Pentru Socialism, martie 1965 (Anul 15, nr. 3456-3482)

1965-03-02 / nr. 3456

7 martie — ziua alegerii deputaților în Marea Adunare Națională și sfaturile populare — va fi o zi de sărbătoare a întregului popor. Votînd candidații Frontului Democrației Populare veți vota pentru dezvoltarea economiei naționale și ridicarea bunăstării poporului! Votul dat candidaților Frontului Democrației Populare va exprima dragostea și încrederea poporului față de puterea populară, față de conducătorul încercat al operei de construcție socialistă — Partidul Muncitoresc Român, va fi un vot pentru întărirea cuceririlor noastre revoluționare, pentru socialism, pentru pace și înțelegere între popoare. (Din Manifestul Consiliului Național al F.D.P.) Regiunea în prag de alegeri ÎNSUFLEȚITE ADUNĂRI CETĂȚENEȘTI Tovarășul Dumitru Coliu s-a întîlnit cu alegătorii Tovarășul Dumitru Coliu, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., președintele Comisiei controlului de partid, candidat al Frontului Democrației Populare în circumscripția electorală nr. 1 Baia Mare, pentru alegerile de deputați în Marea Adunare Națională, s-a intîlnit în cursul zilei de luni cu muncitorii, inginerii și tehnicienii Combinatului chimico-metalurgic, Uzinei mecanice de mașini și utilaj minier, șantierului de construire a uzinei de cupru, cu intelectuali din Baia Mare, cu elevii și cadrele didactice ale școlii tehnice de construcții, arhitectură și sistematizare și ai școlii tehnice financiare. 1f. In sala de festivități a Combinatului chimico-metalurgic s-au adunat numeroși alegători de la Uzina mecanică de mașini și utilaj minier, șantierul de construire a uzinei de cupru și Combinatul chimico-metalurgic. Tovarășul Dumitru Coliu a fost întîmpinat cu aplauze puternice, ovații, s-au scandat lozinci pentru victoria în alegeri a Frontului Democrației Populare. Despre succesele dobîndite și adincile prefaceri înnoitoare, petrecute în viața Combinatului chimico-metalurgic din Baia Marie, a vorbit tovarășul Florian Tîăgăluț, directorul acestei unități industriale. Prin promovarea consecventă a progresului tehnic — a spus vorbitorul — și prin participarea entuziastă, plină de inițiativă a întregului colectiv de muncă, în ultimii patru ani producția globală a combinatului nostru a crescut cu 75,8 la sută. In anii actualei legislaturi, pentru modernizarea secțiilor existente ale combinatului, statul a acordat peste 68.000.000 lei. Tovarășul Iosif Hutira, director adjunct al U.M.M.U.M., a vorbit despre satisfacția cu a primit colectivul de muncă care ale acestei uzine Manifestul Jiului Național al F.D.P. La Con șiobținerea realizărilor înmănuncheate în acest important document am contribuit și noi. Uzina noastră, creație a regimului democrat-popular, a fost reutilată în ultimii 4 ani în proporție de 80 la sută. Drept urmare, în anul 1964, producția a crescut față de anul 1960 de aproape 3 ori. Binefacerile socialismului sunt prezente nu numai în munca noastră, ci și în viața noastră zilnică, a spus topitorul loan Cetățean III. Din zi în zi cîștigăm mai bine, trăim mai bine. Ne sînt asigurate cele mai bune condiții de odihnă, de recreere, de păstrare a sănătății. Vorbitorul a transmis apoi hotărîrea întregului colectiv de muncă al Combinatului chimico-metalurgic de a obține realizări mai remarcabile, de a îmbunătăți mereu calitatea produselor. Despre munca entuziastă a femeilor de la Combinatul chimico-metalurgic, care-și aduc cu hărtnicie aportul la realizarea plaâiului de producție, a vorbit tehniciană Cornelia Ciuclea. La 7 martie, a spus tovarășa Cornelia Ciuclea, lucrătoarele Combinatului chimico-metalurgic vor vota pentru candidații Frontului Democrației Populare, pentru progres, bunăstare, fericirea căminelor și copiilor noștri. Tînărul Dumitru Cherecheș, maistru electrician pe șantierul uzinei de cupru, a vorbit cu mult elan despre munca harnicilor constructori, care, luptînd pentru scurtarea termenelor de dare în funcțiune, au reușit să predea beneficiarilor două dintre secțiile acestei uzine. Tinerii tori de pe acest șantier construcrăspund grijii partidului și statului nostru prin noi izbînzi obținute în întrecerea socialistă și prin votul lor unanim ce-i vor da candidaților Frontului Democrației Populare. In numele alegătorilor de pe șantierul Uzinei de cupru a luat cuvîntul și tovarășul Romulus Conți, inginer șef al șantierului. Construim un principal obiectiv al industriei patriei — a spus vorbitorul. Suntem pătrunși de responsabilitatea pe care o avem și nu precupețim nici un efort pentru a realiza acest obiectiv în condiții bune și înainte de termenul fixat. Numai în prima lună a anului, planul de producție a fost realizat în proporție de 104 la sută, iar In sala Teatrului de Stat, tovarășul Dumitru Coliu s-a întîlnit cu un mare număr de alegători din rîndul intelectualității orașului. Discuțiile purtate au reliefat grija deosebită pe care partidul și guvernul nostru o acordă intelectualității legate de popor. Tovarășul Marin Boboc, directorul școlii medii nr. 1, referindu-se la înfăptuirile pe tărîmul invățămintului, a arătat că în timp ce în anul 1938 la Baia Mare au absolvit cursul mediu 13 tineri, în 1964 numărul absolvenților a fost de 24 de ori mai mare. In același an de comparație, în Baia Mare funcționau 6 școli elementare și o școală medie cu 45 cadre didactice. Azi în orașul minerilor funcționează 12 școli de cultură generală, 3 școli medii, 4 școli tehnice și profesionale, școală elementară de muzică, școală populară de artă și un institut pedagogic de 3 ani. Numărul cadrelor didactice este de peste 650. Tot despre grija pe care o acordă partidul instruirii și educării tinerei generații a vorbit și tovarășa Ana Cozma, profesoară la școala generală de 8 ani nr. 11. Concretizînd această grijă, vorbitoarea s-a referit la faptul că în anii actualei legislaturi elevilor din școlile orașului li s-au acordat în mod gratuit manuale în valoare de 1.775.383 lei. Tovarășul Petru Șandru, prorector al Institutului pedagogic de 3 ani, a vorbit despre importanța deosebită pe care o prezintă crearea acestui institut. In cuvîntul său tovarășul dr. Vasile Szombathelyi, medic primar, a făcut un scurt bilanț al realizărilor înregistrate în rețeaua sanitară a orașului. Au fost date în folosință dispensare de întreprindere la Șuior, Săsar, Baia Sprie și Jilia. Au fost create numeroase circumscripții sanitare, secții și servicii de diagnosticare și tratament. Recent a intrat în funcțiune și un modern complex stomatologic. In acest an urmează să intre în funcțiune spitalul de boli pulmonare cu 240 de paturi. Medicii și întregul personal sanitar se bucură de condiții de muncă și de viață foarte bune. Tovarășul Paul Erdoș, artist plastic, maestru emerit al artei, și Marius Popescu, directorul Teatrului de Stat din Baia Mare, au vorbit despre marile transformări petrecute în viața culturală a băimărenilor în cei 20 de ani ai libertății. Oamenii de artă și instituțiile în care își desfășoară activitatea au devenit în anii noștri adevărate focare de cultură puse în slujba maselor largi de la orașe și sate. La 7 martie, oamenii de artă din Baia Mare vor vota alături de toți oamenii muncii pentru noi succese în desăvîrșirea construcției socialiste și înflorirea patriei. A întîmpinat cu vii aplauze în încheierea adunării cetățenești de la Combinatul chimico-metal uzSute de alegători din orașul Cărei au participat ieri dupăamiază la adunarea cetățenească care a avut loc în sala cinematografului „23 August“ din localitate. Cu vii aplauze ei au întîmpinat pe tovarășul Iosif Uglar, primsecretar al Comitetului regional de partid, candidat al F.D.P. în circumscripția electorală nr. Cărei, pentru alegerile de deputați în Marea Adunare Națională. Prin cuvîntul unor participanți, prin îndelungate aplauze, cei prezenți și-au exprimat satisfacția cu care au aflat, din Manifestul Consiliului Național al Frontului Democrației Populare, bilanțul gic și a celei din sala Teatrului de Stat a luat cuvîntul tovarășul Dumitru Coliu. Vorbitorul a relevat principalele realizări obținute de harnicul popor român sub conducerea încercată a partidului și a subliniat că înfăptuirea sarcinilor mobilizatoare stabilite de Congresul al III-lea al P.M.R. este rodul activității entuziaste, pline de avînt și abnegație a clasei muncitoare, țărănimii și intelectualității, a oamenilor muncii romîni și de alte naționalități. Aceasta exprimă forța și superioritatea orînduirii socialiste care a deschis cale liberă energiei creatoare a maselor. Tovarășul Dumitru Coliu a felicitat pe muncitorii, tehnicienii și inginerii Combinatului chimico-metalurgic, Uzinei mecanice de mașini și utilaj minier, șantierului uzinei de cupru, pe intelectualii orașului Baia Mare, pentru frumoasele realizări înscrise de ei pe graficul realizărilor desenalului, pentru traducerea în viață a Directivelor stabilite de Congresul al III-lea al P.M.R. Baia Mare este cunoscută în țara întreagă ca un centru industrial în plină înflorire, unde mii de oameni ai muncii se întrec pentru produse de înaltă calitate care să poarte de prestigiu a industriei eticheta băimărene. Realizările obținute pînă în prezent reprezintă o trainică temelie pentru succesele de mîine. Ele constituie izvor de îndreptățită mîndrie patriotică, satisfacție și încredere în viitor. Ele confirmă și de astă dată justețea politicii științifice marxist-leniniste partidului, pusă în slujba intereselor vitale ale poporului. Referindu-se la intelectuali, tovarășul Dumitru Coliu a arătat că aceștia au un rol important în construcția socialistă. Tocmai de aceea, partidul nostru le acordă atenția cuvenită. Adunările cetățenești au constituit o puternică afirmare a încrederii și dragostei nețărmurite față de partid, cei prezenți ovaționînd îndelung pentru Partidul Muncitoresc Român, pentru Comitetul său Central, în frunte cu tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, minunatelor realizări obținute de către oamenii muncii din țara noastră, conduși de către Partidul Muncitoresc Român. In același timp, ei și-au afirmat hotărîrea de a obține noi succese în realizarea sarcinilor planului pe anul 1965, aducîndu-și astfel contribuția la înflorirea patriei dragi, la creșterea bunăstării materiale și culturale. La adunare a luat cuvîntul tovarășul Mihai Șuta, președintele Comitetului executiv al Sfatului popular raional Cărei. Prin cuvinte pline de căldură, vorbitorul a scos în evidență unele realizări din raion, unde, ca pretutindeni în țară, belșugul și bunăstarea își croiesc largă cale în viața oamenilor. Muncitorii și țăranii cooperatori din raionul Cărei — a arătat vorbitorul — și-au făcut din îmbunătățirea calității produselor, din obținerea de recolte bogate, sarcini de cinste. Prin grija partidului și statului nostru a fost întărită an de an baza tehnică a agriculturii. Pe ogoarele raionului lucrează : azi 780 de tractoare, 610 semănători, 300 combine, numeroase tocători pentru furaje, mașini necesare irigației etc. Datorită înzestrării tehnice, a aplicării metodelor agrotehnice avansate în lucrarea pămîntului, recoltele medii crescut de la un an la altul, au în 1964 — în ciuda timpului nefavorabil — producția planificată în medie la hectar atît la grîu cit și la porumb a fost depășită cu 200—400 kg la hectar. Stăpîniți de dorința de a-și vedea localitățile mai frumoase, mai gospodărite, cetățenii participă cu avînt la acțiuni patriotice de înfrumusețare a orașului și satelor. Numai în anul trecut au prestat lucrări a căror valoarare ajunge la 7.857.411 lei față de 4.000.000 lei la cit s-au angajat. Luînd apoi cuvîntul lăcătușul Francisc Dimon de la Fabrica „Ardealul“, Ana Pereș, președinta comitetului raional al femeilor, Ioan Corneanu, prim-secretar al comitetului raional U.T.M., și profesorul Gheorghe Orosu au vorbit despre realizările oamenilor muncii din Cărei, despre viața lor fericită, despre drepturile acordate femeilor, minunatele (Continuare în pag. a 2-a.) Muncă entuziastă, viață fericită In mijlocul elevilor de la Școala tehnică financiară. La adunarea cetățenească de la Combinatul chimico-metalurgic. Intîlnire cu intelectualii în sala Teatrului de stat. Șeful de echipă Victor Mureșan de la E.M. Săsar a fost distins pentru a doua oară cu insigna de „Fruntaș în întrecerea socialistă“. Iată-l împreună cu echipa sa în abatajul pilier — filonul 25* Informații din regiune Cu planul depășit In cinstea alegerilor de la 7 martie, colectivul de muncă de la secția topitorie a Combinatului chimico-metalurgic din Baia Mare și-a realizat cu o zi mai devreme planul de producție lunar la toate sortimentele. La plumb tehnic, bunăoară, planul a fost realizat în proporție de 101,3 la sută, iar la cupru convertizor 111,27 la sută. Conținutul de metal în zgură a scăzut în cursul lunii februarie cu 1,08 la sută. S-au evidențiat echipele conduse de comuniștii Gheorghe Boldan, Ștefan Gaier de la cupru convertizor, Ioan Cetățean III și Petru Talpoș de la cuptoarele de topire, precum și echipele conduse de Francisc Vasila și Dezideriu Trăiți de la rafinarea plumbului tehnic și acumulator. Expoziție de pictură In sălile Muzeului regional din Baia Mare s-a deschis duminică o expoziție colectivă de pictură. Expoziția cuprinde lucrări aparținînd tinerilor pictori bucureșteni Spiru Chintilă, Mihai Danu, Ion Gheorghiu și Ion Pacea. Printre tablourile expuse se află și unele semnate de Ion Pacea și Ion Gheorghiu, care ne-au reprezentat țara la cea de-a XXXII-a Bienală de la Veneția. Sesiune de referate La Grupul școlar minier din Baia Mare a devenit o tradiție ca în a doua parte a anului școlar, după ce elevii și-au însușit o parte din noțiunile legate de specialitatea pentru care se pregătesc, să se organizeze sesiuni de referate ale elevilor. O asemenea sesiune a fost organizată sîmbătă în sala clubului școlii. După luările de cuvînt în cadrul deschiderii festive au fost prezentate șapte referate de specialitate, printre care: „Puterea și energia electrică“, „Din istoricul electrificării regiunii Maramureș“, „Automatizarea unei instalații de evacuare a apei din subteran cu două pompe“, „Formațiuni geologice pe valea Someșului și a Mureșului“, „Automatizarea unei stații de încărcat acumulatoare pentru locomotivele de mină“ și „Noi orientări în munca de proiectare“. Referatele au fost însoțite de un bogat material documentar și didactic. După prezentarea celor șapte referate prevăzute în program, participanții au făcut propuneri pentru viitoarele sesiuni ale elevilor. (De la ALEX. CIOBANU, coresp. voluntar). In livezi Membrii echipei de pomicultori, condusă de brigadierul Ioan Berințan, de la cooperativa agricola de producție din Cărbunari, acordă o atenție deosebită întreținerii livezilor de pomi fructiferi. Astfel, pînă acum au fost executate lucrări de săpare în jurul a 500 de pomi, cărora li s-au administrat îngrășăminte naturale și chimice. La aceste munci s-au evidențiat membrii cooperatori ca Vasile Lenghel, Gheorghe Pop, Ștefan Trif, Ioan Belințan și alții. (De la IONICA VALEAN, coresp, voluntar). Instruirea propagandiștilor Recent, în orașul Negrești au avut loc cursurile de instruire a propagandiștilor, cuprinși la toate formele de învățămînt de partid, de către Biroul comitetului raional de partid Oaș. Cu acest prilej în fața celor 90 de propagandiști au fost predate un număr de 6 lecții, printre care amintim „Conducerea de către partid a organizațiilor de masă“, „Mișcarea comunistă internațională, cea mai influentă forță politică a contemporaneității“, „Statul popular și dezvoltarea democratdemocrației socialiste în R.P.R.“ etc. Instruirea s-a încheiat cu bogate învățăminte pentru propagandiștii cercurilor din cadrul învățămîntului de partid. (De la IULIU CIARNAU.) Lectorat cu părinții Zilele trecute, în sala cinematografului „1 Mai“ din Baia Mare a avut loc primul lectorat cu părinții elevilor de la școala medie nr. 2 pe tema: „Rolul părinților in educarea copiilor“. Expunerea — prezentată de profesorul Nicolae Filip, în fața unui mare număr de părinți, a cuprins probleme legate de munca educativă a părinților în formarea la copii a deprinderilor de conduită civilizată. Totodată, expunerea a fost însoțită și de exemplificări concrete cu privire la comportarea elevilor atît în cadrul școlii, cit și în afara ei. (De la M. VERONICA.)