Pentru Socialism, mai 1965 (Anul 15, nr. 3509-3533)

1965-05-05 / nr. 3511

PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNITI-VAI 4 pagini — 25 bani ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL AL P. M. R.1 AL SFATULUI POPULAR REGIONAL MARAmUREȘ Anul XV Nr. 3511 Miercuri 5 mai 1965 Întărirea orbanizațiilor DE PARTID - SARCINĂ DE MARE RĂSPUNDERE încrederea nestrămutată și dragostea fierbinte pe care întregul popor le poartă Partidului Mun _____ citoresc hotărîrea Român, neclintită de a înfăptui politica sa științifică, marxist-leninistă își găsesc o ilustrare elocventă în continua întărire a rîndurilor partidului. Plenara C.C. al P.M.R. din 14—15 aprilie 1965 a relevat creșterea numărului de membri de partid în principalele sectoare de activitate economică, socială și culturală. Comitetul Central al partidului nostru constată că sarcinile stabilite de Plenara C.C. al P.M.R. din aprilie 1962 cu privire la întărirea continuă a rîndurilor partidului au fost îndeplinite în întregime. Sub îndrumarea Comitetului regional de partid, Comitetul orășenesc de partid Baia Mare aplică în viață indicațiile conducerii partidului, desfășoară o sistematică muncă în vederea continuei întăriri a organizațiilor de partid din unitățile miniere, chimicometalurgice, constructoare de mașini, de pe șantierele de construcții, întreprinderile forestiere și din unitățile agricole socialiste, a creșterii rolului lor conducător în toate domeniile activității social-economice. De la C.C. al P.M.R. din aprilie Plenara 1962, numărul membrilor și candidaților de partid a crescut de la 17.459 la 11.461. Plenara C.C. al P.M.R. din aprilie a.c. subliniază că a crescut nivelul pregătirii politico-ideologice și s-a lărgit orizontul de cultură al masei membrilor și candidaților de partid. Comitetul orășenesc de partid a îndrumat organizațiile de bază să se preocupe ca fiecare membru și candidat de partid să fie încadrat într-o formă de învățămînt de partid. Varietatea de cercuri, cursuri, seminarii în care se studiază o gamă largă de probleme ideologice, politice, economice a oferit celor 12.320 membri și candidați de partid și altor oameni ai muncii posibilitatea să-și însușească teoria marxist-leninistă, politica științifică a partidului nostru, în funcție de gradul de pregătire, de preocupările profesionale. Luptînd pentru traducerea în viață a Hotărîrii Plenarei C.C. al P.M.R. din aprilie 1965, comitetul orășenesc de partid se va preocupa permanent de ridicarea nivelului de pregătire politico-ideologică, va îndruma organizațiile de bază să se îngrijească cu atenție și răspundere de creșterea combativității și a conștiinței partinice a membrilor și candidaților de partid. Comitetul orășenesc de partid a îndrumat organizațiile de bază să primească în rîndurile membrilor și candidaților de partid pe cei mai buni dintre cei mai buni oameni ai muncii, care și-au dovedit prin fapte devotamentul față de partid, sînt luptători fermi și hotărîți, cu spirit de inițiativă, buni organizatori, capabili să însuflețească și să mobilizeze masele de oameni ai muncii la traducerea în viață a mărețelor sarcini trasate de partid. Conducînd acu_____ vitatea pentru primirea de noi membri și dictați de partid, comitetul canorășenesc de partid s-a preocupat ca organizațiile de bază să manifeste o continuă exigență ca titlul de membru de partid să fie acordat numai acelor oameni ai muncii care, prin întreaga lor viață și activitate, dovedesc înalte calități politice, morale și profesionale. Organizațiile de partid respectă cu cea mai mare strictețe regulile și normele statutare de primire în partid, manifestă o preocupare permanentă pentru a stabili cit mai bine dacă solicitantul posedă însușirile politice, morale și profesionale ale unui comunist, dacă îndreptățește cinstea de a purta înaltul titlu de membru de partid. De asemenea, în perioada stagiului, candidaților de partid li se dau sarcini concrete — fiind atrași la munca activă a organizației —, sînt ajutați să le ducă la îndeplinire; ei sînt încadrați la învățămîntul de partid, li se fac expuneri pentru cultivarea la aceștia a trăsăturilor moral-politice caracteristice comuniștilor. întărirea rîndurilor organizațiilor de partid a dus, incontestabil, la creșterea rolului lor conducător, a competenței în rezolvarea celor mai complexe probleme ridicate de viață. Merită relevat faptul că s-a îmbunătățit continuu activitatea desfășurată de organizațiile de partid în locul de producție. Datorită întăririi organizațiilor de partid se desfășoară o muncă vie, plină de conținut cu oamenii, manifestîndu-se spirit de inițiativă. In adunările generale sînt dezbătute probleme legate de înfăptuirea hotărîrilor partidului. Organizațiile de partid contribuie la dezvoltarea democrației interne de partid, se preocupă de educarea partinică a comuniștilor, de antrenarea acestora la viața organizației, de mobilizarea la lupta pentru realizarea planului de stat; ele analizează și iau măsuri concrete în soluționarea problemelor ce le ridică procesul de producție. Fără îndoială, la succesele realizate în ridicarea nivelului tehnic, creșterea producției, îmbunătățirea calității produselor, sporirea productivității muncii, reducerea prețului de cost la exploatările miniere Săsar, Șuior, Nistru, Herja, la Combinatul gic „Gheorghe chimico-metalul Gheorghiu-Dej“, Uzina „1 Mai“, întreprinderea orășenească mixtă și altele contribuție de mare preț a avut o creșterea numerică și calitativă a organizațiilor de partid. Ca urmare, chimiștii și de la Combinatul metalurgiștii chimico-metalurgic „Gheorghe Gheorghiu- Dej” au repurtat un succes deosebit: întreaga producție de cupru electrolitic realizată este de calitate superioară; angajamentele luate în întrecerea socialistă în prima etapă au fost îndeplinite (Continuare în pag. a 3-a) Grigore Ciocan prim-secretar al Comitetului orășenesc Baia Mare al P.M.R. Recent, Fabrica de tricotaje „Unitatea“ din Sighetul Marmației a fost dotată cu mașini automate de tricotat. ÎN ÎNTÎMPINAREA CONGRESULUI PARTIDULUI întrecere însuflețită La 1 Mai, oamenii muncii din țara noastră au raportat partidului despre succesele obținute în întrecerea socialistă în îndeplinirea sarcinilor de plan și a angajamentelor luate în cinstea acestei mărețe sărbători. La realizările dobîndite de către întregul nostru popor, și-au adus din plin aportul și colectivele de muncă din marile combinate, uzine și fabrici, de pe șantierele de construcții și din celelalte domenii de activitate de pe cuprinsul regiunii Maramureș. Aplicînd cu perseverență în producție măsurile tehnico-organizatorice preconizate, îmbinate cu metodele avansate de muncă, la care s-au adăugat elanul și inițiativa creatoare a maselor de muncitori, tehnicieni și ingineri, colectivele întreprinderilor și unităților economice ale regiunii s-au prezentat la 1 Mai cu un bogat bilanț de rezultate. Astfel, angajamentele luate în prima etapă au fost depășite. Bunăoară, la producția globală s-a înregistrat o depășire, față de angajament, de 13.643.000 lei, la producția marfă 39.468.000 lei, iar economiile suplimentare la prețul de cost se cifrează la 1.000.000 lei în condițiile îmbunătățirii continue a calității produselor. De subliniat că marea majoritate a întreprinderilor și-au îndeplinit planul pe primele 4 luni înainte de termen, precum și angajamentele luate pînă la 1 Mai. Oamenii muncii din regiunea Maramureș, alături de întregul popor, și-au manifestat ferma hotărîre de a-și intensifica eforturile pentru a înscrie noi și însemnate succese în întîmpinarea Congresului al IV-lea al Partidului Muncitoresc Român, eveniment de însemnătate istorică în viața partidului și a întregii noastre țări. In consfătuirile de producție care au avut loc colectivele unităților economice maramureșene au reanalizat rezervele interne existente, și, pe baza rezultatelor ce le-au obținut, ei și-au reînnoit angajamentele inițiale. Muncind cu pasiune și în continuare, colectivele de muncă, sub îndrumarea organizațiilor de partid, vor înscrie noi și valoroase realizări pe graficele întrecerii socialiste. Spre noi succese Produse mai multe, mai bune La Fabrica de alcaloizi din orașul Vișeu de Sus, întrecerea socialistă în întîmpinarea celui de-al IV-lea Congres al partidului se desfășoară cu deosebită însuflețire. Depășindu-și angajamentele luate, muncitorii de aici au reușit să dea de la începutul  înainte de termen Muncitorii de la Iprodcoop Baia Sprie, obțin importante succese in muncă. Producția planificată pe luna aprilie a fost îndeplinită cu 10 zile mai devreme, dindu-se în plus importante cantități de produse de bună calitate. S-au obținut economii suplimentare la prețul de cost in valoare de 33.000 lei. Muncitorii loan Colta, Ștefan Fuchs, Gheorghe Ciceu, loan Sălăjan, loan Andrieș, Ema Tătar se află printre cei care au contribuit din plin la înfăptuirea angajamentelor stabilite pentru prima etapă a întrecerii socialiste. CONSTANȚA BREBAN inginer acestui an și pînă în prezent o producție valorică mai mare cu 1,67 la sută față de sarcina planificată. Rezultate prețioase s-au înregistrat în domeniul îmbunătățirii calității produselor, care constituie principalul obiectiv al întrecerii socialiste. In acest sens s-au aplicat o seamă de măsuri tehnico-organizatorice menite să contribuie la ridicarea calității fiecărui sortiment în parte. In rîndul muncitorilor harnici, care își aduc din plin aportul la obținerea unor produse de bună calitate se află și tovarășii Ioan Danciu, Vasile Grad, Ana Brandiș, Ileana Bocioc, Anuța Moldovan. A. POP coresp. voluntar La patrusprezece ani Sala căminului cultural din Seini era arhiplină. Peste o sută de tineri îmbrăcați în haine de sărbătoare — unii însoțiți de părinți, iar alții de frații mai mari — s-au adunat aici pentru a li se înmîna buletinul de identitate. In mijlocul lor au fost prezenți tovarășii Gavril Barabaș, secretar al Comitetului regional Maramureș al U.T.M., Simion Dancoș, prim-secretar al Comitetului orășenesc Baia Mare al U.T.M., maiorul de miliție Gheorghe Bîrlea. Ei le-au vorbit tinerilor despre minunatele condiții de viață create de partid și guvern, despre drepturile și îndatoririle cetățenești pe care le au. Aceste expuneri au fost urmate apoi de cuvîntul plin de emoție al vîrstnicilor aflați în sală, care au vorbit despre anii întunecați ai tinereții lor, sfătuindu-i pe fiii și fiicele lor să folosească cit mai util condițiile create de regimul nostru democrat-popular în scopul pregătirii cît mai temeinice pentru muncă și viață, pentru a deveni oameni harnici, constructori demni și devotați ai socialismului și comunismului. Iumînarea buletinelor de identitate a constituit un prilej de mobilizare a tinerilor la o activitate cît mai rodnică. De fapt, acest lucru a rezultat și din angajamentele luate de către tinerii prezenți, printre care elevii Ana Lazin și Vasile Miculaș, făgăduind organizației U.T.M., părinților lor și profesorilor să nu precupețească nici un efort pentru a învăța cît mai bine, pentru a răsplăti grija pe care le-o poartă partidul și guvernul prin muncă și învățătură. IOAN PETRIC secretar al Comitetului orășenesc Baia Mare al U.T.M. MICROREVISTA '65 Ieri seară, în sala Cinematografului „Minerul” din Baia Mare a avut loc spectacolul „Microrevista ’65“, organizat de O.S.T.A. București. Spectacolul s-a bucurat de participarea orchestrei de muzică ușoară condusă de Bebe Prisada și a unor cunoscuți soliști, dintre care amintim pe N. Stroe, artist emerit, Florin Dorian, Luigi Ionescu, Sonia Cruceru, Doina Hondrea și Rodica Luca. DIN NOILE CONSTRUCȚII DE LOCUINȚE ALE CARTIERULUI REPUBLICII DIN BAIA MARE. La C.I.L. Sighetul Marmației Se montează al doilea deruler Brigada de montori de la Fabrica de placaj din cadrul C.I.L. Sighetul Marmației desfășoară o vie întrecere pentru ca toate mașinile și instalațiile acestui important obiectiv să poată intra la termenul stabilit în probele tehnologice. De cîtva timp, brigada de montori condusă de Viorel Timonea lucrează cu mult spor la instalarea celui de-al doilea derulor, cu linia automată de foarfeci. Printr-o temeinică organizare a muncii, brigada a reușit ca pînă acum la aceste lucrări să înregistreze un avans de 12 zile. In prezent se execută reglarea automatizării. Paralel cu aceste lucrări, în halele fabricii de placaj s-a terminat în cursul lunii aprilie uscătorul pentru furnire cu 14 zile înainte de termenul stabilit în angajament. Pentru lucrările de bună calitate pe care le execută, echipa de tîmplari condusă de Nicolae Spiral, de la Iprofil Satu Mare, este evidențiată în întrecerea socialistă. In fotografie. Membrii echipei verificind controlul calității lucrărilor proprii. Timpul e favorabil! Să-l folosim din plin la însămînțări ! Au terminat semănatul porumbului După cum ne informează corespondentul nostru voluntar Adalbert Bartha, la gospodăria agricolă de stat din Halmeu s-a terminat semănatul porumbului. De asemenea, am mai primit vestea că și la gospodăriile agricole de stat din Satulung și Sighetul Marmației, semănatul porumbului este pe terminate. In ultimele două zile au mai terminat semănatul porumbului membrii cooperativelor agricole de producție din Lăschia și Făurești — raionul Lăpuș, Petrova — raionul Vișeu, Sălsig, raionul Cehu Silvaniei. In numeroase alte unități agricole din raioanele Vișeu, Sighet, Cărei, Satu Mare, Cehu Silvaniei, această lucrare se află pe terminate. ...O zi de primăvară obișnuită, ca multe altele. La sediul cooperativei agricole de producție din Tiream nu găseai pe nimeni. „Toată lumea e pe cimp" — ne spuneau cei întrebați. Cîmpul, cu cuprinzi cu ochii, ți se înfățișează ca un imens furnicar. 18 tractoare și sute de oameni au impînzit terenul. Aici i-am găsit pe președinte, tovarășul Geza Daleczki, și pe inginerul Victor Zaharia. Controlau desfășurarea muncii, calitatea semănatului. Nicolae Mare, unul din mecanizatorii destoinici, conducea tractorul care acționa mașina S.P.C.6. Minunată mașină! Din cînd incină cobora de la volan, făcea un mic control, apoi continua. Nu e timp de pierdut. Ca să fie mai sigur de repartizarea uniformă a boabelor, deocamdată se deplasează numai cu viteza a doua. Totuși realizările zilnice se ridică la 25—27 ha. Alături lucrează cu discuitorul Francisc Chinezu, pregătind terenul pentru colegul său. El muncește și noaptea ca să asigure suprafața necesară pentru a doua zi mașinii S.P.C.6. In urma mecanizatorilor vin oamenii cu sapele și însămînțează dovleci și fasole în cultură porumb erau însămînțate doar 52 hectare. Și aici, în cursul zilei de 3 mai, din 7 semănători au fost folosite doar două. Consiliile de conducere din aceste unități au datoria să ia toate măsurile pentru folosirea la întreaga capacitate a tractoarelor, și mașinilor de semănat, intercalată (pe 300 ha). Pe tarlale au început însă și alte lucrări. Zărim în depărtare șiruri lungi de oameni. Prășesc sfecla de zahăr — ne spune inginerul cooperativei. Vreți să vedeți cît de frumos a răsărit? N-am refuzat invitația. Intr-adevăr, plantele răsăritei, în rînduri drepte atestă buna calitate a însămînțării. Sfecla de zahăr se cultivă in acest an pe nu mai puțin de 240 ha. E o cultură de la care se așteaptă o producție frumoasă. In curînd se vor efectua buchetatul și răritul plantelor și în total 4—5 prașile. De acum încolo, de întreținerea culturilor va depinde producția. In funcție de aceasta se va decide și locul definitiv al fiecărei brigăzi și echipe in cadrul întrecerii socialiste. Primii pe raion la prășitul sfeclei de zahăr, printre primii la însămînțatul porumbului, pe care l-au realizat in proporție de aproape 80 la sută, cei din Tiream, folosind cu chibzuință fiecare oră bună de lucru, vor putea vorbi peste citeva zile și despre semănatul porumbului ca despre o sarcină îndeplinită. N. SOARE Zi de primavară Utilaje nefolosite Printre cooperativele agricole de producție din raionul Oaș, rămase în urmă cu însămînțatul porumbului, se numără și cea din Gherța Mică. Din cele 400 hectare destinate cultivării cu porumb, pînă în ziua de 3 mai au fost însămînțate doar 70 hectare. Consiliul de conducere al acestei cooperative agricole și chiar mecanizatorii care lucrează aici nu au luat toate măsurile în vederea folosirii întregii capacități de lucru a tractoarelor și mașinilor de semănat. In ziua de 3 mai, la ora 13 nu lucrau două tractoare și 4 semănători. O situația identică se constată la cooperativa agricolă de producție din Călinești, unde din cele 494 de hectare planificate cu Buletin meteorologic Timpul probabil de mîine: Vreme instabilă, cu cerul variabil. Temperatura constantă. Minimele vor oscila între minus două și patru grade, iar maximele între 10 și 14 grade. Brumă locală. Vînt slab din sectorul nord-vestic.