Pentru Socialism, septembrie 1966 (Anul 16, nr. 3922-3947)

1966-09-01 / nr. 3922

NOUA UZINĂ DE CUPRU, O EXPRESIE A TEHNICII MODERNE Printre primele din lume în privința procesului tehnologic avansat Peste 75 la sută din utilaje sunt de fabricație românească . De opt ori mai mult acid sulfuric, de 4,5 ori mai multe concentrate Stat și privești noua Uzină de cupru a marelui combinat băimăreanu, peastă înlănțuire de metal, beton și sticlă, noile hale cu o suprafață de peste 4 hectare, cu instalații ce-ți oferă imaginea tehnicii moderne și cu greu găsești cuvinte potrivite pentru a exprima admirația față de acei care i-au dat viață. Dacă pe hîrtie faptele constructorilor acestei uzine sînt modest consemnate, în realitate ele rămîn mărturie a unei minți eroice, încordate. Inginerul Mihai Pleșa, șeful șantierului, ne-a relatat lapidar cîteva cifre, care reprezintă activitatea colectivului: 200 mii m.c. săpături pentru fundații, 30 mii m.c. beton turnat, 11.000 tone de utilaje și confecții metalice montate, peste 20 km de conducte Modelarea tehnologice etc. acestor materiale inerte după proiecte îndrăznețe a dat ceea ce denumim astăzi : Uzina de cupru a Combinatului chimico-metalurgic „Gheorghe Gheorghiu-Dej" din Baia Mare. —• Am terminat și acest obiectiv, ne spune Gheorghe Stoica, secretarul organizației de partid. Cuvintele lui cuprind mîndria și bucuria succesului, dar în același timp nostalgia constructorului de a se despărți de creația lui. Cei care au înălțat acest măreț obiectiv au venit aici în urmă cu 4 ani, avînd școala multor șantiere. Ei lasă acum în urma lor o modernă uzină, o nouă și puternică unitate industrială a Maramureșului. In impunătoarele hale ale uzinei sunt materializate eforturile și priceperea zidurilor și dulgherilor din brigăzile lui Vasile Vanța, Vasile Grei, Vasile Oros, Andrei Jiga, Ioan Șiling, Ștefan Cseh. In această mare uzină, lucrările de montaj au constituit cea mai importantă fază a lucrărilor. Două brigăzi au „brevetul" de a fi montat cea mai mare parte din instalații. Și spunînd acestea, amintim numele șefilor de brigăzi — Ioan S. Ioan și Valentin Kassa, un colectiv de 150 de muncitori a dat viață cuptoarelor de uscare, lungi de cite 25 m, fabricii de acid sulfuric, cuptorului nou de topire — un colos înalt de 36 de metri — și atîtor altor agregate. Brigada condusă de sudorul Petru Chirilă montat filtrul electric în numai două luni. De menționat că timpul prevăzut de specialiști pentru montarea acestei instalații de înaltă tehnicitate era de șase luni. Aspect din noua uzină a Combinatului chimico-metalurgic „Gheorghe Gheorghiu-Dej" din Baia Mare. TOPITORUL LA TABLOUL DE COMANDA ... Sîntem în sala de comandă a noii uzine. O singură sală, un pupitru și uriașul tablou. Semnalizatoarele, becurile de diferite culori, indicatoarele în mișcare — totul fascinează. Aici și-au format tehnicienii combinatului „statul major" al noii topitorii. Inginerul Alexandru Pop, șeful noii secții, maistrul Frederic Epic și-au preluat noile sarcini, au preluat de la constructori „ștafeta“. Din această automatizateală, aparatajul face posibilă dirijarea întregului proces tehnologic concentratelor, de uscarea de topire, de elaborare a șarjelor, de convertizare. .Incepînd de azi, locul de . .muncă al topitorului acestei uzine e la tabloul de comandă... (Continuare in pag. a 3-a) A început vînzarea uniformelor școlare. Aspect din magazinul de confecții pentru adolescenți din Baia Mare, strada Lăcătuș. 736 tone utilaj pentru Porțile de Fier In cursul zilei de ieri, la U.M.M.U.M. din Baia Mare au fost terminate lucrările prevăzute în contractul cu șantierul de la Porțile de Fier. Reamintim cititorilor că aici s-au realizat stația și linia de funicular pentru transportul agregatelor și utilajelor pe șantier, precum și 180 de vagonete de 1.520 litri capacitate, 12 silozuri pentru ciment , 500 tone fiecare etc. întregul utilaj confecționat pentru acest șantier cîntărește 736 tone. Contractul a fost respectat întocmai, unele produse fiind livrate încă înainte de termen. Ieri constructorii au terminat confecționarea lanțului împingător — ultimul produs destinat Porților de Fier — care va deservi stația de funicular. CEN1 í |AAA^SAAAAAAAAAAAA**AAă^A/\AAAAAA**V Anul XVI Nr. 3922 Joi t septembrie 1966 4 pagini — 25 bani 116 săli de clasă Anul acesta spațiul destinat procesului de învățămînt din regiune se va lărgi cu încă 116 săli de clasă. 16 din acestea se află în noul cartier din Satu Mare, 16 la Cavnic, 8 la Școala pedagogică din Sighetul Marmației, 8 la Mădăras, 4 la Tarna Mare, 4 la Chechiș etc. Pentru ca noul an școlar care va începe peste două săptămîni să găsească în stare de funcționare și cele 24 săli rămase încă într-un stadiu destul de îndepărtat de finisaj, este necesar ca în timpul care a mai rămas constructorii să-și aducă aminte de angajamentul și datoria lor de a termina aceste lucrări înainte de 15 septembrie. r Vizita în Grecia a tovarășului Ion Gheorghe Maurer Plecarea din Capitală Miercuri dimineață a părăsit Capitala, plecînd la Atena, președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România, Ion Gheorghe Maurer, însoțit de ministrul afacerilor externe, Corneliu Mănescu, care, răspunzînd invitației primului ministru al Regatului Greciei, va face o vizită oficială în Grecia. împreună cu președintele Consiliului de Miniștri a plecat, de asemenea, Alexandru Bălăci, vicepreședinte al Comitetului de Stat pentru Cultură și Artă, precum și un grup de consilieri și experți. Pe aeroportul Băneasa erau prezenți tovarășii Gheorghe Apostol, Alexandru Bîrlădeanu, Emil Bodnaraș, Ilie Verdeț, Maxim Berghianu, Iosif Banc, Petre Blajovici, Florian Dănălache, Janos Fazekas, Constanța Gheorghe Gaston Marin, Crăciun, Roman Moldovan, miniștri. Au fost de față Spyros Adamopoulos, însărcinatul cu afaceri ad-interim al Greciei la București, și membri ai ambasadei. (Agerpres) Sosirea la Atena ATENA 31. — Trimișii speciali Agerpres, Gh. Secuiu și C. Alexandroaie, transmit: Miercuri la amiază, delegația guvernamentală a Republicii Socialiste România, condusă de președintele Consiliului de Miniștri, Ion Gheorghe Maurer, a sosit în Capitala Greciei, împreună cu președintele Consiliului de Miniștri au sosit Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, Alexandru Bălăci, vicepreședinte al Comitetului de Stat pentru Cultură și Artă, precum și un grup de consilieri și experți. Pe aeroportul Helenikon, pavoazat cu drapele de stat ale României și Greciei, oaspeții români au fost întîmpinați de Stephanos Stephanopoulos, primul ministru al Regatului Greciei, Ioannis Toumbas, ministrul afacerilor externe, T. Rentis, ministrul adjunct de externe, A. Arghyropulo, ambasadorul Greciei la București, și de alte persoane oficiale. In întîmpinare au venit, de asemenea, Mircea Bălănescu, ambasadorul Republicii Socialiste România la Atena, membri ai Ambasadei și agenției noastre economice. După prezentarea persoanelor oficiale aflate pe aeroport, premierul român a primit comandantului gărzii de raportul onoare. Fanfara militară a intonat imnurile de stat ale României și Greciei. Premierul Ion Gheorghe Maurer, împreună cu primul ministru al Greciei, Stephanos Stephanopoulos, au trecut în revistă garda de onoare. Adresînd tovarășului Ion Gheorghe Maurer și celorlalți români un cuvînt de bun oaspeți sosit, premierul Stephanos Stephanopoulos a spus: „Cu mare plăcere vă asigur. Excelență, că vizita domniei voastre și a domnului ministru al afacerilor externe se va desfășura sub semnul celei mai mari bunăvoințe. Sîntem bucuroși de faptul că vom putea deveni împreună cu Excelențele voastre fondatorii unei noi ere în relațiile greco-române. In numele poporului grec și al guvernului regal, urez Excelenței voastre, domnule președinte al Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România, și Excelenței voastre, domnule ministru al afacerilor externe, bun venit în Grecia". In cuvîntarea de răspuns, președintele Consiliului de Miniștri al României, Ion Gheorghe Maurer, după ce a mulțumit gazdelor pentru amabila invitație de a vizita Grecia, a spus: „Venind în țara dv. aducem poporului grec mesajul de prietenie al poporului român, animați de dorința sinceră de a căuta împreună cu Excelența voastră, domnule prim-ministru, și cu distinșii dv. colaboratori, căile și mijloacele de promovare a rela(Continuare în pag. a 4-a). Turneul teatrului băimărean re Teatrul de stat din Baia Maîntreprinde zilele acestea un turneu prin regiunile Suceava, Bacău și Cluj cu ,,Comedia erorilor“ de Shakespeare. De asemenea, începînd cu data de 5 septembrie același teatru va prezenta în cîteva localități din regiunile Cluj și Crișana „Intîlnirea cu îngerul“ de Sidonia Drăgușanu. Regia primului spectacol semnată de Ștefan Farcaș, este iara celui de-al doilea de Petre Mihail. Prin muncă patriotică Mobilizați de comitetul executiv al sfatului popular comunal, sub îndrumarea comitetului comunal de partid, cetățenii din Rona de Sus, raionul Sighet, au construit în centrul de comună un pod peste rîul Ronișoara, a cărui valoare se ridică la suma de 36.000 lei. Prin participarea locuitorilor la efectuarea lucrărilor prin muncă patriotică și procurarea materialului s-a obținut o economie de 26.000 lei. Pentru transportul auto Baza de transporturi auto din regiune se dezvoltă de la o zi la alta, o dată cu creșterea cerințelor în ceea ce privește deservirea călătorilor și a șantierelor de construcții. In cursul lunii august D.R.T.A. Maramureș a mai primit un lot de 22 autocamioane „Bucegi" de 5 tone, 22 autobasculante a 4,5 tone și 6 autobuze de 41 locuri. Modele de încălțăminte pentru concurs U.G.E.G.O.M. a organizat pentru azi, 1 septembrie, un concurs de modele originale de încălțăminte pentru femei, bărbați și tineret, din înlocuitori de piele și încălțăminte cu un consum cît mai redus de piele. Colectivele de muncă ale cooperativelor ..Unirea" meșteșugărești din Baia Mare și „Munca" din Satu Mare participă la acest concurs cu 21 respectiv 25 modele de încălțăminte, create de cei mai harnici lucrători din secțiile de comandă. a „Pășunea de iarnă animalelo r Venirea toamnei îndeamnă la prevedere, la asigurarea pregătirilor pentru iarnă. tuturor lucru este pe deplin valabil Acest și în cazul strîngerii și depozitării nutrețurilor necesare furajării animalelor. Datorită măsurilor luate de partid și guvern, preocupării oamenilor muncii din agricultură pentru dezvoltarea zootehniei, numărul animalelor a sporit simțitor, s-a îmbunătățit structura efectivelor. De aceea, pregătirile pentru buna iernare a animalelor, printre care un loc important îl are însilozarea furajelor, trebuie să constituie în aceste zile una din principalele sarcini ale oamenilor muncii din agricultură, furajele însilozate fiind pe drept cuvînt considerate ca „pășunea de iarnă" a animalelor. Anotimpul iernii nu poate fi privit ca o perioadă ce nu ține mai mult de trei luni. Iernile prelungite din anii trecuți au arătat clar că acolo unde s-au făcut asemenea calcule lucrurile n-au ieșit prea bine. Acum cînd cîmpul este încă verde trebuie întreprinsă o adevărată acțiune pentru a strînge, depozita și însiloza tot ceea ce este bun pentru hrana animalelor. La gospodăria agricolă de stat din Chereușa această lucrare se desfășoară din plin, încît pînă în ziua de 29 august au fost însilozate peste 1.000 tone de furaje. De asemenea, la gospodăria agricolă de stat din Culciu Mare s-au însilozat 820 tone de furaje. Lucrarea este în curs și în numeroase cooperative agricole de producție, printre care cele din Cămin, cu 780 tone însilozate, Moftinu Mare, Berveni, Hrip și altele. Deși porumbul pentru siloz ocupă un loc dintre cele mai importante în hrana animalelor, nu La ordinea zilei constituie singura plantă furajeră pentru siloz. Alături de porumb trebuie folosite și alte resurse furajere cum ar fi: floarea-soarelui, vrejii de la leguminoase, dovlecii, frunzele și coletele de la sfecla de zahăr, diferite ierburi. In multe cooperative agricole de producție consiliile de conducere au luat măsuri de strîngere și însilozare a tuturor resurselor de furaje. Bunăoară, la cooperativa agricolă din Botiz în afară de porumb au fost însilozate trifoliede masă verde și floarea-soarelui. In această cooperativă pînă mai zilele trecute se însilozase mai bine de jumătate din cantitatea de furaje prevăzută. însilozarea furajelor este în aceste zile una dintre cele mai importante cerințe pentru asigurarea nutrețurilor necesare animalelor în timpul iernii. Organele și organizațiile de partid, consiliile agricole și uniunile cooperatiste trebuie să pornească o largă acțiune de masă pentru însilozarea tuturor nutrețurilor, îndeosebi se cer luate măsuri ca în toate gospodăriile agricole de stat și cooperativele agricole să se folosească tocătorile mecanice la întreaga capacitate, să se respecte regulile de însilozare pentru a se obține un furaj de calitate. La alegerea momentului de recoltare a plantelor pentru a fi însilozate nu trebuie procedat șablon. Aceasta trebuie să ne-o spună ochiul, priceperea și simțul de bun gospodar. (Continuare în pag. a 2-a). Avînd o bună pregătire profesională. Palaga Onisa de la Fabrica de tricotaje „Unitatea" din Sighetul Marmației execută întotdeauna lucrări de bună calitate. »