Pentru Socialism, decembrie 1964 (Anul 14, nr. 3380-3406)

1964-12-01 / nr. 3380

PROLETAR DIN TOATE ȚĂRILE UNITE ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL AL P. M. R. ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL MARAMUREȘ Măsuri eficiente La Uzina „Unio“, cadrele tehnice de la serviciile de concepție muncesc cu mult simț de răspundere pentru a elabora documentațiile necesare produselor ce urmează să intre în fabricație în anul viitor. Ca urmare a activității desfășurate, s-a reușit ca majoritatea acestor documentații să fie întocmite. In același timp, conducerea tehnico-administrativă a încheiat contracte cu diverși beneficiari pentru un volum de produse 200.000.000 în valoare de aproape lei. De asemenea, în vederea asigurării uzinei cu materialele necesare desfășurării procesului de producție în mod ritmic, s-au elaborat și depus documentațiile privind latura aprovizionării. In același timp, colectivul Uzinei „Unio“ a analizat resursele interne de care dispune, întocmind în acest sens un plan de măsuri tehnico-organizatorice, în cuprinsul căruia s-a inclus un număr de 96 obiective concrete, cu termene și responsabilități precise de aplicare. In urma calculelor făcute, aceste obiective au o eficiență economică antecalculată anuală în valoare de 3.190.000 lei. Totodată, s-a prevăzut ca în anul viitor să se execute 32 de lucrări din fondurile de mică mecanizare, avînd o valoare de deviz ce ele se cifrează la 1.226.000 lei. Documentațiile necesare pentru execuția acestor lucrări sînt în curs de elaborare. Marj Anul XIV Nr. 3380 1 decembrie 1964 4 pagini — 20 bani în pragul noului an de producție In această perioadă, colectivele de muncă din unitățile economice ale regiunii noastre, sub îndrumarea organelor și organizațiilor de partid, desfășoară o entuziastă întrecere socialistă avînd ca obiectiv principal îndeplinirea integrală a sarcinilor de plan și a angajamentelor luate pe anul curent. Datorită faptului că ne găsim în pragul unui nou an de producție, conducerile tehnico-administrative, împreună cu comitetele sindicatelor, muncitorii, tehnicienii și inginerii se preocupă îndeaproape de pregătirea condițiilor necesare pentru ca producția anului care bate la ușă să se realizeze în mod ritmic încă din prima zi. Despre stadiul actual al pregătirilor făcute în acest sens redăm unele aspecte de la două întreprinderi sătmărene. Printre atunci(oarele evidențiate în întrecerea socialistă ce se desfășoară la Fabrica de tricotaje „Unitatea" din Sighet se numără și Palagița Apșan. Ea își depășește lună de lună sarcinile de plan cu 14—15 la sută. Calitatea — In centrul atenției La întreprinderea „1 Septembrie“, planul de producție prevăzut pentru anul viitor este nominalizat în întregime la produsele destinate fondului pieței, precum și la cele cuprinse în planul de colaborare. Intre 19 octombrie și 7 noiembrie, întreprinderea a primit comenzi ferme și a încheiat contracte cu beneficiarii în vederea livrării la fondul pieței a unor serii de produse, printre care amintim: 54.500 mașini de gătit cu aragaz cu 2—3 și 4 ochiuri, 11.040 reșouri aragaz, 40.380 mașini de gătit emailate tip „Meteor“ și „Gutin“, 27.282 sobe de încălzit emailate din tipurile „1 Septembrie“, „Termo" și „Calor”. In vederea pregătirii condițiilor pentru desfășurarea normală a procesului de producție în anul ce vine, s-au întreprins și aici numeroase acțiuni de natură tehnică și organizatorică. In primul rînd, s-a elaborat planul M.T.O., în care sînt prevăzute 65 de obiective avînd o eficiență economică antecalculată de 1.318.000 lei. Conducerea întreprinderii a preconizat ca pînă la 31 decembrie a.c. să aplice în practică un număr de 7 măsuri, a căror eficiență economică reprezintă suma de 118.762 lei. Pînă la mijlocul lunii noiembrie deja au fost traduse în viață două dintre aceste obiective. Este vorba de verificarea tehnologiei de fabricație a produselor de serie, în scopul îmbunătățirii calității lor, precum și elaborarea procedeului de turnare a fontei nodulare pentru postamentul S.D.V.urilor, avînd o eficiență economică anuală antecalculată ce reprezintă suma de 95.000 lei. In ceea ce privește pregătirea fabricației pe anul 1965, pînă în prezent s-au verificat minuțios toate documentațiile, atît la desenele de piese, cît și la S.D.V.-uri. Cu acest prilej, serviciul tehnologic împreună cu C.T.C. au analizat o serie de propuneri ale secțiilor legate de îmbunătățirea tehnologiei de fabricație și de ușurarea procesului de Acest lucru s-a făcut cu montaj, precădere la produsele noi, introduse în fabricație de serie în anul precedent, cum sunt: sobele metalice emailate „Calor“ și „Termo”, precum și la mașinile de gătit „Gutinul“ și „Meteor“. Astfel, la soba de încălzit „Calor”, în urma măsurilor luate, s-au modificat 34 repere și s-au introdus două repere noi. De asemenea, la soba „Termo“, în urma analizelor minuțioase făcute la fața locului privind execuția și montajul, s-au putut face 12 modificări, în scopul îmbunătățirii acestui produs. In prezent, la Uzina „1 Mai“ din Baia Mare procesul de alimentare cu materia primă din silozuri se execută mecanizat cu ajutorul acestei instalații. Această realizare de dată recentă, pe lângă că a permis eliminarea eforturilor fizice, a contribuit la sporirea productivității muncii. Informații din regiune Consfătuirea ,, Diagnosticul și profilaxia silicozei" Luni dimineața și-a început lucrările în orașul Baia Mare consfătuirea organizată de Uniunea Societăților de științe medicale din R.P.R„ Societatea de igienă și filiala U.S.S.M. Maramureș cu tema „Diagnosticul și profilaxia silicozei". Cuvîntul de deschidere a fost rostit de către prof. dr. Gheorghe Cadariu, președinte al Societății de igienă din București. La această consfătuire de două zile iau parte conf. dr. Nicolae Gavrilescu din partea Ministerului sănătății și prevederilor sociale, prof. dr. Leon Daniello (Cluj), prof. dr. Zeno Barbu (Tg. Mureș), prof. dr. Leon Prodan (Cluj) și alte personalități medicale cu larg renume în domeniul cercetărilor efectuate asupra silicozei, șefi de clinici și instituții științifice medicale, medici de specialitate, ingineri și tehnicieni din cadrul Trustului minier Baia Mare, specializat în problemele aerajului subteran. In prima zi au fost prezentate comunicări științifice ale unor colective de medici din București, Cluj, Tg. Mureș, Iași, Timișoara, Reșița, Ploiești și Baia Mare. în ,,Săptămîna economiei“ In urma muncii de popularizare a avantajelor acordate de Casa de Economii și Consemnațiuni, depunerile din disponibilitățile bănești ale populației cresc simțitor. Astfel, numai în 5 zile din „Săptămîna economiei“ din anul acesta, economiile populației din orașul Baia Mare au crescut de peste 3 ori față de perioada corespunzătoare a anului trecut. Cele mai bune rezultate s-au înregistrat la agențiile C.E.C. din Piața Libertății, Combinatul chimico-metalurgic din Baia Mare și altele. (De la IOAN SRS, coresp. voluntar). Seară literară Comisia de femei din orașul Satu Mare, in colaborare cu biblioteca raională, a organizat intr-una din zilele trecute o interesantă seară literară cu tema: „Viața și opera lui M. Eminescu“. A vorbit profesoara Rodica Coroianu, iar elevii Școlii generale de 8 ani nr. 8 și-au dat concursul recitind din poeziile Luceafărului poeziei românești și interpretind cintece pe versuri de Eminescu. Material lemnos peste plan In cadrul depozitului de bușteni al întreprinderii forestiere din Vișeu de Sus muncitorii desfășoară o susținută întrecere socialistă in vederea realizării și depășirii sarcinilor de plan. Ca urmare a acestui fapt, planul pe luna noiembrie a fost depășit, dîndu-se peste plan însemnate cantități de material lemnos. Așa ,de pildă, au fost date peste plan 415 m.c. lemn de mină, 67 m.c. lemn de derulaj, 123 m.c. lemn pentru celuloză, 75.000 bucăți șițe rășinoase etc. In fruntea întrecerii socialiste s-a situat brigada condusă de comunistul Ștefan Tomoioagă. intîlnire cu cititorii din In aceste zile, clubul „1 Mai“ Sighet a organizat pentru muncitorii de la gara de exploatare Brazi o intîlnire cu cititorii pe tema: „Ce și cum să citim“. In săptămîna trecută clubul a mai organizat și un simpozion pe teme tehnice cu muncitorii de la U.S.S. nr. 2 Cîmpulung la Tisa. Simpozionul a fost primit cu mult interes. Peste 4.300 de spectacole La cele 23 de din raionul Sighet cinematografe (dintre care 22 sătești) au fost vizionate în acest an peste 4.300 de spectacole. Filmele prezentate au fost întirzie începerea învățămîntului agrozootehnic Anul trecut la gospodăria agricolă colectivă din Turulung s-au obținut rezultate frumoase in îmbogățirea cunoștințelor profesionale ale colectiviștilor. In cadrul celor șase cercuri, colectiviștii și-au însușit cunoștințe folositoare legate de cultura mare, viticultură, grădinărit și zootehnie. Majoritatea cursanților au frecventat cu regularitate cursurile, participînd activ la dezbaterea lecțiilor predate. De pildă, s-a manifestat un mare interes față de mecanizarea lucrărilor agricole, precum și folosirea îngrășămintelor chimice. Și anul acesta, colectiviștii, din Turulung, manifestă un interes sporit față de învățămîntul agrozootehnic. Astfel, pentru cursurile anului de învățămînt 1964— 1965 sînt înscriși un număr de 237 de cursanți. In cadrul gospodăriei vor funcționa în total șapte cercuri, în care cursanții vor studia probleme legate de cultura mare, zootehnie, legumicultură și viticultură. Consiliul de conducere al gospodăriei s-a îngrijit și de asigurarea condițiilor corespunzătoare desfășurării învățămîntului agrozootehnic. Nu aceeași preocupare se manifestă față de deschiderea cursurilor. Deși pe baza indicațiilor consiliului agricol raional se prevăzuse începerea noului an de învățămînt pînă la data de 20 noiembrie, totuși acest lucru nu se realizase nici pînă la data de 27 noiembrie. Tiberiu Keller, inginerul agronom al gospodăriei, încearcă să explice acest lucru prin aceea că gospodăria nu dispune, încă de manualele necesare, neavînd astfel bază pentru întocmirea tematicii lecțiilor. Aceasta este într-adevăr o lipsă serioasă pentru care răspunde in primul rînd I.C.I. Satu Mare. In ceea ce privește deschiderea cursurilor, sîntem totuși de părere că acest singur motiv nu poate constitui o piedică Tematica primelor lecții putea fi foarte bine alcătuită și din programa lecțiilor din anul trecut, așa cum s-a procedat la gospodăriile colective vecine din : Halmeu, Dobolț și Drăgușeni. Consiliul de conducere al gospodăriei colective trebuie să răspundă prin fapte interesului manifestat de colectiviștii din Turulung față de învățămîntul agrozootehnic. Sub îndrumarea organizației de partid, trebuie să se ia măsuri urgente pentru deschiderea neintirziată a cursurilor acestui învățămînt. IOSIF SEPA De ce numai 50 ha? Importanța mare ce o au arăturile adinei de toamnă în sporirea producției este bine cunoscută și de către colectiviștii din Socond. In ciuda acestui fapt, executarea arăturilor adinei de toamnă nu se bucură aici de prea ție. Deși în gospodărie mare atenexistă tractoare, acestea nu sunt folosite , așa cum trebuie. Motivul? Consiliul de conducere nu a luat măsuri din timp pentru eliberarea terenului de cocenii de porumb și alte resturi vegetale. Numai așa se poate explica faptul că din cele 330 ha planificate această lucrare s-a executat doar pe 50 ha. Sub îndrumarea organizației de partid, consiliul de conducere trebuie să mobilizeze toate forțele pentru curățirea terenului, creînd mecanizatorilor condiții ca aceștia să execute arăturile într-un ritm accelerat pînă la terminarea lucrării pe întreaga suprafață prevăzută. •k Nu este mai bună situația nici la G.A.C. din Tătărești unde cele 10 tractoare nu sunt folosite la capacitatea lor reală. Ca drept rezultat din 250 ha pînă la 28 noiembrie au fost arate doar 82 ha. NOTĂ Nu-i „prinde“ critica In noaptea de 25 spre 26 noiembrie, vîntul care a bătut cu o intensitate sporită a smuls, tabla zincată de pe pergola din fața cofetăriei „Crinul“ din Baia Mare. Aflat în plin centru al orașului, din dimineața zilei de 26 noiembrie și pînă în cursul zilei de ieri, imobilul respectiv cu pergola atîrnînd pînă pe trotuar a oferit băimărenilor un tablou dezolant. „Ce spirit de bun „gospodar“ au tovarășii de la I.G.O.“, remarca luui altul dimineața un trecător, iar a completat: „Asemenea probleme ar trebui să le rezolve în cîteva minute sau cîteva ore de la întîmplare“. — Știi ceva — a propus unul dintre cei doi trecători — hai să mergem la telefon, să formăm 1736 și să-l anunțăm pe directorul de la I.G.Obă. — Vezi-ți, nenișorule, de treneu l-am anunțat și joi dimineața și totul a fost în zadar. Da, așa stau lucrurile. Și aceasta în ciuda faptului că în ziarul „Pentru socialism“ nr. 3378 din 28 noiembrie a apărut o fotocritică în care era vizată conducerea I.G.D. pentru că nu a luat măsuri de efectuare urgentă a reparațiilor necesare. Se vede treaba că pe Vasile Săsăran și pe Nicolae Nastas — director și respectiv inginer șef la IG.C. Baia Mare — nu-i „prinde“ critica și că la amîndoi le place în mod deosebit să comtemple ravagiile lăsate de furtuni. In cazul de față, putem afirma că și tovarășii din comitetul executiv al sfatului popular orășenesc s-au situat pe o poziție contemplativă. Un lucru va trebui să rețină atît comitetul executiv al sfatului popular orășenesc, cît și conducerea I.G.O., și anume: nouă, celorlalți băimăreni, nu ne convine să contemplăm asemenea priveliști neplăcute atîta vreme cît există o întreprindere pe al cărei firmament se atestă că răspunde de gospodărirea orașului. IOAN POP muncitor vizionate de peste 453.500 spectatori, ceea ce dovedește afluența cetățenilor spre cinematografie. Mireșu Mare. Atît colectivista Maria Pop, cit și fetița ei, Rozalia, se numără printre cei mai pasionați cititori, tatăle alegindu-și noi cărți din rafturile pline ale bibliotecii comunali. . Noua hală mecanică de la Exploatarea minieră din Nistru. Foto: A. ȘU/TH SCURT INTERVIU „Iliuta and A devenit o tradiție ca ultima lună a anului să constituie o perioadă deosebită în cadrul calendarului comerțului de stat. Este luna dedicată cadourilor, acțiune ce necesită o pregătire și organizare temeinică din partea organizațiilor comerciale. Dorind să aflăm cum se va desfășura în acest an ,,Luna cadourilor” în regiunea Maramureș, într-una din zilele trecute am solicitat cîteva relatări tovarășului Cornel Ceuca, director adjunct al Direcției comerciale regionale. — Așadar, la 1 decembrie începe „Luna cadourilor“. Pregătirile au început cu săptămîni în urmă și au constat din punerea la punct a celor mai mărunte probleme de organizare. Datorită sprijinului primit din partea organelor competente, s-a asigurat un stoc de marfă suficient pentru acest sezon. Față de anul trecut, de această dată vom avea în magazine cu 20 la sută mai multe articole de galanterie fină, porțelanuri, produse cosmetice, jucării, podoabe pentru pomul de iarnă etc. In această lună a cadourilor se pune un mare accent pe asigurarea unor obiecte de cadouri mai mari, cum sunt, de pildă, aparatele de radio, televizoarele, magnetofoanele și întreaga gamă a aparatelor electrice de uz casnic de lungă întrebuințare. — Cum asigurați popularizarea mărfurilor, respectiv ce ne puteți spune despre reclama comercială in această lună? — Fără îndoială, prezentarea cît mai atrăgătoare a mărfurilor specifice „Lunii cadourilor“ constituie o principală preocupare a noastră. La acest capitol, pe primul loc figurează expozițiile obiectelor de cadouri. La Baia Mare, Satu Mare și Sighet vor fi organizate 3 expoziții cu articole de uz casnic din metal, porțelan, sticlă și material plastic. Tot în aceste orașe organizăm expoziții însoțite de demonstrații practice asupra întreținerii și funcționării aparatelor electrice de uz casnic. Cu articole de încălțăminte pentru femei și bărbați de orice categorie de vîrstă, respectiv cu confecții pentru copii sunt planificate 10 expoziții. Vitrinierii organizațiilor comerciale amenajează vitrine speciale pe tema „Lunii cadourilor”. De asemenea, pe această temă cinematografele vor proiecta mai multe scurtmetraje. Vor fi utilizate și panourile, reclamele luminoase etc. In magazine se vor găsi pachete cu cadouri, dar ele se vor putea face și la cererea clientului. De subliniat faptul că vom extinde metoda experimentată în anii trecuți cu privire vînzarea jucăriilor. In luna delacembrie vor funcționa standuri cu jucării în mai multe magazine cu profil diferit. — In domeniul alimentației publice vor exista unele surprize? — Intenționăm să organizăm expoziții de artă culinară de tipul celor din „Luna preparatelor culinare“. In cadrul acestor expoziții vor fi prezentate o serie de produse ale laboratoarelor de cofetărie, patiserie și carmangerie, produse care pot fi comandate și pentru acasă. GH. MOLDOVAN