Pentru Socialism, iulie 1966 (Anul 16, nr. 3870-3896)

1966-07-01 / nr. 3870

A i \ k » în pagina a 3-a COMUNICAT COMUN cu privire la vizita de stat în Republica Socialistă România a Excelenței Sale generalul Ne Win, președintele Consiliului Revoluționar al Uniunii Birmane LUCRĂRILE SESIUNII MARII ADUNĂRI NAȚIONALE Joi au continuat lucrările celei de-a V-a sesiuni a Marii Adunări Naționale a Republicii Socialiste România. La lucrări participă tovarășii Nicolae Ceaușescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Alexandru Bîrlădeanu, Emil Bodnaraș, Alexandru Drăghici, Paul Niculescu-Mizil, Ilie Verdeț, Maxim Berghianu, Petre Borilă, Constantin Dragan, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, membri supleanți ai Comitetului Executiv și secretari ai G.C. al P.G.R., vicepreședinți ai Consiliulului de Miniștri. Sunt prezenți vicepreședinții, secretarul și membrii Consiliului de Stat. . In tribune se află șefi ai misiunilor diplomatice acreditați la București, numeroși invitați, ziariști români și străini. Ședința a fost deschisă de tovarășul Ștefan Voitec, președintele Marii Adunări Nationale. In continuarea discuției generale la punctul doi al ordinii de zi — proiectul de lege pentru adoptarea planului de stat de dezvoltare a economiei naționale pe anii 1966—1970 — au luat cuvîntul tovarășii: Constantin Dragan, Gheorghe Roșu, Neculai Agachi, Remus Răduleț, Clement Rusu, Nicolae Doggendorf, Dumitru Țambric, Emil Drăgănescu, Ioan Bordaș, Vasile Nasta, Zaharia Stancu, Vîlcu, Ion Teodor Haș, Iosif Uglar. Deputatul acad. Horia Hulubei a cerut cuvîntul pentru a adresa o Întrebare președintelui Consiliului de Miniștri în legătură cu bombardarea de către aviația S.U.A. a suburbiilor Hanoiului și a orașului Haiphong din Republica Democrată Vietnam. „Ați aliat, ca și mine, din presa noastră — a spus el — că aviația americană, conform ordinului guvernului S.U.A., a bombardat în mod sălbatic suburbiile Hanoiului, capitala Republicii Democrate Vietnam, și Haiphongul, cel mai mare port al țării. Gestul reprezintă o nouă crimă gravă contra poporului vietnamez. El ne-a umplut de indignare pe noi, deputata Marii Adunări Naționale, și, desigur, pe toți cetățenii țării noastre. El reprezintă un pericol major la pacea lumii. De aceea adresez tovarășului președinte al Consiliului de Miniștri întrebarea: ce înțelege să ia guvernul atitudine țării noastre în legătură cu această gravă extindere a războiului în Vietnamul de nord prin noua decizie a guvernului Statelor Unite ale Americii?". Tovarășul Ion Gheorghe Maurer a declarat că va da răspuns la întrebare în ședința de dupăamiază. La reluarea lucrărilor sesiunii Marii Adunări Naționale, președintele Consiliului de Miniștri, Ion Gheorghe Maurer, a răspuns întrebării deputatului Horia Hulubei. Poziția guvernului român în legătură cu bombardarea de către aviația americană a orașelor Hanoi și Haiphong a fost primită de deputați și invitați cu aplauze puternice, îndelungi și a fost aprobată prin vot, în unanimitate, de Marea Adunare Națională. A continuat apoi discuția generală la punctul doi al ordinii de zi. Au luat cuvîntul tovarășii: Nicolae Petre, Bucur Șchiopu, Veronica Ardeleanu, Mihail Levente, Nicolae Bădescu, Cristofor Simionescu, Voinea Marinescu, Alexandruvici, Mihai Suder, Maxim Senco- Berghianu. Dezbaterea la acest punct de pe ordinea de zi s-a încheiat. Marea Adunare Națională a votat în unanimitate, prin vot secret, Legea pentru adoptarea planului de stat de dezvoltare a economiei naționale pe anii 1966—1970, după ce proiectul a fost discutat pe articole. Anunțarea rezultatului votului, prin care Marea Adunare Națională dă putere de lege planului cincinal — etapă nouă de progres și prosperitate in viața poporului român, în înflorirea României Socialiste — este primită într-o atmosferă de puternică însuflețire, sistență, în picioare, întreaga aaplaudă îndelung. Lucrările sesiunii continuă. (Agerpres) Răspunsul tovarășului Ion G Gheorghe Maurer cu privire la poziția guvernului român față de bombardarea de către aviația americană a orașelor Hanoi și Haiphong Tovarăși deputați. Răspunzînd întrebării tovarășului deputat Horia Hulubei, declar în numele guvernului Republicii Socialiste România următoarele: Atacurile aviației americane asupra suburbiilor orașului Hanoi, capitala Republicii Democrate Vietnam, și asupra orașului Haiphong, cele mai importante centre populate din Vietnamul de nord, care au provocat victime omenești și pierderi materiale, reprezintă o nouă fază a războiului în Vietnam, accentuarea politicii de încălcare flagrantă a celor mai elementare norme ale dreptului internațional, constituind în același timp o gravă amenințare pentru pacea lumii. Nereușind să înfrîngă lupta dîrză a poporului vietnamez, Statele Unite ale Americii au recurs, în mod deliberat, la aceste noi acte de război, care pun în adevărata lor lumină declarațiile de așa-zise intenții pașnice ale forurilor conducătoare americane, arată ce credit se poate acorda acestor declarații. Extinderea agresiunii împotriva Republicii Democrate Vietnam a stîrnit mînia legitimă a poporului român, ca și a opiniei publice din întreaga lume, aduce autorilor ei izolare tot mai mare, dezaprobarea și condamnarea generală. Credem că forțele cărora le este scumpă cauza păcii vor acționa cu hotărîre pentru a determina încetarea agresiunii Statelor Unite ale Americii în Vietnam. Guvernul Republicii Socialiste România, exprimînd sentimentele poporului român, condamnă cu toată fermitatea noile acțiuni agresive împotriva R. D. Vietnam și atrage in același timp, în mod hotărît, atenția guvernului Statelor Unite ale Americii asupra grelei răspunderi pe care și-o asumă prin continuarea și intensificarea acestui război. Susținînd pe deplin poziția guvernului Republicii Democrate Vietnam și a Frontului Național de Eliberare din Vietnamul de sud, guvernul Republicii Socialiste România cere să se pună capăt imediat și necondiționat bombardamentelor împotriva R. D. Vietnam, să înceteze războiul de agresiune în Vietnam. Este necesar să fie retrase toate forțele militare americane și celelalte trupe străine intervenționiste din Vietnamul de sud. Să se respecte dreptul sacru al poporului vietnamez de a-și hotărî singur soarta, fără nici un amestec dinafară, să fie aplicate acordurile de la Geneva cu privire la Vietnam! In numele poporului român, al guvernului Republicii Socialiste România, doresc să adresez poporului vietnamez, de la această înaltă tribună, mesajul cald de solidaritate frățească și să exprim admirația noastră față de curajul și bărbăția cu care el ripostează agresorilor. Suntem hotăriți să acordăm în continuare poporului vietnamez întregul sprijin material și moral-politic în lupta sa eroică pentru apărarea independenței și suveranității naționale, a integrității patriei sale. Ne exprimăm, tovarăși deputați, încrederea noastră nestrămutată în triumful cauzei drepte a poporului vietnamez, al cauzei păcii și libertății popoarelor. In cauza lucrărilor sesiunii Marii Adunări Naționale. CUVÎNTUL DEPUTATULUI IOSIF UGLAR Consideră de o importanță deosebită faptul că planul de dezvoltare a economiei naționale pe perioada 1966—1970 cuprinde un program clar de activitate a ministerelor, a întreprinderilor, pentru fiecare an în parte. Aceasta creează posibilități mai mari decât în trecut cu mult pentru cunoașterea direcțiilor principale în care trebuie concentrate eforturile, ceea ce permite firea judicioasă a resurselor solide care dispunem și realizarea ritmică a obiectivelor. Politica partidului și statului nostru de continuare a industrializării socialiste a țării și de îmbunătățire neîncetată a repartizării teritoriale a forțelor de producție se oglindește și în creșterea puterii nni Maramureș. economice a regiuEste semnificativ faptul că producția industrială a anului 1938 se realizează în prezent în numai 25 de zile. Astăzi roadele maramureșenii simt din plin politicii partidului și statului nostru de construire socialismului. Pentru viața tot mai fericită și îmbelșugată ce li se asigură, maramureșenii poartă adîncă recunoștință și mulțumesc din inimă Partidului Comunist Român. Vizitele conducerii de partid și de stat în diferitele regiuni ale țării, consfătuirile organizate în ultimul timp cu lucrătorii din construcții, comerț și cei din industria expresie constructoare de mașini, a consultării partidului cu masele, au dat un nou impuls colectivelor de muncă pentru a aplica în viață Directivele celui de-al IX-lea Congres al Partidului Comunist Român. Pe baza indicațiilor conducerii de partid și de stat am acordat o atenție deosebită pregătirii din timp a tuturor condițiilor pentru ca sarcinile ce revin regiunii noastre din planul cincinal să poată fi îndeplinite ritmic încă din primele zile ale anului. In centrul activității noastre a stat găsirea de noi resurse economice și valorificarea superioară a lor, preocuparea pentru organizarea științifică a producției și a muncii, pentru folosirea cu eficiență maximă a fondurilor de investiții. O preocupare centrală este sporirea continuă a calității produselor. Din proiectul planului cincinal rezultă că un loc central în dezvoltarea multilaterală a economiei naționale îl ocupă înfăptuirea vastului program de investiții în condiții de eficacitate sporită. Așa cum arată tovarășul Nicolae Ceaușescu, „orice ban investit și material consumat, orice lucrare executată să-și scopul, să răspundă unor atingă necesități reale, să contribuie la creșterea avuției naționale a poporului". Experiența pe care am cîștigat-o în anii construcției socialiste arată că prin organizarea temeinică a activității tare și de construcție, de proiecîntărirea răspunderii tuturor factorilor care concură la realizarea investițiilor, aplicarea consecventă a cointeresării materiale, se obțin efectele chibzuită scontate în gospodărirea a fondurilor financiare alocate și darea în funcțiune la termen a obiectivelor planificate. De exemplu, în urma revi(Continuare în pag. a 3-a) CUVÎNTUL TOVARĂȘULUI BUJOR ALMĂȘAN In cadrul politicii de valorificare maximă a resurselor naturale ale țării, în proiectul planului cincinal se prevede o impetuoasă dezvoltare a industriei miniere. In comparație cu anul 1938, cînd s-au produs 4 milioane tone, în 1970 se vor extrage și valorifica peste 42 milioane tone substanțe minerale utile solide. La producția de cărbune vom ajunge în anul 1970 la nivelul maxim stabilit de Congres — adică 22 milioane tone. Această dezvoltare atît de accentuată se prevede a se realiza prin creșterea continuă a bazei de materii prime, exploatarea cu grijă a rezervelor de care dispunem și organizarea corespunzătoare a extracției din zăcămintele noi și cele aflate în exploatare. Creșterea extracției miniere se va realiza în primul rînd prin amplificarea la nivel optim a capacității de producție la marea majoritate a minelor existente. In plus vom deschide in mai multe regiuni ale țării 19 mine și cariere noi. Pentru valorificarea rațională a producției extrase se vor dezvolta uzinele existente și se vor construi unități noi de preparare pentru minereurile neferoase și cele nemetalifere. In vederea dezvoltării preconizate, planul cincinal prevede pentru industria minieră investiții de peste 14 miliarde lei. Alocarea acestor importante fonduri de investiții, așa cum a subliniat tovarășul Nicolae Ceaușescu la recenta Plenară a Comitetului Central, ne obligă să privim cu cea mai mare răspundere utilizarea lor, astfel ca să obținem din fiecare leu cheltuit maximum de eficiență economică. In anii cincinalului sunt prevăzute a se efectua cele mai mari lucrări de investiții în bazinul Văii Jiului și în Oltenia. Sarcina prin(Continuare în pag. a 3-a) Mitingul din Capitală organizat împotriva agresiunii S.U.A. în Vietnam Bombardarea sălbatică de către aviația S.U.A. a împrejurimilor Hanoiului și a orașului Haiphong — o nouă crimă a imperialismului american îndreptată împotriva poporului vietnamez și a păcii în lume — a stîrnit un puternic val de mînie și indignare în rîndurile cetățenilor din patria noastră. Joi după-amiază, la scurt timp după terminarea lucrului, mii de bucureșteni s-au adunat în Piața Universității unde a avut loc un miting organizat de Liga română de prietenie cu popoarele din Asia și Africa, întreaga piață și străzile din jur erau pline de oameni au venit să-și alăture glasul care de protest și să condamne atacarea tîlhărească a Hanoiului, capitala unei țari socialiste pașnice. Mitingul a fost deschis de prof. univ. Stanciu Stoian, secretar general al Ligii de prietenie cu popoarele din Asia și Africa. Subliniind gravitatea fărădelegilor comise împotriva poporului vietnamez, vorbitorul a arătat că noul pas făcut de imperialismul american în escaladarea războiului din Vietnam nu poate lăsa indiferent pe nimeni, căci pacea lumii însăși este greu amenințată prin asemenea acțiuni barbare. In cadrul mitingului a luat cuvîntul prof. univ. Tudor Popescu. Exprimînd înalta prețuire pe care poporul român o acordă vitejiei, dîrzeniei și spiritului de sacrificiu cu care poporul vietnamez luptă împotriva agresorilor, vorbitorul a cerut, în numele locuitorilor Bucureștiului, al întregului nostru popor, să se pună neîntîrziat capăt războiului de agresiune din Vietnam, să fie retrase toate trupele Statelor Unite și ale acoliților lor din Vietnamul de sud. Cercurile guvernante din Statele Unite ale Americii trebuie să dea ascultare opiniei publice mondiale, glasurilor lucide din rîndul poporului american și să înceteze războiul împotriva poporului vietnamez. In cuvîntul său, Tudor Moise, muncitor la Uzinele „23 August", a subliniat că autorii acestui nou și monstruos act de agresiune s-au demascat încă o dată în fața opiniei publice mondiale ca exponenți și promotori ai unor practici piraterești care sfidează cele mai elementare norme ale relațiilor dintre state. In numele muncitorilor, tehnicienilor și inginerilor de la Uzinele „23 August" condamn cu hotărîre noua fărădelege a imperialiștilor americani care creează noi pericole pentru pace în Asia de Sud-Est și din întreaga lume. In același timp, ne exprimăm solidaritatea noastră internaționalistă cu lupta dreaptă a încercatului popor vietnamez, întregul nostru sprijin. Cerem să înceteze agresiunea Statelor Unite ale Americii în Vietnam, atacurile aeriene împotriva Republicii Democrate Vietnam; să fie retrase trupele intervenționiste și bazele militare străine din Vietnamul de sud; să i se respecte poporului vietnamez dreptul sfînt de a-și hotărî singur soarta, fără amestec dinafară, conform cu interesele sale legitime, cu voința sa suverană. Studenta Angela Busuioc, de la Universitatea din București,a spus: In aceste clipe, gîndul mi se îndreaptă cu dragoste și solidaritate către eroicul tineret din nordul și sudul Vietnamului, care alături de întregul popor luptă cu abnegație și cu succes, cu o impresionantă tru apărarea dăruire de sine pendemnității și onoarei patriei lor, pentru libertatea de a munci și construi țara lor așa cum au visat-o, așa cum muncim noi astăzi, sub conducerea partidului în Republica Socialistă România. Vrem să-i asigurăm de la această tribună încă o dată că sîntem hotărîți să ne aducem pînă la capăt contribuția la sprijinirea cauzei drepte a vietnamez, a luptei sale poporului împotriva agresiunii imperialiste ame(Continuare în pag. a 3-a) Adunări festive consacrate Zilei învățătorului In fiecare an, ultima zi a lunii iunie este dedicată sărbătoririi Zilei învățătorului. La Baia Mare, Satu Mare, Sighetul Marmației, în toate centrele de raion din regiune, au avut loc în Cursul zilei de ieri adunări festive consacrate Zilei învățătorului. Luînd cuvîntul cu acest prilej, numeroși învățători și profesori au subliniat remarcabilele succese obținute de poporul nostru în toate domeniile construcției socialiste și o dată cu aceasta și pe tărîmul educării și instruirii tinerei generații, precum și minunatele perspective ce se deschid învățămîntului de toate gradele, în lumina documentelor celui de al IX-lea Congres al partidului. „Cadrele didactice — s-a referit în cuvîntul său tovarășul Marin Boboc, directorul Liceului nr. 1 din Baia Mare — sînt mindre de a fi părtașe active la mărețele înfăptuiri din anii noștri luminoși, realizate, sub conducerea înțeleaptă a partidului, de harnicul nostru popor. Sîntem hotărîți să ne consacrăm toate forțele măreței opere de continuă înflorire a României Socialiste, de ridicare a patriei pe cele mai înalte culmi , ale progresului și civilizației, fericirii și bunăstării poporului". Numeroși vorbitori, printre care și profesorul Nicolae Fornade de la Grupul școlar minier din Baia Mare, au scos în evidență impresionante aspecte ale dezvoltării instituțiilor școlare, drept urmare a grijii partidului și statului nostru față de crearea unor condiții optime destinate instrucției moderne și educației generației tinere în spiritul unui fierbinte patriotism socialist și al frăției dintre poporul român și naționalitățile conlocuitoare. Felicitînd călduros pe toți lucrătorii din învățămînt pentru rezultatele muncii depuse cu abnegație și urîndu-le noi succese în activitatea de formare a viitoarelor cadre de nădejde ale societății noastre, în încheierea lucrărilor au luat cuvîntul tovarășii: Nicolae Roman și Mihai Hoban, secretari ai Comitetului regional de partid — la Baia Mare și, respectiv, Negrești, Cornel Costea și Ioan Moiș, membri ai Biroului Comitetului regional de partid — la Satu Mare — raion și oraș Sighetul Marmației, Gheorghe Sas, Marin Constantin și Ironim Munteanu, membri supleanți ai Biroului Comitetului regional de partid — la Tîrgu Lăpuș, Sighet — raion, și respectiv, Cărei. In fața celor prezenți la aceste festivității au mai luat cuvîntul (Continuare în pag. a 3-a) Aspect de la Adunarea festivă de la cinematograful „Minerul" din Baia Mare. I*