Pentru Socialism, noiembrie 1965 (Anul 15, nr. 3665-3690)

1965-11-02 / nr. 3665

ORCAN AL COMITETULUI REGIONAL AL P.C.R. $1 AL SFATULUI POPULAR REGIONAL MARAMUREȘ Una din secțiile sectorului de cercetări miniere al Trustului minier Baia Mare. OAMENI — mm! INOVAȚII Un rol important în introducerea tehnicii noi în producție îl are dezvoltarea mișcării inovatorilor. Sub îndrumarea Comitetului raional de partid, Biroul executiv al Consiliului local sindicatelor Vișeu a sprijinit activitatea inovaattorilor, atît prin cabinetele tehnice, cit și prin comisia inginerilor și tehnicienilor în scopul lărgirii continue a mișcării inovatorilor, pentru atragerea acestora la rezolvarea celor mai importante probleme tehnice ale producției. Zilele trecute, la sediul C.S.S. Vișeu a avut loc consfătuirea inovatorilor fruntași din raion, la care au participat inginerii-șefi de întreprinderi, responsabilii cabinetelor tehnice, președinții comitetelor sindicatelor și numeroși inovatori fruntași. In urma informării prezentate, cit și a discuțiilor s-au putut desprinde o serie de concluzii importante. Din totalul de 59 propuneri înregistrate, un număr de 34 au fost aprobate, 11 sunt în curs de rezolvare, iar 14 au fost respinse din diferite motive. Economiile antecalculate se cifrează la 9.511.114 lei. încă la începutul anului, cabinetele tehnice și-au întocmit planuri tematice de inovații care au fost popularizate în rîndul muncitorilor, inginerilor și tehnicienilor prin prelucrare și afișare, dînd astfel posibilitate de cunoaștere și rezolvare a lor. Aceste planuri tematice au fost completate, pe baza propunerilor, cu noi teme. Planul tematic al cabinetului tehnic din întreprinderea forestieră Vișeu a fost completat cu alte 5 teme noi, printre care amintim: instalația mobilă pentru încărcat lemn rotund in vagoane C.F.F., instalație pentru îndepărtarea rumegușului, și prafului din hala de gatere și subsol etc. Prin aceste teme se urmărea economisirea materialului lemnos, mecanizarea operațiunilor de încărcare și îmbunătățirea condițiilor de muncă. De menționat este că în această perioadă la cabinetul tehnic al Exploatării miniere Baia Borșa s-au înregistrat numai 28 propuneri, un număr mult mai mic fată de aceeași perioadă a anului trecut, după cum a arătat și Inovatorul Marin Moraru în cuvîntul său. O parte din recompensele de pe anul trecut nu au fost achitate de către Trustul minier Baia Mare, iar cabinetul tehnic al exploatării miniere nu a avut un responsabil din trimestrul I a.c. și pînă în prezent. La Exploatarea minieră Baia Borșa s-a înregistrat o inovație de un deosebit interes: „Dispozitiv de captat praf în suitor” — care a fost experimentat și pe baza căruia s-a întocmit un studiu de specialitate de către Sectorul de cercetări miniere din Baia Mare. Numărul de prototipuri trebuia mărit dar exploatarea nu are posibilități de a le confecționa. S-a cerut sprijinul Trustului minier, dar pînă în prezent nu s-a primit. La întreprinderea forestieră Vișeu, ne spunea inginerul-șef, Vasile Span, în urma aplicării inovațiilor am reușit să ne realizăm toți indicii de mecanizare. Printre inovațiile aplicate amintim: elevator pentru încărcat lemn de foc, instalație pentru încărcat lemn rotund în vagoane C.F.F.; dispozitiv de încărcat butoaie în vagoane și mașini, realizate de Ioan Sabău. Recompensele au fost achitate la timp, iar pentru generalizarea inovațiilor în producție avem o echipă de mecanici în cadrul atelierului din Vișeu. Unele organe tehnice și sindicale de la anumite întreprinderi, ca I.F. Borșa, „Iza" Vișeu, nu au analizat activitatea cabinetelor tehnice în privința realizării planului tematic de inovații. In unele unități există însă tendințe de a accepta și aproba propuneri de inovații, pe bază de apreciere, spunea un inovator fruntaș de la „Iza" Vișeu. Serviciul de contabilitate nu urmărește eficiența economică, înlăturarea neajunsurilor semnalate, antrenarea unui număr tot mai mare de muncitori, ingineri și tehnicieni în mișcarea de inovații și raționalizări ușurează pătrunderea tehnicii noi în procesul de producție, obținindu-se indici economici superiori. Ing. AUREL PANTEA membru în Biroul executiv al C.L.S. Vișeu SI Interviul nostru. Ceramica de Săcel — o tradiție vie . Opinii. Sensibilitate adormită. 0 Urcuș pe treptele meseriei. Conferința organizației U.T.G. de la Uzina „Unio" din Satu Mare. ■ Sport . Vizita delegației militare române ín R.S.F. Iugoslavia. 0 Luptele din Vietnamul de Sud. Anul XV Nr. 3665 Mărfi 2 noiembrie 1965 4 pagini — 25 bani Economii la prețul de cost Una din preocupările de seamă ale colectivelor de muncă din economice ale unitățile regiunii noastre este îndreptată spre reducerea sistematică a cheltuielilor de producție și, în special, celor neeconomicoase, în scopul obținerii unui volum sporit de economii la prețul de cost. Cu angajamentul depășit Minerii de la Nistru își îmbogățesc mereu succesele dobândite pe linia înfăptuirii sarcinilor de plan. Realizările lor se concretizează în faptul că angajamentul anual de a obține economii la prețul de cost la întreaga producție marfă în valoare de 660.000 lei a fost depășit cu 495.000 lei. Aceasta se datorește diminuării diluției la minereu complex și cuprifer cu două puncte, depășirii angajamentului la productivitatea muncii, precum și extinderii metodelor de înaltă productivitate în abataje. Rodul muncii însuflefite Topitorii, rafinatorii și ceilalți muncitori de la Uzina „1 Mai“ din Baia Mare desfășoară o entuziastă întrecere socialistă, avînd ca obiectiv principal îndeplinirea întocmai a angajamentelor luate. Paralel cu această preocupare, muncitorii, tehnicienii și inginerii uzinei acordă o atenție sporită îmbunătățirii calității produselor și reducerii prețului de cost al acestora. Datorită aplicării în procesul de producție a unor procedee tehnologice avansate, a fost posibil ca, pe lângă rezultatele bune obținute în producție, să se realizeze economii peste plan la întreaga producție marfă în valoare de 2.957.000 lei. Măsuri chibzuite întreprinderea „1 Septembrie" din Satu Mare se află de mai mulți ani în „plutonul“ unităților industriei ușoare care înregistrează rezultate valoroase în toate compartimentele de activitate. Indeplinindu-și în mod ritmic sarcinile de plan, colectivul de aici, printr-o organizare riguroasă a muncii în fiecare secție, a reușit ca pe lingă îmbunătățirea continuă a calității produselor să dobîndească succese însemnate și în ceea ce privește reducerea prețului de cost. Ca urmare, pe primele 9 luni ale anului, economiile realizate la acest indicator — față de planul anual de 1.000.000 lei, — se cifrează la 1.054.000 lei. a La Fabrica de confecții „Mondiala“ din Satu Mare se pregătește o nouă serie de confecții — paltoane pentru femei — imitație de blană destinate exportului. Bienala de teatru „I. L Caragiale" Duminică au luat sfîrșit întrecerile din cadrul celui de-al IV -lea Festival bienal de teatru de amatori „I. L. Caragiale" la faza de concurs din orașul Sighetul Marmației. La concurs apar un mare partidd f formații de număr teatru, teatru de păpuși, montaje literar-muzicale, recitatori și cititori artistici din cadrul sindicatelor și așezămintelor culturale din raioanele Sighet și Vișeu. Aspect de la deschiderea Universității populare din orașul Baia Mare. ::.nm minimi. Deschiderea cursurilor universității populare Universitatea populară a orașului Baia Mare, reunind un mare număr de oameni ai muncii, și-a deschis duminică cursurile, printr-un program festiv, în sala cinematografului „Minerul" din localitate. Cu această ocazie a vorbit prof. univ. Andrei Bogdan, rectorul Institutului pedagogic de 3 ani din Baia Mare. Deplasarea brigăzii științifice Brigada științifică a Comitetului raional pentru cultură și artă Cehu Silvaniei s-a deplasat recent la Bîrsău de Sus, unde a răspuns la 12 întrebări ale numeroșilor participanți la întâlnire. Printre altele, s-au formulat răspunsuri privitoare la noua Constituție a Republicii Socialiste România, la obiectivele industriale noi pe harta țării etc. în inima Oașului Librăria din Negrești dispune de un bogat sortiment de cărți. Ea este vizitată în fiecare zi de zeci de negreșteni și de alți oameni ai muncii din raion — semn că în Oaș cartea cîștigă tot mai mulți prieteni. Dovadă în acest sens este și faptul că de la începutul acestui an și pînă la data de 20 octombrie la această librărie s-au vîndut cărți în valoare de 124.000 lei. Expoziția regională de artă plastică în sălile Muzeului regional a avut loc duminică deschiderea Expoziției regionale de artă plastică. Insumînd 95 lucrări de pictură și grafică, expoziția reprezintă o semnificativă trecere în revistă a succeselor obținute de artiștii plastici maramureșeni. Dintre exponate se remarcă cele aparținând artiștilor Erdős, Andrei Mikola, Lidia Paul Agricola, Traian Hrișcă, Al. Șainelic, Fr. Walter, M. Olos, N. Apostol și altora. Iosif Balia expune la Tîrgu Mureș După ce au fost expuse la București, peste 20 de lucrări aparținînd pictorului băimărean Iosif Balia figurează în aceste zile în cadrul unei expoziții personale la Tîrgu Mureș. In continuare, expoziția pictorului Iosif Balia va fi prezentată și iubitorilor artei plastice din orașul Ploiești. Primii vizitatori ai Expoziției regionale de artă plastică. x\\m\\^^^^^ SECTORUL ZOOTEHNIC ȘI PONDEREA LUI ECONOMICĂ Peste 50 la sută din efectiv — vaci cu lapte O ramură de producție cu mari perspective Peste 100.000 litri lapte producție marfă în centrul atenției, îmbunătățirea efectivului Comuniștii din Eriu-Sîncrai au studiat cu atenție , documentele Congresului al IX-lea al partidului. S-au oprit îndeosebi asupra capitolelor în care se despre viitorul agriculturii vorbește noastre socialiste, reflectând adine asupra cifrelor, care impresionează. Ele reprezintă posibilitățile reale, avînd la bază resursele inepuizabile și contribuția crescătorilor de animale. Există aici o consecventă preocupare față de creșterea animalelor. Președintele, tovarășul Paul Budai, nu-și poate închipui unitatea pe care o conduce fără un puternic sector zootehnic. — Documentele Congresului, spune tovarășul inginer Aurel Naghi, ne-au ajutat foarte mult în aprecierea situației din sectorul zootehnic și, mai mult, în orientarea lui în viitor. In această ordine de idei am reflectat mult asupra structurii efectivului de bovine. „PÎNA LA SFÎRȘITUL ANULUI 1870 JUMĂTATE DIN EFECTIVUL DE BOVINE VA TREBUI SA FIE VACI CU LAPTE“, se arată în raportul G.G. al P.G.R. prezentat de tovarășul Nicolae Ceaușescu. Cum se stă cu această problemă în prezent? Se va putea îndeplini această sarcină? Care vor fi căile? Iată cîteva probleme dezbătute în organizația de bază a sectorului zootehnic. Comuniștii au analizat cu spirit de răspundere și cu multă seriozitate problema. Apoi, ca de obicei, au urmat măsuri practice, bine judecate, și rezultatele. Care a fost concluzia? Raportul dintre efectivul total de bovine și numărul de vaci va suferi schimbări mari în favoarea vacilor. E o problemă de interes economic. Vacile cu lapte aduc zilnic venituri bănești. S-a pornit, bineînțeles, de la situația de fapt, de la nucleul de bază existent în cooperativă și de la necesitatea de a face pași hotărîți în vederea îmbunătățirii efectivului prin achiziții. Astfel, au fost cumpărate 22 vaci, cu o productivitate de cca. 4.000 litri lapte anual pe cap de vacă furajată, și un reproducător cu înalte valori zootehnice de la G.A.S. Grabăț — regiunea Banat. Acestea și cele 30 juninci gestante, aduse tot de la același furnizor, constituie baza viitorului nucleu puternic de vaci cu lapte. Acțiunea nu s-a limitat la aceste cumpărări. Cu ajutorul specialiștilor s-a trecut la o selecție riguroasă a materialului existent din prăsilă proprie. Inițiativa comuniștilor, preocupările evidente nu au putut rămîne fără rezultate. La sfîrșitul trimestrului al III-lea planul în ceea ce privește efectivul prevăzut pe acest an a fost nu numai realizat, ci chiar depășit cu 93 animale. Din cele 805 bovine (228 sunt puse la îngrășat), 126 sunt vaci cu lapte, iar 75 juninci gestante. —— Care este producția de lapte? Brigadierul zootehnic, comunistul Gavril Zaha, face calcule: In planul de producție noi avem prevăzut în medie 1.333 litri lapte de fiecare vacă furajată. Pînă la sfîrșitul lunii septembrie s-au realizat cîte 1.029 litri de fiecare vacă furajată. — Cum este respectat contractul? — L-am realizat și depășit în a* (Continuare in pag. a 2-a) ! Carențe... comerciale Cine nu a fost de mai mulți ani în Cehu Silvaniei și are acum ocazia să viziteze această localitate-reședință de raion rămîne plăcut impresionat de aspectul modern al clădirilor. Schimbări radicale au cunoscut și magazinele cooperației de consum. Iată însă cîteva instantanee totuși. . .“.ou... „dar Magazinul foto-sport. Frumos amenajat. —— Aveți mașini de spălat „Perla 2“? ■— Nu avem, deși sînt foarte căutate. — Baterii sport, vă rogi — Nu avem. — Dar redresoare pentru curent electric? — Nulții. Magazinul de cânfec—Cămăși albe .. 5 — Nu avem de mai bine de trei luni! Un grup de elevi se adresează vânzătorului: — Vă rugăm să ne dați băști din acelea cu 15 lei! — Nu sînt Magazinul de încălțăminte. Mărfuri sînt, dar în sortimente nu prea variate și nu din cele mai căutate de cumpărătorii din Geltu Silvaniei. Absentează ghetele pentru copii, încălțămintea marca „Guban“. In magazinul alimentar nr. 1. Mezelurile nu pot fi păstrate , deoarece frigiderul nu funcționează de 3 săptămîni din cauza defecțiunii de la electromotor. Baia alerga în Baita Mare pentru a cumpăra o seamă de mărfuri ? trebuincioase presupu ^ ne timp, cheltuială și ^ alte implicații, care se ^ pot foarte bine înlătura cu puțină bunăvoință din partea U.R.G.C. ‹ Cehu Silvaniei din mo ^ment ce toate aceste ^ mărfuri se găsesc din abundență în magaziile cooperației. ~ Așteptăm deci... SIMION VULCAN (membru al subredacției din Gelu Silvaniei) | { ? i ? á j A4r