Pentru Socialism, ianuarie 1965 (Anul 15, nr. 3407-3431)

1965-01-03 / nr. 3407

Cuvîntarea tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou dragi tovarăși și prieteni, din Peste cîteva clipe vom rupe ultima filă calendarul anului 1964. Marcînd hotarul a două decenii de la eliberarea țării — anul de la care ne luăm acum rămas bun a dat roade bogate in înfăptuirea mărețelor obiective stabilite de partid, a înscris noi succese ale poporului nostru în toate domeniile construcției socialiste. Lucrările recentei Sesiuni a Marii Adunări Naționale au înfățișat tabloul acestor realizări. A continuat să se dezvolte armonios și în ritm susținut întreaga economie națională prin munca entuziastă și perseverentă a muncitorilor, inginerilor, tehnicienilor, prevederile planului de stat pe anul 1964 au fost îndeplinite și depășite. Harta țării s-a îmbogățit cu noi obiective industriale prin intrarea în producție a numeroase întreprinderi dotate cu tehnică modernă, alte întreprinderi și combinate se află în construcție, urmînd să fie date în funcțiune în anii 1965 și 1966. Toate ramurile agriculturii au continuat să se dezvolte, statul alocînd în acest scop însemnate resurse materiale, țărănimea muncitoare, lucrătorii din gospodăriile agricole de stat și stațiunile de mașini și tractoare au făcut ca și în acest an ogoarele să dea rod bogat, un mare număr de gospodării de stat și cooperative agricole de producție au încheiat anul cu realizări remarcabile. S-au obținut noi progrese în ridicarea bunăstării oamenilor muncii — obiectiv fundamental al politicii partidului și statului nostru. Au fost luate măsuri de sporire a salariilor, construire de locuințe, lărgirea rețelei de învățămînt și sănătate, dezvoltare a științei, artei și culturii. La capătul acestui an de muncă, patria noastră se înfățișează mai frumoasă, mai bogată, iar în această minunată imagine pe care ne-o oferă este întruchipată munca fiecăruia dintre noi. Toate acestea sînt mărturii ale justeței politicii partidului, căreia cetățenii țării noastre îi dau viață cu entuziasmul propriu acelora ce se simt stăpini deplini pe soarta și pe roadele muncii lor. Pe agenda anului 1964 au fost înscrise noi succese ale forțelor socialismului și păcii din întreaga lume. Crește rolul și influența sistemului mondial socialist în toate problemele majore ale contemporaneității, în întreaga dezvoltare a societății omenești. Alături de celelalte țări socialiste, Romînia s-a manifestat ca un factor activ al vieții internaționale, militînd cu perseverență pentru promovarea principiilor coexistenței pașnice între țări cu orînduiri sociale diferite, pentru instaurarea unui climat de înțelegere, prietenie și colaborare între popoare. Republica Populară Romînă și-a lărgit continuu relațiile internaționale, bucurîndu-se de prietenia și simpatia popoarelor iubitoare de pace și progres. DRAGI PRIETENI ȘI TOVARĂȘI. Acum, cînd trecem în revistă realizările anului care se încheie, permiteți-mi ca în numele Comitetului Central al Partidului Român, al Consiliului de Stat și al Muncitoresc guvernului Republicii Populare Romîne, să adresez cele mai călduroase urări de fericire, muncă spornică și sănătate muncitorilor, țăranilor, intelectualilor, activiștilor de partid și de stat, bărbați și femei, vîrstnici și tineri, oameni ai muncii de toate naționalitățile — tuturor acelora care nu-și precupețesc forțele și energia pe vastul șantier al țării noastre în plin avînt. Privim înainte cu optimism și încredere, convinși că noul an va aduce poporului nostru noi victorii în lupta pentru înflorirea și prosperitatea patriei noastre socialiste, iar pe plan internațional noi succese ale forțelor socialismului, democrației și păcii, destindere in relațiile internaționale, dezvoltarea colaborării pașnice dintre toate țările. Frumos și minunat,este viitorul ,care stă in fața țării și a poporului nostru. Pentru înfăptuirea acestui viitor vă invit să ridicăm paharul și vă adresez tradiționala urare. La mulți ani! Primirea de către tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej a șefilor misiunilor diplomatice acreditați în R. P. Română Președintele Consiliului de Stat al R.P. Române, Gheorghe Gheorghiu-Dej, împreună cu președintele Consiliului de Miniștri, Ion Gheorghe Maurer, și președintele Marii Adunări Naționale, Ștefan Voitec, au primit joi la amiază la Palatul Consiliului de Stat, pe șefii misiunilor diplomatice acreditați in R.P. Romînă. Au participat Grigore Geamănu, secretarul Consiliului de Stat, și George Macovescu, adjunct al ministrului afacerilor externe. Șefii misiunilor diplomatice au prezentat felicitări Consiliului de Stat și guvernului, tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej, personal, cu prilejul Anului Nou, și urări de prosperitate poporului român. Tovarășii Gheorghe Gheorghiu-Dej, Ion Gheorghe Maurer și Ștefan Voitec au mulțumit pentru felicitările și urările exprimate și s-au întreținut, într-o atmosferă cordială, prietenească, cu șefii misiunilor diplomatice. Președintele Consiliului de Stat al R.P. Române a felicitat pe șefii misiunilor diplomatice, urîndu-le prosperitate pentru popoarele țărilor lor și a toastat pentru prietenie, colaborare internațională și pace. In numele corpului diplomatic a răspuns ambasadorul R.S.F. Iugoslavia, Arso Milatovici. (Agerpres). I Anul XV Nr. 3407 3 ianuarie 1965 Duminică 4 pagini — 20 bani oaptea Anului Nou la Uzina ,1 Mai“ din Baia Mare. Ștafeta se predă din mers. Noaptea revelionului a ținit la o masă familiile minerilor de la Săsar. In prim-plan maistru nolac fînța, șeful ‘'“clerului II, care ne-a împărtășit gîndurile penru noul an, miner cu de calitate sporirea vitezelor de înaintare in galerii, realizarea și depășirea tuturor sarcinilor de producție. Iscusința constructorilor nu stă mărturie numai in construcții, ci și în... piruietele dansului molipsitor. Consiliul de Sfat al Republicii Populare Romîne DECRET Pentru fixarea datei alegerii deputaților în Marea Adunare Națională și în Sfaturile Populare Avînd în vedere că mandatul Marii Adunări Naționale și al sfaturilor populare expiră la 5 martie 1965. Față de dispozițiile art. 28 și 52 din Constituție, Consiliul de Stat al Republicii Populare Romîne DECRETEAZĂ: Art. unic. — Alegerile de deputați pentru Marea Adunare Națională, precum și pentru toate sfaturile populare, vor avea loc la data de 7 martie 1965. București 2 ianuarie 1965 Președintele Consiliului de Stat, K.i GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ Itinerar baimârean Privit de os, de pe Dealul Florilor, orașul băimărean seamănă cu un cristal uriaș de faună paralelipipedică ce luminează feeric. Ghirlandele de lumini ce se întind spre Săsar, spre Baia Sprie lasă loc imaginației ca să ghicească de aici, de pe Dealul Florilor, construcțiile ridicate. Uzina de cupru. Uzina centrală, de preparare a minereurilor, zecile de blocuri ridicate in anul 1964. Pe străzi, vestitorii noului an, copiii, sună din clopoței cu clinchet argintiu, fac gălăgie, opresc pe cei intimați, aducîndu-le aminte că: „Miine am șl se-nniolește plugușorul se pornește.. încă zece minute... parcă și-a oprit respirația. Orașul Pe străzi se mai văd ici-colo câțiva oameni. Aparatele de radio, televizoarele sunt date la maximum. Paharele cu vin rubiniu sunt umplute, așteptindu-se clipa cind cei doi ani — 1964 incur cat de realizări, purtînd pe umeri roadele muncii entuziaste, și 1965 nou-născut — își vor da mina prietenește, transmițând ștafeta ultimului an al , arsenalului... Vorbește tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Cuvintarea de Anul Nou, e „ascultată la mii de aparate de radio, e urmărită pe , ecranele "televizoarelor. Paharele se ciocnesc, din zeci de mii de piepturi izbucnește tradiționalul „La mulți ani“. Oamenii se sibută fericiți, se îmbrățișează iși urează reciproc sănătate, bucurie, împlinirea tuturor viselor. Oboseala din anul ce a trecut a pierit. A pierit cu ultima clipă a anului, iar acum fiecare se simte mai ușor, mai puternic, mai vesel. Se toastează, se bea, se cîntă, se dansează pentru realizările obținute, pentru acelea ce vor să vină. Aflat in mijlocul orașului, în noaptea de revelion am avut impresia că zecile de mii de oameni ai muncii petrec la un loc comun, sub același acoperiș, sub același imbold ce le entuziasmează veselia. PE CHIPUL TUTUROR Minerii de la Săsar au organizat revelionul la clubul „Minerul”. In sala mare, pavoazată sărbătorește, cu un televizor, stau la mese minerii cu familiile lor, cu ortacii și prietenii. Atmosferă de entuziasm și bucurie. Cei de la mese vorbesc tare, nud, ciocnesc paharele pline cu vinul chihlimbariu și... urmăresc la televizor programul de revelion. Pe chipul tuturor AL. POIENARU (Continuare în pag. a 2-a.) REVELION 1965 Dans, veselie toasturi pe fundalul unui brad încărcat cu podoabele de Anul Nou, auzindu-se tot mai des urarea „La mulți ani”, izbucnită din sute de piepturi tinerești la carnaval. Sighetul Marmației Veselie si optimism Sighetul Marmației își îmbrăcase haina de sărbătoare la sfîrșit și început de an. In clinchet de pahare, în toiul urărilor și al dansului, am luat primele interviuri ale anului. — Ce vă propuneți să realizați in 1965? Primul a răspuns tovarășul V. Bozîntan, , directorul întreprinderii forestiere. — Ne-am propus multe pentru că putem să le și realizăm, pornind, de la executarea unor lucrări de împădurire de calitate bună. Vrem să depășim indicele de utilizare a masei lemnoase cu unu la sută, asigurind astfel obținerea — printr-o sortare minuțioasă — a unor materiale peste plan. Vom urmări ca prin perfecționări tehnologice și ridicarea calificării muncitorilor să îmbunătățim indicatorul cailitativ la cherestea cu cel puțin 0,5 la sută la U.I.L. Sighetul Marmației și cu unu la sută la U.I.L. Cimpulung la Tisa. Și acum răspunsul tovarăș al lui Iosif Varhamtovschi, directorul Fabricii „Unitatea“. — In anul 1965 introducem in producție 120 modele noi. Avînd in vedere că producția noastră va crește cu 25 la sută, vom mai introduce în fabrică 25 mașini automate de tricotaj și 15 mașini de încheiat. In sala frumos pavoazată a clubului muncitorilor din industria locală, l-am rugat pe tovarășul Nicolae Chindriș, directorul I.R.I.L., să ne răspundă la întrebare: •" i — In anul în care am pășit dorim să sporim realizările de pînă acum. Cumpărătorii * vor clăsi în magazine un nou tip de mobilă de bucătărie. Aceasta va avea parametri calitativi mult superiori, va fi lucrată din email, va fi ușoară, frumoasă, valorificînd mai bine spațiul din apartamentele situate în blocurile de locuințe. ht Cu multă amabilitate și-a ofe* răspunsul la întrebarea noastră și tovarășul Silvestru Fănățean, președintele comite* tului executiv al Sfatului popu*lar orășenesc Sighetul Marmației: — Ne vom strădui ca orașul nostru să devină și mai ordonat, și mai frumos, cu mai bine gospodărit. In primăvara viitoare vom lărgi mult zonele verzi, vor fi asfaltate noi străzi și va începe construcția a încă două blocuri de locuințe... ... Așa a intrat Marmației anul 1965.. in Sighetul C. CONSTANTIN Satu Mare La hotarul dintre ani e o tradiție ca sala mare din pasajul „9 Mai” să găzduiască la hotarul dintre ani sute de tineri sătmăreni. Și de astă dată ei au petrecut aici un revelion de neuitat, sărbătorind șirul lung al succeselor obținute de-a lungul unui an întreg. In jurul meselor festive au ocupat loc tineri strungari, lăcătuși, frezari sau turnători de la Uzina „Unio“ și întreprinderea „1 Septembrie“, tinere țesătoare și tricotoare de la întreprinderea textilă „Ardeleana“, „Solidaritatea”, „Tricotex“, membri ai cooperativei agricole de producție „Sătmăreana”, elevi și mulți alții. Cele cîteva ore rămase pînă la sosirea noului an au oferit celor peste 400 de tineri posibilitatea de a lega nenumărate discuții, de a împărtăși din bucuriile anului 1964 și de a vorbi despre viitor. ...Atmosfera a fost cuceritoare. Orchestra, compusă, de asemenea, numai din tineri, completa atmosfera cu fermecătoare melodii de dans. Fete sau băieți, amatorii de muzică populară și ușoară delectau cu refrene vocale, iar echipă de flăcăi cu tradiționalul o „Aho, aho, copii și frați..a felicitat tineretul sătmărean. ...Sosi și clipa așteptată, secunda „O“ a anului 1965. Pentru moment doar, s-a făcut liniște. O liniște generată de emoția firească în clipa nașterii noului an. Au pocnit apoi dopurile sticlelor cu vin spumos, au fost ciocnite paharele, s-au rostit urări și felicitări, tinerii s-au îmbrățișat, și-au strîns mîinile.. . Orchestra a dat cîteva acorduri și din peste 400 de piepturi tinerești a răsunat „Mulți ani trăiască!”. GH. MOLDOVAN „Minte anul se-nnoiește". Tradiționala urare a Flugușorului.