Pentru Socialism, mai 1966 (Anul 16, nr. 3819-3843)

1966-05-03 / nr. 3819

ZIUA DE 1 MAI SĂRBĂTORITĂ ÎNTR-O ATMOSFERĂ DE PUTERNIC ENTUZIASM ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL AL P.C. R. ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL MARAMUREȘ Anul XVI Nr. 3819 Mărți 3 mai 1966 4 pagini — 25 bani MITINGUL ȘI DEMONSTRAȚIA OAMENILOR MUNCII DIN CAPITALĂ 1 Mai 1966, Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, în lupta pentru libertate, pentru pace, democrație și socialism. Desfășurată în acest an în preajma celei de-a 45-a aniversări a Partidului Comunist Român, marea sărbătoare a oamenilor muncii a prilejuit o nouă și vibrantă afirmare a dragostei poporului față de partid, a încrederii nestrămutate în politica sa înțeleaptă. In întîmpinarea marii sărbători și-au unit energiile lor creatoare obținînd remarcabile succese constructorii hidrocentralelor de pe Argeș și de la Porțile de Fier, ai marelui combinat siderurgic de la Galați, cei care arcuiesc peste munți magistralele electrice sau scot din inima munților comori denerale, muncitorii uzinelor mici vechi tradiții de luptă și cei ai întreprinderilor create în ultimii ani, lucrătorii ogoarelor, oamenii de știință și artă, toți acei care cu brațele și mintea înfăptuiesc hotărîrile Congresului al IX-lea al Partidului Comunist Român, dăruind patriei noi avuții materiale și spirituale. Demonstrațiile care au avut loc în această zi în Capitală și în toate marile orașe ale țării au exprimat cu intensitate și strălucire gândurile și sentimentele patriotice (Continuare In pag. a 4-a). Cuvîntarea tovarășului Paul Niculescu-Mizil Dragi tovarăși. Dragi oaspeți de peste hotare, Poporul român sărbătorește astăzi, împreună cu oamenii muncii din întreaga lume, Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua frăției în lupta pentru libertate și viață mai bună, pentru pace, democrație și socialism. Cu prilejul zilei de 1 Mai, Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Stat și Guvernul Republicii Socialiste România adresează muncitorilor, țăranilor, intelectualilor, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, un fierbinte salut, felicitări pentru realizările de seamă obținute în dezvoltarea economiei și culturii, urări de noi succese în activitatea neobosită pentru înflorirea patriei socialiste! Exprimînd sentimentele întregului popor român, adresăm un salut frățesc oaspeților noștri, tuturor delegaților de peste hotare, care participă împreună cu noi la această sărbătoare. Sărbătorim 1 Mai în condițiile cînd întregul nostru popor înfăptuiește cu hotărîre și elan programul elaborat de cel de-al IX-lea Congres al Partidului Comunist Român. Anul care trecut de la acest Congres de însemnătate istorică a fost bogat în evenimente. Marile izbînzi ale poporului, profundele transformări revoluționare care au schimbat din temelii înfățișarea patriei și-au găsit consacrarea în Constituția Republicii Socialiste România. Planul de șase ani a fost încheiat cu succes. Cu deosebită satisfacție relevăm rezultatele bune cu care poporul nostru a început înfăptuirea prevederilor noului cincinal. Planul producției industriale pe primele 3 luni ale anului în curs a fost îndeplinit în proporție de 102,2 la sută. Producția globală industrială realizată în acest trimestru este de aproape două ori și jumătate mai mare decît întreaga producție a anului 1938. Se înfăptuiesc cu succes sarcinile stabilite de partid privind îmbunătățirea conducerii și planificării agriculturii, dezvoltarea înzestrării ei tehnico-materiale, sporirea producției agricole, ridicarea nivelului de viață și cultură în satele noastre, lucrările de primăvară se desfășoară în condițiuni bune, însămînțările fiind terminate in majoritatea regiunilor țării. Oamenii de știință, artă și cultură, întreaga intelectualitate participă activ la opera de construcție socialistă, consacră talentul și energia lor creatoare dezvoltării economiei și culturii, înfloririi patriei. Succesele obținute în timpul scurt care a trecut de la Congresul partidului ne întăresc convingerea că poporul nostru, strîns unit în jurul încercatei sale călăuze — Partidul Comunist Român — va da viață obiectivelor însuflețitoare stabilite de Congres, spre binele și prosperitatea națiunii noastre socialiste. Tovarăși. Epoca noastră se caracterizează prin mari schimbări sociale, prin întărirea forțelor mondiale ale socialismului, intensificarea luptei (Continuare in pag. a 4-a) Masa tovărășească oferită de CC al P.C.R. Duminică la amiază, după marea demonstrație de 1 Mai a oamenilor muncii din Capitală, a avut loc o masă tovărășească oferită de Comitetul Central al Partidului Comunist Român la Palatul Snagov. Au participat tovarășii: Nicolae Ceaușescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Alexandru Bîrlădeanu, Alexandru Drăghici, Petre Borilă, Constantin Drăgan, Alexandru Moghioroș, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ștefan Voitec, membrii supleanți ai Comitetului Executiv, secretarii C.G. al P.C.R., membrii și membrii supleanți ai C.C. al P.C.R., membrii Consiliului de Stat și ai guvernului, șefi ai unor instituții centrale, activiști de partid, numeroși veterani ai mișcării revoluționare din țara noastră. Tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al C.C. al P.C.R., luînd cuvîntul, a felicitat pe cei prezenți cu ocazia sărbătoririi zilei de 1 Mai — Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua muncii și a primăverii. Vorbitorul s-a referit la tradițiile vechi ale mișcării muncitorești din țara noastră, la activitatea primelor cercuri socialiste, a partidului socialist, creat în 1893, care au premers lupta revoluționară partidului comunist. El a amintit apoi felul în care comuniștii, oamenii muncii sărbătoreau ziua de 1 Mai în anii grei ai ilegalității, în condițiile luptei de clasă, demonstrațiile, mitingurile, manifestațiile, serbările cîmpenești organizate cu acest prilej. Evocînd puternica demonstrație de la 1 Mai 1939, vorbitorul a subliniat lupta desfășurată de comuniști, de forțele progresiste ale poporului român împotriva fascismului, a înfeudării țării Germaniei hitleriste, împotriva pregătirii războiului antisovietic, pentru apărarea intereselor vitale ale poporului, a independenței și suveranității patriei. El a amintit lupta desfășurată de Partidul comunist pentru mobilizarea tuturor forțelor patriotice ale poporului român în vederea răsturnării dictaturii militaro-fasciste, eliberării României, revoluției și transformării socialiste a societății. Sărbătorim acum ziua de 1 Mai — a spus vorbitorul — în condițiile unor mari victorii în opera de desăvîrșire a construcției socialiste, la care și-au dat contribuția, în diferitele etape ale luptei revoluționare, vechii militanți ai partidului și mișcării muncitorești, toate generațiile. In încheiere, tovarășul Nicolae Ceaușescu a toastat pentru Partidul Comunist, pentru activul său, pentru veteranii mișcării revoluționare, pentru poporul român — creatorul a tot ceea ce s-a făurit de-a lungul anilor în patria noastră socialistă, pentru unitatea țărilor socialiste, a mișcării comuniste și muncitorești, pentru solidaritatea oamenilor muncii din întreaga lume în lupta pentru pace, democrație și socialism. (Agerpres). Manifestația oamenilor muncii din Baia Mare Mîndră ,și prevestitoare de izbînzi, primăvara și-a revărsat în această însorită primă zi de mai florile și cîntecele înnoirii peste mîndrele meleaguri ale țării. Primăvara celui dinți an al noului cincinal — etapă majoră în istoria țării noastre — a găsit întregul nostru popor angajat intr-un efort creator cum n-a fost vreodată. De pe piedestalul izbînzilor cucerite am trecut la înălțarea și desăvîrșirea edificiului nostru socialist. Am pornit din uzine și de pe ogoare, de pe șantiere și din laboratoare, din școli și instituții în trecerea cu timpul, hotăriți să dăm viață mărețului program stabilit de cel de-al IX-lea Congres al P.C.R., sporindu-ne eforturile în cinstea celei de-a 45-a aniversări a creării gloriosului nostru partid. Și-a revărsat primăvara noastră cununile învingătorilor peste înnoitele artere băimărene, care, nu de mult, și-au dezvelit din haina cofrajelor alte siluete de sticlă și beton. Și a strîns, dimpreună, în această zi de 1 Mai, pe minerii care dăruiesc patriei comorile stîncii cu voinicii care au înălțat uzinele de cupru și acid sulfuric, cu constructorii care de pe malul Săsarului și pină la geana pădurii ridică mîndrul oraș. După tradiție, s-au adunat la marele miting de 1 Mai miile de băimăreni în Piața Liibertății. După ce tovarășul Grigore Ciocan, prim-secretar al Comitetului orășenesc de partid Baia Mare, a deschis mitingul oamenilor muncii organizat cu ocazia Zilei solidarității internaționale a celor ce muncesc, a luat cuvîntul tovarășul Gheorghe Blaj, secretar al Comitetului regional Maramureș al P.G.R. Telegrama adresată Comitetului Central al P.G.R., tovarășului Nicolae Ceaușescu, este adoptată cu vii și îndelungi aplauze, cu aclamații. La tribuna ridicată în impunătoarea Piață Gheorghe Gheorghiu-Dej iau loc membrii Biroului Comitetului regional de partid, reprezentanți ai organelor locale de partid, de stat și ai organizațiilor obștești, veterani ai mișcării muncitorești, țărani, intelectuali aflați în primele rînduri ale construcției socialiste, începe demonstrația oamenilor muncii din Baia Mare. Revărsare de tinerețe Din coloanele ce trec compacte prin fața tribunei se revarsă un puternic val de entuziasm, de optimism ce exprimă dragostea puternică față de slăvitul nostru partid, mîndria față de realizările obținute, hotărîrea de a înfăptui neabătut politica înțeleaptă a Partidului Comunist Român. Vedem panouri pe care cifra 45 marchează anii grei și glorioși de luptă ai detașamentului de avangardă al clasei noastre muncitoare. Ele sînt însoțite de grafice care atestă izbînzile colectivelor de muncitori obținute în întrecerea socialistă în cinstea zilelor de 1 și 8 Mai. O mare de steaguri încununează stemele Partidului Comunist Român și Republicii Socialiste România. Piața Gheorghe Gheorghiu-Dej se umple apoi de sunet de trompete și tobe. Vin pionierii cu flori și stegulețe, cu baloane și iarăși cu flori. Uniforme pionierești, costume albe ca florile de cireș. Coloanele de pionieri îți întregesc imaginea despre sitatea primăverii noastre imenși-ți trezește mîndria și încrederea că victoriile noastre de acum vor fi ridicate pe atît de înalte culmi ce nici măcar nu le bănuim. TREC rînduri, rînduri muncitorii... 4 Cuvîntarea tovarășului Gheorghe Blaj Tovarăși, Poporul nostru, alături de întreaga omenire muncitoare, sărbătorește azi într-o atmosferă de nemărginită însuflețire ziua de Mai — Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua frăției muncitorilor de pretutindeni. Cu ocazia acestei mărețe sărbători, Comitetul regional de partid, Comitetul executiv al Sfatului popular regional și Consiliul regional al sindicatelor adresează un fierbinte salut Comitetului Central al Partidului Comunist Român. Transmitem cu acest prilej un călduros salut și felicitări muncitorilor, țăranilor cooperatori, intelectualilor, tuturor oamenilor muncii din regiune pentru succesele frumoase obținute în realizarea mărețelor obiective trasate de cel de-al IX-lea Congres al Partidului Comunist Român. Anuil acesta, sărbătorirea zilei de 1 Mai are loc în condițiile cînd oamenii muncii de pe cuprinsul întregii țări desfășoară o entuziastă activitate creatoare pentru îndeplinirea sarcinilor trasate de Congresul al IX-lea al P.C.R., pentru a întîmpina cu noi succese cea de-a 45-a aniversare a Partidului Comunist Român, creă un eveniment de importanță , istorică în viata partidului și poporului nostru. In cei 45 de ani de existență, Partidul Comunist Român, partid revoluționar marxist-leninist, și-a dovedit capacitatea de a călăuzi cu mină sigură lupta clasei muncitoare spre împlinirea năzuințelor sale celor mai fierbinți, pentru libertatea și fericirea poporului român, pentru triumful cauzei socialismului în scumpa noastră patrie — Republica Socialistă România. Victoriile istorice obținute de poporul nostru, sub conducerea partidului comuniștilor, se concretizează în realitatea însuflețitoare a României socialiste, în victoria deplină a socialismului, în înflorirea economiei și culturii, în făurirea unei civilizații tot mai ridicate. Poporul nostru a devenit singurul și adevăratul stăpîn al propriului său destin, al tuturor bogățiilor țării, făurind o viață din ce în ce mai îmbelșugată. Partidul Comunist Român a pus la temelia progresului general al societății noastre industrializarea socialistă pe baza științei și tehnicii moderne, condiție esențială a dezvoltării armonioase a întregii economii naționale, a ridicării României la nivelul țărilor avansate din punct de vedere economic, a asigurării independenței și suveranității naționale. Ca urmare a acestei politici, economia națională a cunoscut un puternic avînt, producția materială a înregistrat un ritm înalt de creștere. In acești ani s-au înălțat sute de fabrici și uzine, iar altele au fost dezvoltate și modernizate. (Continuare în pag. a 2-a) Stăpinii subteranelor și ai marilor cuptoare Marea purpurie a cravatelor pionierești ce s-a revărsat prin fața tribunei s-a îndepărtat făcind loc stăpînilor subteranelor și ai marilor cuptoare băimărene.. In fruntea marii coloane a minerilor, chimiștilor și metalurgiștilor pășesc cei de la Combinatul chimico-metalurgic „Gheorghe Gheorghiu-Dej" și de la Exploatarea minieră Săsar. Fiecare din cele două mari renumite colective poartă în fașină cu demnitate cite o flamură purpurie cusută cu fir de aur pe care scrie: „întreprindere fruntașă pe ramură în întrecerea socialistă, 1965". Pe baza succeselor obținute anul trecut, minerii și topitorii au declanșat puternica bătălie a întrecerii socialiste în cinstea celei de-a 45-a aniversări a creării partidului și a zilei de 1 Mai. Roadele ei sînt înfățișate cu mîndrie legitimă acum cînd trec prin fața tribunei. „Am sporit în ultimii șase ani de 5,5 ori producția marfă", se poate citi pe un panou purtat de cei de la combinat, iar pe un altul scrie: „Toate produsele noastre au cîștigat în calitate mult peste sarcinile planificate". Pe o pancartă dusă de cîțiva mineri de la Săsar sînt înfățișate cifrele care demonstrează felul în care și-a îndeplinit acest colectiv angajamentele luate: 5.000 tone de minereu peste plan, aproape 500.000 lei economii suplimentare la prețul de cost. Pe piepturile multora din(Continuare în pag. a 2-a)