Pentru Socialism, mai 1964 (Anul 14, nr. 3199-3223)

1964-05-03 / nr. 3199

, oamenii muncii mo întreana iarăna sanatorii cu entuziasm ziua de 1 mai PROLETARI DIN TOATE TARILE. UNW VADIGAN AL COMITETULUI REGIONAL AL PARTIDULUI MUNCITORESC ROMAN $1 AL SFATULUI POPULAR REGIONAL MOSAIlUSEI Anul XIV nr. 31S9 Duminică, 3 mai 1964 4 pagini — 20 bani Marea demonstrație a oamenilor muncii din Capitală "Anul acesta, de 1 Mai, Bucureștiul cu hainele sale sărbătorești, cu clădirile sale noi și bulevardele proaspăt croite, se infățișează mai primăvăratec ca oricînd. Piața Aviatorilor, tradiționalul loc unde se desfășoară marile demonstrații ale oamenilor muncii din Capitală, este Împodobită festiv. Deasupra tribunei principale se află un mare glob pământesc, înconjurat de un brîu purpuriu, pe care este înscrisă chemarea — „Proletari din toate țările uniți-vă!“. Dedesubt, se află urarea :„Trăiască 1 Mai, ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua frăției muncitorilor de pretutindeni!“. Portretele genialilor învățători ai proletariatului mondial — Marx, Engels, Lenin — domină piața, însoțite de urarea: „Trăiască unitatea și coeziunea mișcării muncitorești și comuniste internaționale!“. Deasupra tribunelor, străjuite de steaguri roșii și tricolore, sunt înscrise chemările: „Trăiască și înflorească scumpa noastră patrie, Republica Populară Romina!“, „Trăiască Partidul Muncitoresc Român, conducătorul încercat al poporului, inspiratorul și organizatorul victoriilor noastre!“, „Trăiască unitatea marii comunități frățești a țărilor socialiste!“, „Trăiască pacea și prietenia între popoare!". Este ora 9. Miile de bucureșteni, prezenți în piață pentru a participa la mitingul consacrat zilei de 1 Mai, întîmpină cu aplauze îndelungi și urate pe conducătorii partidului și statului. In tribuna oficială iau loc tovarășii: Gheorghe Gheorghiu-Dej, Gheorghe Apostol, Emil Bodnăraș, Petre Borilă, Nicolae Ceaușescu, Chivu Stoica, Alexandru Drăghici, Ion Gheorghe Maurer, Alexandru Moghioroș, Alexandru Bîrlădeanu, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ștefan Voitec, Mihai Dalea, Gh. Gaston Marin, Gogu Rădulescu, Constantin Tuzu, membri ai Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, ai Consiliului de Stat și ai guvernului. In tribuna oficială, împreună cu conducătorii de partid și de stat se află și secretarul general al Federației Sindicale Mondiale, Louis Saillant. (Continuare in pag. a 4-a.) Cuvîntarea tovarășului Gheorghe Apostol dragi tovarași și prieteni, STIMAȚI OASPEȚI DE PESTE HOTARE, Poporul român cinstește astăzi o sărbătoare scumpă inimii oamenilor muncii din intreaga lume — Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, a luptei unite a clasei muncitoare de pretutindeni, pentru pace, democrație și socialism. Cu prilejul zilei de 1 Mai, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român, Consiliul de Stat și guvernul Republicii Populare Romina adresează clasei muncitoare, țărănimii colectiviste, intelectualității, Întregului nostru popor un călduros salut și felicitări pentru succesele dobindite in opera de desăvîrșire a construcției socialismului. Aducem salutul nostru cordial, prietenesc, tuturor oaspeților din alte țări care participă Împreună cu noi la această mare sărbătoare a omenirii muncitoare. Clasa muncitoare și poporul nostru sărbătoresc în acest an două decenii de la eliberarea patriei de sub jugul fascist. Acum 20 de ani Partidul Comunist Român și Partidul Social-Democrat au creat Frontul Unic Muncitoresc, ceea ce a avut o mare însemnătate pentru unirea tuturor forțelor patriotice antihitleriste și mobilizarea maselor populare pentru Înfăptuirea insurecției armate de 23 August 1944, care a Însemnat o cotitură Istorică în destinele poporului român, trecerea la adunei transformări revoluționare în patria noastră. Victoriile grandioase dobindite In anii vieții sale libere insuflă poporului român o Îndreptățită bucurie și Încredere deplină în viitor. Economia națională se dezvoltă pe o linie continuu ascendentă, ca rezultat al aplicării consecvente a politicii leniniste a partidului de industrializare socialistă a țării. Desfășurînd larg întrecerea socialistă pentru a da viață angajamentelor luate la începutul anului în cinstea lui 23 August, oamenii muncii sărbătoresc 1 Mai cu noi și însemnate succese în realizarea hotărîrilor Congresului al III-lea al Partidului. Na Avem satisfacția de a putea aruncă planul de stat pe trimestrul 1 al acestui an a fost îndeplinit în proporție de 103 la sută, realizîndu-se o producție industrială cu peste 16 la sută mai mare decit în trimestrul I al anului trecut. Țărănimea noastră, lucrătorii din gospodăriile de stat și stațiunile de mașini și tractoare muncesc cu însuflețire pentru obținerea unor recolte tot mai bogate, sporirea producției vegetale și animale, asigurînd astfel aprovizionarea industriei cu materii prime și satisfacerea necesităților de consum mereu crescînde ale populației. Oamenii de cultură, artă, știință aduc o prețioasă contribuție la dezvoltarea economiei naționale, la avîntul științei și culturii. Oamenii muncii de la orașe și sate sunt conștienți că toate victoriile repurtate in opera măreață de construire a socialismului se datoresc politicii înțelepte a partidului. întregul nostru popor urmează cu nemărginită Încredere, dragoste și devotament Încercatul Partid Muncitoresc Romîn și Comitetul său Central. TOVARAȘI, PRIETENI. Au trecut trei sferturi de veac de cînd 1 Mai a fost proclamat Ziua solidarității Internaționale a celor ce muncesc. In acest răstimp în lume s-au produs mari schimbări înnoitoare. Pe a patra parte a pămîntului popoarele a 14 țări și-au luat soarta în propriile mîini făurind o orînduire socială nouă. ------— Datorită considerabilei sale forte economice, politice și sociale, sistemul mondial socialist exercită o inmurire determinantă asupra dezvoltării istorice. Succesele obținute de Uniunea Sovietică în construcția desfășurată a comunismului, realizările celorlalte țări socialiste in construirea socialismului, perspectivele spre care ele se Îndreaptă însuflețesc masele oamenilor muncii din lumea capitalistă, constituie pentru ele un îndemn la lupta împotriva exploatării și asupririi pentru eliberarea socială și națională, pentru democrație, pace și socialism. Poporul român, clasa muncitoare. Partidul Muncitoresc Român transmit un călduros salut frățesc popoarelor prietene, clasei muncitoare, partidelor comuniste și muncitorești din toate țările socialiste, din Uniunea Sovietică, China, Cehoslovacia, Polonia, R.D. Germană, Bulgaria, Ungaria, Iugoslavia, Albania, R.P.D. Coreeană, Mongolia, R.D. Vietnam, Cuba, dorindu-le din toată inima să dobîndească noi și însemnate succese în dezvoltarea economiei și culturii, in construirea socialismului și comunismului. " Oamenii muncii din țara noastră transmit un fierbinte salut de solidaritate și simpatia lor frățească clasei muncitoare și maselor populare din țările capitalului, eroicelor partide comuniste și muncitorești din aceste țări, care luptă pentru interesele lor vitale, pentru pace și socialism. Poporul român adresează un salut călduros de simpatie și solidaritate tuturor popoarelor care luptă pentru dobindirea și consolidarea libertății naționale, sprijină eforturile țărilor Asiei, Africii și Americii Latine îndreptate spre înlăturarea tuturor formelor de dominație imperialistă, spre deplina lor independență economică. Apărarea păcii este cauza vitală a întregii omeniri, a tuturor popoarelor lumii. Ziua de 1 Mai prilejuiește o nouă și viguroasă demonstrație a voinței arzătoare a oamenilor muncii, a maselor populare celor mai largi de a apăra pacea, de a face ca începutul de destindere ce s-a conturat în viața internațională să fie consolidat și dezvoltat. Republica Populară Romiia promovează o politică consecventă de apărare a păcii, militează pentru triumful principiilor coexistenței pașnice în relațiile dintre țările cu sisteme social-politice diferite, pentru rezolvarea problemelor internaționale litigioase pe calea tratativelor, înfăptuirea dezarmării generale, dezvoltarea relațiilor normale de prietenie și colaborare cu toate statele și jsogoarele. Sintem gata să acordăm întregul nostru sprijin oricăror inițiative care contribuie la destindere și la inlăturarea a tot ce poate crea încordare în diferite zone ale lumii. Principala chezășie a victoriei In lupta pentru apărarea păcii, pentru democrație și socialism este unitatea țărilor socialiste, a partidelor comuniste și muncitorești. Comunitatea de țeluri, ideologia comună marxist-leninistă, solidaritatea internationalistă, răspunderea in fața proletariatului internațional, a oamenilor muncii, a popoarelor lumii unesc partidele comuniste și muncitorești într-o mare familie de partide frățești, formează baza trainică a coeziunii mișcării comuniste internaționale, a comunității țărilor socialiste. DRAGI TOVARAȘI ȘI PRIETENI. Muncind cu hărnicie, abnegație și pricepere, poporul român obține succese remarcabile in lupta pentru realizarea mărețelor obiective ale planului de 6 ani, pentru Înfăptuirea politicii partidului de dezvoltare a economiei naționale, pentru bunăstarea și fericirea sa. Totodată, prin realizările sale, poporul nostru contribuie la întărirea sistemului mondial socialist, a forțelor socialismului și păcii in întreaga lume. Sub conducerea partidului, a Comitetului său Central , înainte spre noi victorii in construirea socialismului, in întărirea și Înflorirea scumpei noastre patrii — Republica Populară Română! Trăiască 1 Mai — Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc! Trăiască unitatea și coeziunea țărilor socialiste, a mișcării comuniste mondiale, sub steagul marxism-leninismului! Trăiască harnicul și talentatul popor român și patria sa socialistă! Trăiască Partidul Muncitoresc Român, Comitetul său Central și Guvernul Republicii Populare Române! Trăiască pacea in întreaga lume! Mitingul și demonstrația oamenilor muncii din orașul Baia Orașul Baia Mare, tnveșmintat de sărbătoare, cu steaguri roșii și tricolore fluturind pe noile construcții, pare mai strălucitor ca oricînd. Nesfîrșite coloane de oameni ai muncii se îndreaptă spre Piața Libertății pentru a participa la mitingul consacrat zilei de 1 Mai. Piața freamătă de lozincile scandate din mii de piepturi. E un semn al mindriei pentru rezultatele obținute pe drumul construirii socialismului, sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, conducătorul încercat al poporului nostru. Ora 10. Răsună acordurile solemne ale Imnului de Stat al R. P. Române. Mitingul este deschis de tovarășul Grigore Ciocan, prim-secretar al Comitetului orășenesc Baia Mare al P.R. la cuvântul tovarășul Petru Sigheartău, membru al Biroului Comitetului regional Maramureș al P.M.R., președintele Consiliului regional al sindicatelor. Cuvîntarea este subliniată de uralele și ovațiile puternice ale participanților. La tribuna din Piața Victoriei iau loc membrii Biroului Comitetului regional de partid, conducători ai organelor locale ale puterii de stat, conducători al organizațiilor de masă și ai Întreprinderilor și instituțiilor, fruntași in întrecerea socialistă, începe apoi demonstrația oamenilor muncii. Acorduri de fanfară răsună puternic Uralele nu mai contenesc. Un fluviu de oameni, purtind nenumărate drapele, lozinci, portretele lui Marx, Engels, Lenin, ale tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej și ale celorlalți membri ai Biroului Politic al C.C. al P.M.R., portrete ale fruntașilor In întrecerea socialistă, se revarsă prin fata tribunei. Mare Tribuna oficială in timpul demonstrației oamenilor muncii din Baia Mare. TOVARAȘI, Cuvîntarea Petru Și Poporul român sărbătorește azi — alături de toate popoarele lumii — ziua de 1 Mai, Ziua solidarității Internaționale a celor ce muncesc, prilej de trecere în revistă a forțelor mereu crescînde ale clasei muncitoare, ale oamenilor muncii de pretutindeni, care luptă împotriva exploatării capitaliste, pentru pace, democrație și socialism. Sărbătorirea zilei de 1 Mai — anul acesta — are loc în condițiile cînd întregul nostru popor intîmpină cu deosebită însuflețire cea de-a XX-a aniversare a eliberării patriei noastre, trecînd în revistă cu legitimă mîndrie marile succese obținute sub conducerea partidului în opera de desăvîrșire a construcției socialiste. In anii care au trecut de la eliberarea țării, poporul nostru a înfăptuit profunde transformări politice și social-economice. Sub steagul glorios al Partidului Muncitoresc Român, oamenii muncii din patria noastră au dobîndit o măreață cucerire istorică — victoria deplină și definitivă a socialismului la orașe și sate. După cum a arătat tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej la Conferința organizației de partid a orașului București — „în anul celei de-a XX-a aniversări a eliberării, Romînia socialistă se înfățișează ca o țară un continuu progres, cu o economie complexă și o cultură înfloritoare, puse pe de-a întregul în slujba creșterii bunăstării celor ce muncesc“. Avîntul întregii economii naționale, vigoarea și echilibrul ei, linia continuă de dezvoltare a ei mereu ascendentă, demonstrează justețea politicii profund științifice a partidului, care aplică în mod creator marxism-leninismul la condițiile concrete ale Romîniei, tovarășului de artău TOVARĂȘI, Regiunea Maramureș, alături de celelalte regiuni ale țării, a devenit in anii puterii populare o regiune înfloritoare a patriei noastre socialiste. Numai in ultimii 4 ani, pentru dezvoltarea economică și socialculturală a regiunii s-au investit aproape 3,8 miliarde lei. Au fost date în producție exploatările miniere Șuior și lilea, Flotația centrală, Uzina de cupru din Baia Mare, liniile de 110 kV Baia Mare — Satu Mare, Baia Mare — Baia Borșa și Cavnic — Sighet. Se desfășoară în ritm intens lucrările de construcții pe șantierul Sistemului hidrotehnic de la Firiza, care va intra in funcțiune în cinstea celei de a XX-a aniversări a eliberării patriei. O puternică dezvoltare a cunoscut și agricultura regiunii, care dispune în prezent de peste 3.000 tractoare convenționale și de numeroase alte mașini și unelte agricole. Oamenii muncii din regiunea noastră, ca și întregul nostru popor, simt din plin roadele politicii partidului, îndreptată spre creșterea continuă a nivelului material și cultural al populației. Pentru viața noastră liberă și fericită, ne exprimăm adînca recunoștință și mulțumire conducerii partidului nostru drag, în frunte cu tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, însuflețiți de mărețele perspective deschise în fața poporului nostru, oamenii muncii din regiunea noastră au cinstit ziua de 1 Mai cu noi succese în întrecerea socialistă pentru îndeplinirea planului de stat și a angajamentelor luate în cinstea glorioasei noastre aniversări. Planul producției industriei globale pe trimestrul I 1964 s-a realizat pe regiune în proporție de 102.9 la sută, dînd peste plan o producție marfă în valoare de 47 milioane lei. Continuare în pag. a 3-a.) Minerii raportează noi succese în întrecerea socialistă Trec, rînduri rînduri, minerii — mîndria regiunii. Ei scot din adîncuri bogăția milenară și o dăruie prezentului nostru luminos. Pe piepturile celor mai vrednici strălucesc steluțe purpurii de „Fruntaș în întrecerea socialistă“. Simbol al încrederii și prețuirii muncii celor care și-au depășit sarcinile de plan și angajamentele luate, lună de lună, această distincție le dă imboldul unei mai susținute perseverențe în muncă în cinstea măreței aniversări a eliberării patriei noastre. In primele rînduri pășesc harnicii mineri de la Săsar, care poartă cu cinste drapelul de unitate fruntașă pe țară în ramura minieră. Prețiosul trofeu oglindește munca entuziastă desfășurată de fiecare muncitor, maistru, tehnician și inginer pentru a da patriei cit mai multe tone de minereu de bună calitate. Ziua de 1 Mai a fost întîmpinată și în acest an cu importante realizări in toate domeniile de activitate. Minerii raportează cu legitimă mîndrie că plănul de producție pe primele 4 luni a fost îndeplinit cu 8 zile mai devemne. Prin organizarea temeinică a jniudației, prin extinderea mijloacelor mecanizate și a metodelor avansate de muncă minerii de la Săsaj au înregistrat economie suplimentară la prețul de cost ce însumează aproape 1.300.000 lei. Pe seama creșterii productivității muncii — indicator îndeplinit în proporție de 103 la sută — s-au dat importante cantități de minereu în plus. Printre cei care s-au situat în primele rînduri în lupta pentru a ridica activitatea productivă pe o treaptă mai înaltă se numără minerii loan Stan II, Iustin Cheta, Ioan Petrovan, Petru Ardelean, Virgil Radu, șefi de echipe, Grigore Oros, șef de brigadă, inginerul Constantin Gîlcă, maistrul Anton Habina, Alexandru Săsăran, Iosif Enei și mulți alții. Rezultate apreciabile au raportat și minerii de la Herța, care, printre altele, au depășit planul producției globale cu 1.020.000 lei, iar pe cel al producției marfă cu peste 1.700.000 lei. La obținerea rezultatelor bune în industria minieră și-au adus contribuția și colectivele de muncă de la celelalte exploatări miniere din raza orașului, care se străduiesc să ajungă la nivelul celui fruntașe. Aspect de la mitingul din Piața Libertății Trec minei și de la Sisar puslind diastelul de unitate fimțfară pe ramură.