Pentru Socialism, mai 1965 (Anul 15, nr. 3509-3533)

1965-05-03 / nr. 3509

d ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL AL P. M. R. ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL MARAMUREȘ Anul XV Nr. 3509 Luni 3 mai 1965 4 pagini — 25 bani sărbătorit întregul popor a cu entuziasm ziua de 1 Mai Mitingul și demonstrația oamenilor muncii din Capitală 1 Mai 1965. In această zi de sărbătoare, Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, aproape 250.000 de bucureșteni și-au dat întîlnire în Piața Aviatorilor — tradiționalul loc al demonstrațiilor bucureștene. Piața Aviatorilor este împodobită sărbătorește. Steagurile fîlfîie în vîntul de primăvară, iar marele platou al pieței pare o grădină de flori multicolore. Deasupra tribunei centrale se află un mare glob pămîntesc, înconjurat de o panglică purpurie pe care sînt înscrise cuvintele: „Proletari din toate țările, uniți-vă!“, iar deasupra se desfășoară un mare steag roșu, pe fondul căruia este înscrisă data festivă „1 Mai“. Dedesubt, urarea „Trăiască 1 Mai, Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua frăției muncitorilor de pretutindeni!”. In fața tribunei centrale, de cealaltă parte a pieței, se înalță un medalion cu portretele genialilor dascăli ai proletariatului mondial — Marx, Engels, Lenin. Sub medalion se poate citi chemarea: „Trăiască unitatea țărilor socialiste, a mișcării comuniste și muncitorești internaționale!”. Deasupra tribunelor se află două mari steme, a statului și partidului nostru, însoțite de urările: „Trăiască și înflorească scumpa noastră patrie, Republica Populară Română!“, „Slavă Partidului Muncitoresc Român, conducătorul încercat al poporului, inspiratorul și organizatorul tuturor victoriilor noastre!”. Străjuite, de asemenea, de steaguri roșii și tricolore, se pot citi urările: „Trăiască poporul român, constructor al socialismului!“, „Să întîmpinăm cel de-al IV-lea Congres al Partidului Muncitoresc Român cu noi succese în opera de construcție a socialismului!“. (Continuare în pag. a 4-a) Cuvîntarea tovarășului Alexandru Drăghici Dragi tovarăși și prieteni, Stimați oaspeți de peste hotare. Sărbătorim astăzi, împreună cu oamenii muncii de pretutindeni, Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua de luptă a clasei muncitoare internaționale pentru interesele ei vitale, pentru pace și socialism, pentru viitorul luminos al întregii omeniri. De douăzeci de ani oamenii muncii din România, cinstesc în condiții de libertate ziua de 1 Mai, sărbătoare scumpă a poporului muncitor. Cu prilejul acestei mărețe sărbători, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român, Consiliul de Stat Și guvernul Republicii Populare Române adresează clasei muncitoare, țărănimii, intelectualității, tuturor cetățenilor patriei un călduros salut și felicitări pentru succesele obținute în dezvoltarea economiei și culturii, în opera de construire a socialismului și înflorire a patriei noastre scumpe! Salutăm din inimă pe oaspeții de peste hotare care iau parte împreună cu noi la marea sărbătoare a solidarității și frăției muncitorilor din toate țările! A devenit o minunată tradiție a oamenilor muncii din țara noastră să cinstească măreața zi de 1 Mai cu realizări însemnate în toate domeniile de activitate, însuflețiți de un fierbinte patriotism și de o înaltă conștiință socialistă, pătrunși de un optimism profund, oamenii muncii pun inepuizabila lor energie și capacitate creatoare în slujba înfăptuirii politicii partidului de dezvoltare economică și culturală a patriei, în interesul bunăstării și fericirii poporului. Muncitorii, inginerii, tehnicienii, desfășurînd larg întrecerea socialistă în cinstea zilei de 1 Mai, au îndeplinit în proporție de 101,6 la sută planul de stat pe primul trimestru al anului 1965, ultimul an al sesenalului. Producția industrială obținută în primele 3 luni ale acestui an depășește cu peste 14 la sută producția din aceeași perioadă a anului trecut. Importante sporuri de producție s-au realizat in industria siderurgică, chimică, energetică, construcțiilor de mașini, în inadi Vria bunurilor de larg consum. to iânimea cooperatistă, lucrădin gospodăriile de stat și Stațiunile de mașini și tractoare nuncesc pe ogoare cu hărnicie pentru a asigura recolte bogate, pentru a spori producția vegetală și animală in interesul ridicării bunăstării lor și a întregului popor Oamenii de știință și cultură aduc o contribuție prețioasă dezvoltarea în ritm rapid a ecolonomiei naționale, introducerea tehnicii moderne în producție, la îmbogățirea vieții spirituale și a tezaurului cultural al poporului român, înfățișarea nouă a patriei noastre, bilanțul bogat al tuturor înfăptuirilor de pînă acum sunt rodul muncii poporului nostru sub conducerea partidului. Masele largi populare urmează cu nemărginită încredere, dragoste și devotament Partidul Muncitoresc Român, Comitetul său Central. Mărețele succese repurtate pe drumul socialismului își au izvorul în politica înțeleaptă a partidului. Mergînd înainte pe drumul arătat de partid, oamenii muncii de la orașe și sate vor obține noi și strălucite victorii. Tovarăși și prieteni. In întreaga lume uriașe forțe sociale luptă împotriva imperialismului, pentru apărarea pentru dreptul popoarelor păcii, de a-și hotărî destinele lor, pentru democrație și libertate. In primele rînduri ale acestei lupte se află țările socialiste. Existența sistemului mondial socialist, succesele poporului sovietic în construirea comunismului, realizările celorlalte țări socialiste în construcția socialismului exercită o puternică inrîurire asupra întregii evoluții istorice a umanității, constituie un factor de seamă al luptei pentru pace și progres social. In prezent, este necesară mai mult ca oricînd unitatea țărilor socialiste, a partidelor comuniste și muncitorești — chezășia principală a triumfului cauzei socialismului în întreaga lume. Profund credincios principiilor marxist-leniniste ale internaționalismului proletar, partidul nostru militează perseverent pentru întărirea continuă a prieteniei și alianței frățești cu toate țările socialiste, pentru unitatea și coeziunea mișcării comuniste și muncitorești internaționale. Adresăm popoarelor prietene ale țărilor socialiste — Albania, Bulgaria, Cehoslovacia, China, Republica Populară Democrată Coreeană, Cuba, Republica Democrată Germană, Iugoslavia, Mongolia, Polonia, Ungaria, Uniunea Sovietică și Republica Democrată Vietnam — un fierbinte salut frățesc, sincere urări de noi succese în construirea socialismului și comunismului! Transmitem un salut călduros de solidaritate frățească clasei muncitoare, tuturor forțelor progresiste din țările capitaliste care, în frunte cu partidele comuniste și muncitorești, luptă împotriva exploatării, împotriva dominației monopolurilor, interesele lor vitale, pentru pentru socialism. Exprimăm întreaga noastră simpatie, solidaritatea și sprijinul nostru popoarelor Asiei, Africii, Americii Latine, care luptă cu avînt pentru lichidarea definitivă a colonialismului, apărarea și consolidarea pentru independenței naționale, pentru dezvoltarea economică și socială! Alături de întreaga omenire iubitoare de pace, poporul român condamnă cu fermitate agresiunea imperialismului american împotriva poporului vietnamez, văzînd în aceasta un real pericol pentru pacea lumii. Ne exprimăm solidaritatea cu lupta dreaptă a poporului vietnamez pentru deplina eliberare și reunificare a patriei sale, cerem retragerea trupelor americane din Vietnam și respectarea dreptului poporului vietnamez la libertate și independență. Republica Populară Română promovează consecvent pe plan mondial relații bazate pe respectarea independenței și suveranității, egalității în drepturi și avantajului reciproc, neamestecului in afacerile interne. Țara noastră duce o politică externă de consolidare a păcii, de luptă activă împotriva acțiunilor agresive ale cercurilor imperialiste, de coexistență pașnică între țări cu sisteme social-politice diferite. Interesele vitale ale popoarelor impun, mai mult ca oricînd, unirea tuturor forțelor care luptă pentru apărarea păcii. Se împlinesc luna aceasta două decenii de la istorica victorie asupra Germaniei naziste in cel de-al doilea război mondial. Aniversarea acestei victorii dă noi imbolduri luptei tuturor forțelor păcii și progresului pentru preîntîmpinarea unui nou război mondial, pentru salvgardarea și consolidarea păcii. Dragi tovarăși și prieteni. In viața partidului și poporului nostru va avea loc în curînd un eveniment istoric — Congresul Partidului Muncitoresc Român. Comitetul Central al partidului își exprimă convingerea că muncitorii, țăranii, intelectualii, toți oamenii muncii își vor înmulți eforturile pentru a obține, în cinstea Congresului partidului, noi victorii pe calea progresului economic, social și cultural a patriei noastre scumpe — Republica Populară Română! Sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, a Comitetului său Central, înainte spre noi victorii în desăvirșirea construcției socialismului! Trăiască poporul român, constructor al socialismului! Trăiască 1 Mai, Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc! Trăiască unitatea și coeziunea țărilor socialiste, a mișcării comuniste și muncitorești internaționale sub steagul marxism-leninismului! Trăiască pacea în întreaga lume! Mitingul și demonstrația oamenilor muncii din orașul Baia Mare Anul acesta, de 5 Mai orașul minerilor de la poalele Gutinului, înveșmîntat în straiele sale de sărbătoare, cu steaguri roșii și tricolore fluturînd pe noile construcții, pare mai primăvăratic ca oricînd. Coloane nesfîrșite de oameni ai muncii români, maghiari și de alte naționalități, umăr la umăr, se îndreaptă spre Piața Libertății pentru a participa la mitingul consacrat Mai. Freamătă piața de lozinci scandate din mii de zilei de piepturi: „Să muncim cu mult succes pentru al IV-lea Congres". Ora 10. Acordurile solemne ale Imnului de Stat al R.P.R. umplu piața. Mitingul este deschis de tovarășul Grigore Ciocan, prim-secretar al Comitetului orășenesc Baia Mare al P.M.R. la cuvîntul tovarășul Gheorghe Constantin, secretar al Comitetului regional Maramureș al P.M.R. Cuvîntarea este subliniată de fratele și ovațiile participanților. ...Tribuna din Piața Victoriei este îmbrăcată sărbătorește, pe fundal avînd Coloana infinită. Aici iau loc membrii și membrii supleanți ai Biroului Comitetului regional de partid, reprezentanți ai organelor locale de partid și de stat, ai organizațiilor de masă, ai întreprinderilor și instituțiilor, fruntași în întrecerea socialistă, intelectuali. Acorduri de fanfară. Uratele nu mai contenesc. Dinspre Piața Libertății se revarsă un fluviu neîntrerupt de oameni, purtînd drapele, lozinci, portrete. Grupuri de muncitori poartă portretele genialilor dascăli ai proletariatului: Marx — Engels — Lenin. Alte grupuri poartă stemele Partidului Muncitoresc Român și Republicii Populare Române, portretul lui Gheorghe Gheorghiu-Dej. Urmează un alt grup care poartă portretele membrilor Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român. TRIBUNA OFICIALA ÎN TIMPUL DEMONSTRAȚIEI OAMENILOR MUNCII DIN ORAȘUL BAIA MARE. Cuvîntarea Gheorghe TOVARĂȘI. Poporul român sărbătorește astăzi, alături de oamenii muncii din întreaga lume, ziua de 1 Mai — Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, a luptei unite a clasei muncitoare de pretutindeni pentru pace, democrație și socialism. Cu acest prilej, permiteți-mi ca în numele Comitetului regional de partid, al Comitetului executiv al Statului popular regional și al Consiliului regional al Sindicatelor să transmit salutul nostru fierbinte Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român. Permiteți-mi, de asemenea, să transmit muncitorilor, țăranilor cooperatori, intelectualilor, tuturor oamenilor muncii din regiune un salut călduros și felicitări pentru realizările obținute sub conducerea partidului ia înfăptu tovarășului Constantin irea mărețelor sarcini trasate de cel de-al III-lea Congres al partidului. Anul acesta, sărbătorirea zilei de 1 Mai are loc în condițiile cînd întregul nostru popor desfășoară o însuflețită activitate creatoare pentru a întîmpina Congresul al IV-lea al Partidului Muncitoresc Român — eveniment de însemnătate istorică în viața partidului și a întregii noastre țări — cu noi și noi succese in toate domeniile vieții economice și social-culturale. Victoriile mărețe dobîndite în anii puterii populare sînt rodul muncii perseverente a eroicei noastre clase muncitoare, a harnicei țărănimi muncitoare, a intelectualității, a întregului popor român, care sub conducerea partidului transpune în viață cu o hotărîre neclintită mărețul program al partidului pentru desăvîrșirea construcției socialiste. Aceste victorii insuflă poporului român o îndreptățită bucurie și încredere deplină în viitor. (Continuare în pag. a 3-a) In fruntea coloanelor de manifestanți, în sunetele tobelor ale trompetelor, deschid demonistrația oamenilor muncii, pionierii și școlarii, floarea tinereții patriei noastre socialiste. Cravatele roșii purtate cu mîndrie la gît, bucuria întipărită pe fețele îmbujorate, semnul cerului primavăratic răsfrînt în ochi, pașii care prefigurează ritmul timpului spre viitor — totul vorbește despre copilăria lor fericită, lipsită de griji. Și pentru toate acestea, pentru condițiile minunate de muncă și de învățătură ei au venit la această sărbătoare să aducă recunoștință și mulțumire din inimă părintelui drag a partidului. Grija părintească a partidului și statului nostru față de creșterea și dezvoltarea multilaterală a tinerei generații se face simțită din plin pînă în cele mai îndepărtate colțuri ale patriei. Aceasta se oglindește pregnant în creșterea de la un an la altul a numărului sălilor de clasă, al elevilor și al cadrelor didactice care se ocupă de instruirea și educarea lor. Numai noastră există peste în regiunea 3.650 săli de clasă. In anul școlar 1964-1965 numai în clasele I—VIII sunt cuprinși 132.701 elevi, fără să-i mai amintim pe cei care urmează școlile medii, tehnice, profesionale și pedagogice. Tot în acest an școlar valoarea cărților distribuite gratuit elevilor din clasele I—VIII se ridică la 4,6 milioane lei. Acestei griji, pionierii și școlarii se străduiesc să-i răspundă, prin a învăța tot mai bine, prin a se pregăti multilateral pentru viață. Rezultatele lor sunt concretizate în notele bune și foarte bune pe care le obțin mulți dintre ei, în distincțiile pionierești, din care multe sunt purtate și de către cei care trec în prezent prin fața tribunei. Distingem printre ei pe elevii școlilor, generale de 8 ani nr. 2, 1, 5, II etc. Fiecare se străduiește ca încă de pe acum să acumuleze cunoștința temeinice. Ei au viitorul în față. (Continuare în pag. a 3-a) „Noi sîntem floarea tinereții../. Aspect de la mitingul oamenilor muncii din Baia Mare. Cu hotărirea de a-și înzeci eforturile pentru a întimpina Congresul partidului cu noi și însemnate realizări au trecut prin fața tribunei harnicii chimiști și metalurgiști bâimăreni. ►