente pentru a-și aduce din plin contribuția la înfăptuirea obiectivelor mărețe ale socialismului. Avem convingerea că in anul 1964, în care vom sărbători 20 de ani de la eliberarea patriei, noi victorii ale construcției socialiste vor face țara mai prosperă, viața fiecărui om al muncii tot mai bună și mai îndestulată. In viața internațională, anul de care ne despărțim a marcat importante succese pentru forțele păcii și socialismului. Ceea ce a caracterizat in ansamblu acest an a fost afirmarea mai puternică a principiilor coexistenței pașnice între statele cu orinduiri sociale deosebite, crearea unui climat mai favorabil destinderii internaționale și promovării unor relații multilaterale între toate țările. Republica Populară Romînă, ca și celelalte state socialiste și alte state iubitoare de pace, militează pentru înfăptuirea unor noi pași în această direcție pe arena internațională. Țările socialiste formează o mare familie, Însuflețită de cele mai Înalte idealuri pe care le-a cunoscut omenirea. In vremea noastră, sistemul mondial socialist joacă un rol hotăritor în apărarea păcii și în întreaga dezvoltare a societății omenești. Superioritatea crescândă a forțelor păcii și progresului constituie trăsătura caracteristică fundamentală a relațiilor internaționale in epoca noastră. Dragi tovarăși și prieteni. In numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, al Consiliului de Stat și al guvernului Republicii Populare Romîne, adresei eroicei clase muncitoare, vrednicei noastre țărănimi, inginerilor din fabrici, uzine sau unități agricole, oamenilor de știință, artă și cultură, femeilor, tineretului și copiilor, întregului nostru popor cele mai călduroase felicitări cu prilejul Anului Nou. Tuturor vă doresc spor la muncă, un an bun, sănătate și fericire! Vă propun ca acum, in clipa cind se vestește Anul Nou, să închinăm pentru propășirea scumpei noastre patrii, pentru pace in lume! Iubiți tovarăși și prieteni, la mulți ani! Orașul Sighet racordat la sistemul energetic național Luni, 30 decembrie, — cînd sărbătorit a XVI-a aniversare s-a proclamării Republicii Populare Ro amâne — orașul Sighet a fost racordat la sistemul energetic național. Lucrările de construcție a stației de transformare de 11 kV au fost executate de întreprinderea de construcții și montaje energetice nr. 4 Cluj. Inovații și economii Colectivul de muncitori și tehnicieni de la întreprinderea de industrie locală „Victoria“ din Tășnad acordă o atenție deosebită mișcării de inovații. In anul care s-a scurs au fost înaintate cabinetului tehnic 23 de propuneri, din care 16 au fost aplicate în producție. Valoarealizate prin inovații economiilor rease ridică la 220 000 lei. Printre inovatorii fruntași îi amintim pe Gheorghe Sabău, Samuil Butean, Alexandra Rozs și Nicolae Pop. Activități variate și atractive Sosirea lunilor de iarnă coincide și la Căminul cultural din Făurești cu intensificarea activității menite să ducă la răspîndirea cunoștințelor în rîndul colectiviștilor, la educarea lor. Consiliul de conducere al căminului reușește să organizeze in ultimul timp o serie de activități variate și atractive. Printre acestea se numără informările politice, ciclul de conferințe pentru colectiviștii necuprinși în învățămîntul agricol de masă, sfatul agronomului, seri literare. Pentru tineret au fost organizate expuneri ca: „înaltele însușiri morale ale tineretului patriei noastre“, „Ce a dat regimul democrat popular tineretului nostru“ etc. Recent colectiviștii s-au întîlnit cu membrii unei brigăzi științifice a Comitetului raional pentru cultură și artă Lăpuș. GHEORGHE CRUCERU coresp. voluntar La o instalație de prelucrare Minerii de la Herța și-au îndeplinit planul pe 1963 încă la 16 decembrie. ... Atunci și-au realizat planul de producție pe acest an, dar munca a continuat cu aceeași însuflețire în toate abatajele. Pregătind din timp noul an de producție, acum, în preajma sărbătorii revelionului, cea mai mare grijă a lor a fost să asigure stocul de minereu necesar pentru sărbători, pentru ca încă din prima zi să poată fi livrate topitorilor concentratela de carp au nevoie. Preparatorii din primul schimb, conduși de maistrul Eugen Crăciun, în frunte cu comuniștii Francisc Juhăsz și Dumitru Talpoș, după cum și cei ce au intrat în schimb la ora 6 au ținut să depășească planul la prelucrare cu 6,6 la sută, iar la concentrate — ceea ce dovedește calitatea bună a minereului — cu aproape 8 la sută. lCALE LIBERĂ” — „Teren 4821, liber de la linia 6-a să plece spre Odoreu cu 35 vagoane, 76 osii, 759 tone, la ora ,01“ — nota, așa cum este obișnuit, impiegatul de mișcare Ioan Bogdan, deschizînd „cale liberă“ primului tren din 1964 de la Satu Mare spre Baia Mare. Cînd a ieșit cu paleta, pentru adrumarea trenului, și-a aruncat ochii pe ceas, peste 2 minute urma să-și facă apariția noul an, 964! O dată cu autorizația de parcurs i-a urat mecanicului „La mulți ani!“. ...In Stația C.F.R. Satu Mare Anul Nou a venit, ca oricare altălător, cu trenul. Pe multi ceferiști i-a găsit la locurile de mâncă, în piața de manevră, în cabinele de comandă. Impiegatul de mișcare- Ioan Bogdan mului tren de marfă din 1964,pregătește cale liberă pri -----raetw REVELION -1964 Ca și oamenii muncii din întreaga arăt și locuitorii orașelor și satelor regiunii noastre au sărbătorit revelionul cu veselie și bucurie, cu satisfacția datoriei împlinite, cu nețărmurită încredere in viitorul luminos spre care ne călăuzește partidul. Minerii brigăzii ne-au declarat că în anul care a venit sînt hotărîți să muncească și mai bine, să facă înaintări și mai rapide, ca să dea patriei și mai mult minereu. Răsună sala de aplauze și orele. Uralele sunt : adresa Partidului Muncitoresc Român, inspiratorul și conducătorul tuturor victoriilor noastre. După succesele unui an rodnic „Clubul tineretului"” din cartierul Săsar a fremătat de veselia minerilor care au venit să-și petreacă revelionul împreună cu familiile lor, sărbătorind succesele unui an de muncă rodnică. Cind ceasul a bătut ora 24, cînd luminile s-au stins, în clinchetul cristalin al paharelor minerii și-au adus aminte că ei au terminat planul anual cu 25 de zile mai devreme. S-au îmbrățișat și și-au strîns fierbinte mîinile. Sărbătoreau aici sosirea noului an la Săsar maiștrii minieri Emanoil Golgotin, Alexandru Săsăran, șefii de brigadă Petre Batin, Ioan Silaghi și Popa Profir. Aparatul fotoreporterului nostru a surprins momentul cînd familia îl felicită pe minerul comunist Alexandru Sándor, șef de brigadă, alături de Zoltán Crișan, miner în brigada sa, membru al familiei, pe care tovarășul Sándor l-a învățat meserie. <® ar nanahia tineretului In Sala sporturilor din Baia Mare domnește veselia specific tinerească. Sute de tineri băimăreni au fost mitetul invitați de coorășenesc U.T.M. să petreacă revelionul împreună. Și puteai vedea aici pe tinerii evidențiați în întrecerea socialistă de la exploatările miniere Săsar și Herța, cei de la U.M.M.U.M. și I.O.M., Combinatul chimico-metalurgic, dlenți evidențiați stala BAIA MARE învățătură de la Institutul pedagogic și elevi de la Grupul școlar minier. Muzica intonează melodii cu ritm tineresc. Perechile dansează sub ghirlandele colorate, în jocul serpentinelor și confetelor viu colorate. Anul Nou. Se anunță Luminile se sting pentru o clipă, ca apoi să strălucească focurile de artificii: „Bine ai venit, An Nou! Te intimpinăm cu" bucuriei". Pe rochiile scclipitoare și costumele frumoase apar scînteile reflectoarelor. Ansamblul sfatului popular regional dă un spectacol reușit, pe care-1 aplaudă cu frenezie cei prezenți, începe carnavalul tineretului! E multă veselie, elan tineresc. Tinerii petrec un revelion de Apar măștile, neuitat, pocnesc focurile de artificii luminînd cerul primilor zori ai anului 1964. Primul schimb al anului AIntîi așarja Frumoasa clădire din fața intrării uzinei „1 Mai" este feeric luminată de tuburile fluorescente. Fină departe se aude zvonul de cîntec vesel: „Mulți ani trăiască!“. La topitorie, în fața halei și in jurul cuptorului Watter-Jacket nr. 1 trebăluiau, sub conducerea comunistului Aurel Gherasim, topitorii din echipa lui Simion Fînățan, Mihai Ciocan, Ludovic Zalar, Dumitru Puia. Unul din topitori lovește știrul de la gura cuptorului. Alb, viu, scînteind în noapte, metalul incandescent se varsă in cubilou. Luminează fețele vesele ale oamenilor: e prima șarjă de metal din anul 1964! Cei din echipă își string mîinile cu căldură. Dinspre sala festivă se apropie oameni îmbrăcați în haine de sărbătoare. In frunte cu inginerul Mihai Dăban, șeful secției, topitorii au părăsit masa de revelion ca să-și felicite tovarășii de muncă de lingă cuptoare. A fost un moment emoționant cînd cei din schimb s-au îmbrățișat cu noii veniți, felicitîndu-se reciproc și urîndu-și noi succese în noul an — 1964. La Combinatul chimico-mitalurgic Cu cinci minute înainte ca orologiile să consemneze sosirea tînărului an 1964, la cuptoarele în plin clocot avea loc „ștafeta“ topitorilor de la Combinatul chimico-metalurgic: cei din echipa lui loan Chiș II încredințau primul schimb din anul 1964 topitorilor Andrei Eger, Vasile Dragoș, Dumitru Cirț și celorlalți. — Să obțineți rezultate la nivelul celor mai bune schimburi din 1963! Pe cînd mii de oameni ai muncii plecau spre casele lor din localurile unde au petrecut revelionul, topitorii de la cuptorul nr. 1 au făcut primul bilanț al succeselor anului 1964, primele 25 de șarje elaborate, cu două mai mult decât în schimburile anului 1963... .. .La convertizoare topitorii din echipa lui Aurel Leș încheiau și ei bilanțul succeselor obținute în primul schimb: de la fiecare convertizor ei au smuls cite o șarjă de cupru în plus, iar în schimbul II, cei din echipa lui Gheorghe Boldan au înscris același succes. Așadar, sporul de 4 la sută în creșterea producției prevăzute pentru anul 1964 a fost realizat de către topitori încă din primul schimb... ...In noaptea revelionului nestins a rămas focul și în cele 9 cuptoare de prăjire din secția acid sulfuric, de unde comunistul Gheorghe Creștin și oamenii din echipa sa au ținut să trimită spre instalațiile de acid sulfuric o cantitate mai mare de materie primă. Și dacă colectivul de aici a obținut în 1963 o producție record de acid sulfuric, cei din primul schimb al anului nou au ținut să depășeascăplanul prin producerea primelor 40 tone de acid sulfuric. ? Prima șarjă de metal a anului 1964. IN FOTOGRAFIE: Șeful de echipă Simion Iinățan și topitorul Mihai Ciocan. Cu optimism Colectiviștii din Foeni și-au luat rămas bun de la anul 1963 și au întimpinat noul an 1964 cu multă bucurie și voie bună în cadrul revelionului sărbătorit la căminul cultural Urmînd îndemnul partidului, aplicînd metodele agrotehnice avansate, ei au obținut în anul trecut succese remarcabile. Au adunat bogate de grn, porumb, producții floareasoarelui, sfeclă de zahăr, au dezvoltat necontenit avuția obștească, realizînd venituri sporite. Colectiviștii se mîndresc cu faptul că în cursul anului trecut au vîndut statului, pa bază de contracte, 260 tone de grîu, 80 tone de porumb, 70 tone de floarea-soarelui, aproape 1.000 tone de sfeclă de zahăr, 500 de porci grași, sute de hectolitri de lapte, precum și alte produse, realizînd pe această cale un venit bănesc de peste 4 milioane de lei. Aceasta a dat putința ca partea bănească a valorii zileimuncă să se ridice la 16 lei. Printre cei prezenți la revelionul din Foieni puteau fi văzuți colectiviștii Ladislau Lovak, priceput îngrijitor de animale, Ștefan Heinrich, Ecaterina Halmosi și mulți alții, care prin hărnicia și priceperea lor fac ca realizările gospodăriei să fie tot mai mari. Colectiviștii au pășit cu încredere in noul an 1964. Ei sînt hotărîți ca, sub conducerea organizației de partid, să dezvolte și mai mult succesele de pînă acum în sporirea avuției obștești, în creșterea bunăstării lor. SATU MARE Peste patru sute de tineri sătmăreni au sărbătorit împreună sosirea Anului Nou. Sala culturală din pasajul ,9 Mai“ este împodobită feeric. Zeci de lampioane colorate, ghirlande și panglici îmbracă interiorul, iar globul de oglinzi instalat sub cupola uriașă reflectă luminile sălii, învăluind totul intr-un neasumpărat joc de culori. Veselia tineretului din sală este de nestăvilit. In jurul meselor sau in hol se încheagă discuții despre succesele anului 1963, se leagă cunoștințe și se rostesc felicitări. Temele discuțiilor sunt foarte variate. La una din mese, unde se discută despre evidențiații in întrecerea socialistă, aflăm că in întreprinderile orașului Satu Mare există 2.527 de tineri care se mîndresc cu această dinstincție, iar mai încolo putem auzi de frumoasele rezultate ,obținute de către colectivul de muncitori și tehnicieni de la depoul de locomotive. Faptul că planul de producție globală pe anul 1963 a fost realizat cu 23 de zile mai devreme sau că valoarea economiilor obținute depășește suma de 700.000 lei constituie un prilej de mândrie și pentru tinerii ceferiști prezenți aici, încă puțin, și arătătoarele ceasurilor se vor suprapune pentru un moment în dreptul cifrei 12, marcând astfel hotarul calendaristic dintre cei doi ani. Emoțiile sunt firești. Se umplu paharele, se rostesc urări și felicitări. Corul sirenelor sătmărene, care vestesc sosirea noului an, se contopește cu clinchetul sutelor de pahare, cu tot atâtea toasturi rostite călduros, din adincul Inimilor entuziaste, tinere. Orchestra cheamă din nou la dans. Tinerii artiști amatori câită melodii pline de tinerețe, de optimism. Tinerii din Satu Mare s-au despărțit de anul 1963 mindri de realizările obținute și hotărîți de a raporta peste un an rezultate și mai frumoase. crări pentru recolte bogate A devenit o tradiție și pentru colectiviștii din Ardusat să sărbătorească revelionul împreună, bucurindu-se cu toții pentru succesele obținute in sporirea recoltelor și a avuției obștești, pentru perspectivele luminoase pe care le aduce fiecare an nou. Rednic a fost și bilanțul pe care membrii acestei gospodării l-au trecut in revistă cu prilejul revelionului sărbătorit in sala frumos împodobită a căminului cultural din comună. Prin aplicarea complexului de măsuri agrotehnice, ei au realizat in anul trecut cite 3.500 kg porumb boabe la hectar, obținind producții sporite și la celelalte culturi. S-a dezvoltat cu succes și creșterea animalelor. Colectiviștii au in prezent in proprietate obștească 615 taurine, aproape 820 de ovine cu lină fină și semifină, 495 de porcine, sute de păsări. Celor care le vizitează gospodăria, cei din Ardusat le pot arata acum 7 grajduri de mare capacitate, două maternități și două ingrășători pentru porci, un saivan încăpător, o puterniță pentru 5.000 de păsări, mai multe magazii, ateliere, pătule, silozuri. Valoarea averii lor obștești se ridică in prezent la peste 3,3 milioane lei, care constituie temelia creșrii in continuare a bunăstării colectiviștilor. In acest an, colectiviștii de aici au vindut statului pe bază de contracte , 90 tone de griu, 120 tone de porumb, 80 tonte de floarea-soarelui, 183 tone de legume, peste 30 tone de carne, sute de hectolitri de lapte și cantități importante de alte produse, realizlnd pini la sfirșitul anului un venit bănesc de peste 1,5 milioane lei. Programul brigăzii artistice de agitație prezentat in noaptea de revelion, urarea rostită de președintele gospodăriei au vorbit pe larg despre înfăptuirile colectiviștilor, despre social-culturale in comună, realizările obținute sub conducerea și îndrumarea organizației de partid. Tradiționalul plugușor a fost și el înnoit pe măsura succeselor obținute in întărirea gospodăriei colective, in creșterea recoltelor și a veniturilor bănești. Mulți colectiviști harnici, printre care cei din echipele conduse de Dumitru Bran și loan Ghita, care au obținut cea mai mare producție de porumb la hectar, loan Șpan, Dumitru Coț, Traian Șpan și alții din brigada a IV-a, care a terminat prima pe gospodărie insămințările de toamnă, mulgătorii Vasile Moraru, Gheorghe Ghita, îngrijitorii Vasile Fernea, Gavril Coț, meșterii Văsile Chiiu, Ioan ChiȘ, din echipele de construcții, colectivistele Maria Rața, Ana Coț, Florica Rața și altele din echipa legumicolă a gospodăriei, au auzit pentru izbinzile lor cuvinte de laudă, urări înaripate. Petrecerea colectiviștilor a fost întregită cu cintecele interpretate de renumitul cor al căminului cultural, cintece de slavă pentru partidul și patria noastră socialistă, pentru viața nouă ce înflorește in satul colectivizat. In fața meselor încărcate cu bucate alese, colectiviștii și-au urat noi succese in anul 1964, pentru întărirea continuă a gospodăriei egreetive, pen- Aspect de la revelionul tineriului ăla Sala Mm«,