Pentru Socialism, iunie 1964 (Anul 14, nr. 3224-3248)

1964-06-02 / nr. 3224

V PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNIȚI-VA! ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL AL PARTIDULUI MUNCITORESC ROMAN $1 AL SFATULUI POPULAR REGIONAL MItARIURE? Î Flotațiilor — numai minereu de calitate! Buna organizare a muncii — chezășia succeselor N-a trecut multă vreme de cînd colectivului Exploatării miniere Săsar i s-a decernat, într-un cadru festiv, drapelul roșu și diploma de întreprindere fruntașă pe țară in ramura minieră, pentru succesele remarcabile dobîndite în întrecerea socialistă pe anul 1963. Aceste distincții constituie un puternic imbold în munca minerilor, îndemnîndu-i să lupte cu toată hotărîrea pentru a-și menține și pe mai departe un loc de frunte în întrecere, îndrumați în permanență de către comitetul de partid, minerii, tehnicienii și inginerii nu-și precupețesc eforturile pentru a scoate dinladîncurile pămîntului la lumina zilei cît mai multe tone de minereu, urmărind în același timp cu perseverență reducerea continuă a diluției, iar preparatorii, la rîndul lor, se străduiesc să îmbunătățească calitatea concentratului trimis pentru ceanurare, paralel cu sporirea randamentelor de extracție în instalațiile de preparare. Ținînd seama de faptul că unul din obiectivele principale cuprinse în angajamentele luate în cinstea celei de-a XX-a aniversări a eliberării patriei se referă la îmbunătățirea continuă a calității minereului, recent la Exploatarea minieră Săsar a fost organizată o discuție la masa I rotundă pe această temă. Redăm mai jos extrase din cuvîntul participanților. Ina. EMANOIL FLOREAN, șeful exploatării ■Consider că un factor important care contribuie în mod nemijlocit la îmbunătățirea calității minereului și a concentratelor îl constituie realizarea ritmică a sarcinilor de plan. Atunci cînd activitatea este bine organizată, cînd fiecare loc de muncă este pregătit din timp și sînt asigurate materialele necesare, echipele de mineri au posibilitatea să lucreze cu un randament sporit și să respecte întocmai cerințele calității. Experiența de pînă acum ne-a dovedit acest lucru. De aceea, conducerea exploatării noastre, împreună cu cadrele tehnice, sub îndrumarea comitetului de partid, a întreprins un șir de măsuri tehnico-organizatorice menite să contribuie la ridicarea activității productive pe o treaptă superioară. Studiindu-se cu atenție condițiile specifice ale zăcămîntului, s-a stabilit, în mod diferențiat, aplicarea celor mai eficiente metode de exploatare. In prezent, aproape 60 la sută din producția planificată se exploatează după metoda cu înmagazinare. S-a avut în vedere ca, aplicind metoda respectivă, în locurile unde există tendința de desprindere a rocilor din pereți, aceștia să fie susținuți cu ancore metalice, evitîndu-se astfel amestecul sterilului cu minereul excavat. Tot în scopul reducerii pierderilor de metal s-a preconizat probarea vetrelor înainte de operația de rambleere, măsură care ne-a dovedit că rezervele de îmbunătățire a calității minereului nu s-au epuizat. Prin urmare, dacă din probele luate din vetrele de rambleere, analizate la laborator, rezultă că mai există conținut, tunci lucrările de curățire a vetrealor se continuă pînă cînd avem convingerea certă că nu s-a risipit nici un gram de minereu friabil. Firește că, în afară de cele arătate, s-au întreprins și alte acțiuni valoroase, care au avut un efect pozitiv asupra întregii activități, pildă, planul producției globale Deși marfă a fost îndeplinit, pe primele 4 luni, în proporție de 108 la sută, respectiv 103,91 la sută, la minereu excavat 118,8, iar la extras 104 la sută. La fel, productivitatea fizică a muncii a fost depășită cu 3,8 la sută, în timp ce economiile suplimentare la prețul de cost la întreaga producție marfă reprezintă suma de 2.448.000 lei. ȘTEFAN MOIȘ, locțiitorul secretarului comitetului de partid In centrul muncii de partid, ca obiectiv principal, a stat mobilizarea comuniștilor într-o luptă susținută în vederea reducerii diluției minereului. In scopul atingerii țelului propus, comitetul de partid a luat măsuri ca în locurile-cheie ale procesului de producție să fie repartizați cei mai buni mineri, comuniști cu o bogată experiență, care prin exemplul lor personal să mobilizeze întreaga masă de muncitori în această importantă acțiune. In același timp, folosirea unor forme și mijloace variate ale muncii politice și educative de masă a constituit un element pozitiv în îmbunătățirea calității minereului. Printre aceste forme amintim munca de la om la om, agitația vizuală concretă, opinia de masă și altele. Vreau să mai adaug, la cele amintite de tovarășul ing. Florean, că la realizarea ritmică a sarcinilor de plan și, deci, la reducerea diluției minereului au contribuit simțitor reorganizarea echipelor cu rezultate mai slabe și extinderea preluării lor de către mineri care au o bogată experiență în organizarea lucrărilor. Aceste măsuri politico-organizatorice au condus la depășirea planului la minereu extras, însă nu în detrimentul calității, ci, dimpotrivă, pe această cale obținându-se un volum mai mare de producție din tonajele extrase în plus, I. RETEGAN (Continuare în pag. a 2-a.) Teatrul de Stat din Satu Mare La 10 ani de activitate Teatrul de Stat din Satu Mare sărbătorește 10 ani de activitate, prilej de retrospective, de analiză și urări de noi succese. înființat ca expresie a grijii partidului și guvernului pentru dezvoltarea culturii noastre noi, teatrul sătmărean a depus în cei 10 ani o susținută activitate artistică pentru educarea maselor largi de oameni ai muncii în spiritul ideilor socialismului și comunismului. Formarea omului nou, a conștiinței sale socialiste — iată scopul pentru care au militat spectacolele Teatrului de Stat din Satu Mare, alături de ale celorlalte instituții artistice din regiune. In această nobilă acțiune au fost obținute rezultate deosebite, efortul colectivului sătmărean fiind încununat și de laurii diferitelor concursuri artistice republicane. „Mielul turbat“, „Zile obișnuite“ și „Tinerețea părinților" sunt spectacole care în cei 10 ani de activitate au fost distinse cu premii colective la diferite concursuri. Adăugind la acestea numeroasele premii individuale pe care membrii colectivului le-au obținut în aceleași concursuri, ne formăm o imagine de ansamblu a valorii tinerei instituții. Cele 70 de piese în premieră au fost prezentate in fața a 900.000 de spectatori din orașele și satele regiunii, multe din ele fiind piese din dramaturgia originală, lucrări cu un bogat conținut, inspirate din viața constructorilor socialismului din patria noastră. Ele au fost însuflețite pe scenă de colectivul omogen, aproape neschimbat de la înființarea teatrului, condus de mina sigură a regizorilor artistici Harag György, Farkas István, Miron Niculescu (de la Teatrul Național „I. L. Caragiale“ din București), ca și de regizorii mai tineri, formați în teatru: Kovács Adám, Csereszny és Gyula, Kovács Ferenc. Fără îndoială că Teatrul de Stat din Satu Mare aflat în continuu progres va avea de învățat atît din multele succese, cit și din lipsuri. In fața sa stă măreața sărbătoare a eliberării, în cinstea căreia își va antrena forțele pentru realizarea unor spectacole la înălțimea așteptărilor. Colectivul artistic, tehnic și administrativ al Teatrului de Stat din Satu Mare își va aduce contribuția și pe mai departe la opera de desăvîrșire a construcției socialiste, la educarea maselor de spectatori în spiritul dragostei față de patrie, partid și idealurile clasei muncitoarei 'MT V4*♦ ♦ Anul XIV Hr. 3224 * ♦ ♦ 4 pagini Marți 2 Iunie 1964 20 bani ♦ ♦ QL&tită/L din regiune SCHIMB DE EXPERIENȚĂ Recent, la întreprinderea de explorări miniere Maramureș, s-a încheiat schimbul de experiență organizat de T.P.E.M. București. Timp de 7 zile, participanții s-au documentat asupra metodelor moderne de susținere prin torcretare ancore metalice, precum și cu prișivire la aplicarea perforării găurilor de sîmbure la înaintări în galerii. schimb De remarcat faptul că acest de experiență a avut un pronunțat caracter de specializare în execuția acestor lucrări, muncitorii, inginerii și tehnicienii participanți lucrînd efectiv, prin rotație, la aplicarea acestor metode, în vederea introducerii pe scară largă a metodelor respective la întreprinderile de la care au venit. (De la ing. V. CRÎȘMARU, coresp. voluntar). Primele cantități de gulivare Recent, brigada legumicolă din G.A.C. „Sătmăreana“ din Satu Mare a livrat unităților Aprozar din localitate primele cantități de gultvare din acest an. Totodată, colectivul acestei gospodării a livrat încă în luna martie cantități sporite de legume timpurii din răsadurile plantate în cîmp. Incepînd din luna aceasta, toate gospodăriile din raionul Satu Mare și în special G.A.C. „Sătmăreana", Păulești și „Someșul“ din Satu Mare vor livra legume și zarzavaturi în cantități sporite. (De la ARISTIDE CHENDRE, coresp. voluntar). TIMPUL PROBABIL Vreme ușor instabilă, cu cerul variabil. Vor cădea ploi locale. Vînt în general slab, cu intensificări locale în cursul zilei. Temperatura in ușoară scădere. Minimele vor fi cuprinse ■ intre 5—15 grade, iar maximele între 17—27 de grade. Plecarea în R. P. U. a unei delegații a Marii Adunări Naționale La invitația Adunării de Stat a R. P. Ungare, luni dimineața a părăsit Capitala indreptîndu-se spre Budapesta o delegație a Marii Adunări Naționale a R. P. Române care va face o vizită de prietenie în R. P. Ungară. Din delegație fac parte deputații Anton Moisescu, vicepreședinte al Marii Adunări Naționale, conducătorul delegației, Gheorghe Roșu, prim-secretar al Comitetului regional Bacău al P.M.R., Iosif Uglar, prim-secretar al Comitetului regional Maramureș al P.M.R., Gheorghe Stan, președintele Sfatului popular al regiunii Ploiești, Stanciu Stoian, profesor universitar, Elena Grigoriu, președinta Comitetului regional al femeilor București, Nicolae Hudițeanu, Erou al Muncii Socialiste, președintele G.A.C. „Filimon Sirbu“ din regiunea Dobrogea, Ionel Răducanu, matrițer la Uzinele „Electronica“. 44• La GAS Sein) se desfășoară din plin prima prașila la porumb. VEȘTI DE PE OGOARE In întrecerea socialistă Culturile însămînțate in această primăvară se dezvoltă frumos la gospodăria agricolă colectivă din Dămăcușeni. Aceasta se datorește în mare parte faptului că organizația de bază se preocupă de această importantă lucrare, iar membrii gospodăriei colective din acest sat se străduiesc să aplice la timp lucrările de întreținere a culturilor. Pengă efectuarea lucrărilor mecanizate la întreținerea culturilor, ei au reușit să prășească manual 26 ha cultivate cu porumb, în fruntea întrecerii socialiste ce se desfășoară în vederea executării la timp a lucrărilor de întreținere a culturilor se situează pe primul loc colectiviștii Ioan Molnár și Ernestin Dezsi. (ALEXANDRU ROMAN, coresp. voluntar). Au terminat privitul griului Colectiviștii din Pribilești acordă o mare atenție lucrărilor de întreținere a culturilor. In afară de prășitul culturilor semănate în această primăvară, ei s-au îngrijit ca lanurile de grîu să fie fără buruieni. Printr-o bună organizare a muncii, membrii brigăzii a doua au reușit ca în 3 zile să termine plivitul griului, evidențiindu-se colectiviștii din echipele inti și a doua. Lucrări agricole ce trebuie efectuate în această săptămînă (Recomandările Consiliului agricol regional) IN CULTURA MARE. Timpul, care se încălzește treptat, favorizează dezvoltarea vegetației, dar și a buruienilor din culturi. Se impune concentrarea tuturor forțelor în vederea executării lucrărilor de întreținere, care să asigure distrugerea scoarței de pămînt ce se formează în urma ploilor căzute, precum și a buruienilor. In acest scop, pe lingă mijloacele mecanizate — care trebuie folosite cu întreaga capacitate, — să se execute și prașilele manuale pe fund. De asemenea, trebuie terminat plivitul culturilor păioase. In vederea sporirii producției la hectar, sub îndrumarea specialiștilor, să se asigure în fiecare unitate agricolă aplicarea îngrășămintelor suplimentare in funcție de fertilitatea terenului și starea de vegetație a culturilor. Pe terenurile cultivate cu secară să se aplice polenizarea suplimentară. Trebuie să se termine însămînțarea porumbului pe toate suprafețele unde se recoltează culturile furajere și să se termine plantatul tutunului. O deosebită atenție trebuia să se acorde combaterii dăunătorilor care apar în culturi, luindu-se măsuri operative și eficace în acest sens. Paralel cu executarea acestei lucrări, trebuie intensificat ritmul pregătirilor privind recoltarea cerealelor păioase, luindu-se măsuri de reparare a utilajului ce va fi folosit în campanie, precum și de asigurare și dezinfectare a spațiului de depozitare a cerealelor. IN LEGUMICULTURA. Și în acest sector trebuie acordată atenția cuvenită lucrărilor de întreținere a culturilor, aplicîndu-se prafilele de cite ori este nevoie. Pe terenurile de pe care se recoltează legumele timpurii se va efectua plantarea cu culturi de toamnă. Livrarea legumelor recoltate să se facă operativ, pe baza graficului de livrare. Multă atenție, trebuie acordată amenajării instalațiilor de irigare pe toate suprafețele plantate. Și în legumicultură trebuie luate măsuri operative în vederea combaterii dăunătorilor și bolilor. >. IN VITICULTURA ȘI POMICULfTURA. In vie se efectuează întreținerea culturilor, aplicîndu-se lucrări de afînare a solului după fiecare ploaie. Stropitul viței de vie cu zeamă bordeleză va începe imediat ce se anunță de la stațiunile de avertizare. In pomicultură, o grijă deosebită trebuie acordată livezilor tinere, executîndu-se lucrări de afînare a terenului. Și în pomicultură se asigură combaterea bolilor și dăunătorilor care apar. IN ZOOTEHNIE. Organizarea pășunatului rațional și a țruitului trebuie să constituie în continuare principala preocupare în toate unitățile agricole socialiste. Intrucît în multe locuri fînețele naturale și îndeosebi leguminoasele au ajuns în stadiul de recoltare, va trebui intensificată această lucrare, asigurîndu-se buna organizare a muncii la cosit, uscat și transportat. De asemenea, trebuie acordată atenția cuvenită tunsului oilor și măsurilor de prevenire și combatere at bolilor. La faza regională a celui de-al Vll-lea concurs Cîteva păreri In timpul unei pauze a întrecerii artiștilor amatori in cadrul fazei regionale a concursului al Vll-lea, desfășurată timp de trei zile la Baia Mare, ne-am adresat unor membri ai juriului cu întrebări privind calitatea programelor prezentate. Iată cîteva răspunsuri: VALERIU ACHIM, secretarul Comitetului regional pentru cultură și artă: Marea aniversare a eliberării patriei noastre a dat aripi cîntecului și jocului popular, artiștii amatori, realizînd și o reușită trecere în revistă a portului popular, s-au întrecut în a aduce pe scenă bucuria vieții noi, a minunatelor prefaceri prin care trece țara noastră. Există astfel în etapa a II-a a concursului al Vll-lea o puternică afirmare geniului popular, a capacității sale a creatoare, care vorbește în imagini artistice de o mare frumusețe despre drumul pe care partidul l-a deschis bunăstării și fericirii. Ne-a bucurat — artiști amatori, spectatori și juriu, deopotrivă — sensibila creștere a nivelului artistic al formațiilor de amatori din regiune, ceea ce ne îndreptățește să privim cu încredere prezența maramureșenilor la fazele superioare ale concursului. AUREL FEȘTILA, membru in biroul executiv al Consiliului regional al sindicatelor. Intîmpinînd marea sărbătoare, formațiile artistice ale sindicatelor s-au prezentat la concursul al Vll-lea cu un repertoriu mai bogat, fiind mai omogene și cu o ținută artistică superioară celorlalte concursuri. M-au impresionat și am aplaudat din toată inima, alături de publicul spectator, corul sindicatului învățămînt din Satu Mare, fanfara minerilor și metalurgiștilor din Baia Mare, orchestra Combinatului chimico-metalurgic, orchestra de muzică populară a I. F. Vișeu, echipele de dansuri de la Uzina „Unio“, Uzina „1 Mai“, I.O.M. Baia Mare și I. F. Bixad, montajul coregrafic „Eliberarea“ de la O.C.L. Satu Mare, brigăzile artistice de agitație de la E. M. Săsar și Spitalul din Căței, soliștii Doina Rusu, Dan Zamfir, Maria Bumbuluț și mulți alții. Cele 46 formații artistice muncitorești și 35 soliști care au participat la faza regională au înfățișat în repertoriile lor bucuria vieții noi și minunatele realizări pe care oamenii muncii le-au obținut, sub conducerea partidului, în cei 20 de ani de la eliberare. VASILE COSMUȚA, vicepreședinte al U.R.C.M.: Cel de-al Vll-lea concurs a adus o îmbunătățire substanțială în activitatea artistică de amatori. Consider că, pînă în prezent, acest concurs a reușit să valorifice în mare măsură tezaurul folcloric al regiunii noastre. Etapa a II-a a concursului a scos în evidență, pe lângă creșterea numărului de artiști amatori, și o creștere simțitoare a nivelului artistic de prezentare și interpretare. Multe formații s-au prezentat la un nivel superior față de etapa I, prin atragerea în această activitate a unui număr mai mare de artiști amatori și prin îmbunătățirea repertoriului. Și forma de prezentare a programelor a fost îmbunătățită. Am remarcat utilizarea într-o măsură mai mare a portului local la majoritatea formațiilor, ca formații corale, dansuri etc. Brigăzile artistice de agitație au fost la înălțime și în mod deosebit cele din mediul rural. Alături de formațiile așezămintelor culturale și sindicatelor, cele ale cooperativelor meșteșugărești au dovedit iscusință, obținând bune rezultate, ca omagiu adus celei de-a XX-a aniversări a eliberării patriei. VIRGIL NEGRU, directorul Casei regionale a creației populare: In etapa a II-a a concursului al Vll-lea am constatat cu multă satisfacție nu numai o creștere numerică a formațiilor, ci și o creștere a calității și măiestriei artistice a acestora. La toate centrele fazei regionale (Cărei, Baia Borșa, Tg. Lăpuș și Baia Mare), formațiile s-au prezentat la un nivel foarte ridicat, din care cauză nu ne-a fost ușor în aprecierea celor mai bune formații. Aceste fapte vorbesc elocvent despre strădania artiștilor amatori de a întîmpina marea sărbătoare a eliberării patriei noastre cu programe de o înaltă ținută, reflectînd pasiunea lor pentru artă în condițiile vieții noi din țara noastră. ISIDOR RIPA, directorul Școlii populare de artă din Baia Mare. Desfășurarea manifestărilor artistice în cadrul fazei regionale a demonstrat mai mult ca oricând bogăția folclorului din regiunea noastră. Față de anii precedenți, au participat la concurs mai mulți artiști amatori, iar interpretările au fost de o înaltă calitate. Personal, s-au impresionat formațiile corale care s-au prezentat pentru prima dată la concurs: corurile căminelor culturale din satele Baba și Roșiori, precum și corul căminului cultural din comuna Ardusat. Desfășurându-se în cinstea aniversării eliberării patriei, acest concurs confirmă dorința arzătoare a artiștilor amatori de a cînta realizările obținute de popor, sub conducerea partidului, la un înalt nivel artistic. Interviu realizat de M. PETRE IN FOTOGRAFII: Sus — Corul căminului cultural din Bixad. Mijloc — Brigada artistică de agitație a cooperativei „Gutinul“ din Baia Mare. Jos — Echipa de dansuri a căminului cultural din Săsar. ----- ......